استاد منذر - سکوت مؤسس حوزه.mp3
5.89M
🌀 عدم قیام مؤسس حوزه علمیه قم در برابر اسلامستیزی گسترده رضاخان
🔊 مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر)
🔸 زمانی که رضاخان همه قدمها و قلمها را شکسته؛ علما را منزوی کرده و کشف حجاب را به شکل گسترده در ایران آغاز کرده است.
🔺عدهای از مؤسس حوزه قم به شدت ناراحتند که چرا علیه رضاخان قیام نمیکند. این چه وضعی است که اسلام را دارند از بین میبرند و وی سکوت اختیار کرده است؟ مگر خون حاج شیخ از خون سیدالشهدا رنگینتر است؟!
✅ آیت الله العظمی حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم) دلیل عدم قیام خود را تبیین میکند.
♨️ قرارداد بین رضاخان و امپراطوری انگلستان:
➖ حمایت کامل از رضاخان و سرکوب مخالفین وی توسط امپراطوری انگلستان
➖ در مقابل، رضاخان هم باید ۱۴ ماده را متقابلا متکفل شود؛ از جمله:
🔻 #خلع_لباس_روحانیت
🔻 جلوگیری از روحانیت
🔻 کشف حجاب
🔻 روی کار آمدن اقلیتهای مذهبی
📌 ماجرا را از زبان مرحوم استاد منذر بشنوید
#تاریخ_روحانیت
#استاد_منذر
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 عدم قیام مؤسس حوزه علمیه قم در برابر اسلامستیزی گسترده رضاخان 🔊 مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر) 🔸
🌀 چند نکته از این بیان مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر) قابل استفاده است
1⃣ حضرت آیت الله العظمی حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم، با درایت خویش و حفظ تقیه، حوزه علمیه قم را حفظ کرد؛ تا در موقع مناسب حوزه قم بتواند از اسلام دفاع کند و علیه طاغوت قیام کند.
منقول است وقتی رضاخان آیت الله بافقی را مورد ضرب و شتم شدید قرار داد تا جایی که دندههای وی را شکست، وی از علمای قم مخصوصا حضرت امام خمینی دلخور شد و این دلخوری را حتی به گوش امام خمینی رساند و حضرت امام فرمودند: مگر نمیدانی التقیة دینی و دین آبائی.
2⃣ یکی از انگیزههای انگلیس چه در دوران استعمار سابق چه در دوران استعمار نو، تعقیب هدف شوم «خلع لباس روحانیت» بوده و هست.
3⃣ آنچه موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد؛ طلاب معممی بودند که مبلغین پیام امام (اسلام سیاسی) به سراسر ایران بودند.
🔻 اینکه برخی مدام بر طبل محافظهکاری علمای سلف میکوبند و چهرهای غیر انقلابی از تمام علما نشان میدهند، هم نادرست است هم خطرناک؛
کما اینکه تعقیب خلع لباس روحانیت، بیشک موجب خرسندی معاندین و مستکبرین است.
@Manahejj
🌀 شهریه طلاب کمکهزینه تحصیل است نه برای گذراندن زندگی
📝 طلاب مهارت بیاموزند
👤 مصاحبه مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان با خبرگزاری فارس!
🔸 شهریه پرداختی به طلاب کمک هزینهای برای تحصیل است و بهتر است طلاب برای حل مشکل معیشتی دنبال مهارتآموزی باشند.
🔹 میر مطلبی مهارتآموزی توسط طلاب را مهمترین راه برای حل مشکلات معیشتی این قشر دانست و گفت: طلاب میتوانند با آموختن مهارتهایی مانند ترجمه، مقالهنویسی، پژوهش، ویراستاری و برخی فعالیتهای هنری و رسانهای در کنار تحصیل درآمد کسب کنند و اینگونه مشکل معیشتی نداشته باشند.
🌐 fna.ir/2g3ll
📌 مطالعه نظرات درجشده ذیل این خبر نیز خالی از لطف نیست.
#معیشت
#معیشت_طلاب
@Manahejj
🌀 راه حلی که خودشان هم قبول ندارند
🖋 محمد حقپرست
🔸 قبل از نقد و بررسی نظر مسؤول محترم امور طلاب و دانشآموختگان باید بگویم، مهارتداشتن برای هر طلبهای لازم است حتی اگر دغدغه مالی نداشته باشد. مهارتهایی مثل نویسندگی ادبی و علمی، سخنرانی و تسلط به زبانهای خارجی.
🔹 اما نظر آقای «میرمطلبی» که تأمین معیشت طلاب را منوط به تحصیل همزمان در حوزه -که منجر به دریافت شهریه میشود- و استفاده از مهارتها برای کاستیهای شهریه میدانند، حداقل چهار اشکال عمده دارد:
➖ اولا ظاهرا معاونت امور طلاب، اشرافی به برنامههای سطح و به ویژه سطح مقدمات ندارد؛ چون طلبههای پایههای یک تا شش چندان وقت آزادی برای مهارتآموزی و استفاده از آن ندارند. اتفاقا نیازمندترین قشر طلاب به کمکهای مالی، طلاب مقدمات هستند چون شهریه کمتری دریافت میکنند و از سویی دیگر، تسلطشان به مباحث علمی ناچیز است که وارد عرصههای پژوهشی و تبلیغی شوند.
➖ ثانیا بر فرض که طلبهای وقت آزادی پیدا کند، اگر طلاب مقدمات مشغول به کارهای غیر تحصیلی شوند، مدیران مدارس برخوردهای جدی خواهند داشت و عملا ممکن نیست.
➖ اشکال دیگر این است که ظاهرا آقای میرمطلبی خیلی عملیاتی فکر نمیکنند. به غیر از عضویت در هیئت علمی، اگر طلبه بخواهد از طریق مقاله و ترجمه و ویراستاری درآمد داشته باشد (مثلا دو تا چهار میلیون تومان در ماه) تقریبا باید کل وقتش را بگذارد؛ نه اینکه کاری در کنار تحصیلش باشد. پس یا از تحصیل میماند، یا امرار معیشتش باز هم دچار مشکل است.
➖ اما اشکال آخر این است که مراجع تقلید، همزمان کار کردن و گرفتن شهریه را جایز نمیدانند. نهایتا فقط در برخی امور مثل تحقیق پیرامون فقه و اصول جایز میدانند. بیاطلاعی معاونت امور طلاب از این مسئله، بسی جای تأسف دارد.
🔺 در نتیجه، راه حل معاون امور طلاب را خود حوزه قبول ندارد و عقیم است؛ هرچند عده قابل توجهی از طلاب اکنون از آن استفاده میکنند و حداقل به عنوان راننده اسنپ هم که شده برای امرار معاش فعالیت دارند و عملا از تحصیل جدی باز ماندهاند. حقیقتا انتظاری که از ایشان داشتیم، بیش از این بود.
📌 شایان ذکر است، درباره معیشت طلاب و راه حلها، دو پرونده مستقل از سوی مناهج کار شده است.
#معیشت_طلاب
#معیشت
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 ابوالحسنین:
بسم الله الرحمن الرحیم
⏺ چند نکته انتقادی پیرامون اظهارات مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان
1️⃣ مهم ترین وظیفه و شأن صنف روحانیت بی شک تبلیغ، تدریس، تبیین حقایق دینی برای مردم است.
2️⃣ علما و فقهای ایستاده بر قله در علم و تقوا _همانند آیة الله العظمی فاضل لنکرانی رحمة الله علیه_ همواره توصیه به رعایت شأن طلبگی نموده و هر امری که به امور علمی طلاب آسیب وارد کند را منع نموده اند.
4️⃣ هر مهارتی _مثل ترجمه و مقاله نویسی و ویرستاری و ..._ اگر در این راستا باشد هیچ منعی ندارد. ولی درد اصلی آن است که:
◀️ آیا سیستم آموزشی حوزه علمیه امکان این فعالیت ها را به طلبه می دهد؟ در طول ده سال دوران سطح کدام مهارت هنری و رسانه ای و ... آموزش داده می شود؟
◀️ یک طلبه پژوهشگر در علوم حوزوی از چه حمایت های مالی برخوردار است؟ آیا آقای میرمطلبی خبری از وضعیت مالی نهاد های مربوط دارند؟ بنده به عنوان یک طلبه ضعیف در عرصه پژوهش بیش از ده مقاله برای نهاد های مرتبط انجام داده ام ولی حداقل حمایت های مالی آنها بیش از دو سال است متوقف شده است.
◀️ متاسفانه بزرگ ترین مشکل حوزه #شعار_زدگی و #ادعاهای_بدون_پشتوانه_اجرایی است.
◀️ جناب آقای میرمطلبی از مهارت هایی که عرضه نموده است، چقدر درآمد مالی داشته؟ چند مقاله علمی پژوهشی نوشته و با آن مشکل مالی خود را بر طرف کرده؟ چه کتاب هایی ترجمه کرده و از قِبل آن، در آمد مالی کسب کردهاند؟
◀️ آیا ایشان از دریافتی اساتید حوزه خبر دارند؟ ساعتی چقدر است؟ آیا هزینه کرایه رفت و برگشت آنها را تأمین میکند؟
#نظر_اعضا
#معیشت_طلاب
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 جواد:
چگونه طلبه ای که مثلاً در موسسه امام خمینی درس می خواند و صبح تا ظهر درس فقه و اصول می رود و عصر درسهای موسسه شرکت می کند می تواند دنبال کار دیگری هم برود؟!
آیا مطالعه و مباحثه زمان نمی خواهد؟!
💬 بینام:
اشکال از اساس به سیستم حوزه وارد است.
اگر سیستم حوزه از اولی که طلاب وارد حوزه میشوند سرفصلهایی برای یادگیری مهارت برای آنها قرار دهند طلبه میتواند در طول دو سه سال دو تا سه روز هفته را به یادگیری مهارت اختصاص دهد.
نه اینکه پانزده بیست سال طلبه را در یک جهت هدایت کنند و هنگامی که گل عمرش را در این سیستم ... به باد داد اونوقت برای او نسخه بپیچند.
الآن اکثر طلابی که مشکل معیشت دارند با خانوادههای چهار پنج نفر و عمر حدود بیست و پنج تا سی سال هستند.
این دوره طلبه دیگر باید وارد فاز عملیاتی زندگی شده باشد و از هرچه آموخته استفاده کند نه اینکه بگویند بروید و مهارت یاد بگیرید.
💬 جلیلی فر:
اگر طلاب بروند سراغ کار غیر طلبگی نتیجه از این که هست بدتر میشه و تا چند سال اینده مجتهد که هیچ حتی یک کارشناس احکام هم و مسائل دینی هم نخواهیم داشت.
💬 متین:
سلام
در جواب آقای میرمطلبی میشه گفت خیلی خوبه مهارت آموزی ولی نباید به زخم طلاب هم نمک ریخت.
ولی شما دریافتی حقوق ماهانتون چه قدره
اگر ما طلاب بدانیم که مسئولین حوزه مانند طلاب دریافتیشون کمه و قناعت میکنن طلاب محترم حرفی نمیزنند مانند آنها قناعت میکنند.
راستی چرا مسئولین حوزه فیش حقوقشون رو در انظار طلاب نمیگذارند
والسلام
به امید آینده ای روشن
💬 امیرحسین:
سلام علیکم
بنده از کسانی هستم که وضعیت معیشت مانع از درس خواندنم میشه
در حالی که اساتید بنده و مشاوره هایی که گرفته بودم به من گفته بودند که شما استعداد علمی داری و در همین راه خدمت کن..
حتی معدل پایین ۱۸ نداشتم
من مجردم و الحمدلله نان آور خانه
ولی خیلی بابت این امر ناراحتم که نمی توانم خوب درس بخوانم
این رو به گوش مسئولین برسونید که خیلی از رفقای بنده که بمب استعداد بودن
به خاطر فشار های اقتصادی از طلبگی خارج شدن
و جواب همه مان را باید در قیامت بدهند
#نظر_اعضا
#معیشت_طلاب
@Manahejj
#جمعبندی
🌀 سخن سردبیر
🔸 با انعکاس مصاحبه آقای میرمطلبی در یک رسانه فراگیر ملی (غیر حوزوی)، پیامهای اعتراضی بسیار زیادی برای مناهج ارسال گردید؛ پیامهایی که نشان از تحیر و تعجب طلاب از عدم نظام منسجم و موضعگیریهای یکپارچه مسؤولین مختلف حوزوی دارد.
🔹 براستی بالاخره نهالفروشی برای حوزه مذموم است یا ممدوح؟!
طلاب ممحض در درس باشند یا نباشند؟
مهارتهایی که قبول داریم صددرصد طلاب باید فرا بگیرند را از کجا و در چه فرصت زمانی فرا گیرند؟
واقعا حق تدریس و حق تألیف مقاله و ... تا چه حد کمک خرج طلاب است؟
✅ به یقین طلاب از هرگونه برنامه تحولی حوزه، که در آن استعدادیابی، مهارتآموزی و تدبیر علمآموزی و نقشآفرینی طلاب برای اسلام و مسلمین اندیشیده شده باشد، استقبال میکنند.
🔻 اما اینکه یک مسؤول بگوید شهریه کمک خرج است و برای امرار معاش کار کنید و مسؤول دیگری با اطلاع از فعالیتهای غیر درسی طلبه، سعی در اخراج وی از مدرسه کند برای طلاب قابل هضم نیست.
‼️واقعا مبادا به نقطهای رسیدیم که مسؤولین حوزوی نمیدانند با معیشت طلاب چه کنند؟ نه مهارتی به آنها یاد دادهاند؛ نه آینده شغلی برای آنها تدبیر و تعریف کردهاند؛ نه جرأت احیای موقوفات حوزوی را دارند؛ نه... ؟
اینها سؤالاتی است که مسؤولین حوزوی باید به اذهان عمومی طلاب پاسخگو باشند؛ تا از تحیر و سرگردانی درباره آینده خویش نجات یابند.
🔹 امروز که همه رسانههای معاند و جنگ روانی دشمن برای کمسو کردن چراغ حوزه و کاهش اقبال جوانان به سوی حوزه به کار افتادهاند، بیایید خودمان به سرعتگرفتن این مصیبت شوم کمک نکنیم. بیایید اگر مسؤولیتی یا میزی در حوزه نصیب ما شد گرفتار روزمرگی نشویم و به فکر طراحی آینده بهتر برای حوزه باشیم؛ وگرنه همان بهتر که میز و صندلیها را برای اهلش واگذاریم.
✅ انشاءالله شورای محترم عالی و همچنین مدیر محترم حوزههای علمیه بتوانند مطالبهی بهحقِ طلاب که طراحی نظام جامع تحصیل و بهرهوری طلاب است را طراحی و اجرا کنند تا کمتر شاهد «اعلام مواضع متناقض و نسنجیده و همچنین تحیر طلاب» باشیم.
#معیشت_طلاب
@Manahejj
🗂 مرور پرونده #تحول_کتب_درسی
🌀 پرونده تصویری و کلیپها:
aparat.com/playlist/1004775
🌀 تیزر مصاحبه با آیت الله شب زنده دار
https://eitaa.com/manahejj/3972
🌀 تفکیک ساحت «مبارزه برای تحول» از ساحت «علم آموزی»
https://eitaa.com/manahejj/3995
🌀 تغییر کتب درسی، بهانهای تازه برای جنجال جریان «تحولشعار»
https://eitaa.com/manahejj/3996
🌀 مهمتر از تغییر کتب درسی
https://eitaa.com/manahejj/4025
🌀 سابقه و چیستی تحول متون درسی حوزههای علمیه
https://eitaa.com/manahejj/4028
🌀 ضرورت ترسیم «الگوی تدوین متون درسی حوزههای علمیه»
https://eitaa.com/manahejj/4031
🌀 مسیر درست تحول کتب درسی
https://eitaa.com/manahejj/4032
🌀 کدام کتاب باید جایگزین شود؟
https://eitaa.com/manahejj/4035
🌀 حفظ نقاط قوت، لازمه ی هر تحول موفق
🔢 در چهار قسمت:
https://eitaa.com/manahejj/4039
https://eitaa.com/manahejj/4043
https://eitaa.com/manahejj/4051
https://eitaa.com/manahejj/4077
📌 این پرونده همچنان باز است و ادامه دارد...
✅ با مناهج همراه باشید
@Manahejj
استاد شب زنده دار.mp3
19.5M
🌀 مصاحبه درباره «اصلاح کتب درسی» با آیت الله شب زنده دار
🔸 با توجه به انتشار فیلم مصاحبه، عدهای از اعضای محترم پیشنهاد دادند صوت این مصاحبه نیز منتشر شود تا برای افراد بیشتری قابل استفاده باشد.
✅ از نقاط قوت این مصاحبه، پاسخهای دقیق و مستدل آیت الله شب زنده دار به شبهات مطرح شده است.
🎥 مشاهده فیلم کامل مصاحبه:
aparat.com/v/ueQIW
📌 پ.ن:
پیش از این درباره ادبیات سؤال برانگیز و جهتدار پرسشگران این مصاحبه مطالبی گفته بودیم که همچنان مورد سؤال و ابهام است.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#تحول_حوزه
#حفظ_ارکان_حوزه
#صراط_مستقیم_تحول
@Manahejj
6.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 بدایة و نهایة الحکمة چگونه کتاب درسی شد؟
🎥 آیت الله شب زنده دار
🔹 مرحوم شهید قدوسی در مدرسه حقانی دنبال تحول بودند؛
🔹 از مرحوم علامه طباطبایی دعوت شد؛
🔹 کمک گرفتن علامه از تلمیذ خود؛
🔹 تدوین و تدریس کتاب در مدرسه حقانی...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #تحول_کتب_درسی
#تحول_حوزه
#تحول_خواهی
@Manahejj
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا