رد زوائد کفایه.mp3
1.13M
🌀 کفایه فاقد زوائد
🎙 استاد قائنی نجفی - درس مقدمه واجب
🔸 مرحوم آخوند در کفایه آنچه زائد بوده و ثمره عملی نداشته را حذف کرده است.
لذا آنچه در کفایه آمده است باید خوانده و فهمیده شود.
♨️ عدهای چون مباحث کفایه را نمیفهمند فکر میکنند زوائد است و باید حذف شود!!
الناس اعداء ما جهلوا
🔹 وقتی آخوند جایی میگوید ثمره نداشت و حذف کردم؛ این کلام مفهوم دارد: یعنی آنچه آوردهام باید فهمیده شود؛ اگر فهمیده نشود اصول فهمیده نمیشود.
#کفایه
#فاقد_زوائد
@Manahejj
🌀 هتل عباسی هیچ اجارهای در یکسال و نیم اخیر به اوقاف پرداخت نکرده است
👤 مدیرکل اوقاف اصفهان
🔸 هتل عباسی در ایام کرونا هیچ اجاره ای در یکسال و نیم اخیر به اداره اوقاف پرداخت نکرده است، ولی با این وجود در پی آن هستیم در آرامش کامل و بدون بحث و جدل مباحث حقوقی را پیگیری کنیم.
🔹 ۷۰۰ مرکز آموزشی اوقافی در اختیار اداره کل آموزش و پرورش هست که در کمال تعامل و آرامش با این افراد اقدام می کنیم.
📌 مناهج:
❓سوال از مسؤولین اوقاف این است که آیا همان مبلغ تعیین شده به عنوان اجاره برای هتل عباسی که پرداخت هم نشده، مبلغ واقعی است؟ یا یک مبلغ خیلی ناچیز؟
♨️ علمای عصر صفوی در دورهای که حکومت دستشان نبود، به جهت آیندهنگری که داشتند، این حجم انبوه از موقوفات را برای حوزههای علمیه تدارک دیدند.
❓چرا ما در عصر حکومت اسلامی ناتوانیم از احیای موقوفات؟!
❓تا چه زمانی معیشت حوزههای علمیه باید جانکاه و برهمزنندهی آرامش و تمرکز علمی طلاب باشد؟
#موقوفات
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 شخص سمت چپ با برائت کامل از دشمنان اهل بیت، با اخلاق خوش، با #ادب، با منطق و با تعامل عالی با اهل سنت، توانسته بین ۳تا۲۰میلیون نفر را #شیعه کند!!
🔹 شخص سمت راست با فحاشی، با بی ادبی، با توهین به علمای شیعه و اهل سنت، بدون منطق و ادب بحث توانسته چند نفر را به مکتب اهل بیت نزدیک کند؟!!
❗️ امام زمان از کدام راضیتر است؟ ائمه به کدام دستور دادند؟
امام صادق علیه السلام:
فَإِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذَا وَرِعَ فِی دِینِهِ وَ صَدَقَ اَلْحَدِیثَ وَ أَدَّى اَلْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ اَلنَّاسِ قِیلَ هَذَا جَعْفَرِیٌّ ، فَیَسُرُّنِی ذَلِکَ وَ یَدْخُلُ عَلَیَّ مِنْهُ اَلسُّرُورُ وَ قِیلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ! ، وَ إِذَا کَانَ عَلَى غَیْرِ ذَلِکَ دَخَلَ عَلَیَّ بَلاَؤُهُ وَ عَارُهُ وَ قِیلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ!
#هفته_وحدت
@HozeTwit
🌀 عقبگرد حوزه
📝 دانشگاهیشدن حوزه، تحول نیست
♨️ لزوم بازگشت به سنتهای اصیل آموزشی
📌 امروز سالروز دیدار تاریخی امام حوزه با طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم است.
⏱ ۱۱ سال گذشت...
📌 مناهج:
نظام ترمی واحدی، پایان نیافتن محدوده کتب، نگاه ماشینی به حضور و غیاب، از بین رفتن سنتهای حوزوی در نحوه تدریس و تدرّس، سایه نظام مدارک دانشگاهی و ... همگی مظاهر عقبگردی است که امام حوزه به آنها اشاره داشتهاند و معالأسف همچنان روز به روز به سمت دانشگاهیتر کردن حوزه پیش میرویم.
#فقط هم مسؤولین را مقصر نبینیم. چون طلاب نیز بیتقصیر نیستند؛ طلاب وظیفه داشتند گفتمانسازی و مطالبه معقول داشته باشند؛
اما چقدر عامل به وظایف بودیم؟!
#تحول_غلط
#عقبگرد_حوزه
#دیدار_مهر
#دانشگاهی_شدن_حوزه
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 تحول حوزه و سوء ظن به مطالبات رهبر معظم انقلاب!
🖋 علی مهدوی
🔸 با یکی از رجال و عالمان طیف سنتی -و البته تا حد زیادی انقلابی- حوزه مواجههای داشتم؛
با خود گفتم خوب است از فرصت استفاده کنم و گفتگویی دربارهی لزوم تحول حوزه و تحولی که مدّ نظر رهبر معظم انقلاب است داشته باشم...
باورم نشد بلافاصله پس از طرح عنوان موضوع، رنگ چهره وی تغییر کرد و حالتش دگرگون شد و گفت تا همینجا که حوزه، دانشگاه شده کافی نیست؟!
🔻 با شنیدن این حرف در خود فرو ریختم که ای وای بر ما! اینکه خروجیِ آنچه توسط شورای عالی و مسئولان مرکز مدیریت انجام گرفته -با قطع نظر از خدمات بی نظیر پس از انقلاب اسلامی- حوزه را هم به سمت دانشگاهیشدن و هم فاصلهگرفتن هرچه بیشتر از سنتهای اصیل آن سوق داده است، چرا باید پای رهبری نوشته شود؟!!
چرا این گمان ایجاد شده است که این کارهای درست و غلط، همگی مطابق با نظر رهبری انجام شده است؟!
❓آیا مطالبات رهبری از حوزه مدون نشده است؟
آیا رهبری صراحتاً از آنچه در حوزه امروز میگذرد، بارها ابراز عدم رضایت نکردهاند؟
چقدر از راهکارهای رهبر انقلاب تا به حال در تصمیمات اجرایی حوزه محقق شده است؟!
🔻 روزگاری در حوزههای علمیه هرکسی درسی میگرفت باید آن را تدریس هم میکرد؛
روزگاری خبر از مدارک بیخاصیت و بیهویت معادل دانشگاهی برای حوزویان فرهیخته و عالِم و اندیشمند نبود؛
روزگاری درسخواندن بر محور اساتید بود نه فقط حضور و غیاب ترمی واحدی دانشگاهی که آخر هر ترم حجم زیادی از محدودههای درسی، خواندهنشده رها شود؛
و روزگاری...
♨️ در همه موارد فوق و همه آنچه نگفتیم و در این مقال نمیگنجد، رهبری همواره بر حفظ سنن اصیل حوزه و پرهیز از پسرفت علمی به سمت دانشگاهیشدن، بیانات مکرری داشتهاند؛ اما ترک فعل مدیران بالادستی و عملیاتینشدن این فرمایشات و مطالبات مکرر و راهکارهای متعدد، موجب وضع فعلی گردیده و به جای مطالبهگری از بزرگان حوزه و تصمیم گیرندگان اصلی در حوزه و سپس مدیران حوزوی، برخی را چه میشود که به بدبینی به انقلاب و رهبری در مدیریت و راهبری حوزههای علمیه روی آوردهاند؟
✅ راهکار:
اگر مطالبات رهبری درباره تحول را دقیق و کامل به گوش بزرگان برسانیم، حتما بسیاری از آنها نیز همراه خواهند شد و خود در صف مطالبه از شورای عالی برای تحولخواهی خواهند ایستاد.
❗️ لطفا جای طلبکار و بدهکار را عوض نکنیم، تا همینجا هم اگر حوزه زانو خم نکرده، یا لااقل زمین نخورده، حاصل همان حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم رهبر انقلاب در ابعاد گوناگون مادی و معنوی است.
#شورای_عالی
#مدارک_حوزوی
#نظام_فرسوده_دانشگاهی
@Manahejj
🌀 بزرگان و شورای عالی را وادار به تحول کنید
📝 طلاب باید درد را منتشر کنند
💠 امام خامنهای
✅ مراحل علاج مشکلات حوزه:
آنچه را که به نظر مىرسد علاج این موارد است؛ فهرستوار مطرح مىکنم:
1️⃣ قبول درد
اوّلًا، قبولِ درد است. کسانى نیایند بگویند این حرفها چیست و مطرح کنند که «شیخ انصارى» و «میرزاى نائینى» و «آخوند» و «امام» و دیگر بزرگان، در همین حوزهها پرورش پیدا کردهاند و شما حرف تازهاى مىزنید! اگر آنها درد را قبول نکردند، درمان درست نخواهد شد. این کار، به دست شما- بخصوص فضلاى جوان- است.
بگویید، تکرار کنید، بنویسید، استدلال نمایید؛ با کسانى که این موارد را قبول ندارند، مباحثه کنید، مجادلهى بحق کنید و ثابت نمایید که این بیمار، واقعاً بیمار است و این موجود زنده، درد دارد.
🔻 اگر درد را نفهمیدند، این بیمار درمان نخواهد شد.
2️⃣ همت گماشتن براى علاج
ثانیاً، گماشتن همّت به علاج است. [بزرگان و مسؤولین حوزه] نگویند: بله؛ درد هست؛ ولى حالا چه کار کنیم؟!!
حدود سى سال پیش، یکى از بزرگان حوزه- که رضوان خدا بر او باد و من با دل و جان به او ارادت داشتم در بارهى مسألهاى مىفرمود: «بله؛ یک گناه یا جرم بزرگى- تعبیر درست یادم نیست انجام شده است؛ لیکن حالا دیگر چه کار مىتوانیم بکنیم؟»
این، یعنى نگاه کردن، مشکل را دیدن؛ اما همّت به علاج آن نگماشتن.
راهش همین است که کسانى- بخصوص جوانان- که احساس درد مىکنند، آن درد را گسترش دهند، منتشر کنند، به دیگران منتقل نمایند، با کارآمدان و متنفّذین حوزه آن را در میان بگذارند و #وادار کنند کار انجام گیرد.
📌 ادامه دارد...
📅 ۱۳ آذر ۱۳۷۴
#حوزه_بیمار
#راه_علاج
#تحول_حوزه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 استبصار و اعلام برائت یکی از مهرههای علمی فرقه ضاله یمانی (احمد الحسن)
🎥 سیدحسن سیدپورآذر
▫️ اشارات:
➖کیفیت جذب به فرقه
➖جایگاه علمی در فرقه
➖شبهات موجود در فرقه و عدم پاسخگویی
#نشر_حداکثری
#فرقه_انحرافی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 برقراری نماز جمعه تهران پس از ۲۰ ماه وقفه
🎥 حجتالاسلام علی اکبری، خطیب نماز جمعه تهران
🔸 یکی از بزرگترین خسارتهای کرونا، محدودسازی مجامع معنوی، مذهبی، مساجد، نماز جماعت و به خصوص نماز جمعه در تهران بود.
#نماز_جمعه
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 یکدستوری برای #قرب به #امام_زمان (عجل الله فرجه) بیان کنید
❗️ هر روز یکساعت با حضرت خلوت کند!
یک جایی خلوت متوجه حضرت شود و زیارت #آل_یاسین بخواند و توسل کند و زیاد بگوید:
یا صاحب الزمان اغثنی
یا صاحب الزمان ادرکنی
خود به خود رفاقت ایجاد میشود!!
💬 عارف دلسوخته آیت الله کشمیری
@HozeTwit
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 بزرگان و شورای عالی را وادار به تحول کنید 📝 طلاب باید درد را منتشر کنند 💠 امام خامنهای ✅ مراح
🌀 بزرگان و شورای عالی را وادار به تحول کنید
📝 طلاب باید درد را منتشر کنند
💠 امام خامنهای
✅ مراحل علاج مشکلات حوزه
3️⃣ بیدار شدن روح کار در فضلاى جوان حوزه
ثالثاً، بیدار شدن روحِ کار در جوانان حوزه است. وقتى مىگوییم جوان، منظور این نیست که هر جوانِ خامِ از راه رسیدهاى، علاجکنندهى درد است. منظور من فضلاى جوانند که الآن بحمد اللّه در حوزه، طبقهى بزرگى را تشکیل مىدهند و سنّشان در حدود چهل و حولوحوش آن است و کفایه و مکاسب و درس خارج تدریس مىکنند و سالهاست که پاى درس فقه و اصول نشستهاند و بعضى مباحث دیگر هم دارند.
روحِ کار، بایستى در اینها زنده شود. کسانى که مخاطبان ما هستند، باید روح کار را در آنها زنده کنند. اگر نکردند، خود اینها بایستى حرکت و تلاش کنند و همّت بگمارند.
4️⃣ مدیریت تحول توسط یک مرکز مشخّص
رابعاً، مرکزى به طور مشخّص، متصدّىِ سررشتهدارِ انجامِ این کارها شود.
چهار سال قبل، بحث ما بر سر تأسیس این مرکز بود که بحمد اللّه امروز حاصل شده است.
امروز، حوزه یک شوراى عالى و یک مدیر دارد... حوزه باید مرکز و سررشته دارِ این حرکتها باشد.
مدیریت، دوگونه کار مىتواند بکند: یکگونه، کارهاى قانونى و آییننامهاى است که مثلًا امتحانات و گزینش و شهریه این طور باشد.
یکى هم کارهاى بزرگ و عظیمى است که شاید تحت یک آییننامه و نظامنامهاى هم نیاید؛ بلکه حرکتى جهادى و بسیجى و به کارگیرىِ افراد گوناگون و راه انداختنِ امور است.
بههرحال، باید مرکزى مباشرت مستقیم و مشخّص کند و به نظر من، امروز این مرکز، مدیریت حوزه است.
📌 ادامه دارد...
📅 ۱۳ آذر ۱۳۷۴
#حوزه_بیمار
#راه_علاج
#تحول_حوزه
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 بزرگان و شورای عالی را وادار به تحول کنید 📝 طلاب باید درد را منتشر کنند 💠 امام خامنهای ✅ مراح
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: ما حصل ۵ سال سندنویسی آیت الله اعرافی؟
💬 تحول خواه:
سلام، وقت بخیر
بنده به عنوان طلبه ای که امید داشتم در زمان مدیریت آقای اعرافی شاهد تحولات محسوس بسیاری باشیم،
منتها الان با گذشت پنج سال، میبینیم ظاهراً همه این مدت به سندنویسی گذشته و تفاوت محسوسی را شاهد نیستیم!!
مثلا همین بلیهی دانشگاهی شدن حوزه، در زمان مدیریت ایشان بدتر شد یا بهتر؟
ای کاش مدیر محترم و عزیز حوزه ها کمی از این تحولات در دست اقدام بگویند تا ما طلاب هم #امیدوار بشیم.
#نظر_اعضا
#گزارش_تحول
#امید_طلاب
@Manahejj
🌀 مجتهد شهید
📝 سالگرد رحلت آیت الله شهید #مصطفی_خمینی
🔹 مرحوم سید مصطفی خمینی (ره) یکی از شخصیت های بالقوه و بالفعل اسلام بود. روزی که ایشان شهید شدند، در حدود سنین ۴۸-۴۷ سالگی بودند و در آن سن جزء ممتاز ترین کسانی بود که در حوزه های علمیه قم، نجف، مشهد و ... وجود داشت. بنده ایشان را به عنوان یک چهره برجسته حوزه علميه قم از سالها قبل می شناختم. وقتی به قم رفته بودیم، در درس فقه و اصول امام، ممتاز ترین کسی که بر طبق سنت و شیوه درسهای حوزه علمیه، گستاخانه با امام از مباحث علمی دم می زد و اشکال می کرد، او بود.
🔹 ایشان اگر نگوییم بهترین شاگردان، جزء بهترین شاگردان درس امام(س) بود، و در عین حال خود یک مدرس معروف بود و فلسفه و فقه درس می داد. او به عنوان یک چهره برجسته در میان طلاب، فضلا و مدرسین حوزه، معروف بود.
📗 امام خامنهای ۶٨.٨.١؛ یادها و یادمانها، ص ۴٠
@bonyadtarikh
@Manahejj
🌀 حدود ۳ هزار طلبه وارد آموزش و پرورش شده اند
👤 آیتالله اعرافی امروز در جمع اساتید و طلاب هرمزگان
🔸 ۲۰۰ کارویژه تخصصی مربوط به روحانیت آماده شده است که اولین محور آن هم با آموزش و پرورش است و در این ۲سال طبق تفاهم نامه حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش حدود ۳ هزار طلبه وارد آموزش و پرورش شدهاند.
🔹 مظلومترین قشر در نظام اسلامی اساتید و طلاب هستند که همه ملامتها را به جان میخرند و خدمت به کشور میکنند و در پایینترین سطح معیشتی قرار دارند.
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اندک تعرض به امام را برنمیتافت!
🎥 مرحوم #حاجآقا_مصطفی به شدّت علاقهمند به امام بود؛ به شدّت!
🔹 آنچنان روی #حفظ_حیثیّت_امام حسّاس بود که اگر چنانچه کسی اندک تعرّضی یا خدشهای به شخصیّت امام وارد میکرد، حاجآقا مصطفیٰ در مقابله و مواجههی با او بیتاب میشد و عکسالعملهای تند و شدید نشان میداد!
📌 مناهج:
تعجب است از برخی انقلابیون،
انقلابینماها انواع نسبتهای ناروا از کانالیزه بودن رهبری تا حصر و تقیه و دست بسته بودن و ... را به امام جامعه نسبت میدهند؛ اما برخی را چه میشود که فقط خود را مکلف به واکنش در برابر سکولارها و اصلاحطلبان میبینند؟!!
در صورتی که فتنه انقلابینمایان، فتنه عظمی است.
یادمان باشد انقلابی واقعی، نسبت به حیثیت امام خامنهای نباید بیتفاوت باشد.
#مجتهد_شهید
#غیرت
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 عقبگرد حوزه 📝 دانشگاهیشدن حوزه، تحول نیست ♨️ لزوم بازگشت به سنتهای اصیل آموزشی 📌 امروز سالر
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: خروجی عملکرد شورای عالی در تحقق مطالبات امام حوزه
💬 استاد حوزه قم؛ نام محفوظ:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
❓یک سؤالی که از اعضای محترم شورای عالی مطرح است این است که چرا کثیری از مطالبات امام خامنهای درباره تحول، روی زمین مانده و عملی نشده است؟
🔻 خب چیزی که بسیار شنیدهایم این است که مراجع یا بزرگان مخالفتها یا ملاحظاتی داشتهاند.
این مطلب را درباره مطالبه «تغییر کتب درسی» تا حدودی میتوان پذیرفت.
❗️اما مراجع که با همه مطالبات امام خامنهای مخالف نیستند!
❓مثلا مراجع موافق دانشگاهیشدن حوزهها هستند؟
❓مراجع موافق مدارک بیهویت و بیارزش معادل دانشگاهی هستند؟
❗️الان اساتید و طلاب میبینند آنچه رهبری فرموده بشود محقق نشده است!
ولی دقیقا آنچه رهبری فرمودند نشود عینا خلافش محقق شده است!!
رهبری گفتند روشهای تعلیم و تعلم سنتی حوزهها را بر نیندازید و روشهای دانشگاهی را عَلَم نکنید... ولی کو آن روشهای سنتی؟ متأسفانه به موزهها پیوست و لابلای سطور خاطرات علما مدفون شد.
🔺 البته ما میدانیم که انشاءالله اعضای محترم شورای عالی عمدی در تخلف از بیانات رهبری ندارند؛ ولی درک این همه خروجی خلاف بیانات امام جامعه هم دشوار است. و تقاضا داریم شورا برای تحقق مطالبات امام حوزه، همت کند.
✅ باز الحمدلله که تریبونهایی هرچند محدود وجود دارند که بیانات و مطالبات رهبری را عنوان کنند...
✅ امید همه طلاب و اساتید به عملکرد شورای عالی است؛ انشاءالله این عزیزان امید ما را ناامید نفرمایند و بتوانند تحولی ایجاد کنند.
#نظر_اعضا
#مطالبات_تحولی_رهبری
#دانشگاهی_شدن_حوزه
@Manahejj
💐 ولادت با سعادت خورشید سلسله نورانی انبیاء، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلوات الله علیه تهنیت باد
🌀 صلوات امام سجاد بر پیامبر، دعای ۲ صحیفه
﴿1﴾ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَنَّ عَلَيْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ دُونَ الْأُمَمِ الْمَاضِيَةِ وَ الْقُرُونِ السَّالِفَةِ ، بِقُدْرَتِهِ الَّتِي لَا تَعْجِزُ عَنْ شَيْءٍ وَ إِنْ عَظُمَ ، وَ لَا يَفُوتُهَا شَيْءٌ وَ إِنْ لَطُفَ .
همۀ ستایشها مخصوص خداست که نه بر امّتهای گذشته و زمانهای سپری شده؛ بلکه بر ما به وجود محمّد (صلّی الله علیه و آله) منّت نهاد؛ با قدرتش که از هیچ چیز هر چند بزرگ باشد، ناتوان نمیشود؛ و هیچ چیز هر چند کوچک و ریز باشد، از دایرۀ اختیار و عرصۀ ارادهاش، بیرون نمیرود.
﴿2﴾ فَخَتَمَ بِنَا عَلَى جَمِيعِ مَنْ ذَرَأَ ، وَ جَعَلَنَا شُهَدَاءَ عَلَى مَنْ جَحَدَ، وَ كَثَّرَنَا بِمَنِّهِ عَلَى مَنْ قَلَّ
خدای توانا، ما را بر همۀ امّتهایی که آفرید، خاتم قرار داد؛ و بر همۀ منکران حق و حقیقت گواه گرفت؛ و با نیکی و احسانش، ما را بر آنان که اندک بودند، فزونی بخشید.
﴿3﴾ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ ، وَ نَجِيبِكَ مِنْ خَلْقِكَ ، وَ صَفِيِّكَ مِنْ عِبَادِكَ ، إِمَامِ الرَّحْمَةِ ، وَ قَائِدِ الْخَيْرِ ، وَ مِفْتَاحِ الْبَرَكَةِ
خدایا! بر محمّد درود فرست، آن وجود مبارکی که امین بر وحیات و گزیدۀ از آفریدههایت و انتخابشدۀ از بندگان توست؛ و او پیشوای رحمت و قافله سالار خوبی و کلید برکت است.
﴿4﴾ كَمَا نَصَبَ لِأَمْرِكَ نَفْسَهُ
چنانکه جانش را برای فرمانت به زحمت انداخت.
﴿5﴾ وَ عَرَّضَ فِيكَ لِلْمَكْرُوهِ بَدَنَهُ
و بدنش را در راه وجود مقدّست در معرض ناراحتی قرار داد.
﴿6﴾ وَ كَاشَفَ فِي الدُّعَاءِ إِلَيْكَ حَامَّتَهُ
و در دعوت به سوی تو، آشکارا با خویشان و نزدیکانش رو در رو قرار گرفت.
﴿7﴾ وَ حَارَبَ فِي رِضَاكَ أُسْرَتَهُ
و در مسیر خشنودیات با اشخاص خانوادهاش جنگید.
﴿8﴾ وَ قَطَعَ فِي إِحْيَاءِ دِينِكَ رَحِمَهُ
و در راه برقراری دینت، از خویشاوندانش برید.
﴿9﴾ وَ أَقْصَى الْأَدْنَيْنَ عَلَى جُحُودِهِمْ
و نزدیکترین بستگانش را به سبب انکارشان، از خود دور کرد.
﴿10﴾ وَ قَرَّبَ الْأَقْصَيْنَ عَلَى اسْتِجَابَتِهِمْ لَكَ
و دورترین را به علّت پذیرفتن دین تو، به خود نزدیک فرمود.
﴿11﴾ وَ وَالَى فِيكَ الْأَبْعَدِينَ
با بیگانهترین مردم، به خاطر تو دوستی ورزید.
﴿12﴾ وَ عَادَى فِيكَ الْأَقْرَبِينَ
و با نزدیکترین خویشان، به خاطر تو دشمنی کرد.
﴿13﴾ و أَدْأَبَ نَفْسَهُ فِي تَبْلِيغِ رِسَالَتِكَ
و جانش را در رساندن پیام تو به خستگی انداخت.
﴿14﴾ وَ أَتْعَبَهَا بِالدُّعَاءِ إِلَى مِلَّتِكَ
و وجودش را به خاطر فراخواندن مردم به آیین تو، به زحمت افکند.
﴿15﴾ وَ شَغَلَهَا بِالنُّصْحِ لِأَهْلِ دَعْوَتِكَ
و خود را به خاطر خیرخواهی، نسبت به پذیرندگان دعوتت، در عرصۀ کار و کوشش گذاشت.
﴿16﴾ وَ هَاجَرَ إِلَى بِلَادِ الْغُربَةِ ، وَ مَحَلِّ النَّأْيِ عَنْ مَوْطِنِ رَحْلِهِ ، وَ مَوْضِعِ رِجْلِهِ ، وَ مَسْقَطِ رَأْسِهِ ، وَ مَأْنَسِ نَفْسِهِ ، إِرَادَةً مِنْهُ لِإِعْزَازِ دِينِكَ ، وَ اسْتِنْصَاراً عَلَى أَهْلِ الْكُفْرِ بِكَ
و برای تبلیغ دینت، به سرزمینهای غربت و جا و مکان دور از وطن و دور از خانه و منزلش و جدای از مرکز سکونت و محلّ تولّد و آرامگاه جانش، هجرت کرد. این هجرت اراده و خواست او بود برای نیرومند شدن دینت و یاری جستن برضد کافران به حضرتت.
﴿17﴾ حَتَّى اسْتَتَبَّ لَهُ مَا حَاوَلَ فِي أَعْدَائِكَ
تا جایی که راه آنچه دربارۀ دشمنانت با چارهجویی و دوراندیشی، در هدف به دست آوردنش بود، برای او هموار شد.
﴿18﴾ وَ اسْتَتَمَّ لَهُ مَا دَبَّرَ فِي أَوْلِيَائِكَ .
و آنچه در مورد دوستانت، سنجیده و نظام داده بود، برایش کامل گشت.
﴿19﴾ فَنَهَدَ إِلَيْهِمْ مُسْتَفْتِحاً بِعَوْنِكَ ، وَ مُتَقَوِّياً عَلَى ضَعْفِهِ بِنَصْرِكَ
پس در حالی که از کمک دهیات، خواستار پیروزی بود و از یاریات به جبران ناتوانیاش درخواست نیرو داشت،
﴿20﴾ فَغَزَاهُمْ فِي عُقْرِ دِيَارِهِمْ
به سرعت به کارزار با دشمنان برخاست؛ در نتیجه در وسط سرزمینشان با آنان جنگید.
﴿21﴾ وَ هَجَمَ عَلَيْهِمْ فِي بُحْبُوحَةِ قَرَارِهِمْ
و در میان محلّ اقامتشان به آنان هجوم برد.
﴿22﴾ حَتَّى ظَهَرَ أَمْرُكَ ، وَ عَلَتْ كَلِمَتُكَ ، ﴿وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾.
تا فرمانت آشکار شد و دینت برتری یافت؛ گرچه مشرکان را خوش نیامد.
﴿23﴾ اللَّهُمَّ فَارْفَعْهُ بِمَا كَدَحَ فِيكَ إِلَى الدَّرَجَةِ الْعُلْيَا مِنْ جَنَّتِكَ
خدایا! به خاطر مشقّت و زحمتی که در راه تو کشید، مرتبۀ او را به بالاترین درجه بهشت بالا بر.
ادامه 👇🏻
@Manahejj
🌀 صلوات امام سجاد بر پیامبر، دعای ۲ صحیفه
👆🏻 ادامه
﴿24﴾ حَتَّى لَا يُسَاوَى فِي مَنْزِلَةٍ ، وَ لَا يُكَافَأَ فِي مَرْتَبَةٍ ، وَ لَا يُوَازِيَهُ لَدَيْكَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ ، وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ .
تا جایی که هیچ فرشتۀ مقرّب و پیامبر مرسل، در پیشگاه حضرتت در قدر و منزلت و درجه و مرتبت، با او یکسان و برابر و موازی نشود.
﴿25﴾ وَ عَرِّفْهُ فِي أَهْلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ أُمَّتِهِ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ حُسْنِ الشَّفَاعَةِ أَجَلَّ مَا وَعَدْتَهُ
و از نیکی شفاعت و پذیرش میانجیگری او در مورد اهل بیت پاکیزهاش و امّت مؤمنش، بیشتر از آنچه به او وعده دادهای، به حضرتش اعلام کن.
﴿26﴾ يَا نَافِذَ الْعِدَةِ ، يَا وَافِيَ الْقَوْلِ ، يَا مُبَدِّلَ السَّيِّئَاتِ بِأَضْعَافِهَا مِنَ الْحَسَنَاتِ إِنَّكَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ .
ای که وعدهات تحقّق مییابد و عهدت قرین وفاست! ای که بدیها را، به چندین برابر به خوبیها تبدیل میکنی! همانا تو صاحب احسان و بخشش عظیمی.
@Manahejj
💐 ولادت با سعادت خورشید سلسله نورانی انبیاء، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلوات الله علیه و میلاد جامع علم و عمل و عبادت، پرچمدار شاهراه ولایت علوی، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد.
@Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى و جمعی از مسئولان نظام با رهبر انقلاب.mp3
6.82M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار امروز میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی و جمعی از مسئولان نظام
🏷 دیگر کیفیتها: khl.ink/f/48890
💻 @Khamenei_ir | #اسوه_حسنه
#مطالبه_مکرر_رهبری
🌀 جلوگيرى از تبديل شيوهى آموزشى حوزهها به شيوهى آموزشى فرسوده دانشگاهها
📝 مسؤوليت شورای عالی حوزهها
💠 امام خامنهای
🔸 چند نكته در فرمايشات دوستان بود كه من يک اشارهاى بكنم. بعضى از اين حرفهايى كه آقايان مطرح كردند، حرفهايى نيست كه اين حقير بخواهم علاج كنم آنها را؛
🔻 مثلاً فرض بفرماييد اينكه ما نبايد بگذاريم شيوهى طلبگى ما از لحاظ تعليم و تعلّم و نظام درسى، رنگ شيوهى دانشگاهى را بگيرد، اين حرف كاملاً درستى است؛
♨️ بنده هم #بارها اين مطلب را در قم و در جاهاى ديگر گفتهام،
منتها چه كسى بايد اين كار را بكند؟
خب همين رؤساى حوزهها بايد بكنند؛ اين كار من نيست. شما شوراى عالى هستيد، مدير حوزه هستيد - چه شما، چه [حوزهى] قم - خيلى خب، بنشينيد نحوهى كار را جورى طرّاحى كنيد كه شيوهى درسى در حوزههاى علميّه، با شيوهى تقليدىِ از غرب - كه اساساً غلط و كهنه و فرسوده است، اصلش هم غلط بوده، حالا كه #فرسوده هم شده - آميخته نشود؛ اين كار شما است، اين كار را بايد بكنيد.
🔻 آقاى رشاد (رئيس شوراى حوزههاى علميّهى استان تهران) گفتند، آقايان ديگر [هم] فرمودند؛ بله خوب است اين كار، مهم است، منتها مسؤوليت شما است؛ يكى از كارهايى كه مديريّتهاى حوزه - چه اينجا، چه قم، چه مشهد و جاهاى ديگر - بايد انجام بدهند همين است.
📗 بيانات در ديدار مديران، مدرّسان و طلّاب حوزههاى علميّهى استان تهران
📅 ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
#دانشگاهی_شدن_حوزه
#شورای_عالی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 وجوب تبعیت از رهبری
🎥 مرحوم علامه مصباح یزدی
🔸 اگر باور داریم فرمان ولی فقیه مانند فرمان معصوم (علیه السلام) #واجب است، وظیفه ما گوش دادن به سخن اوست؛ ولو در هزار مورد، یک مورد هم اشتباه کند!
⛔️ اگر سربازان به سخن #فرمانده گوش نکنند، کِی پیروز خواهند شد؟!!
#واکسن_هراسی
#ولی_فقیه
@mesbahedustan
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 لباس روحانیت، آرم نبوت است
🎥 سخنان تکاندهنده علامه حسن زاده برای آحاد روحانیون اعم از طلاب و مسؤولین
#لباس_روحانیت
#علامه_حسن_زاده
@Manahejj
🌀 اقدام شایسته تقدیر حوزه در #مهارت_آموزی طلاب
📝 برگزاری ۱۳۳ دوره مهارتی رایگان برای طلاب حوزههای علمیه
🔸 همواره در طول زمان، یکی از نقدهای جدی به حوزههای علمیه غفلت از آموزش مهارتها و بسندهکردن به صرف آموزشهای علمی محض بوده است.
امروز بحمدالله حوزه در مسیر توجه به آموزش #مهارتها قرار گرفته است.
✅ مهارتهایی که برای یادگیری برخی از آنها نیاز به صرف هزینه بسیار است، کاملا رایگان و در محیطی جذاب به طلاب ارائه میشود.
❇️ گرچه تا مطلوب فاصله زیاد است؛ اما امیدواریم با پیشرفت و توجه روزافزون مسؤولین، آحاد طلاب به بهترین نحو، مهارتهای لازم را مطابق استعداد و وظایفشان فرا بگیرند.
🌐 دسترسی به مهارتخانهی طلاب:
1️⃣ وارد شدن به سایت پیشخوان، گزینه مهارت خانه را کلیک کنید
2️⃣ لینک مستقل مهارتخانه طلاب:
http://karbordi.ismc.ir
📌 اینترنت مصرفی برای همراه اول رایگان است.
#مهارت
#مرکز_مدیریت
@Manahejj
#لزوم_تفکیک_خروجی_حوزه
🌀 بزرگان و شورای عالی را وادار به تحول کنید
📝 طلاب باید درد را منتشر کنند
💠 امام خامنهای
✅ مراحل علاج مشکلات حوزه:
9⃣ تقسیم تدریجى طلاب بر حسب اهداف و استعدادها
تاسعاً، تقسیم تدریجى طلّاب برحسب اهداف است. آمارى که من دریافت کردم، حدود بیست و سه چهار هزار طلبه را در حوزه نشان مىدهد. اگر این آمار را ملاک محاسبه قرار دهیم، از این تعداد، حدود هفت، هشت هزار نفر جزو فضلاى بزرگ و علما هستند که در این تقسیمبندى نمىگنجند. این افراد، کسانى هستند که مراحلى را گذراندهاند و به مدارج عالى علمى رسیدهاند. بخش دیگر، کسانى هستند که در جوانى اهل درس خواندن نبودند و حالا هم دیگر وقتش را ندارند.
✅ تربیت فقها و مجتهدین تراز
فرض کنید اگر پانزده هزار طلبه در قم وجود داشته باشد، بر اساس ضابطهى قبلى، حدود هزار نفر از آنها را گزینش کنیم تا فقیه و مجتهد بزرگ تربیت شوند. البته این کار باید در زمان و وقت خودش انجام گیرد. مثلًا یک دورهى بیستساله را در نظر بگیریم که طبیعتاً هر سال، جمع جدیدى اضافه خواهند شد و جمع دیگرى هم خارج خواهند گردید؛ ولى میانگین تقریباً همین بیست سال است. این افراد باید افراد مستعدى باشند که استعداد و شوق فقاهت داشته باشند و اهل انصراف از فقاهت نباشند. باید اینها را گزینش کرد و روى آنها کار ویژهى فقاهتى انجام داد. از بین اینها، مدرّسین و مؤلّفینِ بزرگِ فقه و مراجع تقلید در خواهند آمد. هزار نفر فقیه، کم نیست که این حوزه بتواند در ظرف مدت بیست سال بیرون بدهد. این، خیلى زیاد است.
اگر شما بیست سال یا چهل سال پیش تاکنون را نگاه کنید، متوجّه مىشوید هزار فقیه زبدهى برجستهى بزرگى که بتوانند دنیاى اسلام را از لحاظ فقاهت علمى بپوشانند و هزار نفر متکلّمِ مجتهد در کلام، نیازهاى جهان اسلام را تأمین کنند؛ کم نیستند. کسانى که شوق و علاقه دارند، اینها را پیدا کنند. باید به اینها درسِ مخصوص داده شود. اگر لازم است، دورههاى خارج بروند و یا در دانشگاهها بورسیه شوند و بورس بگیرند.
✅ تربیت علمای شهری
از این تعداد که بگذریم، در مرحلهى بعد، پنج هزار نفر عالم شهرى در حدود متوسّط تربیت کنیم. در میان این افراد، مجتهد و قریب الاجتهاد و مجتهد متجزّى هست و آنچه که لازم دارند، تأمین مىشود. البته این هم یک دورهى مشخّص خواهد داشت. ممکن است مثلًا یک دورهى بیستساله لازم داشته باشند. اگر آن دو دستهى اوّل، حدود بیست سال طول مىکشد، این دستهى دوم کمتر خواهد بود. همهى اینها قابل برنامهریزى است.
✅ تربیت مبلغین (منبری، نویسنده و...)
پنج هزار نفر هم به عنوان مبلّغ و منبرى و نویسنده و گویندهى عالِم و فاضل انتخاب شوند و سه هزار نفر هم به منظور تبلیغ در خارج از کشور و در سطح دنیا گزینش شوند. مجموع اینها پانزده هزار نفر مىشود.
⛔️ فردا دیر است
البته، فردا این کار نخواهد شد. اگر ما امروز شروع کنیم، ممکن است پنج سال دیگر بتوانیم چنین تقسیمبندىاى را بکنیم؛ لیکن حوزه باید به اینجا برسد و بالاخره هر روز که چنین کارى را انجام ندهیم، دیر است. مىدانم که کار پیچیده و دشوارى است؛ اما اگر حوزه- نه یک نفر- تصمیم بگیرد، این کار خواهد شد.
📅 ۱۳ آذر ۱۳۷۴
⏱ ۲۶ سال گذشت... ‼️
#حوزه_بیمار
#راه_علاج
#تحول_حوزه
@Manahejj
🌀 بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت اهانت به ساحت مرجعیت شیعه
بسم الله الرحمن الرحیم
🔻 فی التوقیع الشریف عن خاتم الاوصیاء(عجل الله تعالی فرجه): «وَ اَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکُمْ وَ اَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیهِمْ»
🔻 مرجعیت در قاموس سیاسی و اجتماعی شیعه دارای جایگاهی رفیع میباشد و پاسداشت آن، تجلیل از مقام انبیای عظام و تکریم علم و دین است «العلماء ورثه الأنبیاء» و «الفقهاء امناء الرسل».
🔻 یادداشت انتقادی یکی از نویسندگان در نقد سخنان حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «دامت برکاته» تحلیلی غیرمنصفانه بود. مرور مواضع قاطع و انقلابی آن مرجع معظم این حقیقت را آشکار میسازد که ایشان فراتر از اختلافات و نگاههای سیاسی جناحی موضع میگیرند و با شناخت و بصیرت انقلابی در راستای اهداف انقلاب اسلامی به مسائل جامعه ورود پیدا میکنند، بیشک تنزل دادن سخنان مرجعیت معظم، به پایینترین سطح کنشهای سیاسی جفا به اسلام، انقلاب و مرجعیت دینی است.
🔻 آیت الله العظمی صافی گلپایگانی«دامت برکاته» با سوابق درخشانی همچون حضور در مبارزات سیاسی ضد رژیم منحوس پهلوی، حضور در حلقه اصحاب خاص حضرت آیتالله العظمی بروجردی«اعلی الله مقامه»، همراهی با حضرت امام خمینی«قدس سره» در مبارزات نهضت اسلامی و پس از انقلاب نیز با عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان، حمایت و همراهی همیشگی خود را با نظام و انقلاب اسلامی نشان داده است.
🔻 امروز نیز ایشان با شناخت از اقتضاءات و نیازهای کشور به رفع مشکلات معیشتی اشاره داشته و میفرمایند: «باید با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم، شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید، با حفظ منافع کشور و با عزت با جهان در ارتباط باشیم.»
🔻 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر حفظ احترام مرجعیت دینی و پاسداشت جایگاه آن مرجع عالیقدر که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنهای(دام ظله العالی) نیز بوده است، اعلام میدارد:
🔻 لازم است اصحاب قلم در هر فعل و قولی، شأن عظیم مرجعیت را ارج نهاده و با عدالت، انصاف و تقوا قلم بزنند. مراجع بزرگوار ما با ویژگی «صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ» هستند و با بصیرت و علم سخن میگویند و بر اساس تکلیف الهی و خیرخواهی برای نظام اسلامی قدم بر میدارند.
🔻 سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «ادام الله بقائه»، تأکید بر سیاست نظام در ارتباط حکیمانه، عزتمندانه و بر اساس مصالح کشور و منافع مردم با دنیاست. امید داریم همگان با رعایت اخلاق رسانهای و آداب اسلامی در راستای حفظ منافع کشور قلمزده و از تکمیل پازل دشمن و ایجاد اختلاف و دودستگی در جامعه بپرهیزند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید هاشم حسینی بوشهری
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
@j_modarresin
@Manahejj