🌀 کتابهای علمآموز
📝 بایستههای کتب درسی و آموزشی
🖋 شهید سید محمدباقر صدر
♨️ کتابی که نویسنده، آن را به عنوان کتاب درسی تدوین کرده با کتابی که برای عمیقترین و استوارترین اندیشهها و پژوهشهایش تألیف کرده است، تفاوت بسیاری دارد...
📌 جزوه شهید صدر درباره ضرورت تغییر کتب آموزشی علم اصول:
https://eitaa.com/manahejj/4718
📌 مطالعه بیشتر پرونده تحول کتب درسی:
https://eitaa.com/manahejj/4687
📌 موشن گرافیک ۵۷۶۰ ساعت:
https://eitaa.com/manahejj/4691
⚠️ هشدار: کوتاهی مسؤولین در امر تحول حوزه، موجب رفع مسؤولیت طلبه از درسخواندن نخواهد بود؛ چراکه هویت طلبه در گروی تحصیل است.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#علم_اصول
#شهید_صدر
@Manahejj
🌀 عذرخواهی مولوی گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر بابت سخنانش که موجب کدورت شیعیان شد
📝 بیانیه مولوی گرگیج
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام بر محضر عزیزان در فضای مجازی، در خطبه های این هفته (۱۹ آذر ۱۴۰۰) مطالب جامعی مطرح شدند که فایل تصویری آن موجود است، از آن رو ما خود را از ارادتمندان و عاشقان اهل بیت (رضوان الله تعالی علیهم اجمعین) میدانیم و این ارادت بارها در خطبه های جمعه، نوشتارها، گفتار و مصاحبه ها بیان شده است؛ محبت اهل بیت و صحابه رسول الله(ص) جزو ایمان قلبی اینجانب است؛ توهین به اهل بیت پیامبر اعظم (ص) حرام و کفر است؛ علت سخنرانی بنده نصب بنرهای توهین آمیز در کوچه وخیابانها و برخی از سخنان تفرقه افکن در #ایام_فاطمیه است؛ هزاران بار به خدا پناه میبرم که در دل اینجانب نسبت به خاندان رسول گرامی (ص) و سُلاله پاکش، کینه، کدورت، عداوت باشد و یا اهانتی روا دارم. به گفته سعدی «خدایا به حق بنی فاطمه، که با قول ایمان بُود خاتمه».
🔹 برخی افراد از روی قصد و غرض از احساسات مذهبی مردم سوء استفاده کرده و کلام و مطالب بنده را تحریف و یا برش می زنند که در شرایط حساس کنونی کشور اجازه نخواهیم داد، کسانی موجبات #تفرقه بین اهل سنت و اهل تشیع را ایجاد کنند.
🔹 در پایان یادآور می شوم اهل سنتی که محبت رسول الله (ص) و خاندان پاک ايشان در دلش نباشد و از اعمالشان پیروی نکند، اهل سنت نیست و اگر سوء تفاهمی از سخنان اینجانب پیش آمده از همه عزیزان #عذرخواهی میکنم.
@Manahejj
🌀 واکنش مولوی جلال یعقوب خانی مقدم به اظهارات مولوی گرگیج
📝 جانم فدای اهل بیت
🔸 مولوی جلال یعقوب خانی مقدم استاد حوزه علمیه اهل سنت و امام جماعت مسجد اهل سنت تربت جام در گفتوگو با خبرگزاری برنا، در واکنش به صحبتهای عجیب منتشر شده از آقای گرگیج اظهار داشت: واقعیت امر این است که بنده از این سخن که عدم پذیرش خلافت حضرت عمر رضی الله عنه چه ارتباطی به نسب فرزندان امام حسین رضی الله عنه دارد، متحیر ماندهام و تصورم این است شاید برخی کلمات قیچی شده است. باید قبل از نگارش هر متن و یا نشر آن تامل بیشتر نماییم.
🔹 اگر خدای نخواسته کسی از اهل سنت به اهل بیت نقدی کند، کاری بیهوده و گناهی نابخشودنی مرتکب شده و حقا و حقیقتا او از شمار اهل سنت نیست.
🔹 بنده به عنوان یک طلبه اهل سنت، عمل و گفتار اهل سنت را محبت به اهل بیت علیهم السلام میدانم و هر کلامی و نگارشی سوای محبت خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه، بر خلاف قرآن و سنت و منهج علمای اسلام و علمای مذاهب چهارگانه اهل سنت است.
🔹 مولوی یعقوب خانی با اشاره به محبت اهل سنت به اهل بیت علیهم السلام، افزود: بنده به عنوان یک طلبه اهل سنت با صدای بلند اعلام میدارم جانم فدای اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم.
@Manahejj
🌀 موضع حوزه در قبال اظهارات جنجالی امام جمعه آزادشهر
🖋 سخنگوی مرکز مدیریت حوزه
بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیمِ
إنَّما یریدُ الله لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً
با سلام و صلوات محضر مبارک حضرت رسول اکرم(صلیاللهعلیه وآلهوسلم) و خاندان مطهر ایشان (علیهم صلوات الله) و تقدیم خالصانهترین درودها به همه خادمان اسلام عزیز.(حفظهم الله تعالی)
اخیرا صحبتهای ناسنجیدهای در فضایمجازی منتشر شد که حواشی و عکسالعملهایی را پدید آورد. ضمن تقدیر از پاسخها و روشنگریهای برادران و علمای اهل سنت و فضلای حوزههای علمیه و سپاس فراوان از حساسیت همه مسلمانان و دلدادگان اهل بیت پیامبر(صلیاللهعلیه وآلهوسلم) و نیز توجه و تاکید بر عذرخواهی صورت گرفته، لازم است اصحاب قلم و اندیشه ضمن درک جایگاه رفیع، الهی و منحصر بفرد اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و پاسداشت اخوت و برادری دینی و قدرشناسی امنیت ملی در سایه نظام ولایی و اسلامی، از هرگونه اقدامی که زمینهساز نزاع مذهبی و در تعارض با مصالح امت مسلمان است پرهیز نمایند.
وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى
محمد رضا برته
سخنگوی مرکز مدیریت حوزههای علمیه
@Manahejj
🌀 اعلام برائت ائمه جمعه اهل سنت از سخنان گرگیج
🔹 امام جمعه آققلا:
راه کسب شهرت اهانت به مقدسات نیست. مقصر خودمانیم که به چنین افرادی بها میدهیم. قطعا این افراد از خارج از کشور خط میگیرند.
🔹 امام جمعه سنندج:
توهین به اهل بیت(ع) حرام شرعی است. کسانی که به مقدسات توهین میکنند عامل بیگانگان هستند.
🔹 امام جمعه بندرترکمن:
طرح چنین مسائلی درست نیست. من از اظهارنظر برخی از علما تعجب و ابراز تاسف میکنم.
🌐 فارس
@Manahejj
🌀 سیر نادرست
📝 بایستههای کتب درسی و آموزشی
🖋 شهید سید محمدباقر صدر
✅ کتابهای درسی باید از سطح ساده شروع شوند و به تدریج به عمق آنها افزوده شود؛
♨️ اما این تدریجیبودن، نباید بر اساس تاریخ علم اصول شکل بگیرد...
🔻 چون سبب میشود طلاب وقت زیادی را صرف آموختن مطالب و اندیشههایی کنند که دیگر جایگاهی در وضعیت کنونی علم اصول ندارند.
📌 اشکالات جدی کتاب رسائل به عنوان کتاب آموزشی:
https://eitaa.com/manahejj/4698
📌 جزوه شهید صدر درباره ضرورت تغییر کتب آموزشی علم اصول:
https://eitaa.com/manahejj/4718
📌 مطالعه بیشتر پرونده تحول کتب درسی:
https://eitaa.com/manahejj/4687
📌 موشن گرافیک ۵۷۶۰ ساعت:
https://eitaa.com/manahejj/4691
⚠️ هشدار: کوتاهی مسؤولین در امر تحول حوزه، موجب رفع مسؤولیت طلبه از درسخواندن نخواهد بود؛ چراکه هویت طلبه در گروی تحصیل است.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#علم_اصول
#شهید_صدر
@Manahejj
#برنامه_آموزشی_منعطف
🌀 حق انتخاب کتاب را به مدارس و طلاب بدهید
📝 راهکاری برای حل تغییر کتب
🖋 محمد حق پرست
🔸 بقا یا تغییر کتب فعلی حوزه مسئلهای قدیمی و اختلافی است و هر دو نظر، ادله و طرفداران جدی دارد. اختلاف اصلی هم بر سر کتابهایی مثل المنطق نیست؛ محل نزاع کتب فقهی و اصولی است.
🔹 امروز برنامه آموزشی و امتحانی بر اساس نظریه مخالفان تغییر است. اما واقعیت این است که طلاب نسبت به کتابهای درسی ناراضیاند. حجم انتقادات به کتابها و محتوای درسی در این چند سال زیاد شده و جمعیت موافقان تغییر اگر بیشتر نباشد، قطعا کمتر نیست. یکی از دلایل ضعف درسی طلاب، پیچیدگیهای متون فعلی است و همین مسئله سبب شده تا از اصل درک مطالب اصولی و فقهی باز بمانند.
❓اما اکنون با این اختلاف نظر بزرگان و خواسته طلاب باید چه کرد؟
✅ یکی از سادهترین کارهایی که به ذهن می رسد این است که مدیریت، کتاب حلقات شهید صدر و یا مصباح الاصول مرحوم خویی و امثال آن را به رسمیت بشناسد (کتبی که مورد تایید بزرگانی همچون آیتالله شب زنده دار نیز هست).
بر این اساس انتخاب کتاب درسی بین رسائل و کفایه و حلقات به مدارس و طلاب محول شود. حلقات کتابی است که از لحاظ محتوایی عمق خوبی دارد و از لحاظ متنی نیز فهم خیلی راحتی ندارد؛ هرچند نسبت به کفایه راحتتر است.
🔹 بنابراین تا حدود زیادی نگرانی مخالفان نسبت به معایب تغییر کتب برطرف خواهد شد. و از سویی خواسته موافقان تغییر هم تمکین شده است. اگر طلبه ای احساس میکند با خواندن رسائل و کفایه، اصول بهتری خواهد آموخت، آنها را درس بگیرد. در عوض این هجمه از انتقاد به کتب و بهانه برای ضعف درسی، جبران خواهد شد.
♨️ نمیشود همه استعدادها و ظرفیتهای طلاب را ملزم و وادار به یک برنامه آموزشی واحد کرد.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#علم_اصول
#حلقات
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 آیتالله سیستانی آرزوی کودک سرطانی را براورده کرد
🔸مرجع عالیقدر آیتالله سید علی سیستانی با تعدادی از کودکان مبتلا به سرطان و پزشکانشان دیدار کردند.
🔸اين دیدار صمیمی در پی آن برگزار شد که یکی از کودکان مبتلا به سرطان آرزو کرده بود که آیت الله سیستانی را از نزدیک ببینید.
@HozeTwit
🌀 ایثار همه دارایی در راه تحصیل علم
📝 سالروز درگذشت مرحوم آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی
👤 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
🔸 به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی در المیزان¹ از ثمرات فطرت پاک "و استعمال ما فی وُسع الانسان من جاهٍ و مالٍ و علمٍ و فضیلة" میباشد.
✅ بعضی طلبهها بودهاند که از زمان ورودشان به حوزه، هر آنچه سرمایه داشتهاند؛ باغ یا ملک یا کارخانهی پدری که به اینها ارث رسیده بوده، در راه تعظیم طلبگی، درس، کتابخانه ساختن، مدرسه ساختن، طلبه قبول کردن، تدریس کردن صرف کردهاند و آخرش میبینی که ورشکسته شدهاند! و هر چه داشتهاند خرج کردهاند، اما از شوقشان کاسته نشده است.
🔹 شنیدم در شرح حال مرحوم علامه شیخ محمدحسین اصفهانی، صاحب شرح بر کفایه ² -پدرشان از تجار معتبر اصفهان بوده و درآمد خوبی داشته- ایشان وقتی وارد نجف اشرف میشود به قدری سرشار از امور مالی بوده که یک روز در کوچههای نجف، تسبیح قیمتیای که دستشان بوده پاره میشود و میریزد و ایشان که داشته درس میرفته، زورش میآید که بنشیند و اینها را جمع کند! حالا زمین گلآلود بوده یا هرچه.
🔹 خدا قسمت کند بروید نجف، این سبزیفروشهای نجف که ما هم دیدهایم، یک مشت سبزی و کاهوی پس مانده را میگذارند بیرون که هرکه خواست ببرد. ایشان چند سال بعد که این سرمایهها تمام خرج میشود، میآمده از اینها استفاده میکرده! و بعد یکبار در بین راه اینها از دستش ریخته و مشغول جمع شدن میشود!
یک کسی به ایشان میرسد و میگوید: جناب آیت الله! بگذارید من جمع کنم.
ایشان میگوید: من حالا داشتم میخندیدم، چون یادم افتاد وقتی آمدم نجف و تسبیحام در کوچه پاره شد، زورم میآمد اینها را جمع کنم، اما الآن این کاهوهای غیر قابل فروش را که ریخته، دلم نمیآید بگذرم و میخواهم جمع کنم.
این همان "و استعمال ما فی وُسع الانسان من جاهٍ و مالٍ و علمٍ و فضیلة" در راه آن معشوق فطری است.
✅ اگر #فطرت انسان سالم باشد، حالا خواه دانشجو، خواه #طلبه، خواه اداری، خواه وزیر، خواه وکیل؛ خودش #کارمند_خدا میشود و فعال میگردد و قهرمان خدمت به اسلام میشود.
چرا؟ چون در درونش، فطرت سالم مانده.
♨️ پس اینکه ما در اجتماعی گیر کردهایم که معمولاً با هر کسی روبرو شویم، میبینیم درد مادیت او را گرفته، باید بفهمیم که فطرتهای سالم را تربیتهای ناسالم استعماری، دستخورده و بیمار کرده است؛ ولذا این دولت جمهوری اسلامی باید درک این موضوع درش بشود که ما روبرو هستیم با یک بیماری عمومی و آن این است که فطرتها تغییر کرده!
اینکه دردهای ظاهریِ ما آمده مسلّط شده بر ما و دردهای دینی ما را تحتالشعاع قرار داده؛ به خاطر همین است که این فطرت ناسالم است و باید یک وزارتخانه مخصوص احیای فطرت اسلامی ما داشته باشیم که دانشمندانی بنشینند و سرچشمههای این بیماریها را پیدا کنند و داروهایش را بیابند و در تمام اوضاع و احوال کشور این مسائل را بگنجانند که هر قانونی در هرجا اجرا میشود در ضمن، احیای فطرت اسلامی هم درونش باشد. مخصوصاً در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
📅 ۸۱٫۷٫۱۵
_
۱) المیزان ج ۱ ص ۴۵
۲) نهایة الدرایة فی شرح الکفایة
#محقق_اصفهانی
#شوق_طلبگی
#انگیزه
@seyedololama
@Manahejj
🌀 آموزش و پرورش، مسؤول پاسخ به شبهات فضای مجازی است
📝 کوتاهی آموزش و پرورش موجب جذب دانش آموز به سخنان جذاب و توخالی خواهد شد
👤 آیت الله حسینی بوشهری
🔸 آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین در دیدار وزیر آموزش و پرورش، پاسخ به شبهات مطرح در فضای مجازی را از وظایف آموزش و پرورش دانست و آگاهی بخشی نسبت به تاریخ انقلاب را به عنوان اصل کلیدی در تربیت دانش آموز فرهیخته و آشنا با آرمانهای انقلاب، مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: اگر شبهات مطرح در فضای مجازی را به درستی برای دانش آموز پاسخ ندهیم، به مرور زمان شاهد تراکم این شبهات در ذهن او خواهیم بود که نتیجه آن جذب دانش آموز به سخنان جذاب و توخالی خواهد شد.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
#جامعه_مدرسین
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 درس اخلاق آیتالله فیاضی
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ بعد از نماز عشا
مکان: خیابان صفاییه، دفتر مقام معظم رهبری
#درس_اخلاق
@Manahejj
هدایت شده از خانه طلاب جوان
📢 #عهد_با_خمینی
#عهد_جمعی
🌀 حوزه کانون #نصرت امام
🎉 اردوی یکروزه گلزار شهدای #بهشت_زهرا سلام الله علیها و #مرقد_امام_خمینی رضوان الله علیه
🔹 ویژه طلاب پایه ۱ تا ۱۰
اولویت ثبت نام با گروه های طلبگی است.
⏰ زمان: #جمعه ۳ دی ۱۴۰۰، قرار #حرکت ساعت ۷:۳۰
🏫 مکان حرکت: قم، از درب #مسجد_الغدیر، بلوار الغدیر بین کوچه ۶ و ۸
📌 برای ثبت نام از طریق لینک سایت خانه طلاب جوان اقدام بفرمایید.
🌐 https://khanetolab.ir/ahd_ba_khomeini
#نشر_حداکثری
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🌀 تدریج صحیح در آموزش اصول
📝 بایستههای کتب درسی و آموزشی
🖋 شهید سید محمدباقر صدر
🔸 روش صحیح در تألیف کتابهای درسی برخوردار از ویژگی #تدریج، این است:
✅ رویکرد همه کتابها ارائه آخرین افکار، تحقیقات و اصطلاحاتی باشد که علم به آنها دست یافته است؛
✅ اما نوع ارائه مباحث در این کتابها باید از لحاظ کمیت با کیفیت یا هر دو متفاوت باشد.
〰〰〰〰〰〰
📌 اشکالات جدی کتاب رسائل به عنوان کتاب آموزشی:
https://eitaa.com/manahejj/4698
📌 جزوه شهید صدر درباره ضرورت تغییر کتب آموزشی علم اصول:
https://eitaa.com/manahejj/4718
📌 مطالعه بیشتر پرونده تحول کتب درسی:
https://eitaa.com/manahejj/4687
📌 موشن گرافیک ۵۷۶۰ ساعت:
https://eitaa.com/manahejj/4691
〰〰〰〰〰〰
⚠️ هشدار: کوتاهی مسؤولین در امر تحول حوزه، موجب رفع مسؤولیت طلبه از درسخواندن نخواهد بود؛ چراکه هویت طلبه در گروی تحصیل است.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#علم_اصول
#شهید_صدر
@Manahejj
🌀 سکولاریسم پنهان در حوزههای علمیه!
📝 وضعیت کنونی حوزه و دانشگاه در تراز تمدنسازی نوین اسلامی نیست
👤 رحیم پور ازغدی
♨️ استقلال حوزه از سایر نهادهای آموزشی در اعطای درجات علمی لازم است.
🔻 #پذیرش_بدون_هدف دانشجو، فقط برای خانواده ها و بیت المال هزینه بردار بوده و هیچ دستاوردی برای جامعه و خود دانشجویان ندارد؛ جمع کثیری از بیکاران جامعه ما فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند؛
این ضعف را در حوزه نیز شاهد هستیم.
🔻 وضعیت کنونی حوزه و دانشگاه در تراز تمدن سازی نوین اسلامی نیست.
🔻 بزرگترین مانع حوزه و دانشگاه برای تمدن سازی اسلامی سکولاریسم علمی است؛ در حال حاضر با دیدگاه هایی مواجه هستیم که نه علم را یقین به واقع و نه دین را به معنی سنت های الهی می دانند.
🔻 در حوزه های علمیه نیز سکولاریسم ندانسته و نخواسته وجود دارد و ناشی از #فقدان_طرح و #برنامه_اجتماعی و فرهنگی متناسب با نیازهای روز است.
🌐 خبرگزاری حوزه
#استقلال_حوزه
#مدرک_حوزوی
#پذیرش_طلبه
#سکولاریسم_پنهان
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 توزیع ۲۵ تن آرد از سوی دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی در کهگیلویه و بویراحمد
🔸 نماینده دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی با اشاره به صعبالعبور بودن بعضی از روستاها بیان کرد: گاها کیسههای آرد توسط موتورسیکلت و چهارپایان تا محل سکونت عشایر حمل و بین خانواده نیازمند در مناطق صعب العبور و محروم این استان توزیع می شود.
🌐 خبرگزاری حوزه
#خدمات_اجتماعی
@Manahejj
🌀 مولوی گرگیج از امامت جمعه اهل سنت آزادشهر عزل شد
🔸 با حکم نماینده ولیفقیه در گلستان، مولوی نعمتالله مشعوف از اساتید حوزه علمیه اهل سنت گالیکش به امامت جمعه اهل سنت آزادشهر منصوب شد.
🌐 فارس
@Manahejj
May 11
#روضه_از_زبان_مولا
🌀 نجوای امیرالمؤمنین با رسول الله هنگام دفن سرور زنان عالم
📝 نهجالبلاغه؛ خطبه ۲۰۲
🖋 ترجمه استاد انصاریان
🔸 رُوِىَ عَنْهُ اَنَّهُ قالَهُ عِندَ دَفنِ سَيّدةِ النِّساءِ فاطمةَ عَلَيهَا السّلام كَالْمُناجى بِهِ رَسُولَ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِنْدَ قَبْـرِهِ.
این سخن را به هنگام دفن سرور زنان جهان حضرت فاطمه علیهاسلام گفت. گویی با پیامبر صلّی اللّه علیه وآله بر سر قبرش درد دل میکرد.
🔹 السَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسُولَ اللّهِ عَنّى وَ عَنِ ابْنَتِكَ النّازِلَةِ فى جِوارِكَ، وَالسَّريعَةِ اللَّحاقِ بِكَ.
ای رسول خدا، از من و دخترت بر تو سلام باد که در جوار تو آمد، و به سرعت به تو ملحق شد.
🔻 قَلَّ يا رَسُولَ اللّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرى، وَ رَقَّ عَنْها تَجَلُّدى، اِلاّ اَنَّ لى فِى التَّاَسّى بِعَظيمِ فُرْقَتِكَ، وَ فادِحِ مُصيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ.
ای رسول حق، از دوری دختر برگزیدهات شکیباییام کم شد، و طاقتم از دست رفت، جز آنکه مرا در فراق عظیم تو، و سنگینی مصیبتت جای تسلیت (در مصیبت فاطمه) است.
🔹 فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فى مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ، وَ فاضَتْ بَيْنَ نَحْرى وَ صَدْرى نَفْسُكَ. فَاِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ. فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَديعَةُ، وَ اُخِذَتِ الرَّهينَةُ. اَمّا حُزْنى فَسَرْمَدٌ، وَ اَمّا لَيْلى فَمُسَهَّدٌ، اِلى اَنْ يَخْتارَ اللّهُ لى دارَكَ الَّتى اَنْتَ بِها مُقيمٌ.
زیرا من بودم که با دست خود تو را در آغوش خاک جای دادم، و سرت بر سینه من بود که روح پاکت از قفس تن پرید. ما از خداییم و به خدا
بازمی گردیم. راستی که امانت بازگردانده شد، و گروگان دریافت گردید. اما غصه من ابدی است، و شبم قرین بیداری است تازمانی که خداوند برای من جایگاهی را که تو درآن اقامت داری اختیار کند.
♨️ وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضافُرِ اُمَّتِكَ عَلى هَضْمِها، فَاَحْفِهَا السُّؤالَ، وَاسْتَخْبِرْهَا الْحالَ؛ هذا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ، وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ. وَالسَّلامُ عَلَيْكُما سَلامَ مُوَدِّع، لا قال وَ لا سَئِم. فَاِنْ اَنْصَرِفْ فَلا عَنْ مَلالة، وَ اِنْ اُقِمْ فَلا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِما وَعَدَ اللّهُ الصّــابِــريــنَ.
به زودی دخترت از همدستی امت برای ستم بر او به تو خبر خواهد داد، در پرسیدن از او اصرار کن، و خبر اوضاع را از او بخواه؛ در حالی که بین ما و تو فاصله زیادی نشده و زمانه از یادت خالی نگشته این همه ستم به ما شد.
به هر دو نفر شما سلام باد سلام وداعکننده نه سلام رنجیده خاطر دلتنگ.
اگر از کنار مرقدت بروم نه از باب ملالت است، و اگر بمانم نه از جهت بدگمانی به آنچه خداوند
به صابران وعده داده است.
🏴 ایام شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر امام زمان و تمامی شیعیان و محبین حضرتش تسلیت باد.
#روضه
#فاطمیه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 زهرا در آتش بود حیدر داشت میسوخت...
🎥 شعرخوانی حزنانگیز حسن بیاتانی نزد رهبر معظم انقلاب
آجرک الله یا بقیة الله
#شعر
#مصیبت
#حضرت_زهرا
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 روضه حضرت زهرا (سلام الله علیها) با بیان مرحوم فلسفی
📅 ۲۷ آذر سالگرد درگذشت خطیب توانا و زبان گویای اسلام مرحوم حجت الاسلام #شیخ_محمدتقی_فلسفی است که امسال با روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) همزمان شده است.
🌐 تاریخ حوزه تهران
#روضه
#حضرت_زهرا
@Manahejj
vahdat.pdf
1.5M
🌀 جزوه وحدت حوزه و دانشگاه در کلام رهبری
📅 ۲۷ آذر سالروز شهادت حجتالاسلام والمسلمین مفتح
روز وحدت حوزه و دانشگاه
#وحدت_حوزه_دانشگاه
@Manahejj
🌀 سالروز تأسیس رسانه حوزوی مناهج
📝 با شما همراهان گرامی، سه سال در مسیر «تبیین نگرشها و دغدغههای حوزه و روحانیت»
📲 نظرات، پیشنهادات، ایدهها و مسائل خود را همچنان با مناهج در میان بگذارید.
📩 راه ارتباطی:
@Manahejj_admin
✅ تا رسیدن به قله، راه زیادی باقی است و نظرات شما یقینا مؤثر است...
#مناهج
#سالروز_تأسیس
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: مانع ادامه تحصیل طلاب سفیران
💬 دانشآموخته سفیران:
سلام
طلاب سفیران هدایت پس از اتمام دروس مجبورند برای تطبیق و ادامه تحصیل در دوره بلندمدت، یک امتحان جامع شفاهی بدهند. این امتحان بجای اینکه مشوقی برای ادامه تحصیل باشد، فقط سدی شده برای جا ماندن طلاب سفیران هدایت ازتحصیل!
عزیزانم همانگونه که مستحضرید طلاب سفیران هدایت در کنار فقه واصول و ادبیات عرب، مهارتهای لازم برای تبلیغ را یاد می گیرند.
اما به نظر شما که چندین پیراهن از ما بیشتر به تن کرده اید و در حوزه علمیه به درجه اجتهاد نائل آمده اید مهارت بدون علم کفایت میکند؟
در کجای علوم اسلامی آمده است که طلبه فقه و اصول و ادبیات بخواند و مهارت تبلیغی یاد بگیرد و به تبلیغ برود موفق است؟
کدام یک ازبزرگان چنین جمله ای را گفته اند؟
مسئولین محترم این امتحان جامع، سدی شده است تا طلابی که مهارت آموخته اند نتوانند علوم لازم ازجمله تفسیر، روانشناسی، شرح نهج البلاغه، کلام و.... را یاد بگیرند و در عرصه تبلیغ به کار گیرند.
این امتحان آسیب بزرگی به طلاب سفیران هدایت و تبلیغ میزند. بعد هم از همه این مسائل که بگذریم آیا طلابی که سطح ۳ را میگذرانند نباید یک امتیاز داشته باشند؟
خوب همین معاف شدن از این امتحان برای طلاب میتواند انگیزه آن طلاب را مضاعف کرده و امتیازی باشد.
در آئین نامه فقط برای طلاب سطح ۲ امتحان جامع ذکر شده چرا از طلاب سطح ۳ امتحان میگیرند؟
نامه هایی با همین موضوع بارها و بارها در سالهای گذشته و همچنین امسال به نهادهای حوزوی داده شده ولی کسی پاسخگو نیست.
و هرکسی به دیگری پاس میدهد و در پایان طلاب سفیران ضرر میکنند!
#نظر_اعضا
#ادامه_تحصیل
#سفیران_هدایت
#سفیران
@Manahejj
🌀 آسیبشناسی طرح سفیران هدایت
💠 امام خامنهای
🔸 یک نکته هم راجع به سفیران هدایت: اصل قضیه، اصل درستى است. اینکه ما بیائیم چهار پنج سال یک نفر را براى تبلیغ آماده کنیم- که این کار، گسترش تبلیغ را براى نقاط محروم زیاد میکند- فى نفسه چیز خوبى است؛ منتها خطرى که دارد؛
⚠️ [خطرش] این است که وقتى عمامه سرش گذاشت و رفت تبلیغ کرد و احیاناً روى منبر نشست و احیاناً موفق هم شد، او دیگر به این آسانىها دستبردار نیست. ما بعد از چند سال، ناگهان مواجه میشویم با دهها هزار آخوندِ چهار سال، پنج سال درس خواندهى مدعى! بعد ولکنِ معامله هم نیستند. خیلى چیز سختى است.
🔻🔻🔻
♨️ شاطر مسئلهگوی مشهد!!
در مشهد پهلوى منزل ما نانوائىاى بود که نان یزدى پزى- که شبیه نان تافتون است- میپخت. این نانوائى شاطرى داشت که هر وقت من میرفتم نان بگیرم، به یک مناسبتى بر میگشت و یک مسئلهاى را سؤال میکرد یا میگفت از آقات بپرس. من آن موقع سنى نداشتم؛ سیزده، چهارده سالم بود. بعد بالاخره منتهى به این شد که او پیش من «جامع الفروع» بخواند. رسالهى آقاى بروجردى جامع الفروع بود؛
قبلش یک رسالهى دیگرى بود به نام «مجمع الفروع» که وقتى جامع الفروع درآمد، مترقىتر از مجمع الفروع بود.
نزدیک منزل پدرم مسجدى بود به نام «مسجد درخت توت»؛ آنجا به این شاطر درس میدادم. بعد این شاطر یک وقت سر یک نمازى پا میشود، میگوید من میخواهم چندتا مسئله بگویم؛ مسئله میگوید.
آقا کار به جائى رسید که شاطر نانوائى شد مسئلهگوى رائج مشهد! خوشبیان هم بود. شاطرى را کنار گذاشت و شد مسئلهگو. بعد یواش یواش از مسئلهگوئى بالاتر رفت، موعظه میکرد؛ شد یک پا عالم! مگر حرف کسى را گوش میکرد؟ اگر چنانچه فتوا را هم اشتباه میگفت و کسى به او تذکر میداد، اوقاتش تلخ میشد و تشر میزد.
از آن وقتى که او پیش بنده یک مقدار جامع الفروع خواند، تا وقتى که به عنوان یک مسئلهگو فعالیت میکرد، به نظرم شاید هفت، هشت، ده سال بیشتر طول نکشید. در این مدت هم او درس نخواند. بنابراین وقتىکه انسان وارد این مسلک شد، به این آسانى دیگر دل نمیکند. بالاخره براى این سفیران هدایت یک فکرى بکنید.
📌 مناهج:
با وجود تأکیدات فراوان امام خامنهای مبنی بر کوتاهکردن دوره تحصیل، اما منظور ایشان هیچگاه تربیت طلبه خالی از علم و سواد نبوده است؛ امری که ظاهرا مورد غفلت طراحان طرح سفیران هدایت بوده است و به مرور آفات آن طی سالهای آتی عیان و عیانتر خواهد شد؛ تا جایی که شاید علاج آن ناممکن یا سخت شود.
آنچه لازم است توجیه طلاب سفیران در همان بدو ورود به طرح است. نه اینکه پس از پایان دوره آموزشی و تبلیغی تازه متوجه شوند در کجای مسیر قرار دارند!
به علاوه اینکه صرف توجیه هم کافی نیست...
📅 بيانات در ديدار اعضاى شوراى عالى ۴ آبان ۱۳۸۹
#سفیران
#سفیران_هدایت
#امام_حوزه
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: موانع عجیب ادامه تحصیل طلاب سفیران هدایت
💬 فارغ التحصیل سفیران:
سلام بزرگوار خسته نباشید.
من از فارغ التحصیلان سفیران هستم.
دو تا نکته را خواستم محضرتان عرض بکنم.
نکته اوّل این که ، محتوای آخرتان را جوری نوشتهاید که انگار طلبه سفیران، هیچ چیز، به لحاظِ محتوای علمی ندارد!
این قطعاً غلط است. سفیرانِ هدایت ، در آن پنج سالی که درس میخوانند، به اندازه ای که طلّابِ حوزۂ عادّی در شش سال مقدمات فقه و اصول می خوانند ، این ها هم فقه و اصول می خوانند.
حالا فلسفه هم ، یک مختصری می خوانند، تفسیر هم می خوانند.
این که جوری طرح کنیم و حرف بزنیم که انگار مثلا طلبه سفیران فقط فنّ تبلیغات گرفته ؛ این قطعاً بی انصافی است.
نکته دوّم این است که، بعد از صحبتهای آقا در سال ۸۹ ، معاونتِ تبلیغِ حوزه راهِ خودش را باز کرد گفت آقا هر کس هر جایی با هر تخصصی در حوزه توانست برای ارشد بماند و بخواند ، بماند و بخواند. قبل از آن شرط معدّل داشت، امّا شرط معدّل را برداشتند.
همان سال ۹۰ بود یا ۹۱ که شورای محترمِ عالیِ حوزه، آمدند قانون گذاشتند که نه تنها ، شرط معدل را دوباره برگرداندند، بلکه اگر کسی بعد از پنج سال تبلیغ هم، بخواهد بیاید دوباره تطبیق بزند و ادامه بدهد بتواند این کار را بکند و این ها این شرط را گذاشتند که مدیر سفیرانی که ، شما در آن فارغ التحصیل شده اي ، باید صلاح بداند که شما ادامه تحصیل بدهید! یعنی انگار ما شوهر کردیم به معاونتِ تبلیغ، که باید مدیر مدرسه مان صلاح بداند، ادامه تحصیل بدهیم.
یعنی شما می بینید رهبری می گوید یک فکری بکنید که طلبۂ سفیران درسش را ادامه بدهد.
طلبه ای که رفت پشتش باد خورد در تبلیغ، درآمدِ مناسب داشت، نمی آید دیگر بماند در قم ، آن هم با شهریه یک میلیون دو میلیونی زندگی بکند . بنشیند با بچّهای که هم سن بچّه خودش است درس بخواند!
آن راهش این است که همان بعد از پنج سال ادامه بدهد؛ آقایان آمده اند راهش را بسته اند.
#نظر_اعضا
#سفیران
#سفیران_هدایت
#امام_حوزه
@Manahejj