🌀 عباسی ولدی پدیده این روزهای هیئات مذهبی
✅ آنچه امروز اهمیت دارد کاری است که عباسی ولدی این روزها در قالب #هیئت_نوجوانان شروع کرده است. حرکت او امروز واقعاً ویژه است، جای مطالعه و #الگوسازی و تقدیر دارد.
📌 متن کامل یادداشت در فرستهی بعد👇🏻
@Manahejj
🌀 عباسی ولدی پدیده این روزهای هیئات
🔸 گاهی عادت داریم انسانهایی که نزدیکمان هستند را قدر ندانیم، کار آنها را ترجمه و تحلیل نکنیم و خیلی ساده از کنار آن عبور کنیم.
🔺 عباسی ولدی قریب به یک دهه است با نگارش دهها جلد کتاب در زمینههای تربیتی بهتنهایی اندازه یک مؤسسه عریض و طویل کار کرد. متن تولید کرد، منبع و مرجع فکری تولید کرد، بهسمت ایجاد #جریان_تربیتی حرکت کرد؛ هرچند شاید هنوز با آن فاصله دارد.
🔻 فکر کنم آثارش امروز به بیش از ۵۰ جلد رسیده است. آثاری که هم تنوع در محتوا دارد، هم جذابیت در طراحی و گرافیک و هم ایجادکننده نوعی تغییر نگرش در مخاطب است که همه، جای مطالعه و تحلیل دارد.
♨️ اما آنچه امروز اهمیت دارد کاری است که عباسی ولدی این روزها در قالب #هیئت_نوجوانان شروع کرده است. حرکت او امروز واقعاً ویژه است، جای مطالعه و #الگوسازی و تقدیر دارد.
✅ به چند ویژگی کار او اشاره میکنم:
1⃣ عباسی ولدی قبل از منبر استاد میرباقری برای نوجوانان منبر میرود. کاملاً جدی بهنحوی که بچهها احساس میکنند در یک برنامه مهم و اختصاصی خودشان شرکت کردهاند.
2⃣ فعلاً نسبت به محتوای منبر نظر نمیدهم شاید نقدی داشته باشم. اما بهلحاظ قالب، منبر #داستانمحور است. این مدل از ارائه منبر بهشدت برای بچهها جذاب است.
3⃣ زبان، لحن و بیان بهشدت صمیمی، دوستانه و دوستداشتنی است. این احساس صمیمیت، جذابیت دوچندانی برای منبر ایجاد میکند.
4⃣ فضای جلسه با قالبهای مرسوم متفاوت است. بچهها از اینکه بین منبر صحبت کنند، سؤال بپرسند، شوخی کنند، منعی ندارند و آزادانه در هیئت مینشینند. سخنران آغوشش بهروی اقتضائات این سن باز است.
5⃣ منبر او، #منبر_تعاملی است. سخنران سؤال میکند، برای روز بعد به بچهها تکلیف میدهد تا بنویسند، فکر کنند و بعد جواب خود را به عمو عباسی بدهند و درباره آن صحبت کنند.
6⃣ اما یکی از جذابترین بخشهای کار عباسی ولدی بعد از منبر است که میآید و ساعتی بین بچهها مینشیند و با آنها #گعده میکند. از سر و کولش بالا میروند و با او ساده و راحت گفتگو میکنند. این بخش شاید اثرگذارترین قسمت این پکیج است.
6⃣ اما آنچه کار عباسی ولدی را ویژه کرده است، صداقت او در تعامل با بچهها است. افراد زیادی دیدم که کار کودک و نوجوان میکنند ولی بسیاری از رفتارها و خندهها و بازیها تصنعی است. اما عباسی ولدی با همه وجود بچهها را دوست دارد؛ صادقانه و پدرانه؛ و این صداقت را بچهها با وجودشان درک میکنند.
✅ نوجوانان مهم هستند، باید احساس کنند که آنها را مهم میدانیم و جدی میگیریم. این احساس را به آنها منتقل کنیم و با همین جدیت برایشان وقت بگذاریم؛ اما با امثال این الگو.
🌐 تعلیقات
#عباسی_ولدی
#نوجوانان
#نسل_جدید
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 شمس و ضحی در آتش نسوزد...
#سیدرضانریمانی
🔹 دو دمه بسیار زیبا درباره قران و احترام به قرآن
❗️ مناسب هیئات مذهبی که با این دم انزجارشون را از قرآن سوزی نشان بدهند
@HozeTwit
🌀 آگاه به تفکر اسلامی
📝 ویژگی مبلغین
💠 امام خامنهای
❇️ ما برای انتقال معارف اسلامی به اعماق جامعه و به دبیرستانها، به دانشجویان دانشگاهها، به دانشآموزان دبیرستانها و به خیلی از نقاط این جامعه احتیاج داریم به انسانهایی كه از اسلام و از مبانی اسلامی و از تفكر الهی اسلام آگاه باشند.
📅 ۱۳۶۴/۰۹/۲۶
#تبلیغ
#اولویت_اول_حوزه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 از حالا به بعد نوکر ما باش!
🎙 حکایتی شنیدنی از استاد شب زنده دار
#امام_حسین
#نوکری_اهل_بیت
@pand_saadat
@Manahejj
🌀 کدام روانشناسی؟!
🖋 محمد عالمزاده نوری
🔢 بخش نخست
🔸 رؤسای چهار انجمن روانشناسی و روانپزشکی در نامهای به رئیس قوهی قضاییه به احکامی که بر علیه یکی دو هنرمند مشهور کشور به اتهام بیحجابی و بدپوششی صادر شده بود، اعتراض کردند و استفاده از عناوین تشخیصی روانشناسی برای برچسبزدن به رفتارهای این هنرمندان را سوء استفاده از روانشناسی و روانپزشکی دانستهاند که موجب تحقیر و نقض کرامت متهمان گشته و ارائه خدمات سلامت روان را به نیازمندان دشوار ساخته و وجههی روانپزشکی و روانشناسی کشور را در جهان مخدوش میسازد.
این اساتید، ارجاع افراد به مراکز روانشناسی و مشاوره جهت اعمال تغییر در سبک زندگی و انتخابهای فردی را متعارض با اصل اخلاقی «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روانشناسی دانستهاند.
پیش از این نیز یکی از اساتید روانشناس مدعی شده بود الزام به حجاب برای کسی که اعتقاد به آن ندارد مایه ازخودبیگانگی و بحران هویت است و چنین کسی اگر با چادر به خیابان بیاید خودیت و سلامت روانش به خطر میافتد.
🔺 این اظهار نظرها از پایگاه دانشگاهی و به استناد گزارههای علم روانشناسی جدید بیان میشود.
از آنجا که نویسندگان نامه رؤسای مهمترین انجمنهای علمی روانپزشکی و روانشناسی هستند، نمایندگان تفکر علمی همهی روانشناسان و روانپزشکان دانشگاهی به شمار میروند. همان گونه که در متن نامه و در امضای خود، این نمایندگی را تصریح کردهاند.
بنابراین این نظرات، مربوط به چند شخص حقیقی نیست و نگاه جریانی حاکم بر دانش مدرن به شمار میرود.
♨️ خودیت و فردیت
سرچشمهی تأکید بر «خودیت و فردیت» (پیش از نظریه تفرّد کارل یونگ و بیانات شبه عالمانهی نیچه که توسط این نویسندگان تکرار و بلکه به شکل ناقصی بیان شده است)، فروید پدر علم روانشناسی جدید است. فروید دست کم در مقطعی از عمر خود بر این باور بود که احساسات سرکوبشده باعث ایجاد تعارضات و در نتیجه اضطراب میشوند. او میگفت وقتی ما در جامعه رشد میکنیم مجبور هستیم برای تطابق با محیط پیرامون خود، روی بخشهایی از وجودمان پا بگذاریم. ممکن است این جامعهپذیری به حدی در ما درونی شود که نتوانیم غرایز طبیعیمان را بپذیریم و برای فرار از اضطراب ناشی از آن، آنها را از حیطهی آگاهی خود خارج کنیم. این سرکوبگری خواستهها به ایجاد تعارض میانجامد. زیرا احساسات ابراز نشده هرگز نمیمیرند. آنها زنده دفن میشوند! و بعدها به شکل صورتهای زشتتری بیرون میزنند.
کامهای مطرود و ممنوع با آنکه از ذهن خودآگاه انسان رانده میشوند اما باز از میان نمیروند؛ بلکه در ناخودآگاه او باقی میمانند و متدرجاً انباشته و فشرده میگردند. وا زدن، طرد و حبس کامها چنانچه بهتکرار واقع شود، انرژی هنگفتی را در ناخودآگاه ما متراکم و محبوس میسازد و نظم و آرامش روانی را برهم میزند. کامهایی که به شدت وازده و پس رانده شوند، در ناخودآگاه گرد میآیند دسته دسته فشرده و فروبسته میگردند و روان را جریحهدار میکنند. این جریحههای روانی را کمپلکس یا عقده میخوانند!
🔺 ترجمه مختصر و ساده این جملات این است: «اگر انسان به خواستههای خود نرسد دچار عقده روانی خواهد شد». بنابراین «اگر میخواهید دچار آسیب و عقدهی روانی نشوید خواستههای خود را سرکوب نکنید و به همه خواستههای پاسخ مثبت دهید» خلاصه اینکه همهی خواستههای شما مشروع و تأمینکردنی است مگر آنکه با خواستههای دیگران ناسازگار باشد!
✅ انسانم آرزوست
این دیدگاه فروید که به سرعت شیوع پیدا کرد ریشه اخلاق و ارزشهای انسانی را برکند و هیچ کار بدی باقی نگذاشت. با این تقریر همهی کارها و خواستههای انسان خوب و ضروری تلقی شدند؛ زیرا اگر انجام نشوند انسان را روانی و عقدهای میکنند، مگر آنکه به خواستههای دیگران آسیب رسانند و دیگران را عقدهای و روانی کنند. نتیجه روشن چنین تفکری، تولد لیبرالیسم و فردگرایی شد؛ یعنی تنها ارزش دنبالکردنی «آزادی» است و هرچه مخالف آزادی باشد بلکه «فقط» هر آنچه مخالف آزادی باشد زشت و بد است.
🔺 این نویسندگان در همین نامه آوردهاند:
«اعمال تغییر در سبک زندگی افراد و انتخابهای فردی آنها متعارض با اصل «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روانشناسی است».
🔻 به این نویسندگان گوشزد میکنیم: اخلاقی که شما از آن یاد میکنید جز همین یک اصل (خودمختاری و آزادی) اصل دیگری ندارد و همه کارهای شنیع، خوب و خواستنی و مجاز هستند زیرا ترک آنها خودمختاری را به خطر میاندازد.
بیشک این نظریه بزرگترین #بدعت_عصر_جدید است که تمام اخلاق و هویت انسانی را درو کرده و از انسان تنها یک جانور دوپای مستقیمالقامه باقی گذارده که در اسارت غرایز حیوانی به سر میبرد و جز در شکل و شمایل ظاهری تفاوتی با اجداد و اسلاف میمونی خود ندارد.
@Manahejj
🌀 کدام روانشناسی؟!
🖋 محمد عالمزاده نوری
🔢 بخش دوم
🔺 این نظریه به وضوح با محکمترین آموزهی اخلاقی یعنی «مبارزه با هوا و هوس» و «جهاد با نفس حیوانی» مخالف است و زیربنای نیک و بد و حسن و قبح و ارزش و اخلاق را ویران میکند و از دین و ادب و تربیت و شریعت و حکمت عملی اثری باقی نمیگذارد.
🔺 این نظریه انواع لذتجوییها و هوسرانیها و تمتعات مادی را مشروعیت بخشیده و تئوریزه کرده و به انسان نیرویی برای مقابله با خواستهها نمیدهد و او را در برابر ناکامیها مقاوم نمیسازد.
انسان در این نگاه بهدنبال بهشت دنیوی (بهشت شداد) یعنی فراهمآوردن تمام مشتهیات نفسانی و برداشتن تمام امور دغدغهآفرین در این جهان میافتد و تمام همّ و غمّ خود را برای رفاه و عافیت و لذت بیشتر به کار میگیرد و البته در دنیای جدید با گسترش تکنولوژی و فراگیرسازی امکانات رفاهی، به این آرزو نزدیک شده که بدون هیچ زحمتی به خواستههای خود دست یابد و در این دنیای مادی، بهشت موعود را فراهم سازد.
✅ کدام کرامت؟
این نویسندگان دانشگاهی که دغدغه کرامت انسان را در نوشته خود آوردهاند باید توجه داشته باشند کسی که دائم از هوسهای خود شکست میخورد و اسیر خواستههای نفس است کرامت انسانی را از دست داده و در عمق ضمیر خود احساس حقارت و حیوانیت و سرشکستگی میکند.
اخلاق انسانی و تربیت اسلامی برای حفظ کرامت انسان به دنبال مدلی است که اراده انسانی او و نه خواست حیوانی او را تقویت کند و انسانهای دارای عزم و پرارادهای پدید آورد که بر نفس خود امیر باشند و بتوانند بر خودمختاری حیوانی و خواستههای پست خود فایق آیند.
⁉️ اکنون چند سؤال از دانش روانشناسی میپرسیم:
➖ آیا روانشناسی تمام حقیقت انسان را به حیوانیت او فروکاسته و دغدغه تعالی و ارزش و اخلاق را ندارد؟
➖ آیا دانشی مانند روانشناسی نباید دغدغهمند مقام خلیفةاللهی انسان و مرتبت والای برتر از فرشتگان او باشد و به فلاح اخروی و سعادت ابدی او بیندیشد؟
➖ آیا انسانی که موضوع علم روانشناسی است موجودی نهایتاً با ماندگاری ۱۰۰ سال است یا موجودی است که از مرتبه «للّه» آغاز شده و تا ابدیت «الیه راجعون» امتداد دارد و «عند ملیک مقتدر» آرام میگیرد؟
➖ روانشناسی با کسی که بر خلاف عرف و اخلاق و قانون و شرع و ادب عمل میکند چه برخوردی دارد؟
➖ آیا از منظر روانشناسی، انسانها وظیفهای نسبت به دیگران و مسئولیتی نسبت به جامعه ندارند؟ فقط و فقط باید «آنگونه که هستند» ظاهر شوند؟
✅ بگذریم...
بنابر نظر این نویسندگان دانشگاهی، خودمختاری افراد، محترم است و حکومت باید اجازه دهد مردم آنگونه که هستند در انظار عمومی ظاهر شوند تا سلامت روانشان به خطر نیفتد. با این استدلال باید هر گونه عمل شنیعی را آزاد کرد که مبادا خودمختاری و سلامت روان شهروندان مخدوش شود. «خودمختاری در پوشش با سایر آزادیهای اجتماعی مثل آزادی در تولید و توزیع و مصرف مواد مخدر، آزادی در روابط جنسی خارج از چارچوب؛ آزادی در حمل اسلحه؛ آزادی در عمل به قوانین راهنمایی و رانندگی و ... چه تفاوتی دارد؟
برخلاف نظر مدعیان دانش روانشناسی آنچه مستلزم ازخودبیگانگی و مایه بحران هویت است بیحجابی است نه حجاب؛ شبیه مستی و اعتیاد و عربدهکشی که گرچه خواسته نفس حیوانی است ولی باید آن را مهار کرد. فطرت الهی زن، او را به عفت و حیا و مستوری دعوت میکند نه برهنگی و بیحیایی و پردهدری.
✅ ما کافریم!
بدون هیچ ملاحظه و لکنتی، سربلند و با افتخار و قاطع عرضه میداریم ما به دانشی که آمده است انسان را خودمختار کند و او را از بندگی خدای متعال و خضوع در مقابل ارزشهای الهی رهایی و سرکشی بخشد، کافریم.
ما این دانش ذاتاً مسموم را دین دنیای مدرن و رساله توضیح المسائل لیبرالیسم غربی میدانیم و برائت خود را از آن با آوای بلند اعلام میداریم و بر آستان دین محمد و اهل بیتش (صلوات الله علیهم اجمعین) سر فرود میآوریم.
✅ لکم دینکم و لی دین.
#روانشناسی_غربی
#علوم_انسانی_مسموم
#لیبرالیسم
@Manahejj
🔻در هماندیشی «نهادهای اثرگذار تبلیغی» مطرح شد:
🌀 تبلیغ، عنصر دوم و سوم حوزه هم شمرده نمیشود
📝 نظامات سکولار به ما اجازه نمیدهد که وارد جریان حل مشکلات شویم
📝 تبلیغ در هیچ جای نظام آموزشی و پژوهشی ما نیست
📝 کسانی که نمیتوانستند به ارتقای درجات علمی برسند راه تبلیغ را در پیش میگرفتند!
📝 باید بپذیریم تلاشهای ما به اندازه نیازهای ما نیست
🔺 نشست تخصصی «هماندیشی و همافزایی نهادهای اثرگذار تبلیغی» با حضور جناب آقای سعید روستا آزاد، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و جناب آقای رضا عزت زمانی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در خبرگزاری حوزه برگزار گردید، مشروح سخنان این دو مسئول تبلیغی:👇
hawzahnews.com/xcn2Z
#تبلیغ
#اولویت_اول_حوزه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رؤیای صادقه آیت الله سید عبدالهادی شیرازی رحمهالله
👤 به نقل از آیت الله وحید خراسانی
✅ حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام فرمودند: اسم آن عالم را [جزء روضه خوانها] بنویسید و اسم آن دیگری را خط بزنید!
📌 مناهج:
سعادتمند مبلّغینی که #خالصانه برای خدا راهی شهر و روستاهای دور و نزدیک شدند و مردم را بر سر سفرهی امام حسین علیهالسلام مهمان میکنند...
#تبلیغ
#روضه_خوانی
@Manahejj
🌀 پروردگارا! زبانهایی که با مدیحهی حسینبنعلی و خاندان پیغمبر حرکت میکنند، مورد لطف و برکت خودت قرار بده.
۱۴۰۱/۰۶/۲۶
📥 نسخه قابل چاپ👇
khl.ink/f/53386
@Manahejj
🌀 امر به معروف و نهی از منکر امام حسین علیه السلام در نهضت حسینی؛
📝 وظیفهای استثنائی یا الگویی برای مکلفین؟
🖋 م.ص.صادقی | #یادداشت_مهمان
🔸 امام حسین علیه السلام فرمود: «أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر» (۱)
🔺 از جمله تحلیلهایی که درباره قیام و نهضت سیدالشهدا علیه السلام مطرح میشود و غالبا نتیجهای جز دعوت به سکون و انفعال در برابر ظالمین و مستکبرین ندارد، غیر قابل الگو بودن قیام امام حسین علیه السلام، است که این قیام را اختصاصی و صرفا وظیفه شخصی حضرتش معرفی میکنند!
هر چند دلیل معتنابهی برای این مدعی پیدا نشد، اما این تحلیل یک خروجی منفی اجتماعی دارد؛ و آن بیاثرساختن حرکت و قیام سیدالشهدا علیه السلام و خون شریف و مبارک ایشان در امتداد تاریخ است. تحلیلی برای مسکوتگذاشتن نهضت حسینی که به ضد اهداف و خون پاک ثارالله بدل شده است.
🔻 برای اینکه نشان دهیم این تحلیل خلاف حرکت امام حسین علیه السلام است و به آنتیتز نهضت حسینی بدل شده است ـ با احترام به برخی قائلین احتمالی ـ به فقه (باب امر به معروف و نهی از منکر) در کتاب تحریر الوسیله امام خمینی (قدس سره) مراجعه میکنیم، تا به وظیفه انسان مسلمان در امر به معروف و نهی از منکر در موقعیتی که سیدالشهدا علیه السلام واقع شد، پی ببریم.
✅ #امام_خمینی در تحریر الوسیله (ج ۱ ـ ص ۴۷۲) در شرط چهارم امر به معروف و نهی از منکر (عدم ترتب مفسده و ضرر بر امر و نهی)، بعد از بیان اینکه اگر آمر یا ناهی از وقوع ضرر یا مفسدهای (جانی، مالی یا آبرویی) برای خودش یا دیگر مؤمنین بترسد امر و نهی واجب نیست، در مسئله ششم میفرماید:
«لو كان المعروف و المنكر من الأمور التي يهتم به الشارع الأقدسكحفظ نفوس قبيلة من المسلمين و هتك نواميسهم أو محو آثار الإسلام و محو حجته بما يوجب ضلالة المسلمين أو إمحاء بعض شعائر الإسلام كبيت اللّٰه الحرام بحيث يمحى آثاره و محله و أمثال ذلك لا بد من ملاحظة الأهمية، و لا يكون مطلق الضرر و لو النفسي أو الحرج موجبا لرفع التكليف، فلو توقفت إقامة حجج الإسلام بما يرفع بها الضلالة على بذل النفس أو النفوس فالظاهر وجوبه فضلا عن الوقوع في ضرر أو حرج دونها»
«اگر معروف و منکر از اموری باشد که شارع مقدس به آن اهتمام ـ ویژه ـ دارد، مانند حفظ جان و نوامیس قبیلهای (گروهی) از مسلمین یا محو آثار اسلام و محو حجت آن (اعتبار) به نحوی که موجب گمراهی مسلمین بشود یا برخی شعائر اسلام از بین برود مانند بیت الله الحرام به نحوی که اثری از آن نماند و مانند این مثالها، پس در این موارد ملاحظه و توجه به اهمیت مسئله مهم است. - پس مطلق ضرر یا حرج در امر و نهی، موجب رفع تکلیف نیست- لذا اگر اقامهی حجتها و امور مهم اسلام ـ که با نبودشان گمراهی و ضلالت پیش میآیدـ متوقف باشد بر بذل جان یا جانها، ظاهر آن است - که امر و نهی- واجب است، چه برسد به اینکه ضرر یا حرجی پیش بیاید».
✅ ایشان در مسئلههای ۷ تا ۱۱ چند عنوان را از مصادیق امور مهم دانستهاند که ضرر و حرج موجب سقوط تکلیف در برابر آن نمیباشد و امر و نهی واجب است. مانند بدعت در اسلام، معروف شدن منکر، سکوت در برابر ظالمین، سکوت در برابر جرئت ظالمین در گسترش محرمات، سکوت در برابر اعوان ظالمین قلمداد کردن علما.
🔺 البته قید مهم در این چند تکلیف شرعی، مخاطب آنهاست؛ "علماء الدين و رؤساء المذهب"، این دو دسته چنین وظایف خطیری بر عهده دارند؛ نه عموم مکلفین.
🔻 از این نقطه محل عزیمت سیدالشهدا علیه السلام فهمیده میشود که قیام و حرکت وظیفه شرعی آن حضرت در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر بوده است؛ نه یک وظیفه اختصاصی و غیر قابل الگو. بلکه فعل آن حضرت نشاندهندهی مراتب امر و نهی و قیود آن میباشد که اتفاقا وظایف علما و رؤسای مذهب شیعه از آن فهمیده میشود.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 پ.ن ۱: مثیر الاحزان 4 / بحار الانوار 44:329/ المناقب لابن شهرآشوب 89: 4 / مقتل الحسین الخوارزمي 188: 1 /نفس المهموم: 37 / مكاتيب الأئمة 40: 2 / لمعة من بلاغة الحسين (عليه السلام): 106 / مكاتيب الرسول صلى الله عليه و آله ج2، ص: ۳۶۶ / الفتوح: ج 5 ص 21 / معالي السّبطين: ج 1 ص 212.
📌 پ.ن ۲: نخستین بار حدودا سال ۱۳۸۶ در مدرسه آیت الله مجتهدی ره تهران، این استدلال از تحریر الوسیله را از حضرت استاد آیت الله جاودان حفظه الله شنیدم.
#امام_حسین
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
#الگوبرداری_از_نهضت_حسینی
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: دغدغه مبلغین برای تأثیرگذاری بیشتر در کودکان و نوجوانان
💬 علی:
رفتم پیش مسئول سازمان تبلیغات شهرستان، میگم برای بچهها کلاس برگزار میکنیم، یه جایزهای چیزی بدید که ما بهشون تقدیم کنیم، چیزی همراه خودمون نیاوردیم.
میگه برای محرم یه هزار تومنی هم به ما بودجه ندادن، هیچ پولی نداریم...
خودمون یه چیزایی خریدیم (با افتخار)، ولو کم؛ ولی ای کاش یه فکری بشه که طلبه دست خالی تبلیغ نره، اینجوری بچهها هم خوشحال میشن هم بهتر اثر میپذیرند...
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات خالصانه و دغدغهمند اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند.
#نظر_اعضا
#صدای_طلاب
#تبلیغ
@Manahejj
هدایت شده از کانال رسمی سازمان دارالقرآن الکریم
💠 پویش ملی «لبیــک یا قـــرآن» 💠
اعلام انزجار عزاداران حسینی از اهانت به قرآن
🔰همخوانی سوره مبارکه مسد
در هیأتهای عزاداری سراسر کشور
📆 ۵شنبه، پنجم مرداد، شب عاشورای محرم ۱۴۴۵قمری
در پی هتک حرمت مجدد به قرآن کریم پویشی با عنوان «لبیک یا قرآن» در تمامی هیئات مذهبی سراسر کشور با همخوانی سوره مبارکه مسد توسط عزاداران در شب عاشورا برگزار میشود.
#لبیک_یا_قرآن
#جانم_فدای_قرآن
#پنجه_بر_خورشید
◾️جامعه قرآنی و هیأت های سراسر کشــــور
----------------------------------
💠 کانال رسمی سازمان دارالقرآن الکریم
◾️ @telaavat
🌀 روی درک همدیگر مایه بیشتری بگذاریم
📝 محافل ما محافل تلخی شده است...
#اتحاد_جبهه_انقلاب
@Manahejj
29.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀دهه محرم جای بیحجابی و خوردن حرام و گناه نیست
📝 مواظب باش کجا داری گناه میکنی!
🎥 استاد شیخ حسین انصاریان
#محرم_1402
#حرمت_امام_حسین
@ansarian_ir
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نگرانی امام جامعه و حوزه، نسبت به تبلیغ
💠 در حوزه باید به تبلیغ به صورت جدی توجه بشود؛ یعنی برای تبلیغ برنامهریزی شود.
💠 این ذخیرهی عظیم در حوزه - اینهمه روحانی جوانِ آمادهی حرف زدن و تبلیغ کردن- در اختیار ماست.
📅 ۱۳۷۰/۰۶/۳۱
📌 مناهج:
♨️ بیانات رهبری دربارهی اهمیت تبلیغ، مسألهای است که طی سه دهه گذشته مکرر به مسؤولین حوزههای علمیه گوشزد شده است؛
✅ حتی رهبری امید داشتند با تشکیل شورای عالی و مرکز مدیریت (۳۰ سال قبل)، حوزه علمیه به سمت اولویتهای اساسی خویش هدایت شود و کارایی لازم را بیابد تا از رهگذر آن هم از استعدادهای حوزوی به بهترین وجه بهرهبرداری شود و هم جامعه به نیازهای مختلف دینی و معارفی خود نائل شوند؛
⛔️ اما معالأسف این مطالبهی حضرت آقا (درباره تبلیغ) هم مثل بسیاری از مطالبات دیگر ایشان از سوی شورای عالی و مرکز مدیریت مورد بیاعتنایی و بیمهری قرار گرفت؛ تا جایی که رهبری در سال جاری درباره تبلیغ، اعلام #نگرانی کردند؛ چراکه:
1️⃣ از طرفی هنوز نهاد سیاستگذاری حوزه حرکتی در راستای اولویتدهی درست به مسائل پیش روی حوزه نشان نداده است؛
2️⃣ و از سوی دیگر، اهم وقت شورای عالی در مسائل غیر ضروری اسراف شده و دیگر نوبت به مسائل مهم و حیاتی نمیرسد!
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 آگاهی بیشتر:
🌀 اسراف وقت در شورای عالی؟!
https://eitaa.com/manahejj/6168
🌀 شورای عالی را معطل نکنید
https://eitaa.com/manahejj/6176
#تبلیغ
#اولویت_اول_حوزه
#شورای_عالی
🗂 #کارنامه
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: گلایه از بیبرنامگی برخی گروههای تبلیغی
💬 محمد:
سلام علیکم
یک مطلبی برایم خیلی در این ایام تبلیغی دردناک و تعجب انگیز است.
احتمال زیاد طلاب بسیاری این را تجربه کرده باشند. و آن اینکه یک گروه تبلیغی فراخوان میدهد و مثلا ۲۰ طلبه با خودش میبرد؛
بعد که رفتند به شهرستان مورد نظرشان تازه دنبال این میافتند که محل تبلیغی و روستاها و هیأتها رو هماهنگ کنند!
لذا گاهی میبینیم که ده بیست طلبه چند روز معطل هستند و حتی آخرش هم ممکنه برای بعضیها محلی پیدا نشود.
عجیبتر اینکه گاهی گروههای تبلیغی که چندین سال سابقه دارند هم گرفتار همین ماجرا هستند!!
✅ خب میشد یک ماه قبل محرم شناسایی کرد و محلها راتعیین کرد و بعدش به تعداد مورد نیاز، طلبه اعزام کرد.
واقعا این کار خیلی دشوار هست؟
ما طلبهها که هی میگیم سیستم حوزه مشکل دارد -که واقعا هم مشکل کم ندارد- وقتی کاری دست خودمان هست و کاملا جهادی و خودجوش هست مراقبت کنیم گرفتار چنین اشتباهات فاحشی نشویم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
#نظر_اعضا
#صدای_طلاب
#گروه_های_تبلیغی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 لزوم دفاع از انقلاب اسلامی در منابر
🎥 استاد رفیعی
♨️ روحانیونی داریم که در خلوت از انقلاب و نظام دفاع میکنند؛ اما حرّیت ندارند که در منابر و تریبون و مطبوعاتی که دارند از انقلاب دفاع کنند!!
🔺 دفاع از حق لازم است؛ صرف پذیرش حق کافی نیست.
#خط_تبیین
#جهاد_تبیین
#دفاع_از_انقلاب
@Manahejj
🏴 إنا لله و إنا إلیه راجعون
◼️ آیت الله شیخ یدالله رحیمیان، از علمای ربانی اصفهان در شب تاسوعای حسینی دار فانی را وداع گفت و به لقاء الله پیوست.
✅ وی از چهرههای ماندگار تبلیغی بود که عالمانه و مجاهدانه برای تبلیغ دین و همچنین ترویج انقلاب اسلامی کوشید؛
✅ زهد و سادهزیستی فوقالعاده آن مرحوم یکی دیگر از درسهایی است که برای آحاد حوزویان بالاخص خواص، الگو و نمونهای مثالزدنی است.
◼️ رحلت این عالم ربانی را محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه اصفهان و بیت محترم ایشان تسلیت عرض مینماییم.
@Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 #استوری_کلیپ | بال جبرائیل را فرش محرم میکند، دست سردار حسین(ع)...
📹 مداحی حاج محمود کریمی در سال ۹۸ در حضور رهبر انقلاب و در آخرین حضور شهید حاج قاسم سلیمانی
🖤 #از_تبیین_تا_قیام
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نذر عباس
🎥 روایت ویژه مادر طلبهی شهید مصطفی صدرزاده برای رهبر انقلاب از شهادت فرزندش در ظهر تاسوعا
➕ سخنان حاج قاسم در وصف شهید صدرزاده
#شهدای_روحانیت
#طلبه_شهید
#مدافعین_حرم
@Manahejj
🌀 دردهای مزمن جبهه انقلاب
📝 حاشیهای بر واکنشهای این روزهای جبهه انقلاب
🖋 حسین ایزدی؛ #یادداشت_مهمان
🔸 در کنار همه امتیازات #جبهه_انقلاب، اما به آسیبهایی دچار هستیم که باید چارهای برای آنها اندیشید.
🔺 اینکه جبهه به سرعت واکنش نشان میدهد یعنی جبهه انقلاب زنده است، دارای دغدغه است، نمیخواهد بی تفاوت باشد، اینها همه مزیت ماست.
🔻 اما اینکه نمی داند کجا، در چه اندازه، و با چه روشی کنش و واکنش داشته باشد، یعنی از پختگی لازم برخوردار نیست و هنوز به #فرهیختگی لازم نرسیده است.
♨️ برخی از آسیبهایی که دچار هستیم:
1⃣ تسرع منهای تأمل
ذهن بخشی از جبهه انقلاب خیلی سریع بهم میریزد، خیلی سریع به واکنش میافتد، خیلی سریع به نفی و طرد میرسد، خیلی سریع تحلیل میکند، خیلی سریع محکوم میکند!
همه اینها نشاندهنده ضعفهای ساختاری است. ضعفهایی که اگر چاره نکنیم همچنان در انفعال میمانیم.
کافی است «یک اتفاق» در عرصه #فضای_مجازی برجسته شود، همه ذهن، کنش و دغدغه ما را به خود معطوف میکند.
2⃣ بی مسئلگی
بخشی از جبهه انقلاب حتی خیلی سریع اولویتهایش تغییر میکند. کسی که اولویتها و مسئلههایش سریع تغییر میکند، یعنی اساسا فاقد مسئله است و اولویتی ندارد.
به همین دلیل میبینیم کل همّ و غمّ جبهه گاهی در حد یک هفته میشود واکنش به مثلا انتشار عکس فلانی با فلانی یا خواندن یک شعر غلط از طرف فلان مداح....
3⃣ غلبه روحیه نفی و طرد
ما دارای چنان قدرتی هستیم که میتوانیم با واکنشهای حسابنشده اما پرحجم و تند و تیز به سرعت یکی را به مرز نفی و #طرد از انقلاب برسانیم. اصلا گویی کاری جز طرد نداریم!!
این به معنای نادیدهگرفتن خطوط قرمز نیست، به معنای پافشاری بر اصول نیست، بلکه به معنای فقدان سیاست اقدام است.
4⃣ نارسائی تئوریک
یکی از مشکلات اساسی ما #نارسایی_تئوریک است که موجب شده دچار #خودمرکزپنداری شویم.
تعریف روشنی از #انقلابی بودن و انقلابی نبودن نداریم. حتی تعريف صحیح و جامعی از #بصیرت نداریم. نمیدانیم دقیقاً موطن نزول و تطبیق "اشداء علی الکفار و رحماء بینهم" چیست و برای کجاست؟
وقتی چنین شد، بر اساس آنچه حدود انقلابیبودن میدانیم دیگران را قضاوت میکنیم و فعل خود را مصداق بصیرتافزایی میپنداریم!
یکی را نفی و طرد میکنیم و دیگری را محکوم و مطرود. فقط هم قرائت خودمان از آقا را قبول داریم. جهتگیری ما گاهی به سمت کشف حقیقت نیست، بلکه به سمت اثبات مواضع خومان است و این هم بد است. حالا هم که یاد گرفتهایم تا کسی حرفی خلاف میل ما میزند اسم او را صورتی میگذاریم.
5⃣ افراط در در واکنش
گاهی نسبت به برخی مسائل باید واکنش نشان داد و قطعا وظیفه است. مثلا کسی شعر غلطی خوانده است، باید #تذکر_مشفقانه داد، اما ما چنان بلایی به سر وی میآوریم و او را تا مرزهای کفر بالا میبریم؛ که به غلط کردن بیافتد.
این شیوه امامان ماست؟ این شیوه رهبری است؟ پس مروت و #اخوت چه میشود؟
کسی شک ندارد شعری که فلانی خواند غلط است، کسی شک ندارد تطهیر خاتمی غلط است، کسی شک ندارد هزارتا مسئله دیگر وجود دارد، مهم نحوه مواجهه ما با هر یک از این مسائل است.
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
@Manahejj