eitaa logo
مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری
204 دنبال‌کننده
108 عکس
6 ویدیو
0 فایل
اخبار و اطلاع رسانی های مرکز از طریق این کانال انجام خواهد گرفت ارتباط با ادمین : @Ghasemjokar57
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️رشد دینداری در نگاه رهبر معظم انقلاب امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اوّل انقلاب یقیناً بیشتر است. اگر کسی می‌خواهد گرایش مردم به انقلاب و مبارزات و مجاهدت‌ها را بفهمد، به تشییع میلیونی شهید قاسم سلیمانی نگاه کند؛ یا شما ببینید در همین سرودی که این روزها پخش شده که اظهار ارادت به ولی‌امر، ولی‌عصر (عجّل‌الله) و سلام به حضرت بقیه‌الله است، مردم چه کار دارند می‌کنند؛ چه اظهار شوقی، چه همراهی‌ای، چه اظهار ارادتی. بیانات در مراسم سی‌وسومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) خرداد 1401 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری https://eitaa.com/markazsanjeshdindari
🔴 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند: 📚 ششمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: « ادامه جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» 💢مدرس: «استاد پارسانیا» 🗓زمان برگزاری کلاس: یکشنبه‌ ۲۴ دی ماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ 🕌مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی. https://eitaa.com/markazsanjeshdindari 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🔻این نشست به صورت زنده از طریق همین کانال پخش خواهد شد.
💠فلسطین مقدس تر از عراق و حجاز فلسطین یک سرزمین مقدس است، مقدس تر از عراق و حجاز، چون تقدس فراگیرتری دارد، تقدس آن ابراهیمی است و سه دین توحیدی و هم ریشه را دربر می گیرد؛ این همیشه بوده، گویا در آستانة یک خودآگاهی مجدد قرار گرفته است. در فلسطین بیش از منازعة میان ادیان، منازعة دین و لادینی برقرار است. کسانی که تلاش دارند منازعة فلسطین را منازعة بین الادیانی معرفی کنند، بدانند که منازعة جاری در آنجا، منازعة دین و لادینی است؛ منازعة (دین) و (مدرنیتهِ به پایان رسیده) است. دکتر شجاعی زند، نشست علمی طوفان الاقصی، هویت و دینداری •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری https://eitaa.com/markazsanjeshdindari
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Rec 0001_۱۵۰۱۲۰۲۴(2).mp3
38.28M
صوت ششمین نشست علمی از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان
🔴 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند: 📚 هفتمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: « ادامه جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» 💢مدرس: «استاد پارسانیا» 🗓زمان برگزاری کلاس: یکشنبه‌ یک بهمن ماه، ساعت ۱۶ الی ۱۷/۳۰ 🕌مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی. https://eitaa.com/markazsanjeshdindari 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🔻این نشست به صورت زنده از طریق همین کانال پخش خواهد شد.
نقطه کانونی و محوری هر برنامه ریزی و عملکرد اجتماعی توجه به وضعیت مطلوب و آرمانی است و مهمترین آسیب به فرایند برنامه ریزی برای برنامه ریزان، کنشگران و بلکه برای واقعیت اجتماعی نسبت به یک پدیده مورد نظر، این است که وضعیت مطلوب از دیده و نظر کنشگران و برنامه ریزان دور بماند بلکه مهمتر از آن این است که وضعیت مطلوب از قلمرو فرهنگ آرمانی جامعه نیز خارج شده باشد؛ زیرا در این صورت برنامه ریزان قبل از هر چیز موظف هستند که پدیده ای را که قصد بازگرداندن آن به قلمرو فرهنگ و زندگی روزانه را دارند، قبلا در قلمرو فرهنگ آرمانی جامعه وارد نمایند. استاد پارسانیا https://eitaa.com/markazsanjeshdindari
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هفتمین نشست جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان
210103_2138.mp3
18.13M
هفتمین نشست جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان
🔴 ◽️علی علیه السلام در حراست از مرزهای هویتی و جغرافیایی فرهنگ‌ و نظام اسلامی درحالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشت از مقام امامت گذشت و فرزند او حسین بن علی علیه السلام در همین راستا آنچه را که مهمتر از آن مقام بود، یعنی امام را که حقیقت خود او بود با همه حریم و حرم خود که حریم و حرم رسول الله صلی الله علیه و آله بود به مسلخ برد و تقدیم نامی کرد که باید بدرخشد و فرهنگی که باید تداوم یابد و جامعه و نظامی که باید بماند. 🔻صفحه ویراستی استاد پارسانیا ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🌸 کرّار غیر فرّار ✏️ رهبر انقلاب: امیرالمؤمنین یکی از القابش «کرّار غیر فرّار» است. پیغمبر اکرم این لقب را به امیرالمؤمنین داد. این مخصوص میدان نظامی نیست؛ در همه‌ی میدانهای انسانی امیرالمؤمنین کرّار غیر فرّار بود؛ یعنی مهاجم، مقتدر، دارای فکر و بدون عقبگرد. ۱۳۸۴/۵/۲۸ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔴 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند: 📚 هشتمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: « ادامه جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» 💢مدرس: «استاد پارسانیا» 🗓زمان برگزاری کلاس: یکشنبه‌ هشتم بهمن ماه، ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ 🕌مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی. https://eitaa.com/markazsanjeshdindari 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🔻این نشست به صورت زنده از طریق همین کانال پخش خواهد شد.
🔳 گزیده‌ای از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی حجت‌الاسلام دکتر ▫️حکمت عملی شناخت دین را در خود دارد. اما شناخت دین، دین نیست. کسی ممکن است دین را بشناسد اما دیندار نباشد. نفس الأمر مسائل نظری در مباحث نظری خود الهیات و مانند اینها که خداوند و ملائکه و وحی است به خودی خود دین نیست بلکه اعتقاد به آنها دین است. اما حکمت عملی خود واقعیت آن دین است که برای انسان‌ها ایجاد می‌شود و شناخت آن هم جزء دین است که می‌فهمیم چه عقیده باید داشت. ▫️دین با شناخت آغاز نمی‌شود اما اگر بر اساس شناختی که از دین داریم عمل کنیم می‌شود دین. کسی ممکن است فقه و اخلاق را خوب بداند اما اخلاقی زیستن دین است البته مقدمه آن علم به اخلاق و فقه است و دین سفارش کرده برو بیاموز. آموختنش از این لحاظ دین است. ▫️تدین عمل به دین است و بخشی از آن اعتقادات و فراگرفتن الهیات است و بخش عملی هم دین است که ما باید چه کار کنیم رفتار جوانحی و جوارحی همگی دین است. ممکن است علم به اینها داشته باشد اما متدین نباشد. ▫️در نگاه فارابی بدون نظر به دین حوزه‌های زیست و تیپ اجتماع را نمی توان شناخت. باید مدینه به گونه‌ای باشد که خود، مناسبات و روابط و مجرا برای عمل کردن باشد. دین در هر زمینه‌ و زمانی نگاهی دارد و صدق و کذب آن سیال است زیرا انسان مجبور نیست و می‌تواند با ابعاد وجودی مختلف با اراده به سوی یکی از اینها برود. عامل ظرفیت کنش او از فطرت خدا طلبش سرچشمه می‌گیرد و نحوه نگاه به دین برای او تعیین کننده است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
💠تشکیل جامعه توحیدی (دین‌داری در سطح جامعه و فرهنگ) مقدم بر تعهدات فردی توحید (دین‌داری در سطح فردی): 🔹توحید به‌عنوان یک تعهد عمل خیز، ناگزیر تعهدها و الزام هایی را با خود می آورد که این تعهدها مخصوص زندگی فردی انسان هم نیست، بلکه تکیه بیشتر این تعهدات روی زندگی اجتماعی است، روی نظام اجتماعی و شکل جامعه است، یعنی توحید وقتـی در جامعـه ای وارد شـد، اول کاری که می¬کنـد، بنای آن جامعه را با شـکلی که متناسـب با این عقیده اسـت، انجام می دهد. بعد از اینکه این کار انجـام گرفـت، آن وقـت نوبت می رسـد به اینکه یک انسـان موحد چه تکالیفی دارد به‌عنوان یک فرد. آیت‌الله خامنه ای (دامت‌برکاته) طرح کلی اندیشه اسلامی ص 327 ╭───┅┄⁣𑁍┄┅─── 📱 https://eitaa.com/markazsanjeshdindari ╰──────┅┄⁣𑁍┄┅───
💠معرفی فرهنگ دینی و غیر دینی در قرآن 🔹قرآن به عنوان یکی از معتبرترین منبع معرفتی دینی علاوه بر این که فرهنگ های دینی را به عنوان یک واقعیت تاریخی توصیف و تحلیل می کند، فرهنگ های غیر دینی و ضد دینی را نیز توصیف و تحلیل می کند. 🔹همچنانکه در توصیف فرهنگ دینی از موسی پیامبر و قوم بنی اسرائل سخن به میان می آورد که این فرهنگ با خواب فرعون و تولد موسی شروع شد و با دفاع موسی از فرد مستضعف بنی اسرائیل در مقابل زورگویان و مهاجرت موسی به سرزمین شعیب پیامبر و در ادامه ازدواج موسی و سپس بازگشت موسی برای مقابله با فرعون و درگیری های ایشان با فرعونیان و در نهایت پیروزی بنی اسرائیل را توصیف و تحلیل می کند. 🔹این منبع معرفتی در کنار توصیف مهاجرت و ازدواج موسی نه تنها آن را تبیین می کند بلکه به یک راهبرد دیگری نیز اشاره می کند... 🔹در توصیف فرهنگ سکولار و غیر دینی نیز تحقق تاریخی فرهنگ فراعنه را توصیف نموده و تحلیل می کند که فراعنه برای تحقق این فرهنگ مردان و جوانان بنی اسرائیل را کشته و زنان آنها را به بردگی و خواری می کشاندند. ╭───┅┄⁣𑁍┄┅─── 📱 https://eitaa.com/markazsanjeshdindari ╰──────┅┄⁣𑁍┄┅───
هدایت شده از حکمت فرهنگ
🔸سیاست‌گذاری فرهنگی معماری خانه؛ ▫️[23] فصل [في بيان أن المساكن قد تولّد في أهلها أخلاقا مختلفة]: المساكن قد تولّد في أهلها أخلاقا مختلفة مثال ذلك أنّ مساكن الشعر و الجلود في الصحاري تولّد في أهلها ملكات التيقّظ و الحزم، و ربما يزداد الأمر فيه حتى يولّد الشجاعة و الإقدام، و المساكن المنيعة و الحصينة تولّد في أهلها ملكات الجبن و الأمان و التفزّع فواجب على المدبّر ان يراقب المساكن و لكن ذلك بالعرض و لأجل أخلاق أهلها و على سبيل الاستعانة فقط. (فارابی، فصول منتزعه، ص39، قرن چهارم هجری) ▫️خلاصه؛ از آنجا که ساخت مسکن در ایجاد اخلاق نیک و بد در انسان موثر است، پس بر مدبر و لازم است برای تعالی اخلاق اهل شهر، بر چگونگی ساخت مراقبت کند. عکس تیمچه امین‌الدوله کاشان از صادق میری. @HekmateFarhang
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
210110_2133.mp3
19.2M
هشتمین نشست از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان
اقتضائات جامعه توحیدی (دین‌داری در سطح جامعه): اگر جامعه توحیدی به وجود آمد: 1- در آن جامعه آگاهی هسـت، در آن جامعه نور هسـت، در آن جامعه رشـد فکری هست، در آن جامعـه همـۀ مردم یـا عالم‌اند یا متعلم. آنجا میدانی برای بی سوادها و ازخودراضی‌ها و عزیزان بی جهت و مردمانی که مایل اند انسان ها در ناآگاهی و خرافات بمانند برای اینها دیگر در جامعه جایی نیست. 2- در جامعه توحیدی ثروت‌اندوزی ممنوع است اختلاف طبقاتی نیست. 3- در آن جامعـه همـه موظف‌اند از حقـوق ضعفا و محرومان و سـتمدیدگان دفـاع کننـد. 4- در آن جامعه کسـی حق ندارد نسبت به امور دیگران بی¬توجه و بی تفاوت باشد. 5- در جامعه توحیدی اجزاء جامعه به معنای واقعی اعضای یک پیکر هستند. 6- در جامعه توحیدی تنبلی نیست. 7- در جامعه توحیدی اختلاف و تفرق نیست. 8- در جامعه توحیدی تقلید کورکورانه نیست. آیت‌الله خامنه¬ای طرح کلی اندیشه اسلامی ص 340/550 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ╭───┅┄⁣𑁍┄┅─── 📱 https://eitaa.com/markazsanjeshdindari ╰──────┅┄⁣𑁍┄┅───