eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
8هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2.5هزار ویدیو
110 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 این برج، هوای‌ آلوده را به هوای پاک تبدیل می‌کند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اختاپوسی به نام بانک‌ 🔺وقتی بانک‌ها به جای تسهیل کردن راه‌های تولید رو به مال‌سازی و برج‌سازی‌های آنچنانی آوردند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 بتن خود متراکم شونده، بتنی است که بدون نیاز به ویبره جابجا می‌شود و شکل قالب به خود می‌گیرد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 مسجد جامع یزد 🔸 به شیوه‌ی یک ایوان در دل کویر می‌باشد و در طی حدود ۱۰۰ سال و سه دوره بنا شده‌است. پایه‌های اصلی مسجد در زمان ساسانیان بر روی یک آتشکده گذاشته است ولی بعد از اسلام در دوره ایلخانی و تیموری به صورت مسجد تکمیل شده است. 🔸 بنای گنبد خانه متعلق به دوره ایلخانی و سر در رفیع مسجد را متعلق به زمان شاهرخ و دوره تیموری دانسته‌اند. این بنا از لحاظ خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و همچنین کاشی‌کاری شهرت دارد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 فرمالیسم و هنر برای هنر 🔸 نظریه‌ی «هنر برای هنر» ناظر بر این امر است که اصولاً هنر هیچ گونه دغدغه‌ای نسبت به محتوا و پیامی که در ورای تکنیک و قواعد زیباشناختی مستتر است ندارد و در اصل هنر واقعی، هنری فارغ از دغدغه‌ی محتواست و این هنر هیچ مدلولی الا خودش ندارد. نتیجه‌ی این روند به فرمالیسم یا پیدایش فرم ناب منجر می‌شود که غایت آن حظ زیباشناختی صرف است تا انتقال پیام فرهنگی به مخاطب. 🔸 بنیادهای این روش در تحلیل کانت از فرم نهفته است. تا قرن هجده آثار هنری و به طور کلی هنر بر حسب کارکرد آن به عنوان وسیله‌ای برای تحصیل دانش یا تقویت مبانی مذهبی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. کانت برای نخستین بار هنر را بر حسب ارزش گوهری آن تحلیل کرد و گفت ارزش اثر هنری را نباید صرفاً بر حسب اعتبار معرفتی یا اخلاقی و یا عملی آن مورد توجه قرار داد، بلکه باید داوری هنری را از فرجام‌ها و اغراض دیگر رها ساخت و تأکید کرد که تجربه‌ی هنری به طور کلی واجد خودپایندگی و استقلال است. وقتی ما اثر هنری را می‌ستاییم، ستایش ما به گوهر ذاتی اثر معطوف است. غایت هنر در درون اثر هنری است. کسانی چون کلایو بل (۱۸۸۱-۱۹۶۴)، راجر فرای (۱۹۳۴-۱۸۶۶) و کلمنت گرینبرگ (۱۹۰۹) در غرب این رهیافت را مبنای پژوهش خود قرار دادند. (محمد ضیمران، ۱۳۷۷). 🔸 شهید مطهری اصولاً اصالت مطلق را برای فرم قائل نیست و فرم هنری را غایت خود فرم نمی‌داند، ضمن آن که در کنار فرم محتوا را نیز موجد زیبایی می‌داند. او با طرح حافظ به مثابه یک متفکر عمیق، یک کشاف و یک عارف الهی می‌کوشد رمز جاودانگی غزلیات او را نشان دهد. او با طرح غزلیاتی ناب از حافظ می‌کوشد اثبات کند محال است حافظ صرفاً با تسلط بر تکنیک و صناعات شعری قادر باشد چنین غزلیاتی هنرمندانه خلق کند. (مطهری، تماشاگه راز). به عقیده‌ی او تنها صنایع شعری سبب ایجاد زیبایی نمی‌شود، بلکه «معانی این الفاظ [نیز] هست که روح را به سوی خود جذب می‌کند». 🔸 با مرور آثار بعضی شعرا، خاصه شعرای معاصر که کوشیده‌اند خود را از قراردادهای دست و پاگیر شعر عروضی خلاص کنند، می‌بینم که زیبایی شعر آنها صرفاً به دلیل صنایع کلامی مانند قافیه نیست، بلکه محتوای این آثار است که به سبب خیال انگیزی در مخاطب و سوق او به دنیای خیالی موجبات زیبایی را فراهم می‌کند. شعر صدای پای آب "سهراب سپهری" به نثر نزدیکی بیشتری دارد تا شعر، اما نفوذ و زیبایی آن از بسیاری از اشعار به سبک سنتی که بر صناعت کلامی استوار است، بیشتر است. 🔸 واقعیت این است که اگر صناعات کلامی و موسیقی مکنون در عبارت به تنهایی موجد زیبایی می‌شد، تمام اشعار و نثرها به سمت بی‌معنی بودن گرایش پیدا می‌کرد و برای شنونده تفاوتی نمی‌کرد که شعر یا قطعه‌ی ادبی زیبا دارای معنی و پیامی هم باشد. استاد مطهری از زیبایی قرآن و کلام حضرت امیر (ع) مثال می‌آورد که گذشته از فصاحت و موسیقی آنها که سبب زیبایی شده، محتوای آنها نیز به شدت در ایجاد زیبایی دخیل است.( مطهری، آشنایی با قرآن فلسفه ی اخلاق). 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 بانک‌ها ۳۷ میلیون مترمربع واحد مسکونی در اختیار دارند | بانک مرکزی جلوی احتکار مسکن توسط بانک‌ها را بگیرد 👤 «حسن محتشم» عضو هیئت‌مدیرهٔ انجمن انبوه‌سازان استان تهران: 🔸طبق آخرین آمار، بانک‌ها حدود ۳۷ میلیون مترمربع واحد مسکونی در اختیار دارند؛ واحدهایی که عموماً در نقاط خوب، گران‌قیمت و متوسط به بالای شهرها واقع شده‌اند. 🔸واقعیت این است که بانک‌ها به سیستم ترافیک شهری آسیب وارد کرده و تا حدودی بر قیمت مسکن تأثیرگذار بوده‌اند. 🔸این موضوعی است که نیازمند اتخاذ تصمیم جدی از جانب دولت است. بانک مرکزی در این رابطه و به‌عنوان تصمیم‌گیرنده در سیاست‌های پولی و مالی باید جرایم سنگینی را برای این بانک‌ها در نظر بگیرد تا از احتکار مسکن دست بردارند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 طراحی جالب و راحت میز کار مخصوصاً برای افرادی که زیاد پشت میز می‌نشینند! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 نحوه‌ی اجرای دیوار حائل با قطعات پیش ساخته بتنی قبل از خاکریزی و مهار متقابل دیوارهای حائل دو طرفه 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 کبوتر خانه میبد 🔸 در دوران قاجار در شهر میبد ”برج کبوترخانه“ را در قسمت جنوب شرقی باروی قدیم شهر با خشت و گل به شکل استوانه‌ای بنا کردند. ارتفاع این برج سه طبقه حدوداً ۸ متر است. درون بنا ۴ هزار آشیانه برای کبوتران ساخته شده است. سایز هر لانه در این برج به اندازه یک کبوتر حدوداً ۲۰ × ۲۰ سانتی‌متر است. 🔸 روی بام بنا، ۴ برجک کوچک و یک برجک بزرگ جهت رفت‌وآمد کبوتران ایجاد شده است. ابعاد روزنه‌های ورودی به اندازه‌ای است که فقط کبوتران و پرندگان کوچک می‌توانند از آن عبور کنند و پرندگان مهاجم قادر به رفت‌وآمد از آن نیستند. همین امر امنیت کبوتران را تأمین می‌کند. 🔸 برج کبوترخانه میبد که با شماره ۱۶۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این اثر تاریخی در جنوب شرق باروی قدیم شهر ساخته شده و در حال حاضر اداره آن را فرمانداری میبد بر عهده دارد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
یاد وفای خانه‌های قدیمی بخیر خانه‌های امروز غریبند غریبه پرستند غریبه پسندند خودی‌ها را نمی‌شناسند اصلاً وفا ندارند اتاق‌هایشان کوچک است بی‌چراغ است یا اگر نوری دارد، زورکی است دیوارهایشان از صدای هق هق باران می‌لرزند اما گریه نمی‌کنند از نوازش آفتاب نمی‌خندند پرنده را نمی‌شناسند برگ خشک و قشنگ‌ ندیده‌اند مهمانی رفتنشان هم برای چشم رو هم چشمی‌های دیوار همسایه است تمام سفره‌هایشان برای رهایی از بار منت است یاد وفای خانه‌های قدیمی بخیر 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای ساخت مسکن 👤 شهردار تهران: 🔸 با تفاهمی که بین شهرداری تهران و بنیاد مسکن انجام شده، تعهد بخشی از توسعه مسکن شهر تهران را پذیرفته‌ایم و با تمام ظرفیت این وظیفه را انجام خواهیم داد. 🔸 برنامه‌ریزی برای ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکن در شهر تهران انجام شده است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 نحوه‌ی ساخت و تولید بلوک‌های شیشه‌ای 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 ربات‌هایی جهت تمیز کردن پنل‌های خورشیدی! 🔸 کثیف بودن این پنل‌ها راندمان آنها را کاهش می‌دهد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 اصل افقی گرایی - بخش چهارم 🔸 آیات و روایاتی که بر تأمل و تدبر در آیات آسمانی و زمینی خداوند تأکید دارند که از آنها مطلوبیت تدبر و تأمل کثیر در این آیات استفاده می‌شود. از این آیات و روایات استفاده می‌شود؛ محیط زندگی انسان‌ها باید به گونه‌ای باشد که در زندگی روزمره‌ی آنها چنین فرصت و امکانی وجود داشته باشد. روشن است در محیط بسته‌ای که به وسیله‌ی ساختمان‌های بلند به وجود می‌آید چنین امکانی دست نخواهد داد. 🔸 بگو: «نگاه کنید چه چیز (از آیات عظمت خدا) در آسمان‌ها و زمین است؟» (یونس: ۱۰۱). به يقین در آفرینش آسمان‌ها و زمین، و آمد و شد شب و روز، نشانه‌هاى (روشن) براى خردمندان است (آل عمران: ۱۹۰). 🔸 آیا آنان به آسمان بالاى سرشان نگاه نکردند که چگونه ما آن را بنا کرده‌ایم، و چگونه آن را (به وسیله‌ی ستارگان) زینت بخشیده‌ایم و هیچ شکاف و شکستى در آن نیست؟!* و زمین را گسترش دادیم و در آن کوه‌هایى عظیم و استوار افکندیم و از هر نوع گیاه بهجت انگیز در آن رویاندیم * تا سبب بینایى و يادآورى براى هر بنده‌ی توبه کارى باشد! (ق: ۶ - ۸). 🔸 این آیات و آیات دیگری که در آنها تأکید بر اندیشیدن و تدبر در آیات آسمانی و زمینی آمده است، بر این حقیقت دلالت دارد که زندگی اسلامی زندگی ذکر و یاد و هوشیاری است، در مقابل زندگی حیوانی که زندگی غفلت و ناهوشیاری است آیاتی که ذکر شد همگی در راستای فراهم آوردن شرایط مساعد برای زندگی ياد و ذکر و هوشیاری است. 🔸 آنچه با زندگی ياد و هوشیاری سازگار است، فضا و محیطی است که امکان تدبر و تأمل روزمره و شبانه روز را در آیات آسمانی و زمینی خداوند فراهم نماید، درحالی که در محیط و فضایی که رابطه‌ی انسان را با آیات آسمانی و زمینی خداوند قطع می‌کند و فرصت و فضایی برای دیدن و تماشای آیات آسمانی و زمینی خداوند باز نمی‌گذارد، جایی برای زندگی ياد و هوشیار باقی نمی‌ماند. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۶۸-۷۲ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 بخش اول گزارش تصویری از تور آموزشی - تفریحی واحد معماری - شهرسازی و گردشگری مصاف 🔸 روز اول - بازدید از تکیه امیر چخماق - بازدید از مجموعه‌ی خان - بازدید از مسجد خان - بازدید از دخمه زرتشتیان - برگزاری کلاس با موضوعیت معماری اسلامی و زیبایی شناسی 🔸 روز دوم - برگزاری کلاس عکاسی معماری - بازدید از مسجد جامع - بازدید از قنات زارچ - بازدید از خانه لاری‌ها - بازدید از خانه‌ی هنر 🔸 روز سوم - بازدید از باغ دولت آباد - برگزاری کلاس عکاسی معماری - بازدید از برج کبوترخانه میبد - بازدید کاروانسرای شاه عباسی میبد - بازدید از یخچال میبد - بازدید از کارگاه سفالگری 👤 اساتید: علی اسماعیلی: عکاسیِ معماری حسین کریمی: مفهوم شناسی معماری اسلامی و زیبایی شناسی 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari