eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
7.6هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
105 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 رباتی که مسیر شما را می‌چیند 🔸 محققان ژاپنی دانشگاه Tsukuba موفق به ساخت رباتی شده اند که قدم بعدی شما را پیش بینی می‌کند و تجربه‌ی پیاده روی بی کران را تقدیمتان می‌کند که خود گامی بلند به سوی نسل بعد VR است. 💠 واحد معماری و شهرسازی معماری 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 نیمکت و میز تاشوی جالب و کاربردی! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍📌 معماری لیبرال 📝 جايگاه ساختار شکنی در معماری ليبرال ▫️با ديدگاه فردگرايانه و اينديويدواليزم ليبرالی، ديگر به دنبال خانه های دورهمی ايرانی نمی­توان بود! در اين ديدگاه، اين نوع خانه و وابستگی و گرمی بين افراد خانواده، بستگان، دوستان بی معنی است. در معماری ليبرال در اصل هيچ ساختاری و هيچگونه منفعت عمومی صحيح نيست، فلذا مردم‌واری، پرهيز از بيهودگی، حيا و حريم و اهميت به هويت و بومی بودن معماری و در کل تمام قواعد دنيا بی معنی است! ▫️در نگاه جامعه­ شناسانی چون دوركهيم، فردگرايی افراطی ليبراليسم موجب از دست رفتن علايق و دلبستگی­ های سنتی و هويت مشتركی است كه عامل پيوند اعضای جامعه است. اين مسئله لاجرم به گسيختگی (آنومی) اجتماعی و نابودی انسجام و همبستگی عمومی منجر می شود. افزون بر آن، خصيصه پيش گفته عامل ايجاد بحران هويت، احساس تنهايی موحش، خلأ عاطفی و بحران روحی، ناامنی، انزواطلبی و خودكشی است. (شاكرين، 1388: 304) ▫️ليبرال­ها در معماری نيز متاثر از افکار فلسفی­ شان بودند چنانچه رايت مانند ليبرال­های قرن 18 که سيستم سياسی خود را از جهت منفی توصيف کرده و آن را آزادی از سيستم قديمی و قوانين محدود کننده می­خواندند درباره معماری خود نيز بيشتر از نفی عوامل سخن گفته و عقايدی مانند: در مستقل ساختن معماری از قيد هر نوع قوانين تحميلی خارجی از هر جهتی که باشد و از هر نوع استاندارد تجارتی يا آکادميک که زندگی را به صليب میکشد ابراز می ­دارد (بنه ولو، 1378:، 386) ▫️در ديدگاه ساختارشکن «نظم» جايگاه خود را به بی نظمی می­دهد. چنانچه آيزنمن در دفاع از هندسه سيال و به ظاهر فاقد نظم در آثارش چنين می گويد: «اگر انسانها امروز از بی نظمی دچار وحشت و ترس هستند نمی­توان اين ترس را با به نمايش گذاشتن ساختارهای هارمونيک و منظم از بين برد. بلکه بايد ريشه اين ترس را شناسايی و با زيباسازی بی نظمی در هنر و معماری بر آن غلبه کرد« (hakrim, ibid, p7). ▫️اما بايد توجه نمود انسان از مکانی که در آنجاست تاثير می ­گيرد و چنانچه انسان در مکانی خوشبو، عطر خوش را به خود می گيرد و در مکانی بدبو، بوی بد به خود می ­گيرد؛ به همين ترتيب نيز شکل آشفته و بی نظم موجب آشفته خاطر کردن و شکلی منظم و موحد و زيبا انسان را وحدت گرا، منظم و زيبا می سازد.(نگاره 2) ▫️برای مطالعه مقاله لینک را لمس کنید 📚 مقاله معماری لیبرال(و نحوه ارتباط آن با معماری مدرن و پست مدرن ) | تولیدی واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 طرح مالیات بر خانه‌های خالی اصلاح شد 🔸 مجلس طرح اصلاح مالیات بر خانه‌های خالی را به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کرد. 🔸چندی پیش سخنگوی شورای نگهبان طرح مالیات بر خانه‌های خالی را به دلیل وجود چند ابهام و برای تضمین بهتر حقوق مردم به مجلس ارجاع داده بود. 🔸واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور خانه خالی شناسایی شوند چنانچه بیش از دوازده ماه از پایان عملیات ساخت یا بیش از ۶ ماه از آخرین نقل و انتقال یا آخرین زمان سکونت گذشته باشد، در سال نخست مشمول مالیاتی به ازای هر ماه دو برابر ارزش جاری ماهانه ملک می‌شود که این مالیات در سال‌های بعد، ۵۰ درصد بیش از سال قبل خواهد بود. این مالیات از سال دوم اجرا، مشمول تمام شهرها خواهد شد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍🔶 زیبایی شناسی کلاسیک ویتروویوس در قرن اول قبل از میلاد 🔸 در دنیای غرب بحث تخصصی زیبایی شناسی بعد از شعر و ادبیات در معماری توسط ويتروویوس در قرن اول قبل از میلاد مطرح شد و در طول این سالیان دراز بسیاری از معماران نظریه پرداز همچون پالادیو و آلبرتی و ... هریک به شرح و توضیح مباحث ویتروویوس پرداختند. 🔸 امروزه مباحث او توسط بسیاری از معماران مورد نقد قرار گرفته و بسیاری از مشکلات موجود در فرهنگ مدرن را ناشی از همان اشکالات کهن دانسته اند. 🔸 "ويتروویوس زیبایی شناسی معماری کلاسیک یونانی را مدون کرد." او زیبایی را یک اصل در کنار دو اصل دیگر عملکرد واستحکام بنا معرفی کرد و سه گانه ی مهمی را در معماری تعریف کرد، در حقیقت یک معمار از دید او باید علاوه بر مهارت سازه و برنامه ریزی عملکردی، فرم پردازی هنرمندانه ای هم از بنا داشته باشد. "او مفهوم زیبایی را در خوش آیندی بنا می داند و شرایط ششگانه ای را برای ایجاد آن بیان می کرد": 🔸تناسب جزء و كل 🔸نظم و تقارن بين جزء و كل 🔸ظرافت در جزء و كل 🔸مدول و پیمون از جزء تا كل 🔸 تجهیزات لازم عملکردی 🔸برنامه ریزی مناسب هزینه ساخت 🔸به نظر می رسد نگاه ویتروویوس به زیبایی، از دریچه عقل گرایی تجربی است که اگر چه ارزش هایی را در بردارد اما به تدریج زمینه را برای گرایش های زیبایی شناسی حصری (Reductive) فراهم می کند، ضمن آنکه توجهی هم به جنبه های نمادین زیبایی شناسی و یا درک حضوری انسان از هستی ندارد. 🔸بطوری که دانش او نسبت به همه هستی شناسی ها و تفکرات کاملا خنثی و بی طرف است. زیبایی شناسی او برخاسته از فلسفه جزیی نگر است و هرگز ریشه در فرهنگ الهی و دینی ندارد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تابلو اعلان کمک عمومی برای نجات زنان در شهر انگلیس 🔸 در شهر انگلیس در یک مکان پر رفت و آمد ، با هدف جذب افراد و اگاه کردن ان ها نسبت به خشونت علیه زنان نصب شده است . نحوه کارکرد این تابلو بدین گونه است که در اول چهره یک زن مجروح نشان داده می شود و هر چقدر تعداد افراد توجه کننده به این تابلو بیشتر باشد ، چهره زن به حالت اولیه برخواهد گشت. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 جداسازی لرزه ای فولادی 🔸 استفاده از فولاد هایی که مقاومت و شکل پذیری بسیار بالایی دارند عموما فولاد های با مقاومت بالا در زمینه تغییر شکل محدودیت هایی دارند این فولاد خاص درعین ظرافت قادر به تحمل وزن یک ساختمان کامل می باشد و همچنین قابلیت تغییر شکل های غیر ماندگار بی نظیری است 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 وسیله ای برای اندازه گیری شکل اجسام با حالت های مختلف 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 اطلاعات غلطی درباره مسکن به رئیس جمهور داده‌اند/ خانه متری ۱۵۰ میلیون تومان در تهران شرم‌آور است! 👤 نیکزاد نائب رئیس مجلس: 🔸به رئیس جمهور اطلاعات غلطی درباره مسکن داده‌اند، دولت او ۶ سال از عمرش را در زمینه مسکن تباه کرد و تا زمانیکه رئیس جمهور به اصطلاح پای کار نیاید، شورای عالی مسکن را تشکیل ندهد، نتیجه‌ای نخواهیم گرفت. 🔸سرعت اجرای طرح اقدام ملی مسکن هم باید بیش از این باشد، مسکن نیروی کار وارداتی و وابستگی نمی‌خواهد و کاملاً موضوعی داخلی است. 🔸زمانی در اسلامشهر مدارس سه شیفته شده بود، فکر کردم زادِ ولد افزایش داشته است! از مسئولان پیگیری کردم که پاسخ دادند بحث زادِ ولد نیست، کسانی که در تهران نتوانستند خانه اجاره کنند، به اسلامشهر آمده‌اند. 🔸دو و نیم میلیون خانه خالی وجود دارد، اما این تعداد خانه لوکس است و عامه مردم و جوانان نمی‌توانند آن را خریداری کنند. 🔸خانه متری ۱۵۰ میلیون تومان در تهران شرم‌آور است! 🔸طرح دوفوریتی تأمین مسکن به زودی برای بررسی به صحن می‌آید. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍‍🔶 جایگاه عدل در شهر اسلامی 🔸 عدل از مهمترین مفاهیم اسلامی است و جایگاهی چنان رفیعی در منظومه فکری اسلام دارد که قرآن کریم از آن به عنوان علت و فلسفه ارسال رسل تعبیر شده است: "همانا ما پیامبران خود را با ادله و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم عدالت را برپا نمایند.(حدید/ ۲۵) 🔸 علامه طباطبایی نیز در خصوص اهمیت عدالت در محیط کالبدی چنین بیان می‌دارد که "آراسته ترین مکان آنجاست که در آن عدالت باشد و از آن آبادتر نخواهی یافت. (طباطبایی، ۱۳۶۱، ۲۵) 🔸 مفهوم عدالت، تجلی حداکثری پیدا می‌کند که اولاً بر مبنای «اعطاء کل ذی حق»، کاربری های شهری به تمام نیازهای مشروع انسان متناظر با (کل ذی حق) پاسخ مناسب و به حق، یعنی به دور از افراط و تفریط دهند. 🔸 یعنی متناسب با هر نیاز مشروعی، کاربری مشخصی پیش‌بینی شود تا به هر نیاز، پاسخ به حقی اعطا شود؛ ثانیاً بر مبنای «وضع الشیء فی موضعه» هر کاربری در جای مناسب خود مکان‌یابی شده و در موضوع متناسب با خود قرار گیرد تا نظام کالبدی شهر، متناسب با سلسله مراتب منطقی کاربری ها شکل گیرد. 🔸 بر این اساس، نیازهای انسان و چگونگی پاسخگویی نظام کالبدی شهر به این نیازها ملاک اصلی برای سنجش تحقق یا عدم تحقق عدالت در این نظام است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 اصطلاحات معماری سنتی ایرانی 📝 نام گذاری قوس ها و اشکال انها 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 معماری لیبرال 📝 آنارشيسم اخلاقی و عدالت در معماری ليبرال 🔸 عدالت توزيعی در پی بهبود و تسكين رنج و اندوه اجتماعی، توزيع برابرِ خيرهای اجتماعی و ايجاد رفاه عمومی است. چنين عدالتی در ليبراليسم كلاسيك جايگاهی ندارد (شاكرين،1388: 292). فون هايك در كتاب راه بندگی و كسانی ديگر از نظريه پردازان ليبرال، برآن­‌اند كه هيچ اصل قابل قبولی برای توزيع رفاه در جامعه وجود ندارد. بدبينی متفكران ليبرال به عدالت توزيعی، تا آنجاست كه برخی آن را تنها برآمده از حسادت می­دانند (لاريجانی،1381: 30-16). 🔸 عدالت توزيعی در واقع از اصول و مبانی معماری پايدار است چرا که با تخريب بخشی از طبيعت، نه تنها يک بخش، بلکه کل سيستم طبيعت را نابود مي کند و چنانچه توجهیی به اين موضوع نشود، موضوع تخريب محيط­‌ زيست و گسترش گسيختگی در معماری و بی عدالتی منجر به فلج کردن دنيا می شود. برای مطالعه مقاله، لینک را لمس کنید 📚 مقاله معماری لیبرال(و نحوه ارتباط آن با معماری مدرن و پست مدرن ) | تولیدی واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 آرامگاه یعقوب لیث صفاری | دزفول 🔸 آرامگاه یعقوب لیث صفاری یا آرامگاه شاه ابوالقاسم، در روستای «شاه آباد» نزدیک دزفول واقع شده است. یعقوب لیث صفاری پادشاه ایرانی و بنیان‌گذار دودمان صفاریان در سیستان بود. 🔸 از جمله خدمات او می‌توان به فتح کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان و غرب پاکستان در آن زمان، اشاره كرد. 🔸 این بنا با ظاهر خاص و متفاوتی که دارد از خشت خام ساخته شده و از دوره صفویان به جای مانده است. 🔸 بنا دارای یک گنبد بلند دندانه دار (اُرچین)است و روی سازه اصلی آن، نقوش برجسته و ملات گچ و خاک وجود دارد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍📌 معماری لیبرال 📝 جايگاه توسعه معماری پايدار در معماری ليبرال-(قسمت اول) ◽️توسعه پايدار در هر امری ضروری است و در خلال اين موضوع، در يقين تمام طبيعت (از جمله خود انسان) به مشکل بر خواهد خورد. معماری در بسياری از مسائل طبيعت مداخله می­کند، بنابراين، معماری پايدار نقش بسزايی در توسعه پايدار يک کشور دارد. ◽️ تعريف توسعه پايدار: ▫️شايد بتوان به تعريفی ساده و فرايند گرا اکتفا کرد:" توسعه پايدار آن نوع توسعه­اي است که سلامت انسان و نظام­هاي اکولوژيکی را در بلند مدت بهبود بخشد". توسعه پايدار توسعه­ای است که نيازهای حال انسان را با توجه به توانايی نسل آينده در دريافت نيازهايش مد نظر دارد. در راستای تحقق اهداف توسعه پايدار، "پايداری محيطی" در ارتباط با معماری اهميت زيادی دارد و مسائل زيست محيطی که آينده بشر را به خطر انداخته است معماران را به چاره انديشی وا داشته است. (کسمايی و براتی فرد، غفاری، 1390: 2). ▫️ در مکتب ليبرال که به گفته وِرنا در اين مکتب اعمال برنامه‌­ريزی وجود ندارد، بلکه مديران شهری تنها هماهنگی بين آژانس ها را وظيفه خود می­توانند داشته باشند: تحت چنين نظريه­ای، برنامه‌­ريزی به عنوان مانعی برای آزادی­ های شخصی و عملکرد اقتصاد بازار آزاد است، در چنين زمينه ای بزرگترين مديران شهری، فقط نماينده­ای به منظور هماهنگ کردن تعدادی از آژانس ها، بدون برنامه ريزی، در جامعه ای که بصورت روز افزونی پيچيده و قطعه قطعه شده است می­باشند (335Verna,1995: p,). ▫️بهيكو پارك نيز می نويسد: « آينده، فرضی و ناموجود است و به لحاظ اخلاقي، فقط تا آنجا اهميت دارد كه به آينده نسل كنونی مربوط می شود، نه نسل­های بی­شمار و هنوز به دنيا نيامده بنابراين، جنبه های سه‌­گانه زمان فقط به زمان حال تقليل می­يابد، و به لحاظ اخلاقی، فقط دعاوی حال يا آينده نسل زنده مد نظر قرار می­گيرد» (Parekh,1972: P,85). اين نوع تفکر آنارشيسم اخلاقی بزرگی را پديد خواهد آورد، بطوری که حتی افراد به نسل بعدی خود نيز رحم نمی­کند. برای مطالعه مقاله، لینک را لمس کنید 📚 مقاله معماری لیبرال(و نحوه ارتباط آن با معماری مدرن و پست مدرن ) | تولیدی واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
‍📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی | نمادها 📝 تاثیرات نگاه در بیننده-قسمت سوم 🔸 نگاه، منتقل‌کننده ارزش‌های مثبت نگاه‌شونده به نگاه‌کننده است. بنابراین اگر نگاه‌شونده و منظره‌ای که انسان به آن نگاه می‌کند منعکس‌کننده ارزش‌های منفی باشد، اگر منظر معصیت خداوند باشد، اگر منظره جنایت باشد، نگاه به این مناظر انداختن خوب نیست و چنین نگاهی نهی شده است. ▫️در خصوص نگاه به امیرالمؤمنین(ع) وارد شده است؛ «النظر الی علیٍ عبادة»(من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 205) این روایت حتّی در منابع اهل سنّت هم آمده است. ▫️... در مسجدالحرام نشسته بودیم که ناگهان علی(ع) گذر کرد و ایستاد که نماز بخواند. در این هنگام ابوذر شروع کرد به نگاه کردن به ایشان. از ابوذر پرسیدم چرا فقط به علی نگاه می‌کنی و چرا رویت را از او برنمی‌گردانی؟ ابوذر گفت بله چنین می‌کنیم؛ چراکه از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «نگاه کردن به علی(ع)عبادت است، همچنین نگاه کردن به پدر و مادر از روی رأفت و مهربانی عبادت است و نگاه کردن به قرآن و کعبه نیز عبادت است»... (الأمالي (للطوسی)، النص، ص: 455) 🔸 بنابراین یک معنا در این شکل و نماد نهفته است. وقتی کسی به این منظر نگاه می‌کند، آن معنایی که در آن شکل نهفته است هم به او منتقل می‌شود...مکتبی در اروپا نظیر مکتب شکاکیت در فلسفه به وجود آمده است که معتقد به آشفتگی در هنر هستند که این هم اثر منفی دارد. یعنی به یک نماد آشفته نگاه کردن آشفتگی ایجاد می‌کند. 🔸 نمادهای منظم، نظم ایجاد می‌کند. اگر نظم، نظم مثبت بود در درون آدمی یک نظم مثبت ایجاد می‌کند. اگر این نظم، نظم منفی بود، یعنی این نظم، نشان‌دهنده یک جهت‌گیری منفی و ضد ارزشی بود، در درون آدمی ضد ارزش را ایجاد می‌کند، چه انسان بخواهد و چه نخواهد و این‌ها اختیاری نیست. نگاه کردن به این منظر اختیاری است اما نقل این معنا، انتقال این اثر به درون آدمی اختیاری نیست و بدون اختیار به درون آدمی منتقل می‌شود. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلسه 2 (نمادها1) | 95/08/06 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 سیل بند متحرک که با بالا آمدن آب بالا می‌آید. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 تاثیرات رنگ صورتی بر مزاج 🔸 رنگ گُلی یا وَردی ( ) در صفرا مزاج ها باعث ملایمت در خون شده ، زردی را از چهره زدوده و انرژی بیش از حد آن هارا متعادل میکند و در سودا مزاج ها به دلیل شادابی و گرمی در خون ،زمینه ابتلاء به بیماری افسردگی را در آن ها کم میکند. برای صورتی می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید: 🔸فضای رمانتیک و دوست داشتنی 🔸 دوری از استرس 🔸فضای لطیف 🔸رنگ اتاق والدین 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari