🔶 تابش و روشنایی و رابطه آن با راحتی و آسایش
🔸 امروزه ارزش نور روز شناخته شده است، پژوهشهای انجام شده نه تنها تأثیر قابل ملاحظه نور را بر سیستم بصری، بلکه نقش مثبت آن بر سلامت جسمی و روانی افراد و نیز افزایش کارایی آنان را نشان میدهد.
🔸 نور روز بر ساکنان فضا هم به طور محسوس و هم غیرمحسوس تاثیر میگذارد، نور ریتمی طبیعی برای تشخیص زمان روز و فصول، همچنین محرکی بیولوژیکی برای هورمونهای تنظیم کنندهی سیستمهای بدن، فراهم میکند. نور روز با تأثیر بر چرخه سیرکادین، سبب تنظیم عملکردهای فیزیولوژیک مانند؛ خواب، گوارش، هوشیاری افسردگی و سلامت عمومی میشود.
🔸 عوامل مهم ایجاد یک محیط شفابخش در رابطه با نور شامل؛ جهتگیری صحیح ساختمان، شکل و ایجاد مناسب پنجرهها، کنترل تابش خیرهکننده، تعیین مقدار مناسب نور روز، تشعشع رنگ و درجه حرارت و تعادل بین نور الکتریکی و روشنایی روز است.
🔸 جهتگیری صحیح ساختمان یکی دیگر از عوامل موثر بر سلامتی ساختمان است. جهتگیری ساختمان سایر جنبههای کالبدی را تحت تأثیر قرار میدهد. جهتگیری ساختمان به طور مستقیم بر طراحی پنجرهها تأثیر میگذارد و طراحی پنجره نیز بر کیفیت نور روشنایی روز و دید بصری به خارج، موثر است. در عین حالی که توجه به این دو عامل در ایجاد محیطی پایدار و شفا بخش مهم است. در طراحی، شکل مناسب پنجرهها نیز بر سلامت تأثیرگذار است. در رابطه با طراحی یک محیط شفابخش با نور پنجره دارای اهمیت بسیاری است. در طراحی مناسب و درخور پنجره، باید ملاحظات معماری زیست محیطی و فرهنگی را نیز در نظر گرفت.
🔸 در مطالعه در یک اتاق بستری چهار تخته در مالزی، دو نوع مکانیابی برای پنجره اتخاذ شد. اول پنجرههای به صورت متقارن و متعادل؛ یعنی دو قاب پنجره در دو طرف و نزدیک به دیوار کناری به همراه یک دیوار وسطی متقارن. گروه دوم؛ چهار قاب پنجره در وسط به صورت متمرکز قرار داشت. که نور و دید در نوع اول از رضایت بیشتری برخوردار بود. جنبه دیگر توان توزیع نور بود که نتیجه مطالعات نشان داد پنجره نوع اول ارجح است. از این جهت محاسبه نور روز و تعیین محل مناسب پنجرهها واجد ارزش است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔷️ چند نمونه از تاییدات رهبر معظم انقلاب درباره مفهوم شهر اسلامی و معماری اسلامی
🔹”شوراهای شهر در فعالیتهای خود به مختصات شهر اسلامی توجه کرده و خدمات شهری را در جهت تأمین این مقصود به کار گیرند و به خصوص به معماری و شهرسازی متناسب با حیات طیبهی اسلامی به طور کامل توجه کنند. در شهر اسلامی، عدالت در تقسیم خدمات شهری، تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران و آبادی و زیبایی، حفظ طبیعت و صفای طبیعی، همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد” (۸ اردیبهشت ۱۳۷۸).
🔹” آنچه را که من تأکید میکنم، معماری و شهرسازی قم است. امروز کارهای بزرگی در قم دارد انجام میگیرد، ساخت و سازهایی انجام میگیرد؛ حتماً در این معماریها باید ملاحظه کنند که معمارى اسلامی باشد؛ نمادهای انقلاب در این شهر، در معماریها مشاهده شود؛ چون اینجا شهر اسلام و شهر انقلاب است“ (۲۷ مهر ۱۳۸۹).
🔹 "حقیقتاً معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدیترین مسائل خود بدانند" (۲۳ دی ۱۳۹۲).
🔹 "علیالظاهر اروپاییها در زمینهی حفظ نشانهها و یادگارهای تاریخیشان پیشقدم هستند و خیلی به آن اهمیت میدهند؛ خانهی فلانکس، زادگاه فلان دانشمند، محل تدریس فلان استاد، ساختمانهای یادگاری قدیمی. البته اینها را باید حفظ کرد و اینها چیزهای لازمی است؛ اما شاید از این مهمتر، یا به همین اندازه اهمیت، مسألهی فضای شهری است و تجلیِ معماری اسلامی" (۱۷ مرداد ۱۳۸۴).
#معماری_اسلامی
#شهرسازی_اسلامی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔴 دلدادگان علوم غربی باید مقابل هرچیزی که رنگ و بوی اسلامی و ایرانی دارد بایستند!
🔻 ایران عزیزمان تمدنی هزاران ساله دارد و مردم ایران مردمی هستند که هزاران سال زندگی متمدنانه داشتهاند، شاید ایراداتی بوده است ولی در مقایسه با تمدنهای دیگر خیلی قابل دفاعتر است.
🔻 با ورود اسلام به ایران و پذیرش آن توسط مردم، درهای جدیدی بر روی این مردم باز شده و بزرگان زیادی در علوم مختلف تربیت شدند، ریاضیدانان، منجمان، شاعران، عالمان، فیلسوفان و... بزرگی در ایران رشد کرده و موجب رشد علم در جهان شدند.
🔻 دین مبین اسلام به عنوان یک برنامه زندگی برای لحظه به لحظه و جای جای زندگی یک انسان برنامه ارائه کرده است و این موضوع نص صحیح قرآن و روایات است. قرآن كتابى جامع براى بيان همه نيازهاى جامعه است. «تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ»
🔻 حال اینکه بعضی افراد ورود دین اسلام در بعضی از علوم را نمیخواهند بپذیرند و آن را رد میکنند باید جواب این آیه قرآن را بدهند.
البته در زمان انقلاب خیلیها به امام خمینی هم میگفتند که نباید در سیاست و حکومت دخالت کند، ولی امام خمینی مقابل آنان ایستاده و فرمودند سیاست ما عین دیانت ماست.
🔻 شهرسازی و معماری بهعنوان ظرف زندگی مورد توجه اسلام بوده و یکی از علومی است که بسیار در سبک زندگی انسانها تاثیر میگذارد و اگر مسلمانان بخواهند سبک زندگی اسلامی داشته باشند باید شهرسازی و معماری اسلامی داشته باشند.
اینکه برخی از عزیزان به این موضوعات توجهی ندارند، دلیلی بر نبودن آن نیست.
#معماری_اسلامی_ایرانی
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶انتقاد آیتالله سبحانی از وضعیت شهرسازی در دیدار نوروزی با استاندار قم
👤 حضرت آیتالله سبحانی در سخنان خود با انتقاد از وضعیت ساختمانسازی در شهر قم، عنوان کرد: این روزها شاهد انبوهسازی آپارتمان در قم هستیم، نکته قابل توجه این است که ساختمان سازی نباید به صورت کامل به سمت آپارتمانسازی برود بلکه باید ویلاییسازی هم در دستور کار باشد.
#ویلایی_سازی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️حرمتش واجب است در دو جهان
هرکه در فکر احترام علی ست ♥️
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔷️ فقط ۱ درصد زمینهای مسکونی کشور را ساختهایم
🔹️ در حالی که ساخت خانه برای مردم، وظیفهٔ دولت است و زمین و مصالح ساختمانسازی لازم هم در اختیار دولت هست، هر روز بر تعداد مستأجران خانههای کوچک افزوده میشود. چرا؟!
🔹️ از مدل حکومتی مولا علی علیهالسلام زیاد شنیدهایم. اما نتیجهٔ آن را خود حضرت در روایتی نقل کردهاند «در کوفه همه زندگی مناسب دارند: صاحبان پایینترین شغلها هم نان گندم میخورند، خانه و سرپناه دارند، و از آب گوارا (فرات) مینوشند.» (بحارالانوار، ج۴۰، ص۳۲۷). اما در آن دوره، با وضعیت اسفبار جامعه و حکومتی که به دست ایشان رسیده بود، چطور چنین امری محقق شد؟
📌 مشاهده مشروح گزارش در لینک زیر https://farsnews.ir/MinaForghani/1711873918264814918
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
⭕️ چرا گفتن معماری اسلامی وجود ندارد، حرف غیر علمی و غیر عقلی و غیر دینی است؟
🔸جناب لنکرانی فرمودند: معماری و شهرسازی اسلامی وجود ندارد یعنى ديتيل فنی و ابعاد و اندازه و تعداد نداریم.
🔸 واقعا جای تعجب است! كدام یک از نظریه پردازان مکاتب از مسائل فنی و ديتيل و ابعاد اندازه معماری و شهرسازی سخن گفته اند؟
🔻اگر اینطور باشد؛ افلاطون و دکارت یعنی آفریدگاران مكتب مدرنيته نیز از مسائل فنی معماری سخن نگفتند، لذا معماری مدرن وجود ندارد.
🔻هايدگر یعنی خالق مکتب پست مدرن نیز از مسائل فنی تخصصی معماری و شهرسازی سخن به میان نياورده لذا معماری و شهرسازی پست مدرن نیز وجود ندارد!
🔻ژاک دریدا صاحب مكتب دیکانستراکشن نیز از مسائل فنی و تخصصی معماری صحبتی نکرده لذا معماری و شهرسازی دیکانستراکشن نیز وجود ندارد!
🔸اما جدا از این مطالب باید بدانید که حتی برخی از مطالب تخصصی اعداد و ارقام و تعداد نیز در آیات و روايات مطرح شده که جناب لنکرانی احتمالا بی اطلاع از آن هستند!
🔸باید بدانید معماران هستند که از مسائل تخصصی فلسفه معماری را تبدیل به معماری و شهرسازی میکنند نه صاحبان مكاتب و فلسفه
🔸بطور مثال
آیا میدانستید اسلام در مورد متريال كف صحبت نموده ؟
آیا میدانستید اسلام در مورد ارتفاع سقف صحبت نموده؟
آیا میدانستید اسلام در مورد ارتفاع جانپناه صحبت نموده ؟
آيا می دانستید اسلام در مورد ابعاد فضاها و فواصل کاربری ها از هم صحبت نموده؟
آیا میدانستید اسلام در مورد گچ کجا استفاده کنید در طراحی صحبت نموده؟
آیا میدانستید اسلام در مورد هندسه صحبت نموده ؟
آیا میدانستید اسلام درباره عرض خیابان های فرعی و اصلی صحبت کرده؟
آیا میدانستید اسلام درباره بیرون زدگی بناها و بالکن صحبت کرده؟
آیا میدانستید اسلام در مورد نوع کاربری ها و انواع دسته ریز فضاها صحبت نموده ؟
آیا میدانستید اسلام در مورد تعداد و نوع مساجد هر شهر صحبت نموده ؟
🔸این مطالب تخصصی معماری بسته به شرایط زمان میتواند متفاوت شود و انتظاری هم از صاحبان مکاتب نیست که راجب این جزئیات صحبت نمایند ولی جناب لنکرانی باید بدانند دقیقا مطالبی که ایشان فرمودند در آیات و روایت موجود بود.
👤 رهبر انقلاب: شوراهای شهر در فعالیتهای خود به مختصات شهر اسلامی توجه کرده و خدمات شهری را در جهت تأمین این مقصود به کار گیرند و به خصوص به معماری و شهرسازی متناسب با حیات طیبهی اسلامی به طور کامل توجه کنند. در شهر اسلامی، عدالت در تقسیم خدمات شهری، تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران و آبادی و زیبایی، حفظ طبیعت و صفای طبیعی، همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 رویکرد لیبرال جایی بین ایرانیان نداشت
🔹ایرانیان که از دیرباز در جهان به یکتاپرستی معروف بودند، رویکرد ضدلیبرال هم در بین آنان یافت میشد. از همین منظر، احترام به همسایگان را امری الهی و واجب میپنداشتند. پس از ورود اسلام به ایران نیز این امر مهم، جایگاه والاتری به خود گرفت. چون خدمت به خلق یک عبادت محسوب میشد و از جایگاه مهمی در آموزههای دینی برخوردار بود. کریمی با این مقدمه میگوید: «مثلاً در روایات اسلامی آمده بهترین مردم کسی است که نفع او به مردم بیشتر از دیگران باشد و بدترین مردم کسی است که خیرش به دیگران نمیرسد. پس مسألهٔ احترام به همسایه و خدمت به خلق هر روز پررنگ و پررنگتر میشد».
🔶احترام به همسایه بهخاطر خدا
🔹کریمی با بیان این نکات به این موضوع میرسد که هدف ایرانیان از احترام و خدمت به همسایه، کسب رضایت خدا بوده است: «با اندکی تأمل و مطالعه به این حقیقت مهم میرسیم که احترام به همسایه در دنیای یکتاپرستی و اسلام اگر بهخاطر خود همسایه باشد، پاداشی نزد خداوند ندارد. بلکه شرک هم محسوب میشود. چون این کار برای خدا نبوده و هر کاری برای خدا نباشد، شرک تلقی میشود. پس احترام به همسایه، با نگاهی الهی و بدون چشمداشت و فقط برای شادی و رضای خداوند انجام میشده است. ایرانیان برای شادی و رضایت الهی از هر فرصتی استفاده میکردند و حتی آن را در قالب معماری نیز وارد میکردند».
📎 مشاهده گزارش کامل در خبرگزاری فارس
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید: بگذار فرزندت تا هفت سالگی به بازی بپردازد...... (حرعاملی، حسن بن علی، وسائل الشیعة، ج۲۱، ص۴۷۵، باب ۸۳ من ابواب احکام الاولاد، ح۴.)
🔸 پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) آنچنان به بازی کودکان اهمیت میدادند که گهگاه به هنگاه سجده، نوه خردسالشان امام حسین (علیهالسّلام) بر پشت آن حضرت مینشست و...... (نسائی، احمد بن شعیب، سنن النسایی، ج۲، ص۲۲۹، باب۸۳ من کتاب التطبیق، ح۱۱۴۱).
🔸طبق گفته روانشناسان، کودکان باید با مادر و پدر و خواهر و برادر خود در کودکی بازی کنند و بردن کودکان به مهدکودک در سنین پایین اصلا درست نیست و در تربیت کودکان تاثیرات بسیار منفی میگذارد.
🔸حال آیا در خانههای کوچک امروزی بدون حیاط این امکان برای کودکان ما فراهم است؟ چرا برخی تمایلی به دیدن تاثیرات منفی خانههای کوچک بر بخشهای مختلف زندگی ندارند و هرروز خانههای مردم کوچکتر میشود.
آیا امکان اینکه مادر خانواده هرروز فرزند خود را برای بازی به یک مکان خاص در شهر ببرد هست؟ چرا خانه را میخواهند تبدیل به خوابگاه کنند؟
آیا تاثیر بسیار مخرب خالی نشدن هیجانات کودکان در بچگی را نمیدانند، یا برایشان مهم نیست؟
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
هنر_اسلامی_در_چالش_مفاهیم_معاصر_و_افق_های_جدید.pdf
867.2K
📄 عنوان: هنراسلامی در چالش مفاهیم معاصر و افق های جدید
✍️ نویسنده: محمدجواد مهدوی نژاد
🔸واژگان کلیدی: #هنراسلامی #هنرمقدس #قرآن #مسلمانان #هنرعربی #هنرانتزاعی_و_هندسی
💠 کتابخانه مجازی واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 https://t.me/Masaf_ArchLibrary
🔷 ساخت پیرنشین جلوی خانهها در راه خدا
🔻کریمی بهعنوان یکی از مهمترین نمودهای معمارانهٔ احترام انسانها به همدیگر، «پیرنشین» را مثال میزند که در جلوی ساختمانها طراحی میکردند: «مردم از پس آن، پول در نمیآوردند و فخر نمیفروختند. حتی نیت و نگاهشان آنقدر الهی بود که آن را زیبا طراحی و اجرا میکردند تا اگر همسایه و حتی غریبهای از کنار ساختمان عبور میکرد و میخواست لحظهای استراحت کند، با نگاه به اطراف پیرنشین حظ بصری هم ببرد تا صاحبخانه بیشتر رضایت الهی را کسب کرده باشد».
🔹رویکرد لیبرال، قاتل پیرنشینهای ایرانی
🔻اما در دنیای لیبرال، فرد هیچکس جز خودش را نهتنها مهم نمیداند، بلکه دیگران را مضر هم میداند. به همین خاطر میبینیم به گفتهٔ «برایان بری» در دنیای لیبرال «هدف آدمی در زندگی، بهدست آوردن خواستههای شخصی است و اگر بخواهد خود را فدای دیگران کند، آن هم به خاطر موجودی موهوم به نام «جامعه»، از این هدف منحرف شده است».
🔻در تفکر لیبرال فقط «من» مهم است. همه چیز حول محور «من» و برای تأمین خواستههای «من» است. دیگران هیچ جایگاهی در این تفکر ندارند.
📎 مشاهده گزارش کامل این مطلب
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
⭕️ راه اندازی بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست :
🔹این دولت از ابتدای شروع بکار، بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست راهاندازی کرده است.
🔹امسال با توجه به شعار سال و بیانات مقام معظم رهبری، کیفیسازی خانههای محیط زیست را مد نظر داریم که در حال انجام است.
🔹همچنین خانههای فنآور با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و مجموعه محیط زیست ارتباط خوبی دارند. در این حوزه پیشتاز هستیم و سعی میکنیم شعار سال را به نحو مطلوب محقق کنیم.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶لیبرالیسم یعنی منفعت من
🔸 در دیدگاه لیبرالیسم نباید از کسی انتظار بخشش داشت. در این دنیا هر چیزی جز «من» بیاهمیت و مضر است. پس پیرنشین که نمود معماری احترام انسانها به همدیگر محسوب میشود، در این دیدگاه نهتنها اصلاً مطرح نیست، بلکه امری کاملاً منسوخ، غیرمنطقی و غیرعقلانی است. چرا «من» باید بخشی از زمین یا ساختمانم را در اختیار دیگران قرار بدهم تا آنها استراحت کنند؟! فایدهاش برای من چیست؟!».
🔸از این بابت است که میبینیم الان جلوی ساختمانها خبری از پیرنشینهای زیبا نیست. عدهای حتی جلوی ساختمانها هم یک میله بر زمین فرو میکنند که نهتنها شما بلکه ماشینتان را هم لحظهای در کنار ساختمانشان نبینند.
🔶 معماری خانهها تحت تأثیر حاکمیت است
🔸«جهانبینی لیبرال همیشه و در همه جا وجود ندارد. انسانهایی هم پیدا میشوند که هنوز نگاه و رویکرد الهی و اخلاقی خود را حفظ کردهاند. ولی بالاخره انسانها تحتتأثیر حکومتها هستند.». او در این باره «کاداستر» را مثال میزند. کاداستر یعنی حدنگاری یا نقشهبرداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بر اساس مرزهای آن بتوان سند مالکیت صادر کرد؛ به طوری که ارزش، موقعیت و مالکیت زمین برای اشخاص خصوصی و مراجع اداری و قضایی معین شود.
🔸 «وقتی از طریق کاداستر حق مردم از زمین پرداخت نمیشود و مسکن به سرمایه و یک کالای گرانبها تبدیل میشود، نمیتوان از مردم انتظار بخشش این کالای گرانبها را داشت. چون مردم با زحمت بسیار بعد از چند ده سال تلاش موفق میشوند یک خانهٔ آپارتمانی ۷۰متری بخرند که اصلاً پیشخوانی ندارد تا بخواهند آن را هم ببخشند».
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟧 ایرانیان متمدن از دیرباز زندگی با طبیعت را بلد بودند و خودشان را با شرایط وفق داده و آنجایی که لازم بوده است طبیعت را به خدمت خود در میآوردند و البته همیشه سعی داشتند کمترین آسیب را به طبیعت بزنند و همینگونه هم بوده است.
🔹شهر یزد را میتوان نماد این سبک زندگی دانست، مردمانی در دل کویر که زندگی کردن در دل خشکی و خاک را معنا کردند.
🔹معماری این مردم در جهت پاسخ به اقلیم سوزان و نیازهای خودشان بوده است.
🔹کسی برای خودنمایی معماری نمیکند، کسی آسایش خود را فدای دیده شدن نکرده است، کسی نمیگوید به من چه و درمورد شهر و خانه خودشان مسئولیت داشتهاند.
🔹ایرانیان بلد کار بودند، تا زمانی نگاه به دست دیگران برایشان افتخار شد، تا زمانی که فرنگرفتگان از فرنگ برگشتند و تحقیرشان کردند، تا موقعی که انسانهایی پیدا شدند که غربگرا و غربگدا نام گرفتند.
🔹برای ساختن تمدنمان باید دوباره به زندگی مسالمتآمیز باهم برگردیم و خودمان را باور کنیم.
#معماری_اسلامی_ایرانی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶گرانی مسکن، سبک معماری را تغییر میدهد
🔻«مردم وقتی مسکن را گرانبها مییابند به جای عقبنشینی ساختمان و اهدای پیرنشین به همسایگان و رهگذران، جلونشینی هم میکنند و سانتیمتر به سانتیمتر ساختمان را استفاده میکنند. چون چارهای جز آن برای خود نمیبینند!». کریمی با بیان این نکتهٔ کلیدی دو گروه را جدا میکند که مصداق این نکته نیستند: «این نکته در مورد سرمایهدارانی که زمین بزرگ دارند و با این حال ساختمانشان پیرنشین ندارد و نیز برای انسانهایی که با وجود زمین کم باز هم یادشان نمیرود که باید انسانهای دیگر را تکریم کنند صادق نیست.».
🔶 جهانبینی لیبرال یا الهی؟ مسأله این است!
🔻«در جهانبینی لیبرال، رشد در «تفردگرایی و خودخواهی» است و هر چه هست برای «من» است. ولی در جهانبینی الهی، رشد در «ضد تفردگرایی و ضد خودخواهی» است. چون اصلاً چیزی جز خدای جهانیان وجود ندارد.».
🔻به قول سعدی شیرازی وقتی انسان رشد میکند تازه متوجه میشود که جز خدا اصلاً چیزی در جهان وجود ندارد و هر چه هست خداست: «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند * بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت».
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تمام ایران سرای من است
شهر تبریز است
و خاکش تربت مردانگی
مردمانش سرو قامت،
اسوۀ آزادگی
به چه شیرین است زبانش،
ترکی شیرین سخن
من که مینازم به نامش ،
با تمام بندگی
✍️ شهریار
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
اهل كاشانم، اما
شهر من كاشان نیست
شهر من گم شده است
من با تاب، من با تب
خانهای در طرف دیگر شب ساختهام
من در این خانه به گم نامی نمناک علف نزدیكم
من صدای نفس باغچه را میشنوم
و صدای ظلمت را، وقتی از برگی میریزد
و صدای، سرفهی روشنی از پشت درخت
عطسهی آب از هر رخنهی سنگ
چكچک چلچله از سقف بهار
و صدای صاف، باز و بسته شدن پنجرهی تنهایی
و صدای پاک، پوست انداختن مبهم عشق
متراكم شدن ذوق پریدن در بال
و ترک خوردن خودداری روح
من صدای قدم خواهش را میشنوم
و صدای، پای قانونی خون را در رگ
ضربان سحر چاه كبوترها
تپش قلب شب آدینه
جریان گل میخک در فكر
شیههی پاک حقیقت از دور
من صدای وزش ماده را میشنوم
من صدای، كفش ایمان را در كوچهی شوق
و صدای باران را، روی پلک تر عشق
روی موسیقی غمناک بلوغ
روی آواز انارستانها
و صدای متلاشی شدن شیشهی شادی در شب
پاره پاره شدن كاغذ زیبایی
پر و خالی شدن كاسهی غربت از باد
من به آغاز زمین نزدیكم
نبض گلها را میگیرم
آشنا هستم با، سرنوشت تر آب، عادت سبز درخت
✍️ سهراب سپهری
#ردپای_شعر_در_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 استفاده از رنگ سفید در طراحی
🔸به کارگیری رنگ سفید در فضا به خصوص برای پوششهای اصلی (همچون دیوارها) ، آن مکان را روشنتر، بزرگتر و لطیف تر جلوه میدهد؛ بنابراین برای فضاهای کوچک و کم نور انتخاب ایده عالی است.اما استفاده از رنگ سفید در وسعت زیاد می تواند خنثی و کسل کننده باشد.
🔸خداوند زیبایی را دوست دارد و دوست دارد آثار نعمت هایی که به بنده اش عطا کرده دیده شود. رنگ سفید که در روایات بعنوان رنگ زیبا معرفی شده است می تواند فضا را زیباتر کند.
▫️در حدیثی رسول الله(ص) می فرمایند: که رنگ سفید زیباتر و پاک تر است.
▫️یا در حدیثی دیگر می خوانیم که پوشاندن دیوار ها با گچ که سفید رنگ است، مصداق نشان دادن نعمت های الهی است .
🔸 سفید خالص هنگامی که با نور طبیعی نورپردازی میشود، یک رنگ گرم را ایجاد میکند، اما در زیر نورهای مصنوعی به نظر سرد میرسد.رنگ سفید، یک رنگ تابستانی است که نور را منعکس کرده و از گرمای زیاد جلوگیری می کند.ابن سینا به نقل از جالینوس ذکر میکند که رنگ سیاه به دلیل تکاثف (چگالی) و رنگ سفید (در وسعت زیاد) بدلیل تخلخل،چشم را آزار میدهد.
🔸رنگ سفید بدلیل آرامشبخش بودن برای افرادی با تایپولوژی d, گرم و خشک و i, گرم و تر توصیه میشود. این رنگ به دلیل لطافت زیاد می تواند از شدت تایپ d که موجب تند خویی، ریزش مو از پیشانی و مابقی ابرازات d و i را تقلیل دهد بدین منظور این رنگ بشدت برای مناطق "گرم و خشک" و "گرم و تر" توصیه میشوند.(تایپولوژی disc)
🔸مناطق جنوبی کشورمان بیشتر دارای حالات گرم و تر(دموی) و مناطق نیمه بیابانی (تهران و کرج و..) و بیابانی (یزد و اصفهان و..) بیشتر حالات گرم و خشک (صفراوی) می باشند.
🔸در مناطق سرد و خشک و شرد و تر کمتر توصیه میشود زیرا موجب افزایش سودا و بلغم میگردد!
#رنگ_شناسی
#معماری_سالم
#دکوراسیون_داخلی
#معماری_اسلامی_ایرانی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
کمبود بودجه عربستان برای اجرای پروژه شهر نئوم
✍عربستان اعلام کرده بود پروژه شهر نئوم را تا سال ۲۰۳۰ به اتمام رسونده و ۱ونیم میلیون نفر در آن سکونت خواهند یافت، به تازگی بلومبرگ اعلام کرده است که این اتفاق شدنی نبوده و این پروژه تا سال ۲۰۳۰ فقط میتواند پذیرای ۳۰۰ هزار نفر باشد.
🔸شهر نئوم عربستان فقط یک طرح عادی و تفریحی نیست، طرحی عبری_غربی با پول عربستان در جهت حذف ایران و همچنین تنگه بابالمندب از کریدور شرق به غرب و قرار دادن کشورهای حوزه خلیج فارس در بطن این کریدور که به رژیم صهیونیستی ختم میشود و در جهت مرکز اهمیت بودن رژیم صهیونیستی است.
📎 لینک توییت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
توییت استاد رائفیپور در مورد شهر نئوم عربستان
✍نکته دیگر و مهم ماجرا این است که #نئوم علاوه بر اهمیت بخشی به کریدور عرب-مد ، بازار اصلی سیلیکون ولی امریکاست
صدها میلیارد دلار پول نفت عربستان دوباره به شرکت های حوزه انفورماتیک امریکا باز می گردد!
📎 لینک توییت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶عظمت خانه کعبه
🔸درباره عظمت و اهمیت خانه کعبه روایات فراوان ـ چه در نهجالبلاغه و غیر نهجالبلاغه وارد شده است، از جمله در حدیثى از امام باقر (علیهالسلام) میخوانیم: ما خَلَقَ اللهُ عَزَّوَجلَّ بُقْعَةً فِى الاَرْضِ اَحَبَّ اِلَیْهِ مِنْها_ثُمَّ اَوْمَأ بِیَدِهِ نَحْوَ الْکَعْبَةِ_وَ لا اَکْرَمَ عَلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْها (خداوند هیچ نقطهای در زمین را نیافریده که محبوبتر به سوى او از آن باشد ـ سپس با دست خود به سوى کعبه اشاره کرد_و نه هیچ نقطهای نزد خداوند گرامیتر از آن است.(فروع کافى، ج۴، ص۲۴) در آغاز همین حدیث آمده است: «اِنَّ النَّظَرَ اِلَیْها عِبادَة»; حتّى نگاه کردن به آن عبادت است. خانه کعبه، رمز وحدت مسلمین و مرکز دایره صفوف جماعات آنها در شبانهروز، در کل جهان است.
🔸خانه کعبه، بزرگترین مرکز اجتماع مسلمین در طول سال و مهمترین کانون عظمت آنهاست که از سراسر جهان به سوى آن میآیند و مشمول برکات فوقالعاده معنوى و مادّى آن میشوند
🔸در قرآن کریم در مورد کعبه گفته شده است: «اِنَ أَوَل بَیتٍ وُضِعَ لِلنَاسِ لَلَذی بِبَکَّةَ مُبَارَکاً وَهُداً لٍلعَالَمَینَ» (آل عمران) بنابر گفتار تاریخنگار اسلامی، آزرقی، ساختمان کعبه ۱۰ بار بنیان شده است. به این ترتیب:
۱_بنیان الملائکه، ۲_بنیان حضرت آدم، ۳_بنیان شیث، ۴_بنیان حضرت ابراهیم و پسرش اسماعیل، ۵_بنیان العمالقه، ۶_بنیان جرهم، ۷_بنیان مضر، ۸_بنیان قریش، ۹_بنیان عبدالله ابن زبیر، ۱۰_بنیان حجاج ابن یوسف الثقفی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari