✍️ نگاهی گذرا به جایگاه و آثار آیت الله صافی گلپایگانی
🔺آیتالله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید شیعیان، دوازدهم بهمن ماه در پی ایست قلبی تنفسی و موفق نبودن عملیات احیا به ملکوت اعلی پیوست.
▪️ایشان که به «شیخ المراجع» معروف بود از چندی قبل دچار بیماری شده و در بیمارستانی در قم بستری بود.
▪️آیتالله صافی گلپایگانی در ۳۰ بهمن ۱۲۹۷ در گلپایگان اصفهان متولد شد و داماد آیتالله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی از مراجع عظام تقلید بود.
▪️ایشان تحصیلات خود را در گلپایگان آغاز کرد و ادبیات عرب، کلام، تفسیر قرآن، حدیث، فقه و اصول را تا پایان سطح، در زادگاه خود به سرانجام رساند.
▪️لطفالله صافی گلپایگانی، از شاگردان برجسته آیتالله بروجردی بوده و توانایی ویژه علمی او موجب شد پاسخگویی به سوالات فقهی و کلامی و همچنین نگارش کتاب منتخب الاثر، از سوی آیتالله بروجردی به وی واگذار شود.
▪️او همچنین از مشاوران نزدیک و همچنین از اصحاب شورای استفتای آیتالله بروجردی بود. او در فقه، اصول، کلام، حدیث و رجال، به تدریس و تحقیق پرداخته و آثاری در این ابواب نوشت. عالمان بزرگ شیعه مانند سید جمال الدین گلپایگانی، سید حسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی و سید محمدرضا گلپایگانی، بر مراتب علمی او تاکید کردهاند.
▪️آیتالله صافی گلپایگانی، پس از درگذشت آیتالله گلپایگانی در آذر ۱۳۷۲ش، به عنوان مرجع تقلید شناخته شد. سید محمدرضا گلپایگانی در وصیتنامه خود، لطفالله صافی گلپایگانی را مجتهد مسلم و عادل خوانده بود.
▪️شیخ المراجع، سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخت.
▪️عضویت در مجلس خبرگان و اولین دبیری شورای نگهبان قانون اساسی با حکم امام خمینی (ره)، از جمله فعالیتهای سیاسی آیتالله صافی گلپایگانی بود.
▪️از این مرجع فقید تقلید بیش از ۸۰ عنوان کتاب برجای مانده که برخی از آنها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آوردهاند. منتخب الاثر، اوقات الصلوات، بیان الاصول و ثلاث رسائل فقهیه از جمله آثار مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی است.
▪️رهبر انقلاب در پیامی ایشان را فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، پرسابقهترین عالم حوزه و از استوانههای حوزه برشمردند.
🔻 برخی از آثار لطفالله صافی گلپایگانی عبارتند از:
1️⃣ «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر»، درباره امام دوازدهم و در ده فصل است. نصوص مرتبط با دوازده امام، نصوص مرتبط با امام دوازدهم، و تاریخ زندگی و چگونگی ظهور آن امام، بخشهای اصلی کتاب است. این کتاب در سال ۱۳۸۰ش، در سه جلد چاپ شده که مجموعا ۱۴۰۰ صفحه است. منتخب الاثر، در اولین دوره کتاب سال ولایت، اثر برگزیده شناخته شد و در اولین دوره کتاب سال مهدویت، اثر برتر نام گرفت.
2️⃣ «الاحکام الشرعیة ثابتة لا تتغیر»، رسالهای عربی است در پاسخ به مقالهای که در مجله عربی الکویتیه به قلم دکتر عبدالمنعم النمر چاپ شد. عبدالمنعم النمر، در صدد اثبات عدم ثبات احکام مهم اسلامی بود، و کتاب لطفالله صافی گلپایگانی، با اشاره به خلط بین حکم شرعی و فتوا، تفصیل بین احکام در ثبات و تغیر، و موارد دیگر، به اثبات دیدگاه خود میپردازد. این کتاب در سال ۱۴۱۲ق و از سوی انتشارات دارالقرآن الکریم چاپ شد.
3️⃣ «التعزیر، احکامه و ملحقاته»، پژوهشی فقهی در مسائل و فروعات تعزیر و نظام مجازات اسلامی و ارتباط آن با حکومت و اختیارات ولی فقیه است که در سال ۱۴۰۴ق، در ۱۵۲ صفحه چاپ شده است.
4️⃣ «اوقات الصلوات»، از آثار فقهی آیتالله صافی گلپایگانی است که برای مشخص کردن اوقات نماز در نقاط مختلف جهان، به زبان عربی نوشته شده و در سال ۱۴۰۷ق چاپ شده است.
5️⃣ «بیان الاصول»، تقریرات درس آیتالله سید حسین بروجردی که به زبان عربی و در سه جلد در سال ۱۴۲۸ق منتشر شده است.
6️⃣ «ثلاث رسائل فقهیة»، سه رساله فقهی در باب قضا به زبان عربی که در سال ۱۴۱۶ق چاپ شده است.
7️⃣ «ضرورة وجود الحکومة او ولایة الفقهاء فی عصر الغیبة»، با استفاده از دلایل عقلی و نقلی، بر ضرورت اعمال ولایت توسط فقیه در عصر غیبت، برای تعطیل نشدن احکام فقهی و اجتماعی، تاکید میکند.
8️⃣ «فروغ زیارت»، حاوی سرودههای آیتالله صافی گلپایگانی در مدح ائمه و بزرگان شیعه است. بخشی از یکی از اشعار او درباره حضرت معصومه سلام الله علیها، در ضریح حضرت معصومه حکاکی شده است.
9️⃣ سفرنامه حج: این کتاب داستان سفر دوم حج آیتالله صافی گلپایگانی بوده که مطلبی از سفر اول حج نیز به آن ضمیمه شده است. این سفرنامه با وجود ذکر برخی جزئیات سفر، مطالب و گفتارهای دینی بسیاری را در خود جای داده است.
#مرجعیت_شیعه
☑️ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🏴 @masaf_ofogh
✍🏻 ابی الفرج اصفهانی عالم مخاف شیعه چنین مینویسد:
وكَانَ العَبَّاسُ رَجُلًا وَسِيمًا جَمِيلًا، يَرْكَبُ الفَرَسَ المُطَهَّمَ وَرِجْلَاهُ تَخُطَّانِ فِي الأَرْضِ، وَكَانَ يُقَالُ لَهُ: قَمَرُ بَنِي هَاشِمٍ
🔹حضرت عباس مردی نيک صورت و زيبا بود. هنگامى كه سوار اسب بسيار عالى و تنومدی میشد، پاهاى مباركش به زمين كشيده میشد و به او قمر بنى هاشم گفته میشد.
📚 مقاتل الطالبیین، ص ۹۰
#قمر_بنی_هاشم #حضرت_عباس #اباالفضل_العباس
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🆔 @masaf_ofogh
✍️ شخصیت کم نظیر حضرت قمر بنی هاشم، اباالفضل العباس(علیه السلام)
🔸«ابن عنبه» یکی از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب «عمدة الطالب» صفحه ۳۵۷ نقل میکند؛ امیرالمؤمنین علیه السلام برادرش عقیل را خواست و چون به انساب عرب آگاهی داشت، گفت:
«أنظر إلی امرأة قد ولدتها الفحولة من العرب لأتزوجها» دوست دارم زن شجاعی از قبیلهای برایم انتخاب کنی که فرزند قهرمانی برای من به دنیا بیاورد تا با او ازدواج کنم.
🔸«فتلد لی غلاما فارسا»
من میخواهم یک قهرمان و بزرگ مرد برای من به دنیا بیاورد.
🔻«فقال له: تزوج أم البنین الکلابیة فإنه لیس فی العرب أشجع من آبائها»
عقیل گفت: با ام البنین کلابیه ازدواج کن، زیرا در میان عرب شجاعتر از آنها سراغ ندارم.
به دلیل اینکه «شمر بن ذی الجوشن» (لعنت خدا بر او) هم، از قبیله بنی کلاب بوده است، در روز عاشورا از «عمر بن سعد» اماننامه گرفت و ادعا کرد که بنی هاشم خواهرزاده من هستند.
شمربن ذی الجوشن صدا زد و گفت:
«أین بنو أختی؟»
با وجود اینکه قمر بنی هاشم صدای او را شنیدند، اما جواب ندادند. امام حسین (علیه السلام) به ایشان فرمودند: عباس جان! چرا جواب نمیدهی؟! قمر بنی هاشم فرمودند: جواب این فاسق را چه بدهم؟! امام حسین (علیه السلام) فرمودند: گر چه او فاسق است، اما جواب او را بده. «شمر» جلو آمد و گفت:
«اخرجوا إلی فإنکم آمنون»
عباس! تو و برادرانت به ما بپیوندید، زیرا در این صورت همگی در امان هستید.
📚 عمدة الطالب فی أنساب آل أبی طالب؛ أحمد بن علی الحسینی (ابن عنبة) ص ۳۵۷
🔸قمر بنی هاشم (سلام الله علیه) بدون درنگ فرمودند: خداوند هم تو و هم اماننامه تو را لعنت کند. مرد قبیح و فاسد و فاسق! فرزند پیغمبر اکرم امان ندارد، آنوقت انتظار داری من امان داشته باشم؟!
▫️مرحوم «شیخ مفید» در کتاب «الإرشاد» جلد ۲ صفحه ۹۰ و همچنین «طبری» در کتاب «تاریخ الطبری» جلد سوم صفحه ۳۱۴ مطالبی را نقل میکنند مبنی بر اینکه در عصر روز تاسوعا «عمر بن سعد» به سپاهیانش ندا داد:
«یا خیل الله ارکبی وأبشری»
ای سپاه خدا سوار شوید، بهشت بر شما گوارا باد!
«عمر بن سعد» می گوید:
«یا خیل الله ارکبی وأبشری»
📚تاریخ الطبری، محمد بن جریر الطبری، ج ۳، ص ۳۱۴
▫️این افراد سوار شدند و به طرف خیام امام حسین (علیه السلام) آمدند.
🔻 مرحوم «شیخ مفید» در «الإرشاد» مینویسد:
قمر بنی هاشم به امام حسین (علیه السلام) عرض کرد: مولای من سپاه دارد به طرف ما حملهور میشود، چکار کنیم؟! امام حسین (علیه السلام) فرمودند:
🔸«یا عَبَّاسُ ارْکبْ بِنَفْسِی أَنْتَ»
عباس! سوار شو جانم به فدایت
📚 الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج ۳، ص ۹۰
🔻در کتاب «عمدة الطالب» صفحه ۳۵۶ و همچنین کتاب «تنقیح المقال» اثر «مرحوم مامقانی» جلد اول وارد شده است که امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
«کان عمنا العباس بن علی نافذ البصیرة صلب الایمان»
عمویم عباس از نظر بصیرت و آگاهی و معرفت در سطح بسیار بالایی بود و ایمان مستحکمی داشت.
«جاهد مع أبی عبد الله وأبلی بلاء حسنا ومضی شهیدا»
در رکاب امام حسین جهاد کرد و امتحان بسیار بزرگی داد و از امتحان الهی سربلند بیرون آمد.
📚 عمدة الطالب فی أنساب آل أبی طالب؛ أحمد بن علی الحسینی (ابن عنبة)، ص ۳۵۶
🔸در آخرین لحظه زندگی قمر بنی هاشم زمانی که دست مبارکشان را قطع میکنند، در میانِ سپاه فریاد میزند:
«وَ اللَّهِ إِنْ قَطَعْتُمُ یمِینِی إِنِّی أُحَامِی أَبَداً عَنْ دِینِی»
«وَ عَنْ إِمَامٍ صَادِقِ الْیقِینِ نَجْلِ النَّبِی الطَّاهِرِ الْأَمِین»
📚 مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی، ج ۴، ص ۱۰۸
#قمر_بنی_هاشم #حضرت_عباس #اباالفضل_العباس
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)👇
🆔 @masaf_ofogh
#حدیث_روز
💢#شب_قدر را چگونه باید درک کرد؟
🔅#امام_صادق عليه السّلام:
👈 عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال: «إنا أنزلناه في ليلة القدر» الليلة فاطمة والقدر الله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلة القدر، وإنما سميت فاطمة لان الخلق فطموا عن معرفتها.
#ترجمه
🔸امام صادق عليه السّلام در تفسير سورۀ قدر فرمايد: در آيۀ: «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ» منظور از «الليلة» فاطمه عليها السّلام، و منظور از«القدر» خداوند است، پس هر كه فاطمه را به واقع بشناسد ليلة القدر را درک كرده است، و همانا او را فاطمه ناميدند چون مردمان از كسب معرفت واقعى نسبت به وى عاجز هستند.
📚 بحار الأنوار، العلامة المجلسی (وفات ۱۱۱۱) جلد ۴۳ صفحه ۶۵ حدیث ۵۸
🌐 واحد افق مؤسسه مصاف
☑ @masaf_ofogh
💰فیش حقوقی #خلیفه_دوم در کتب #اهل_سنت
◀️ يکی از ورثه عمر سهم الارث خود را به ۱۰۰.۰۰۰ سكه فروخت.
◀️ عمر ۹ پسر و چهار دختر و تعدادی زن داشت و سهم الارث دختر نصف پسر است؛ بنابراين بعد از كسر يک هشتم سهم همسران، اموال عمر به يازده قسمت تقسيم شده است.
◀️ صد هزار، ضربدر يازده، مساوی است با يک میليون و صد هزار (نتيجه ضرب سهم الارث يک پسر در تعداد سهام اولاد)
◀️ اين عدد، هفت هشتم كل سهام ورثه است؛ چون اين مقدار بعد از كم شدن يك هشتم سهم همسران است. بنابراين، يک میليون و صد هزار تقسيم بر هفت، ضربدر هشت، مجموع سهام را مشخص میكند كه میشود: ۱۲۵۷۱۴۲.۸ (نتيجه جمع سهام اولاد و همسران)
◀️ عمر ۸۶۰۰۰ سكه بدهكار بوده است و مجموع سهام ورثه بعد از كسر اين بدهی بوده است.
۱۲۵۷۰۰۰+۸۶۰۰۰= ۱۳۴۳۰۰۰ (جمع نتيجه سهم الارث + جمع كردن با بدهی)
👈 مجموع اموال و دارايیهای شخصی عمر در هنگام مرگ ۱۳۴۳۰۰۰ سكه بوده است.
🧮 البته مشخص نشده است كه سكه درهم است يا دينار، و حتی اگر مقصود درهم باشد، اين عدد معادل 👈۱۳۴۳۰۰👉 سكه طلا است!
✅ @masaf_ofogh
اموال اميرمومنان علی عليه السلام در هنگام شهادت چقدر بود؟
✍ طبرانی از علمای اهل سنت با چند سند كه بعضی از آنها معتبر است، چنين نقل میكند كه وقتی امیرمؤمنان علی عليه السلام به شهادت رسيدند، امام حسن عليه السلام چنين خطبه خواند:
◀️ ديشب از ميان شما كسی رفت كه هيچ يک از اولين به علم او نرسيد و هيچ يک از آخرين نيز به او نخواهد رسيد؛ هيچ گاه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) او را به جنگی نفرستاد و پرچم را به او داد، مگر اينكه میرفت و ديگر تا خداوند به دست او پيروزی نصيب میكرد باز نمیگشت؛ جبريل سمت راست او و ميكائيل سمت چپ او بودند و با او به نبرد میپرداختند.
🧮 او هيچ چيز بر جای نگذاشت نه درهم و نه دينار، مگر زيوری كه ارزش آن ۷۰۰ سكه بود و از سهم او از بيتالمال باقیمانده بود و میخواست با آن خادمی برای خاندانش تهيه كند...
روح او در شبی كه عيسی به آسمان رفت گرفته شد.
📚 الطبرانی، (متوفاي۳۶۰هـ)، المعجم الكبير، ج ۳ ص ۸۰
#امام_علی
🌐 واحد افق مؤسسه مصاف
☑️ @masaf_ofogh
برخی از رسوم تشییع زرتشتیان از زبان دوشن گیمن
🔻 دوشن گیمن ایرانشناس معروف بلژیکی در مورد برخی آداب دفن و تشییع زرتشتیان مینویسد:
👈🏻 مرده ابتدا با گمیز یا ادرار گاو و سپس با آب شسته میشود.
👈🏻 عملیات سگدید صورت میگیرد.
👈🏻 انتقال جسد باید در روز صورت گیرد.
👈🏻 تمامی افراد خانواده فرد فوت شده باید حمام کنند و به مدت سه روز گوشت نخورند.
👈🏻 اگر مرده بیشتر از ۱۵ سالش باشد و دارای فرزند پسر نباشد، پسری به نام او به فرزند خواندگی گرفته میشود.
📚 دین ایران باستان، دوشن گیمن، ترجمه رویا منجم، نشر علم، صفحه ۱۴۸ الی ۱۵۰
#ایران_باستان #زرتشت
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍️ گفت: چرا پسر حضرت نوح علیه السلام از کافرین بود، مگر به دست حضرت نوح علیه السلام تربیت نشده بود؟
🔹مطمئناً اگر قرار بود، صرفاً اگر کسی فرزند پیامبر باشد، قهراً و جبراً مؤمن باشد چنین ایمانی چون جبری است از نظر خدا هیچ ارزشی نمیداشت. و این مسألهای است که بسیاری از والدین در تربیت فرزندانشان به آن بیتوجهی میکنند. امکان ندارد روشی تربیتی ارائه کرد که هر کس براساس آن عمل کند، فرزندش قطعاً انسان صالحی بشود. چنین دیدگاهی فراموش میکند که هر چه باشد فرزند ما انسانی مختار است و آزاد است که خیر را انتخاب کند یا شر را.
🔹ولی این به این معنا نیست که فرزند پیامبر بودن هیچ نقشی در ایمان نداشته باشد و تربیت ما بیتأثیر است. طبیعی است کسی که توسط پیامبر خداوند تربیت شده و نان حلال پیامبر را خورده است، استعداد بیشتری برای ایمان نسبت به کسی دارد که در اثر فعل حرامی نطفهاش بسته شده است، ولی این استعداد صد در صدی نیست. خداوند بالاخره بساط امتحان و ابتلای خود را برای همه بندگانش میچیند و در قضاوت خود تمامی این شرایط را لحاظ خواهد کرد.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍️ بیت العدل، نشانه دروغ بودن ادعای سرکردگان بهائیت
🔺 یکی از ویژگیهای انبیاء الهی دسترسی به علم غیب بر اساس اجازه خداوند است. این موضوع از ارکان اثبات نبوت انبیاء بوده و مسئلهای است که باب ادعاهای دروغین نبوت را مسدود میسازد و مدعیان را رسوا میکند.
🔸هرچند ادعای علم غیب گاهی در مدعیان دروغین وجود داشته اما همین موضوع تبدیل به پاشنه آشیل آنها شده است.
🔸برای مثال عباس افندی از سرکردگان بهائیت پیشگویی کرده بود که «امر الهی در خاندان ما منقرض نمیشود.» اما شوقی افندی که نوهی دختری و جانشین وی بود، مقطوعالنسل از دنیا رفت و ناچار شدند مسئولیت امور بهائیت را به دست گروهی نُه نفره سپرند که نام آن «بیت العدل» گذاشته شد. این مرکز همچنان در حیفا (در سرزمین های اشغالی) وجود دارد و اینگونه همین مجموعه تبدیل به یک نماد دروغگویی بهائیت تبدیل شده است.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍ هوش، ذکاوت، عقل و شجاعت #حضرت_زینب سلام الله علیها در کلام اهل سنت
👤 بن حجر و ابن اثیر دو تن از علمای نامدار اهلسنت هستند که در مورد حضرت زینب سلام الله علیها بطور هم نظر، اینگونه گفتهاند:
💠 زينب بنت علي بن أبي طالب بن عبد المطلب الهاشمية سبطة رسول الله صلى الله عليه وسلم أمها فاطمة الزهراء قال بن الأثير إنها ولدت في حياة النبي صلى الله عليه وسلم وكانت عاقلة لبيبة جزلة زوجها أبوها بن أخيه عبد الله بن جعفر فولدت له أولادا وكانت مع أخيها لما قتل فحملت إلى دمشق وحضرت عند يزيد بن معاوية وكلامها ليزيد بن معاوية... مشهور يدل على عقل وقوة جنان
📚 الإصابة، ابن حجر، ج ۸ ص ۱۶۷
❇️ زينب دختر على بن أبی طالب بن عبدالمطلب، زنی از بنیهاشم و نوه رسول خدا صلی الله عليه و آله و مادرش فاطمه زهراء [سلام الله عليها] بود. ابن اثير چنين گفته است: او در زمان حيات رسول خدا صلی الله عليه و آله به دنيا آمد و زنی عاقل، خردمند و فصيح بود.
همسرش پسر برادر پدرش، عبدالله بن جعفر بود که از او صاحب چندين فرزند بود و هنگامی که برادرش به شهادت رسيد، به دمشق برده شد و صحبت او با يزيد... دلالت بر عقل و شدت شجاعت او دارد.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍ #حضرت_زینب سلام الله علیها، دانشمندی بدون آموزگار
🔺 یکی از ویژگیهای حضرت زینب که در روایت امام سجاد علیهما السلام ذکر شده است علم و فهم ایشان است که تفاوت آن با دیگران این است که مانند سایر انسانها آموزگاری نداشته است.
🔆 امام سجاد علیه السلام خطاب به حضرت فرمودند:
و أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة
❇️ شکر خدا شما عالمهای هستی که استاد نداشته و فهميدهای هستی که کسی به شما تفهيم نکرده است.
📚 الاحتجاج، ج ۲، ص ۱۱۴
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
افق
✍️ وقتی آنتوان بارا، پژوهشگر مسیحی بعد از ۲۵ سال مطالعه در مورد حضرت زینب سلام الله علیها پژوهش خود را جمعبندی میکند!
🔻 آنتوان بارا نویسنده، پژوهشگر و روزنامهنگار مسیحی در مورد حضرت زینب سلام الله علیها در مقدمهی کتاب "زینب؛ فریاد فرمند" مینویسد:
🔸همه رفتارها و موضعگیریهای بانو زینب (سلام الله علیها) از دوران کودکی تا پایان عمر، چه در سطح خانواده و چه در مبارزات عقیدتی و اجتماعی، همه و همه نمونههایی برجسته از ایثار و فداکاری است، و باید با دقت و تأمل مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد، تا کمالات و شایستگیهای اخلاقی او بر همهی حقجویان آشکار گردد؛ شایستگیهایی که هیچکس هر چند که بخواهد و مشتاق باشد توان رسیدن به آنها را ندارد.
🔸انگیزههای روحی و آگاهی از عظمت و اهمیت نقش ایمان و انگیزه، در مبارزات و جهاد یکی از ویژگیها و ابتکارات عقیله ی بنی هاشم است.
🔸من در طول بیست و پنج سالی که به بررسی و مطالعهی زندگی این بانوی ارجمند اشتغال داشتهام، در تمام دوران زندگی او و همهی اعمال و رفتارش، جز سعی و تلاش برای استقرار حق و عدالت، موردی از اشکال دینی یا قانونی نیافتهام.
🔸از بیست و پنج سال پیش که تأليف این کتاب را آغاز کرده، تا اکنون که مشغول تکمیل آن هستم، پیوسته از خود میپرسم: چرا نگارش این کتاب این همه به طول انجامید؟ آنگاه به خودم جواب میدهم: بررسی همهی ابعاد شخصیت زینب (سلام الله علیها) و احاطه همهی موضعگیریها و نقش سازندهی او در حرکت انقلابی برادرش، از از تواناییهای من بیشتر است، بدین جهت هرچه در ژرفای وجود این بانوی فرزانه و مهربان فرو میروم احساس کوتاهی و تقصیر میکنم، و به نیکی درمییابم که بررسی جوانب روحی، تربیتی، عقیدتی و اخلاقی آن حضرت، مستلزم نگارش کتابهای متعدد است... سیرت و راه و رسم زیبا و عطر آمیز این بانوی بزرگ چنان گسترده و درخشان و بینهایت، و انوار وجودش چنان تابان و درخشنده است که هر پژوهشگر در بررسی شخصیت والای او احساس عجز و ناتوانی میکند...
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍️ کتاب مقدس (سفر تثنیه): اگر اهالی یک شهر مرتد شدند، تمامی آن چه در آن شهر است حتی حیواناتش را بُکشید و شهر را با غنائم موجود در آن به آتش بکشید!
۱۲- اگر درباره یکی از شهرهایی که یهُوَه خدایت به تو به جهت سکونت میدهد خبر یابی،
۱۳- که بعضی پسران بلّیعال از میان تو بیرون رفته، ساکنان شهر خود را منحرف ساخته، گفتهاند برویم و خدایان غیر را که نشناختهاید، عبادت نماییم،
۱۴- آنگاه تفحص و تجسس نموده، نیکو استفسار نما. و اینک اگر این امر، صحیح و یقین باشد که این رجاست در میان تو معمول شده است،
۱۵- البته ساکنان آن شهر را به دم شمشیر بکُش و آن را با هرچه در آن است و بهایمش را به دم شمشیر هلاک نما.
۱۶- و همه غنیمت آن را درمیان کوچهاش جمع کن و شهر را با تمامی غنیمتش برای یهُوَه خدایت به آتش بالکلّ بسوزان، و آن تا به ابد تلّی خواهد بود و بار دیگر بنا نخواهد شد.
📚 عهد قدیم، سفر تثنیه، فصل ۱۳، فقره ی ۱۲ الی ۱۶
💢 این نمونه ای از مطالب تحریف شده و خلاف منطق انبیاء در تورات است.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
انجیل و لعن کسی که شمشیرش را از خونریزی بازدارد
🔺 در حالی برخی مبلغین مسیحیت مدعی هستند این دین خالی از هر خشونتی است که در جاهای مختلف عهدین صراحتا مطالبی وجود دارد که خلاف این ادعا است.
🔸به عنوان نمونه، در کتاب ارمیا آمده است:
ملعون باد کسی که کار خداوند را با غفلت عمل نماید و ملعون باد کسی که شمشیر خود را از خون باز دارد.
📚 عهد قدیم، سفر ارمیا، فصل ۴۸، فقره ۱۰
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍ شاخصههای شناخت عرفانهای کاذب/حاكميت تفكر التقاطی
🔺 مجموعهاى از نظریات که از گرایشهاى متفاوت و گاه متناقض برگرفته شده، در کنار هم گرد آمده است و چون بنیانها و زیرساختهاى این گرایشها و نظریات، ناهمگون و یا در مقابل هماند به عنوان نمونه، برخى برخاسته از مکاتب انسان محور یا اومانیسم میباشند و برخى دیگر برخاسته از مکاتب "خدامحور"، برخى برگرفته از گرایش مبتنى بر اصالت فرد و برخى برگرفته از گرایشهاى مبتنی بر اصالت جمع، پارهاى برآمده از لیبرالیسم و سکولاریسم، و پارهاى دیگر مبتنى بر "دین محورى" هستند، دارندگان تفکر التقاطى بعضاً به ورطه پلورالیسم و نظریه (همه صدقى ادیان) و اندیشهها در افتادهاند.
📚 مصباح یزدى، محمد تقى، پرسشها و پاسخها، ج ۴، پلورالیسم و آزادی
🔸التقاط گرايی حاد، خصوصيت ويژهای است كه در بین تمامی پدیدآورندگان جريانهای انحرافی و شبه معنویتهای نوپدید قابل مشاهده است. اين جريانها، عقايد و اعمال دينی اديان مختلف را با هم تركيب میكنند و ميان ايمانهای مختلف و حتی ميان ايمان و سكولاريسم، سازگاری ايجاد میكنند. اين تنوع و گوناگونی شديد، آنها را در طيف وسيعی از گروهها، با ساز و كارها و نگرشهای مختلف قرار داده و موجب میشود تا افراد زیادی پدیدآورندهی شبه معنویتها را بپذیرند.
📚 جامعه شناسی دين، ملکوم هميلتون، ترجمه محسن ثلاثی، نشر ثالث، ص ۵۵
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍️ گفت: چرا باید خداوند بین کسی که در خانوادهای مومن به دنیا آمده و کسی که در خانوادهای بدکار به دنیا آمده است، تفاوت بگذارد؟
🔺گفتم: بله خداوند از تمام انسانها به یک طریق امتحان نمیگیرد و قرار هم نیست از تمامی ما انسانها یک امتحان گرفته شود. کسی که در خانوادهای مومن به دنیا آمده احتمال بیشتری دارد که دیندار و مومن شود و در مقابل کسی که به عنوان مثال در دامن زنی بدکاره رشد میکند، احتمال بیشتری دارد که تربیت درستی پیدا نکرده و گرایشی ناخواسته به گناه داشته باشد. ولی به خاطر داشته باشیم که هر نعمتی که خداوند به انسانها عطا میکند، شمشیری دو دم است که خودمان خیر و شرش را تعیین میکنیم.
🔸کسی که در خانه فساد بزرگ شود اگر کوچکترین گرایشی به ایمان و صلاح از خود نشان دهد شاید بیشتر از نماز شب کسی که در محیط ایمان بزرگ شده از خداوند پاداش بگیرد. به همان ترتیب سقوط و لغزش کسانی که در خانه وحی بزرگ شدهاند، بسیار عمیقتر خواهد بود. تنها کسی که صراحتاً در قرآن کریم، با ذکر نام مورد لعنت قرار گرفته، عموی پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) است که در خانه سلاله حضرت ابراهیم نشو و نما یافته بود. یکی از معلونین تاریخ، جعفر کذاب است که فرزند امام هادی علیهالسلام بود. خداوند کریم خود در قرآن به عنوان نماد ایمان همسر فرعون و به عنوان نماد کفر همسر حضرت لوط و نوح را مثال میزند.
🔸پس عدالت خداوند به معنای آن است که در قضاوت اعمال انسان، تمامی شرایط حاکم بر عمل ما که خارج از اختیار ما بوده است را لحاظ خواهد کرد.
#پرسش_پاسخ
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
@masaf_ofogh
49.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 معرفت و محبت یک کشیش (پدرکریستوفر) به #حضرت_زینب سلام الله علیها
🔺 "در جمع اساتید میگفتیم چرا مسلمانان راجع به زنان تأثیرگذار تاریخ اسلام چیزی نمینویسند!"
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍️ بهائیت، فرزند خلف و نامشروع صوفیه!
🔺 تأثیرپذیری علی محمد باب مؤسس فرقه بهاییت از باورها و رفتار فرقههای صوفیه نشان میدهد که بهائیت چقدر تحت تأثیر این جریان بوده و حتی بر انحرافات آن افزوده است.
🔸 در احوالات علی محمد باب نوشته شده وی در سن ۵ یا ۶ سالگی رسیده بنا بر توصیه بزرگان زمان خودش، در خانقاه صوفیه مشغول تحصیل میشود.
🔸تأثیر پذیری علی محمد باب از فرقه ذکریه در رفتار و مکتوبات او نمایان است. در باب ریاضتکِشیهای جاهلانه محمد علی باب گفتهاند که وی هنگام اقامت در بوشهر، در هوای گرم تابستان از سپیدهدم تا طلوع آفتاب و از ظهر تا عصر بر بام خانه رو به خورشید وردهایی را همانند دراویش صوفی مسلک میخواند.
🔸همچنین تأویلگرایی و باطنگرایی انحرافی فراوان محمد علی باب را هم حاصل همجواری با فرقههای صوفیه و شاگردی مکتب شیخیه (از فرقههای صوفیه) دانستهاند و این امر به وضوح در مکتوبات او واضح است.
💢 بنابراین حلقههای زنجیروار وابستگی انحرافات فرق اینبار در بین صوفیه و بهائیت مشهود است و باطل گاهی از عنوانی به عنوان دیگر و از شکلی به شکل دیگر نمایان میشود.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قانون حجاب یا قانون پوشش
⁉️ آیا آنچه در کشور داریم قانون حجاب است یا قانون پوشش؟
⁉️ آیا این قانون پوشش که یک پزشک را که از قشر مرفه محسوب میشود به درجهای از استیصال!!! رسانده که جوان فقیر بسیجی را آنقدر کتک بزند تا بمیرد، همین اکنون در همه دنیا برداشته شده است؟
#برهنگی_اجباری
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍️ بهائیت و غیر انسان دانستن مخالفین خود
🔻میرزا حسینعلی نوری ملقب به بهاء الله در موارد متعددی مخالفین خود را حیوان معرفی کرده است.
1️⃣ کذلک کان امر الغلام بین هولاء الانعام فی هذا السجن...
📚 آثار قلم اعلی، ج ۳، ص ۲۰۵، ناشر: موسسه معارف بهائی، ۱۳۸۱ خورشیدی
2️⃣ و انه یا ملا المشرکین لول تفتخرون بابقاء اسمکم بین الدواب او ذکرکم بین الانعام فافتخروا لان شانکم هذا و شان الذینهم یتبعونکم من دون بینة و لا کتاب عز عظیم.
📚 آثار قلم اعلی، ج ۲، ص ۴۵۲، ناشر: موسسه معارف بهائی، ۱۳۸۱ خورشیدی
3️⃣ و الیوم به نص نقطه ی بیان نفوسی که از این امر بدیع معرضند از رداء اسمیه و وصفیه محروم و کل از بهائم بین یدی الله محشور...
📚 نوری، میرزا حسینعلی (ملقب به بهاء الله) (متوفای ۱۴۰۹ هـ)، کتاب بدیع در جواب اسئلهی قاضی، ص ۲۱۳
4️⃣ الیوم هر نفسی بر احدی از معرضین من اعلاهم او من ادناهم ذکر انسانیت نماید از جمیع فیوضات رحمانی محروم است تا چه رسد که بخواهد از برای آن نفوس اثبات رتبه و مقام نماید...
📚 نوری، میرزا حسینعلی (ملقب به بهاء الله) (متوفای ۱۳۰۹ هـ)، کتاب بدیع در جواب اسئله قاضی، ص ۱۴۰
5️⃣ و معرض بالله چون توقف نمود و از صراط لغزید در همان حین هیکلش از قمیص انسانی خارج و به جلود بهائم ظاهر و مشهود گشت فسبحان من یبدل الوجود کیف یشاء و یقدر...
📚 نوری، میرزا حسینعلی (ملقب به بهاء الله) (متوفای ۱۳۰۹ هـ)، کتاب بدیع در جواب اسئلهی قاضی، ص ۱۱۰
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh