eitaa logo
افق
3.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
258 ویدیو
50 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ سکولاریزم از منظر خداشناسی 💠 قطعاً گوشه‌ای از نزاع سکولاریزم با دین سیاسی به شناخت خدا و تعریفی که از آن حقیقت متعالی ارائه می‌دهند، باز می‌گردد. اینکه دین می‌تواند در زندگی فردی و جمعی و حتی در شئون سیاسی این عالم نظر بدهد، بستگی به این دارد که آن دین را کدام خدا فرستاده باشد! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت هفتم: فاصله ادبیات رایج آموزش دین، با ادبیات قرآن ✨ما در آموزش دین نیاز به هنر روایت گری داریم. باید دین را روایت کرد؛ نه فقط اثبات! باید از زیبایی و حلاوت دین گفت. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «اگر مردم زیبایی‌های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند.»(معانی الاخبار، ص180) 🔸مثلاً در آموزش کنونی دین، خدا را اثبات می کنند و در نهایت نتیجه می گیرند که «باید به خدا ایمان بیاورید!» در حالی که انسان پیش از آنکه به "ایمان به خدا" برسد، باید "مشتاق ایمان به خدا" بشود. لذا باید از شیرینی و زیبایی ایمان توصیف کرد. خدای متعال به مؤمنین می فرماید: «خدا ایمان را برای شما زیبا کرد و آن را در قلوب شما زینت داد.»(حجرات/7) ما نیز باید هنر روایت گری از زیبایی و شیرینی ایمان داشته باشیم و آن را در قلوب دیگران زیبا جلوه دهیم. از آرامش و امنیت و لذتی که آرامش به خدا فراهم می کند بگوییم. از لذت محبت اهلبیت(ع) روایت کنیم. 🔹یا مثلاً در کتب دینی «امامت» را اثبات می کنند؛ اما «امام» را توصیف نمی کنند! در حالی که در زیارات ائمه(علیهم‌السلام) مثل زیارت جامعه کبیره تماماً توصیف ویژگی های بی نظیر ائمه(علیهم‌السلام) را می خوانیم. در روایات نیز بیش از اینکه اثبات امام را ببینیم توصیف ویژگی های امام را می بینیم. مثلاً امام رضا(علیه السلام) در وصف امام می فرماید: «امام مانند رفیقی مورد اعتماد؛ مثل فرزندی دوست داشتنی، مثل برادری تنی، مثل مادری مهربان به فرزند کوچکش و ... است.»(اصول کافی، ج1، ص 200) ❗️آموزش کنونی(روش استدلالی)، آموزشی خشک و بی روح است. ما باید حقیت دین که بسیار گرم و با طراوت است را روایت کنیم. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ ✨ بزرگترین تمجید از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله ⚠️ یکی پرسید بزرگترین تمجیدی که تا کنون از شخص پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله) شنیده‌ای چیست؟ گفتم کسانی که می‌گویند ایشان از طرف خداوند مبعوث نشده است! گفت چطور؟ گفتم چون من سعی کرده‌ام این حالت را در ذهنم مجسم کنم... 👈تصورش را بکن! قرن هفتم میلادی بود. زمانی که تازه به اصطلاح تمدن روم که سرگرمی مردمانش تماشای زنده زنده خورده شدن انسان‌ها توسط جانوران بود، سقوط کرده و به دست وحشیانی فتح شده بود که نمی‌توانم تجسم کنم که سرگرمی آنها چه بوده است!! ❇️ در این قرن در نقطه‌ای از خاورمیانه که ساکنانش هیچگاه تمرکز جمعیتی بین‌النهرین، فلات ایران و آناتولی را نداشته، و به هیچ وجه مانند مدائن و بابل و قسطنطنیه و یونان به عنوان مرکز دانش و حکمت شناخته نمی‌شده و حتی اهمیت فتح و تصرف را نداشته، فردی ادعای پیامبری می‌کند و در خصوص موضوعاتی مانند خداوند و شگفتی‌های آفرینش و محسنات اخلاقی و حق زنان و کودکان و آخرت و هدف خلقت و بعثت پیامبران و عدالت و مسائل حقوقی مانند ازدواج و ارث و جنگ و صلح و هزاران مورد دیگر آموزه‌هایی را مطرح می‌کند که به صراحت نص آن مختص نژاد و قبیله خاصی نیست و در این راستا با قبیله و خویشاندان خود دچار اختلاف و دشمنی می‌شود و به دلیل پافشاری بر آموزه‌هایش به دلیل خطر کشته شدن از شهر خودش آواره می‌شود و جامعه‌ کوچکی در شهر کوچکی در صحرای حجاز برقرار می‌کند و پیروانش با استقامت و وفاداری در مقابل خطرات جامعه بدوی شبه جزیره از خودشان دفاع می‌کنند و پس از شش سال جنگ می‌توانند به صلح و آتش‌بس برسند و پس از آن با تبلیغ گروه گروه مردمان شبه‌جزیره عربستان را به آئین خود فرا می‌خواند و آنها می‌پذیرند و عصاره آموزه‌هایش را در کتابی به عنوان قرآن از خود به یادگار می‌گذارد که اصالت هیچ کتابی به اندازه آن قابل اثبات نیست و با این که در خصوص موضوعات مختلفی از جنین‌شناسی و نجوم و علوم طبیعی تا داستان گذشتگان در آن سخن به میان آورده است، هنوز که هنوز است، بشریت توانسته مچ ارسطو را بگیرد ولی هنوز نتوانسته مچ این کتاب را بگیرد و با آموزه‌هایش چنان تأثیری بر تاریخ می‌گذارد که تأثیرگذارترین فرد در تاریخ بشریت می‌شود و می‌دانسته است که بحر المیت پست ترین نقطه زمین است و بزرگ مورچگان ماده است و نفس انسان در ارتفاعات تنگ می‌شود و .... و بزرگترین اثر ادبی عربی را در بحبوحه مبارزه سیاسی و اجتماعی به نگارش در می‌آورد و تمام این اقدامات را بدون اتصال به آسمان انجام داده است!!! طبیعی است که این گفته که او خود این تعلیمات را گرد هم آورده و یا حتی این گفته که این تعلیمات را از جامعه پیرامون خویش گرد هم آورده است و چنین اثری در تاریخ گذاشته است، اغراق‌آمیزترین سخنی است که می‌توان در خصوص او گفت و من نمی‌توانم چنین بزرگنمایی را بپذیرم!!! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ 🔅امام صادق علیه السلام و شاگردانی که در علوم مختلف تخصص داشتند! ✳️ دوران حیات امام صادق علیه السلام، دورانی بود که مبحث مطرح آن زمان مباحث کلامی و اعتقادی بود و از این رو بیشتر شاگردان آن حضرت در همین زمینه و همچنین فقه خدمت امام صادق علیه السلام می‌رسیدند اما حضرت شاگردان دیگری هم داشتند که آنها در علوم مختلف متخصص بوده و از علم امام استفاده می‌کردند. 👈 علم ادبیات عرب: أبان بن تغلب یکی از شاگردان امام صادق است که نزد حضرت علم ادبیات عرب را آموخته است که در کتاب اختیار معرفة الرجال شیخ طوسی به آن اشاره شده است: 💠 فقال الشامي أرأيت يا أبا عبد الله أناظرك في العربية فالتفت أبو عبد الله عليه السلام فقال يا أبان بن تغلب ناظره فناظره فما ترك الشامي يكشر ❇️ در این روایت شخصی شامی خدمت امام صادق علیه السلام می‌رسد و از حضرت می‌خواهد که در زمینه علم ادبیات عرب با حضرت مناظره کند، امام صادق علیه السلام شاگرد خود أبان بن تغلب که در آن مسئله هم تخصص داشت را برای مناظره با او معرفی می‌کند. نتیجه مناظره هم شکست مرد شامی بود. 📚 اختيار معرفة الرجال (رجال الكشي)، الشيخ الطوسی، جلد ۲، صفحه ۵۵۵ 🔻 در این روایت مرد شامی درخواست مناظره در علوم مختلفی با امام صادق می‌کند که امام هر موضوع را به یکی از شاگردان خود ارجاع می‌دهد و از این روایت به دست می‌آید که کدام شاگرد متخصص چه علمی بوده است: 1️⃣ حمران بن أعین متخصص علوم قرآن 2️⃣ أبان بن تغلب متخصص ادبیات عرب 3️⃣ زرارة متخصص فقه و حدیث 4️⃣ مؤمن الطاق متخصص کلام 5️⃣ طیار متخصص بحث جبر و اختیار 6️⃣ هشام بن سالم متخصص توحید 7️⃣ هشام بن حکم متخصص بحث امامت 👈 فیزیک و شیمی و کیمیا: یکی دیگر از شاگردان امام صادق که بنا بر برخی گزارش ها در زمینه علم فیزیک و شیمی و کیمیا تخصص داشته، جابر بن حیان بوده است: 💠 در کتاب معجم الرجال آیت الله خوئی آمده است: جابر بن حيان... كان عالما بالفنون الغريبة... وقد كتب في أحواله وذكر مؤلفاته كتب عديدة... أنه من تلامذة الصادق عليه السلام... وقالوا إنه أول من وضع أساس الشيمي الجديد 📚 معجم رجال الحديث، السيد الخوئي، جلد ۴، صفحه ۳۲۸ 🔸 جابر بن حیان کسی است که عالم به علوم غریبه بود و کتب فراوانی در احوال و مؤلفات ایشان نوشته شده است و از شاگردان امام صادق علیه السلام است و گفته اند اولین کسی بود که اساس علم شیمی جدید را پایه گذاشت. 🔻 در کتب اهل‌سنت در مورد ایشان آمده است: 💠 جابر بن حيان أبو موسى الطرسوسي قال القاضي شمس الدين أحمد بن خلكان ألف كتابا يشتمل على ألف ورقة يتضمن رسائل جعفر الصادق وهي خمسمائة رسالة في الكيمياء 📚الوافي بالوفيات، جلد ۱۱، صفحه ۲۷ 💠 ابن خلکان در مورد جابر بن حیان می‌گوید: جابر کتابی تألیف کرده است که مشتمل بر هزار برگ است که این کتاب متضمن احادیث امام صادق علیه السلام است که آن ۵۰۰ حدیث در زمینه علم کیمیا است. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ❇️حکومت دینی، نسخۀ انسان‌شناسانۀ حکومت ⁉️آیا به کسی که شناختی از جسم و جان شما ندارد اجازه می‌دهید برای بیماری شما نسخه بپیچد؛ یا برای تقویت شما رژیم غذایی تجویز کند؟ آیا کسی که به روان شما آشنایی ندارد حق دارد به شما مشاوره روانشناسی بدهد؟ آیا انسان برای اظهار نظر دربارۀ بُعد روحانی خود، اطلاعات کافی در اختیار دارد؟ وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً؛ (اسراء: 85) از تو درباره «روح» سؤال مى‏کنند، بگو: «روح از فرمان پروردگار من است؛ و جز بهرۀ اندکى از دانش، به شما داده نشده است!» 👈حالا کسی که این انسان پیچیده را نشناسد، می‌تواند ادعا کند که جوامع را می‌شناسد؟ می‌تواند برای مجموعه انسان‌ها برنامه بنویسد و قانون تدوین کند؟ آیا برنامۀ او می‌تواند پیچیدگی‌های در هم تنیدۀ جامعه را مدیریت نماید، پیچیدگی‌هایی که به مراتب از پیچیدگی‌های عناصر آن ـ یعنی افراد و خانواده‌ها ـ عمیق‌تر است. 🔸حکومت‌ها با همۀ ابعاد فردی و خانوادگی و اجتماعی و بین‌المللی و جسمی و روحی و معنوی و اقتصادی و امنیتی مردم سر و کار دارند. حکومت اسلامی حتی اهداف و کارویژه‌هایی فراتر از حکومت‌های متعارف دارد و خود را موظف به وظایفی فراتر از آن حکومت‌ها می‌بیند؛ چون حکومت اسلامی با انسانی مواجه است که مبدأ و منتهای او خداست و زندگی او در نیازهای مادی و حیوانی این دنیا خلاصه نمی‌شود. (ر.ک: حقوق و سیاست در قرآن، ص78-79 و 151) 💠سکولاریزم همۀ این پیچیدگی‌ها را می‌خواهد با تکیه بر «عقل خود بنیاد بشری» حل و فصل کند و با ابراز بی‌نیازی نسبت به ابزار وحی، دین بشری خود را جایگزین دین آسمانی معرفی کند. این ایده در درجۀ نخست باید نگاه خودش را به انسان توضیح بدهد. این انسان را چقدر بسیط و ساده دیده‌اند که ادعا می‌کنند با کمی آزمون و خطا می‌توانند او را در مسیر سعادت خود قرار بدهند. 💢متفکران بشری در حالی می‌خواهند برای انسان برنامۀ کمال بنویسند، که تا به امروز نتوانسته‌اند حتی تعریف واحدی از انسان و سعادت او به دست بدهند و در شناخت حقیقت انسان به انسداد رسیده‌اند. با این حال از نسخه‌های ایدئولوژیک خود جانب‌داری می‌کنند و آن را به جوامع زیر دست تحمیل می‌کنند. در مباحث آینده به برخی آسیب‌ها و تبعات این نسخه‌های کال انسانی اشاره خواهیم کرد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh