eitaa logo
افق
3.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
243 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق)
مشاهده در ایتا
دانلود
افق
‍ ❇️ایدئولوژی داروینیسم (قسمت پانزدهم) ✍بخش ششم: علم در صورتی علم است که بتواند پیش بینی کند!! 💠در این بخش اجازه­ دهید از دریچه جدیدی به این موضوع نگاه کنیم. بیایید فرض کنیم که داروینیست‌ها درست می­‌گویند و از زمانی که اولین جرقه حیات زده شد، تنها عاملی که حیات را به پیش رانده است، نظریه انتخاب طبیعی و ساعت­‌ساز کور آن باشد. 🔰سفر آفرینش چنین خدایی چنین می­‌تواند باشد: ابتدا چیزی نبود جز مخلوطی از غبار و گاز که نه شکل مشخصی داشت و نه ثباتی داشت که نوید آینده روشنی بدهد. به تدریج این توده غبار و گاز در پیکره سیاره­ای جامد و گدازان شکل گرفت ومتراکم شد. هزاره­‌ها چون پلک بر هم زدنی گذشتند و این ملغمه مواد مذاب مختلف در غالب گدازه آتش‌فشانی به سطح برآمدند و در اثر ثقل و سنگینی به عمق رفتند تا اینکه به تدریج پوسته این پیکره که به تدریج می­‌شد نام آن را سیاره نامید، چون گلی که در برابر آفتاب رطوبت خود را از دست می­‌دهد، خشک و سفت شده و لایه­‌های مختلف هسته گدازان زمین را چون آتشی زیر خاکستر در بر گرفتند. 👈 زمین به تدریج چون گهواره­‌ای آرام می­‌یافت تا طفل حیات را در خود سکنا دهد. اما این هسته گدازان هر از چندگاهی که مجال می­‌یافت به تدریج منفذی آتشفشانی به سطح پیدا کرده و البته در کنار مذاب، گازهای محبوس شده در لایه­‌های زیرین را به سطح فرستاد که اولین جو پایدار زمین را در قالب مخلوطی از آب، آمونیاک، نیتروژن و دی­‌اکسید کربن شکل داد و به اعجاز گرانش مانع از فرار آن شد. آب بارید و بخار شد و بارید و بخار شد و به تدریج اقیانوس و خشکی شکل گرفتند و جای خود را به اقیانوس‌ها و خشکی‌ها دادند. همین آب هر چه برای حیات لازم بود را فراهم کرد. شاید هنوز اتمسفر زمین شکل امروزین را به خود نگرفته بود که اولین جرقه حیات در دل اقیانوس زده شد. اولین موجود تک سلولی برخلاف تمام انتظارات و احتمالات در دل اقیانوس پدید آمد و بالاخره بعد از میلیاردها سال زمان آن فرارسید که خدای انتخاب طبیعی داروین وارد عمل شده و باقی مسیر حیات را طی کند. 💢اجازه بدهید در همین نقطه دکمه توقف را بزنیم و فرض کنیم که بحثی که اکنون با داروینیست‌ها داریم در آن مقطع زمانی در حال انجام بود. از یک سو سروشی آسمانی با چهره­‌ای نورانی و هاله­‌ای قدسی بر فراز سرش و نگاهی خوش­بین و روشن و آرمانی به حیات بر فراز سر این موجود تک­‌سلولی ظاهر می­‌شود. از سوی دیگر دانشمندی واقع­‌گرا که  تنها  آنچه هست را می­پذیرد و حاضر نیست ذهن خود را درگیر افسانه­‌بافی‌های آرمانگرایانه و ایده­‌آلیستی معناگرایان کند، با سری که از سنگینی اندیشه درگریبان است و چشمانی کلبی مسلک که چندان حوصله­‌ای برای زواید خیالی ندارد خود را به کنار این ذره تک­سلولی که طبق ادعای داروینیست‌ها قرار است جد تمام گونه­‌های حیات شود، می­رساند. و بحثی مشابه آنچه ما  امروز داریم میان آنها در می­‌گیرد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 درسی که باید از شهید تهرانی‌مقدم فرا گرفت! شهید 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت دهم: رابطه دین گریزی جامعه، با ادبیات رایج آموزش دین 🔹نفع و منفعت واژه ای نسبتاً پر کاربرد در قرآن کریم است. خدای متعال 50 مرتبه در قرآن کریم از این ریشه استفاده کرده است. خدای متعال دائماً با انسان منفعت گرایانه صحبت کرده است و دستورات دین را به نفع انسان شمرده است. اما متأسفانه به جهت آموزش غلط، چنین برداشتی از دین وجود ندارد؛ بلکه گاهی بر عکس چنین چیزی تلقّی شده است. 🔹در حالی که دین به ذات خود مقوله ای جذاب برای انسان و متناسب با فطرت بشر است؛ چرا که برنامه ای از سوی خالق انسان برای پاسخ دادن حداکثری به تمایلات انسان است. دین برای این آمده که ما زندگی جذاب تر و شاداب تری داشته باشیم. امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: «دین مایه شادمانی است، اَلدِّينُ حُبُورٌ»(غررالحکم، ج1 ص 20) 🔹اما متأسفانه امروز کمتر چنین برداشتی وجود دارد که دین تأمین کننده منافع مادی و معنوی ماست و برای لذت بردن بیشتر باید به دستورات دین عمل کنیم. دین را برنامه ای انسان شناسانه نشناخته ایم. مثلاً وقتی دین بر تعیین ضوابط در روابط جنسی میان زن و مرد تأکید می کند، آن را بیشتر موضوعی ارزشی برداشت می کنیم تا قاعده ای برای لذت‌بری بیشتر از رابطه زناشویی. چرا که بدیهی است وقتی روابط جنسی آزاد در جامعه وجود داشته باشد، اولین پیامد آن در روایط میان زوجین پدیدار خواهد شد و رابطه آنها به سردی خواهد گرایید. 🔹یا مثلاً برخی حجاب را دستوری تحمیل شده از سوی حکومت دینی می دانند. یعنی آن را به مثابه هر قانون اجتماعی دیگر همچون قوانین راهنمایی و رانندگی که تأمین کننده منافع اجتماعی انسان است نمی دانند. یا نماز را حداقل به اندازه یک تمرین و ورزش برای تقویت قوای روحی، تقویت اراده، تمرین نظم، مدیریت و کنترل ذهن و راهی برای غلبه بر صفات و عادت بد نمی دانند. 👈البته پرواضح است که فضاسازی رسانه ای در ایجاد چنین برداشت غلطی از دین بسیار مؤثّر است؛ اما این جوان، 12 سال در آموزش و پرورش و پس از آن سالها در دانشگاه تحت آموزش های ما قرار دارد. جامعه ما مملو از سخنرانی های دینی و مساجد و کانون های فرهنگی و رسانه های دینی و ده ها عامل دیگر است که برای نهادینه کردن دینداری و دفع و رفع پیامد سوء تبلیغات رسانه های بیگانه کافی هستند. اگر با این همه شرایط مساعد برای تبلیغ دین، باز هم جوان ما دین گریزی می کند، معلوم می شود یک جای کار تبلیغات دینی ما می لنگد. ما ادبیات صحیحی در تبلیغ دین نداریم! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
👤 توییت استاد ✍ ‏آیا به ما نگفته بودند که شیعه‌ها نماز جمعه نمی‌خوانند؟ ❓آیا به ما نگفته بودند که ایرانی‌ها مجوس هستند و آتش را می‌پرستند؟ ❓آیا به ما نگفته بودند که ایرانی‌ها از صهیونیست‌ها می‌ترسند، همان‌طور که عرب از یهودی می‌ترسد؟ ❓آیا به ما نگفته بودند که علمای شیعه حتی یک آیه از قرآن را حفظ نیستند؟ ❓آیا به ما نگفته بودند که ایرانی‌ها عربی صحبت نمی‌کنند و آن را نمی‌فهمند؟ ❓پس امروز در تهران چه اتفاقی افتاد؟ 🔗 لینک توییت 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 عالم اهل سنت الازهر؛ شیخ سلامه عبد القوی: از شما متشکرم ای شیعیان متشکرم ای شیعیان نیکوکار 🤲خداوند شما را جزای خیر دهد ای شیعیان ای کسانی که شادی را به قلب صالحان اهل سنت وارد کردید و دل‌های مؤمنان اهل سنت را شاد نمودید و منافقین را در اندوه و حزن قرار دادید. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ❇️حکومت دینی، نسخۀ انسان‌شناسانۀ حکومت ⁉️آیا به کسی که شناختی از جسم و جان شما ندارد اجازه می‌د
❇️ سیاستی که به ابعاد وجودی انسان اشراف و آگاهی نداشته باشد، سیاست انسانی نیست... 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️او نفس داعش را بریده بود، سردار حسین همدانی 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يهود، دشمن‌ترین افراد نسبت به مسلمانان! ✨ لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ ٱلنَّاسِ عَدَٰوَةࣰ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱلۡيَهُودَ وَٱلَّذِينَ أَشۡرَكُواْۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقۡرَبَهُم مَّوَدَّةࣰ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱلَّذِينَ قَالُوٓاْ إِنَّا نَصَٰرَىٰۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنۡهُمۡ قِسِّيسِينَ وَرُهۡبَانࣰا وَأَنَّهُمۡ لَا يَسۡتَكۡبِرُونَ 👈 (اى پيامبر)،قطعاً سرسخت ترين مردم را در دشمنى، با اهل ايمان يهود و مشركان خواهى يافت، و نزديك ترين افراد را در دوستى با ايمان آوردگان، كسانى را خواهى يافت كه گويند:ما مسيحى هستيم اين بدان سبب است كه برخى از آنان كشيشان و راهبانى هستند كه تكبر نمى‌ورزند. 📚سوره مائده ،آیه ۸۲ 🎙 آیت الله حسینی قزوینی 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔅 حرم حضرت فاطمه معصومه (س) حرم اهل بیت (ع) است. 📌 دوست داشتن حضرت معصومه (س) باعث تقرب الهی و در نهایت رستگاری مؤمن است و موجبات شفاعت حضرت در را فراهم می‌آورد. 🔸رستگاری فرد مؤمن یکی از برکات این بانوی بزرگ اسلام است که ایرانیان باید قدردان وجود این الهی در کشور باشند. 🏴وفات سلام‌الله‌علیها را تسلیت عرض می‌نمائیم. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ ❇️ رویکرد تجربی به حکمرانی در فضای مدرنیته 👈در ادامۀ تحلیل مبانی سکولاریزم، این نظریه را به لحاظ روشی نقد و ارزیابی می‌کنیم. (برای تفصیل مباحث ر.ک: مقاله «بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی» حمید پارسانیا) 🔸به طور کلی مدرنیته گزاره‌های خود را بر مبنای پوزیتیویسم بنا نهاد و فقط تجربه را اثبات‌پذیر نامید. حکومتی هم که پایه‌گذاری کرد، تلاش کرد که با روش تجربی قابل ارزیابی باشد. این بود که علوم سیاسی در سال‌های متمادی در جامعه‌شناسی سیاسی خلاصه می‌شد که رویکردی تجربی به سیاست داشت؛ و فلسفۀ سیاسی که به روش عقلانی تکیه داشت، ارزش و اعتبار خود را از دست داد. توجیه آن‌ها برای دشمنی با عقلانیت شرح مفصلی می‌طلبد که اینجا مجال آن نیست. 💠مدرنیته پشت خود را از عقلانیت تهی کرد تا با تجربه‌گرایی به تکیه‌گاه محکمی تکیه زده باشد. اما با توضیحی که خواهیم داد رفته‌رفته از تجربه‌گرایی هم دلسرد شد و در دوران پسا مدرن قرن بیستم، به بن‌بست معرفتی رسید. مدرنیته با درک نارسایی‌های تجربه، از انواع روش‌های شناخت دست خود را کوتاه دید. اینجا چاره‌ای ندید جز اینکه چشم خود را بر واقعیت ببندد و به شکاکیت روی بیاورد. به عبارت دیگر اگر مدرنیته با کنار گذاشتن عقل، یک چشم خود را کور کرده بود، پست مدرن با کنار گذاشتن تجربه، چشم دیگر خود را نیز کور کرد. سپس به جای اینکه زیر بار چشم نابینای خود برود، واقعیت‌ها را زیر سؤال برد و شکاکیت را به اوج رساند. 💢با این حال، پاسخ دادن به مبانی مدرنیته برای ما اهمیت بیشتری دارد؛ چون رسوبات مدرنیته همچنان در افکار و اذهان اندیشمندان داخلی و خارجی باقی است؛ و از طرفی، مدرنیته تجربه را بهانه‌ای قرار می‌داد برای نفی تمام اموری که قابل تجربه نیستند. تمام مظاهر ماورای طبیعت مثل وجود خدا، و همچنین امور ارزشی و تجویزی مانند دین ـ و حتی در برهه‌ای ایدئولوژی‌های غیر دینی ـ از نظر مدرنیته مردود اعلام می‌شد. سکولاریزم از واضح‌ترین نتایج همین انگاره‌های مدرنیته بود. پس برای نقد سکولاریزم، پاسخ به مبانی تجربه‌گرایانۀ مدرنتیه اهمیت پیدا می‌کند. در نقد تجربه‌گرایی دوران مدرنیته، پسا مدرن پاسخی دارد و ما پاسخی دیگر. به اختصار به بیان این پاسخ‌ها می‌پردازیم. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت یازدهم: رابطه دین گریزی جامعه، با ادبیات رایج آموزش دین 🔸وقتی آموزش، متناسب گرایش و تمایلات انسان نباشد دل‌زدگی اولین پیامد آن خواهد بود. امروز یکی از علل مهم دین‌گریزی‌‌ همین موضوع است. مثلاً یکی از استدلال‌هایی که برای ایمان به خدا و معاد به کار برده می شود، قاعده «دفع ضرر محتمل» است. به این معنا که وقتی محتمل است که اگر به خدا ایمان نیاوریم، دچار عقوبت و ضررهای سنگین ابدی می شویم؛ عقل می گوید که برای دفع چنین ضرری باید به خدا ایمان بیاوریم! 🔹این ادبیات در مقام جدال با افراد لجوج بد نیست؛ اما در سخن گفتن با نوجوانان و جوانان که در ابتدا هیچ لجاجتی با دین ندارند نه تنها کارایی ندارد؛ بلکه آسیب زننده است. چون جوان هیجان طلب است و برای لذت هیجان حاضر به خطرپذیری است. جوان، اهل مسابقه و کسب مدال است و از هیجان آن لذت می برد. برای چنین روحیه ای نباید از دفع ضرر محتمل گفت. نباید ادبیاتی خسته کننده و غیرشورانگیز به کار برد. 👌به ویژه آنکه دین نیز حقیقتی شورانگیز است. دین، برنامه ای برای پاسخ به تمایلات و لذت های بی نهایت طلب انسان است. فقط ما باید چنین روش استفاده از چنین ادبیاتی را بیاموزیم. 🔰همچنین دین اسلام، اساساً برنامه ای برای پیروزی در مسابقه است. دستورهای مراقبتی در دین مانند قوانین شرکت در مسابقه است. آیات و روایات متعددی بر این موضوع شهادت دارد: ▪️ «در کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرید، فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرات»(بقره/۱۴۸) ▪️«براى رسیدن به آمرزشى از پروردگار خود، و بهشتى كه وسعتش به اندازه آسمانها و زمين است [و] براى پرهيزگاران آماده شده است، بشتابيد، وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقين‏.»(آل عمران/۱۳۳) ▪️امام صادق(ع): «برای درجات بهشتی با یکدیگر رقابت کنید، فَتَنَافَسُوا فِي الدَّرَجَات‏.»(محاسن، ج یک ص ۱۴۲) ❓بنابراین وقتی دین نیز برنامه ای هیجان انگیز و مسابقه ایست، چرا باید از ادبیاتی انگیزه سوز استفاده کنیم؟! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ ✳️ ایدئولوژی داروینیسم (قسمت شانزدهم) ✍سروش آسمانی با چشمانی که از سر اطمینان بسته است چنین نوید می­‌دهد که این موجود تک­‌سلولی قرار است تکثیر شود و این فرآیند تکثیر به قدری تکرار می­‌شود که اختلالات جزئی خللی در بقای آن پدید نمی­‌آورد. و برخی از این اختلالات از آن جهت که برای بقای موجود زنده مفیدتر هستند، در طبیعت باقی می­‌مانند و این گام‌های کوچکی است که این موجود تک سلولی به سمت تکامل برمی­‌دارد. رفته رفته گیاهان بازدانه تشکیل شده و دامنه زیست خود را به خشکی می­‌کشانند و سنگ سخت را به خاک نرم تبدیل می­‌کنند که بستر مناسبتری برای رشد و حیات است. 🔸ساختارهایی برای متابولیسم و تأمین انرژی و تغذیه و تولید مثل شکل می­‌گیرد و این موجود تک سلولی رفته رفته پیچیده­‌تر و ظریف‌تر می­‌شود. سرتان را درد نیاورم، ماهی‌ها خلق می­‌شوند. از آب خارج می­‌شوند. دوزیست‌ها، خزندگان، پرندگان، پستانداران و... در نهایت از نسل همین موجود تک­‌سلولی که امروز از سر تحقیر به آن نگاه می­کنی انسانی خلق می­‌شود که سرآمد ظرافت و شکوه است. سیستم متابولیسم پیچیده­‌ای خواهد داشت که از چربی گرفته تا کربوهیدرات را می­‌تواند به غذای ساده قند تبدیل کند. 👈سیستم گردش خونی خواهد داشت که در کمتر از ثانیه در مکانیزمی که از پیشرفته­‌ترین موتور احتراق داخلی ظریفتر است، اکسیژن و مواد غذایی را در بستر خون به تمام بافت‌های بدن پمپاژ می­‌کند و دی­‌اکسید کربن را تخلیه می­‌کند. سیستم تنظیم حرارتی دارد که در هر دمای محیطی بتواند دمای بدن را در محدوده دمایی باریکی حفظ کند. سیستم تولید مثلی دارد که... سیستم عصبی دارد که... سیستم کلیوی دارد که... دانشمند کلبی مسلک و بد بین ما که حوصله­‌اش از این همه افسانه سرایی و خیالبافی سرآمده است، بالاخره به میانه صحبت او می­دود و با نهیبی رشته کلامش را پاره می­‌کند: ... یک لحظه صبر کن. این مهملات چیست که به هم می­بافی! از همانجا که گفتی این موجود تک­‌سلولی قرار است تکثیر شود متوجه شدم چه مقدار سخنانت مزخرف است. 🔹سیستم تولید مثل؟؟؟!!! در این میکروبی که به چشم نمی­‌آید؟؟؟!!! هنوز سخنانت تمام نشده بود که از بین رفت. تمام شد. به دنیای مرگ و جمادات برگشت!! غروب خورشید را ندید. چگونه وقت کردی این همه افسانه­‌ها را به هم ببافی؟ جهان ملغم‌ه­ایی از بی­‌نظمی است که هر پدیده­‌ای که در آن رخ دهد، یک گام بیشتر آن را به سمت بی­‌نظمی سوق می­‌دهد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
41.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ تصریح به وجود و ظهور حضرت مهدی(ع) توسط فخر رازی 👤 حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
👤توییت استاد ✍️ لطفا برای انتشار این کلیپ و‌ رسیدن به مخاطبان غیر ایرانی کمک کنید. 🔗 لینک توییت 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.‌.. ◾️بغض توماس گولد نماینده پارلمان ایرلند در محکومیت اسرائیل 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت دوازدهم: سکولاریزم، پیامد نگاه غیرکارکردگرایانه به دین(۱) 🔸وقتی دین، متناسب با نیازهای انسان تبیین نمی شود، نخستین پیامد شوم آن، نگاه سکولار موجود و رسوخ یافته در اذهان است. برداشت کنونی جامعه ما از دین، تقریباً شبیه برداشتیست که از آیین مسیحیتِ قرون وسطی وجود دارد. یعنی دینی که صرفاً به «اخلاق فردی» ارتباط دارد و در «زندگی اجتماعی» انسان کارکردی ندارد. دینی که صرفاً نصیحت هایی اخلاقیست و تنظیم نظامات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... هیچ ارتباطی با رسالت و کارکرد دین ندارد. دینی که فقط مختص به امور اخروی و رابطه انسان با خداست و برنامه ای برای امور دنیوی و انواع نیازهای او در این دنیا ندارد. ❗️طبیعی است که در جامعه امروز چنین دینی مورد اقبال قرار نمی گیرد و به راحتی کنار گذاشته می شود. نهایت کاربرد چنین دینی در کلیسا و مسجد خلاصه می شود نه بیش از آن. 👈در حالی که دین اسلام در رابطه با امور فردی، روابط خانوادگی، اجتماعی، سیاست، مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، روان شناسی، تعلیم و تربیت، بهداشت و سلامت، روابط بین الملل، معماری و شهرسازی و بسیاری دیگر از امور خرد و کلان زندگی انسان برنامه دارد. بنابراین روا نیست که اینگونه نگاه سکولار و غیرکاربردی به آن وجود داشته باشد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🌎 جهان در انتظار منجی 👈ابن أبی الحدید عالم مشهور اهل سنت در کتاب شرح نهج البلاغه می‌نویسد: «وقد وقع اتفاق الفرق من المسلمین أجمعین على أن الدنیا والتکلیف لا ینقضی إلا علیه؛ فرقه های مسلمین بر این اتفاق نظر دارند که دنیا و تکلیف آن منقضی نخواهد شد، مگر به وجود مهدی منتظر (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف)» 📚شرح نهج البلاغة ابن أبی الحدید، ج 10، ص 56. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا