افق
💠 سکولاریزم و چالش صداقت در تجربه
✍ برخی کاستیها و نارساییهای تجربه را با هم مرور کردیم. حالا به عنوان یک مورد مطالعاتی و مصداق عینی از جایگاه تجربه نزد ما و انگارههای سکولاری، بحث حجاب و عفاف را مثال میزنیم و رویکرد مدرنیته را در قبال آن ارزیابی میکنیم.
🔰به ما میگویند: خودتان عقل دارید، دین میخواهید چه کار؟
میگوییم: عقل برهانی و حسابگر منظورتان است یا عقلی که خوب و بد را تشخیص میدهد؟
میگویند: هیچ کدام، فقط عقل تجربی.
میگوییم: اجازه هست خودمان حجاب را تجربه کنیم و نتیجه را گزارش بدهیم؟
میگویند: نه، نمیشود که آزادی مردم را محدود کرد! فقط وقتی دیدید مردم دارند به همدیگر «آسیب» وارد میکنند شما ورود کنید و آسیبزننده را محدود کنید. آن هم آسیبی که به چشم بیاید!
👈 میگوییم: اجازۀ تجربۀ آزادانه هم که به ما ندادید. لااقل از تجربۀ ۷۰ سالۀ خودتان در مبارزه با حجاب و حیا بگویید. در این باره کار آماری و میدانی کردهاید؟
میگویند: این چیزها را که نمیشود زیر تیغ تجربه آورد و با خط کش اندازه گرفت؛ ولی... عجیب است از وقتی که این رویکرد را در پیش گرفتهایم، طلاق (طلاق رسمی و طلاق عاطفی) هر روز دارد بالا می رود. خانوادهها سست و بی روح شدهاند و زن و شوهر علاقه و تعهدی نسبت به هم ندارند. خیلیها هم ترجیح میدهند تنها باشند و در تجرد به سر ببرند. در برخی کشورها (مثل انگلیس) اختصاصاً یک وزارتخانه با عنوان وزارت تنهایی تشکیل شده است. فرزندان بیسرپرست هم زیاد شدهاند و در برخی کشورها آمار فرزندان خارج از عرف خانواده 50 درصد را رد کرده است! مشکلات روحی و روانی هم که مشخص است بیشتر شده و این را آمار مصرف روانگردان و قرص اعصاب به خوبی نشان میدهد؛ و دیگر ... همین!
🔸میگوییم: تجربه به این بزرگی برای شما کافی نیست که با توجه به آن در سیاستهای کشورشان تجدید نظر کنید؟ ای کاش در بند این شعار فریبندۀ «آزادی» نبودید و به تجربیاتتان احترام میگذاشتید.
اینجاست که وقتی صادقانه مسیر تجربه را هم در پیش میگیریم، به همان جایی میرسیم که شریعت به ما نشان داده بود!
#نقد_لیبرالیزم
#دین_و_سیاست
#نقد_سکولاریزم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
🔸 ایدئولوژی داروینیسم (قسمت هفدهم)
🔰 فرض کنید در آن مقطع زمانی بودیم. فرض کنید آنچه از موجود تکسلولی تا انسان رخ داده بود را ندیده بودیم. فرض کنید آخر داستان را نخوانده بودیم و تنها مبتنی بر استدلال علمی میخواستیم پیشبینی کنیم چه میشود؟ فرض کنید دانشمندی بودیم که هر چه از قوانین جهان تا کنون کشف شده است میدانستیم ولی سر از آن مقطع زمانی در آورده بودیم. طرف کدامیک را میگرفتیم. حرف کدامیک علمی بود؟ سروش آسمانی یا دانشمند کلبی مسلک؟
❇️اگر همین سوال را در آن مقطع از یک داروینیست میپرسیدیم، طبیعی است که طرف دانشمند کلبی مسلک را بگیرد و راستش را بخواهید من هم اگر در آن مقطع بودم، حاضر نبودم ادعاهای گزاف سروش آسمانی را بپذیرم. اما توجه داشته باشید که گزافترین ادعا، ادعای امروز داروینیستها است که نه تنها افسانه بافیهای سروش آسمانی را میپذیرند، بلکه میگویند طبیعت راهی جز این نداشته است که این مسیر افسانهای را طی کند!! هیچ تصادفی در کار نبوده. اگر فیلم را عقب بزنیم و دوباره به همان موجود تک سلولی برسیم، آن موجود تک سلولی در اثر جبر طبیعت چاره ای جز این نداشته است که به جایی برسد که ما رسیدهایم.
👈 از این منظر است که میگوییم ایدئولوژی داروینیست گزافهگو تر از تمام افسانهسرایان الههها و ربالنوعهای کهن است. بله داستان حیات افسانه نیست، رخ داده است. ولی اینکه تنها با نظریه انتخاب طبیعی بتوان آن را توضیح داد افسانهای بیش نیست. صرفاً یک ایدئولوژی است نه علم. ایدئولوژی که ایده آن چندان چنگی به دل نمیزند.
#داروینیسم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پدر داستان نویسی ایران که همسر آلمانی خود را مسلمان کرد!
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
💠 «دین، در ادبیاتی نو»
💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین
▪️قسمت پانزدهم: سکولاریزم، پیامد نگاه غیرکارکردگرایانه به دین (۴)
🔸یکی از مهمترین مفاهیم دینی، مفهوم «ولایت» است. ولایت در تعریف کارکردگرایانه از دین، اتصال و اتحاد میان مؤمنین را ایجاد می کند. این اتصال به جهت وجود دو جبهه در برابر یکدیگر است: جبهه «ولایت الله» و جبهه «ولایت طاغوت». وجود این دو جبهه را در سرتاسر قرآن به ویژه آیات کلیدی آن مانند «آیت الکرسی» میتوان مشاهده کرد.
🔸درگیری اصلی این دو ولایت بر سر مدیریت و حکمرانی بر جهان (ربوبیت) است. نزاعی سیاسی که شیطان راجع به ربوبیت عالم هستی در برابر خدای متعال ایجاد کرد. نزاعی که همیشه وجود داشته و تا برپایی حکومت امام زمان(عج) و پیروزی جبهه «ولایت الله» ادامه خواهد داشت.
🔸همانطور که میبینید، این تعریف از ولایت، کاملاً سیاسی است. تعریفی که در آیات و روایات بسیاری میتوان شواهد فراوانی برای آن ارائه کرد.
🔸اما در قرائت سکولار از دین، مفهوم کلیدی ولایت صرفاً به معنای به معنای «محبت اهلبیت» تعریف میشود. یعنی نقش اصلی ولایت که فرماندهی در نزاعی تاریخی_سیاسی است نادیده گرفته میشود. ولایت مداری را صرفاً در زیارت و روضه و اشک میبیند؛ اما آن را از کارکرد اصلی خود تهی میکند. لذا تربیت شدگان این نگاه، هیچ گونه درگیری با «جبهه طاغوت» ندارند و همین که زیارت و اشک و روضهای داشته باشند، خود را ولایتمدار میبینند.
🔸رسوب این نگاه در اندیشه مؤمنین میتواند در نتیجه تفسیری جاهلانه از ولایت باشد. اما غالباً در اثر تبلیغ و ترویج این نگاه توسط جبهه طاغوتی در اندیشه مؤمنین است. چون این نگاه، جبهه حق را از نیروی مبارز خالی میکند و این به نفع «جبهه طاغوت» است. لذا در طول تاریخ تا امروز محبین و شیعیان بسیاری را میتوان مشاهده کرد که علی رغم حضور گسترده در مراسم و مناسک دینی، هیچ گونه خطری برای طاغوت زمان خویش ندارند.
📚برای مطالعه بیشتر ر.ک: طرح کلی اندیشه اسلامی، سید علی خامنهای، انتشارات صهبا، فصل ولایت.
#دین_در_ادبیاتی_نو
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
11.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 آیا نمیشود تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها را مشخص کرد؟!
🔻 چرا تحقیق شیخ جعفر کاشف الغطاء پیرامون پیدا کردن تاریخ دقیق #شهادت_حضرت_فاطمه(س) به سرانجام نرسید؟!
▪️شهادت حضرت فاطمه (س) به روایت ۷۵ روز درست است یا ۹۵ روز؟
👤 حجتالاسلام راجی
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
◾️دفن شبانه #حضرت_زهرا سلام الله علیها و خشونت عمر بن خطاب
🔸 بعد از آنکه آن بانوی شهیده توسط شقیترین افراد به شهادت رسید، بنابر وصیت خودشان شبانه به خاک سپرده شدند و محل دفنشان نیز مخفی ماند.
صبح روز بعد عمر و ابابکر و عدهای از مردم به خانه حضرت آمده تا بر زعم باطل خود، بر جنازه صدیقه شهیده سلام الله علیها نماز خوانده و آن حضرت را دفن کنند.
اما وقتی متوجه شدند که دفن آن حضرت با غربت و مظلومیتِ تمام در شب صورت گرفته، متعجب شدند و لب به اعتراض گشودند.
💢 بین عمر بن خطاب و مقداد رضوان الله تعالی علیه در گیری رخ داد.
نکتهای که در این گفتگوی مقداد و عمر مشهود است، اشاره به جریان شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها میباشد که مقداد چنین میگوید:
دختر رسول الله از دنیا رفت و خون از پشت و پهلوی او میرفت آن هم به سبب ضرب شمشیر و تازیانهای که شما به او زدید.
📚کامل بهایی (ترجمه فارسی)، ص ۳۱۴.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا