eitaa logo
افق
3.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
243 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق)
مشاهده در ایتا
دانلود
افق
📸 ابن حزم (عالم و فقیه مشهور اهل سنت): حنفی مذهب ها وضو گرفتن با خمر (شراب) را جایز می دانند و فقه ا
🔺ابن حزم (عالم و فقیه مشهور اهل سنت): حنفی مذهب ها وضو گرفتن با خمر (شراب) را جایز می دانند و فقه انسان بیمار از فقه حنفی به اسلام شبیه تر است! 📝 این سخن شما (منظور حنفی مذهبان می باشد) که در مورد چشم چارپا یک هشتم پرداخت می شود و وضو گرفتن با خمر (شراب) جایز است و سایر مصائبی که موجب خنده است و آن چه که انسان بیمار می آورد از فقه این ها (فقه حنفی) به شرایع اسلام شبیه تر است. 📚 الظاهری، علی بن أحمد بن سعید بن حزم أبو محمد (المتوفى456هـ)، المحلى، ج7، ص577، الناشر: دار الکتب العلمیة، الطبعة: الثالثة، 1424 هـ - 2003 م. 📝 حنفی ها که به هر بلایی احتجاج می کنند، مانند لزوم وضو گرفتن پس از قهقهه زدن در نماز و وضو گرفتن با خمر (شراب)، ملزم هستند که به این خبر نیز احتجاج کنند چرا که مانند همان اخبار است. 📚 الظاهری، علی بن أحمد بن سعید بن حزم أبو محمد (المتوفى456هـ)، المحلى، ج8، ص43، الناشر: دار الکتب العلمیة، الطبعة: الثالثة، 1424 هـ - 2003 م. 🆔 @masaf_ofogh
📸 دکتر پرویز رجبی (مورخ و باستان شناس مشهور): بر اساس حقوق ساسانی مرد می توانست زن خود را بدون رضایت او به خدمت مرد دیگری در بیاورد و کودکانی که از این طریق به دنیا می آمدند متعلق به شوهر اول بودند! 🆔 @masaf_ofogh
افق
📸 دکتر پرویز رجبی (مورخ و باستان شناس مشهور): بر اساس حقوق ساسانی مرد می توانست زن خود را بدون رضایت
🔺 دکتر پرویز رجبی (مورخ و باستان شناس مشهور): بر اساس حقوق ساسانی مرد می توانست زن خود را بدون رضایت او به خدمت مرد دیگری در بیاورد و کودکانی که از این طریق به دنیا می آمدند متعلق به شوهر اول بودند! 📝 در حقوق ساسانی به قانون شگفت انگیز دیگری بر می خوریم: شوهر می توانست زن خود را به مرد دیگری که بی تقصیر نیازمند شده بود، برای استفاده از خدمات، بسپارد. برای این منظور رضایت زن شرط نبود.این عمل امری خیر پنداشته می شد و رضایت زن شرط نبود. در این صورت شوهر دوم حق دخل و تصرف در اموال زن را نداشت و کودکان برآمده از او از آن شوهر نخست بود. این عمل با انعقاد پیمانی رسمی انجام می پذیرفت و شوهر دوم نگهداری از زن را به عهده می گرفت. 📚 رجبی،پرویز، هزاره های گمشده (اهورامزدا،زرتشت و اوستا) ،ج1،ص 459، ناشر : انتشارات توس، چاپ اول: پاییز 1380 ش. 🆔 @masaf_ofogh
📸 ثعلبی (عالم و مفسر مشهور اهل سنت): ابن عباس (صحابی) و برخی از علماء، مسح پا در وضو را جایز دانسته اند! 📝 گروهی از علماء آیه را بر ظاهرش حمل کرده اند و مسح بر دو پا در وضو را جایز دانسته اند و این همان دیدگاه ابن عباس است که گفته است: وضو دو غسل (شستن) دارد و دو مسح. 📚 الثعلبی النیسابوری، ابوإسحاق أحمد بن محمد بن إبراهیم (المتوفى427هـ)، الکشف والبیان عن تفسیر القرآن، ج11، ص198، تحقیق: عدد من الباحثین، الناشر: دار التفسیر، الطبعة: الأولى، 1436 هـ - 2015 م. 🆔 @masaf_ofogh
📸 میرزا عباس افندی (ملقب به عبدالبهاء - مدعی دروغین): سیاه پوستان آفریقا متوحش و همچون گاو هستند! 📝 همچنین ملاحظه فرما که نوع بشر اگر از تربیت و تعلیم محروم ماند جسم مسموم گردد چه که اقوام متوحشه به هیچ وجه از حیوان امتیازی ندارند.مثلا چه فرق است میان سپاهان افریک و سیاهان آمریک این ها خلق الله البقر على صورة البشرند آنان متمدن و با هوش و فرهنگ حتی در این سفر در مجامع و مدارس و کنائس سیاهان در واشنگتن صحبت های مفصل شد مانند هوشمندان اروپ به تمام نکته ها پی میبرند.پس چه فرق است میان این دو نوع سیاه یکی در اسفل جهل و دیگری در اوج مدنیت جز تربیت؟ 🆔 @masaf_ofogh
📸 کتاب مقدس (عهد عتیق/سفر تنثیه): از یهوه، خدای خود، بترسید! 📝 و خداوند ما را مأمور داشت‌ که‌ تمام‌ این‌ فرایض‌ را بجا آورده‌، از یهُوَه‌ خدای‌ خود بترسیم‌، تا برای‌ ما همیشه‌ نیکو باشد و ما را زنده‌ نگاه‌ دارد، چنانکه‌ تا امروز شده‌ است‌. 📚 عهد قدیم، سفر تنثیه، فصل 6، فقره ی 24. 👈 این در حالیست که اهل کتاب و به خصوص مسیحیان تبشیری با نشر شعار «خدا محبت است» سعی در معرفی خدای کتاب مقدس به عنوان یک موجود صد در صد مخالف با چنین صفاتی هستند! 🆔 @masaf_ofogh
📸 (مدعی دروغین): شیعیان از یهود و نصاری و مشرکین بدترند و به حضرت مهدی (عج) اهانت می کنند چرا که با من دشمنی می کنند! 🆔 @masaf_ofogh
افق
📸 #منصور_هاشمی (مدعی دروغین): شیعیان از یهود و نصاری و مشرکین بدترند و به حضرت مهدی (عج) اهانت می کن
‼️ (مدعی دروغین): شیعیان از یهود و نصاری و مشرکین بدترند و به حضرت مهدی (عج) اهانت می کنند چرا که با من دشمنی می کنند! 📝 محمّد بن عبد الرحمن هروی ما را خبر داد، گفت: در شامگاه روزی به نزد منصور آمدم، پس از او درباره‌ی مهدی پرسیدم که چگونه شام کرده است؟ پس فرمود: آگاه باش که به خدا سوگند در حالی شام کرده است که احدی با او دشمن‌تر از کسانی نیست که خود را دوستدار او می‌شمارند! سپس فرمود: هرآینه از مدّعیان تشیّع کسانی هستند که از یهود و نصارا و مجوس و کسانی که مشرکند بدترند! گفتم: و کسانی که مشرکند؟! فرمود: آری به خدا سوگند و آنان کسانی هستند که به مهدی اهانت می‌کنند! گفتم: سبحان الله! چه کسی از آنان به مهدی اهانت می‌کند؟! فرمود: کسانی که به من اهانت می‌کنند در حالی که می‌دانند من آنان را به سوی مهدی دعوت می‌کنم، پس با این کار خود به مهدی اهانت می‌کنند. 📚 دوازده گفتار از منصور هاشمی درباره‌ی شیعه (برگرفته از سایت رسمی منصور هاشمی) 🆔 @masaf_ofogh
📸 ابن الجوزی (از علمای بزرگ مخالفین شیعه): تمام صحابه محتاج علم امیر المومنین (ع) بودند! 📝 ابوبکر و عمر با وی (امیر المومنین) مشورت می کردند و به رای و نظر وی رجوع می کردند و تمامی صحابه نیازمند علم او بودند و عمر می گفت: به خدا پناه می برم از مشکلی که ابو الحسن (علی بن ابی طالب) در آن نباشد. 📚 المنتظم في تاريخ الأمم والملوك،ج5،ص68 ط دار الکتب العلمیة 🆔 @masaf_ofogh
📸 ابن الجوزی (از علمای بزرگ مخالفین شیعه): تمام خلق محتاج علم علی بن ابی طالب هستند! 📝 مردم محتاج علم علی بن ابی طالب بودند تا جایی که عمر گفت: آه از مشکلی که علی بن ابی طالب در آن نباشد. هنگامی که علی بن ابی طالب به خلافت رسید از نظر زهد در دنیا تفاوتی نکرد و احمد بن حنبل می گفت: خلافت علی بن ابی طالب را زینت نداد بلکه این علی بود که خلافت را آراست. 📚 التبصرة لابن الجوزي،ج1ص449 ط دار الکتب العلمیة 🆔 @masaf_ofogh
📸 عبدالقادر عوده (فقیه و محقق معاصر اهل سنت و از سران اخوان المسلمین): امیرالمومنین [علیه السلام] بر خلاف خلفای قبل از خود هرگز از اموال عمومی برای رفع حاجات و نیازهایش استفاده نمی کرد!/توصیف زهد و ساده زیستی بی نظیر امیرالمومنین علیه السلام 🆔 @masaf_ofogh
افق
📸 عبدالقادر عوده (فقیه و محقق معاصر اهل سنت و از سران اخوان المسلمین): امیرالمومنین [علیه السلام] بر
🔺عبدالقادر عوده (فقیه و محقق معاصر اهل سنت و از سران اخوان المسلمین): امیرالمومنین [علیه السلام] بر خلاف خلفای قبل از خود هرگز از اموال عمومی برای رفع حاجات و نیازهایش استفاده نمی کرد!/توصیف زهد و ساده زیستی بی نظیر امیرالمومنین علیه السلام 📝 این علی بن ابی طالب است که از دنیا می رود در حالی که خلیفه ی مسلمانان است و هیچ چیز از خود باقی نمی گذارد همانطور که فرزندش حسن می گوید مگر هشتصد یا هفتصد درهم که آن را به خدمتکارش داد.علی بن ابی طالب در حالی که خلیفه ی مسلمانان بود، لباسی خشن می پوشید که آن را به قیمت پنج درهم خریده بود و جنس حمایل شمشیرش از شاخ و برگ درخت خرما بود و شمشیرش را برای فروش عرضه کرد تا با پول حاصل از فروش آن برای خودش لباسی بخرد و می گفت: «چه کسی این شمشیر را از من می خرد؟ قسم به آن که دانه را شکافت چه بسیار با این شمشیر غم و اندوه را از رسول الله (ص) دور ساختم و اگر پول خرید لباسی می داشتم آن را نمی فروختم. اگر علی بن ابی طالب برای به دست آوردن پول و مال حرص داشت، دسترسی به آن برای او دور و ناممکن نبود.وی از شدت گرسنگی سنگ به شکمش می بست و شمشیرش را برای فروش عرضه می کرد تا با پول حاصل از فروش آن برای خودش لباس بخرد در حالی که پول و اموالی که در روز آن را صدقه می داد و وقف صدقه ی جاریه ی فقرا می کرد چهار هزار دینار بود. این در حالیست که اگر علی بن ابی طالب اراده می کرد تا دستش را به سوی اموال عمومی دراز کند و نیاز خود را از آن برطرف کند - همانطور که خلفای پیش از او چنین کردند - پول و مال دور از دسترس او نبود اما او چنین کاری را در روزی که برای خلافت با وی بیعت کردند بر خود حرام کرد و گفت: «آگاه باشید و بدانید که مسولیت و کاری جز رفع و رجوع امور شما ندارم و بدانید که کلید مال شما در نزد من است و حق ندارم که درهمی از آن را به جای شما برای خودم بردارم.آیا راضی شدید؟» مردم گفتند: بله.علی بن ابی طالب گفت: «خداوندا تو شاهد باش».همچنین علی بن ابی طالب همانطور که بر خود حرام کرد که چیزی از اموال عمومی برای خودش بردارد، بر خودش حرام کرد که چیزی از اموال مختص به خودش را برای خودش نگه دارد و تمامی این اموال را در راه خدا و برای کمک به فقرا انفاق می کرد و برای خودش فقط به اندازه ی نیاز نگه می داشت. 📚 عودة، عبد القادر (المتوفى 1373 هـ)، الإسلام وأوضاعنا السیاسیة، ص261و262، الناشر: مؤسسة الرسالة، عام النشر: 1401 هـ - 1981 م. 🆔 @masaf_ofogh
💢 را چگونه باید درک کرد؟ 🔅 عليه السّلام: 👈 عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال: «إنا أنزلناه في ليلة القدر» الليلة فاطمة والقدر الله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلة القدر، وإنما سميت فاطمة لان الخلق فطموا عن معرفتها. 🔸امام صادق عليه السّلام در تفسير سورۀ قدر فرمايد: در آيۀ: « إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ‌ فِي لَيْلَةِ‌ اَلْقَدْرِ » منظور از «الليلة» فاطمه عليها السّلام، و منظور از«القدر» خداوند است، پس هر كه فاطمه را به واقع بشناسد ليلة القدر را درك كرده است، و همانا او را فاطمه ناميدند چون مردمان از كسب معرفت واقعى نسبت به وى عاجز هستند. 📚 بحار الأنوار، العلامة المجلسي (وفات 1111) جلد 43 صفحه 65 حدیث 58 🌐 واحد افق جنبش مصاف 🆔 @masaf_ofogh
⚫️ خاک بر سر ریختن اصحاب امیرالمومنین علیه السلام بعد از شهادت ایشان ◀️ لما ألحد أمير المؤمنين (صلوات الله علیه) وقف صعصعة بن صوحان العبدي رضي الله عنه على القبر و وضع إحدى يديه على فؤاده و الأخرى قد أخذ بها التراب و يضرب به رأسه‏. : در شبی که بدن مطهر امام علی علیه السلام را از کوفه به نجف تشییع کردند، صعصعه نیز جزو تشییع کنندگان بود. هنگامی که از دفن فارغ شدند، او در حالی که می‌گریست مشتی از خاک قبر را بر گرفت و با خاک بر سر خود زد. 📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏42، ص: 295 ✔️ @masaf_ofogh
📸 آگاهی امیر المؤمنین علیه السلام از مشخصات دقیق قاتل خود در هنگام بیعت (مصادر اهل سنت) 📝 ابو الطفیل (صحابی) می گوید : علی بن ابی طالب مردم را به بیعت فراخواند و عبد الرحمن بن ملجم مرادی آمد و علی بن ابی طالب دو مرتبه او را رد کرد و سپس مجددا وی آمد و امیر المؤمنین گفت : این بیعت مانع از آن نمی شود که شقی ترین امت کار خود را به انجام برساند.ریشم به خون سرم خضاب خواهد شد.سپس علی بن ابی طالب این دو بیت شعر را خواند : برای مرگ آماده شو که همانا مرگ به سوی تو می آید آن گاه که مرگ بر تو وارد شد بی تابی مکن 📚 البصری الزهری، محمد بن سعد بن منیع أبو عبدالله (المتوفى230 هـ)، الطبقات الکبرى ،ج3، ص 33، المحقق: إحسان عباس، دار النشر : دار صادر - بیروت ، الطبعة: الأولى، 1968 م. 🆔 @masaf_ofogh
📸 سعود الخلف (محقق سلفی و استاد دانشگاه اسلامی مدینه): علی بن ابی طالب از مکان و کیفیت شهادتش خبر داشت! 📝 ابن سعد در کتاب الطبقات از علی - رضی الله عنه - تعدادی روایت با سند های معتبر در اثبات این که وی می دانست به شهادت خواهد رسید و مکان شهادتش را می دانست نقل کرده است و در یکی از روایات علی - رضی الله عنه - تصریح کرده است که پیامبر برای وی تشریح کرده که اینگونه شهادت خواهد رسید این دلالت بر آن دارد که پیامبر این موارد را به ایشان خبر داده است. والله اعلم. 📚 العمرانی الیمنی الشافعی، أبو الحسین یحیى بن أبی الخیر بن سالم (المتوفی 558 هـ)، الانتصار فی الرد على المعتزلة القدریة الأشرار،ج2، ص 512، المحقق: سعود بن عبد العزیز الخلف، الناشر: أضواء السلف، الریاض، المملکة العربیة السعودیة، الطبعة: الأولى، 1419هـ/1999م. 🆔 @masaf_ofogh
💢 چگونه روی شیطان را سیاه کنیم؟ 🔅 صلی الله‏ عليه ‏و ‏آله: 👈الا اُخْبِرُكُمْ بِشَىْ‏ءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّيْطانُ مِنْـكُمْ كَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالوا: بَلى، قالَ: اَلصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهَهُ وَالصَّدَقَةُ تَـكْسِرُ ظَهْرَهُ وَالْحُبُّ فِى اللّه‏ِ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ يَقْطَعُ دابِرَهُ وَالاِسْتِغْفارُ يَقْطَعُ وَتينَهُ ؛ 🔸آيا شما را از چيزى خبر ندهم كه اگر به آن عمل كنيد، از شما دور شود، چندان كه مشرق از مغرب دور است؟ عرض كردند: چرا. فرمودند: روى شيطان را سياه مى‏‌كند، پشت او را مى‌شكند، دوست داشتن براى خدا و هميارى در كار نيك، ريشه او را مى‌‏كند و استغفار شاه رگش را مى‌زند. 📚الکافی (ط-الاسلامیه)، الشیخ الکلینی (وفات 329) جلد 4 صفحه 62 حدیث 2 🌐 واحد افق جنبش مصاف 🆔 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شیخ احمد کبیسی (از علمای عراق): داعش و و محمد بن عبدالوهاب ساخته ی هستند!/وهابیت برنامه ی یهود برای از بین بردن اسلام است! 🆔 @masaf_ofogh
📸 محیی الدین نووی (عالم سرشناس ): بر اساس روایات فراوان علی بن ابی طالب از سال و ماه و شب شهادتش خبر داشت! 📝 روایات فراوانی از علی بن ابی طالب نقل کرده اند که او سال و ماه و شبی که در آن به شهادت می رسد را می دانسته استو وی هنگامی که برای نماز صبح خارج شد، مرغابی ها در مقابل او سر و صدا کردند و آن ها را از مقابل علی بن ابی طالب دور کردند.وی گفت: آن ها را رها کنید که در حال نوحه سرایی هستند. 📚 النووی الشافعی، محیی الدین أبو زکریا یحیى بن شرف بن مر بن جمعة بن حزام (المتوفى676 هـ)،تهذیب الأسماء واللغات، ج1، ص348و349، الناشر: دار الکتب العلمیة. 🆔 @masaf_ofogh
💢چه کنیم روزه‌داری ما قبول باشد؟ سلام الله علیها: 👈ما يَصنَعُ الصائمُ بِصِيامِهِ إذالَم يَصُنْ لِسانَهُ وسَمعَهُ وبَصَرَهُ وجوارِحَهُ؟! 🔸اگر زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را نگه ندارد، روزه به چه كار او مى‌آيد؟! 📚دعائم الإسلام، القاضی النعمان المغربی (وفات 363)، جلد 1 صفحه 268 🌐 واحد افق جنبش مصاف 🆔 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 طلعت زهران (مفتی و دعوتگر وهابی): اهالی غزه در فلسطین یا شیعه هستند یا کمونیست و نباید به آن ها کمک کرد!/آتش زدن پرچم از سوی وهابی ها و گروه های تروریستی! 🆔 @masaf_ofogh
💢دو خوشحالی روزه‌دار کدام‌اند؟ 👈عليّ‌ بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن سلمة صاحب السّابريّ‌ عن أبي الصّبّاح الكنانيّ‌ عن أبي عبد اللّه عليه السّلام أنّه قال: للصّائم فرحتان: فرحة عند إفطاره، وفرحة عند لقاء ربّه. 🔸 ابو صباح كنانى گويد: حضرت عليه السّلام فرمود: براى روزه‌دار دو خوشحالى است: يك خوشحالى به هنگام افطار و خوشحالى ديگر به هنگام ملاقات پروردگارش. 📚الکافی (ط-الاسلامیه)، الشیخ الکلینی (وفات 329) جلد 4 صفحه 65 حدیث 15 🌐 واحد افق جنبش مصاف 🆔 @masaf_ofogh
📸 فتوای البانی سَلَفی در مورد وجوب خروج فلسطینی ها از مناطق اشغالی! 🆔 @masaf_ofogh
افق
📸 فتوای البانی سَلَفی در مورد وجوب خروج فلسطینی ها از مناطق اشغالی! #وهابیت #یهود #فلسطین 🆔 @masaf
🔺 فتوای البانی سَلَفی در مورد وجوب خروج فلسطینی ها از مناطق اشغالی! 📝 حکم مهاجرت مسلمانان از کرانه ی باختری رود اردن به سرزمین اسلامی دیگر چیست و آیا این مهاجرت ، یهود را قادر به اشغال سازی کرانه ی باختری رود اردن می کند ؟ البانی : بفرمایید سوال کننده : سوال اول در مورد کرانه ی باختری رود اردن است. یعنی آیا جایز است که آن ها از سرزمینشان خارج شوند و به سرزمین دیگری مهاجرت کنند ؟ البانی : برادرم واجب است که از آن جا (کرانه ی باختری رود اردن) خارج شوند و مهاجرت کنند.واجب است از سرزمینی که نتوانسته اند کافر را از آن بیرون برانند خارج شوند و به جایی هجرت کنند که بتوانند اعمال دینی خود را به جا بیاورند. سوال کننده : یعنی این که شما از آن ها می خواهید تا کرانه ی باختری رود اردن را ترک کنند و به سرزمین دیگری بروند. اینگونه ما آن ها را برای تسلط بر زمین و اشغال آن کمک کرده ایم. البانی : من می دانستم که تو می خواهی این را بگویی.نظرت چیست ؟ مهاجرین اولین که از مکه به مدینه مهاجرت کردند چه کار کردند ؟ سوال کننده : طبیعتا از مکه به مدینه مهاجرت کردند و بعد ... البانی : حرف را تکرار نکن.آیا مکه را برای کفار خالی کردند یا نه ؟ سوال کننده : این طبیعتا مربوط به دوران ضعفشان است زمانی که ضعیف بودند. البانی : به سوال من جواب ندادی. سوال کننده : مکه را خالی کردند. البانی : بسیار خب، این ها [هم] [کرانه ی باختری رود اردن] را خالی می کنند. آیا این ها از نظر تو از مهاجرین برترند ؟ خیر، مهاجرین بسیار از این ها بهتر و بالاترند. سوال کننده : بهترند اما الان فرصت دارند که بجنگند ... البانی : برادرم، بارک الله فیک، تو باید عقل و نظرت در برابر دینت خاضع و فروتن باشد.دینت را در برابر عقلت فروتن و خاضع نساز. به این دلیل که هر چه قدر عقلت زیاد و قوی باشد در برابر عقل رسول که وحی بر او نازل می شد و آن طور که وحی بر او نازل می شد آن را همانگونه که بر وی نازل شده بود اجرا می کرد چیزی نیست.او همان کسی است که از مکه به مدینه هجرت کرد.پس چرا انسان مسلمان به این هجرت پیامبر (ص) از سرزمینی که کافر در آن است اقتدا نکند ؟ دلیل تو و دیگران این است که اینگونه آن سرزمین را برای کفار خالی کرده ایم.بله ، باید آن سرزمین برای کفار خالی شود تا برای اخراج کفار از سرزمینی که آن را اشغال کرده اند آماده شوید.این همان کاری است که پیامبر انجام داد. 📚 الطیبی، عکاشة عبد المنان، فتاوى الشیخ الألبانی ومقارنتها بفتاوى العلماء،ص 18 و 19، الناشر : مکتبة التراث الإسلامی - القاهرة، الطبعة : الأولى، 1414 هـ - 1994 م. 🆔 @masaf_ofogh