افق
💠 «دین، در ادبیاتی نو»
💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین
▪️قسمت هشتم: فاصله ادبیات رایج آموزش دین، با ادبیات قرآن
🔰یکی از نمونه های بارز فاصله ادبیات اصیل دینی با ادبیات رایج آموزش دین، در انتقال مفهوم «ولایت» است. آنچه از ولایت در عموم اذهان وجود دارد، اثبات ولایت است؛ از ولایت امیرالمؤمنین(ع) تا ولایت فقیه. اما کمتر از زیبایی های ولایت و جامعه ولایی سخن گفته می شود. از این رو نگرش های غلطی از «ولایتمداری» در اذهان شکل گرفته است.
🔸به عنوان مثال نگرش عمومی از ولایت، مقوله ای «محدود کننده» است. اینکه ولایت مدام امر و نهی میکند و ما نیز باید بی چون و چرا اطاعت کنیم. این در حالیست که ولایت به شدت آزادی بخش است و جامعه ولایی یک جامعه آزاد و مختار است. ولایت انسانها را از یوغ بردگی انسان ها و طواغیت و فرعونها بیرون میکشد و عقول آنها را آزاد میکند. به آنها اجازه نفس کشیدن، اندیشیدن، انتخاب کردن، رشد و تعالی و حتی مخالفت و خطا و زمین خوردن میدهد. ولایت به مردم زور نمیگوید و نظر خود را بر نظر مردم تحمیل نمیکند. از آنها مشورت میگیرد و رأی آنها را در سرنوشت خودشان دخیل میکند.
🔹اینها شعار نیست؛ بلکه تاریخ، آیات و روایات بسیاری بر این حقیقت شهادت میدهند. (تفصیل این موضوع در قسمتهای آینده خواهد آمد.) خدای متعال راجع به پیامبراکرم(ص) میفرماید: «(او) بارهاى سنگين، و زنجيرهايى را كه بر آنها بود، (از دوش و گردنشان) بر مىدارد، و يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ.»(اعراف/157)
🔸و از آن سو طاغوت، به شدت انسانها را به بردگی میکشاند. به آنها اجازه انتخاب گری و مخالفت نمیدهد. ذهن و قلب و عقل آنها را به اسارت و استحمار و استعمار میکشاند. با زر و زور و تزویر، سیطره بر انسانها پیدا میکند.
🔹همچنین ما جامعه ولایی را نیز خوب توصیف نکردهایم. جامعهای که مشحون از ایثار و محبت و نوع دوستی و یک دلی و مواسات است.
❗️خلاصه آنکه فاصله ما با ادبیات اصیل و صحیح دینی زیاد است. بسیاری از مفاهیم متعالی و مترقّی دینی، از آسیب چنین ادبیاتی بی بهره نبودهاند. به سهم خودمان سعی میکنیم که در این مباحث برخی از این مفاهیم را بازتعریف کنیم.
#دین_در_ادبیاتی_نو
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
💠تهی بودن حکومتهای سکولار از ایدئولوژی صحیح
🔸در فضای مدرنیته نزاعهایی در تأیید یا رد حکومتهای ایدئولوژیک در گرفته است و فضای مدرنیته در این باره فراز و نشیبهایی را به خود دیده است. در دورههایی ایدولوژیک بودن حکومتها را به سخره میگرفتند و ایدئولوژی را ابزاری برای فریب تودهها معرفی میکردند. بر همین اساس حکومت دینی را هم به اتهام ایدئولوژیک بودن و ارزشی بودن طرد میکردند.
در جای خود باید بحث کرد که آیا حکومت غیر ایدئولوژیک معنایی دارد و آیا چنین چیزی قابل تصور است یا اینکه غیر ایدئولوژیک بودن برای حکومتها تنها یک پوشش و شعار است؟
🔹فعلاً با این ادعا در خصوص ایدئولوژیهای غیر دینی همراهی میکنیم. به هر حال این مقدار مسلم است که اگر ایدئولوژی صحیحی وجود داشته باشد، آن تنها ایدئولوژی برآمده از مبانی و معارف دینی است؛ و انسان به تنهایی و بدون کمک وحی نخواهد توانست نظام معرفتی صحیحی ـ که آرمان و کمال و سعادت واقعی او را ترسیم کند و در تزاحم ارزشها نیز تقدم آنها را در چارچوب یک نظام ارزشی منسجم تعیین نماید ـ ارائه نماید. این ایدئولوژی به ناچار باید بر اساس شناخت صحیح از مبدأ و غایت انسان و علم به مفاسد و مصالح مادی و معنوی انسان باشد، که این، جز از دین انتظار نمیرود.
❇️شهید مطهری در «جهانبينى اسلامى» صفحه ۱۷۶ مینویسد:
«با توجه به مجموع استعدادهاى فردى و اجتماعى انسان، و پیچیدگیِ روابط اجتماعى انسان، و مشخص نبودن نهایت سیر تکاملى انسان، باید بپذیریم که آن چه فیلسوفان و متفکّران اجتماعى به نام ایدئولوژى یافتهاند، گمراهى و سرگشتگى است. براى انسان از نظر ایدئولوژى داشتن، یک راه بیشتر وجود ندارد، و آن، ایدئولوژى از طریق وحى است. اگر ایدئولوژى از طریق وحى را نپذیریم، باید بپذیریم که انسان فاقد ایدئولوژى است.
متفکران امروز بشر، اذعان دارند که ارائه خط سیر آینده بشر، به وسیله ایدئولوژىهاى بشرى، تنها به صورت «منزل به منزل» است؛ یعنى تنها در هر منزل مىتوان (آن هم به ادعاى خودشان) منزل بعدى را مشخص کرد؛ اما این که منازل بعد از این منزل کجاست، و سرمنزل نهایى چیست، و آیا اساساً سرمنزلى وجود دارد یا ندارد، هیچ معلوم نیست. سرنوشت چنین ایدئولوژىهایى روشن است».
👈 حکومتهای سکولار را باید حکومتهایی مبتنی بر ایدئولوژی خام انسانی دانست که بر ارزشهای بیاساس خود (مانند آزادی یا برابری) پافشاری میکنند و برای نظام ارزشی خود منطق موجهی ارائه نمیکنند.
#دین_و_سیاست
#نقد_سکولاریزم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
May 11
📢 پیام حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزبالله لبنان
👈 راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت/ ضربات جبههی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی کوبندهتر خواهد شد
📝 بسم اللّه الرحمن الرحیم
انا للّه و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران
امت بزرگ اسلامی
مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی، و رهبر مدبر سیاسی، جناب سید حسن نصرالله رضواناللهعلیه، در حوادث دیشب لبنان به فیض شهادت نائل آمد و به ملکوت پرواز کرد. سید عزیز مقاومت پاداش دهها سال جهاد فی سبیل الله و دشواریهای آن را در خلال یک پیکار مقدس دریافت کرد. در حالی شهید شد که سرگرم طرّاحی برای دفاع از مردم بیپناه ضاحیهی بیروت و خانههای ویرانشده و عزیزان پرپرشدهی آنان بود، همچنانکه دهها سال برای دفاع از مردم ستمدیدهی فلسطین و شهر و روستای غصبشده و خانههای تخریبشده و عزیزان قتلعامشدهی آنان طرّاحی و تدبیر و جهاد کرده بود. فیض شهادت پس از اینهمه مجاهدت حق مسلّم او بود.
دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت را؛ و جبههی مقاومت پرچمداری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کمنظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده سالهی او هرگز از دست نخواهد رفت. اساسی که او در لبنان پایهگذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت، جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبههی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوهی الهی کوبندهتر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی در این حادثه، به پیروزی دست نیافته است.
سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند.
اینجانب به همسر گرامیِ سید عزیز که پیش از او فرزندش سید هادی را نیز در راه خدا داده، و به فرزندان گرامیش و به خانوادههای شهیدان این حادثه و به یکایک افراد حزب الله و به مردم عزیز و مقامات عالیهی لبنان، و به سراسر جبههی مقاومت، و به مجموع امت اسلامی، شهادت نصرالله بزرگ و یاران شهیدش را تبریک و تسلیت عرض میکنم و در ایران اسلامی پنج روز عزای عمومی اعلام مینمایم. خداوند آنان را با اولیائش محشور فرماید.
والسلام علی عبادالله الصالحین
سید علی خامنهای
۱۴۰۳/۰۷/۰۷
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
💠 «دین، در ادبیاتی نو»
💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین
▪️قسمت نهم: رابطه دین گریزی جامعه، با ادبیات رایج آموزش دین
🔸ما وقتی دین را «کارکردگرایانه» معرفی نکردیم؛ نتیجه آن می شود که امروز برخی از افراد و به ویژه جوانان «دین گریزی» و بلکه «دینستیزی» می کنند. در حالی که جوانان به صورت طبیعی گرایش بیشتری به دین دارند. امام صادق(ع) به یکی از شیعیان می فرماید: «جوانان را درياب، زيرا كه آنان سريع تر به كارهاى خير روى مى آورند؛ عَلَيكَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى كُلِّ خَيرٍ.»(اصول کافی، ج8، ص93) اما امروز بعضی از جوانان به پایبند نبودن به دین، افتخار می کنند و از ابراز آن هیچ ابایی ندارند و بلکه به آن افتخار می کنند؟ چنین چیزی با طبیعت جوان سازگاری ندارد!
🔹به ویژه آنکه بانوان به صورت طبیعی بیش از آقایان به معنویت گرایش دارند. این موضوع را به راحتی در اقبال بانوان به محافل دینی و معنوی در مقایسه با آقایان می توان مشاهده کرد. لذا طبیعتاً «بانوان جوان» باید بیش از هر قشری گرایش به دین و معنویت داشته باشند. اما با این وجود دختران بسیاری را می بینیم که دین گریزی می کنند. در مخالفت با دین، اصرار دارند و تظاهر به عدم پایبندی به قواعد و مناسک و شعائر دینی می کنند. چنین چیزی با فطرت پاک جوان و به ویژه دختران جوان منافات دارد.
👈 همه این معضلات ریشه در این دارد که دین، با ادبیات درستی به جوان جامعه امروز منتقل نشده است. دین را چیزی تحمیل شده بر خود تلقّی می کنند که نه تنها هیچ نیازی به آن ندارند؛ بلکه آن را مخالف و مزاحم تمایلات و زندگی مطلوب خود می دانند. وقتی جوان، دین را مطابق گرایش های فطری خود نیافت، طبیعتاً احساس نیاز به دین هم نمی کند. اینجاست که دین را چیزی غیر ضروری و تحمیل شده بر خود می بیند.
#دین_در_ادبیاتی_نو
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
هدایت شده از افق
34.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 ادعای یهودیان مبنی بر ساخت معبد سوم برای ظهور منجی...
💚 قسمت هشتم: معبد سلیمان بازگشت!
👤 استاد علیاکبر #رائفی_پور
در ویژهبرنامه ثریا
🎞 مجموعهکلیپهای اختصاصی #وارثان؛ روایتگر سرگذشت چندهزارساله فرق؛ ادیان و قومیتهای مختلف ساکن در سرزمین مبارک فلسطین است. قسمتهای قبلی این مجموعه را در زیر مشاهده میفرمایید:
1⃣ قسمت اول: نیای ابراهیمی
2⃣ قسمت دوم: نسل اسماعیل
3⃣ قسمت سوم: کثرتیافتگان
4⃣ قسمت چهارم: یک سرزمین اشغالشده
5⃣ قسمت پنجم: در جستوجوی منجی
6⃣ قسمت ششم: معبد اورشلیم
7⃣قسمت هفتم: سرآغاز تاسیس پروتستانها
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام | ایتا | اینستاگرام
افق
❇️ایدئولوژی داروینیسم (قسمت پانزدهم)
✍بخش ششم: علم در صورتی علم است که بتواند پیش بینی کند!!
💠در این بخش اجازه دهید از دریچه جدیدی به این موضوع نگاه کنیم. بیایید فرض کنیم که داروینیستها درست میگویند و از زمانی که اولین جرقه حیات زده شد، تنها عاملی که حیات را به پیش رانده است، نظریه انتخاب طبیعی و ساعتساز کور آن باشد.
🔰سفر آفرینش چنین خدایی چنین میتواند باشد:
ابتدا چیزی نبود جز مخلوطی از غبار و گاز که نه شکل مشخصی داشت و نه ثباتی داشت که نوید آینده روشنی بدهد. به تدریج این توده غبار و گاز در پیکره سیارهای جامد و گدازان شکل گرفت ومتراکم شد. هزارهها چون پلک بر هم زدنی گذشتند و این ملغمه مواد مذاب مختلف در غالب گدازه آتشفشانی به سطح برآمدند و در اثر ثقل و سنگینی به عمق رفتند تا اینکه به تدریج پوسته این پیکره که به تدریج میشد نام آن را سیاره نامید، چون گلی که در برابر آفتاب رطوبت خود را از دست میدهد، خشک و سفت شده و لایههای مختلف هسته گدازان زمین را چون آتشی زیر خاکستر در بر گرفتند.
👈 زمین به تدریج چون گهوارهای آرام مییافت تا طفل حیات را در خود سکنا دهد. اما این هسته گدازان هر از چندگاهی که مجال مییافت به تدریج منفذی آتشفشانی به سطح پیدا کرده و البته در کنار مذاب، گازهای محبوس شده در لایههای زیرین را به سطح فرستاد که اولین جو پایدار زمین را در قالب مخلوطی از آب، آمونیاک، نیتروژن و دیاکسید کربن شکل داد و به اعجاز گرانش مانع از فرار آن شد. آب بارید و بخار شد و بارید و بخار شد و به تدریج اقیانوس و خشکی شکل گرفتند و جای خود را به اقیانوسها و خشکیها دادند. همین آب هر چه برای حیات لازم بود را فراهم کرد. شاید هنوز اتمسفر زمین شکل امروزین را به خود نگرفته بود که اولین جرقه حیات در دل اقیانوس زده شد. اولین موجود تک سلولی برخلاف تمام انتظارات و احتمالات در دل اقیانوس پدید آمد و بالاخره بعد از میلیاردها سال زمان آن فرارسید که خدای انتخاب طبیعی داروین وارد عمل شده و باقی مسیر حیات را طی کند.
💢اجازه بدهید در همین نقطه دکمه توقف را بزنیم و فرض کنیم که بحثی که اکنون با داروینیستها داریم در آن مقطع زمانی در حال انجام بود. از یک سو سروشی آسمانی با چهرهای نورانی و هالهای قدسی بر فراز سرش و نگاهی خوشبین و روشن و آرمانی به حیات بر فراز سر این موجود تکسلولی ظاهر میشود. از سوی دیگر دانشمندی واقعگرا که تنها آنچه هست را میپذیرد و حاضر نیست ذهن خود را درگیر افسانهبافیهای آرمانگرایانه و ایدهآلیستی معناگرایان کند، با سری که از سنگینی اندیشه درگریبان است و چشمانی کلبی مسلک که چندان حوصلهای برای زواید خیالی ندارد خود را به کنار این ذره تکسلولی که طبق ادعای داروینیستها قرار است جد تمام گونههای حیات شود، میرساند. و بحثی مشابه آنچه ما امروز داریم میان آنها در میگیرد.
#داروینیسم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 درسی که باید از شهید تهرانیمقدم فرا گرفت!
شهید #تهرانی_مقدم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
💠 «دین، در ادبیاتی نو»
💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین
▪️قسمت دهم: رابطه دین گریزی جامعه، با ادبیات رایج آموزش دین
🔹نفع و منفعت واژه ای نسبتاً پر کاربرد در قرآن کریم است. خدای متعال 50 مرتبه در قرآن کریم از این ریشه استفاده کرده است. خدای متعال دائماً با انسان منفعت گرایانه صحبت کرده است و دستورات دین را به نفع انسان شمرده است. اما متأسفانه به جهت آموزش غلط، چنین برداشتی از دین وجود ندارد؛ بلکه گاهی بر عکس چنین چیزی تلقّی شده است.
🔹در حالی که دین به ذات خود مقوله ای جذاب برای انسان و متناسب با فطرت بشر است؛ چرا که برنامه ای از سوی خالق انسان برای پاسخ دادن حداکثری به تمایلات انسان است. دین برای این آمده که ما زندگی جذاب تر و شاداب تری داشته باشیم. امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: «دین مایه شادمانی است، اَلدِّينُ حُبُورٌ»(غررالحکم، ج1 ص 20)
🔹اما متأسفانه امروز کمتر چنین برداشتی وجود دارد که دین تأمین کننده منافع مادی و معنوی ماست و برای لذت بردن بیشتر باید به دستورات دین عمل کنیم. دین را برنامه ای انسان شناسانه نشناخته ایم. مثلاً وقتی دین بر تعیین ضوابط در روابط جنسی میان زن و مرد تأکید می کند، آن را بیشتر موضوعی ارزشی برداشت می کنیم تا قاعده ای برای لذتبری بیشتر از رابطه زناشویی. چرا که بدیهی است وقتی روابط جنسی آزاد در جامعه وجود داشته باشد، اولین پیامد آن در روایط میان زوجین پدیدار خواهد شد و رابطه آنها به سردی خواهد گرایید.
🔹یا مثلاً برخی حجاب را دستوری تحمیل شده از سوی حکومت دینی می دانند. یعنی آن را به مثابه هر قانون اجتماعی دیگر همچون قوانین راهنمایی و رانندگی که تأمین کننده منافع اجتماعی انسان است نمی دانند. یا نماز را حداقل به اندازه یک تمرین و ورزش برای تقویت قوای روحی، تقویت اراده، تمرین نظم، مدیریت و کنترل ذهن و راهی برای غلبه بر صفات و عادت بد نمی دانند.
👈البته پرواضح است که فضاسازی رسانه ای در ایجاد چنین برداشت غلطی از دین بسیار مؤثّر است؛ اما این جوان، 12 سال در آموزش و پرورش و پس از آن سالها در دانشگاه تحت آموزش های ما قرار دارد. جامعه ما مملو از سخنرانی های دینی و مساجد و کانون های فرهنگی و رسانه های دینی و ده ها عامل دیگر است که برای نهادینه کردن دینداری و دفع و رفع پیامد سوء تبلیغات رسانه های بیگانه کافی هستند. اگر با این همه شرایط مساعد برای تبلیغ دین، باز هم جوان ما دین گریزی می کند، معلوم می شود یک جای کار تبلیغات دینی ما می لنگد. ما ادبیات صحیحی در تبلیغ دین نداریم!
#دین_در_ادبیاتی_نو
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
👤 توییت استاد #رائفی_پور
✍ آیا به ما نگفته بودند که شیعهها نماز جمعه نمیخوانند؟
❓آیا به ما نگفته بودند که ایرانیها مجوس هستند و آتش را میپرستند؟
❓آیا به ما نگفته بودند که ایرانیها از صهیونیستها میترسند، همانطور که عرب از یهودی میترسد؟
❓آیا به ما نگفته بودند که علمای شیعه حتی یک آیه از قرآن را حفظ نیستند؟
❓آیا به ما نگفته بودند که ایرانیها عربی صحبت نمیکنند و آن را نمیفهمند؟
❓پس امروز در تهران چه اتفاقی افتاد؟
#الامام_الخامنئي
🔗 لینک توییت
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 عالم اهل سنت الازهر؛ شیخ سلامه عبد القوی: از شما متشکرم ای شیعیان
متشکرم ای شیعیان نیکوکار
🤲خداوند شما را جزای خیر دهد ای شیعیان
ای کسانی که شادی را به قلب صالحان اهل سنت وارد کردید و دلهای مؤمنان اهل سنت را شاد نمودید و منافقین را در اندوه و حزن قرار دادید.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
❇️حکومت دینی، نسخۀ انسانشناسانۀ حکومت ⁉️آیا به کسی که شناختی از جسم و جان شما ندارد اجازه مید
❇️ سیاستی که به ابعاد وجودی انسان اشراف و آگاهی نداشته باشد، سیاست انسانی نیست...
#نقد_سکولاریزم
#دین_و_سیاست
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️او نفس داعش را بریده بود، سردار حسین همدانی
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ يهود، دشمنترین افراد نسبت به مسلمانان!
✨ لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ ٱلنَّاسِ عَدَٰوَةࣰ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱلۡيَهُودَ وَٱلَّذِينَ أَشۡرَكُواْۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقۡرَبَهُم مَّوَدَّةࣰ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱلَّذِينَ قَالُوٓاْ إِنَّا نَصَٰرَىٰۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنۡهُمۡ قِسِّيسِينَ وَرُهۡبَانࣰا وَأَنَّهُمۡ لَا يَسۡتَكۡبِرُونَ
👈 (اى پيامبر)،قطعاً سرسخت ترين مردم را در دشمنى، با اهل ايمان يهود و مشركان خواهى يافت، و نزديك ترين افراد را در دوستى با ايمان آوردگان، كسانى را خواهى يافت كه گويند:ما مسيحى هستيم اين بدان سبب است كه برخى از آنان كشيشان و راهبانى هستند كه تكبر نمىورزند.
📚سوره مائده ،آیه ۸۲
🎙 آیت الله حسینی قزوینی
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
🔅 حرم حضرت فاطمه معصومه (س) حرم اهل بیت (ع) است.
📌 دوست داشتن حضرت معصومه (س) باعث تقرب الهی و در نهایت رستگاری مؤمن است و موجبات شفاعت حضرت در #قیامت را فراهم میآورد.
🔸رستگاری فرد مؤمن یکی از برکات این بانوی بزرگ اسلام است که ایرانیان باید قدردان وجود این #نعمت الهی در کشور باشند.
🏴وفات #حضرت_معصومه سلاماللهعلیها را تسلیت عرض مینمائیم.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
❇️ رویکرد تجربی به حکمرانی در فضای مدرنیته
👈در ادامۀ تحلیل مبانی سکولاریزم، این نظریه را به لحاظ روشی نقد و ارزیابی میکنیم. (برای تفصیل مباحث ر.ک: مقاله «بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی» حمید پارسانیا)
🔸به طور کلی مدرنیته گزارههای خود را بر مبنای پوزیتیویسم بنا نهاد و فقط تجربه را اثباتپذیر نامید. حکومتی هم که پایهگذاری کرد، تلاش کرد که با روش تجربی قابل ارزیابی باشد. این بود که علوم سیاسی در سالهای متمادی در جامعهشناسی سیاسی خلاصه میشد که رویکردی تجربی به سیاست داشت؛ و فلسفۀ سیاسی که به روش عقلانی تکیه داشت، ارزش و اعتبار خود را از دست داد.
توجیه آنها برای دشمنی با عقلانیت شرح مفصلی میطلبد که اینجا مجال آن نیست.
💠مدرنیته پشت خود را از عقلانیت تهی کرد تا با تجربهگرایی به تکیهگاه محکمی تکیه زده باشد. اما با توضیحی که خواهیم داد رفتهرفته از تجربهگرایی هم دلسرد شد و در دوران پسا مدرن قرن بیستم، به بنبست معرفتی رسید. مدرنیته با درک نارساییهای تجربه، از انواع روشهای شناخت دست خود را کوتاه دید. اینجا چارهای ندید جز اینکه چشم خود را بر واقعیت ببندد و به شکاکیت روی بیاورد. به عبارت دیگر اگر مدرنیته با کنار گذاشتن عقل، یک چشم خود را کور کرده بود، پست مدرن با کنار گذاشتن تجربه، چشم دیگر خود را نیز کور کرد. سپس به جای اینکه زیر بار چشم نابینای خود برود، واقعیتها را زیر سؤال برد و شکاکیت را به اوج رساند.
💢با این حال، پاسخ دادن به مبانی مدرنیته برای ما اهمیت بیشتری دارد؛ چون رسوبات مدرنیته همچنان در افکار و اذهان اندیشمندان داخلی و خارجی باقی است؛ و از طرفی، مدرنیته تجربه را بهانهای قرار میداد برای نفی تمام اموری که قابل تجربه نیستند. تمام مظاهر ماورای طبیعت مثل وجود خدا، و همچنین امور ارزشی و تجویزی مانند دین ـ و حتی در برههای ایدئولوژیهای غیر دینی ـ از نظر مدرنیته مردود اعلام میشد. سکولاریزم از واضحترین نتایج همین انگارههای مدرنیته بود.
پس برای نقد سکولاریزم، پاسخ به مبانی تجربهگرایانۀ مدرنتیه اهمیت پیدا میکند.
در نقد تجربهگرایی دوران مدرنیته، پسا مدرن پاسخی دارد و ما پاسخی دیگر. به اختصار به بیان این پاسخها میپردازیم.
#دین_و_سیاست
#نقد_سکولاریزم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
💠 «دین، در ادبیاتی نو»
💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین
▪️قسمت یازدهم: رابطه دین گریزی جامعه، با ادبیات رایج آموزش دین
🔸وقتی آموزش، متناسب گرایش و تمایلات انسان نباشد دلزدگی اولین پیامد آن خواهد بود. امروز یکی از علل مهم دینگریزی همین موضوع است. مثلاً یکی از استدلالهایی که برای ایمان به خدا و معاد به کار برده می شود، قاعده «دفع ضرر محتمل» است. به این معنا که وقتی محتمل است که اگر به خدا ایمان نیاوریم، دچار عقوبت و ضررهای سنگین ابدی می شویم؛ عقل می گوید که برای دفع چنین ضرری باید به خدا ایمان بیاوریم!
🔹این ادبیات در مقام جدال با افراد لجوج بد نیست؛ اما در سخن گفتن با نوجوانان و جوانان که در ابتدا هیچ لجاجتی با دین ندارند نه تنها کارایی ندارد؛ بلکه آسیب زننده است. چون جوان هیجان طلب است و برای لذت هیجان حاضر به خطرپذیری است. جوان، اهل مسابقه و کسب مدال است و از هیجان آن لذت می برد. برای چنین روحیه ای نباید از دفع ضرر محتمل گفت. نباید ادبیاتی خسته کننده و غیرشورانگیز به کار برد.
👌به ویژه آنکه دین نیز حقیقتی شورانگیز است. دین، برنامه ای برای پاسخ به تمایلات و لذت های بی نهایت طلب انسان است. فقط ما باید چنین روش استفاده از چنین ادبیاتی را بیاموزیم.
🔰همچنین دین اسلام، اساساً برنامه ای برای پیروزی در مسابقه است. دستورهای مراقبتی در دین مانند قوانین شرکت در مسابقه است. آیات و روایات متعددی بر این موضوع شهادت دارد:
▪️ «در کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرید، فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرات»(بقره/۱۴۸)
▪️«براى رسیدن به آمرزشى از پروردگار خود، و بهشتى كه وسعتش به اندازه آسمانها و زمين است [و] براى پرهيزگاران آماده شده است، بشتابيد، وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقين.»(آل عمران/۱۳۳)
▪️امام صادق(ع): «برای درجات بهشتی با یکدیگر رقابت کنید، فَتَنَافَسُوا فِي الدَّرَجَات.»(محاسن، ج یک ص ۱۴۲)
❓بنابراین وقتی دین نیز برنامه ای هیجان انگیز و مسابقه ایست، چرا باید از ادبیاتی انگیزه سوز استفاده کنیم؟!
#دین_در_ادبیاتی_نو
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا