eitaa logo
مسیر فقاهت
2.5هزار دنبال‌کننده
228 عکس
11 ویدیو
39 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 راه ارتباط علمی( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰استاد سیدجواد (زید عزه) 🔸….بنابراین هدف ما از طرح مطالب دقی و کلمات قوم، دو چیز است؛ 🔹یک هدف این است که ادارکات وجدانی خود را در مقابل شبهاتی که از سنخ شبهه در مقابل بدیهه هستند به فعلیت برسانیم چون اگر شبهات دفع نشوند آن درک بدیهی به فعلیت نمی رسد؛ 🔸هدف دوم این است که ما در عمدۀ مبانی اصولی مان در کلیات تابع آیت الله والد هستیم اما ممکن است افراد تصور کنند ما بدون درک مطالب رایج بین اصولیین مبانی آیت الله والد را پذیرفته ایم لذا به ناچار برای این که نشان بدهیم بعد از زیر و رو کردن مطالب اصولیین به این نتیجه رسیدیم که مبانی آیت الله والد صحیح تر است، به کلمات قوم اشاره کنیم. 🔹ما بیشترین درس اصولی که شرکت کردیم درس اصول آقای حائری بود که در واقع برگرفته از تفکر مرحوم آقای صدر است و مرحوم آقای صدر در این صورت بندی ها و اصطلاح سازی ها در بالاترین سطح هستند و ما نیز بیشتر این بحث ها را از ایشان یاد گرفته ایم لذا برای این که اشخاص تصور نکنند ما به جهت عدم اطلاع از این گونه مباحث مبانی آیت الله والد را پذیرفته ایم وارد این گونه مباحث می شویم؛ و علت این که در اصولمان محور بحث را کلمات مرحوم آقای صدر قرار می دهیم و آن را نقض و ابرام می کنیم آن است که اشخاص بدانند هر چند کلمات آقای صدر در اصول صناعی بسیار قوی است اما در همان سطح از اصول صناعی نیز می توان کلمات ایشان را نقض کرد پس علت این که وارد بحث های دقی می شویم این نیست که بخواهیم اصل ادراکات و استظهارات خود را بر آن استوار کنیم. 🔸یک موقعی به آیت الله والد عرض کردم تصور می کنم علت این که در نجف نماندید یکی کسالت و بیماری شما بود و علت دیگر این بود که نجف نه که علمیتش کم باشد اما بیشتر از قم نیست؛ ایشان در پاسخ فرمودند علت اصلی همان بیماری بود چون هر چند نجف از جهت علمی بالاتر از قم نبود ولی بهر حال دارای سبکی متفاوت بود و انسان باید سبکهای مختلف را ببیند. 🔹ما نیز با این که اعتقاد چندانی به این سبکها نداریم ولی اگر بخواهیم مطالب را در قالب ساده و به دور از صناعت بیان کنیم یک فاصلۀ گفتمانی بین ما و سائر اشخاص ایجاد می شود لذا خیلی از اشخاص اصلا مطالب آیت الله والد را درک نمی کنند و ما هدفمان این است که مطالب خودمان که عمدتا برگرفته از تفکر ایشان است را در قالب های صناعی رایج بریزیم تا اشخاصی که با سبک رایج انس دارند مطالب ما را متوجه شوند و نوعی گفتمان مشترک بین ما ایجاد شود. 🔸آیت الله والد از این گونه سبکها فراری هستند اما من تصور می کنم همان مطالب را می توان در قالب این سبک هم تبیین کرد هر چند اصل مطلب وابستگی به این قالب‌ها ندارد. 💢درس خارج اصول ۱۵ / ۹ / ۱۴۰۱ 🆔@masire_feghahat
🔰منهاج الصالحين فتاوى المرجع الديني السيد علي الحسيني السيستاني (دام ظله) (طبعة مصحّحة ١٤٤٥ هـ - ٢٠٢٣ م)
آیت الله گنجیکانال #مسیر_فقاهت.mp3
زمان: حجم: 854.5K
🔰استاد گنجی 💢 تفقه دو نوع است: 🔹فقه تتبعی: که آراء و انظار کثیری از فقها را می بینند و در آن تأمل و دقت می کنند. برخی می گویند فقه همان تتبع است. البته در مقام فتوا درست است باید تتبع کرد. مرحوم شیخ کاظم تبریزی خیلی اهل تتبع و مطالعه بود و می گفت کتابی نیست که آن را دور نکرده باشم. البته ما در درس احساس نمی کردیم که این مشرب در نتیجه علمی خیلی اثرگذار باشد. لذا این مشرب را ما انتخاب نکردیم. 🔹فقه تعمقی: فقه تعمقی فقهی است که فقیه در آن وقت بیشتر را به تفکر می‌گذراند و کمتر دنبال تتبع در اقوال فقهاست. فقه آقای خویی تتبع ندارد ولی تعمق دارد و این بهتر است. خیلی سخت است که انسان بتواند بین این دو جمع کند. تتبع زیاد فرصت برای فکر کردن و تعمق نمی گذارد. البته عادتا این طور است نه اینکه محال باشد. 📚درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۸/۰۷ 🆔@masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت .mp3
زمان: حجم: 3.89M
🔰استاد سید جواد 🌀نکته ای پیرامون حدیث عنوان بصری ▪️عدم وجود مصدر صحیح برای این روایت در منابع حدیثی شیعه ▪️عدم سازگاری مضامین این روایت با سایر روایات 🗓خارج اصول ۱۳۹۶/۲/۰۶ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰تراجم و طرائف 🔅مرحوم علامه حلی (قدس سره الشریف) 🔸گویند که روزی بنّایی مشغول به بنایی بود و علامه در خدمت پدرش ایستاده بود. ناگاه قدری از گل بر روی علامه آمد. بنا گفت ای کاش من آن گل بودم پس علامه بالبدیهه به پدرش گفت که: «يَقُولُ الكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً» 🔹ايضاً معروف است که علامه در حال طفولیت در خدمت خال خود محقق (ره ) درس میخواند و گاهی می گریخت محقق از عقب او روان میشد که او را بگیرد چون به نزدیک می رسید علامه آیه سجده را تلاوت مینمود و محقق به سجده میرفت علّامه فرصت غنیمت کرده، می گریخت. و شاید این از بابت تقدّس و احتیاط محقق باشد؛ چه سجده برای سماع واجب نیست؛ بلکه در صورت استماع واجب است و در این مقام محقق سماع میکرد، نه استماع؛ پس از بابت احتیاط سجده مینمود یا از بابت استماع بود؛ به این معنی، همین که علامه شروع می کرد به تلاوت محقق استماع مینمود به جهت تحصیل مثوبت و یا این که مذهب محقق در آن زمان وجوب سجده بود برای سماع والله العالم. 📚قصص العلماء تنکابنی (طبع جدید)؛ص۴۶۴ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
🔰تطبیقات اصولی 🌀اصل : اگر در قرینیّت موجود شک شود، نمی توان أصل عدم قرینه را جاری کرد 🔸تطبیق ⁉️هل الإجتناب عن صغار الذنوب داخلٌ في العدالة أم لا؟ وجهان، بل قولان. ▪️إحتجّوا للقول الأوّل ؛ إنّ حذف المتعلّق مفيدٌ للإطلاق، و مثله قوله (عليه السلام): «و كفّ البطن و الفرج و اليد و اللسان » و هما مفيدان بأنّ العدالة متقوّمة بالإجتناب عن مطلق الآثام، كبارها و صغارها، و مثلهما عموم قوله (عليه السلام): «و الدلالة على ذلك كلّه أن يكون ساتراً لجميع عيوبه »؛ إذ من المعلوم أنّ كلمة الجميع من أدوات العموم. 🔘و يمكن أن يقال: إنّه لمّا كانت الكبيرة لا يختصّ صدورها بالبطن و الفرج و اليد و اللسان، بل قد تكون صادرة من عضو آخر، مثل: الفرار من الزحف، و مثل: الرياء، فإنّ صدورها غير مختصّ بكونه من عضو خاصّ، و مثلها: عقوق الوالدين، فيكون تخصيص الأعضاء الأربعة بالذّكر من جهة كثرة صدور الكبائر منها. ❇️إذا تبيّن ذلك الكفّ لا يخلو من إشكالٍ، من جهة لسوق الكلام إلى الكبائر فقط، كما يسري الإشكال في إطلاق الستر و العفاف. فإنّ الفقرتين متداخلتان من حيث المدلول و واردتان لإفادة معنى واحد¹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹اجتهاد و تقلید (سیدرضا صدر)،ص۳۰۹ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
زمان: حجم: 765.5K
🔰استاد شهیدی 🔸معنای صحیح علم اجمالی به 🌀برشی از درس خارج اصول ۱۳ آبان ۱٤۰۲ 🆔@masire_feghahat
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
زمان: حجم: 2.4M
🔰استاد گنجی ▪️حجیت اجماع مدرکی 🔸اقوال در حجیت اجماع مدرکی 🔹تحلیل اجماع مدرکی 🔸موارد حجیت اجماع مدرکی 🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴/آبانماه/۱۴۰۲ 🆔@masire_feghahat