آیت الله گنجیکانال #مسیر_فقاهت.mp3
زمان:
حجم:
854.5K
🔰استاد گنجی
💢 تفقه دو نوع است:
🔹فقه تتبعی:
که آراء و انظار کثیری از فقها را می بینند و در آن تأمل و دقت می کنند. برخی می گویند فقه همان تتبع است. البته در مقام فتوا درست است باید تتبع کرد.
مرحوم شیخ کاظم تبریزی خیلی اهل تتبع و مطالعه بود و می گفت کتابی نیست که آن را دور نکرده باشم. البته ما در درس احساس نمی کردیم که این مشرب در نتیجه علمی خیلی اثرگذار باشد. لذا این مشرب را ما انتخاب نکردیم.
🔹فقه تعمقی:
فقه تعمقی فقهی است که فقیه در آن وقت بیشتر را به تفکر میگذراند و کمتر دنبال تتبع در اقوال فقهاست. فقه آقای خویی تتبع ندارد ولی تعمق دارد و این بهتر است. خیلی سخت است که انسان بتواند بین این دو جمع کند. تتبع زیاد فرصت برای فکر کردن و تعمق نمی گذارد. البته عادتا این طور است نه اینکه محال باشد.
📚درس خارج اصول ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
🆔@masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت .mp3
زمان:
حجم:
3.89M
🔰استاد سید جواد #شبیری
🌀نکته ای پیرامون حدیث عنوان بصری
▪️عدم وجود مصدر صحیح برای این روایت در منابع حدیثی شیعه
▪️عدم سازگاری مضامین این روایت با سایر روایات
🗓خارج اصول ۱۳۹۶/۲/۰۶
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
قبسات من علم الرجال ، أبحاث السيد محمد رضا السيستاني ، جمعها ونظمها السيد محمد البكاء - ج1-549.pdf
حجم:
739.6K
🔰استاد سید محمدرضا #سیستانی
💢رجال💢
🔸بحث رجالی پیرامون شخصیت #مفضل_بن_عمر
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰تراجم و طرائف
🔅مرحوم علامه حلی (قدس سره الشریف)
🔸گویند که روزی بنّایی مشغول به بنایی بود و علامه در خدمت پدرش ایستاده بود. ناگاه قدری از گل بر روی علامه آمد. بنا گفت ای کاش من آن گل بودم پس علامه بالبدیهه به پدرش گفت که: «يَقُولُ الكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً»
🔹ايضاً معروف است که علامه در حال طفولیت در خدمت خال خود محقق (ره ) درس میخواند و گاهی می گریخت محقق از عقب او روان میشد که او را بگیرد چون به نزدیک می رسید علامه آیه سجده را تلاوت مینمود و محقق به سجده میرفت علّامه فرصت غنیمت کرده، می گریخت. و شاید این از بابت تقدّس و احتیاط محقق باشد؛ چه سجده برای سماع واجب نیست؛ بلکه در صورت استماع واجب است و در این مقام محقق سماع میکرد، نه استماع؛ پس از بابت احتیاط سجده مینمود یا از بابت استماع بود؛ به این معنی، همین که علامه شروع می کرد به تلاوت محقق استماع مینمود به جهت تحصیل مثوبت و یا این که مذهب محقق در آن زمان وجوب سجده بود برای سماع والله العالم.
📚قصص العلماء تنکابنی (طبع جدید)؛ص۴۶۴
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰تطبیقات اصولی
🌀اصل : اگر در قرینیّت موجود شک شود، نمی توان أصل عدم قرینه را جاری کرد
🔸تطبیق
⁉️هل الإجتناب عن صغار الذنوب داخلٌ في العدالة أم لا؟ وجهان، بل قولان.
▪️إحتجّوا للقول الأوّل #بإطلاق_متعلّق_الستر_و_العفاف ؛ إنّ حذف المتعلّق مفيدٌ للإطلاق، و مثله قوله (عليه السلام): «و كفّ البطن و الفرج و اليد و اللسان » و هما مفيدان بأنّ العدالة متقوّمة بالإجتناب عن مطلق الآثام، كبارها و صغارها، و مثلهما عموم قوله (عليه السلام): «و الدلالة على ذلك كلّه أن يكون ساتراً لجميع عيوبه »؛ إذ من المعلوم أنّ كلمة الجميع من أدوات العموم.
🔘و يمكن أن يقال: إنّه لمّا كانت الكبيرة لا يختصّ صدورها بالبطن و الفرج و اليد و اللسان، بل قد تكون صادرة من عضو آخر، مثل: الفرار من الزحف، و مثل: الرياء، فإنّ صدورها غير مختصّ بكونه من عضو خاصّ، و مثلها: عقوق الوالدين، فيكون تخصيص الأعضاء الأربعة بالذّكر من جهة كثرة صدور الكبائر منها.
❇️إذا تبيّن ذلك #فإطلاق الكفّ لا يخلو من إشكالٍ، من جهة #إحتمال_قرينيّة_الموجود لسوق الكلام إلى الكبائر فقط، كما يسري الإشكال في إطلاق الستر و العفاف. فإنّ الفقرتين متداخلتان من حيث المدلول و واردتان لإفادة معنى واحد¹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹اجتهاد و تقلید (سیدرضا صدر)،ص۳۰۹
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
کانال #مسیر_فقاهت.mp3
زمان:
حجم:
2.4M
🔰استاد گنجی
▪️حجیت اجماع مدرکی
🔸اقوال در حجیت اجماع مدرکی
🔹تحلیل اجماع مدرکی
🔸موارد حجیت اجماع مدرکی
🌀برشی از درس خارج اصول
۱۴/آبانماه/۱۴۰۲
🆔@masire_feghahat
🔰الهجر بين المؤمنين
🌀#استفائات
🔸السؤال: ما حكم تهاجر المؤمنين وبالخصوص اذا زاد عن ثلاثة أيام ؟
🔹الجواب: هجر المؤمن لأزيد من ثلاثة أيام محل اشكال والاحوط تركه.
❇️المکتب الشرعی لسماحة آیة الله العظمی السید السیستانی (حفظه الله)
🆔@masire_feghahat
🔰الهجر بين المؤمنين
🔹عنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنَيْنِ اهْتَجَرَا فَوْقَ ثَلَاثٍ إِلَّا وَ بَرِئْتُ مِنْهُمَا فِي الثَّالِثَةِ قِيلَ هَذَا حَالُ الظَّالِمِ فَمَا بَالُ الْمَظْلُومِ فَقَالَ مَا بَالُ الْمَظْلُومِ لَا يَصِيرُ إِلَى الظَّالِمِ فَيَقُولُ أَنَا الظَّالِمُ حَتَّى يَصْطَلِحَا¹
💠مرحوم آیت الله خویی(رضوان الله علیه) در بحث مسوِّغات کذب به روایت فوق استدلال کرده است برای اینکه در #اصلاح_ذات_البین فرقی نیست که #مصلح شخص ثالثی غیر از متخاصمین باشد یا احد المتخاصمین باشد
🔹لکن ایشان قائل به عدم الزامی بودن این حکم شده و صدر روایت را به قرینه ذیل؛ حمل بر #استحباب میکنند (مستحب است بعد از سه روز سازش کنند) ؛ ایشان میفرماید باتوجه به اینکه ، مظلوم در مقام اصلاح به ظالم بگوید ، من ظالم بودم #کذب میباشد و حضرت ترک این گفتار را مذمت کردند؛ این روایت حمل بر مستحب موکد میشود
🌀و من الواضح جدّا أنّ قول المظلوم «أنا الظالم» #كذب، و قد ذمّه الإمام (عليه السّلام) على تركه، فيكون مستحبّا مؤكّد²
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:📚وسائل الشيعة، ج12، ص: 263
*²:📚موسوعه ایت الله خویی،ج35،ص632
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال