eitaa logo
مسیر طلبه
5.8هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
280 ویدیو
49 فایل
📌طراحی چشم انداز و نقشه راه فردی برای طلاب 📌آشنایی با کارویژه های طلاب و مشاغل طلبگی masirtalabe.ir 📌ارتباط با ادمین: @fattahimaasoom 📌 هماهنگی مشاوره آنلاین https://zeeg.me/masirtalabeirmoshavere/online
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی به مدارس علمیه می روم و در جمع طلاب عزیز مطالبی را با هدف و تبیین رسالت های طلبگی بازگو می کنم، بالاتفاق چنین به ذهنشان خطور می کند که از چه زمانی و از کجا و چگونه باید کار طلبگی را شروع کنند. ( گرچه می دانم که این حاصل جوی است که خودم ایجاد کرده ام و می دانم که به همان سرعت این حرارتشان نیز سرد خواهند شد و دیگر پیگیر نخواهند شد) این اشتیاق طلاب به در سطح یک و دو همان چیزی است که مایه نگرانی مدارس علمیه است. آن ها معتقدند با ارائه این سخنان، طلاب گرامی برای انجام کارهای طلبگی و خدمت به جامعه احساس ضرورت کرده و قبل از اینکه دوران تحصیلشان به برسد و به اصطلاح میوه ای رسیده و آماده چیدن شوند، از شاخه جدا شده و لازم برای تحصیل را از دست بدهند. چه بسا این نگرانی در فکر نگارنده نیز وجود دارد که چنین پیامدی در واقع هم رخ بدهد و چنین اعتقادی در عالم خارج نیز اتفاق بیفتد. لذا باید گفت آنچه خروجی مطالب ما برای تبیین را تشکیل می دهد و باید مشت طلاب را پر کند تنها و تعیین است، نه پرداختن به حواشی و موضوعات جنبی طلبگی قبل از اتمام دوران مهم تحصیل. چرا که به فرموده مقام معظم رهبری و همچنین باور راسخ ما: بی مایه فطیر است. شاید بپرسید هدف گذاری تنها بدون تلاش برای آموختن های لازم برای تحقق هدف چه فایده ای دارد؟ جواب ساده و کاربردی است. شما وقتی می خواهید یک ماشین ناشناخته بخرید، با خود می اندیشید که آیا دیگران اصلا چنین ماشینی را دیده اند؟ اما وقتی توجه شما به آن جلب می شود در هر کوچه و خیابانی خواهید دید که چقدر از این نوع ماشین فراوان است و شما تا بحال اصلا ندیده اید. این همان و تعیین جهت در طلبگی است. پس نیاز نیست در سطح یک و دو کاری غیر از تحصیل انجام دهید. فقط کنید. @masirtalabe
🔍 مراحل : 1. ترسیم چشم اندازی روشن از آینده طلبگی در 40 سالگی خودتون https://b2n.ir/817199 2. آگاهی از وظایف و رسالت های طلبگی که به عهده شماست https://b2n.ir/111388 https://b2n.ir/406695 3. آگاهی از کارویژه ها و مشاغل طلبگی که در آینده باید انجام بدید https://b2n.ir/bazarkar 4. انتخاب متناسب ترین هدف از میان کارویژه ها و رسالت های طلبگی بر اساس استعداد و توانمندی های و خصوصا شما masirtalabe.ir/mbti 5. آگاهی از دانش ها، مهارت ها و شناخت لازم برای تحقق هدف انتخاب شده https://b2n.ir/067048 6. انتخاب رشته ای که شما را برای تحقق رسالت و هدفی که انتخاب کردید، آماده می کنه https://b2n.ir/272979 7. آگاهی از مراکز و دانشگاه هایی که اون رشته مدنظر شما رو ارائه می کنند. https://b2n.ir/214069 8. انتخاب متناسب ترین مرکز تخصصی بر اساس ملاک های انتخاب آگاهانه https://b2n.ir/99181 @masirtalabe
💠 (پیشنهاد ویژه) برای فضلای علاقه‌مند به تدریس پذیرش سطح دو عمومی (با گرایش تربیت مدرس فقه و اصول) مدرسه علمیه امام خمینی ره تحت اشراف استاد معزز درس خارج حوزه علمیه خراسان استاد معظم حسینی فقیه دامت برکاته در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از بین واجدین شرایط طلبه سطح ۲ می‌پذیرد. 🔰 شرائط پذیرش: 🔹اتمام سطح یک 🔹علاقه مندی و داشتن استعداد تدریس 🔹قبولی در مصاحبه شفاهی 🔹تعهد به حضور در دوره های علمی و مهارتی 🔰مزایا: - بهره مندی از: 🔹کادر آموزشی متمرکز و تمام وقت 🔹کتابخانه تخصصی 🔹میز پژوهش و امکانات نرم افزاری 🔹دو اردوگاه اختصاصی 🔹استدیو ضبط تخصصی 🔹خوابگاه مستقل - برگزاری دوره های دانش افزایی و مهارت افزایی مرتبط با حوزه تدریس - به کارگیری دانش پژوهان به عنوان مدرس، استادیار و ناظر بحث دروس سطح یک -پرداخت حق الزحمه و کمک هزینه آموزشی  📆 مهلت ثبت نام:  ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ 💠 شیوه های ثبت نام: - مراجعه حضوری به مدرسه امام خمینی ره واقع در خیابان ایت الله بهجت ره ۹/۱ - ارسال مشخصات به شماره ۰۹۱۵۴۰۱۳۱۰۳ در پیام رسان ایتاء - تماس تلفنی با شماره های ۰۹۱۵۴۰۱۳۱۰۳ 🔹مسئول ثبت نام: @emtedad_313 🔹 کانال مدرسه امام خمینی ره @hozehemam
📣 دوره کاربر ICDL (🌹یادبود روحانی شهید محمود تقی‌پور🌹) ✅ مقدمات فناوری اطلاعات ✅ ویندوز ✅ اینترنت ✅ وُرد ✅ پاورپوینت ✅ اکسل ✅ اکسس ❇️ ویژه برادران و خواهران 🖥 همراه با جلسات رفع اشکال آنلاین با حضور مربی مورد تأیید سازمان فنی‌وحرفه‌ای 💳 هزینه دوره با 80درصدی: فقط 200 هزار تومان ⏳ مهلت ثبت نام: 1400/4/26 🗓 آغاز دوره: 1400/4/27 🔗لینک ثبت نام:👇 https://edu.lms2.hozehkh.com/course/15704 💠 مرکز مشاوره و آموزش‌های علمی کاربردی معاونت فرهنگی حوزه علمیه خراسان 📣 کانال رسمی اطلاع رسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان https://eitaa.com/joinchat/1085014065Cc2063e5e5b
🏫 مدرسه علمیه نیاز به با شرایط و مزایای ذیل دارد: 🔹شرایط: 1️⃣ دارای مجوز تدریس ادبیات عرب و علوم عقلی. 2️⃣ آشنا به سیستم رایانه و فضای مجازی. 3️⃣ ملبس (معمم) و متاهل باشد. 4️⃣ سابقه تدریس داشته باشد. 5️⃣ دارای حکم اعزامی باشد. (حق التدریس نباشد). 6️⃣ جهادی، متعهد و مسئولیت پذیر باشد. 7⃣ سن حداکثر ۳۵ سال. 🔸مزایا: 1️⃣ حقوق 💵 به صورت سه میلیون تومان. 2️⃣ ساعت کاری، روزی شش ساعت. 3⃣ تأمین اسکان برعهده مدرسه. 🔻ثبت نام: سامانه بارش، 🔰همراهتان هستیم، همراه مان باشید: 🔸 @baresh1398 🌐 samanebaresh.ir
نمی شود کسی با دغدغه صرفه جویی در کارمند سازمان شود و از امکانات این سازمان برای هدف مقدس اما شخصی و غیر مرتبط با استفاده کند و خود را توجیه کند که به هرحال است. بسیاری از طلاب عزیز را دیده ام که با اهداف مقدسی پا به عرصه طلبگی گذاشته اند اما حاضر نیستند یکی از را بپذیرند و مسئولیت خود را در تحقق آن بپذیرند و به خوبی آن نقش را ایفا کنند. در واقع آن ها به سازمانی که زمینه را برای تربیت و رشد ایشان فراهم کرده تعهدی ندارند و در بند خود گرفتارند. سازمان روحانیت برای اهداف مشخص و از پیش تعیین شده ای اقدام به می کند و برای رشد آنها سال ها هزینه می کند اما متاسفانه این اهداف را برای طلاب گرانقدر نمی کند از طرفی بسیاری از طلاب (بخوانید 90 درصد) نیز این از این اهداف نیستند و خود را برای پذیرش مسئولیت و تحقق آن ها آماده نمی کنند.(البته در این قسمت حق با آن هاست) اما نتیجه این ماجرا یک است. با عدم تبیین اهداف حوزه برای طلاب آفت بزرگ و جبران ناپذیر و طلاب برای استواری و ثابت قدم بودن در این راه طولانی را به دنبال دارد و از سوی دیگر حوزه علمیه نیز با وجود هزینه کرد بسیار و تلاش فراوان به اندک نتیجه ای از نمی رسد. آیا رواست که ما با این همه مطالبه و نیاز از سوی و وظایف خطیر و بلندی که به عهده متولیانش قرارداده باز هم دست روی دست بگذاریم و به این امید باشیم که طلاب پس از دوران تحصیل خودشان تازه احساس مسئولیت کنند و برای آنچه به آن ها و دست به کار شوند. @masirtalabe
شهادت جانسوز نهمین پیشوای شیعیان حضرت امام جواد(ع) بر‌مولای مهربان و ولی نعمتمان و شیعیان جهان تسلیت باد. @masirtalabe
مهارت فن‌بیان چیست؟ با فراگیری این مهارت چه ای میگیریم؟ دریافت گواهی شرکت در دوره فن بیان https://b2n.ir/362226 @masirtalabe
در این‌ گفتیم: 📌چرا باید این‌ مهارت رو یاد بگیره؟ لینک مطالعه این‌مهارت در سایت: https://b2n.ir/m53967 @masirtalabe
این‌مهارت به چه درد یک‌طلبه میخوره؟ چرا باید طرحنامه نویسی رو یاد بگیره؟ دریافت درسنامه: https://masirtalabe.ir/lms/دوره/دوره-طرحنامه-نویسی/ @masirtalabe
💠پذیرش سال تحصیلی 1401 ـ 1400 مدرسه فقاهت (سلیمانیه) آغاز شد. 🔺برای هشتمین سال متوالی، مصاحبه علمی پذیرش سال تحصیلی جدید مدرسه فقاهت با رشته¬ی تخصصی فقه و اصول با گرایش تربیت مدرس در سطح 2و3 پیوسته از روز دوشنبه 21 تیر ماه 1400 آغاز می شود. 🔺باور و ایمان راسخ به دین و ارزش های الاهی، هویت و آرمان های طلبگی و اصل ولایت فقیه، تخلق به اخلاق و زی طلبگی، نظم و تلاش علمی، استعداد نسبی متوسط به بالا، علاقه به فقاهت، دارای کارنامه تحصیلی موفق در سطح یک، امتیاز خوب در مصاحبه شفاهی از مهم ترین امتیازهای طلاب مورد پذیرش مدرسه فقاهت است. 🔷از عموم طلاب علاقه مندان به فقاهت دعوت می شود در صورت تمایل با شماره 32230070 (051) جهت وقت مصاحبه هماهنگی به عمل آورند. منابع مصاحبه علمی شفاهی 🔺اصول فقه مظفر یا حلقات شهید صدر 🔺لمعتین 🔺ادبیات و منطق @masirtalabe
آکادمی مسیر طلبه برگزار می‌کند: مردم برای چه چیزی هزینه می کنند؟ مطالعه شود یک کارگاه برای هر فردی که بخواد شروع تازه ای داشته باشه. : سید حمید فتاحی معصوم : دوشنبه ۴ مرداد ساعت ۱۵تا۱۹ ویژه عید غدیر ۵۰ درصد برای ۶۰ درصد : @samoosavi با ما همراه باشید🌹🌹 @masirtalabe
از یکی از دوستانی که پایه ده رو تموم کرده بود و اومده بود که ببینه از حالا به بعد در مسیر طلبگی باید چه کار کنه پرسیدم: تا حالا چه کار می کردی؟ خب طبیعتا این بود که درس میخوندم. اما واقعا خودمونیم الان که حاکم شده و درس ها مجازی و از فشار و مباحثه و کلاسهای درسی کم شده و از خیلی عمومی و کلاسهای اخلاق و ... خبری نیست، واقعا در طول روز می کردیم؟ خب شاید خیلی ها از این فرصت استفاده کردند و به امور تامین از راههای پرداختند که ما واقعا اینو نمی پسندیم ولی با این حال همین مقدار که تو خونه ننشستند جای شکرش باقی است. یک عده هم حتما به امور و در ایام کرونا پرداختند که به اونا هم تقبل الله میگیم. اما سراغ دارم که عده زیادی فقط مشغول عوض کردن بودن و پا روی پا انداخته بودن و دست روی دست گذاشته بودن و با این توجیه که ما الان ، زیر منزل مبارک آب سرد می نوشیدند و کنار ایام می گذروندند. آخه خدا پدر بیامرزها... ادعای عجل الله تعالی فرجه با این مدل رفتار ما ؟ این گلایه البته متوجه اونایی که کار غیر طلبگی کردند هم میشه. فقط فرقشون اینه که وزر و وبالشون در این دستگاه کمتره و اقلا می تونن بگن اگه برای دین کار نکردیم برای تامین معیشت زن و بچه کار کردیم. احتمالا شما داری با خودت فکر میکنی که نگارنده از جای گرم درمیاد و . اما این فکر شما چیزی از مسئولیتی که با طلبه شدن به عهده گرفتی کم نمیکنه. !! ما در حوزه دچار به درد بخور هستیم و متاسفانه نیروهای انسانی ما دارن یکی یکی از دستمون میرن و با نادیده گرفتن ، عزتشون رو زیر پا میذارن و به امور غیر طلبگی میپردازن. راه چاره اش اینه که باید بپذیریم رو انتخاب کنیم نه رو. @masirtalabe
توضیحات تکمیلی برای خلق ارزش پیشنهادی دوستانی که میخوان با‌محتوای کارگاه بیشتر آشنا بشن رو باز کنن @samoosavi دوشنبه ۴ مرداد ساعت ۱۵تا۱۹ @masirtalabe
اگه میخواین یکی از راه های در مسیر طلبگی رو پیدا کنید حتما این ویدیوی کوتاه رو ببینین. https://aparat.com/v/VGC8v اگر‌میخواین بدونین ما در دقیقا چه‌کار داریم‌ می‌کنیم به لینک زیر مراجعه کنید. https://b2n.ir/u50178 @masirtalabe
سلام دوستان با توجه به رسیدن به زمان امتحانات، یک توصیه داریم. معمولا اساتید و برای طرح سوال خصوصا ها و به نمونه سوالات سال های گذشته مراجعه می کنند. 👈یا برای اینکه الگو بگیرند و کنند 👈یا برای اینکه از بین‌اونا انتخاب کنند 👈یا برای اینکه اصلا از اونا نیارن و نباشه 👈یا برای اینکه جای رو پیدا کنند 👈یا برای اینکه از سوال مطلع‌بشند به هرحال اگر شما ها رو مطالعه کنید ، خصوصا وقتی داره، خیلی در قبولی و کسب نمره بالا موثره. برای https://masirtalabe.ir/نمونه-سوالات-حوزوی/ @masirtalabe
سلام دوستان یک سوال چالشی داریم که به بهترین جوابهای قانع کننده تقدیم‌ میشه. لطفا حتما شرکت کنید و رای بدید و جواب های جدی و قانع کننده بدین. ادامه تحصیل تا کجا؟چرا؟ https://instagram.com/stories/masirtalabe/2619176147176526353?utm_source=ig_story_item_share&utm_medium=share_sheet @masirtalabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆👆 آکادمی مسیر طلبه برگزار می‌کند: 📌مردم برای چه چیزی هزینه می کنند؟ 📌شما‌چقدر در فروش تولیدات طلبگی تون موفق بودین؟ یک کارگاه برای هر فردی که بخواد شروع تازه ای داشته باشه. : سید حمید فتاحی معصوم : دوشنبه ۴ مرداد ساعت ۱۵تا۱۹ ویژه عید غدیر ۵۰ درصد برای ۶۰ درصد : @samoosavi با ما همراه باشید🌹🌹 @masirtalabe
جامعه نخبگان مرکزخدمات حوزه های علمیه با شتابدهنده صدران برگزار می کند. رویداد تقاطع حوزه و نوآوری موضوع: آشنایی با زیست بوم نوآوری (ویژه طلاب و خانواده آنها) با ارائه جناب آقای روح اله بروجردی مدیر مجموعه پناح (پشتیبان نو آفرینان حوزوی) دوشنبه 28 تیر ماه ساعت 18 الی 20 قم، خیابان کلهری، کوچه 23، شتابدهنده صدران جهت شرکت به شماره 09397256879 پیامک بزنید و یا در لینک زیر ثبت نام کنید https://evnd.co/XqqEb برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.instagram.com/sadrun_school/?hl=en
💢ثبت نام تا 20 مردادماه تمدید شد💢 🔻پذیرش دانشجو از طریق آزمون اختصاصی ویژه طلاب خواهر و برادر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ✅ به دو شیوه آموزش مجازی در سراسر کشور و حضوری در تهران، قم، مشهد و اصفهان ✅ ارائه مدرک معتبر و رسمی از وزارت علوم تحقیقات وفناوری ✅ %80 تخفیف در شهریه ثابت 🔹 ثبت نام تا 20 مردادماه 📱09352951290 ☎️021- 51290 🌐 http://qhu.ac.ir 🔷نمایندگی خراسان رضوی: بین چهارراه پل خاکی و میدان تختی، جنب مجتمع مسکونی کوثر ☎️تلفن 37111430 _ 38454795
📣 قابل توجه کلیه اساتید و طلاب محترم حوزه های علمیه ✅ کانال توسط مدرسه عالی فقه و اصول قم افتتاح شد. 🔻 بسیار اتفاق می افتد که استادی در طول یک یا چند سال تنها چند نکته ناب و در سر کلاس درس مطرح می کند، 🔹 که ارزش دارد طلبه برای دریافت آن نکات، سالیان سال در محضر بزرگان زانوی ادب بزند، تا آن مطالب ناب و گوهرهای درخشان را دریافت کند. 🔸 از تک تک اساتید و طلاب محترم دعوت می شود با عضویت در این کانال از نکات کاربردی در زمینه های (فقه، اصول، رجال، ادبیات) بهره مند شوند. 🔺 نکات ناب علمی خود را برای ما ارسال کنید، تا با نام خودتان در این کانال بازنشر شود. 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: (@Smousavi) 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 👇 عضویت در کانال 👇 🆔 @dar_masire_ejtehad
خلق ارزش پیشنهادی آکادمی مسیر طلبه برگزار می‌کند: 📌مردم برای چه چیزی هزینه می کنند؟ 📌شما‌چقدر در فروش تولیدات طلبگی تون موفق بودین؟ یک کارگاه برای هر فردی که بخواد شروع تازه ای داشته باشه. : سید حمید فتاحی معصوم : دوشنبه ۴ مرداد ساعت ۱۵تا۱۹ ویژه عید غدیر ۵۰ درصد برای ۶۰ درصد : @samoosavi با ما همراه باشید🌹🌹 @masirtalabe
👓 امام جماعت صحن قدس تو حرم امام رضا، همه رو یه صف عقب برد، تا خودشم کنار مردم تو آفتاب باشه👌 @masirtalabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این رو از دست ندید خلق ارزش پیشنهادی 🎁 شما در‌دنیای طلبگی‌چه رو به جامعه ارائه‌می‌کنید؟ یک کارگاه برای هر فردی که بخواد شروع تازه ای داشته باشه. : سید حمید فتاحی معصوم : دوشنبه ۴ مرداد ساعت ۱۵تا۱۹ ویژه عید غدیر ۵۰ درصد برای ۶۰ درصد : @samoosavi با ما همراه باشید🌹🌹 @masirtalabe
✅ دوازدهمین دوره حفظ کل قرآن کریم ⬅️ ویژه طلاب برادر سراسر کشور ✳️ در طرح‌های یکساله و دوساله 💠 همراه با پذیرش طلبه از پایه هشتم و بالاتر 🕌 همجواری با حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی الکاظم علیهماالسلام 💠 مزایا : 1️⃣ آشنایی با لغات، ترجمه و تفسیر کل قرآن کریم 2️⃣ اعطای مدرک معتبر پایان دوره حفظ با امضاء اساتید بین‌المللی 3️⃣ استفاده از مرخصی تحصیلی همراه با شهریه در طرح حفظ یک‌ساله 4️⃣ امکان تحصیل همزمان دروس حوزوی در طرح حفظ دو ساله ✅ اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: 🌐 www.HozeHefz.ir ☎️ 03135523336 - 9 📍 اصفهان، ابتدای خیابان آیت‌الله غفاری - حوزه علمیه تخصصی حفظ قرآن شهید طباطبایی‌نژاد 💢 @HozeHefz_esf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام دوستان‌ عید قربان و صدقه دادن قربانی یک‌پیام برای بلند مدت دارد. شبیه هزینه کردن برای @masirtalabe
ده شب هر شب فقط ۲۳ دقیقه واقعا مفید در ۲۴ ساعت کاربردی، جذاب و مختصر استاد هادی صائبی خلاصه ای از ده جلسه من باشم از دست نمیدم. @masirtalabe
اگر‌خاطرتون باشه یک‌چالش داشتیم با جایزه نقدی اعلام شدند نفر اول ۵۰ هزار تومان نفر دوم کد تخفیف ۱۰۰درصد برای یک‌مهارت از درس نامه های سایت برندگان در عکس @masirtalabe
✳️ جایگاه طلبه در نظام آموزشی حوزه 🔶با اینکه مخاطب و متربّی به عنوان رکن اصلی در جریان تربیت و تعلیم می‌باشد و شارع نیز همین رویه را داشته است و چاره‌ای هم از آن نیست، اما آیا در حوزه‌های علمیه، طلبه که مخاطب اصلی برنامه‌های آن است، چه جایگاهی دارد؟ پاسخ به این پرسش را در عرصه‌های مختلف حوزه می‌توان ردیابی کرد و به جواب رسید. 🔸یکی از این عرصه‌ها نظام آموزشی حوزه است؛ سؤال این است که اگر نظام آموزشی برای این طلبه و برای تربیت و آموزش او تنظیم شده است، خصوصیات مخاطب امروزی هم در این نظام لحاظ شده است؟ به بیان روشن‌تر طلبه امروزی نسبت به طلاب گذشته ویژگی‌ها متفاوتی دارند و اگر حوزه خود را مربّی این طلبه می‌داند تا چه اندازه برنامه‌های خود را متناسب و هماهنگ با مخاطبش قرار داده است؟ ⬅️ طلبۀ امروزی خوب یا بد، بپذیرید یا نپذیرید، با محتوای دروس این نظام آموزشی ارتباط نمی‌گیرد. آن را با زمانۀ خود و نیازهای آن بیگانه می‌یابد و می‌گوید نمی‌توان با این متون درسی پاسخگوی سؤالات روز جامعه بود. اگر حوزه خود را مربّی این طلبه می‌داند نباید این حسّ و تلقّی مخاطبش را ببیند؟ حتی اگر آن را نپذیرد. اگر می‌خواهد این طلبه را تربیت کند، بخواهد یا نخواهد طلبه‌اش این ذهنیت را دارد یا باید اقناعش کند یا اعتنا کرده و آن را مورد مطالعه قرار دهد. ⬅️ طلبۀ امروز عادت به سرعت تبادل اطلاعات و یادگیری دارد و حوصلۀ معطّل ماندن بیش از یک‌دهه، برای آموزش دروسی که هنوز مقدمۀ تخصص و اجتهاد است را ندارد. این طلبه سه سال درگیر بودن با ادبیات عرب را نمی‌پذیرد. سه دوره اصول خواندن او را کسِل و افسرده می‌کند. 7 سال فقه را برای یادگیری مدل استنباط، وقت تلف کردن می‌خواند. بله حوزه با این طلبه و با این روحیات سر و کار دارد؛ پس جایگاه این دغدغه‌ها و داشته‌های فکری طلبه، در کجای نظام آموزشی قرار دارد؟ ⬅️ طلبۀ قرن 21 معتقد به تخصص‌گرایی است و نمی‌تواند بپذیرد که همۀ افراد با اختلاف در استعدادها و علاقه‌ها در یک رشتۀ حوزوی تحصیل کنند. برخی استعداد تبلیغ دارند؛ برخی استعداد پژوهش، برخی تدریس و برخی دیگر نیز اجتهاد. برای این طلبه قابل قبول نیست که برخورداری از امکانات علمی و مادی حوزه تنها منحصر به افرادی باشد که 10 سال از عمر خودشان را صرف این مسیر از پیش تعیین‌شده بگذارد؛ یعنی تمرکز بر فقه و اصول موجود. 🔺می‌توان گفت تقریبا طلبه به‌عنوان مخاطب اصلی، هیچ اصالتی در نظام آموزشی حوزه ندارد. ناچار است که با همان متون اُنس بگیرد اگرچه نمی‌تواند و نمی‌خواهد! با همان مدت‌زمان تعیین‌شده راحت باشد که نیست! و اگر می‌خواهد مدرکی داشته باشد، شهریه‌اش قطع نشود و ... باید همان یک‌دهه وقت را برای فقه اصول بگذارد اگرچه علاقه یا استعدادی با این شدت، در این زمینه نداشته باشد! ✅ اصالت دادن به مخاطب از بدیهیات جریان تعلیم و تربیت است و چاره‌ای از آن نیست. حوزه از یک‌سو می‌خواهد طلاب را تربیت کند از سوی دیگر نسبت به روحیات، دغدغه‌ها، حساسیت‌ها و تلقّی‌هایشان بی‌تفاوت است! آیا این ظلم و جفا به طلبه نیست؟ آیا می‌توان از چنین ارگان و سازمانی امید تربیت و مربّی بودن را داشت؟ و اصلا چنین رویه‌ای چقدر نزدیک به رویۀ شارع در اصالت دادن به مخاطب می‌باشد؟ 🖋 ناصر نجفی 🆔 @tahavol_howze