eitaa logo
مطالب ناب در منبر
3.4هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
1.1هزار فایل
👈 مطالب کانال: ــــمناقب وفضایل اهلبیت علیهم‌السلام ــــمطاعن ومثالب دشمنان ــــPDFکتب اعتقادی ــــنقدوهابیت وجریان یمانی وتصوف ــــمنابر اعتقادی‌، معرفتی ــــصوت دروس حوزوی ــــمداحی کانال دیگر ما👇 @Fishe_menbar ارتباط با ادمین @Abdulhossein235
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
35.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ کلیپی کوتاه‌، از امروز صبحی، ۲۴صفر ۱۴۴۶ق، قبل اذان صبحی، از: ➖ قرائت دعای: (الهی عظم البلاء) و (أللهم کن لولیك الحجة بن الحسن) ➖ کاری‌اختصاصی از کانال‌مطالب‌ناب‌درمنبر ➖ أللهم عجل لولیك الفرج 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
◾️ 👈🏼👈🏼 از پرسید: چرا خدای تعالی شراب را حرام‌کرده، با این‌که لذتی بهتر از آن وجود ندارد؟! حضرت فرمود: حَرَّمَهَا لِأَنَّهَا أُمُّ اَلْخَبَائِثِ وَرَأْسُ كُلِّ شَرٍّ. يَأْتِي عَلَى شَارِبِهَا سَاعَةٌ يُسْلَبُ لُبُّهُ فَلاَ يَعْرِفُ رَبَّهُ وَلاَ يَتْرُكُ مَعْصِيَةً إِلاَّ رَكِبَهَا وَلاَ یَترُکُ حرْمَةً إِلاَّ اِنْتَهَكَهَا... وَالسَّكْرَانُ زِمَامُهُ بِيَدِ اَلشَّيْطَانِ إِنْ أَمَرَهُ أَنْ يَسْجُدَ لِلْأَوْثَانِ سَجَدَ وَ يَنْقَادُ حَيْثُمَا قَادَهُ[۱]. 📝 شراب را بدان جهت حرام کرده است که اصل و ریشه‌ی همه‌ی خبائث و سرآغاز همه شرور است. شراب خوار را وقتی می‌رسد که عقل از او مسلوب شود و پروردگارش را نشناسد و از هیچ معصیتی فروگذار نکند و هیچ حرمتی را نرسد، جز آن که هتک کند... زمام مست به‌دست شیطان است، اگر به‌او دستور دهد که بر بتها سجده کن، می‌کند. و شیطان او را هر جا ببرد، می‌رود. ➖ استاد می‌نویسد: بدیهی است کسی که با ارزش‌ترین عطای پروردگارش؛ یعنی عقل و خرد را از دست می‌دهد، بی‌مبالات خواهد شد و هر کاری در توانش باشد، انجام خواهد داد. چنین شخصی از هیچ‌کس ابایی ندارد و برای هیچ‌کسی احترام قائل نخواهد شد؛ زیرا عقل و خرد است که راه را به‌انسان می‌نماید و مسیر به‌کارگیری قدرت را برای او مشخص می‌کند[۲]. 📚 منابع: ۱. احتجاج، ج۲، ص۳۴۶؛ وسائل الشيعة، ج۲۵، ص۳۱۷؛ بحارالأنوار، ج۶۲، ص۱۶۲ ۲. اخلاق فطری، محمدبیابانی اسکوئی، ص۱۳۶_۱۳۷ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به‌مناسبت روزجمعه، روز امام زمان ارواحنافداه👇🏼
زمان زمان عجیبی ست، امتحان سخت است طی زمانه‌ی بی‌صاحب‌الزمان سخت است ببخش عزيز خدا! جان ندادم از هجرت چقدر منتظرت جان‌عزيز و جان‌سخت است "ولا تُري وأري الخلق" اين چه تقدیری ست تو را نديدن و ديدار اين و آن سخت است گريستم كه مشرف شوم به‌پابوست بدون گريه رسيدن به‌آسمان سخت است رسيده است شب اكبر و زمان نماز برای من چقدر لحظه اذان سخت است و روضه را پدر یک دل شکسته می‌فهمد چقدر غصه‌ی دل كندن از جوان سخت است تو را قسم به‌غم "بعدك العفا..." ی حسين بيا... بيا و خودت روضه را بخوان... سخت است مرا زيارت پايين پا مبر امشب چرا كه پيش پدر خواندن از جوان سخت است 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar 🆔 @raziolhossein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar 🆔 @Fishe_menbarبه‌درخواست بعضی از دوستان کانال، ، بارگذاری می‌شود.. ➖ شماره‌ی (۳۱) _ سی‌ ویکمین منبر، در موضوع: شرح کلام امام‌حسین علیه‌السّلام در توبیخ معاویه لعین در شهادت حجربن‌عدی 👈🏼 (۵جلسه) جلسه‌ی سوم 👈🏼 ۲۵ صفر ۱۴۴۶ق ان‌شاءالله قابل استفاده باشد، .. 👇🏼👇🏼
ج03_توبیخ‌امام‌حسین‌علیه‌السلام‌به‌معاویه‌درشهادت‌حجر‌بن‌عدی.pdf
1.12M
◾️ 👈🏼 مرداد ۱۴۰۳شمسی 👈🏼 فیش منبرهای 👈🏼 (۵ جلسه)، جلسه‌ی سوّم 📚 مطالب مطرح شده: ۱. مدح امام زمان علیه‌السلام * آمدم تارشته‌ام رابردرت محکم کنم * ازمن مگیر این دست‌خالی راکه دادی * عاشقی که نیست حیران تو،حیران میشود * رومیکنم بسوی شماجوردیگری ۲. دشمنان اهلبیت علیهم‌السلام کافرند الف)اهمیت محبت به‌اهلبیت علیهم‌السلام درقرآن وروایات ب)درمعنای نصب وناصبی‌گری ج)معاویه لعین،رئیس النواصب ودر رأس دشمنان اهلبیت علیهم‌السلام د)معاویه لعین درکلمات بزرگان اهلسنت * کلام جاحظ (م۲۵۵) * کلام محمدبن‌جریر‌طبری(م۳۱۰) * کلام ابوبکرخلال(م۳۱۱) * کلام ابن‌عبدربه‌اندلسی(م۳۲۸) * کلام ابوالفرج اصفهانی(م۳۵۶) * کلام ابن‌جوزی(م۵۹۷) * کلام ابوجعفرنقیب(م۶۱۳) * کلام ابن‌ابی‌الحدید(م۶۵۶) * کلام ذهبی(م۷۴۸) * کلام سیدقطب(م۱۳۷۸) * کلام حسن‌فرحان‌مالکی 🔆کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar 🆔 @Fishe_menbar
🔻 به‌مناسبت نزدیک شدن ۳۰ صفر: شهادت حضرت امام ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام..
تحفه‌الرضویه_ملانوروزعلی‌بسطامی_نسخه‌ی‌خطی.pdf
38.11M
◾️| کتابی فارسی، در احوالات حضرت امام علی‌بن‌موسی الرضا علیه‌السلام، باعنوان: ➖ نسخهٔ چاپی و نسخه خطی 🔻 معرفي چاپ سنگي: نسخه شامل چهار باب و يك خاتمه می‌باشد كه ● باب اول: در بيان ولادت امام هشتم علیه‌السلام، سبب تشريف آوردن حضرت به‌خراسان، و اشاره مختصري در سخاوت و شهادت امام رضا علیه‌السلام ● باب دوم: به‌ذكر احاديث در فضيلت زيارت امام رضا علیه‌السلام ● باب سوم: در ذكر وقايعي كه بعد از دفن آن سرور از بقعه مباركه آن بزرگوار بظهور رسيده است و بيان ملقب شدن آن‌حضرت به‌رضا و معني امام هشتم و قبله هفتم ● باب چهارم: در بيان آداب‌ و كيفيت زيارت و رعايت آداب در بقعه مباركه امام رضا علیه‌السلام و بيان نيكي و احسان به والدين و استقبال از زايرين و حاجيان پرداخته است، همچنين درحاشيه نسخه قصيده قآني در مدح امام هشتم علیه‌السلام آمده است، اين عنوان با نسخه تحفه الرضويه ملا مهدي نراقي متفاوت است. 🔘 مرحوم (متوفی ۱۳۰۹ق) 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ امام حسن مجتبی علیه‌السلام: بین حقّ وباطل باندازه چهارانگشت فاصله است، آنچه باچشمت بینى حقّ است وچه بسا باگوش خودسخن باطل بسیارى رابشنوى. 📚تحت العقول،ص۲۲۹ 📥 بیوگرافی حضرت امام حسن‌مجتبی علیه‌السلام رو، 👈🏼 در اینجا ببینید.. 📥 پاسخ به شبهه‌ی مطلاق بودن امام حسن مجتبی علیه‌السلام، رو 👈🏼 در اینجا ببینید 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلی‌الله‌علیه‌وآله ◼️ 👈🏼👈🏼 مرحوم در کتاب: [چاپ‌اول، سال۱۴۰۲شمسی] می‌نویسد: ➖ در محضر پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به صراحت و وقاحت تام گفته می‌شود: "إنّ الرجل لیهجر". و از آنجا که گوینده [عمربن‌خطاب] ، ترسوتر از آن بود که جرأت چنین جسارتی را در محضر حضرت صلی‌الله‌علیه‌وآله داشته باشد تا بگوید: "این مرد هذیان می‌گوید"، نشان از آن دارد که دلگرمی به پشتی منافقان او را چنین گستاخ کرده. و این بیانگر وضعیت جامعه آن روز بود، یعنی آن جامعه آمادگی این‌گونه سخنان و جسارت‌ها را به پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله داشته. پس جامعه، چنین جامعه‌ای بوده است. ➖ خداوند می‌فرماید: (لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم)(توبه/۱۲۸) سرکشی شما بر آن رسول، گران است. می‌خواهد شما تسلیم باشید و ایمان بیاورید. این بیانگر وجود کسانی در میان مسلمانان مدینه است که سرکشی می‌کردند، چرا که خطاب این آیه به‌مسلمانان بوده و قدر مسلم، مسلمانان مدینه مخاطب این خطاب هستند. در جای دیگر می‌فرماید: (فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ الله لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ)(توبه/۱۲۸) اگر مسلمانان روی برگرداندند... این تعبیر که به گونه‌ی عام آمده و نفرموده: اگر بعضی از آنها روی برگرداندند، می‌رساند که: غالب مسلمان در آن زمان چنین بوده‌اند. ➖ و همچنین: (إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ الله)(توبه/۴۰) اگر شما او را یاری نکنید خداوند او را یاری کرده است. این سه آیه (توبه ۴۰ و ۱۲۸ و ۱۲۹) آیاتی از سوره توبه است که در سال دهم بعد از هجرت نازل شده. و بیانگر این معناست که: در اواخر حیات پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، از هر ده‌نفر، مثلاً هشت نفر منافق بوده‌اند؛ چرا که تعبیرها به‌گونه‌ای به کار رفته در آیات دلالت بر این دارد که غالب مردم در زمان نزول آیه، سرکشی می‌کردند و به جای یاری رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، از ایشان روی برمی‌گردان و حضرت را خذلان (تنها و بی‌یاور) می‌نمودند. ➖ این وضع جامعه و مردم مدینه زمان پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در واپسین روزهای زندگانی ایشان بوده است. امیرمؤمنان و حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام با این چنین جامعه‌ای مواجه بودند، ولی چون هدفشان حفاظت از شعائر اسلام بود، صبر کردند و با صبر آنان شعار و ظاهر اسلام پایدار ماند. ➖ اگر امیرمؤمنان و حضرت صدیقه طاهره علیهماالسلام این چنین صبر نفرموده و از اسلام محافظت ننموده بودند، معاویه رسماً کفر را اعلام می‌کرد و مردم می‌پذیرفتند، چرا که مردم همیشه تابع قدرت‌اند. همان‌گونه که معاویه گفت: "ما قاتلتکم لتصلوا..‌‌. ولکن لأتأمر عليكم"(١). وقبل از او خلیفه‌ی دوم، روی منبر گفت: اگر شما را بخواهم به‌جاهلیت بازگردانم، چه می‌گویید؟ همه ساکت شدند، امیرمؤمنان علیه‌السلام در روی او ایستاد وفرمود: تو را دعوت به توبه می‌کنم، اگر توبه نکردی سرت را می‌زنم(۲). ➖ جامعه زمان حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام وضعیت بسیار خطرناک و حساسی داشت، چرا که هنوز مدت زمان زیادی از جاهلیت نگذشته بود و مردم عادت‌های جاهلی را ترک نکرده بودند. شاهد آن آیه‌‌ی: (إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ)(مائده/۹۰) که در سال دهم یعنی اواخر حیات پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نازل شد. و معنای آن این است که: تا آن زمان _جدایی از شراب‌خواری که خلیفه دوم تازه با نزول این آیه به ظاهر دست از این کار برداشت_ مخفیانه دست از قربانی کردن برای بت‌هایشان برنداشته و قماربازی‌های زمان جاهلیت را حفظ کرده بودند، اما همه تظاهر به اسلام می‌کردند. پس دشمن در قلب جامعه جای داشت. در چنین جامعه‌ای اگر امیرمؤمنان و صدیقه طاهره علیهماالسلام می‌خواستند افشاگری کنند و به تقابل بپردازند، چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند. این صبر آنان بود که اسلام را حفظ کرد و از نابودی نجات داد. پس ایشان مظلومانه تحمل کردند که تمام منافع دنیوی اسلام را غاصبان ببرند، تا اینکه ظاهر و شعار اسلام محفوظ بماند(۳). 📚 منابع: ۱. مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانی، ص۴۵؛ ارشاد، شیخ‌مفید، ج۲، ص۱۴ ۲. المناقب، خوارزمی، ص۹۸؛ ربیع الأبرار، زمخشری، ج۳، ص۱۵۰ ۳. همسران پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در پرتو قرآن، (چاپ‌اول، سال۱۴۰۲ش، انتشارات رسالت)، صص ۱۰۴_۱۰۸ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar