در گزارشی آمده است که درصد بالایی از خانم های بالای ۳۵ سال دچار افسردگی می شوند، چون خانم متوجه می شود از زیبایی جسمی اش کاسته شده است و دیگر جذابیت های ۲۰ سالگی و ۲۵سالگی را از دست داده است.
طبیعی است. کسی نمی تواند مانع شود. چون تعریف این زن از خودش تعریفی صرفا #غریزی و #جسمانی است ، دچار #افسردگی می شود. اما در فرهنگ #پیشاتجدد سی چهل سالگی ِزن زمان آغاز شاه نشینی اوست؛ #مادر شده است و #حرمت دارد.
هرچه بیشتر #فرزند داشته باشد، از جنبه ی #فرهنگی بهتر است. لازم نیستبه تک تک این موضوعات و سوژه ها پرداخته شود؛ بلکه باید به منشا آن ها اندیشید.
مسئله، #تحول_ادراک_هویتی است. به لحاظ #انسان_شناختی تفکراتی مثل کرم در فضای فرهنگی ما لانه کرده است که منشا تک تک این معضلات است؛ چرا #بچه نمی آورند؟ چرا #سن_ازدواج بالا رفته است؟ چرا ابن کار و آن کار را می کنند؟
این ها ناشی از همین تحول ادراک هویتی است. معنای اعتراض بیست سی ساله به #تهاجم_فرهنگی ، #اعتراض به صدور همین گزاره هاست.
چه کسی مقصر است؟
#دانشگاه_آزاد چقدر مفصر است؟
#دانشگاه_دولتی چقدر مقصر است؟
#صداوسیما چقدر مقصر است؟
باید درباره ی هریک از این بخش ها و نهاد ها اندیشید و بررسی کرد که این ها چطور به سامان برسند.
ص۹۳ از کتاب #ماجرای_فکر_آوینی
#یامین_پور ذیل عنوان ِ " نزاع #کار و #تفریح در #سبک_زندگی_مدرن " و ذیل درس ماهیت تفکر و فرهنگ در غرب مدرن
رفته بودم #غذا _خوری ای ، غذا بخورم، غذا تموم شد، خارج شدم.، 100متری دور شده بودم که، یک لحظه متوجه شدم که تک شاخه گلی که از 5شاخه گلی که از بهشت زهراس گرفته بودم (4تاشو دادم با خادم حرم که به دختران #چادری بدهد که خوب چادر پوشیده اند).... آن یک شاخه گل که برای خودم نگه داشته بودم جا مانده در غذاخوری. در مسیر برگشت با خودم می گفتم خدا نکنه حکمتی داشته که این گل جا بماند؟ اگر حکمتی داشته حکمت اش چه بوده؟ وارد شدم گفتم این گل من جا مانده بود. خانم بدحجابی را با بچه ها و آقاشون مشاهده نمودم. گل را برداشته بودم می خواستم خارج بشوم که این خانم می گفت بیا بیرون می گم، (غذاقروش عنوان ها غذاهاشو گفت گویا خانم نپسندیده بود اما آقا نظرش مثبت بود) دم در غذاخوری بوود آقا می گفت چی میگی؟ من ناهار آن غذا را خوردم نمی تونم برخم باز.(ماه رمضان است مثلا ها ان شالله که مسافر اند) خانم اصلا اهمیتی به حرف زدن آقا نمی داد رو کرد به سمت چپ راه رفتن و دو بچه ها کنار مادرشون. یعنی به معنای واقعی کلمه ریاست حقوقی و شرعی و اخلاقی آقا در تشکیلات خانواده را در رفتار این خانم نسبت به آقا دیدم. کشک هم حساب اش نکرد. ما حدیث داریم بچه ها جلوتر از والدین حرکت نکنند و راه نروند. اما حرکت و منظره ی زشتی بود که خانم 10 قدم جلوتر داشت راه می رفت ، مرد به عنوان یک خادم و مرئوس و تابع به دنبال خانمی که او را محل نگذاشته بود .... #سبک_زندگی_مدرن #الفاجعه { #حکمت جاماندن #گل مشخص شد}
در گزارشی آمده است که درصد بالایی از خانم های بالای ۳۵ سال دچار افسردگی می شوند، چون خانم متوجه می شود از زیبایی جسمی اش کاسته شده است و دیگر جذابیت های ۲۰ سالگی و ۲۵سالگی را از دست داده است.
طبیعی است. کسی نمی تواند مانع شود. چون تعریف این زن از خودش تعریفی صرفا #غریزی و #جسمانی است ، دچار #افسردگی می شود. اما در فرهنگ #پیشاتجدد سی چهل سالگی ِزن زمان آغاز شاه نشینی اوست؛ #مادر شده است و #حرمت دارد.
هرچه بیشتر #فرزند داشته باشد، از جنبه ی #فرهنگی بهتر است. لازم نیستبه تک تک این موضوعات و سوژه ها پرداخته شود؛ بلکه باید به منشا آن ها اندیشید.
مسئله، #تحول_ادراک_هویتی است. به لحاظ #انسان_شناختی تفکراتی مثل کرم در فضای فرهنگی ما لانه کرده است که منشا تک تک این معضلات است؛ چرا #بچه نمی آورند؟ چرا #سن_ازدواج بالا رفته است؟ چرا ابن کار و آن کار را می کنند؟
این ها ناشی از همین تحول ادراک هویتی است. معنای اعتراض بیست سی ساله به #تهاجم_فرهنگی ، #اعتراض به صدور همین گزاره هاست.
چه کسی مقصر است؟
#دانشگاه_آزاد چقدر مفصر است؟
#دانشگاه_دولتی چقدر مقصر است؟
#صداوسیما چقدر مقصر است؟
باید درباره ی هریک از این بخش ها و نهاد ها اندیشید و بررسی کرد که این ها چطور به سامان برسند.
ص۹۳ از کتاب #ماجرای_فکر_آوینی
#یامین_پور ذیل عنوان ِ " نزاع #کار و #تفریح در #سبک_زندگی_مدرن " و ذیل درس ماهیت تفکر و فرهنگ در غرب مدرن