مطلع ِعشقانه
.
۴۴۲ کلمه، سه دقیقه
.
کدام درست میگویند؟ عباس کیارستمی که میگوید «عشق سازنده نیست» یا سید محمدحسین بهشتی که میگوید «زندگی به عشق است، عقل به آدم زندگی نمیدهد». راستش را بخواهید، به نظر من هر دو اما چطور؟ مگر میشود عشق، هم ویران کننده باشد و هم سازنده زندگی؟
.
بهشتی، یکی از نوگراترین روحانیونی که ایران معاصر به خود دیده است. تحصیل در دانشگاه، آشنایی به زبان انگلیسی و البته زندگی در آلمان، مثلثی در زندگی او بود که باعث شد نسبت به روحانیون سنتی، ایدههای مدرنی برای زندگی دنیایی داشته باشد.
.
اما نباید او را از ریشههایش جدا دانست. بالاخره بهشتی یک روحانی بود و یک روحانیزاده. بالاخره در حوزه علمیه درس خوانده بود. بالاخره زاده اصفهان بود، شهری که هنوز هم یکی از سنتیترین و مذهبیترین شهرهای ایران بود.
.
از درخت گیلاس، نباید توقع هلو داشت. در زمین «تکلیف»مداری دین، ازدواج، یک تکلیف شرعی است که باید برای حفظ نیمی از دین آن را انجام داد. حتی اگر، ازدواج تکلیف نباشد، رابطههای بر بستر دین، پر از تعهد است. تعهدهایی که از نظر بهشتی میتواند زندگیساز باشد. چرا؟ چون از دید او، اوج لذت زندگی مخلوق، رضایت خالق است.
.
عباس کیارستمی اما از قبیله دیگری است. از زمره انسانهایی که در زندگی برایشان رضایت خالق موضوعیت ندارد، بلکه مهم این است که حال خودت خوب باشد. کیارستمی، از بستری حرف میزند که در آن خواست انسان، بر خواست پروردگار، اولویت دارد.
.
در این بستر، حتما تعهد، ویرانکننده است. فرض کنید که کسی بخواهد در همه عمرش عاشق یک نفر باشد. کیارستمی ظاهرا اینطور فکر میکند، بعد از «دو ماه» که عسل زندگی تمام میشود چه میماند جز تعهد؟ او لابد پیش خودش فکر میکند چرا باید بعد از دو ماه، به خاطر عشق، پاسوز همسرمان شویم و این همه عشق و این همه زیبایی در جهان را از خود دریغ کنیم.
.
ما مختاریم در زندگیمان سید محمد حسینی بهشتی باشیم که با عزتالشریعه مدرس مطلق ازدواج کرد و ۲۹ سال با او زندگی کرد یا عباس کیارستمی باشیم که حتی شاید وقتی دوست ژولیت بینوش بود، به عشق اعتقادی نداشت. انتخاب با ما است و البته تبعاتش هم با خود ما. ولی هر لحظه از زندگی و به خصوص در انتخابهایمان یادمان باشد که برخی آدمها در این جهان، اسارت زندگی مشترک را تعهد مینامند و برخی هستند که زندگی بدون تعهد را عین آزادی میدانند. یادمان باشد که جهان پر است از کیارستمیها که میگویند «عشق ویرانی است» و جهان پر است از بهشتیها که فریاد میزنند: «خواهرها! برادرها! عاشق شوید.»
.
#عشق_به_روایت_آدم_های_معروف
هدایت شده از طلاب الکریمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 افشاگری مهمان گفتگوی ویژه خبری
❌ تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس برای حذف قانون حجاب
@tollabolkarimeh 🌷
عَنْ اَبى موسى، قالَ: قُلْتُ لاَبى عَبْدِاللّه عليه السلام : جُعِلْتُ فِداكَ #يَسْتَقْرِضُ الرَّجُلُ وَ يَحِجُّ؟ قالَ: نَعَمْ، قُلْتُ: #يَسْتَقْرِضُ وَ #يَتَزَوَّجُ؟ قالَ: نَعَمْ، اِنَّهُ يَنْتَظِرُ رِزْقَ اللّه غُدْوَةً وَ عَشيَّةً؛
ابو موسى مى گويد: به #امام_صادق_عليه_السلام عرض كردم: فدايت شوم، آيا مرد، مى تواند #قرض بگيرد و #حج برود؟ فرمودند: بله؛
عرض كردم: آيا مى تواند #قرض بگيرد و #ازدواج كند؟
فرمودند: بله، #قرض كند و #ازدواج نمايد و شب و روز منتظر روزى خدا باشد.
من لا یحضر الفقیه ج3 ، ص182 و ص183 ،ح3685
#ضرورت_ازدواج
#مهریه #بدهی #قرض
كَما لا يَحِلُ لِغَريمِكَ أَنْ يَمْطُلَكَ و َهُوَ مُؤْسِر ٌفَكَذلِكَ لا يَحِلُّ لَكَ أَنْ تَعْسِرَهُ إِذا عَلِمْتَ أَنَّهُ مُعْسِرٌ؛
همانطور كه براى آن كسى كه از تو #قرض گرفته جايز نيست كه اداء آن را به تأخير بيندازد، پس براى تو هم جايز نخواهد بود كه با اين كه مى دانى او #تنگدست است از او مطالبه كنى.
تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ج6، ص 193 ، ح418 - مجموعه ورام ج2 ، ص265
#مهریه #بدهی #قرض #زندانیان_مهریه #زندانیان_معسر
(16) امام على عليه السلام :
اِيّاكُمْ وَ #الدَّيْنَ فَاِنَّهُ مَذَلَّةٌ بِالنَّهارِ، وَ مَهَمَّةٌ بِاللَّيلِ وَ قَضاءٌ فِى الدُّنْيا وَ قَضاءٌ فِى الآْخِرَةِ؛
زير بار #بدهى نرويد زيرا #بدهكارى #خوارى روز و #اندوه شب است و در دنيا و آخرت باز پرداختى دارد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 95، ح 11
#مهریه #بدهی #قرض
شما اگر نگاه کنید #ازدواج_در_میان_اقوام_مختلف🇬🇳🇬🇬🇯🇲🇯🇵🇯🇪 ،... اینکه حتما بایستی بروند در یک #معبد 🕍🕌 ⛩💒و زانو بزنند جلوی کسی و چه کنند، و مراسمی که در جاهای دیگر وجود دارد، در اسلام نیست.
❤️ در اسلام، یک #صیغه ای است #شرعی که باید خوانده شود.⚘
البته در اسلام ،برای معاملات گوناگون، معاملاتی که اهمیتش کمتر از ازدواج است، شاهد می گیرند.
می توانند خیلی راحت و #بدون_تشریفات این ازدواج را انجام بدهند.
28/6/1379 خطبه عقد
#رهبرانقلاب
#مطلع_عشق
#ازدواج_اسلامی_به_روایت_رهبری
.
اگر خدای ناکرده آن چیزهایی را که #اسلام ، اِزاله کرد و ریخت بیرون ❌، اینها را ما در #عقد_ازدواج بیاوریم، آن وقت عقد ِما، #عقد_جاهلی خواهد شد. ⚠️ خودمان مسلمانیم ، اسممان مسلمان است اما کارمان ، کار #جاهلیت خواهد شد.
[خود را #مذهبی و #حزب_اللهی می دانیم ، نمازخوانیم، هییت برو هستیم، شهدایی اما رفتار مان تابع #عرف و عامه ی #سکولار و لامذهب مآب است.]
اگر #عقد، اسلامی بود، به سبک #سنت_های_قرآنی و بنیان گذاری شده ی به وسیله اسلام، زندگی #شیرین می شود و زن و شوهر با هم خوب زندگی می کنند.
عقد مورخه23/1/1374 #خوشبختی_در_زندگی_به_روایت_رهبرانقلاب
#رهبرانقلاب
#مطلع_عشق
#ازدواج_اسلامی_به_روایت_رهبری
.
#جوان_ها وقتی صحبت می شود می گویند: «اگر #ازدواج کنیم بعدش چه کار کنیم برای #خانه 🏠⛺️🏚، برای #شغل ؟😣🤔🔒 » اینها همان قیودی است که #همیشه ، جلوی #کارهای_اصلی و #اساسی را می گیرد.
فرمود: «ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله» (نور32) یعنی خدای متعال اینها را #کفایت خواهد کرد. ازدواج بکنید [امر است ، دقت بشود]
#خوشبختی_در_زندگی_به_روایت_رهبرانقلاب
#رهبرانقلاب
#مطلع_عشق
#ازدواج_اسلامی_به_روایت_رهبری
.
بله ، ما برای خودمان به قول معروف به جای #خرج ، #بَرج درست می کنیم. #اضافه_های_زندگی و #نیازهای_کاذب به وجود می آوریم. بله، البته #مشکل پیش می آید.
تقصیر کیست؟
در #درجه_ِی_اول ، #تقصیر_متمکّن است.
آن کسانی که امکانات دارند، سطوح را بالا می برند، #سطوح _خواهشها و #توقعات و #نیازهای_کاذب را بالا می برند.
#رهبرانقلاب مورخه 28/6/1379
#خوشبختی_در_زندگی_به_روایت_رهبرانقلاب
#رهبرانقلاب
#مطلع_عشق
#ازدواج_اسلامی_به_روایت_رهبری
.
...اما این باید برای #جامعه_اسلامی جا بیفتد که #ازدواج ، یک #ضرورت است، #باید انجام بگیرد. #باید #تحقق پیدا کند.
اینکه #دخترها بگویند: «ما هنوز #آماده_ازدواج نشده ایم،
#پسرها بگویند: «ما هنوز #عقل_زندگی نداریم، #حرف_های_منطقی #آن_چنانی نیست.
مورخه 1379/6/28
#خوشبختی_در_زندگی_به_روایت_رهبرانقلاب
#رهبرانقلاب
#مطلع_عشق
#ازدواج_اسلامی_به_روایت_رهبری
مطلع ِعشقانه
. اگر خدای ناکرده آن چیزهایی را که #اسلام ، اِزاله کرد و ریخت بیرون ❌، اینها را ما در #عقد_ازدواج
واقعیت اجتماع: شخص استاد #حوزه است تفسیر قرآن می گوید شرح نهج البلاغه می گوید یاا . .. اما می گوید می دانم اسلامی نیست اما نمیشود باید باشد.... چون تو قوم ما بوده چون تو عرف الان باید باشد چون ..... ظاهر مسلمان است اما عمل اسلامی نیست !!!!!
مطلع ِعشقانه
. #جوان_ها وقتی صحبت می شود می گویند: «اگر #ازدواج کنیم بعدش چه کار کنیم برای #خانه 🏠⛺️🏚، برای #شغل
نکته: اگر سیاق کلام را ببینیم رهبری، ازدواح را جز #کارهای_اصلی و #اساسی می دانند . قید همیشه هم توجه بشود می تواند نکته داشته باشد.
مطلع ِعشقانه
. بله ، ما برای خودمان به قول معروف به جای #خرج ، #بَرج درست می کنیم. #اضافه_های_زندگی و #نیازهای_ک
نکته: معنای لفظ #برج مطالعه و بررسی بشود؟! دقیقا دقت کنیم #اضافه_های_زندگی چیست؟ #نیازهای_کاذب و غیرواقعی چیست که برای خودمان ساخته ایم؟
مطلع ِعشقانه
. بله ، ما برای خودمان به قول معروف به جای #خرج ، #بَرج درست می کنیم. #اضافه_های_زندگی و #نیازهای_ک
نکته: #تقصیر_متمکن_ها باید در معضل ازدواج ها و نافرجام شدن ازدواج ها بررسی بشود. مسئله خوبی است برای بررسی.
مطلع ِعشقانه
. بله ، ما برای خودمان به قول معروف به جای #خرج ، #بَرج درست می کنیم. #اضافه_های_زندگی و #نیازهای_ک
نکته: دقیقا مسئله این است نیاز صادق و حقیقی چیست؟ #نیاز_کاذب چیست؟ آیا #صداوسیما تبیین می کند اینها را یا بلکه بدتر دارد خواهش ها و توقعات را بیشتر می کند توقعات کاذب را
مطلع ِعشقانه
. ...اما این باید برای #جامعه_اسلامی جا بیفتد که #ازدواج ، یک #ضرورت است، #باید انجام بگیرد. #باید #
واقعیت اجتماع: الان #جامعه_اسلامی ، جامعه ی مسلمان و حزب اللهی ها، بچه های اهل رسانه ، اصلا مسئله ی #ازدواج را یک #ضرورت یک #مهم ، یک #مسئله_اصلی نمی داند؟!!!! #باید ای برای #ازدواج قائل نیست به ضرورت و باید ازدواج ایمان ندارد. ضرورت یعنی اگر اتفاق نیفتد تحقق نیفتد در جامعه ،جامعه دچار مشکل می شود
مطلع ِعشقانه
. ...اما این باید برای #جامعه_اسلامی جا بیفتد که #ازدواج ، یک #ضرورت است، #باید انجام بگیرد. #باید #
واقعیت اجتماع: البته خود #دخترها هم مسئله #ازدواج را #ضرورت نمی دانند! یک #باید نمی دانند که باید تحقق پیدا کند. یک #مسئله_اصلی نمی دانند. و نیز عده ای از پسرها....
مطلع ِعشقانه
. ...اما این باید برای #جامعه_اسلامی جا بیفتد که #ازدواج ، یک #ضرورت است، #باید انجام بگیرد. #باید #
نکته: این جمله ای که برخی ها بیان می کنند « من #قصد_ازدواج ندارم» یا « من #آمادگی_ازدواج ندارم» یا «من #عقل_زندگی ندارم» #رهبر_انقلاب این حرف ها را ، حرف های از روی منطق و حساب نمی داند. حرفی است از روی هوای نفس برای فرار از مسئولیت
مطلع ِعشقانه
🎥 افشاگری مهمان گفتگوی ویژه خبری ❌ تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس برای حذف قانون حجاب @tollabolkari
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ابوالفضل اقبالی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: طبق بررسی های صورت گرفته در چهل سال اخیر آن دسته از کسانی که حجاب برتر را برگزیده بودند و باور 90 درصدی داشتند به سمت کاهش حجاب و افزایش بد حجابی رو آورده اند. البته طبق تحقیقات هنوز نیمه پُر لیوان با حجاب کامل است.
او ادامه داد: کاهش حجاب یک واقعیت اجتماعی شده اما هنوز تبدیل به یک بحران اجتماعی نشده است. طبق نظرسنجی ها حدود 78 درصد موافق حجاب بوده اند حال بعضاًحجاب فردی و یا طبق ساحت اجتماعی .
این پژوهشگر گفت: هنوز تردد افراد بدحجاب آسیب رسان در سطح شهر در سال 91 به ثبت رسیده و حدود 32% از ترددهای سطح شهری با زنان حجاب دار و بدون آسیب است یعنی پرسه زنی زنان بدحجاب در سطح شهر سبب شده که تردد بد حجابان بیشتر به چشم بخورد.
فرشته روح افزا استاد دانشگاه در سمت دیگر استودیو گفت: آنچه در سطح اجتماعی به چشم می خورد چندان هم غریب نیست زیرا در بخش آموزش و پرورش در سطوح مختلف در بحث عفاف و حجاب کار خاصی صورت نمی پذیرد عکس دار کردن کتب درسی، کار بنیادین محسوب نمی شود.
او افزود: عدم ارائه ارز 4 هزار 200 تومانی به پارچه مشکی را می توان یک گام ضد فرهنگی در روند کاهش حجاب تلقی کرد. زیرا عده ای نمی توانند چادرمشکی تهیه کنند.
نعیمه اسلامی پژوهشگر فعال حوزه حجاب در ارتباط تصویری از دیگر استودیو گفت: پُر واضع است که وضع عفاف و حجاب مناسب نیست اما جامعه ایرانی با حجاب خصومتی ندارد و عده قلیلی هستند که با حجاب متضاد هستند. در هیچ کجای دنیا جایی نیست که مردمانش بتوانند با هر لباس که بخواهند در سطح شهر تردد کنند.
روح افزا در استودیو گفت: در نگاه قانون مشکلی وجود ندارد اما در اجرای آن مسائل بسیاری وجود دارد یکی از آن مسائل اینست که یکی از نمایندگان که کارش قانون گذاری است خلاف قانون عفاف و حجاب با شبکه خارجی وارد مصاحبه و صحبت می شود یا دیگر اینکه در نمایشگاه کتاب دیده شده که بالغ بر 200 کتاب ضد حجاب به نمایش در آمده است.
نصراله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: امروز آنچه مشاهده می شود اینست که در مقابل هجمه های ضد فرهنگی جوامع غربی، برنامه هایی از قبیل فیلم و سریال تئاتر و فعالیت های فرهنگی اثرگذاری از سوی صدا و سیما و سایر رسانه های گروهی نداریم یا دستگاه های مرتبط انجام نداده اند.
روح افزا در استودیو گفت: حجاب آیه قرآن است نظارت های موجود ناکافی است حتی در مجلس مردم باید زمانی که رای می دهند به این موضوع هم حساس باشند که چه کسی را انتخاب می کنند.
پژمانفر در ادامه ارتباط تلفنی گفت: باید کسانی که حجاب را رعایت می کنند حمایت کنیم با آنها که رعایت نمی کنند برخورد کنیم اما تقویت عنصر فرهنگ سازی در جامعه هم مهم است.
اقبالی در استودیو گفت: از بدنه دولت و جامعه صدای واحدی در مواجهه با حجاب به گوش نمی رسد بخش مهمی از بدنه حاکمیت اساساً بر سر نفی ارزش ها برای خودش سرمایه ای دست و پا کرده بدیهی است که برای حجاب و حفظ ارزش ها هزینه نمی کند بلکه برخی از نمایندگان مجلس هم علیه حجاب قانونی با رسانه های غربی مصاحبه می کنند دستگاه های رسانه ای هم از کمبود تنوع تبلیغات در راستای ترویج حجاب برخوردار است تنها ارگانی که در این راستا گام بر می دارد نیروی انتظامی و جامعه مردمی است. البته نیروی انتظامی مظلومانه سیبل حاکمیت در مواجهه با این مشکل شده است.
او ادامه داد: ما مشکل عرضه حجاب داریم نمی شود از نیروی انتظامی بخواهیم با کسانی که عملاً عبا برتن می کنند و دیگر نامش مانتو نیست و از بازار داخلی تهیه شده است برخورد کنند اینجا یک هم افزایی نیاز است در بدنه حاکمیت یک بلاتکلیفی وجود دارد.