هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ انتقاد آیتالله محسن اراکی از عملکرد صدا و سیما در اغتشاشات اخیر
🔹 مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین تأکید کردند اما متأسفانه آنچنان که شایسته است در این عرصه عمل نشده؛ همه ما وظیفه داریم مسائل نظام را بهتر تبیین کنیم خصوصاً رسانه ملی و دستگاه های تبلیغاتی ما ضروری است در عرصه تبیین مسائل نظام بهتر و قوی تر عمل کنند.
🔹 متاسفانه در حوادث اخیر شاهد بودیم که در بعضی از شبکه های رسانه ملی ما، عناصری که مغلوب بازی دشمن شده بودند، ایده های دشمن را ترویج کردند و بر آتش فتنه افزودند و عملاً در مسیر ترسیم شده از سوی دشمن قرار گرفتند. آنها در رسانه ملی دروغ پردازی کردند و قبل از مشخص شدن موضوع گفتند این خانم کشته شده. کسی آمد گفت من پزشکم و میدانم جز از طریق ضرب و جرح این اتفاق رخ نمی دهد که اینها مصادیق اشاعه فحشاست.
🔹 کسانی که این تریبون را در اختیار افراد نا اهل قرار میدهند هم مسئول اند، چرا در این شرایط التهاب آور اجازه می دهید از تریبون رسمی جمهوری اسلامی دروغ پراکنده شود؟ چرا اجازه میدهید از تریبون جمهوری اسلامی که تریبون ملت ایران است، با هزینه ملت ایران به دروغ بگویند آنها که آمدند به خیابانها و به اموال عمومی آسیب زدند و اموال مردم را نابود کردند و به آتش کشیدند و غارت کردند به بانکها حمله کردند پول مردم را دزدیدند ملت ایران هستند؟
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29950
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ در نخستین نشست خانه گفتوگوی دانشگاه تهران چه گذشت؟
🔹 «خانه گفتوگوی دانشگاه تهران» به عنوان یک نهاد جدید که میخواهد مرکزی برای نقد و تحلیل مسائل حوزههای مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در دانشگاه تهران با حضور اساتید رشتهها و تخصصهای مختلف از رویکردهای فکری و سیاسی متفاوت باشد، رسماً با حضور ۹۰ استاد دانشگاه تهران شکل گرفت و با برگزاری اولین جلسه آن که با ارائه دیدگاههای ۲۰ نفر از دانشگاهیان دانشگاه تهران همراه بود، نهادی جدید در دانشگاه تهران برای گفتوگو و نقد راهاندازی شد.
🔹 خلاصه دستور اولین نشست «خانه گفتوگوی دانشگاه تهران» بررسی این گزاره بود که برای ارتقای مرجعیت دانشگاه چه کار کنیم. رئیس دانشگاه با ابراز این عقیده که تحقق استقلال اداری، مالی و سازمانی دانشگاه میتواند باعث ارتقای این مرجعیت شود، دیدگاهش را گفت و منتظر ماند تا راهکارهای اساتید را بشنود.
🔹 برخی با تاکید بر ادامهدار شدن این نوع نشستها، گویی نفس همین نشستهای انتقادی و تحلیلی را عامل مؤثر در ارتقای مرجعیت دانشگاه میدانستند، برخی همان فضای استقلال دانشگاه را مقوم مرجعیت دانشگاه دانسته و البته بسیاری هم تحلیل خود را با نگاه به ناآرامیهای اخیر سامان میدادند؛ البته معطوف شدن تحلیلها به این سمت چندان هم عجیب نبود.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30003
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پارک علم و فناوری استان قم تفاهمنامه همکاری امضاء کردند
🔹 حجت الاسلام والمسلمین دکتر حکیمیان، رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: نبود یک تصور و ترسیم شاکله مند از نحوه تبدیل یافته های پژوهشی در علوم اسلامی و انسانی به محصولات فناورانه و نیز ادبیات و الزامات متفاوت حوزه فناوری از جمله مواردی است که عزیمت پژوهشگران دینی و معرفتی به سمت راه اندازی کسب و کارهای فناورانه را با مشکل مواجه می سازد.
🔹 کارکرد علوم اسلامی و انسانی در معناسازی و تولید محتواست و لازم است لذا فناوری و نوآوری باید در خدمت بازتولید و انعکاس ارزش های فرهنگی و مذهبی در جامعه باشد و هرچقدر پژوهشگران ما به سمت کاربردی سازی علوم انسانی حرکت کنند به همان میزان ما در این حوزه چه در داخل کشور و چه در محیط بین المللی از زبان و توان قدرتمندتری برای دفاع و نهادینه سازی ارزش-های خود برخورداریم.
🔸 دکتر رهسپار فر، رییس پارک علم و فناوری استان قم: مرکز رشد علوم اسلامی و انسانی پارک علم و فناوری استان قم اولین نهاد فناورانه ای است که با مأموریت خاص در این حوزه آغاز به فعالیت کرد که علاوه بر مرکزیت مذهبی و فرهنگی، جایگاه مهم و ظرفیت ملی این استان در تولید محتوا و فناوریهای نوین را نشان میدهد.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30015
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_دانشگاه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📚 معرفی کتاب «حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال، آینده»
📝 کتاب «حوزه علمیه؛ چیستی گذشته حال آینده» برگرفته از بیانات و نظرات آیت الله علیرضا اعرافی و با تدوین محمد آزادی از سوی مؤسسه اشراق و عرفان منتشر شده است.
1️⃣ ضرورت مدیریت تحول: مدیریت تحول نکتهای است که رهبرمعظم انقلاب در زمینه تحول حوزههای علمیه به خوبی به آن اشاره شده کردهاند. اگر تحول پرشتاب امروز مدیریت نشود، موجهای تغییرات بر حوزه سوار خواهد شد و حوزه را غرق خواهد کرد؛ اما اگر با تدبیر و برنامهریزی هوشمندانه وارد میدان شویم، این معادله معکوس میشود و آنگاه حوزه میتواند بر این موجها سوار بشود و مسیر را رهبری کند و به درستی به این تغییرات و تطورات جواب بدهد.
2️⃣ تأکید بر آیندهنگری و آیندهپژوهی: نکته دیگر، تأکید رهبر معظم انقلاب بر آیندهنگری و آینده پژوهش است و با توجه به اینکه نهاد حوزه مثل هر نهاد و سازمان دیگر در معرض تغییر و تحول است، برای زمینهسازی ایجاد تحولات مفید باید اهتمام ویژهای به آیندهنگری در آن مبذول شود.
3️⃣ ضرورت تهیه نقشه جامع و چشمانداز تحولات حوزه: در پرتو این سه نگاه اساسی، تحول در متون آموزشی و برنامهریزی آموزشی، نظام آمار و ارقام ارزشیابیهای آموزشی، تربیت مبلغ، توجه به بعد بین المللی حوزه، بازسازی و اصلاح ساختارهای حوزه و اهتمام به گسترش انجمنهای علمی در حوزه و پاسخگویی بهینه سازهای حوزه، از نکات دیگری است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید میکند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29748
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#معرفی_کتاب
#حوزه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ سلسله درس گفتارهای نظامهای اسلامی؛ بررسی فقهی خشونت در خانواده
🎙 استاد: حجت الاسلام و المسلمین حسین بستان (نجفی)
📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 8 صبح
🔹 محل برگزاری: میدان معلم، خیابان سمیه، پلاک۴۷۲
💢 شروع کلاس: چهارشنبه 4 آبانماه سال 1401
🔰 جهت ثبت نام نام و خانوادگی و سطح و پایه تحصیلی خود به ادمین مفتاح @Meftahandishe را ارسال نمایید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_گفتار_نظام_اسلامی
#خانواده
#حجت_الاسلام_حسین_بستان
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
🔴 فراخوان جذب پژوهشگر و هیئت علمی
💠گروه حقوق در نظر دارد جهت تکمیل کادر هیئت علمی و پژوهشی خود از میان فارغالتحصیلان و دانشجویان مقطع دکتری رشتههای زیر عضو هیئت علمی و پژوهشگر جذب نماید:
⬛️حقوق خصوصی
⬛️حقوق عمومی
⬛️حقوق جزا و جرمشناسی
⬛️حقوق بینالملل
✅ملاحظات:
◽️پژوهشگران خبره میتوانند بهعنوان عضو هیئت علمی در این دانشگاه جذب شوند
◽️پژوهشگران موردنظر در امور آموزشی و پژوهشی بکار گرفته میشوند
◽️دارندگان مدرک دکتری از دانشگاههای دولتی و تراز اول دارای اولویت هستند
◽️متقاضیان جذب، رزومه تفصیلی خود(شامل سوابق فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی) را جهت بررسی و دعوت به مصاحبه تا ۳۰ آبانماه ارسال کنند.
☎️۰۲۱۷۴۱۸۸۶۷۰
📧law.journal@ihu.ac.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فراخوان
#جذب_پژوهشگر
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ حجاب یکی از لبههای فرهنگی برخورد تمدنی است
🔻 آیت الله میرباقری:
🔹 به نظر می رسد حجاب اصل در ایمان و کفر نیست همچنان که اصل در انقلابی و غیر انقلابی نیست. اما از فروعات و جزئی از سبک زندگی اسلامی و ایمانی است. غرب الگوی پوشش را به لبه درگیری تمدنی تبدیل کرده است؛ از این رو باید نسبت به آن باید هشیار بود و این موضوعات مهم را غیر تمدنی معنا نکنیم. از سوی دیگر زمانی که میخواهیم با بیحجابی مواجه و آن را اصلاح کنیم، باید با ریشههای آن مقابله کنیم.
🔹 ریشه های بی حجابی عبارتند از تحقیر شدگی جوانان، شکل گیری ساختارهای شهری و الگوهای اقتصادی بر پایه علوم انسانی مدرن؛ بنابراین مبارزه با تحقیر شدگی و مبارزه با شبکههای سکولار جهانی و منطقه ای، مبارزه با ساختارهای ترویج کننده بیحجابی، راه اصلی مقابله است.
🔹 حرکت به سمت ظهور نیازمند عبور از فضای ظلمانی است و باید جامعه را از فضای ظلمانی عبور بدهیم. عاملی که غرب حجاب را به لبه درگیری فرهنگی تبدیل کرده است، این است که بانوان محجبه ما ضربه جدی به غرب زدهاند و اثبات کردند که میشود در مسیر پیشرفت حرکت کرد اما پوشش و عفت خود را متناسب با فرهنگ اسلام حفظ کرد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30277
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_و_خانواده
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📚 فراخوان جذب پژوهشگر «در عرصه دانشنامه عفاف و حجاب»
🔻 شرایط پذیرش؛
1️⃣ مدرک ارشد، دکتری، سطوح ۳و۴ حوزه
2️⃣ دارندگان رتبه پژوهشی در سطوح علمی
3️⃣ دوره کارورزی با نگارش دو مقاله
4️⃣ پذیرش ارزیابی اولیه مقالات
📱 ارسال مدارک به شناسه: @HijabEifaf
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_و_خانواده
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 طرح ویژه طلاب سطح ۳ و ۴ حوزه های علمیه
🔰 حجتالاسلام والمسلمین سید علی عماد، رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه:
🔹 طرح های پشتیبانی و ارتقایی و توانمندی متعددی در بنیاد ملی نخبگان در هماهنگی با دستگاه های حاکمیتی نظام طراحی شده و در آن چارچوب از نخبگان و برگزیدگان و استعدادهای برتر حمایت می شود. یکی از این طرح ها، طرح شهید علی صیاد شیرازی است. این طرح در حقیقت با چند هدف طراحی شده است.
🔹 انتظار ما این است که طلاب جوانی که تمایل دارند در حوزه فناوری فرهنگی، علمی و حکمرانی، حضور یابند و این جایگاه های مهم و اساسی را دریابند. یکی از مهمترین حوزه های علمی و فناورانه، حوزه فناوری های نرم و حکمرانی مطلوب است. در اینجا باید طلاب حضور یابند و گره از کار حوزه و نظام و کشور گشوده شود. این مساله بسیار ارزشمند و مفید و کارآمد است.
🔹 به زودی فراخوان شرکت در طرح شهید صیاد شیرازی که طرح گذراندن خدمت مقدس نظام وظیفه توسط طلاب است اعلام می شود و پس از اعلام و تاریخ فراخوان، طلاب وارد سامانه می شوند و پس از ثبت نام در سال نخست نزدیک ۲۰۰ نفر از طلاب حوزه علمیه را می توانیم شناسایی و جهت گذراندن خدمت به بخش ذی ربط یعنی مرکز نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح معرفی کنیم.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30330
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ شعار «زن، زندگی، آزادی» در مقابل شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» مطرح شده است
🔻 دکتر طهرانچی در نشست مسئولین استانی امور زنان و خانواده:
🔹 شعار «زن، زندگی، آزادی» یک گزاره است، ساده انگاری است که اگر تصور کنیم این مفهوم در «پ ک ک» به یکباره خلق شده و سپس در نگاه حزب کومله آمده و پس از آن به یک شعار در زبان کردی و سپس به زبان فارسی تبدیل شده است. عقبه این شعار بسیار متفاوت است. در این شعار زن، زندگی و آزادی، آن مفاهیمی نیستند که به آن فکر میکنیم، بلکه در واقع این شعار در مقابل شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» مطرح شده است.
🔹 سوالی که مطرح میشود این است که دعوا به خاطر چه موضوعی است؟ آیا این دعوا به خاطر شعار «زن، زندگی، آزادی» یا کنشگران صحنه است؟ خیر. پاسخ درست این است که دعوا به خاطر سیاستگذاری، پارادایم و ساحت علم است، علمی که در آن خدا جایی ندارد. دعوا بر سر مسأله حجاب نیست، در واقع ما در دانشگاه و نظام تعلیم و تربیت آن طور که باید عمل نکردیم و باید روی این مسأله اقدامات لازم صورت بگیرد.
🔹 پوشش واقعی یک عادت نیست، بلکه باور و کنش است. پوششی که سر عادت باشد با یک هجمه کنار گذاشته میشود، اما پوششی که براساس باور باشد، هیچگاه کنار نمی رود. امروز دعوا بر سر باورهاست. پشت باورها، علم است و علم کارخانه آدم سازی است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30373
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ حوزه در صف مقابله فرهنگی و خط مقدم جنگ فرهنگی ایستاده است
🔻 آیتالله علی اکبر رشاد در آیین آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه استان تهران:
🔹 حوزه به علوم شناختی اهتمام داشته باشد. ۷۴۰ درس در حوزه است اما یک کرسی علوم شناختی دایر نیست، فرهنگ مقاومتی فرهنگ سلبی نیست بلکه باید مدیریت کرد، مگر می شد شاهراههای اطلاعاتی را بست اما می توان کار ایجابی کرد.
🔹 حوزه تهران ظرفیت عظیمی است و ۱۵ هزار طلبه در طراز حوزه های بزرگ دارد، باید حوزه در پاسخ به شبهات و تولید محتوا اعلام آمادگی می کنیم، در حوزه فرهنگ آتش به اختیاری است زیرا در محاصره هستیم، جوان ها در دام فرهنگی اسیر می شوند اما کشته های فرهنگی ما شهید نیستند.
🔹 در واقع فرهنگ مقاومتی یعنى فرهنگی که در شرائط تهاجم همه جانبه فرهنگی، روانی و شناختی می تواند تضمین کنندهى رشد و شکوفائى فکری و فرهنگی کشور باشد و به ارتقاء فکری و فرهنگی جامعه و افراد آن بینجامد و آنها را در برابر هجمه های فرهنگی مصون بدارد.
🔹 باید بتوانیم در مورد مفاهیم مرتبطی چون اصالتِ فرهنگ و مهندسی فرهنگی و جنگِ فرهنگی و جنگِ نرم و رخنۀ فرهنگی و استقلالِ فرهنگی و پیشرفت درونزا و مصونسازی فرهنگی و مردمسالاریِ فرهنگی و خلّاقیّت فرهنگی و بازسازیِ انقلابیِ ساختارِ فرهنگی و تحوّلِ فرهنگی و ….به جهاد تبیین بپردازیم.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29891
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 تکنیکهای اقناع در پاسخگویی به شبهات
🔰 حجتالاسلام والمسلمین برته در اولین کارگاه آموزشی مدیریت شبهه شناسی و گفتمان سازی:
🔹 یکی از اصلی ترین زیرساخت های فتنه ها در طول تاریخ دروغگویی و حقپوشی است؛ اساساً شبهات با دو فرآیند عادی و سازمان یافته تولید و منتشر می شوند؛ شبهات سازمان یافته معمولاً بر پایه یک یا چند دروغ و در سایه یک جریانسازی هدفمند ساخته و پرداخته می شوند.
🔹 هیچ گاه نباید فریب ظاهر سوال را بخوریم و پرسشهای معرفتشناختی را با روانشناختی اشتباه بگیریم؛ اگر اشتباه بگیریم، مخاطب ما بی پاسخ مانده و در مرحله بعد “درونی شدن شبهه” اتفاق می افتد. پس از آن است که به مرحله تعمیم می رسد که مرحله ای آسیب زاست و می تواند به ایجاد فتنه در سطح اجتماعی منجر شود.
🔹 بطور کلی باید برای پاسخ به شبهات تکنیک های اقناع را بیاموزیم و آن ها را به کار بندیم. یکی از این تکنیک ها «پرداخت سوال» نام دارد که در آن در مورد اصل سوال بحث می شود؛ در این تکنیک هم زمان و فرصت پاسخگویی خلق می شود و هم حس رفاقت و برادری در مخاطب ایجاد می شود.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29583
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com