eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
454 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پژوهشگاه های علوم انسانی- اسلامی تقسیم کار مشخصی داشته باشند 🔻 آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در سخنانی مطرح کرد: 🔹 با دستور کاری دقیق و تقسیم کار میان پژوهشگاه ها می توانیم به سمت ارتقاء جایگاه علوم انسانی- اسلامی قدم برداریم. 🔹 همه ما سال هاست که مسئله علوم انسانی، اصلاح، ارتقاء، آسیب، تولید، توسعه، ترویج و احیانا کاربردی سازی این حوزه وسیع را در دستورکار داریم و رهبر خردمند و فرهمند و تیزهوش و آینده نگر نیز به این مسأله اهتمام دارند و مرتب در خلال رهنمود ها و تدابیرشان به این موضوع می پردازند. 🔹 عموم دستگاه ها خاصه دستگاه های حاضر در این محفل نیز به این مسئله اهتمام دارند ولی یک سری مشکلاتی پیش روی ماست که چندان که باید کار به نحو مطلوب پیش نمی رود. 🔹 هنوز بعد از چند دهه که این مقوله مطرح است، درگیر مباحث ماقبل هستیم، یعنی هنوز از ضرورت این مسئله حرف می‌زنیم، از امکان این مسأله حرف می زنیم، از فایده مندی و ضرورت علوم انسانی حرف می زنیم در حالیکه باید از این مرحله عبور کرده باشیم. 💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31135 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
⭕️مدرسه هوش مصنوعی در علوم اسلامی 🔹پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با همکاری اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از سلسله نشست های "مدرسه هوش مصنوعی در علوم اسلامی" برگزار می کند: ✳️ هوش مصنوعی توضیح پذیر 👨‍🏫سخنران: علیرضا شهبازی موسس شرکت گراف دانش بنیان و عضو هیات مدیره موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی(همتا) 📆 یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ 📍پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید سلیمانی 🔗لینک حضور مجازی: http://dte.bz/iidm _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تحلیل محمدتقی کرمی از وضعیت «بی‌ارزشی» در بخشی از جامعه ایران 🔹 واقعیت این است که تنها چیزی که در جامعه ما هنوز زنده و سرپاست خانواده است. این هم یک تعارف نیست. نمی‌گویم خانواده هیچ خللی بهش وارد نیست. الان اگر شما بیمار شوید تنها پشتیبان و نگران شما خانواده و اعضای آن است و رفیق و همکار و همکلاسی به درد آدم نمی‌خورد. یا اگر تمام رفقای آدم به آدم نارو بزنند برادر و خواهر نمی‌زنند. 🔹 ارزش مودت و رحمت در همه خانواده‌ها وجود دارد چون ودیعه الهی است. و جعل بینکم مودت و رحمه. من در ماجرای رومینا خیلی مخالف برساخت رسانه‌ای آن بودم. نظرم این بود که اینکه یک پدری دخترش را با داس می‌کشد قطعا جنایت است و باید آن را محکوم کرد اما اینکه از میان میلیون‌ها پدر چندتا پدر سنگدل این کارها را بکنند اصلا دلیل موجهی برای تضعیف جایگاه پدر نیست. زیرا این کار به تضعیف نهاد خانواده می‌انجامد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=35109 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ قائل شدن حق شهروندی و مقابله فرهنگی با بهائیت کلامی نادرست است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، استاد حوزه علمیه قم: 🔹 اسلام شهروند درجه یک و دو دارد؛ با صراحت باید گفت که شریعت مقدس اسلام شهروند درجه یک و دو را تعریف کرده است و ما نیز هیچ استنکافی از بیان این مطلب نداریم؛ البته همه ادیان و کشورها برای تمام افراد حقوق شهروندی مساوی قائل نیستند؛ کشورهای غربی و اروپایی هم دروغ می‌گویند که حقوق شهروندی ما برای همه یکسان است. 🔹 قانون جزیه برای غیر مسلمانانی است که در کشور اسلامی زندگی می‌کنند؛ این قانون نشان می‌دهد شهروندان در ممالک اسلامی به درجه یک و دو تقسیم می‌شوند؛ شهروند درجه دو با عنوان جزیه بیشتر مالیات می‌دهد که این وجوه نیز صرف امنیت و شهروندان دیگر می‌شود. 🔹 قیام امام راحل به خاطر احیای اسلام بود، بنابراین درباره فرقه ضاله بهائیت و سر کار آمدن عده‌ای از آن‌ها تذکرات مؤکدی را به مسئولان و علما فرموده بودند؛ به هر حال هیچ عالم شیعی نمی‌تواند بهائیت را یک مذهب دینی و جزو طوایف مسلمین بداند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=35143 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ حذف جریمه دیركرد اقساط بانكی در آینده نزدیک 🔻 دکتر خاندوزی، وزیر اقتصاد:‌ 🔹 پیش از این اعلام شده بود که اگر وام‌گیرندگان، اصل و سود بدهی را به بانک بپردازند ۶ درصد جریمه دیرکرد آنها بخشیده خواهد شد و گام بعدی برای این است که با استفاده از روش‌های اعتبار سنجی جدید تسهیلات دهی را انجام دهیم. 🔹 باتوجه به اینکه تولید بسیاری از کشورهای اسلامی از روش بیمه تکافل استفاده می‌کردند تا بتوانند از عقود شرعی در فرایندهای بیمه‌گذاری استفاه کنند، با دستور رئیس‌جمهور آیین‌نامه مربوط به بیمه تکافل به شرکت‌های بیمه کشور ابلاغ شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ جلسه هم‌اندیشی اداره کل امور مالیاتی استان قم و ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی 🔹حجت الاسلام فرهانی فرد، رئیس ستاد و مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به سخنان اخیر دکتر خاندوزی در دیدار ایشان با علماء و مراجع قم، رسالت اصلی ستاد را حل علمی مسائل و مشکلات دستگاه های تابعه وزارت اقتصاد با رویکرد اسلامی بیان نمود. 🔹 وی اعلام کرد که امور مالیات، بورس، بیمه و بانک از دغدغه های اصلی پژوهشگران اسلامی میباشد و نظر به اهمیت و سابقه نظری و کاربردی مالیات های اسلامی در اقتصاد، این ستاد آمادگی لازم برای همکاری در حل نظام مسائل و مشکلات امورمالیاتی را دارد. 🔸 در این جلسه دکتر نیروبخش مدیر کل امور مالیاتی استان قم نیز ضمن اعلام آمادگی برای گسترش هرچه بیشتر همکاری های ستاد و اداره کل امورمالیاتی استان قم، اعلام حمایت خود را درخصوص امور پشتیبانی و نیروی انسانی ستاد اعلام نمودند. 🔸 با اشاره به اهمیت نقش مالیات در نظام اقتصادی ایران و نیز لزوم افزایش درآمدهای مالیاتی، بر تبیین اهمیت پرداخت مالیات و نقش آن در رشد و بالندگی اقتصادی ایران و همچنین فرهنگسازی مناسب برای آحاد جامعه در پرداخت مالیات به مثابه یک پرداخت شرعی به دولت اسلامی تاکید نمودند و در این زمینه استفاده از پتانسیل حوزه های علمیه را لازم و ضروری دانستند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ خانواده خصوصی 🔻 حجت‌الاسلام فرج الله هدایت نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 ساختار کلی فقه امامیه در طرح ابتکاری محقق حلی در کتاب شرائع الاسلام، چهاربخشی و به عبادات، عقود، ایقاعات و احکام خاص طبقه بندی شده است. در این ساختار کلی که تا زمان ما الگوی رایج و پذیرفته شده است، خانواده جایگاه معرفتی مشخّص و ساختار درونی منظمی ندارد. 🔹 افزون بر این، در ساختار شرائع الاسلام، مجموعه مسایل باب های فقه خانواده به حقوق خصوصی یا روابط دورن خانوادگی محدود است و برای مباحث مهم مربوط به مناسبات دولت و خانواده بابی اختصاص نیافته و مسایل آن بررسی نشده است. 🔹 بنابراین، فقه خانواده «فاقد تشخّص»، «ناقص» و «نامنظم» بوده و نیازمند طرحی جدید است. نوشتار کنونی در مقام طراحی ساختار جامع و تبویب منطقی فقه خانواده برآمده است. 🔹 در طرح پیشنهادی نگارنده، ساختار کلی فقه خانواده دو بخشی است؛ بخش نخست به مسایل مربوط به «حقوق خصوصی» و بخش دوم به مسایل مربوط به «حقوق عمومی» خانواده اختصاص یافته و نظام مسایل هر دو بخش شناسایی و مدون گردیده است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ از هوش مصنوعی تا سنت های تحقیقی حوزه 🔻 آیت‌الله کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه بررسی کرد؛ 🔹 بنده در مقابل هوش مصنوعی می خواهم مفهومی را معرفی کنم که اسم آن را هوش وحیانی گذاشته ام. هوش وحیانی یعنی داده پردازی صددرصد درست و بدون ذره ای خطا از اطلاعات که این اطلاعات از قرآن و سنت صحیح پیامبر و اهل بیت علیهم السلام به دست می آید در واقع ما قرآن کریم و سنت صحیح پیامبر و تبیین اهل بیت را هوش وحیانی می گوییم. اینکه در تعریف هوش وحیانی گفتیم داده پردازی صددرصد درست از اطلاعات دلیلمان آیه ی ۸۲ سوره نساء «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا» است. 🔹 ما باید در مقابل هوش مصنوعی به سمت و سوی استفاده از هوش وحیانی بیاییم چرا که با هوش وحیانی و عقلانیت توحیدی می توانیم از هوش مصنوعی استفاده کرده و تهدیدات نهفته در آن را به فرصت و نقاط ضعف آن را به قوت تبدیل کرد. 🔹 قرآن دارای موضوعات مختلف فرهنگی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، بین المللی، سیاسی، بهداشتی، دفاعی، خبر از حال، گذشته و آینده و موضوعات متنوع درمورد زنان، کودکان، اقوام، ملت ها و سنت هاست همچنین قرآن نظام دارد که به معنی مجموعه ی اجزا به هم پیوسته، مرتبط، هدفمند و دارای غایت واحد است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=35157 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔«معاصرت و کارآمدی در آیینه فقه» 🎙ارائه: استاد محمدحسین ملک زاده، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم 🗓 زمان: یکشنبه، ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 🏛مکان: قم، خیابان هنرستان، ساختمان مدرسه فکرت 📌جهت ثبت نام حضوری و مجازی در این محفل به آیدی @m110614 پیام بدهید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅ بدون توجه به راهبرد شاگردپروری نیروی کارآمد و موثر برای اداره کشور نخواهیم داشت 🔻 دکتر حسن ملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی: 🔹 باید بین کهنه استادان و اساتید باتجربه ارتباطات علمی وجود داشته باشد و تبادلات علمی صورت بگیرد. راه علم راه خیلی همواری نیست. نواستادها به کهنه‌استادها محتاج‌اند و باید از تجربیات آن‌ها استفاده کنند. کهنه‌استادها نیز باید به نواستادان نگاه کنند و امید و انرژی بگیرند. مناسبات این دو بخش می‌تواند کارساز باشد. 🔹 شاگردپروری یعنی ایجاد یک زمینه و شرایط که استعدادهای دانشجو به فعلیت برسد و این تنها با تعلیم به دست نمی‌آید؛ تعلیم تنها یک ذهن شاگردپروری است. 🔹 یک استاد باید به ابعاد مختلف وجودی دانشجو بپردازد. استاد نمی‌تواند بگوید من استاد یک رشته خاص هستم و برای مثال شرایط روحی دانشجو برای من اهمیت ندارد. 🔹 برخی مسائل ممکن است در وجود یک انسان بمیرند و انسان آنها را با خود حمل کند؛ مثل تصورات و ذهنیات غلط، خرافات و موهومات. همچنین برخی موضوعات ممکن است در وجود انسان به خواب روند و کاربرد ندارد. تربیت در وجود آدمی می‌تواند خواب را بیدار و مرده را زنده کند. این کار تعلیم نیست. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=35147 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مسائل کلان نظام آموزش عمومی کشور و نسبت آن با آموزش دینی 🔻 حجت‌الاسلام ملایی در هفتاد و سومین نشست علمی پژوهشگاه فقه نظام بررسی کرد؛ 1️⃣ نکتۀ اول: در حوزۀ تعلیم و تربیت بحث های نظری فراوانی صورت گرفته است ولکن در این جلسه این دست مسائل مد نظر نیست بلکه صرفا به دنبال مشکلات و مسائلی که در میدان پیش آمده هستیم. روشن است که این توجه به معنای بی اهمیتی یا بی اثری مسائل نظری نیست بلکه محور این جلسه این مسائل نیست. 2️⃣ نکتۀ دوم: پس از شناخت این مسائل در مسیر حل آنها نباید تک بُعدی نگاه کرد بلکه آگاهی های میان رشته ای لازم است. هرچند مسائل در نظام تعلیم و تربیت رخ داده است اما با نگاه تربیتیِ صِرف نمی توان آن را حل کرد بلکه باید به دانش های دیگر نیز توجه داشت. 3️⃣ نکتۀ سوم: ممکن است برخی از مسائلی که ذکر می شود برای مخاطبان جدید نباشد و بعضا افراد با این مسائل مواجه شده باشند. اشاره به آنها برای تاکید و توجه بیشتر به آنهاست. به عبارت دیگر نسبت به برخی مسائل شاید کشف مسأله باشد و نسبت به برخی توجه مجدد و باز توجه به آنهاست. 4️⃣ نکتۀ چهارم: بخش قابل توجهی از مسائلی که اشاره می شود ناظر به بُعد آموزش در نظام آموزشی است. پرورش و تربیت بحث گسترده ای است که شاید در این جلسه کمتر مورد توجه قرار گیرد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=35161 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✳️ کرسی علمی ترویجی « مبانی تطبیق قاعده نفی عسر و حرج بر مسائل فقهی خانواده» 🔹 ارائه بحث: ✔️ حجت الاسلام و المسلمین مهدی سجادی امین "عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده و عضو انجمن علمی زن و خانواده" 🔹 ناقدین: ✔️ آیت الله حبیبی تبار "رئیس هیئت مدیره انجمن علمی زن و خانواده" ✔️ حجت الاسلام و المسلمین مهدی سنجرانی "پژوهشگر حوزه زنان و عضو انجمن علمی زن و خانواده" 🔸 دبیر علمی: ✔️دکتر رضا پورمحمدی(عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده) 📅 زمان: سه‌شنبه، 18 مهر 1402، ساعت 10 📍مکان: بلوار الغدیر، کوچه 10، پلاک 5، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه ششم سالن جلسات 🔹 پخش به صورت مجازی از طریق لینک 📎https://www.skyroom.online/ch/skyuser/wrc _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com