eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
394 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی؛ فقه سیاسی مبادی فقه‌الاجتماع و السیاسه 🔻 استاد علی رضائیان در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت: ✅ در ادله روشن است که شریعت در بحث اقتصاد نگاه ویژه‌ای به اقشار پایین دست جامعه دارد که این مسئله به تعریف عدالت باز می‌گردد. ✅ براساس آیه 7 سوره حشر فقیران، مسکینان و درماندگان جزو اقشار پایین جامعه محسوب می‌شوند. ✅ نتایجی که می‌توان از آیه گرفت؛ اولاً نباید ثروت انحصار در افراد معدودی داشته باشد. ثانیاً، ثروت را باید بین مردم به ویژه در میان قشر مستضعف جامعه تقسیم کرد. ✅ نظام لیبرال ملاک استفاده از منابع را توانایی و قدرت افراد قرار داده، یعنی هر شخصی که دارای توانمندی بیشتری در استفاده باشد، به همان میزان بهره می‌برد. ولی در نظام اسلامی؛ اولاً، منابع مال الله محسوب می‌شوند و ثانیاً خداوند اراده کرده تا این ثروت در میان اقشار پایین دست جامعه تقسیم شود. ✅ جامعه زمانی امت واحده می‌شود که فاصله نسبت‌های اجتماعی کم شود. آیه «كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ مِنْكُمْ» نشان می‌دهد که هر آنچه در ساحت‌های مختلف اجتماعی است باید در میان سطوح مختلف جامعه در چرخش باشد. ✅ چرخه منابع بین اقشار مختلف مردم را می‌توان به عنوان یک شرط اساسی برای رسیدن به امت واحده دانست. از سوی دیگر می‌توان آن را به عنوان یک خصوصیت برای امت واحده برشمرد. بدین معنا که اگر امت واحده به وجود آید این خصوصیت را هم با خود به همراه خواهد داشت. ✅ نتیجه: 1- ملاک در تقسیم منابع اقتصادی اقشار پایین دست جامعه است. 2- در صورت تقسیم صحیح منابع فاصله نسبت‌های اجتماعی(فاصله طبقاتی) از بین می‌رود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 حکم لمس و نظر پزشک به بیمار جنس مخالف/ لمس بیماری که عمل زیبایی انجام می‌دهد توسط پزشک جنس مخالف جایز نیست 🔻 استاد محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی: 📚 براساس آیه 30 سوره النور مرد نباید هیچ کدام از اعضای زن را ببیند، همانطور که زن نباید هیچ کدام از اعضای مرد را ببیند و بین مقام طبابت و علاج و غیر آن تفاوتی نیست و اگر جایی مجاز باشد باید دلیل بر استثنای آن از این اطلاق وجود داشته باشد. 📚 مفاد آیه شریفه این نیست که مرد به دختر شیرخوار هم نگاه نکند. منصرف از آیه شریفه عدم جواز نگاه کردن در جایی است که امکان تمتع به نظر وجود داشته باشد. یعنی در جایی که به حسب نوع امکان نظر و تمتع جنسی با نگاه باشد، نگاه جایز نیست حتی اگر بدون شهوت باشد. 📚 یکی از مستثنیات این قاعده، موارد ضرورت و اضطرار است. البته این طور نیست که در همه موارد رجوع به پزشک، اضطرار و ضرورت باشد و مقام علاج و طبابت مساوی با مقام ضرورت و اضطرار باشد. برای نمونه بسیاری از اعمال زیبایی هیچ ضرورت و اضطراری در آن‌ها نیست. 📚 مطابق قاعده اولی نظر به نامحرم جایز نیست و تفاوتی بین مقام علاج و غیر آن نیست، همان طور که فرض ضرورت و اضطرار از آن استثناء شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14066 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯علم اصول باید تحول پیدا کند/ نامگذاری روزی به نام علم اصول 📌حضرت آیت‌الله سبحانی، در گردهمایی استادان اصول فقه حوزه با عنوان نقش علم اصول در تفسیر قرآن، بیان کرد: 🔰هر علمی برای خود مبادی تصدیقیه دارد که سبب یقین انسان می‌شود و علم اصول نقش تصدیق قضایای فقهی را بر عهده دارد. 🔰اگر می‌خواهیم اصول فقه را به مقام عالی خود برسانیم و قدرت اصول و فقه خود را به دنیا ثابت کنیم باید ظنون معتبر در نزد ما و در مقایسه با اهل سنت را شناسایی کرده و موضع آنان در مورد قواعد سبعه که در نزد ما معتبر نیست را بدانیم. 🔰امروز در کشورهای مختلف اسلامی تحولی در افکار مردم رخ داده و می‌خواهند فقهی براساس مصالح و مفاسد باز کنند و ما هم باید ببینیم مقصود آنان از این مسئله چیست؟ یعنی جدا از تحولات علمی دنیا نباشیم و بدانیم چه خبر است. 🔰باید به صورت تدریجی در این علم(اصول) دستکاری شود، زیرا علمی که در آن دستکاری نشود، می‌میرد. اما در عین حال، نباید آن را کاملاً از ریشه قطع کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14069 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #گزارش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی 🔻 استاد محمد عالم‌زاده نوری در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، عنوان کرد: 🔰دلایل ضرورت و اهمیت فقه اخلاق: 1️⃣ عدم کفایت عقل بشری و نیاز به ارشاد آسمانی(حجت باطنی و ظاهری) 2️⃣ مغتنم بودن اطلاع از رهاورد وحی و بعثت انبیاء 🔰عوامل کم‌اعتنایی به فقه اخلاق: 1️⃣ مردم از حوزه واجب و حرام توقع داشتند و در نتیجه حوزه هم به واجبات و مستحبات پرداخت نه به اخلاق. 2️⃣ اخلاقیات مساوی با سنن الزامی نیست. 3️⃣ پیش از اینکه دین اسلام بیاید، نظام‌های اخلاقی نسبتا کارآمدی داشته‌ایم مانند اخلاق کهن ایرانیان و... ✅ این دلایل برای گذشته است، ولی نگرانی این است که در آینده نیز به فقه اخلاق توجه نشود. 🔻پنج دلیل مبنی بر عدم توجه به فقهِ ‌اخلاق در آینده: 🔹اخلاق علم شمرده نشود و گفته شود که اخلاق، اندرز و موعظه است؛ در حالی که فقه را علم بدانند. 🔹 عقلانی دانستن اخلاق 🔹 تلقی فقه به عنوان جایگزین اخلاق 🔹 تصلب بر روش اخلاق‌نگاری موجود 🔹 بزرگ‌نمایاندن پیش نیازهای ورود به فقه اخلاق ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📸 #گزارش_تصویری 💯 نشست تخصصی بررسی و ارزیابی طرح جدید بانکداری در مجلس شورای اسلامی 🔰 مشاهده تصاویر دیگر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14085 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 مصیبت عظمای بانک‌ها خلق پول و رباست، طرح جدید هیچ کدام از این مشکلات را حل نمی‌کند 📌در نشست علمی "نقد و بررسی طرح جدید بانکداری مجلس شورای اسلامی" که در موسسه مفتاح برگزار شد، مطرح گردید؛ 🔰 استاد غلامعلی معصومی‌نیا: 🔹 در بیان ایرادات طرح جدید نظام بانکی طرف حساب ما مجلس است نه شخص خاصی. 🔹 این طرح دارای اشکالات فقهی و اقتصادی است. 🔹 حاضریم تمامی ایرادات را به کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح دهیم ولی حتی جواب نامه ما را نمی‌دهند. 🔹 برخی از مجلسی‌ها پس از 30 ساعت مناظره و پذیرفتن ایرادات، گفتن حوزه حرف مثبتی برای گفتن ندارد. 🔹 برخی از آقایان می‌گویند اسلام درباره قراردادها، ابزارها و نهادها حرفی برای گفتن ندارد و در این مسائل تابع عقلاست. 🔹 مشکل اصلی این است که ساختارهای بانک با مبانی اسلام نمی‌سازد. تا ساختار درست نشود بانکداری درست نمی‌شود. 🔹 مصیبت عظمای بانک‌ها خلق پول و رباست، طرح جدید هیچ کدام از این مشکلات را حل نمی‌کند. 🔰 استاد جواد عبادی: 🔹 طرح جدید به هیچ وجه در تراز انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم نیست. 🔹 طرح جدید حرف جدیدی برای گفتن ندارد. به همین دلیل در حد اصلاح و شفاف کردن قانون فعلی است. 🔹 طرح جدید در حد اسناد بالادستی است و اگر تصویب شود 30 الی 40 سال نمی‌توان به آن دست زد. 🔹 اگر طرح جدید تصویب شود کسی مسئولیت آن را نمی‌پذیرد و در نهایت گردن نظام و حوزه می‌افتد. 🔹 طرح جدید؛ معاملات صوری، خلق پول، نبود نظارت شرعی، نبود عدالت اقتصادی و... را حل نمی‌کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📣 تمدید شد 💢فراخوان جذب «خبرنگار» در پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح 📌پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح در نظر دارد در جهت پوشش اخبار حوزوی و علوم انسانی اسلامی اقدام به جذب خبرنگار نماید. 💠جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه نمایید: 🌐 http://meftaah.com/?p=9206 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: فقه گردشگری 🔻 استاد احمد رهدار در درس‌گفتار فقه گردشگری که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت: 🔹اقتضای تحقق اسلام در مقیاس جهانی، توجه به سیاحت و گردشگری است. 🔹از میان سه معنای جهاد، صیام و سیر فی‌الارض؛ آن چه در بحث فقه گردشگری در لسان شارع پیرامون مفهوم سیاحت به کار ما می‌آید معنای سوم است. 🔹با رجوع به قرآن می‌توانیم انواع سیاحت را دسته‌بندی کنیم که مدل کوچ ییلاق قشلاق، سیاحت برای نظر و عبرت گرفتن، سیاحت برای کسب رزق و سیاحت برای زیارت یا حج از جمله آن‌هاست. 🔹بیان تشویقی و بیان استفهام سرزنشی دو مرحله از نحوه توصیه قرآن به سیر و سیاحت است. 🔹مشخص شدن اهمیت و غایت گردشگری، توجه به لسان ادله، بررسی آراء فقهای خلف و مشخص کردن شدت نیاز حکومت به گردشگری از جمله نکاتی است که در فرآیند کشف حکم سیاحت باید به آن توجه کرد. 🔹نمونه‌های بسیاری در قرآن پیرامون سفر انبیاء وجود دارد اما نمونه ایده‌آل قرآن برای فهم سیاحت حضرت مسیح است. 🔹در سیره پیامبر اسلام و امامان نیز می‌توان نمونه‌های خاصی را پیرامون سیاحت یافت؛ مانند بازدید پیامبر(ص) از سرزمین قوم ثمود، بازدید امیرالمؤمنین از ایوان مدائن، سفر امام حسن(ع) به منطقه روم و... که هرکدام می‌توانند به عنوان دلیل مورد بررسی قرار گیرند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 سلسله نشست‌های فراتر از محکمه؛ 📌 با موضوع «واکاوی مسأله اجرت‌المثل کار زن در خانه» برگزار می‌شود. 🗓 زمان برگزاری: دوشنبه 4 آذرماه 98، ساعت 12:30 تا 14:30 🕌 مکان برگزاری: قم، میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام جواد(ع)، طبقه سوم، سالن سلمان فارسی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 تحول در اصول به معنای کنار زدن بزرگان و آثار گذشتگان نیست 📝 ابراز نگرانی حضرات آیات صافی گلپایگانی و علوی گرگانی از افزایش قیمت بنزین 📝 همکاری و تعامل مراکز علمی جهان اسلام برای احیای تمدن اسلامی ضروری است 📝 باید یک روزبه نام علم اصول نام‌گذاری شود 📝 راه اندازی 550 کتابخانه در مدارس علمیه 📝 پرونده تحصیلی مراجع تقلید رونمایی شد 📝 آیین رونمایی از ۱۲ کتاب تألیفی و تدوینی جامعه الزهرا برگزار شد 📝 کتاب ولایت در فرهنگ اسلام روانه بازار نشر شد 📝 برگزاری ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب ویژه حوزه‌های علمیه خواهران 📝 امت اسلامی باید بر بالاترین کرسی دانش در جهان حکومت می‌کرد 📝 حوزه‌های علمیه خواهران به اصلاح مشکلات کشور کمک می‌کند و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14104 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 طرح جدید به دنبال انطباق فقه با ساختار خودش است/ طرح نمی‌تواند مشکل خلق پول و ربا را حل کند 🔰 استاد غلامعلی معصومی‌نیا: 🔹 با طرح جدید نه صوری‌سازی کم می‌شود و نه افزایش تولید محقق می‌شود. این طرح هیچ گلی بر سر اقتصاد نمی‌زند. 🔹 همت اصلی بانک مرکزی مراقبت از منابع بانک‌هاست. باید معیارهای بانکداری اسلامی را در حوزه تبیین کند. 🔹 طرح جدید ساختار را از جای دیگر گرفته و می‌خواهد فقه را با آن منطبق کند. 🔹 مصیبت عظمای بانک‌ها خلق پول و رباست و طرح جدید هیچ کدام از این‌ها را حل نمی‌کند. 🔰 استاد جواد عبادی: 🔹 طرح جدید چیزی در حد اسناد بالادستی است که اگر تصویب شود 30 الی 40 سال نمی‌توان به آن دست زد. 🔹 ادعا نداریم تمام ماده‌های طرح اشکال دارد ولی در حد انقلاب اسلامی نیست. مشکلات و ساختارها را حل نمی‌کند. 🔹 طرح جدید در حد شفاف کردن و اصلاح قانون فعلی است نه قانون جدید. 🔹 اگر این طرح تصویب شود، مشکلات آن گردن حوزه و نظام می‌افتد. 🔹 حوزه در تهیه و تصویب طرح هیچ جایگاه خاصی ندارد. حتی آقایان نامه رسمی حوزه را جواب نمی‌دهند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14111 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اعتقادی به تورم و زائد بودن علم اصول ندارم/ این علم می‌تواند شیعه را بین‌المللی کند ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه در گفت‌وگویی: 📚 اعتقادی به تورم و زائد بودن علم اصول ندارم، هر چند برخی از مباحث ثمرات کمتری دارند. 📚 در تدریس علم اصول می‌توانیم به شکلی مناسب، مدت تدریس را کم کنیم. 📚 از جهت کتب درسی تا کتابی قوی‌تر و مساوی با کفایه وجود نداشته باشد، عقلایی نیست چیزی را جایگزین کنیم. 📚 سنت حوزه نباید حذف شود، سنت ما جایگزینی احسن بر حسن است. با شعار نمی‌توانیم تحول درست کنیم. 📚 کسانی که مطالب علمی و تخصصی دارند و دنبال شعار دادن نیستند مطالبشان را می‌پذیریم. 📚 علم اصول می‌تواند شیعه را بین‌المللی کند. می‌تواند قدرت علمای شیعه را در به کارگیری متد‌های علمی به دنیا و جهان اسلام نشان دهد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14109 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی 📚 استاد حسن آقا نظری در درس‌گفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، تأکید کرد: 🔰 وعاء یا ظرف مال بر سه قسم است؛ خارج، عهده و ذمه. عهده می‌تواند ظرفی برای اموال خارجی باشد همانگونه که ظرفی برای تکلیفیات است. ذمه نیز که ظرفی برای کلیات است می‌تواند ظرفی برای اموال باشد. 🔰 یکی از تفاوت‌های فقه اسلامی با حقوق غربی این است که در حقوق غربی تصوری از ذمه وجود ندارد و تنها التزام و ملتزم به تصویر شده است. 🔰 یکی از مسائل فقهی مهمی که بسیار، جای تحقیق دارد همین تفاوت عهده و ذمه است که نتایج حقوقی و اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت. عهده با مرگ افراد از بین می‌رود اما ذمه هیچگاه از بین نمی‌رود. ذمه یکی از امور اعتباری است که در فقه چایگاهی خاص دارد و آثار حقوقی و اقتصادی بسیار زیادی خصوصاً در بازار بورس دارد. 🔰 مال اعتباری در ظرف اعتباری هیچگاه جریان ندارد پس سود هم به آن تعلق نمی‌گیرد، پس بر مالی که بر ذمه هست سودی نیز به آن تعلق نمی‌گیرد. اما مالی که در خارج هست چون جریان دارد، پس امکان سود و زیان نیز برای آن وجود دارد. همچنین مالی که بر عهده است نیز از آن‌جایی که رابطه آن با مال خارجی همچنان برقرار است پس به تبع آن با سود یا زیان مال خارجی، امکان سود و زیان دارد. 🔰 لحظه‌ای که فرد پولی را قرض می‌گیرد آن مال به ذمه‌اش می‌آید و این مال کلی است و دیگر ظرف خارجی ندارد و ارزش آن به همان مقداری است که در ذمه قرار گرفته است و با توجه به اینکه مال یک بار بر ذمه قرار می‌گیرد با گذشت زمان و تغییر ارزش مجددا بر ذمه قرار نمی‌گیرد، پس آن‌چه که مورد ضمان است ارزش پول به اندازه زمانی است که قرض داده شده و بر ذمه قرار گرفته است. البته این به شرطی است که قیمت را جزء صفات مثل ندانیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 💢 موضوع: خوانشی نو از اصول فقه 🔰 استاد محسن پوراکبر در درس گفتار «خوانشی نو از اصول فقه» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت: 🔹 ضوابط فهم و استنباط عبارتند از: 1. ضوابط اولیه 2. ضوابط ثانویه. ضوابط اولیه نیز خود به دو بخش: 1. سلبی 2. ایجابی تقسیم می‎شود. 🔹 ما برای رسیدن به فهم درست به سراغ فهم اولیه می‎رویم و اگر به وسیله ضوابط اولیه نتوانستیم به فهم درست برسیم به سراغ ضوابط ثانویه می‎رویم. 🔹 فضای ایجابیه ضوابط اولیه شامل: 1. لحاظ حال و بنای متکلم 2. لحاظ مقام تخاطب 3. لحاظ دلالت کلام 4. لحاظ قابلیت کلام 5. لحاظ کلمات دیگر متکلم، می‎شود. 🔹 ضوابط سلبیه عبارت است از: 1. عدم دخالت پیش‎فرض‎ها 2. عدم خالت تعصب‎ها 3. عدم دخالت خواهش‎های نفسانی 4. عدم مواجهه گزینشی 5. عدم عمیق‌نگری و سطحی‌نگری افراطی. 🔹 ضوابط ثانویه نیز به این موارد تقسیم می‎شود: 1. اصالت البیان 2. اصالت الظهور 3. اصالت الحقیقه 4. اصالت الجد 5. اصالت عدم النقل 6. اصالت عدم السهو و الخطاء 7. اصالت عدم القرینه 8. اصالت التطابق 9. اصالت العموم 10. اصالت احترازیه القیود و 11. اصالت عدم النسخ. 🔹 بعد از بررسی ضوابط کلی فهم متن به توضیح ضوابط کلی استنباط حکم می‎رسد. ضوابط استنباط حکم نیز به بخش‎های مختلفی تقسیم می‎شود. اولین نکته که باید بررسی شود بحث‎های مقدماتی استنباط حکم می‎باشد، که شامل: 1. حقیقت حکم 2. اقسام حکم 3. مراتب حکم 4. ملاکات حکم می‎باشد. 🔹 بحث بعد منابع حکم می‎باشد، که شامل: 1. کتاب 2. سنت 3. عقل 4. اجماع است. همچنین بخش سوم ضوابط کلی استنباط حکم مبرزات حکم(قالب‎های بیان حکم) می‎باشد. مبرزات حکم نیز شامل: 1. اوامر و 2. نواهی می‎باشد. 🔹 بخش چهارم ضوابط استنباط حکم حجت برحکم می‎باشد، که حجت بر حکم نیز به دو بخش: 1. قطع 2. ظن تقسیم می‎شود. پنجمین بخش ضوابط استنباط حکم، ملازمات حکم است؛ ملازمات حکم نیز شامل: 1. مقدمه واجب 2. ترتیب 3. اجزاء می‎باشد. 🔹 مقابلات حکم پنجمین بخش ضوابط استنباط حکم می‎باشد که شامل:1. حکومت 2. ورود 3. تخصیص 4. تقیید 5. تعارض 6. تزاحم 7. اجتماع امر و نهی می‎باشد. آخرین بخش از ضوابط استنباط کلی حکم نیز «فقد الدلیل» است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ قاعده «عدم تضييع حق هر فردی» از دلایل شرعی بودن بورس است 📌 استاد علی عندلیبی همدانی در درس خارج بورس: 🔻 قاعده تفویض 🔹 مؤمنین می‌توانند از راه‌های جدید درآمد کسب کنند، مشروط بر این‌که مشتمل بر ذلت نباشد. بنابراین مشروعیت بورس و هر شخصیت حقوقی دیگر که مرتبط با زندگی روزمره باشد، توسط این قاعده‌ی مستفاد از روایات اثبات می‌شود. 🔻 قاعده عدم تضييع حق هر فردی 🔹 براساس این قاعده شارع می‌تواند برای ضایع نشدن حق مردم احکامی را جایز و لازم بداند. برای نمونه امروزه مردم به خاطر غفلت و یا هر دلیل دیگری با شخصیتهای حقوقی وارد معامله شده‌اند و اگر الان بخواهیم جلوی این معاملات را بگیریم، بسیاری از مردم حقوقشان ضایع می‌شود. 🔹 اگر بورس مشروع نباشد، بسیاری از حقوق مردم ضایع می‌شود. پس این دلیل(قاعده عدم تضییع) چون مشرِّع است و جنبه اثباتی دارد: چیزهایی که فی نفسه جایز نیست با این دلیل مشروع می‌شوند. 🔹 این قاعده یکی از راه‌های اثبات مشروعیت شخصیتهای حقوقی می‌باشد ولی با این دلیل نمی‌توان مجوز برای توسعه شخصیت‌های حقوقی را اثبات کرد بلکه مسئولین باید در صورت امکان، جایگزین درست کنند. 🔹 این قاعده به نظر تمام می‌آید و اشکالی در این قاعده وجود ندارد، پس با این قاعده «بورس» مشروع می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14121 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢به همت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)؛ 📌چهل و هفتمین شماره فصلنامه «روانشناسی و دین» منتشر شد 📚عناوین مقالات بدین شرح است: 🔹نقش واسطه‌ای راهبرد تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین توکل به خدا و سرسختی روان‌شناختی 🔹ساخت پرسش‌نامه اولیه شجاعت بر اساس منابع اسلامی 🔹اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی مبتنی بر آموزه‌های دینی بر سازگاری زناشویی، تاب‌آوری و كيفيت زندگی زوجين 🔹روابط بين‌فردی درون خانواده و دينداری نوجوانان: ارائۀ يك مدل ساختاری 🔹مقايسه رضايت از زندگی، اميد و عملكرد تحصیلی دانش‌آموزان مرتبط و غيرمرتبط با جنس مخالف 🔹نقش واسطه‌ا‌ی جهت‌گيری مذهبی در رابطه با نياز به شناخت و تاب‌آوری 🔹نقش پیوند والدینی و عزت نفس در پیش‌بینی سبک‌های هویت دینی نوجوانان 📖 اطلاعات بیشتر در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14127 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #روانشناسی #معرفی_نشریه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ارتباط جدی بین نظام برنامه‌ریزی و علوم انسانی - اسلامی، یک ضرورت است/ تمدن اسلامی بدون تحول در علوم انسانی ممکن نیست 🔰 در مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی مطرح شد؛ 🔻 آیت‌الله رئیسی: 🔹 علوم انسانی سکولار نمی‌تواند مغزافزار و نرم‌افزار باشد. دین، ارزش‌های الهی و علوم انسانی ـ اسلامی باید مغزافزار و نرم‌افزار باشد. 🔹 ارتباط جدی بین نظام برنامه‌ریزی و علوم انسانی ـ اسلامی، یک ضرورت است، بنابراین باید بین علم و اجرا ارتباط وجود داشته باشد. 🔻 حجت‌الاسلام غلامی: 🔹 امروز مهم‌ترین نیاز علوم انسانیِ اسلامی گسترش نوآوری به ویژه در عرصه‌های کاربردی محسوب می‌شود. 🔹 در پنجمین کنگره 412 چکیده مقاله تأیید شده و از 363 مقاله واصله، 164 مقاله در داوری‌های نهایی پذیرفته شده است. 🔻 حجت‌الاسلام پارسانیا: 🔹 عقل در جهان اسلام دائماً در حال کاوش قرار می‌گیرد. نبی، عقل سخنگو و عقل ناطق است. نبی، شهود معقول است و قتل عقل قتل انبیا است. 🔹 ما در جهان مدرن با قتل عقل مواجه هستیم. مسأله باور و اعتقاد به عقل در فرهنگ اسلامی به برکت قرآن هنوز حضور دارد و این همان نوری است که می‌تواند ما را به فراسوی مرزها هدایت کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14131 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #کنگره #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ سیاست خارجی مرکز انتقال ارزش‌های اسلامی است/ 7 اصل واجب سیاست خارجی 💢 آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «سیاست و حکومت»: 📚 مهم‌ترین رکن اساسی برای صدور فرهنگ انقلاب و ارزش‌های انقلابی، حکومت اسلامی است و سکوی پرش و نقطه انتقال و مرکز ثقلی که باید از آنجا ارزش‌های اسلامی به کشورهای دیگر صادر شود، سیاست خارجی است. 📚 سیاست خارجی نظام اسلامی بر اصولی مبتنی است که اتخاذ این اصول و تطبیق منهج عملی بر این اصول، جزء وظایف شرعی و واجبات است و تخطی از آن حرام است. 🔻 اصولی شامل؛ 1️⃣ ارزش‌های معنوی: یکی از اصول سیاست خارجی حکومت اسلامی، مسئله مبارزه با طاغوت و عدم پذیرش نفوذ طاغوت در بدنه حکومت اسلامی است. 2️⃣ اصل استقلال نظام اسلامی: استقلال نظام اسلامی و عدم تعلق به نظام کفر یکی از اصول سیاست خارجی است. در منطق قرآن مجید این وابستگی حرام مسلم است. 3️⃣ حفظ شوکت و عزت و اقتدار مسلمین: از اعظم محرمات این است که مسئولین حکومت، تصمیماتی در سیاست خارجیه بگیرند یا معاهداتی را با کشور‌های خارجی امضا کنند که موجبات ذلت و تضعیف و نفی عزت و اقتدار مسلمین شود. 4️⃣ مسئله دفاع و صیانت از شعائر اسلامی: منظور هر تصمیمی که از سوی مسئولان در عرصه سیاست و منهج سیاست خارجی گرفته شود که سبب تضعیف شعائر اسلامی شود. 5️⃣ اقامه دین: اولین واجب در اصول سیاست خارجی این است که تمام خط مشی سیاسی در جهت اقامه دین الهی باشد، نه تنها در داخل بلکه در خارج. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14134 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #سیاست #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📣اطلاعیه 💢فراخوان جذب «خبرنگار» در پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح 📌پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح در نظر دارد در جهت پوشش اخبار حوزوی و علوم انسانی اسلامی اقدام به جذب خبرنگار نماید. 💠جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه نمایید: 🌐 http://meftaah.com/?p=9206 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 روش ثبت‌نام الفائق برای اساتید و طلاب جدید ✅ با وجود مشکلات متعددی که اساتید و طلاب در ثبت درس ‌الفائق به صورت آنلاین داشتند و برای سهولت امر عزیزان از امروز ثبت درس اساتید و ثبت نام طلاب به صورت پیامکی و یا در ایتا انجام می‌شود. 🔻 ثبت درس توسط اساتید: 🔰 اساتیدی که مجوز تدریس کفایه یا درس خارج مورد تایید امور اساتید قم را دارند مشخصات زیر را با دقت به آیدی ایتا یا شماره موبایل اعلانی در پایان همین پست👇پیام کنند. وضعیت پرونده تدریس ایشان از آموزش استعلام و در صورت تایید مجوز تدریس، بعد از ۲۴ ساعت اسم ایشان در همین کانال به عنوان استاد این درس اعلام می‌گردد؛ 🔹 نام و نام خانوادگی 🔹 کد استادی سامانه اساتید 🔹 شماره موبایل 🔹 کد ملی 🔹 نام و آدرس مکان تدریس به طور دقیق 🔹 شماره مدرس در مکان تدریس 🔹 ساعت درس 🔻 ثبت نام طلاب: 🔰 طلاب محترم لیست اساتیدی که هر روز در کانال منتشر می‌شود را ملاحظه کنند و هر استادی که علاقه داشتند را انتخاب و مشخصات زیر را دقیق به آیدی ایتا یا شماره موبایل اعلامی در پایان همین پست👇 پیام کنید. 📌 توجه: این دروس آزاد هستند ولی فقط طلابی که پایه ۸ ایشان کامل(هیچ ناقصی حتی امتحان شفاهی آن باقی نمانده) و یا هستند، می‌توانند از مزایای آن بهره مند شوند. لذا لطفا اگر ناقصی دارید ثبت نام نکنید. 🔹 نام و نام خانوادگی 🔹 شماره موبایل 🔹 کد ملی 🔹 شماره پرونده تحصیلی 🔹 نام و نام خانوادگی استاد 🔹 مکان و زمان تدریس استاد 📌 توجه: ثبت دروس اساتید و طلاب عزیز در صورتی نهایی محسوب می‌شود که از طرف دفتر فقه معاصر در ایتا یا به صورت پیامک تایید ثبت درس را دریافت نمایند. 🌐 آیدی ایتا برای ارسال اطلاعات(رسیدگی سریعتر): @rfiqhci 📱شماره پیامک برای ارسال اطلاعات: 09359646217 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نظر به نامحرم در مقام علاج هم ممنوع است 🔰 استاد محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی: 🔹 نظر به جنس مخالف مطلقاً ممنوع است چه مقام علاج و چه غیر آن و اگر نظر به جنس مخالف جایز نیست، مس و لمس او به فحوی ممنوع است. 🔹 زنی که به پزشک مراجعه می‌کند و می‌خواهد جایی از بدنش را به او نشان بدهد، همان طور که برای پزشک مرد نگاه جایز نیست برای زن هم نشان دادن آن قسمت از بدن جایز نیست. البته تکشف و نشان دادن برای مرد حرام نیست اما نگاه کردن برای زن حرام است. 🔹 برای زنان نه تنها نظر به مرد نامحرم جایز نیست، بلکه تکشف برای خود او هم جایز نیست حتی اگر جایی احتمال بدهد مرد نامحرمی ببیند و در معرض نگاه نامحرم باشد. 🔹 هم مردان و هم زنان نمی‎توانند به بچه نابالغ نامحرم نگاه کنند و زن نمی‌تواند در مقابل پسر نابالغ تکشف کند، لذا زن نمی‌تواند قسمتی از بدنش را به پسر نابالغ هم نشان بدهد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14141 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_خارج #فقه_معاصر #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 20 هزار مسأله فقهی بدون پاسخ مانده است/ ظرفیت فقه هنوز شکوفا نشده است 🔻 استاد محمدحسین ملک‌زاده در پاسخ به پرسش «چرا حوزه باید مجتهدان متعددی تربیت کند؟» 🔰 برای تولید علم لازم است فقه با رویکرد اجتماعی داشته باشیم، سپس فقه مضاف به اجتماعیات مانند فقه سیاست و اقتصاد و... داشته باشیم و در نهایت از آن نظام‌سازی فقهی ایجاد شود؛ خروجی چنین فرآیندی این است که نظام‌سازی ما هم مبتنی بر تجربه، آزمون و خطاست و هم مبتنی بر تولید علم اسلامی است. 🔰 در طول تاریخ چون علما و فقها از حکومت دور بوده‌اند، فرصت شکوفا کردن ظرفیت‌های فقه را نداشته‌اند و امروز فرصت عجیبی در اختیار ماست؛ چراکه روحانیت در رأس حکومت قرار گرفته و همه باید قدر این فرصت و نعمت را بدانند. 🔰 امروز با وجود تعدادی مرجع تقلید و فقیه، برخی می‌گویند چرا باید این همه مجتهد و مرجع تقلید داشته باشیم، زیرا ممکن است تعداد آنان بیش از حد شود. پاسخ این است که ما مرجع تقلید به تعداد زیاد نمی‌خواهیم و همین مقدار هم کفایت دارد، ولی بی‌شمار مجتهد جوان و متخصص در علوم مختلف نیاز داریم تا به عرصه‌های گوناگون نیاز بشری و علوم انسانی وارد شوند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14144 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢 سلسله درس‌گفتارهای نظام مدیریت در اسلام ✍️ موضوع: فقه الثقافه التنظیمیه 👤 استاد علی عسکری وزیری 🕓 زمان برگزاری: ‌‌‌‌‌‌‌‌پنج‌شنبه‌ها، ساعت ۸ صبح 💫 مکان برگزاری: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک ۸۲، موسسه مفتاح 🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053 ☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه؛ 📚کتاب «اسلام‌شناسی» منتشر شد 📕این کتاب در بردارنده آموزه‌های اساسی دین اسلام است و با زبانی روان و بلیغ این آموزه‌ها در ساختاری جامع و منسجم ارائه شده؛ نویسنده این کتاب را با نگاه استدلالی برآمده از مطالعات حکمی ـ اجتهادی تدوین کرده است. 📕نگارنده این کتاب را در چهارده فصل با عنوان‌های: کلیات، معرفت شناسی، خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی، دین شناسی، ثبوت شناسی، امامت شناسی، معاد شناسی، آشنایی با احکام و حقوق شرعی، اخلاق و عرفان، نظام‌های اجتماعی، اسلام و مدرنیته و اسلام و تمدن تدوین کرده است. 📕کتاب «اسلام‌شناسی» به همت انتشارات بوستان کتاب در ۷۶۰ صفحه و به قیمت ۱۱۰,۰۰۰ تومان در قطع وزیری، در سال ۱۳۹۸ روانه بازار نشر شده است. 📖 اطلاعات بیشتر در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14148 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دلایل اختلاف فقه و قانون درباره اجرت‌المثل زن/ منوط کردن اجرت‌المثل به امر طلاق وجه شرعی ندارد 📌 در نشست «واکاوی اجرت‌المثل کار زن در خانه» مطرح شد؛ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سید طاهر غفاری: 🔹 اگر پرداخت اجرت‌المثل واقعا حق زن است، چرا به زمان طلاق موکول شده است؟ منوط کردن این امر به طلاق، هیچ وجه شرعی ندارد. 🔹 نظر اکثریت و عرف جامعه در این زمینه روشن و اماره موجود است و عرف اکثر جامعه ملتزم به دریافت اجرت‌المثل نیست. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین رضا بزاز بنابی: 🔹 در فقه به اجرت‌المثل در قالب اجاره اشخاص پرداخته شده است. کار زن در منزل نیز از نوع اجاره‌ای است که قصد اجیر برای دریافت مزد نامعلوم است ولی مستحق اجرت‌المثل است. 🔹 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی معتقد است با توجه به عرف مردم ایران، مجانی بودن کارهای زن شرط ارتکازی در عقد نکاح است و زن مستحق دریافت اجرت‌المثل نیست. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین عبدی: 🔹 مسئله «اجرت‌المثل کار زن در خانه» را باید از دو منظر قانون و حجت فقهی پرداخت. 🔹 ماده 265 قانون مدنی پشتوانه فقهی ندارد و این قانون در یک بدترجمگی از قانون مدنی فرانسه گرفته شده است. 🔻 روح‌الله قلی‌خانی: 🔹 آراء قضات باید مستند بر قانون و فتاوای معتبر باشد. با این وجود شاهد صدور آراء مختلفی از سوی قضات می‌شویم. 🔹 برای برون‌رفت از تهافت و اختلاف آراء قضات در یک موضوع، ساز و کار وحدت رویه تدبیر شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14155 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com