eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8.1هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
609 ویدیو
301 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 حوزه باید پیشران و پیشگام باشد/ نبودن عدالت اقتصادی و اجتماعی در حوزه عذاب‌‌آور است 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه علمیه، در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹 حوزه در چند سال اخیر کاملاً با خشکسالی مالی مواجه بوده، ولی با اقدامات جهادی، طرح‌های مهمی اجرا شدند و مهمترین آن تدوین اسناد بالادستی است. 🔹 کاملاً انتظار به حقی است که حوزه ارتقا اخلاقی داشته باشد؛ وجه ممیزه حوزه از دیگران همین مسئله اخلاق و معنویت و تلاش مضاعف است. 🔹 حوزه باید پیشران و پیشگام باشد ولی مشکل این است که طلاب از همین مدارس و دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و جامعه وارد حوزه می‌شوند و متأسفانه تهاجم فرهنگی و فضای مجازی همه را تحت تأثیر قرار داده است. 🔹 یکی از موارد عذاب‌‌آور در حوزه نبود عدالت اقتصادی و اجتماعی است، چراکه کسانی حقوق‌های زیادی می‌گیرند ولی طلابی هم در بدترین وضعیت معیشتی هستند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18266 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ خانواده مهم‌ترین عامل کم توجهی جوانان به ازدواج/ موانع ازدواج را خودمان به وجود آورده‌ایم 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا مهکام در گفت‌وگو با مفتاح مطرح کرد؛ 🔹 معتقدم بیشتر خانواده‌های ما فرزندان را به سمت بی مسئولیتی و صرفاً مصرف کننده بودن سوق می‌دهند. 🔹 با افراط در استفاده از رویکردهای اومانیستی و انسان‌گرایانه به این سمت رفتیم که کودکان باید آزاد باشند و با آن‌ها مهربانانه رفتار کرد که البته بسیار افراطی این کار صورت گرفت. 🔹 ساختارهای اجتماعی و سیاسی که گفته می‌شود(از عوامل کاهش ازدواج جوانان است) بیشتر پیرایه و ظاهر است. بلکه مشکل اصلی در درون خانواده‌ها، مسأله تربیت، مسئولیت‌ناپذیری و نداشتن اعتماد به نفس بالای جوانان برای تشکیل خانواده است. 🔹 یکی از مشکلات اساسی ما در نظام آموزشی این است که بیشتر علم محور است نه مهارت محور. 🔻 علت‌های افزایش طلاق؛ 1️⃣ نخستین علت عدم شناخت مفهوم ازدواج است. 2️⃣ دومین علت ملاک‌های انتخاب همسر به درستی تدوین نشده است. 3️⃣ سومین علت انتخاب نامناسب است. 4️⃣ چهارمین علت این است که این افراد مهارت و قدرت لازم برای زندگی مشترک را به سبب اعتماد به نفس پایین و عدم مسئولیت پذیری ندارند. 💠 اگر مسئولین امر ازدواج، والدین، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و... بتوانند چهار مشکل مطرح شده را حل کنند، به مراتب میزان طلاق‌ها به شدت کاهش خواهد یافت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18269 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 آیا پیوند اعضا شامل قاعده ضرر بر نفس می‌شود که حرمت داشته باشد؟ 📕 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان داشت؛ 1️⃣ در پیوند اعضا یکی از ادله‌های حرمت، قاعده لاضرر و لاضرار است. 🔹 اولاً: ضرار به معنای باب مفاعله باشد، لاضرر و لاضرار. لاضرر، ضرر رساندنی را می‌گوید که یک طرفه باشد، گرچه اگر بخواهیم به اطلاق لاضرر توجه کنیم ضرر متقابل را هم شامل می‌شود. 🔸 به نظر عرفی نگاه کنیم وقتی که گفته می‌شود لاضرر انصراف به ضار اول دارد نه ضار دوم که مقابل ضار اول قرار می‌گیرد. لاضرار چه بسا که نفی ضرر دو طرف را می‌کند همان معنای معروف باب مفاعله. 🔹 ثانیا: یمکن ان یقال که لاضرار تأکید باشد و تأکید هم به نظر ما احتمال غیر بعید به شکلی که قابل گفتن نباشد نیست ممکن است که به معنی لاضرار هم تاکید باشد هرچند که احتمال اول احتمال مورد قبول است. 2️⃣ دلیل دوم برای حرمت ضرر، ضرر بر نفس است. یعنی انسان به خودش ضرری برساند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18272 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 دستگاه‌ها عزم جدی برای فراهم کردن شرایط ازدواج ندارند/ گاهی خانواده‌ها عامل بازدارنده ازدواج جوانان هستند 🔻 خانم زهرا آیت‌اللهی در گفت‌وگو با مفتاح به مناسبت روز ازدواج، اظهار داشت؛ ✅ نظام اسلامی باید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد استفاده کرده و تلاش کند ازدواج‌ها در زمان مناسب اتفاق بیفتد. متأسفانه عزم جدی در دستگاه‌های اجرایی برای تحقق ازدواج آسان و به هنگام جوانان دیده نمی‌شود. ✅ گاهی توقعات از جانب خانواده بالاست و به فرزند هم سرایت می‌کند، یعنی خانواده‌ها نقش بازدارنده نسبت به ازدواج جوان خود پیدا می‌کنند. ✅ ستاد ملی زن و خانواده در طول هفت سال اخیر فقط دو بار تشکیل جلسه داده که در مجموع سه ساعت و نیم می‌شود و کل امور خانواده مملکت به ستاد ملی زن و خانواده سپرده شده است که دبیرخانه باید پیگیری کند. ✅ در یک حساب سرانگشتی، تجرد جوانان آسیب‌های اقتصادی درازمدت برای جامعه دارد. یعنی اگر دولت بخواهد هزینه فایده را هم ببیند، اگر الان هزینه اندک بکند فایده خیلی عظیم در امر ازدواج جوانان برای آینده خواهد داشت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18275 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 «بررسی فقهی معرفی الگوهای منفی در تربیت» در مجله مطالعات فقه تربیتی 🔰 عناوین مقالات در نشریه «مطالعات فقه تربیتی» به شرح ذیل است: 📚 بررسی فقهی بهداشت جسمی کودکان پس از تولد 📚 قواعد عمومی جاری در ساحت تربیت جنسی در فقه تربیتی 📚 بررسی اکتساب توکل از منظر فقه الاخلاق 📚 نقد و بررسی پدیده چندهمسری با توجه به مفاهیم قرآنی و قاعده لاضرر 📚 بررسی فقهی معرفی الگوهای منفی در تربیت 📚 قرآن و تحول تربیتی در حاکمیت ملی و فراملی با تأکید بر المیزان؛ من وحی القران؛ المنار و فی ظلال القرآن 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=18279 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 بررسی نوع حکم وجوب نصح مستشیر؛ نفسی یا غیری، کفایی یا عینی؟ 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📌 در فقه تربیت، حکم مشاوره دادن در صورت درخواست آن مطرح است که در فقه از آن به «نصح مستشیر» تعبیر می‌شود. 🔰 ادامه نوع حکم وجوب نصح مستشیر؟ 1️⃣ نفسی یا غیری: وقتی وجوب به ذات فعل تعلق گرفت در راستای خود نصح است نه واجب دیگر پس نفسی است. از روی اوامر ظهور در نفسی بودن دارد مگر قرینه برخلاف ذکر گردد. 2️⃣ کفایی یا عینی : اگر دلالت ادله خاص نصح مستشیر را کسی تام دانست مانند «من استشارنی، ثم قبلت ذلک منه ...، لأدیت الیه الامانه...، من استشار اخاه...». ✅ در اینجا احتمال دارد وجوب نسبت به آن شخصی که مورد استشاره قرار گرفته، عینی باشد و اینطور نیست هر کس انجام داد غرض حاصل شود. ✅ اما دلالت این ادله بر وجوب تام نبود، و به ادله مطلق خیرخواهی و ارشاد جاهل تمسک کردیم، و چون می‌دانیم که با انجام بعض یا عده‌ای خیرخواهی در خارج اتفاق می‌افتد و غرض مولا هم تأمین می‌شود وجوب حمل بر کفایی می‌شود یعنی احتمال نمی‌دهیم غرض مولا علاوه بر هدایت فرد و تحقق نصح برای او، صدور این نصح از خصوص آن فرد و یا یکایک افراد باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 پیام حضرت آیت‌الله سبحانی به جشنواره بین المللی کتاب سال آستان قدس رضوی 📝 نظر حضرت آیت‌الله وحید خراسانی درباره برگزاری مجالس عزاداری محرم در ایام کرونایی 📝 تغییر سبک زندگی با دستورالعمل و بخشنامه محقق نمی‌شود 📝 مسئولین باید پاسخگوی چرایی عدم اجرای سیاست‌های کلی جمعیت باشند 📝 حوزه در مطالبه‌گری از مسؤولان فعالانه عمل کند 📝 دوره تربیت مدرس اندیشه اسلامی در قرآن برگزار می‌شود 📝 ارتقای عملکرد سازمان با حضور دانش آموختگان حوزه خواهران 📝 فعالیت ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در کشور 📝 پاتوق تخصصی کتاب «زن و خانواده» افتتاح شد 📝 کتاب «تصرفات حقوقی منافی با حق خیار» چاپ و منتشر شد 📝 نگاهی به کتاب فقه، سیاست و حکومت و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18293 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 ادامه سلسله وبینارهای تخصصی «بررسی فمینیسم در ایران و جهان؛ از مبانی تا جریان‌شناسی» 🔹موضوع: " گره‌ها در منازعات چندفرهنگی‌گرایی و فمینیسم با تأکید بر زن مسلمان" ✅ استاد: سرکار خانم دکتر داورپناه؛ عضو هیئت علمی و معاون ترویج و همکاری‌های علمی پژوهشکده زن و خانواده 📆 زمان برگزاری: یکشنبه و دوشنبه پنجم و ششم مردادماه 99 ⏰ ساعت: 12 الی 13 🌐 به صورت همزمان از لایو اینستاگرام و پلتفرم اسکای روم ■ لینک اسکای روم: https://bit.ly/2JQbqUw ■ لایو اینستاگرام: https://www.instagram.com/meftaah_com ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سلسله نشست‌های تخصصی فلسفه اصول 📚 نشست «مبانی زبان‌شناختی تفقه از دیدگاه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی» از سلسله نشست‌های تخصصی فلسفه اصول(مبانی روش تفقه و فقه حکومتی) با ارائه حجت‌الاسلام سیدپیمان غنایی، از سوی فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: ‌شنبه 4 مردادماه 99، ساعت 11:30 🏢 مکان برگزاری: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، فرهنگستان علوم اسلامی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 وظایف حاکمیت، جامعه و خانواده در امر ازدواج 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سجادی امین به مناسبت روز ازدواج، در گفت‌وگو با مفتاح تصریح کرد؛ 🔹 وقتی آیات و روایات را نگاه می‌کنیم، مسئولیت ازدواج و تأهل افراد مجرد در آن‌ها به چشم یک مسئولیت عمومی نگاه می‌شود. 🔹 هدف از تشکیل حکومت اسلامی برپایی قوانین اسلام است. لذا بحث تحصیل ازدواج و تشکیل خانواده از موارد مهمی است که حکومت اسلامی باید بدان بپردازد. 🔹 هرچند مشکلات و موانع اقتصادی و نداشتن شغل و درآمد کافی، مانع شکل‌گیری خانواده شده است، اما نباید آنقدر بزرگ‌نمایی شود که یک جوان از ازدواج منصرف شود. 🔹 از مسائل پُررنگ‌تر در زمان حاضر بحث فرزندآوری است. از جمله دلایلی که افراد بچه‌دار نمی‌شوند، دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی است که باید از طریق دولت و حکومت برطرف شود. 🔹 تجرد زیاد، با خود فساد و ناامنی و جرائم زیاد به همراه می‌آورد و آحاد افراد جامعه را دچار خطر و مشکل می‌کند و بسیاری خانواده‌ها را نیز دچار فروپاشی می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18311 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 اجازه حاکم یا مرجع تقلید برای مصرف خمس در مبارزه با بیماری 💠 آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس خارج «فقه بیماری‌های مسری» بیان داشت؛ 🔹 برای مصرف خمس حاکم یا مرجع تقلید باید اجازه بدهد. از این‌رو مکلف نمی‌تواند بدون اجازه مرجع تقلید خمس را برای مبارزه با ویروس مصرف کند. 🔹 خرج از موقوفات، متوقف بر نظر واقف است که عین وقف در چه چیزی خرج بشود، بنابراین از موقوفات مساجد و مانند این‌ها را نمی‌توان در مبارزه با ویروس خرج کرد. 🔹 روزه حکم فردی است و نمی‌توان بخاطر مریضی یک یا چند نفر گفته شود دیگران روزه نگیرند. ولی اگر با رعایت همه تدابیر احتیاطی و پیشگیرانه، ترس عقلایی ابتلا به کرونا ویروس وجود داشته باشد، هر روزی که فرد از روزه گرفتن آن می‌ترسد، وجوب روزه از او ساقط می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18320 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 اخلاق اقتصادی اسلام/ مسلمان واقعی منافع جامعه را مقدم بر منافع خود می‌کند ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 📚 ارزش‌های اخلاقی تأثیر آشکاری در نوع رفتارهای واقعی انسان دارد. یکی از ساحت‌هایی که این تأثیر در آن هویدا است عرصه اقتصاد است. 📚 اخلاق اقتصادی به آن دسته از ارزش‌های اخلاقی و معنوی گفته می‌شود که آثار اقتصادی دارند؛ خواه خود آن ارزش‎ها اقتصادی باشند و خواه نباشند. 📚 آموزه‌های اخلاقی اسلام بسیار زیاد هستند و همه عرصه‌های اقتصاد را در بر می‌گیرند. قسمت عمده این تعالیم منحصر به فرد هستند و با نظام ارزشی سیستم‌های اقتصادی مطرح به ویژه نظام سرمایه‌داری تفاوت اساسی دارند. 📚 تعالیم اخلاقی اسلام انسان‌ها را از درون به گونه‌ای می‌سازد که نه تنها فعالیتی که در تعارض با منافع عموم است انجام نمی‌دهند، بلکه از این بالاتر بسیاری اوقات در فعالیت‌های خود منافع جامعه را مقدم می‌دارند. 📚 اسلام برخلاف کمونیسم که به کلی بازار را حذف کرد و تمامی اختیارات را به دولت سپرد و با مشکل فقدان انگیزه و اطلاعات روبه‌رو شد، جست‌وجوی نفع شخصی و فرآیند بازار را به رسمیت می‌شناسد و سبب شکوفایی اقتصاد می‌شود. 📚 توصیه به زهد، جامعه اسلامی را از گرفتار شدن به ورطه مصرف‌گرایی افراطی و مسابقه در ربودن فرصت‌ها و امکانات از یکدیگر نجات می‌دهد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18327 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com