🔰 پاسخگویی پرسشهای فقهی دستگاه قضا از سوی حوزه/ اهانت به پیامبر(ص) حرکت جاهلانه است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه تهران عنوان کرد؛
📚 لازمه بناکردن دستگاه قضایی بر فقه و حقوق اسلامی این است که نسبت به فقه و دانش قضایی کاملا به روز و به هنگام باشد و مسائل بسیار مهمی را بتواند پاسخ دهد که البته در این زمینه بسیار کار شده است.
📚 امروز ما در دستگاه قضایی هزاران سئوال پیش روی قضات داریم که پاسخ آن را از حوزهها و فقها و مراجع استمداد میکنیم و خدمت آنها میفرستیم.
📚 پژوهشهای حوزههای علمیه باید مبتنی بر این گرایش باشد که به سئوالات فقهی مرتبط با موضوعات قضایی، قانونگذاری و اجرایی پاسخ دهند.
📚 ما به قضات عالم و عادل و متخلق به اخلاق نیاز داریم و حوزههای علمیه در این زمینه میتوانند بسیار راهگشا باشند.
📚 پژوهشهای سطح سه و چهار در حوزههای علمیه میتواند به عنوان منابع تحقیقی برای دستگاه قضایی مدنظر قرار گیرد.
📚 اهانت به وجود مقدس پیامبر اسلام(س) یک حرکت جاهلانه و به مثابه سلب همه آزادیهاست. این خشونت نرم علیه آزادی بیان و علیه عقلانیت بشر محسوب میشود؛ چراکه پیامبر اسلام(ص) جلوه عقلانیت بشر است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19727
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 نهادینهسازی روابط حوزه و نظام/ تحصیل ۱۵ هزار طلبه در حوزه تهران
🔰 آیتالله علی اکبر رشاد در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه تهران، مطرح کرد؛
🔹 حدود ۱۵ هزار طلبه در استان تهران حضور دارند و همه سطوح و دروس در حوزه علمیه استان تهران تدریس میشود. بالغ بر ۱۰ رشته فقه تخصصی نیز در این حوزه علمیه برقرار است.
🔹 رابطه حوزه با نظام باید نهادینه شود و این غیر از نهادمند شدن است، چون نهادمندی حوزه وجود دارد و این نهادمندی را در شورای نگهبان که نظارت بر قانونگذاری به صورت قانونی و شرعی دارد را مشاهده میکنیم.
🔹 منظور از نهادینهسازی روابط حوزه با نظام این است که طوری فرآیندسازی و شبکه سازی صورت بگیرد که حوزه با تمام قامت پای کار بیاید و در بخشهای مختلف حضور داشته باشد.
🔹 حوزههای علمیه به ویژه حوزه علمیه تهران این آمادگی را دارند که این رابطه را ایجاد کنند و کمک کار کشور در بخشهای مختلف باشند.
🔹 حوزههای علمیه سنگرگاه مقابله با تهاجمات فرهنگی هستند که نیازمند توجه بیشتر هستند.
🔹 حوزه علمیه تهران تمام قامت در خدمت نظام اسلامی است و ما با آغوش باز از نهادها برای همکاری استقبال میکنیم و ارتباط مستمری نیز با دستگاه قضایی و پژوهشگاه قوه قضائیه داریم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 امام سجاد(ع) در خفقانآورترین شرایط عَلَم امامت را به دوش کشیدند
🔰 آیتالله سید احمد خاتمی در گفتگویی به مناسبت برگزاری دهمین کنگره بینالمللی امام سجاد(ع)، اظهار کرد:
🔹 انسان برای سعادت نیازمند برنامه و الگوی سازنده است در این مسیر برنامه سازنده نقشه راه است و الگوها، در حقیقت خروجی این برنامه است.
🔹 پیامبر اکرم(ص) فرمود: «انی تارکم فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی اهل البیتی» من دو یادگار در بین شما میگذارم یکی کتاب است. کتاب همان برنامه سعادت است و آن دیگری عترت است که در حقیقت خروجیها و الگوهای عملی دین هستند.
🔹 آن حضرت، امام قهرمانی است که ۳۵ سال در خفقان آورترین شرایط، عَلَم امامت را به دوش کشیده و به سامان رساندهاند.
🔹 این امام همام را با پسوند بیمار خواندن؛ تحریف چهره ایشان است. مصلحت الهی بر این قرار گرفت که امام سجاد(ع) درعصر عاشورا بیمار باشند، اما چه کسی در طول عمرش بیمار نمیشود؟
🔹 این کلمه بیمار که در مورد وجود مقدس ایشان مطرح میشود اشاره به بار بیحالی دارد یعنی امامی که به خاطر بیماری؛ تحرک بایسته را نداشت در حالیکه بیتردید از حقایق تاریخ است که امام سجاد(ع) همانند دیگر امامان، با نشاط پرچم امامت را به سامان میرساند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ فردا آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید جامعةالمصطفی(ص) برگزار میشود
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید حمید جزایری خبر داد؛
✍️ نخستین مجموعهای که توانست در شرایط کرونایی به صورت صحیح عمل کند المصطفی(ص) بود به گونهای که در آغاز شیوع کرونا و از ۵ اسفندماه، تمام آموزشها از حضوری به برخط و آنلاین تبدیل و هر هفته بیش از ۵ هزار کلاس مجازی ارائه شد.
✍️ سال تحصیلی جدید جامعهالمصطفی(ص) از ۱۵ شهریور ماه آغاز شده اما آیین افتتاحیه ۲۰ شهریور به صورت مجازی با سخنرانی حضرت آیتالله نوری همدانی، حجتالاسلام والمسلمین عباسی و گزارش معاون آموزش برگزار میشود.
✍️ جامعهالمصطفی(ص) میزبان دانشپژوهانی از ۱۲۰ ملیت است که در ۲۵۰ رشته و گرایش در مقطع کارشناسی تا دکتری و سطح یک تا پنج در ایران و بخشهای خارج از کشور مشغول تحصیل هستند.
✍️ در طرح تحول آموزشی جامعه المصطفی(ص) رشتههای علمی در شش محور، دانشهای مربوط به فقه و اصول با بیش از ۱۰۰ گرایش، قرآن و حدیث، حکمت، فلسفه و عرفان، تاریخ و سیره، زبان و فرهنگها و علوم انسانی تقسیم میشوند.
✍️ در طرح تحول آموزشی، رشتهها و گرایشهای ارائه شده در المصطفی(ص) به ۳۶۰ رشته گرایش افزایش پیدا خواهد کرد و کارگروههای مهارتی نیز وارد سیستم آموزشی میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آموزش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢چشمانداز آیات و روایات اخلاقی با نگاه راهبردی/ اجتهاد تمدنی اجتهاد فقهیِ جواهری برای استخراج نظامهای موردنیاز تمدن است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی در نشست علمی «فلسفه اجتهاد تمدنی» مطرح کرد:
📚 منظور از «اجتهاد تمدنی»، اجتهاد فقهیِ جواهری است که برای استخراج نظامهای مورد نیاز به جهت شکلگیری یک تمدن انجام میشود. منظور از «فلسفه اجتهاد تمدنی»، مبانی نظری و روشی برای اعتبار اینگونه اجتهاد است.
📚 مسأله بحث عبارت خواهد بود از سه محورِ ۱- آیا اجتهاد تمدنی، در فضای علم دینی و در فضای فقهی اصطلاحی، معنادار هست؟ ۲- آیا چنین اجتهادی امکانپذیر هست؟ ۳- چنین اجتهادی چگونه قابل انجام است؟
📚 بحث فلسفه اجتهاد تمدنی در یک پروژه پژوهشی با عناوین زیر انجام شده است: ۱- چیستی و امکان اجتهاد تمدنی ۲- غایت و کارکرد آن ۳- قلمرو و شبکه مسائل آن ۴- مبانی عام هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی ۵- مبانی خاص روششناختی ۶- نقشه راه آینده.
📚 فرضیه اصلی: اجتهاد تمدنی در فضای فقهی، معنادار و ممکن است و با روش اجتهاد جواهری بعلاوۀ دو بستۀ تکمیلیِ «استظهار براساس روح معنایی» و «جمع ادله براساس منطق سیستمها» قابل انجام است.
📚 روایت «اقنع تعز؛ قانع باش، عزیز میشوی.» براساس فقه تمدنی و اجتهاد تمدنی، خروجی چنین میشود که بهینهسازی مصرف موجب برتری در محیط رقابت میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19748
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تمدن_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ تأکید بر فراگیری کلام و عقاید در کنار فقاهت/ در کشور مدعی فرهنگ، جهالت به جایی رسیده که قرآن را میسوزانند
🔻 حضرت آیتالله سبحانی در پیامی به مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه تهران؛
📚 حوزه علمیه قم بحمدالله در 100 سال اخیر مبدأ آثار و برکاتی بوده و یکی از برکات آن انقلاب است.
📚 گرفتار بیماری فراگیر هستیم که مقداری در تحصیل موانعی ایجاد میکند. در مقابل این مانع باید کوشش ما چند برابر باشد.
📚 امروز در جهانی زندگی میکنیم که علاوه بر فقاهت که در واقع اساس شیعه است، علوم دیگر هم باید اهمیت بیشتری داشته باشد. یکی از آنها مسأله کلام و عقاید است.
📚 در یک کشوری که ادعای فرهنگی میکند قرآن را میسوزانند، ببین جهالت به کجا رسیده که به این کتاب که دنیا در برابر عظمت آن سر به پایین آورده، در برابر چشمان مسلمانان چنین جسارتی میکنند.
📚 امروز دین مردم از طریق همین منابر است. منابر میتواند در مردم ایجاد اخلاق و ایجاد دین کند، به مسأله منبر و تبلیغ اهمیت بدهیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19752
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آیت_الله_سبحانی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 در صورت ابتلا به بیماری مسری، قرنطینه شخصی واجب است
✍️ آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» تصریح کرد؛
📚 در مسائل مستحدثه و بیماریهای جدید بالاخص بیماریهایی مانند کرونا احکام تکلیفیه و وضعیه داریم.
📚 سرایت را امری مسلم میدانیم، هم در روایات و هم در کلمات. سرایت که آمد مراقبتهای ویژه میآید.
📚 از مجموع روایات، ما جواز فرار(از بیماری مسری) را میفهمیم ولی جواز فرار به معنای کراهت نیست بلکه به معنای مطلق است. فرار به نظر ما وجوب دارد. اینکه پزشکان میگویند فاصله را رعایت کنید یعنی فرار از بیماری.
📚 حکم قرنطینه: ما قائل به وجوب حذر هستیم. نتیجه اینکه در مریضیهای مسری هم برای خود مریض مراقبت لازم است که بر سالمها وارد نشود و هم فرد سالم نباید با او رفت و آمد داشته باشد و باید مراقبت کند.
📚 قرنطینه گاهی عمومی است و گاهی شخصی. از مجموع اینها حداقل وجوب قرنطینه شخصی استفاده میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19760
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 در طراحی نقشۀ تربیت، اعراض از هدایت الهی خطرات جدی به دنبال دارد
📝 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی»، تبیین کرد؛
🔻در قرآن اضلال به خدا نسبت داده شده است و در این تردیدی نیست؛ امّا در این نسبت توجّه به چند نکته ضروری است:
🔹 الف) از مجموع آیات قرآن چنین بر میآید که هدایت عمومی است و شامل همۀ مردم میشود.
🔹 ب) تا این هدایت انجام نگیرد، اضلال هم انجام نمیگیرد.
🔹 ج) اضلال به معنای نشان دادن راه اشتباه نیست، به معنای محروم کردن از هدایت است.
🔹 د) همین محرومیت، عقوبت کارهایی است که انجام دادهاند؛ یعنی افرادی که خدا گمراه میشوند، یک مرحله از هدایت را در برابر خویش دیدهاند و به آن پشت کردهاند و از هدایتهای بعدی محروم شدهاند.
📝 نکتهای که در این جا مهم است: اگر آنچه دربارۀ هدایت و تداخل آن با تربیت گفتیم، مورد پذیرش قرار بگیرد که محدودۀ هدایت با تربیتی که امروز در دنیای علوم انسانی مورد بحث است، در طراحی نقشۀ تربیت اعراض از هدایت الهی و رفتن به سوی نقشهای که غیر از خدا طراحی کرده است، خطرات جدی به دنبال خواهد داشت.
📝 وقتی کسی هدایتهای اولیه را پذیرفت و به آن عمل کرد، مشمول هدایتهای خاص خدا میشود.
📝 در قرآن به صراحت دربارۀ گروههایی که مشمول هدایت الهی میشوند سخن گفته شده و معتصمین یکی از این گروهها هستند.
📝 حقیقت اعتصام تمسّک به ولایت اهل بیت علیهم السلام است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰مرکز استعدادیابی و آموزش (مأوا) با همکاری دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سازمان بسیج دانشجویی کل کشور و مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار می کند:
✅دوره استعدادیابی و کارآموزی: «نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی»
🔸با هدف: استعدادیابی و توانمند سازی فعالان علوم انسانی و اجتماعی
🔹در قالب:
کارگاه، کلاس، برنامه مطالعاتی و جلسات مشاوره
بصورت حضوری (ظرفیت محدود و رعایت پروتکل های بهداشتی) و غیر حضوری (مجازی)
🔸محورهای نقش آفرینی: پژوهش، آموزش و رسانه
🔹اولویت جذب در زمینه: اقتصاد، مدیریت، علوم تربیتی، خانواده، جامعه و فرهنگ، سیاست، حقوق، مبانی علوم انسانی و اجتماعی
🔸همراه با اعطای گواهی معتبر و معرفی به مراکز تحقیقاتی برای جذب
✳️ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
https://eitaa.com/joinchat/3713925179C5ba17830cb
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#اطلاعیه
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 طبقهبندی جدید علم از دیدگاه فقه/ چرا بعد از ۴۰ سال هنوز علوم حسگرا را برتر میدانیم؟
📌 حجتالاسلام والمسلمین علی کشوری در نشست تخصصی، مطرح کرد:
🔹 چهل سال از آغاز جمهوری اسلامی گذشته است و میگوییم که دین باید جامعه را اداره کند، منتها به دلیل طبقهبندی موجود از علم، مردم علوم پوزیتیویستی را به عنوان علوم برتر میدانند و به دنبال آموزش و یادگیری آن میروند.
🔹 طبقهبندی جدید علم از حیث هدف حول«العلم سلطان» شکل میگیرد، یعنی به دنبال این هستیم که به صورت حداکثری در ظرفیت غیر معصوم با اتکا به فقه قدرت تولید معادلات تنظیم کننده انسانی را بدهیم.
🔹 یک قاعده کلی وجود دارد که ما تصرف در طبیعت را به قیمت چالش برای تنظیم روابط انسانی تصرف غلطی میدانیم، بنابراین همه معادلات مدرنی که تصرف در طبیعت به قیمت چالش در روابط انسانی را صحیح میدانند، از نظر فقهی معادلاتی غیر نافع و مضر میشناسیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19775
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_تخصصی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ تمدنسازی از ارکان مهم زمینهسازی ظهور/ برای تمدنسازی باید به فقه و اصول مسلط بود
🔻 آیتالله محسن اراکی در پیامی عنوان کرد؛
📚 ما امروز وظیفه داریم از تحولات جهانی برای ارسال پیام خدای متعال و رسول اعظم(ص) و ائمه هدی و پیام حوزه استفاده کنیم.
📚 امروز وظیفه حوزهها و از مهمترین وظایف ما، دانشجوی حوزوی، طلاب حوزوی، دانشپژوهان حوزوی و تلاشگران حوزوی تهیه معارف مورد نیاز برپایی تمّدن اسلامی هست.
📚 وظیفه طلاب این است که در تأثیر علم بکوشند. ارائه فقه اسلامیِ تمدّنساز، کار میخواهد، دوستان و عزیزان ما باید فقه سنّتی را خوب مسلط شوند و با اصول فقه کاملاً آشنا شوند.
📚 آن فقهی که میتواند تمدّنساز شود و جامعه متمدّن مبتنی بر تمدّن اسلامی را بسازد این فقه کلان هست.
📚 یکی از مهمترین ارکان زمینهسازی ظهور، فراهم کردن تئوری تمدّن اسلامی معاصر هست که این هم جز با تلاش فقهی فقیهان و حوزویان میسور نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19800
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آیت_الله_اراکی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی/ علم دینی یا نظریه دینی؟
✍️ در نشست علمی «فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی» مطرح شد؛
🔻 دکتر مجید کافی:
🔹 نخستین پیش فرض در علم دینی این است که محل نزاع را مشخص کنیم. یعنی آیا میتوانیم علم تجربی دینی داشته باشیم یا خیر؟
🔹 زیاد به دنبال اصطلاح و واژه علم دینی نرویم، بلکه به دنبال نظریه دینی و علم کارآمد و نافع باشیم.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمود نوذری:
🔸 وقتی سراغ دین میرویم، باید به دو پرسش پاسخ دهیم؛ 1– چرا دین منبع معتبر برای کشف واقعیت بیرونی است؟ 2– روششناسی استفاده از دین چیست؟
🔸 در علم دینی باید ببینیم براساس چه نظریهای تولید علم کنیم. کسانی که تولید علم دینی میکنند باید تاریخ علم را بدانند.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی:
🔸 در علوم انسانی اسلامی محل نزاع تنها بر روی علوم تجربی نیست. چرا در علوم انسانی تنها روش باید تجربی باشد؟
🔸 باید مشخص کنیم جایگاه سایر منابع دینی مانند عقل، تجربه و طبیعت کجاست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19804
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com