📚 کرسی ترویجی نظریه پیشرفت
📌 کرسی ترویجی «نظریه پیشرفت» از سلسله کرسیهای ترویجی«انگارههای پیشرفت در میان اندیشمندان حوزوی» به همت مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت برگزار میشود.
🔹 ارائه دهنده: دکتر سلیمان خاکبان(عضو هیئتعلمی دانشگاه قم)
🔹 ناقد: حجتالاسلام احمد رهدار(عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام)
📆 زمان: پنجشنبه ۸ آبان، ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰
🏢 مکان: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه۱، پلاک۶، ساختمان پردیس حکمت
🔗 درگاه مجازی شرکت در نشست 👇
🌐 https://online.lmskaran.com/ch/ofoolamerica
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 دستاوردهای علمی شهید صدر دارایی مهم فکری ماست/ از نظر شهید صدر، سیره پیامبر(ص) یک تجلّی اخلاقی محض نیست
🔰 حجتالاسلام سیدامید موذنی در گفتوگویی مطرح کرد:
📝 ما خیلی زود از شهیدصدر عبور کردیم، درحالیکه در خیلی از عرصهها و دانشهایی که سالها قبل شهیدصدر برای ما بنیادهایش را گذاشت، نیاز به اندیشهورزی و تأمل بیشتری داشتهایم؛ بخشی از اهمیت امروز شهیدصدر همین دستاوردهای علمی و پژوهشی است که بهعنوان یک دارایی مهم فکری به ما داده است.
📝 از نظر شهید صدر، سیره پیامبر(ص)، یک تجلی اخلاقی محض که در تاریخ جامانده، نیست، بلکه انقلابی اساسی در حیات بشری و وضع اصول بنیادین زیست شایسته انسانی است که همچنان با برخورداری همزمان از ارکان ثابت و محدودههای منعطف قابلیت پیادهسازی در جامعه بشری را دارد، بلکه یگانه راه سعادت او در همه عرصهها، ازجمله اقتصاد است.
📝 شهید صدر در بخشهای مختلف آثار خود توضیح میدهد که چگونه بین ابعاد مختلف جامعه هماهنگی وجود دارد و اگر اسلام بازسازی کل بنای اجتماعی را بهعهده نگیرد، نمیتواند مسلمانی حقیقی را پرورش دهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21110
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 برگزاری درس خارج «فقه بورس و بازار سرمایه»
🔰 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه بورس و بازار سرمایه» از سوی آیتالله علی عندلیبی برگزار میشود.
📆 زمان: سهشنبهها و چهارشنبهها/ ساعت ۷ تا ۸ صبح
📖 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار میشود.
🔗 لینک شرکت در درس👇
🌐 https://vclass.shahidain.ir/b/xgj-fwu-4tz-wjv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 دفع ضرر از خود عقلاً و شرعاً الزامی است/ خسارت وارد کردن به دیگران مطلقاً حرام و موجب ضمان است
📌 حجتالاسلام والمسلمین حسن آقانظری در گفتوگویی، تأکید کرد؛
📚 دفع ضرر از خود عقلاً و شرعاً الزامی است. خواه ضرر یقینی و خواه احتمالی عقلائی باشد. حتی ضرر احتمالی هم از نظر عقلائی باید مورد توجه قرار گیرد و در این مورد توجه به نظر کارشناسان مربوطه نقش اساسی دارد.
📚 خسارت وارد کردن به دیگران مطلقاً حرام و موجب ضمان و مسئولیت است؛ در صورتیکه فردی بداند یا احتمال عقلائی بدهد که با حضور خود در جلسهای یا ملاقات با دیگران موجب اضرار به آنها میشود، واجب است که ملاقات با دیگران را ترک نماید.
📚 مباحث مربوط به کرونا علاوه بر نگاه تکلیفی افراد جامعه، متوجه فقهالحکومه هم است؛ زیرا وظیفه حاکمیت بر مدار تأمین مصلحت عامه شکل میگیرد نه منع از خسارات و یا جبران خسارت.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21114
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 برخی اصولی حرف میزنند ولی اخباری فتوا میدهند/ پیدایش اخباریگری غیرفقهی
🔰 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در همایش بزرگداشت علامه میرحامد حسین، عنوان کرد؛
📕 اخباریگری از همان ابتدا از دوره مرحوم کلینی، صدوق و ... وجود داشته گرچه در برخی دورهها به غلظت قرون دهم و یازدهم نیست؛پدیده اخباریگری همچنان تداوم دارد و امروز در لباس روحانیت خود را ارائه میدهد.
📕 در اخباریگری دوره حاضر، خیلیها اصولی حرف میزنند و کتاب اصول دارند، ولی اخباری فتوا میدهند. امروز وقتی میخواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، رگها ورم میکند، وقتی از نصوص مبیّن مقاصد سخن گفته شود، نگرانی و ناراحتی ایجاد میشود.
📕 اخباریهای امروز با اینکه مخالفت با عقل دارند و نقشی برای شهرت قائل نیستند، ولی تقلید و اصول فقه را قبول دارند و بحث میکنند. البته این جریان در غیرفقه هم وجود دارد؛ یکسری مبلغ، منبری و نویسنده داریم که هر خبری را ببینند بالای منبر و در تلویزیون میگویند و اقتضائات زمان، مکان، عقل و نظام حلقوی هرمی منظومه نصوص دینی را درنظر نمیگیرند که نام این رویکرد اخباریگری غیرفقهی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21117
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ انتقال حکم شخصیتهای حقیقی به شخصیتهای حقوقی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» تأکید کرد؛
🔹 دلیل سیره عقلاء برای مشروعیت بخشیدن به شخصیتهای حقوقی حال و آینده، سکوت شارع است که امضا به حساب میآید.
🔹 در زمان معصوم(ع)، مالکیت، ذمه، بیع، بایع، مستاجر و... بوده است و این عناوین طرفها و موضوعاتی داشتهاند. موضوعی که در زمان ائمه(ع) مورد ابتلاء بوده اشخاص و افراد حقیقی بوده است.
🔹 اکنون مصادیق جدید برای آن به اسم شخصیت حقوقی پیدا شده است. آن ارتکاز، ارتکاز وسیعی بوده که شامل این مصادیق نیز میشده است و سکوت شارع امضای او را نسبت به این مصادیق به دنبال دارد.
🔹 اگر مردم قرارداد و اعتبار کردند که مصادیق خاصی را حیازت بدانند در حالی که حقیقتاً حیازت نیستند. در اینجا قضیه الحیازة مملِّکة شامل این مصادیق نمیشود چرا که این مصداق حقیقتاً حیازت نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21125
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 پرسشهای فقهی حوزه بهداشت و درمان براساس زیست فناوری
🔻 آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک بیان کرد؛
📚 مهندسی ژنتیک در فقه
🔹 محور نخست، در استخدام تکنولوژی حیوی در عرصه صحت و طب اصل اباحه است.
🔹 محور دوم، مسائل مربوط به انعقاد نطفه و پدید آمدن جنین براساس کاربرد فنون و فرآیندهای زیست فناورانه چیست؟
🔹 محور سوم، آیا کاشت عضو جایز است یا جایز نیست؟ آیا الحاق عضو جایز است یا جایز نیست؟
🔹 محور چهارم، حکم مشابه سازی چیست؟ پرسشهای فقهی مختلف و مهمی ذیل این محور چیست؟
🔹 محور پنجم، حکم تجزیه و تفکیک سلولها چیست؟
🔹 محور ششم، کاربست فنون و فرآیندهای زیست فناورانه برای تغییر صفات و خصائل موجودات زنده چه حکمی دارد؟
🔹 محورهای هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم به ترتیب شامل مسائل مربوط به امور آزمایشگاهی، معالجه، دارو، دامپزشکی و مرگ مغزی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21129
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان فرانسه
📝 مواضع مراجع، علما و حوزه در پی اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر(ص)
📝 اعلام نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص آقای سید کمال حیدری
📝 برنامههای مدیریت حوزههای علمیه برای استفاده از هوش مصنوعی
📝 نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی برگزار شد
📝 سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت در تهران و به صورت مجازی آغاز شد
📝 برگزاری ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس آنلاین به صورت روزانه در حوزه خراسان
📝 پویش جهانی پیامبر رحمت راه اندازی شد
📝 راه اندازی مرکز مشاوره تخصصی کودک و نوجوان با رویکرد اسلامی
📝 نشرهاجر بسته کتب «مهدوی» خود را عرضه کرد
📝 نرم افزار جامع دروس حوزوی بروزرسانی شد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21132
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 قاعده احسان به دیگران(۱۲)/ بررسی دلالت سیره بر قاعده احسان
📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
📚 دلیل دیگر بر قاعده احسان، تمسک به سیره است که آیا سیره عقلا یا متشرعهای برای اثبات لزوم احسان داریم یا نه؟
📚 در این جا اگر صغرای سیره عقلا ثابت شود که در میان آنها این رفتار و بنا در عمل وجود دارد که به دیگران نیکی و احسان میکنند و این عمل را با رفتار خود تصدیق میکنند و میپسندند، و اتصال این سیره نیز به زمان معصوم(ع) ثابت گردد، این سیره حجت بوده و مبنای مشروعیت عمل میباشد.
📚 اما با اثبات عقلائی بودن سیره، دیگر اثبات صغرای سیره متشرعه در این امر عقلائی مشکل میشود.
📚 در مورد صغری بر لزوم احسان به صورت مطلق و در همه موارد، سیرهای نداریم که عُقلا بگویند مطلق احسان و همه مصادیق آن لازم و به آن ملتزم باشند.
📚 حداکثر بر رحجان و مطلوبیت و انجام اختیاری آن در موارد و مصادیق آن سیره وجود دارد. لذا باید مورد به مورد و در مصادیق آن در پی سیره عقلا بود تا ثابت شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#فقه_تربیت
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری درس خارج «فقه عقود مستحدثه»
📕 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه عقود مستحدثه» از سوی آیتالله حسین شوپایی برگزار میشود.
📆 زمان: شنبه تا چهارشنبه/ دو ساعت به ظهر
📌 مکان: مدرسه حضرت آیتالله تبریزی(ره)، مدرس ۱۰۱
✅ درس به صورت حضوری و غیرحضورى(آنلاین) برگزار میشود.
🔗لینک شرکت در کلاس؛
🌐 https://www.madras-online.com/?com=lms&id=537
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 هر امکانی که برای فقیه ایجاد میشود که فحصش را کامل کند ناچار است به آن توجه کند/ لزوم مراجعه به فناوریهای جدید برای صدور فتوا
🔰 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در گفتوگویی، اظهار داشت؛
📝 یک مبحثی در اصول داریم که فرمودهاند: به اصول عملیه و به امارات معتبره برای استنباط احکام شرعی نمیتوانیم عمل کنیم «الا بعد الفحص والیأس عن الظفر بالدلیل.»
📝 براساس این هر امکانی که برای فقیه ایجاد میشود که فحصش را کاملتر کند ناچار است که به آن امکان توجه کرده و از آن استفاده کند.
📝 اخیرا استاد ما مرحوم آیتالله شیخ کاظم قاروبی تبریزی میفرمودند با آمدن این امکانات جدید ما بدون مراجعه به آنها فحصمان کامل نیست؛ یعنی مجتهد نمیتواند بدون مراجعه به اینها فتوا دهد.
📝 بنابراین بر اساس اصول مدون و مسلم حوزههای علمیه، استفاده از IT در صحنههای مختلفش یک امر ضروی و لازم است و بدون آن مسئلۀ افتا و اظهارنظر، محل اشکال و ایراد واقع میشود.
📝 اگر حوزههای علمیه میتوانند درخواست و یا کمک کنند که اینها عمیقتر، گستردهتر و دقیقتر شود و پاسخهایی که میگیرند مورد اطمینان بیشتری باشد؛ از باب مقدمه واجب یک امری است که عقلا ضروری و لازم است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 مباحث فقهی و اصولی تزاحم احکام الهی وضعیه و تکلیفیه در مسأله کرونا
💠 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان داشت؛
📚 تزاحم و تعارض تنافی دو دلیل است. یا به لحاظ دلیلیت و یا مدلولیت. یا به تناقض و یا به تضاد منجر میشود. فرق بین تزاحم و تعارض عمده این است که تعارض در دلیلین است و تزاحم تنافی دو حکم است.
🔻 دو نوع تزاحم؛
1️⃣ تزاحم بدون مرجح: اگر دو حکم متزاحم، از همه جهات مساوی باشند و هیچ ارجحیتی به هم نداشته باشند عقل علمی و عملی ما حکم میکند که ما مخیر بین انتخاب هر دو هستیم.
🔹 در متعادلین و مساویین که هیچ ارجحیتی ندارند از باب کل ما حکم به العقل حکم به الشرع قائل به تخییر هستیم. اول تخییر عقل است که منجر به تخییر شرعی میشود.
2️⃣ تزاحم با مرجح: دو حکم دارای ارجحیت و اهمیت است. بحث ترتب رخ میدهد که اهم و مهم پیش میآید. در غریق اگر یکی امتیاز خاصی داشت کشف میکند که باید یکی را بر دیگری ترجیح دهیم.
📚 اسلام و احکام اسلامی بنبست ندارد. چرا که صراط مستقیم بنبست ندارد. راه خروج اضطراری را با تأمل در منابع باید استخراج کنیم. باب تزاحم بابی است که به ظاهر گمان میکند تزاحم است ولی در باطن راه برونرفت از مشکلات مختلف است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21135
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com