💢 در حوزه نظامسازی، پرداختن به موضوع ساختمان یک امر واجب است
🔰 حجتالاسلام علی کشوری در نشست «تبیین اجمالی مقررات فقهی ساختمان» مطرح کرد:
✅ بخش اعظمی از احکام اسلامی وابسته به ساختمان است. در حوزه نظامسازی، بحث ساختمان و «تغییر هویت ساختمان» یک دعوا و بحث واجب است. این مباحث، به تبیین وجوب ورود حوزه و علما به بحث مقررات فقهی ساختمان کمک میکند.
✅ توجه جدی به مسأله «پیوستگی روابط انسانی» در «تغییر هویت ساختمان» میتواند بافت معماری آینده کشور را متحول کند.
✅ اگر مسأله «تغییر هویت ساختمان» به صورت جدی دنبال شود مسائل گوناگونی از جمله موضوع «محیط تربیت کودکان»، «زیرساختهای اقتصاد مقاومتی» و «سلامت» حل خواهد شد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21089
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 قاعده احسان به دیگران(۱۱)/ مدرک قاعده احسان به دلیل عقلی
📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
📚 در اثبات قاعده احسان به دیگری که میتواند به عنوان دلیل عام در موارد فقه تربیت مورد استناد قرار گیرد، برخی مثل شیخ طوسی استناد به دلیل عقل را قبول کردهاند(قد ثبت بأوائل العقول حسن الإحسان و إيصال المنافع الى الغير)(الاقتصاد الهادي إلى طريق الرشاد ص: ۱۲۲)
🔻 در تمسک به دلیل عقل در(قاعده احسان)؛
✅ اولا: باید همانند همه موارد تمسک به دلیل عقل در فقه، صغری(حُسنِ احسان) به درک قطعی عقل عملی اثبات شود، حال آیا درک حُسن احسان به عقل مستقل وجود دارد یا ندارد به گونهای که تارک آن مذمت شود؟
✅ ثانیا: باید کبرای آن(قاعده ملازمه) یعنی: «کلّما حکَم به العقل، حَکَم به الشرع» که نتیجه عقل نظری است ثابت شود تا در نهایت به این نتیجه رسید که «الاحسان واجب شرعا».
📚 در این جا در درک لزوم حُسن آن در همه مراتب احسان و مصادیق آن و کبرای این قضیه اشکالاتی مطرح شده که جزم به کشف حکم وجوب نزد شارع را مخدوش میکند. حداکثر از آن مطلوبیت احسان به دیگری به دست میآید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#فقه_تربیت
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 هوش مصنوعی ابزار ترویج معارف و موضوعی برای فقه است
📌 آیتالله علیرضا اعرافی در همایش«هوش مصنوعی و علوم اسلامی» مطرح کرد:
📕 هوش مصنوعی از جمله تطورات آینده در جهان و رشتههای فرافناوری و فرابخشی است و در آیندهپژوهی، سناریوهایی برای آن ارائه میدهند که فوقالعاده اعجابآور است.
📕 هوش مصنوعی با حوزه از دو زاویه مرتبط است؛ هوش مصنوعی موضوعی برای علوم اسلامی است و فلسفه و فقه و اخلاق و ... شاخههایی از علوم اسلامی هستند که باید در این حوزه کار کنند و فرایند استنباط و اجتهاد را باید در این مسیر به کار ببریم؛ اینکه اسلام چه نگاهی به آن دارد، آینده آن چیست و چه مخاطراتی دارد؟ بنابراین هوش مصنوعی موضوع مهمی برای فقه اسلامی است.
📕 از منظر دوم، هوش مصنوعی به مثابه ابزار است که در آموزش و پژوهش و تبلیغ حوزه به کار میرود؛ مهمترین پروژههای هوش مصنوعی در دنیا از مشترییابی و تجارت شروع شده است و نقش زیادی در افزایش تجارت داشته است.
📕 هوش مصنوعی به مثابه ابزار در دست فقیه و مجتهد است که امیدواریم به تدریج با انگیزه و روحیه جهادی این مسیر به پیش برود. هوش مصنوعی میتواند سرعت اجتهاد و دقت کار را بالا ببرد و در نظام سازیها، خیلی کمک بدهد و در برقرای ارتباط بین مفاهیم خیلی مؤثر است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 سیاستزدگی مانع اسلامیسازی/ لازمه اسلامیسازی علوم انسانی، همافزایی حوزه و دانشگاه است
📌 حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان در همایش «نقش معرفت دینی در علوم انسانی»، گفت:
🔹 غالباً مدلی که از علوم انسانی اسلامی ارائه کردهایم، آن است که یک فرد توأمان هم باید مثلاً روانشناس و جامعهشناس درجه یک باشد و هم دانشپژوه حوزه در حد اجتهاد؛ این کار را دشوار میکند.
🔹 مانع دیگر در مسیر اسلامیسازی علوم انسانی، مانع معرفتی است؛ برخی به کارآمدی علوم انسانی اسلامی باور ندارند. آنها میگویند علوم انسانی رایج چه ایرادی دارد که میخواهیم آن را تغییر دهیم؟
🔹 همچنین گفته میشود که چه تضمینی هست که علوم انسانی اسلامی کارآمد باشد؛ تاکنون نسخه و مدلی از این اسلامیسازی ارائه نشده است و ... .
🔹 فضای علمی کشور ما مقداری سیاستزده و ناموجه است و خیلی از مباحث که باید در فضای آرام علمی شکل بگیرد، در سطح رسانهای مطرح شده و جنبه سیاسی میگیرد.
🔹 باید مقداری از مسائل انتزاعی به سمت مسائل کاربردی سوق پیدا کرده و کارآمدی نظریات علوم انسانی اسلامی را نشان دهیم.
🔹 صعوبت در روش و محتوا چارچوب نظریات را دشوار میکند، ما نهایتاً باید به سمت پژوهشهای مشترک حرکت کنیم.
🔹 شکل آرمانی این است که فیلسوف و مجتهد حوزوی وارد علوم انسانی شود و آن را اسلامی کند، ولی نه حوزوی و نه دانشگاهی نمیتوانند به تنهایی این کار را انجام دهند، بلکه باید همافزایی وجود داشته باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚برگزاری دروس آیتالله هادی عباسی خراسانی
📕 برنامه دروس آیتالله هادی عباسی خراسانی در سال تحصیلی 1400- 1399 به شرح ذیل است:
🔰 شنبه تا چهارشنبه:
🔹 تفسیر ترتیبی،(از ابتدا) سوره مبارکه حمد؛ ساعت 7 تا 7:30
🔹 خارج اصول، براساس الفائق فی الاصول؛ ساعت 7:30 تا 8
🔹 خارج فقه، مسائل مستحدثه: مباحث بورس؛ ساعت 8 تا 9
🔰 دوشنبه و سهشنبه
🔹 حدیثخوانی، بر اساس کتب اربعه و تفسیر صافی؛ ساعت 12:30 تا 13
📌 دروس به صورت آنلاین از طریق مدرسه فقاهت و سامانه نجاح پخش میشود.
🌐 eshia.ir
🌐 http://login.ismc.ir/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 هوش مصنوعی صرفا یک کنشگری ساده نیست/ حوزه علمیه باید نظریه فضای مجازی تولید کند
📌 حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی در همایش«هوش مصنوعی و علوم اسلامی» عنوان کرد:
📚 تاکنون بیش از ۳۰۰ نرمافزار علوم اسلامی در رشتههای مختلف از آثار شخصیتها و مراکز مختلف حوزوی تولید شده و در اختیار محققان قرار گرفته است.
📚 روزانه بیش از صدها هزار مخاطب علوم اسلامی درحال استفاده از نرمافزارهای حوزههای علمیه هستند و بسیاری از محققان علوم اسلامی خارج از حوزههای علمیه و خارج از کشور به صورت روزانه درحال استفاده از اطلاعات و محتواهای دینی ارائه شده هستند.
📚 علوم انسانی دیجیتال معطوف به علوم اسلامی، در برخی از دانشگاههای غربی درحال توجه است. فناوری نتایج دقیقتری به محققان علوم اسلامی میدهد و این بستر و ظرفیت میتواند در پیشبرد علوم اسلامی تاثیرگذار باشد.
📚 برای استفاده از فناوری در علوم اسلامی باید بتوانیم آسیبها و نقاط قوت را شناسایی و با تلاش برای کاهش آسیبها، نقاط قوت را تقویت کنیم.
📚 با استفاده از بستر هوش مصنوعی توانستهایم یک میلیون و ۲۰۰ مجله و مقاله از سالها پیش را در یک قالب کنار هم قرار دهیم.
📚 برنامه پنج ساله نظام جامع فناوری اطلاعات در حوزههای علمیه تدوین شده و انجمن تخصصی مطالعات فضای مجازی تشکیل شده است با این نگرش که استفاده از فناوری اطلاعات، فضای مجازی و هوش مصنوعی صرفا یک کنشگری ساده نیست و حوزه علمیه باید نظریه فضای مجازی تولید و بر اساس آن کار خود را دنبال کند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 برگزاری امتحانات شفاهی به مدارس و مراکز تخصصی واگذار میشود
🔰 حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستمنژاد معاون آموزش حوزههای علمیه در گفتگویی، عنوان کرد:
✅ مطالبه برخی از اساتید و طلاب سطوح عالی حوزه علمیه مبنی بر واگذاری امتحانات شفاهی سطوح عالی به مدارس و مراکز تخصصی را قبول داریم؛ این پیشنهاد به صورت طرح مطرح و در آیین نامهها آمده است؛ کارهای کارشناسی این طرح در حال انجام است و در آینده این واگذاری صورت خواهد گرفت.
✅ بخشی از این امتحانات شفاهی که امتحانات استادی میباشد به صورت مجازی برگزار می شود اما برگزاری امتحانات شفاهی طلاب به صورت مجازی نیازمند زیرساخت های بیشتری است که در اختیار نداریم.
✅ امتحانات شفاهی هم اکنون نیز در حال برگزاری است اما نیاز است دقتهای کافی با توجه به شرایط بیماری کرونا صورت گیرد.
✅ در چند سال اخیر به بیش از 300 استاد در کشور، حکم ممتحن شفاهی داده شده است و برای برخی دیگر از اساتید نیز با تکمیل پرونده صورت خواهد گرفت؛ طلاب محصل در شهرستانها به طور کلی و به خصوص در این شرایط بیماری کرونا میتوانند در امتحان شفاهی شهرستانها شرکت کنند و به قم مراجعه نکنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 سلسله نشستهای فقه تخصصی؛
📚 نشست «امضایی یا تأسیسیبودنِ موضوعات و احکام روابط بینالملل» از سلسله نشستهای فقه تخصصی موسسه فتوح اندیشه با ارائه حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار برگزار میشود.
📆 زمان: پنجشنبه ۸ آبان، ساعت ۱۳:۳۰
🏢 مکان: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه۱، پلاک۶، ساختمان پردیس حکمت
💢 برای دسترسی به کلاس از طریق وبینار، بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://online.lmskaran.com/ch/ofoolamerica
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 آثار شهید صدر را چرا و چگونه بخوانیم؟
📕 به همت پژوهشگاه شهید صدر گفتوگوی زنده اینستاگرامی درباره آثار و اندیشههای شهید صدر با عنوان صحبت صدر برگزار میشود.
📆 دومین برنامه از این سلسله نشستها با عنوان آثار شهید صدر را چرا و چگونه بخوانیم؟ چهارشنبه ۷ آبان ساعت ۲۲ آغاز میشود.
🔹 در این نشست حجتالاسلاموالمسلمین علی شاملو و حجتالاسلام والمسلمین سید امید مؤذنی به ارائه سخن میپردازند.
📌 دسترسی از طریق:
🌐 https://www.instagram.com/shahidsadr
🌐 https://www.instagram.com/ketabresan_net
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_تخصصی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 دوفصلنامه «گفتمان فقه حکومتی» به گام ششم رسید
📕 ششمین شماره دوفصلنامه علمی ترویجی گفتمان فقه حکومتی(بهار و تابستان 1399) با شش سند علمی از اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در موضوعات مختلف فقهی، با رویکرد حکومتی به فقه منتشر گردید.
🔰 عناوین مقالات این شماره به شرح ذیل است:
1️⃣ بررسی ماهیت «حکم حکومی» و تفاوت آن با «فتوای حکومی»/ ابوالقاسم علیدوست
2️⃣ وظايف حکومت اسلامی در بخش كشاورزی (با تأكيد بر سيره نبوی(ص)/ یعقوبعلی برجی
3️⃣ تمايز حکم حکومتی با ساير احکام شرعی/ علی رحمانیفرد سبزواری
4️⃣ نسبتسنجی بین قانون فقهی اهم و مهم و نظریه ماکیاولیزم/ محمد عشایری منفرد
5️⃣ مهریههای سنگین و نقش حاکمیت/ زهرا عزیزاللهی، غلامحسن حیدری
6️⃣ بررسی تطبیقی عناصر و شاخصهای فقه حکومتی؛ از دیدگاه صاحب جواهر(ره) و میرزای نائینی(ره)/ عباسعلی مشکانی سبزواری، سید صمصامالدین قوامی
💠 علاقهمندان میتوانند برای دریافت مجله با مدیر داخلی از طریق @zaki222 ارتباط برقرار نموده و یا از طریق پرتال جامع علوم انسانی فایل مقالات را دریافت کنند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#معرفی_نشریه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ شناسایی جامع و کامل موضوعات؛ نخستین قدم در بررسی مسائل مستحدثه است/ قسمتی از رمز ارزها پول محسوب میشوند
🔻 آیتالله جواد مروی در درس خارج «فقه رمز ارزها و بیت کوین» تأکید کرد؛
📚 جهت بررسی احکام شرعی و آثار شرعی هر پدیدهای مخصوصاً موضوعات مستحدثه ابتدا لازم است شناسایی جامع و کاملی در رابطه با آن پدیده صورت پذیرد.
📚 در موضوع رمز ارزها ابتدا باید تاریخچه پیدایش، ساز و کار اجمالی آنها تبیین شود تا بعد بتوانیم یک تعریفی از آن ارائه دهیم.
🔻 هویت رمز ارزها چیست؟ بین صاحبنظران اختلاف است:
1️⃣ قوانین بعضی از کشورها این رمز ارز را یک کالا حساب میکنند نه پول، لذا مالیات بر ارزش افزوده از آن میگیرند، در بورس مورد معامله قرار میگیرد.
2️⃣ برخی از کشورها به عنوان ارز خارجی آن را محاسبه میکنند، به عنوان پول محاسبه میکنند. لذا مثل سایر پولها در مبادلات به عنوان ثمن از آن استفاده میشود.
3️⃣ برخی از کشورها حداقل بیت کوین را به عنوان یک دارائی نامشهود مثل اوراق بهادار محاسبه میکنند، حداقل به نظر ما هم قسمتی از رمز ارزها حتما پول حساب میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21093
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 دانشگاهیان از علوم فاخر حوزوی بی اطلاعاند/ علم اصول ظرفیت بومیسازی علوم اسلامی را دارد
🔰 حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در گفتوگویی، مطرح کرد:
📕 یکی از مشکلات حوزه، این است که علوم حوزوی از درون حوزههای علمیه نشر مناسبی به بیرون از خود نداشته است. دانشگاهیان از علوم فاخر حوزوی بی اطلاع هستند و بطور کلی علوم حوزوی از عدم نشر مناسب خود محرومیتهایی را ایجاد کرده است.
📕 علم اصول به عنوان علم پایهای ظرفیت بومیسازی علوم اسلامی را دارد، ما میتوانیم با این منطق فهم دین و روش استنباط فقه بالمعنی الاعم با رویکرد روش استنباط فرافقهی در همه علوم مبتنی بر متون حوزوی علوم بلکه علوم مبتنی بر عقل و عقلانیت از این علم اصول استفاده کنیم.
📕 انجمن اصول همواره مدافع اصول فقه ضابطهمند استدلالی بوده و نه اصول و قواعدی بر اساس سکولار عقلایی بیضابطه؛ مهمترین رسالت این انجمن جریانسازی در عرصههای مختلف اصولی، ترویج و زمینهسازی برای تولید علم، ظرفیتسازی برای نوآوری و نظریهپردازی، بهینهسازی علم اصول در عرصههای مختلف و بسترسازی برای تقویت علم اصول بوده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21097
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com