✅ سیاست خارجی مرکز انتقال ارزشهای اسلامی است/ 7 اصل واجب سیاست خارجی
💢 آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «سیاست و حکومت»:
📚 مهمترین رکن اساسی برای صدور فرهنگ انقلاب و ارزشهای انقلابی، حکومت اسلامی است و سکوی پرش و نقطه انتقال و مرکز ثقلی که باید از آنجا ارزشهای اسلامی به کشورهای دیگر صادر شود، سیاست خارجی است.
📚 سیاست خارجی نظام اسلامی بر اصولی مبتنی است که اتخاذ این اصول و تطبیق منهج عملی بر این اصول، جزء وظایف شرعی و واجبات است و تخطی از آن حرام است.
🔻 اصولی شامل؛
1️⃣ ارزشهای معنوی: یکی از اصول سیاست خارجی حکومت اسلامی، مسئله مبارزه با طاغوت و عدم پذیرش نفوذ طاغوت در بدنه حکومت اسلامی است.
2️⃣ اصل استقلال نظام اسلامی: استقلال نظام اسلامی و عدم تعلق به نظام کفر یکی از اصول سیاست خارجی است. در منطق قرآن مجید این وابستگی حرام مسلم است.
3️⃣ حفظ شوکت و عزت و اقتدار مسلمین: از اعظم محرمات این است که مسئولین حکومت، تصمیماتی در سیاست خارجیه بگیرند یا معاهداتی را با کشورهای خارجی امضا کنند که موجبات ذلت و تضعیف و نفی عزت و اقتدار مسلمین شود.
4️⃣ مسئله دفاع و صیانت از شعائر اسلامی: منظور هر تصمیمی که از سوی مسئولان در عرصه سیاست و منهج سیاست خارجی گرفته شود که سبب تضعیف شعائر اسلامی شود.
5️⃣ اقامه دین: اولین واجب در اصول سیاست خارجی این است که تمام خط مشی سیاسی در جهت اقامه دین الهی باشد، نه تنها در داخل بلکه در خارج.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14134
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📣اطلاعیه
💢فراخوان جذب «خبرنگار» در پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح
📌پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح در نظر دارد در جهت پوشش اخبار حوزوی و علوم انسانی اسلامی اقدام به جذب خبرنگار نماید.
💠جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه نمایید:
🌐 http://meftaah.com/?p=9206
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 روش ثبتنام الفائق برای اساتید و طلاب جدید
✅ با وجود مشکلات متعددی که اساتید و طلاب در ثبت درس الفائق به صورت آنلاین داشتند و برای سهولت امر عزیزان از امروز ثبت درس اساتید و ثبت نام طلاب به صورت پیامکی و یا در ایتا انجام میشود.
🔻 ثبت درس توسط اساتید:
🔰 اساتیدی که مجوز تدریس کفایه یا درس خارج مورد تایید امور اساتید قم را دارند مشخصات زیر را با دقت به آیدی ایتا یا شماره موبایل اعلانی در پایان همین پست👇پیام کنند. وضعیت پرونده تدریس ایشان از آموزش استعلام و در صورت تایید مجوز تدریس، بعد از ۲۴ ساعت اسم ایشان در همین کانال به عنوان استاد این درس اعلام میگردد؛
🔹 نام و نام خانوادگی
🔹 کد استادی سامانه اساتید
🔹 شماره موبایل
🔹 کد ملی
🔹 نام و آدرس مکان تدریس به طور دقیق
🔹 شماره مدرس در مکان تدریس
🔹 ساعت درس
🔻 ثبت نام طلاب:
🔰 طلاب محترم لیست اساتیدی که هر روز در کانال منتشر میشود را ملاحظه کنند و هر استادی که علاقه داشتند را انتخاب و مشخصات زیر را دقیق به آیدی ایتا یا شماره موبایل اعلامی در پایان همین پست👇 پیام کنید.
📌 توجه: این دروس آزاد هستند ولی فقط طلابی که پایه ۸ ایشان کامل(هیچ ناقصی حتی امتحان شفاهی آن باقی نمانده) و #سطح یا #خارج هستند، میتوانند از مزایای آن بهره مند شوند. لذا لطفا اگر ناقصی دارید ثبت نام نکنید.
🔹 نام و نام خانوادگی
🔹 شماره موبایل
🔹 کد ملی
🔹 شماره پرونده تحصیلی
🔹 نام و نام خانوادگی استاد
🔹 مکان و زمان تدریس استاد
📌 توجه: ثبت دروس اساتید و طلاب عزیز در صورتی نهایی محسوب میشود که از طرف دفتر فقه معاصر در ایتا یا به صورت پیامک تایید ثبت درس را دریافت نمایند.
🌐 آیدی ایتا برای ارسال اطلاعات(رسیدگی سریعتر):
@rfiqhci
📱شماره پیامک برای ارسال اطلاعات:
09359646217
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فقه_معاصر
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 نظر به نامحرم در مقام علاج هم ممنوع است
🔰 استاد محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی:
🔹 نظر به جنس مخالف مطلقاً ممنوع است چه مقام علاج و چه غیر آن و اگر نظر به جنس مخالف جایز نیست، مس و لمس او به فحوی ممنوع است.
🔹 زنی که به پزشک مراجعه میکند و میخواهد جایی از بدنش را به او نشان بدهد، همان طور که برای پزشک مرد نگاه جایز نیست برای زن هم نشان دادن آن قسمت از بدن جایز نیست. البته تکشف و نشان دادن برای مرد حرام نیست اما نگاه کردن برای زن حرام است.
🔹 برای زنان نه تنها نظر به مرد نامحرم جایز نیست، بلکه تکشف برای خود او هم جایز نیست حتی اگر جایی احتمال بدهد مرد نامحرمی ببیند و در معرض نگاه نامحرم باشد.
🔹 هم مردان و هم زنان نمیتوانند به بچه نابالغ نامحرم نگاه کنند و زن نمیتواند در مقابل پسر نابالغ تکشف کند، لذا زن نمیتواند قسمتی از بدنش را به پسر نابالغ هم نشان بدهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14141
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#فقه_معاصر
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 20 هزار مسأله فقهی بدون پاسخ مانده است/ ظرفیت فقه هنوز شکوفا نشده است
🔻 استاد محمدحسین ملکزاده در پاسخ به پرسش «چرا حوزه باید مجتهدان متعددی تربیت کند؟»
🔰 برای تولید علم لازم است فقه با رویکرد اجتماعی داشته باشیم، سپس فقه مضاف به اجتماعیات مانند فقه سیاست و اقتصاد و... داشته باشیم و در نهایت از آن نظامسازی فقهی ایجاد شود؛ خروجی چنین فرآیندی این است که نظامسازی ما هم مبتنی بر تجربه، آزمون و خطاست و هم مبتنی بر تولید علم اسلامی است.
🔰 در طول تاریخ چون علما و فقها از حکومت دور بودهاند، فرصت شکوفا کردن ظرفیتهای فقه را نداشتهاند و امروز فرصت عجیبی در اختیار ماست؛ چراکه روحانیت در رأس حکومت قرار گرفته و همه باید قدر این فرصت و نعمت را بدانند.
🔰 امروز با وجود تعدادی مرجع تقلید و فقیه، برخی میگویند چرا باید این همه مجتهد و مرجع تقلید داشته باشیم، زیرا ممکن است تعداد آنان بیش از حد شود. پاسخ این است که ما مرجع تقلید به تعداد زیاد نمیخواهیم و همین مقدار هم کفایت دارد، ولی بیشمار مجتهد جوان و متخصص در علوم مختلف نیاز داریم تا به عرصههای گوناگون نیاز بشری و علوم انسانی وارد شوند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14144
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام مدیریت در اسلام
✍️ موضوع: فقه الثقافه التنظیمیه
👤 استاد علی عسکری وزیری
🕓 زمان برگزاری: پنجشنبهها، ساعت ۸ صبح
💫 مکان برگزاری: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک ۸۲، موسسه مفتاح
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢به قلم حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه؛
📚کتاب «اسلامشناسی» منتشر شد
📕این کتاب در بردارنده آموزههای اساسی دین اسلام است و با زبانی روان و بلیغ این آموزهها در ساختاری جامع و منسجم ارائه شده؛ نویسنده این کتاب را با نگاه استدلالی برآمده از مطالعات حکمی ـ اجتهادی تدوین کرده است.
📕نگارنده این کتاب را در چهارده فصل با عنوانهای: کلیات، معرفت شناسی، خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی، دین شناسی، ثبوت شناسی، امامت شناسی، معاد شناسی، آشنایی با احکام و حقوق شرعی، اخلاق و عرفان، نظامهای اجتماعی، اسلام و مدرنیته و اسلام و تمدن تدوین کرده است.
📕کتاب «اسلامشناسی» به همت انتشارات بوستان کتاب در ۷۶۰ صفحه و به قیمت ۱۱۰,۰۰۰ تومان در قطع وزیری، در سال ۱۳۹۸ روانه بازار نشر شده است.
📖 اطلاعات بیشتر در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14148
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 دلایل اختلاف فقه و قانون درباره اجرتالمثل زن/ منوط کردن اجرتالمثل به امر طلاق وجه شرعی ندارد
📌 در نشست «واکاوی اجرتالمثل کار زن در خانه» مطرح شد؛
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید طاهر غفاری:
🔹 اگر پرداخت اجرتالمثل واقعا حق زن است، چرا به زمان طلاق موکول شده است؟ منوط کردن این امر به طلاق، هیچ وجه شرعی ندارد.
🔹 نظر اکثریت و عرف جامعه در این زمینه روشن و اماره موجود است و عرف اکثر جامعه ملتزم به دریافت اجرتالمثل نیست.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین رضا بزاز بنابی:
🔹 در فقه به اجرتالمثل در قالب اجاره اشخاص پرداخته شده است. کار زن در منزل نیز از نوع اجارهای است که قصد اجیر برای دریافت مزد نامعلوم است ولی مستحق اجرتالمثل است.
🔹 حضرت آیتالله مکارم شیرازی معتقد است با توجه به عرف مردم ایران، مجانی بودن کارهای زن شرط ارتکازی در عقد نکاح است و زن مستحق دریافت اجرتالمثل نیست.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین عبدی:
🔹 مسئله «اجرتالمثل کار زن در خانه» را باید از دو منظر قانون و حجت فقهی پرداخت.
🔹 ماده 265 قانون مدنی پشتوانه فقهی ندارد و این قانون در یک بدترجمگی از قانون مدنی فرانسه گرفته شده است.
🔻 روحالله قلیخانی:
🔹 آراء قضات باید مستند بر قانون و فتاوای معتبر باشد. با این وجود شاهد صدور آراء مختلفی از سوی قضات میشویم.
🔹 برای برونرفت از تهافت و اختلاف آراء قضات در یک موضوع، ساز و کار وحدت رویه تدبیر شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14155
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ثبتنام استعدادهای برتر پژوهشی حوزه علمیه خراسان آغاز شد
💢 فراخوان شناسایی استعدادهای برتر پژوهشی حوزه علمیه خراسان از سوی مرکز نخبگان و استعدادهای برتر این حوزه با مشارکت معاونت پژوهش آغاز شد.
💻 مهلت ثبتنام تا 10 آذرماه سال جاری با مراجعه به نشانی hozehkh.com
☎️ کسب اطلاعات بیشتر: 32008475 و 32008477 و 32008165
🗒 دفترچه راهنما: https://b2n.ir/336637
🌐 لینک ثبتنام: https://b2n.ir/798060
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تمدن اسلامی بیگانه از پیشرفت نیست/ پذیرفتن تمدن مدرن یعنی کنار گذاشتن اصالت خدا
📌 حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه در «نشست مبانی معرفتی تمدن نوين اسلامی»:
🔹 هيچ تمدنی در جهان بدون مبانی فلسفی شكل نگرفته است، لذا برای رسیدن به این تحلیل کافی است كتاب تاريخ تمدن «توين بی» يا كتاب تاريخ تمدن «ويل دورانت» مطالعه شود.
🔹 اساساً سه مقوله تمدن، توسعه و پيشرفت منجر به رشد جامعه میشود.
🔹 اگر بناست تمدن مدرن پذیرفته شود، باید مبانی مدرن بودن آن یعنی اومانیزم به معنای انسانگرایی و سکولاریزم یا جدایی دین از سیاست را نیز پذیرفت که در این صورت اصالت خدا کنار گذاشته خواهد شد.
🔹 برای پیش رفتن به سوی خداوند متعال باید ضمن دوری از تمدن مدرن، به سوی تمدن نوین اسلامی و پیادهسازی ابعاد مختلف آن در جامعه حرکت کنیم.
🔹 ذیل تمدن نوین اسلامی میتوانیم به آن دسته سئوالات و شبهاتی که از قرون گذشته وجود دارد و صدها هزار پرسش جدید دیگر پاسخ دهیم.
🔹 تمدن اصیل اسلامی هرگز با مؤلفههای مورد نیاز در راستای رشد جامعه یعنی سلامت، معیشت، امنیت و... بیگانه نبوده و هیچگاه اینها منفک از مبانی نیستند.
🔹 قريبترين مبنا در این عرصهها به نظر ارزششناسی، هستیشناسی، معرفتشناسی و دينشناسی است که در تمدن نوین و اصیل اسلامی بدان پرداخته میشود.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تمدن_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
♻️ جای بسیاری از مباحث فقه معاصر در کتابهای درسی حوزه خالی است
💯 آیتالله مهدی شبزندهدار در درس خارج فقه معاصر:
🔰 بالاخره وقتی تحولی میخواهد ایجاد بشود و یک نواقصی میخواهد برطرف بشود کار از یک جایی باید شروع بشود و اگر همیشه معطل این بخواهیم بمانیم که آن کمالهای خیلی بالا، آنها را مطرح کنیم خب نقص بشر، ضعف بشر معمولاً این اجازه را نمیدهد.
🔰 فقه معاصر هم که دارد تدوین میشود، مباحث فقه معاصر که خیلی مهم است، ما بسیاری از مباحث مهمهای داریم که جای آن در کتب درسی ما خالی است، مثل مسائل شخصیتهای حقوقی، شرکتها، بورس یا تأمین اجتماعی و... امثال اینها که با زندگی بشر عجین شده اما فعلاً این مباحث در کتب درسی ما جای آن خالی است و بحث نمیشود.
🔰 این مباحث و طرح این مباحث را بعضی از مراجع بزرگوار که خدمتشان رسیدیم تأیید فرمودند و استقبال فرمودند مثل آیتالله صافی که پارسال مشرف شدیم خدمتشان، در مشهد مقدس خدمت آیتالله شبیری مشرف شدیم، خیلی استقبال کردند. رهبری معظم همین طور خیلی، خودم حضور داشتم که جناب آقای اعرافی دام ظله این کتاب فائق را دادند دست آقا، فرمودند این کارهای اساسی باید انجام بشود و ایشان هم استقبال فرمودند که این کار باید در حوزه رونق پیدا بکند، گفتند این کارها باید انجام بشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14158
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
💢 موضوع: قواعد فقه سیاسی
🔰 استاد عباس کعبی در درس خارج «قواعد فقه سیاسی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، مطرح کرد؛
🔹 اقتدار نظام اسلامی دارای مؤلفههای زیادی است و این اقتدار صرفاً در مسائل دفاعی نیست، بلکه اقتدار در عرصههای اجتماعی، فرهنگی و ورزشی نیز مهم است و نظام اسلامی برای کسب اقتدار و افتخار در این حوزهها باید تلاش کند.
🔹 دولت باید در دو حوزه ورزشهای همگانی و قهرمانی تلاش کرده و حتی بخشی از مصارف بیت المال مسلمین را به این دو حوزه از ورزش اختصاص دهد.
🔹 از آنجایی که توسعه و ترویج ورزش همگانی باعث تقویت سلامت عمومی میشود، لذا مصلح جامعه نیز در گروی ترویج ورزش همگانی است.
🔹 نظام اسلامی باید بخشی از بیت المال را برای رشد و ترویج ورزش همگانی و تهیه وسایل لازم برای انجام این ورزشها در سوی شهروندان، صرف کند.
🔹 افتخار آفرینی ایرانیان مسلمان در عرصه ورزشهای قهرمانی باعث اقتدار و سرافرازی کشور بوده و مصلحت عمومی را درپی دارد. از اینرو لازم است بخشی از بیت المال مسلمین برای توسعه و حمایت از ورزش قهرمانی مصرف شود.
🔹 البته نباید صرفاً بر روی رشته خاص ورزشی تمرکز کرد، بلکه باید مجموعهای از همه رشتههای ورزشی که مغایر با موازین شرعی نیست، مورد تقویت قرار گیرد.
🔹 اگر مصلحت جامعه اسلامی اقتضا کند، لازم است در راستای مقابله با جنگ نرم دشمنان، اقدام به هجو و بدگویی آنان بپردازیم و این امر نه تنها گناه ندارد، بلکه اگر مصلحت جامعه اسلامی اقتضا کند، واجب است.
🔹 در برخی موارد که مصلحت جامعه اسلامی اقتضا میکند، افشاگری علیه مسئولان لازم است و حرمت شرعی ندارد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 معیارهای فقهالقضا به مثابه دانشی مستقل/ کارکرد فقهالقضا؛ تدبیر امور سیاسی و سازماندهی امور جامعه اسلامی
🔻آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه القضا:
📚 فقهالقضا از سایر علوم و شاخههای علوم فقهی متمایز است و به همین جهت به مثابه دانشی مستقل قلمداد میشود. این استقلال و مرزبندی میان علوم با در نظر گرفتن پنج شاخصه و معیار یا به تعبیر ما مؤلفههای رکنی علم حاصل میشود.
📚 مؤلفههای رکنی فقهالقضا عبارت از مبادی تصدیقیه، نظریه فقهالقضا، موضوع فقهالقضا، اهداف و کارکردهای آن و روششناسی مربوط به فقه قضایی.
📚 کشف شریعت اسلامی(احکام قضایی) در گرو توجه به امور سهگانه مبانی و مقاصد شرعی، توجه به منابع و مستندات شرعی و نیز توجه به مسایل جاری معیشتی و آسیبشناسی است.
📚 فقهالقضا به دنبال تدبیر امور سیاسی و سازماندهی امور جامعه اسلامی است.
🔰 مبادی فقهالقضا برای کشف قوانین اسلامی:
🔹 بعیده: به آن دسته از مبانی اطلاق میشود که با اصول دین مرتبط است.
🔹 وسیطه: به آن دسته از مبانی گفته میشود که به آن بخش از شریعت مقدسه مرتبط میشود.
🔹 قریبه: آن بخش از مبانی است که با عموم احکام فقهی مرتبط است.
🔹 مباشره: به اهداف اختصاصی فقه قضایی مربوط میشود؛ بدون آن که واسطهای در میان باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14163
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 مروری بر حوزه و روحانیت در کلام حضرت آیتالله خامنهای + دانلود
✅ دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای نسخه الکترونیکی حوزه و روحانیت در کلام حضرت آیتالله خامنه ای را منتشر کرده است.
🔹 این ویژهنامه در بردارنده سخنان و رهنمودهای آیتالله خامنهای از سال 1368 تا 1391 درباره نقش ویژه طلاب جوان در اوایل انقلاب، حوزههای علمیه قوام اصلی انقلاب اسلامی و عناصر لازم برای حوزه علمیه به عنوان قاعده انقلاب اسلامی است.
🔹 اطلاعات بیشتر و دریافت نسخه الکترونیکی:
🌐 http://meftaah.com/?p=14168
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#معرفی_کتاب
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 جمعآوری بیش از 100 هزار سند از علما و روحانیون
🔻 مسعود پیرانی، مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت:
✅ بیش از ۶۰ هزار سند آموزشی حوزه و ۳۰۰۰ فایل صوتی و تصویری و بیش از ۴۰۰۰ رونوشت از اسناد تحصیلی، مصاحبههای مربوط به حوزه و روحانیت و بهخصوص دست نوشته علما، بیانیه، فتوا و تصاویر بزرگان حوزه و مراجع عظام تقلید در این مرکز نگهداری میشود.
✅ از سال ۸۶ به ضرورت تاسیس چنین مرکزی در حوزه علیمه پی برده شد تا آییننامه این مرکز نوشته شود و نهایتا سال ۱۳۹۴ این مجموعه کلید خورد و با نامهنگاری به کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس و کتابخانه مسجد اعظم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی جمعآوری شد.
✅ در این زمینه از کتابخانه ملی ۱۰ هزار سند جمعآوری و بخشی نیز از مرکز اسناد انقلاب و بخشی دیگر نیز از بازماندگان علما جمعآوری کردیم. طی چهار سال از فعالیت این مرکز تاکنون ۱۰۰ هزار سند مکتوب از علما و روحانیت در مرکز اسناد حوزه و روحانیت جمعآوری شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14173
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) با همکاری موسسه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظامهای اسلامی
✍️ موضوع: اصول فقه حکومتی
👤 استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی
🕓 زمان برگزاری: پنجشنبهها، ساعت ۷:۱۵ تا ۸:۳۰ صبح
💫 مکان برگزاری: قم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه سوم، مدرس ۳۱۶
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اخوت نقطه کانونی و محوری در مجموعه روابط اجتماعی مسلمانان است
📚 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی»:
🔹 در آیه دهم سوره حجرات چند اصول و احکام و آداب معاشرت بیان میشود که عمدتاً آنها در فقه روابط اجتماعی و فقه العشره هستند.
🔹 بدون تردید اخوت یک مفهوم بسیار عمیق و ریشهای است که مبنای بسیاری از قواعد فقه اجتماعی و روابط اجتماعی است.
🔹 اخوت را یک امری در کنار مجموعه ویژگیهای روابط اجتماعی نگیریم. اخوت یک نقطه کانونی و محوری در مجموعه روابط اجتماعی مسلمانان است.
🔹 در روابط اجتماعی مسلمانان در درون خودشان، فقط برادران هستند که اخوت دارند. اخوت ریشه همه پیوندهای تکوینی و دوستی میان افراد است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14179
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
💢 موضوع: مناهج؛ نظام اجتهادی امام خمینی(ره)
🔰 استاد علی فرحانی در درسگفتار «مناهج؛ نظام اجتهادی امام خمینی(ره)» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان کرد:
📌 بررسی دلایل انتخاب کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی(ره) برای تدریس؛
✅ این بحث دو جنبه دارد: 1. چرا بحث تعادل و تراجیح انتخاب شد؟ 2. چرا امام خمینی(ره) انتخاب شد؟
🔹بحث تعادل و تراجیح غالبا در انتهای کتب اصولی مرسوم وجود دارد، لذا بسیاری از طلاب، حتی طلابی که وارد درس خارج میشوند، در دروس خود به این مباحث نمیرسند و از آن غفلت میکنند.
🔹جهت دیگر اهمیت بحث تعادل و تراجیح این است که این بحث ملتقای بسیاری از بحوث اصولی است. بحثهای دلالی، سندی و حجیت اصول در اینجا به کار میآیند.
🔹جهت انتخاب امام خمینی(ره) این است که ایشان یک دستگاه اصولی جدید ارائه کردهاند. هر دستگاه اصولی صغریات و کبریاتی دارد. اگر کسی بخواهد دستگاه جدیدی ارائه دهد باید کبریات مادر دستگاههای دیگر را مورد مناقشه قرار دهد.
🔹از آنجا که علم اصول، علمی آلی است و باید در مقام استنباط به کار بیاید، اگر کسی کبریات مادر دستگاههای دیگر را مورد نقد قرار داد، اما خود جایگزینی برای آنها که بتواند در مقام استنباط به کار بیاید ارائه نکرد، نمیتوان گفت که او دستگاه جدیدی ارائه نموده است.
🔹برخی از بزرگان، توانستهاند در نقد کبریات دیگر سیستمها موفق باشند، اما در مقام ارائه راهکار بدیل، راهی ارائه کردهاند که مسیر استنباط را میبندد لذا دستگاه اصولی آنها منتج نیست.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 نظر فقها درباره خمس و زکات «تورم»/ کاهش ارزش پول باید توسط بدهکار جبران شود
🔰 استاد محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن»:
🔹 کاهش ارزش پول آیا موجب ضمان میشود؟ برخی از بزرگان یا فتوا دادهاند و یا احتیاط کردهاند که باید تورم آن هم حساب شود. اما مشهور میگویند اصل پول را بدهد کافی است.
🔹 اگر اختلاف فاحش باشد، عرفاً ظلم به طلبکار هست که بخواهند اصل پول را به او بدهند و مقدار تورم را در تورم فاحش حساب نکنند، این ظلم به اوست و اطلاقات نهی از ظلم در قرآن و سنت از آن منع میکند.
🔹 خمس به تورم(افزایش قیمت) تعلق میگیرد یا خیر؟ مشهور میگوید تورم عرفاً فایده است و خمس تعلق میگیرد. ولی برخی میگویند برائت جاری میکنیم به همین دلیل خمس واجب نمیشود.
🔹 زکات به تورم(افزایش قیمت) تعلق میگیرد یا خیر؟ مشهور میگویند زکات در این اوراق نقدیه اعتباریه نیست. زکات در درهم و دینار است. بعضی میگویند زکات دارد از جمله آقای صدر که احتیاط واجب میکرد.
🔹 دلایل افراد برای تعلق زکات به اوراق نقدیه؛ 1- درهم و دینار عرفاً مثال نقد رایج است. 2- در روایات آمده ثمن آن خضر، ثمن زکات دارد و ثمن قطعاً صادق بر اوراق نقدیه است و 3- روایات زکات میگوید اگر نیاز فقراء برطرف نمیشد خداوند بیشتر از این مقداری که زکات را تعیین کرده تعیین میکرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14185
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 برگزار میشود؛
📚 رونمائی از کتاب ۴ جلدی «اصول و مبادی فقه حکومتی» اثر حجتالاسلام والمسلمین ذبیحالله نعیمیان
✅ با سخنرانی آیتالله کعبی؛
🗓 زمان برگزاری: شنبه ۹ آذرماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۰ صبح
📌 مکان برگزاری: قم، ابتدای بلوار جمهوری، موسسه امام خمینی(ره)، طبقه ۵، سالن اندیشه
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=14189
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢استنباط نظام، یک ضرورت حساس است؛ اگر رها شود به دامان قیاس خواهیم افتاد
📌آیتالله ابوالقاسم علیدوست، در همایش ملی فلسفه فقه نظام:
🔹برخی معتقدند در شریعت و فقه چیزی به عنوان نظام نداریم و در ورای گزارهها هدف واحدی وجود ندارد. اشاعره و کسانی که همچون اشاعره میاندیشند و همه چیز جز چند گزاره را انکار میکنند، معتقد به نظام نیستند.
🔹براساس نظر شهید صدر اگر استنباط اتمیک و استنباط با توجه به نظام باهم مخالف بود باید فقیه به فتوای صاحب نظر دیگری عمل کند. با نظر شهید صدر ممکن است به سه استنباط اتمیک، استنباط نظامها و استنباط کلان نظامها برسیم.
🔹استنباط نظام، یک ضرورت خطرناک است؛ این ضرورت از این حیث خطرناک است که اگر رها شود و روش برای استنباط نداشته باشیم استنباطی ژورنالیستی، سطحی و بیانضباط شکل خواهد گرفت و به دامان قیاس خواهیم افتاد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14193
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢تحقق فقه نظام با تغییر و تحول در روششناسی/ طلاب نرم افزار اداره نظام را روزآمد کنند
📌در همایش ملی فلسفه فقه نظام مطرح شد:
🔰حجتالاسلام سیدسجاد ایزدهی:
🔹اگر غرب توانست تمدن و سبک زندگی خود را صادر کند، در مرتبه اول حتما علوم انسانی خود را بر همان پایههای سبک زندگی خود ساخته است؛ اگر نتوانیم فقه خود را متناسب با نظام و رویکرد تمدنی کنیم، قطعا به رویکرد تمدنی نمیرسیم.
🔹ما طلاب به مثابه سربازان نظام و بسیجیان فکری نظام، نرم افزار اداره این نظام را باید روزآمد کنیم.
🔰حجتالاسلام ابوالقاسم مقیمیحاجی:
🔹اصول فقه نظام امکان تغییر دارد؛ اگر بخواهیم تحلیل اصول فقه را بر اساس رویکرد عبد و مولا و رویکرد تقنینی قرار دهیم، قطعا با رویکردهای مختلفی مواجه میشویم.
🔹اگر فقه نظام بخواهد به منصه ظهور برسد باید در قواعد بالادستی و روششناسی تغییر ایجاد کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14197
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 موسسه طیبات با همکاری مفتاح و برخی از مراکز حوزوی؛
📌 نشست تخصصی « نقد و بررسی طرح جدید بانکداری در مجلس شورای اسلامی» را برگزار میکند.
👥 ارائه دهندگان: حجج اسلام والمسلمین غلامعلی معصومینیا، جواد عبادی و احمدرضا صفا
📆 زمان برگزاری: شنبه ۹ آذرماه ۹۸، ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵
🕌 مکان برگزاری: قم، میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام جواد(ع)، طبقه سوم، سالن سلمان فارسی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_تخصصی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 فراگیرشدن دغدغه فقه نظام امری مهم در حوزههای علمیه است/ ایجاد ۴۰ رشته فقه تخصصی
📌 در همایش ملی فلسفه فقه نظام مطرح شد؛
🔰 آیتالله علی اکبر رشاد:
🔹دغدغه نظامسازی فقهی در حال فراگیر شدن در سطح حوزه است و نوع افراد صاحبنظر به این موضوع اهتمام دارند.
🔹نظام مجموعه ترکیبیافته از مؤلفههای مختلف متناسب و سازگار است که با یکدیگر در تفاعل هستند و موجب تمییز یک نظام از نظام دیگر میشوند؛ نظام باید مستقل و حدود آن از دیگر نظامها جدا باشد و غایت معینی هم داشته باشد.
🔰حجتالاسلام والمسلمین سید عباس موسویان:
🔹اگر نظام اقتصادی اسلامی را مجموعهای از عناصر بدانیم، میتوانیم بگوییم که نظام اقتصادی اسلام مجموعهای از مبانی بینشی، سنتهای الهی، اهداف اقتصادی، احکام اقتصادی، اخلاق اقتصادی، قوانین و مقررات و قراردادها، ابزارها، سازمانها و نهادها و الگوهای رفتاری است.
🔹این عناصر به صورت منسجم و هماهنگ میخواهند فعالیتهای اقتصادی را در سطح فردی، اجتماعی و بینالمللی ساماندهی نمایند و انسانها را در ابعاد اقتصادی به رفاه دنیوی و کمال اخروی برسانند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14201
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#اقتصاد
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اعطای چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به ۳ اندیشمند علوم انسانی
📌 چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در جریان برگزاری پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی به ۳ اندیشمند علوم انسانی؛ عثمان بکار از مالزی، آیتالله علی اکبر رشاد و حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی از ایران اعطا شد.
🔰 این مراسم عصر امروز هفتم آذرماه با حضور آیتالله مصباح یزدی، در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14206
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#کنگره
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com