eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
466 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💯اسامی ‌روزهای «هفته پژوهش حوزه» اعلام شد 📌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه: 📘شعار هفته پژوهش «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» تعیین شده و انتخاب این نام به این دلیل بود که از آذرماه سال گذشته تا امسال چند اتفاق مهم افتاده که یکی از مهم‌ترین آن بیانیه گام دوم انقلاب بوده و در آن به تمدن نوین اسلامی توجه خاص شده است. 📘اسامی روزهای هفته پژوهش اینگونه انتخاب شده است؛ شعار روز شنبه ۲۳ آذر «پژوهش و بیانیه گام دوم انقلاب»، روز یکشنبه ۲۴ آذر «پژوهش و سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت»، دوشنبه ۲۵ آذر «پژوهش، معنویت و اخلاق»، سه شنبه ۲۶ آذر «پژوهش و حوزه انقلابی»، چهارشنبه ۲۷ آذر «پژوهش، حوزه و دانشگاه و علوم انسانی اسلامی» و پنجشنبه ۲۸ آذر «پژوهش، حوزه و بین‌الملل» می‌باشد. 📘یکی از برنامه‌های هفته پژوهش، برگزاری نشست‌های علمی در مدرسه فیضیه است که هر شب یکی از موسسات پژوهشی به ارائه گزارش خواهد پرداخت. 📘شنبه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آثار خود را ارائه داده و برنامه‌های علمی خود را اعلام می‌کند؛ یکشنبه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ دوشنبه، پژوهشگاه قرآن و علوم حدیث؛ سه شنبه، موسسه امام خمینی(ره)؛ چهارشنبه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پنجشنبه جامعه المصطفی(ص) العالمیه برنامه‌های خود را ارائه خواهند داد. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14372 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 لمس و نظر بیمار توسط پزشک جنس مخالف جایز نیست مگر در اضطرار/ «علاج» جواز لمس و نظر نیست ✅ استاد محمد قائنی در درس خارج «فقه پزشکی»: 🔹 حرمت لمس و نظر مختص به غیر موارد اضطرار است و اگر کسی مضطر به لمس یا نظر باشد حرمت آن مرتفع است. 🔹 اضطرار بیمار به عدم ستر یا تکشف، مجوز لمس و نگاه پزشک نیست مگر این که عنوان اضطرار در مورد پزشک هم مصداق داشته باشد. 🔹 اطلاقات و عمومات نفی اضطرار و حرج نمی‌تواند جواز نظر و لمس پزشک را اثبات کند اما با دلیل خاص این مسأله اثبات می‌شود؛ اگر بیمار به علاج مضطر باشد لمس و نظر برای پزشک هم جایز است هر چند پزشک مضطر نیست. 🔹 اگر عنوان اضطرار نباشد دلیلی بر جواز نظر و لمس و تکشف نداریم و لذا جراحی زیبایی که در آن هیچ اضطراری وجود ندارد اگر مستلزم نظر و لمس حرام باشد، جایز نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14377 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی؛ تبیین‌ها و الگوها» منتشر شد 📚 امروزه تعامل روحانیت با نظام اسلامی به یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاسی مبدل شده است. در گذشته چنین تعاملی بیشتر در ذیل مناسبات عالمان دینی با نظام‌های جائر مورد بررسی قرار می‌گرفت و روحانیت به دلیل جائر بودن دولت، تکلیفی نسبتا روشن داشت. 📚 اما با بنای دولت شرعی در ایران پس از انقلاب، چنین مناسباتی کمتر مورد توجه گفت‌وگوهای فقهی قرار گرفت و الگوهای جاری میان روحانیت و نظام اسلامی نیز نه بر اساس ادله فقهی بلکه بیشتر متاثر از رخدادهای سیاسی تنظیم یافته بود. 📚 کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی؛ تبیین‌ها و الگوها» تلاش می‌کند تا به بررسی تأملات فقهی و سیاسی روحانیت با دولت اسلامی پاسخ دهد. 📌 گفتنی است؛ این کتاب تألیف عبدالوهاب فراتی است که به همت کانون اندیشه جوان انتشار یافته است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #معرفی_کتاب #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: بررسی وضعیت موجود بانکداری ایران با نظر به ابزارهای فقهی 🔻 استاد جواد عبادی در درس‌گفتار «فقه بانک» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، خاطرنشان کرد؛ 🔹 استفاده از دستاوردهای بشری در علوم تجربی اشکالی ندارد ولی مشکل آن‌جاست که این موضوع به علوم انسانی و علوم اجتماعی تعمیم داده می‌شود. 🔹 در مباحث علوم اجتماعی مثل چگونگی استفاده از نهادهای اجتماعی غربی(مثل بانک) نوعی افراط و تفریط وجود دارد؛ در همین راستا برای رسیدن به جواب صحیح، باید دیدگاه اسلام را در مورد مباحث عرفی به ویژه بحث معاملات اقتصادی بدانیم. 🔹 عقود به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ تعدادی از عقود در متن فقه موجودند و تعدادی جدیداً طراحی شده‌اند یا آن که از اقتصادهای دیگر وارد شده‌اند. 🔹 احکام اسلامی به دو گروه امضایی و تأسیسی تقسیم می‌شوند. 🔻 در مورد باب معاملات سه نظر وجود دارد؛ 1️⃣ عده‌ای معتقدند باب معاملات هم همانند باب عبادات تأسیسی‌اند مثل صاحب جواهر. 2️⃣ عده‌ای دیگر معتقدند باب معاملات امضایی است که این گروه خود به دو دسته فقهای منحصری و غیر منحصری تقسیم می‌شوند. 3️⃣ فقهای منحصری معتقدند درست است که شارع قراردادها را امضا کرده ولی صرفاً قراردادهایی قابل قبول‌اند که در حضور خود شارع امضا شده‌اند. فقهای غیر منحصری معتقدند بر اساس عموم ادله «اوفوا بالعقود» در زمان غیر شارع هم عقود قابل امضا هستند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 ثبت‌نام آخرين دوره سلسله کارگاه‌های تقریر نویسی درس خارج 🔻 هادی حصاری، مدیر ترويج و گسترش پژوهش حوزه علميه خراسان: 🔹 متقاضيان می‌توانند براي كسب اطلاع بيشتر و ثبت‌نام در دوره به بخش ثبت‌نام‌ها در صفحه اول سايت https://www.hozehkh.com/ مراجعه و گزينه «ثبت‌نام كارگاه تقريرنويسی» را انتخاب کنند. 🔹 حضور طلاب سال اول درس خارج و طلاب درس خارجی كه تاكنون در اين دوره شركت نكرده‌اند، الزامی است و مهلت ثبت‌نام تا پايان آذرماه می‌باشد. 🔹 محور كارگاه‌های تقريرنويسی در حوزه علميه خراسان نيز روش حل مسئله، نتيجه‌گيری و استنباط فقهی و اصولی است. 🔹 اين دوره‌ها به توانمندسازی طلاب سطوح عالی در توليد و ارائه تقريرات قابل استفاده و مفيد كمك و امكان فراگيری اصول و معيارهای تقريرنويسی با هدف تدوين تقرير نه املاء نويسی را فراهم می‌كند. 🔹 شایان ذکر است؛ كارگاه روش تقريرنويسی درس خارج در آبان ماه برای دو گروه از طلاب برگزار شد كه در مجموع بيش از 600 نفر در اين كارگاه‌ها شركت كرده‌اند و اين دوره آخرين دوره تا پاييز سال 99 می‌باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #فراخوان #مشهد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢 سلسله درس‌گفتارهای نظام فرهنگ در اسلام ✍️ موضوع: نظام هنجاری اسلام(با تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر) 👤 استاد حسن خیری 🕓 زمان برگزاری: ‌‌‌‌پنج‌شنبه‌ها، ساعت ۷ صبح 💫 مکان برگزاری: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک۸۲، موسسه مفتاح 🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053 ☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 همگرایی حوزه و دانشگاه وضع مطلوبی ندارد/ فعالیت‌های حوزه علوم انسانی و اجتماعی در تراز انقلاب نیست 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در آئین تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم: 📚 حوزه و دانشگاه دو بال بزرگ پژوهش و تحقیق در کشور هستند. 📚 حدود 2 هزار مؤسسه، مرکز، پژوهشگاه و دانشگاه در قلمرو دانشگاهی کشور وجود دارد که یک توسعه کمی وسیع را نشان می‎دهد. 📚 بنده به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه عرض می‌کنم که دانشگاه مکان شریفی بوده و برای این مکان شأن بالایی باید قائل بود. 📚 همگرایی حوزه و دانشگاه با وجود موفقیت‌ها وضع مطلوبی ندارد. 📚 انقطاع تاریخی دانشگاه از سنت‌های پیشین قابل قبول نیست و این مشکل بعضاً در حوزه هم دیده می‌شود. 📚 در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کارهای بزرگی رقم خورده، اما به هیچ وجه مطلوب و در تراز انقلاب اسلامی نیست. 📚 بنده دستاوردهای علوم انسانی غرب را به کلی انکار نمی‌کنم و برای آن احترام قائلم، اما از طرف دیگر معتقدم که نیازمند توجه بیشتر به رویکرد اسلامی و بومی در نظریات هستیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #گزارش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: قواعد فقه سیاسی 🔰 استاد محسن صبوری فیروزآبادی در درس‌گفتار «قواعد فقه سیاسی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، خاطرنشان کرد؛ 🔸 قاعده دوم از قواعد فقهیه سیاسی، قاعده «إنحصار الحاکمیة فی الله» است. دسته چهارم از ادله این قاعده فقهیه آن ادله‌ای هستند که بر ملِک بودن خداوند دلالت می‌کنند «ما دلّ علی أن الله هو الملک». 🔹 با توجه به کتب لغت، ملک به معنای فرمانروایی است که حق تصرف در مال و مالک مال را دارد. ذیل این موضوع محققین به ادله قرآنی مختلفی اشاره کرده‌اند که نمی‌توان تمامی آن آیات را به فرمانروا بودن خداوند متعال در امور تشریعی و زندگی دنیایی انسان‌ها تعبیر کرد. 🔸 دسته ششم از آیات ذیل این قاعده بر این نکته اشاره دارند که ملکوت از آن خداوند متعال است «ما دل علی أن الملکوت بیده تعالی». ملکوت در ادبیات قرآن به مُلک معنا شده است. ذیل این نکته محققین به آیاتی از قرآن اشاره می‌کنند که شاید نتوان تمامی آن‌ها را مصداق مالک‌الملک بودن خداوند دانست. 🔹 دسته هفتم از ادله و آیات قرآن بر تدبیر امور از جانب خداوند اشاره دارند «ما دل علی أن تدبیر الأمور بید الله» که به مسأله حاکمیت می‌پردازد. ذیل این موضوع محققین آیات مختلفی را بررسی می‌کنند؛ اما تعدادی از این آیات در خصوص امور تکوینی است و به مسأله حاکمیت خداوند در زندگی بشری مربوط نمی‌شود. 🔸 دسته هشتم از آیات نیز به ولایت خداوند متعال اشاره دارند «ما دل علی أن الولایة لله.» مهم‌ترین آیه که ذیل این موضوع مطرح می‌شود آیه 55 سوره مائده است که ادات حصر «إنما» ولایت را فقط از آن خداوند، پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) می‌داند. 🔹 دسته دیگر از آیات نیز بر عدم اختیار مردم و اختیار خداوند اشاره می‌کنند «ما دل علی عدم الخیرة للناس» ذیل این موضوع آیات مختلفی قابل استناد است که از جمله آن‌ها می‌توان به آیه 68 قصص اشاره کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: بررسی فقهی مسئله حجاب 🔻 استاد امیر مهاجر میلانی در درس‌گفتار «بررسی فقهی مسئله حجاب» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، تصریح کرد؛ 🔸 در ادامه بحث آیه 59 سوره احزاب، ابن عاشور قائل است نحوه پوشش جلباب در مناطق گوناگون و اقوام مختلف متفاوت بوده و از این جهت فراز قرآنی« يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ» درصدد یکسان‌سازی پوشش جلباب نیست، بلکه هدف شارع ایجاد تمایز میان زنان عفیف از غیر عفیف است. 🔸 این دیدگاه در مقابل نظر آیت‌الله شبیری زنجانی بوده، زیرا به اعتقاد ایشان «عَلَيْهِنَّ» بر پوشش تمام بدن بانوان ظهور دارد و در نتیجه آیه خواستار پوشش زنان است، در حالی که طبق دیدگاه ابن عاشور آیه در مقام تمایز زنان و نشان‌دار کردن آنان است. 🔸 از طرف دیگر تبعیضیه بودن «من» در «مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ» اگر به معنای «جزئی از جلباب» باشد، با هدف تمایز زنان عفیف از غیرعفیف مناسبت ندارد و پوششی صرفا تشریفاتی خواهد بود. 🔸 در این مسئله گرچه مشهور «من» را تبعیضیه گرفته‌اند اما به نظر می‌رسد تبعیضیه دانستن «من» استدلال محکمی ندارد. اولین نفری که آن را تبعیضیه گرفته است زمخشری بوده و احتمالاً سایرین نیز به تبعیت از او آن را تبعیضیه دانسته‌اند. لیکن پیش از او بزرگانی مانند مجاهد آن را تبعیضیه نگرفته‌اند. همچنین ترکیب افعال دالّ بر پوشش مقترن به «من» بیشتر به معنای بیانیه و زائده به کار رفته است. 🔸 بنابراین این آیه در مقام بیان حکم پوشش و کیفیت آن نبوده، بلکه به دنبال پوشش زنان برای تمایز زن عفیف از غیر عفیف است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ حوزه انقلابی شرط لازمش حوزه علمی است/ علوم انسانی اسلامی باید در بطن حوزه انقلابی شکل بگیرد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‎وگویی: 📕 برخی حوزه انقلابی را مقابل حوزه علمی قرار می‌دهند نه حوزه علمی انقلابی. در حالی که حوزه انقلابی شرط لازمش حوزه علمی است. 📕 اگر شخصی از حوزه انقلابی دفاع کند ولی دغدغه علم و دانش و حکمت و فقاهت را نداشته باشد قطعاً انقلابی نیست. همچنین کسی که دم از علم، حکمت و فقاهت می‌زنند ولی دغدغه انقلابی ندارند باید در علم و حکمتش شک کند. 📕 حوزه انقلابی باید به سؤال‌های مربوط به فلسفه‌های مضاف و فقه‌های تخصصی پاسخ دهد. 📕 اگر بخواهیم تعریف مصداقی از حوزه انقلابی داشته باشیم، حوزه انقلابی یعنی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری(ره). 📕 با حضور آیت‌الله اعرافی کارهای خیلی خوب و ارزنده‌ای انجام شده و برنامه‌های خوبی در حوزه آموزشی، پژوهش، تبلیغ و تربیت در حال انجام است. بحمدالله به صورت جهادی کار علمی و عملی می‌کنند. 📕 نباید فقه را به بیان یک سری احکام شرعی خلاصه کنیم، فقه نظام، فقه مکتب و ساختار سیاسی و فرهنگی و اقتصادی باید تدوین شود. 📕 علوم انسانی اسلامی یعنی علوم انسانی مبتنی بر حکمت و فقاهت زمینه را برای تمدن سازی نوین اسلامی فراهم می‌کند. 📕 علوم انسانی اسلامی باید در بطن حوزه انقلابی شکل بگیرد که فقاهت و فقه تمدن‌ساز را به صورت سیستماتیک و نظام‌مند در حوزه‌های علمیه تحقق بخشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14390 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مرکز فرهنگی تربیتی سلام برگزار می‌کند: 📌 درس هفتگی اصول سیره مبارزاتی اهل بیت(ع) 👤 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده 📆 زمان برگزاری: پنج‌شنبه‌ها ساعت 18:30 الی 19:30 🔰 مکان برگزاری: قم، خیابان دورشهر، کوچه 9، پلاک 16 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #سیاست #نشست_تخصصی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🎯 زمینه‌ها و علل شکل‌گیری اعلامیه جهانی حقوق بشر/ اغراض سیاسی تدوین‌کنندگان شکل‌گیری دولت اسرائیل بود 🔻 علی ربیع‎زاده، پژوهشگر حوزه حقوق بشر در گفت‌وگو با مفتاح مطرح کرد؛ 🔰 یکی از مهم‌ترین نظریات درباره علل و انگیزه‌های تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر؛ ارتباط مستقیم تأسیس سازمان ملل و تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر با پایه‌گذاری رژیم صهیونیستی و اعلام استقلال آن در سال 1948 است. 🔰 مطابق این نظریه، اعلامیه جهانی حقوق بشر علاوه بر پیگیری اهداف حقوقی و اخلاقی، زمینه لازم برای حمایت از این رژیم را در پوشش یک نظام اخلاقی و حقوقی بین‌المللی فراهم می‌کند. 🔰 یکی از زوایایی که معمولاً کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، نقش ایده پردازان فرهنگی و سیاسی و تأثیر فعالیت آنان بر شکل‌گیری کنش‌های سیاسی دولتمردان است. 🔰 رئیس جمهورهای ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم تا یک دهه پس از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر تحت تأثیر مشاوران رسانه‌ای خود به طور خاص آقای ادوارد برنایدز یهودی بود. 🔰 برنایدز از یهودیان و شکل‌گیری دولت اسرائیل دائماً حمایت می‌کرد و با سرمایه‌داران یهودی هم ارتباط بسیار زیادی داشت و درعین‌حال چهار کلیدواژه اصلی اعلامیه جهانی حقوق بشر یعنی کرامت، برادری، برابری و آزادی را جهت درج در اعلامیه پیشنهاد داد و دائماً به سیاستمداران آمریکایی توصیه می‌کرد گفتمان صلح جهانی را مبتنی بر این چهار کلیدواژه توسعه دهند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14393 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com