پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
انا لله وانا الیه راجعون ✔️ آیتالله محمدتقی مصباح یزدی دار فانی را وداع گفت رحلت این عالم ربانی ر
🏴 پیام تسلیت رهبرمعظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیتالله مصباح یزدی (ره)
🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزهی علمیه و حوزهی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشهی دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همهی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کمنظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.
اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزهی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۳ دی ماه ۱۳۹۹
┄┅═══••✾••═══┅┄
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ آیتالله مصباح یزدی دار فانی را وداع گفت/ حوزه باید پرچمدار علم سنجی در علوم انسانی و اسلامی شود
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 ویژگیهای مرحوم آیتالله مصباح یزدی در پیام تسلیت حضرت آیتالله نوری همدانی
📝 لازم است از همه راههای ممکن برای تعظیم شعائر فاطمی استفاده کرد
📝 رباخواری و درصد بالای وامها کمر مردم را شکسته است
📝 فاطمیه نباید تعطیل شود
📝 آیتالله مصباح یزدی دار فانی را وداع گفت
📝 حوزه باید پرچم دار علم سنجی در علوم انسانی و اسلامی شود
📝 معاون پژوهش حوزههای علمیه انتخاب شد
📝 برگزاری اولین جلسه از سلسله جلسات هم اندیشی فقه نظام
📝 چهارمین فراخوان شرکت در دورههای مجازی کوتاهمدت معارف اسلامی ویژه بانوان
📝 ۱۰۳اُمین فصلنامه «فقه» منتشر شد
📖 متن کامل پیام:
🌐http://meftaah.com/?p=21736
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ حوزه باید پرچمدار علم سنجی در علوم انسانی و اسلامی باشد
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در نشست تبیین بیانیه گام دوم عنوان کرد؛
📚 اگر چه علم سنجی مناسبی نداریم، اما در بحث حوزههای علمیه از جایگاه مطلوبی برخوردار هستیم.
📚 در حوزه فقه عرصه گشاییهای جدید را در پیش داریم. همچنین حوزههای علمیه رویکردی بینالمللی به خود گرفتهاند.
📚 در سه ضلع آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزههای علمیه شاهد تحولات بسیاری بودهایم.
📚 حوزه باید پرچم دار علم سنجی در علوم انسانی و اسلامی بشود و با توجه درختوارهای که ترسیم شده گامهای اولیه آن برداشته شده است.
📚 دانشجویان و طلاب دانشگاهی با دستان خالی در بحث هوش مصنوعی که آینده علم بشر به آن رقم خورده گامهایی برداشتهاند.
📚 برای توسعه فقه معاصر شورایی تشکیل و نقشهای جامع ترسیم شده است تا با برنامهای پنج ساله بتوان بابهای فقهی جدیدی را طراحی کرد.
📚 طرح درختواره رشتهای، نیاز سنجی، سامانه تقریرات، درسهای خارج در سراسر کشور، تحول در انتشارات، گسترش انجمنها به سایر شهرها، رتبه بندی مراکز پژوهشی و... از دیگر طرحهای حوزه علمیه است.
📖 متن کامل پیام:
🌐http://meftaah.com/?p=21739
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 در اسلام رفتار جنسی تنها ذیل نهاد ازدواج تعریف میشود
📝 حجتالاسلام حسین بستان در درس گفتار «نظر جنسی اسلام» بیان داشت؛
❇️ رویکرد کلی اسلام در این زمینه(نظر جنسی) ارضای ضابطهمند است که دارای دو جنبه ایجابی و سلبی است.
❇️ از منظر جنبه ایجابی اصل اولی این است که رفتار جنسی صرفا ذیل نهاد ازدواج (دائم و موقت) و ملک یمین میباشد و خارج از این چارچوب مشروعیت ندارد.
❇️ اصل دومی این است که آحاد جامعه – مرد و زن – هيچگاه از جهت امکان ارضای مشروع نياز جنسی نباید در تنگنا باشند.
❇️ در بررسی این مسئله که آیا اسلام در روابط زناشویی زن را در تنگنا قرار میدهد یا خیر؟ استدلالی در سه محور قابل ذکر است.
❇️ دسته اول ادلهای هستند که دلالت اجمالی بر حق جنسی زن دارد و مردان را از دوری از زنان بهشکل دائم منع میکند.
❇️ ادله دسته دوم تاکید نمودند که همه این روایات دارای یک نکته مشترک هستند و آن اینکه هر چهارماه را به عنوان حق زن بیان کردهاند.
❇️ از مجموع بررسی این دو دسته روایات نتیجه اولیهای که میتوان گرفت این است کسی نمیتواند حق جنسی زن به شکل کلی را رد نماید. اما در مورد میزان آن روایت و دلیل دیگری که غیر از چهار ماه را بیان کرده باشد، یافت نشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اشکالات وارده به بیع نسیهای پول برای فرار از حرمت ربای معاملاتی
📝 آیتالله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ربا در معاملات بانکی» تأکید کرد؛
📚 با قطع نظر از حرمت حیل ربا -که بزرگانی چون امام(ره) و شهید صدر قائل به آن هستند- 9 راه حل مطرح و بررسی شد.
🔻 راه حل دهم؛ بیع نسیهای پول
🔹 اشکال دوم: منافات تجویز بیع نسیهای با روایات؛ از آقای سیستانی است به اینکه مستفاد از روایات آن است که بیع نسیهای متجانسین مشروط به آن است که تفاضلی بین ثمن و مثمن وجود نداشته باشد.
🔹 اشکال سوم: جریان ربای معاوضی در مطلق نقود رائج؛ آقای صدر آوردهاند: این معامله از مصادیق بیع است و مال و مرجع آن نیز قرض نیست.
🔹 اشکال چهارم: شمول عرفی ادله تحریم قرض ربوی نسبت به معامله مذکور؛ آقای صدر میگوید غض نظر از مثال بودن درهم و دینار برای نقد رائج، استظهار عرفی از حرمت قرض ربوی، اراده شدن معنائی اعم است.
💢 نظر استاد: عدم جواز خرید و فروش پول به دلیل تمامیت اشکال چهارم: انصاف آن است که مانع چهارم، بسیار وجه خوبی است و مانع عرفی است. بنابراین با وجود این مانع ما نظر به عدم جواز پول به پول در صورت اشتمال بر زیاده میدهیم.
📖 متن کامل پیام:
🌐http://meftaah.com/?p=21747
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔹 ارکان و ستون فقرات حوزه، طلاب و فضلای جوان هستند/ دفاع همه جانبه از ولایت فقیه وظیفه ماست
✍️ آیتالله جواد مروی در دیدار مجمع نمایندگان طلاب خراسان:
💯 ارکان و ستون فقرات حوزههای علمیه، طلاب و فضلای جوان هستند. بنابراین باید با همه توان خود برای آینده آنها برنامهریزی درست و مناسب داشته باشیم.
💯 بهترین مسیری که میشود از آن به افکار طلاب جوان و فضلای حوزه نزدیک شد، مسیر نمایندگان محترم طلاب است.
💯 مهمترین کار، ساماندهی امور طلاب مخصوصا از جهات تربیت معنوی و علمی و توجه به امور معیشتی و زندگی آنهاست.
💯 امروز وضعیت فضای مجازی، چیزی شبیه فاجعه است و اگر نگاه درستی به آن نداشته باشیم و استفاده درستی هم از آن نکنیم، چه بسا باعث انحراف و کجروی آدمها بشود.
💯 دفاع همه جانبه، جانانه، مستدل و منطقی، از ولایت فقیه وظیفه ماست و باید با همه توان خود پاسخ شبهات مطرح شده را بدهیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ بورس هم اعیان و هم مبادله منافع است/ معاملات کلی بورس شرعی است
🔻 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس» عنوان کرد؛
📚 بورس هم اعیان است هم مبادله منافع. مباحث بورس مباحث تجارت خودمان است و همان داد و ستد است.
📚 بیع فروختن و شراء خریدن است. شک و شبههای نیست که در اعیان صحیح است. ولی آیا در منافع هم صحیح هست یا صحیح نیست؟
📚 میخواهیم ببینیم ساختار بورس شرعی است؟ معاملات کلی بورس را شرعی میدانیم. نه جزئیاتش را فعلا. بخصوص که شارع در اینجا موسس نیست بلکه ممضی بر اساس سیره عقلائیه است.
📚 میتوانیم بورس را با ادله مشروعیت بدهیم و دلیل آن چیست؟ تاکنون ساختار بورس را با روایات ثابت کردیم.
📚 عصاره بحث این شده که بورس تحت عنوان تجارت است و شامل منافع هم میشود و داد و ستد مطلق است و معامله بورس داد و ستد آن اشکال شرعی ندارد.
📖 متن کامل پیام:
🌐http://meftaah.com/?p=21767
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 انتقام در مکتب اسلام/ انتقام عمومی باید عادلانه و هدفمند باشد
✍️ آیتالله عباس کعبی در نشستی تشریح کرد؛
❇️ یکی از دو نوع انتقام در فرهنگ قرآن و روایات انتقام فردی به معنای قصاص است که نشانه خردمندی است و باعث حیات جامعه میشود چون عامل بازدارندگی است.
❇️ نوع دیگر انتقام، انتقام عمومی است که به آن مقابله به مثل نیز گفته میشود؛ این انتقام باید عادلانه و هدفمند باشد.
❇️ انتقام عمومی غیر قابل گذشت، از مصادیق فی سبیل الله و دارای خاصیت بازدارندگی است.
❇️ انتقام در فرهنگ آیات و روایات نیازمند تولید قدرت و بسترسازی برای پیشرفت، عزت و کرامت است؛ بنابراین سستی و ناامیدی در راه انتقام جایز نیست و مخابره پیغام ضعف به دشمن حرام است.
❇️ انتقام نیز با توجه به گستردگی جبهه جهاد، چند ضلعی است و شامل انواع فرهنگی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و ... میشود.
📖 متن کامل پیام:
🌐http://meftaah.com/?p=21771
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 نگاهی به طرح «رشد و تعالی طلبه تراز انقلاب»/ تربیت گلخانهای در حوزه جوابگو نیست
🔻 در نشست هماندیشی معاونان تهذیب مدارس علمیه اصفهان عنوان شد؛
📚 نخستین رسالت معاونان تهذیب مدارس این است که طلاب ورودی به حوزههای علمیه متدین شوند. رسالت دوم این است که امروزه تربیت در حوزههای علمیه باید جنبههای عقلانی باشد.
📚 عصر امروز عصر ارتباطات و رسانه است و نمیتوان طلبه امروزی را از گوشی هوشمند همراه جدا کرد و به تعبیری طلاب را در قالب تربیت گلخانهای قرار داد، چون تربیت گلخانهای جوابگو نیست.
📚 برای آنکه بتوانیم وضعیت حوزه علمیه که اخلاق و تهذیب در آن متاسفانه در حاشیه قرار دارد را اصلاح کنیم، راهی جز اجرای طرح رشد و تعالی طلبه تراز انقلاب اسلامی نداریم.
📚 نخستین رکن طرح رشد و تعالی طلبه آن است که مربی حتما باید در امر تربیت طلبه دخالت مستقیم داشته باشد.
📚 رکن دوم طرح رشد و تعالی طلاب تراز انقلاب، ارتباط کلاسهای اخلاق، قرآن، ورزش به بهانه ارتباط با طلبه است.
📚 رکن سوم طرح رشد و تعالی، شایستگیهای عمومی طلبه است؛ ما باید در هر سال برای هر طلبه یک گزارش وضعیت رفتاری داشته باشیم.
📖 متن کامل پیام:
🌐http://meftaah.com/?p=21775
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#نشست_علمی
#اصفهان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری وبینار بینالمللی «ادیان ابراهیمی و الحاد نو، آینده الحاد نو»
💢 نخستین وبینار بینالمللی «ادیان ابراهیمی و الحاد نو، آینده الحاد نو» برگزار میشود.
📝 در این وبینار که از سوی مرکز مطالعات و پاسخ به شبهات حوزههای علمیه برگزار میشود، پیام حضرت آیتالله مکارم شیرازی نیز قرائت میشود.
📆 زمان: دوشنبه ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹ ساعت 18 الی 20
🔻 لینکهای حضور در نشست؛
http://aparat.com/pasokhtv
http://instagram.com/pasokhtv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 اصول را باید در استنباط همه معارف دین به کار ببریم نه فقط فقه
📚 حجتالاسلام والمسلمین علی نصیری در نشست علمی مطرح کرد؛
🔻 در اصول باید سه تحول ایجاد شود؛
🔹 نخستین موضوع تحول روشی است. باید روش این علم طوری باشد که صرفاً با فقه پیش نرود، زیرا دانشی عالی است.
🔹 اصول را از چارچوب قیاس خارج کرده و در چارچوب تنگ و محدود قرار ندهیم؛ چرا حاضر نشویم تحولی در این زمینه ایجاد کنیم؟
🔹 تحول سوم در اصول این است که این علم را باید در استنباط همه معارف دین به کار بگیریم و نه فقط در فقه.
📚 در کتب اصولی، مسئله بسیار مهمی مانند قرآن مورد کمتوجهی و کم اهمیتی است و به سادگی از کنار آن گذشتهاند، در حالی که قرآن مهمترین منبع استنباط است.
📚 قرآن نخستین و اساسیترین منبع فهم دین است و قبل از هر منبعی باید به این کتاب الهی رجوع کنیم و بعد سراغ روایات و عقل برویم.
📖 متن کامل پیام:
http://meftaah.com/?p=21787
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ وبینار «حکومت اسلامی در اندیشه آیتالله مصباح یزدی» برگزار می شود
📚 وبینار علمی تخصصی با موضوع «حکومت اسلامی در اندیشه آیتالله مصباح یزدی» برگزار میشود.
🎙 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین امین عابدینژاد، قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📆 زمان: سه شنبه، ۱۶ دی ۹۹ساعت ۱۲.۳۰
🌐 لینک شرکت در جلسه:
B2n.ir/wbnr99
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com