دهمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای دینی، علوم اسلامی، فقه و حقوق در ایران و جهان اسلام در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۲ توسط ،مركز توسعه خلاقيت و نوآوري علوم نوين سازمان همیاری شهرداری ها(دانشگاه علمی کاربردی) در شهر #تهران برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس
تاریخ برگزاری: ۳۰ آذر ۱۴۰۲
مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۹/۲۵ تارنمای کنفرانس: https://www.ricconf.ir/fa/ 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#آموزش_ترجمه
ما أجمل لغات القلوب ...؛ چه زیباست زبان دل ها
لغات لا تعرِفُ الكذب...؛ زبانی که دروغ نمی داند
لا تَحتاج إلى أحرف وكَلِمات...؛ به حروف و واژگان نیاز ندارد
لا تَعتَرِف بلقاءٍ أو نظرات ....؛ به برخوردها و نگاه ها[ی دیگران] اهمیت نمی دهد
سلامًا على من فهم لغة القلوب...فأجاب؛ درود بر کسی که زبان دل ها را دانست و پاسخ داد
سلامًا لمن سمع تلك النبضات فرواها ...؛ درود بر کسی که آن ضربان ها را شنید و نقلش کرد
سلاماً لذاك البعيد القريب للقلب ...؛ درود بر آن دورِ نزدیک به قلب
سلامًا لمن جعل للحياة معنًى...فأحياها ...؛ درور بر کسی که برای زندگی معنا قرار داد و آن را زنده کرد
👌🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#آموزش_ترجمه
📚متن عربی: «ما نراه صعبًا هو يسير على الله، وما نراه كبيرًا هو صغير عند الله وما نراه مستحيلًا هو هيّن على الله فقط علينا أن نقصد بابه»
📖ترجمه: «چیزی که ما آن را سخت می پنداریم، برای #خدا آسان است و چیزی که ما آن را #بزرگ می پنداریم، نزد خدا #کوچک است و چیزی که آن را نشدنی می پنداریم، برای خدا شدنی است، پس تنها بر ما است که به سوی درگاهش برویم»
🖌نکات:
🟢نراه: از افعال #قلوب هست. یعنی فعلی است که مسائلی درونی و #ذهنی #انسان را بیان می کند. دیدن با #چشم در اینجا مد نظر نیست. پنداشتن و تصور کردن معنا می دهد.
🟢هین: به معنای آسان و راحت است. در اینجا به قرینه مستحیل (چیزی که امکان وقع ندارد/ نشدنی) می تواند واژه شدنی را قرار داد. 👌🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#پیشنهاد_موضوع
یه بحثی توی قرآن داریم به اسم «امت واحده». در چندین آیه به این اصطلاح اشاره شده. از جمله آیاتی و مسائلی است که هنوز هم جای کار داره. خداوند می فرماید: «كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» (بقره: 213)
چندتا بحث توی آیه هست که هر کدومش خودش یه موضوع پژوهشه.
اولاً اثبات اینکه مردم امة واحد بودند. امت واحده یعنی چه؟ اگر به سیاق آیه نگاه کنیم گفته که مردم اول امت واحده بودند، بعد اختلاف کردن بعد پیامبران اومدن تا این اختلاف رو رفع کنند. خب اولین اختلاف بین آدمیان که بین بچه های حضرت آدم رخ داد و یکی زد اون یکی رو کشت. این توی خود #قرآن اومده. حالا این صحبت قرآن مربوط به چه دوره ای هست؟ منظور از الناس کیا هستند؟ #عرب قبل از #اسلام که به #جاهلیت معروف بوده و کلی #اختلاف داشتن برا همین نمی شه گفت منظور اونا بودن. پس منظور کیا هستند؟ یعنی قبل از حضرت #آدم؟ خب اینم که نمی شه چون اولین #پیامبر، خود حضرت آدمه. پس اینجا باید مفهوم «اختلاف» و مفهوم «حکم» روشن بشه که چیه تا بشه به سؤالاتی که گفته شد پاسخ داد.
ثانیاً: یه جنبه #کلامی هم این بحث داره و اون اینکه اگر مردم هیچ اختلافی نداشته باشن پس خداوند پیامبر نمی فرسته؟ یعنی هدف از ارسال رسل، رفع اختلاف بین مرد بوده؟ اگر هدف این بوده چرا ختم رسالت اعلام شد؟ و دیگه پیامبری نیامد در حالی که اختلاف بین مردم رفع نشده؟ حتی مردم بعد از پیامبر(ص) دچا اختلاف بیشتر هم شدند.
ثالثا: در قسمتی دیگر از آیه می گه بعد از اینکه بینات اومد، اینا اختلاف کردن. خب اینجا این اختلاف با اون اختلاف اولی یکیه؟ اول گفت مردم اختلاف کردن پیامبران ارسال شدن تا رفع اختلاف کنن بعد می گه فقط اونایی اختلاف کردن که بینات براشون بود؟ یعنی یه اختلاف قبل از ارسال رسل بوده یکی هم بعد از رسیدن بینات؟ 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#پیشنهاد_موضوع
قبلا توی پیامی(اینجا) راجع به #امت_واحده پیشنهاداتی داده شد. یکی از جنبه هایی که شاید مناسب تر باشه برای رسیدن به #مفهوم امت واحده، بررسی #زبان است. اگر همه جمعیت فعلی جهان روزی یک گروه و امت بوده باشند، زبان بهترین جایی است که این را نشون می ده. چه طور؟
ما در زبان یک سری واژگان داریم که تقریباً #مشترک هست. خصوصاً واژگانی که همیشه با انسان ها بوده. مثل چی؟ مثلا واژه هایی که مربوط به حوزه خانواده و اعضای خانواده است. واژه هایی که مربوط به اعضای بدن است. واژه هایی مربوط به طبیعت و...
کاری که توی #زبان_شناسی جهت دسته بندی یک #خانواده زبانی می کنن، از طریق همین اشتراکات است. یه زبان فرضی درست کردن به اسم «#نوستراتیک» کاری که توی این زبان فرضی انجام شده همین است که همه زبان ها را به یک زبان بسیار کهن برگردونده. حالا با بررسی واژگان این زبان و نسبت سنجی اون ها با دیگر زبان ها می شه به بحث امت واحده هم رسید. یه تمرین هم می تونید انجام بدید: #مادر را توی #گوگل ترجمه بزنید بعد اون رو به زبان های مختلف ترجمه کنید می بینید که در اکثر زبان ها مادر از حروف اصل میم و الف تشکیل شده. توی #عربی هم که ام به نوعی جابه جایی م ا هست. فقط #ترجمه #تایلندی مادر رو گوش بدید و لذب ببرید😅😅😅
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
زیارت #اربعین نماد #شیعه
عبارت «زیاره الاربعین» تنها در دو روایت از امام صادق(ع) و امام عسکری(ع) آمده است. از این دو روایت، روایت امام عسکری(ع) نقش کلیدی و مهمی در تبیین جایگاه «اربعین» و بار فرهنگی-دینی آن در جامعه شیعه دارد.
شیخ طوسی(م 460 ق) در کتاب المزار کتاب تهذیب، ذیل عنوان «زیاره الاربعین» روایتی از صفوان بن مهران جمال نقل می کند. صفوان می گوید که امام صادق(ع) راجع به زیارت اربعین به من گفتند که هنگام ظهر چنین بگو: «السَّلَامُ عَلَى وَلی اللَّهِ وَ حَبیبِهِ السَّلَامُ عَلَى خَلیلِ اللَّهِ وَ نَجیبِهِ السَّلَامُ عَلَى صَفی اللَّهِ ....»(طوسی، تهذیب الاحکام، 6/ 113) در منابع متأخر از شیخ طوسی نیز همین روایت نقل شده است.(ابن مشهدی، 514؛ ابن طاوس، 2/ 589) این زیارت در منابع متقدم بر شیخ طوسی یافت نشد. اما مجلسی بعد از نقل این زیارت می نویسید که این زیارت در کتاب شیخ مفید نیز به طور مرسل نقل شده است.(مجلسی، بحار الانور، 98/ 332) مجلسی اطلاعات بیشتری به دست نمی دهد و مشخص نمی کند که در چه کتابی از آثار شیخ مفید چنین زیارتی نقل شده است. در کتاب المزار شیخ مفید که اکنون در اختیار هست، ذیل عنوان «فضل زیاره الاربعین» تنها روایت امام حسن عسکری(ع) نقل شده است و هیچ اشاره دیگری به این زیارت نشده است.
روایت امام صادق(ص) به صرات نشان می دهد که منظور از زیارت اربعین، زیارت امام حسین(ع) است. اما روایت امام عسکری(ع) چنین صراحتی ندارد. این می تواند نشان از این باشد که زیاره الاربعین در آن روزگار در میان شیعیان به عنوان یک اسم علم شناخته شده بوده است و بدون قرینه دیگر متوجه منظور امام می شدند. از همین رو امام عسکری(ع) در این رویات می فرمایند: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسینَ وَ زیارَةُ الْأَرْبَعینَ وَ التَّخَتُّمُ فی الْيَمینِ وَ تَعْفیرُ الْجَبینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ»(مفید، 53) این روایت به صورت مرسل توسط شیخ مفید نقل شده است. در منابع متأخیر از شیخ مفید نیز این روایت با همین وضعیت سند و متن نقل شده است.(طوسی، تهذیب الاحکام، 6/ 52؛ ابن فتال نیشابوری، 1/ 195؛ ابن مشهدی، 352؛ ابن طاوس، 2/ 589) ابن ابی جهمور(زنده در 901) این روایت را به نقل از امام صادق(ع) آورده است.(ابن ابی جمهور، 4/ 37) اما با توجه به منابع متقدم به نظر می رسد در اینجا تحریفی رخ داده است و گوینده حدیث همان امام عسکری(ع) است.
این روایت از جایگاه ویژه ای برخور دار است و از چند جهت دارای اهمیت است که از این طریق بهتر می تواند منظور حدیث را فهمید.
اولین وجه اهمیت این روایت، معصومی است که آن را نقل کرده است. امام عسکری(ع) به عنوان آخرین امام زنده و حاضر شیعه در جامعه است و بعد از ایشان قرار است که وارد عصر غیبت شویم. از همین رو این حدیث به نوعی چراغ راه عصر غیبت را نشان می دهد.
دومین وجه اهمیت این روایت، وجود مطالب دیگری است که در ضمن متن حدیث آمده است. در روایت امام صادق(ع) تنها بحث از زیارت اربعین بود و به هیچ موضوع دیگری اشاره نشده بود. اما در این حدیث امام عسکری(ع) علاوه بر زیارت اربعین به چهار موضوع دیگر نیز اشاره می شود و ارتباط مستقیمی با بحث زیارت اربعین ندارد. امام عسکری(ع) در این روایت در کنار زیارت اربعین به چهار مسأله دیگر، 51 رکعت نماز(17 رکعت نماز واجب و 34 رکعت نماز نافله هر کدام از نماز های واجب) انگشتر به دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن، بلند خواندن بسم الله در نماز اشاره می کند. امام عسکری(ع) این پنج مورد را به عنوان نشانه های مؤمن معرفی می کند. سیاق حدیث، نشان می دهد که منظور از مؤمن در این روایت، شیعه هست، چرا که در متن به نکاتی اشاره شده است که تنها در میان شیعیان وجود دارد. امام عسکری(ع) با این روایت خواسته اند، وظایت شیعیان را در دوران غیبت مشخص کنند. نماز، به عنوان ارتباط با خداوند، زیارت اربعین به عنوان نماد ارتباط با امام معصوم(ع) و مبارزه با ظلم، انگشتر و بلند خواندن بسم الله و پیشانی بر خاک گذاشتن به عنوان نماد تأسی به سنت راستین پیامبر(ص) است.👇👇👇
در روایتی از امام رضا(ع) آمده است که جهر به بسم الله در همه نمازها سنت[پیامبر(ص)] است.(ابن بابویه، 2/ 123) از همین رو برخی از فقهای شیعه مانند ابن ابی عقیل معتقدهستند که با توجه به اخبار متواتر در این باب، هیچ تقیه ای در زمینه جهر به بسم الله صورت نمی گیرد.(مجلسی، روضه المتقین فی شرح من لایحضره الفیه، 2/ 303) همچنین از امام باقر(ع) نقل شده که گرامی ترین آیه ای که از قرآن دزدیده شد، بسم الله بود.(عیاشی، 1/ 19) در روایتی از امام کاظم(ع) آمده که پیامبر(ص) نیز انگشتر در ست راست می کرد، و این کار از نشانه های شیعیان هست.(ابن بابویه، 1/ 158) بنابراین می توان گفت که امام عسکری(ع) با این بیان خود، قصد دارند چنین بیان کنند که شیعه می بایست در دوران غیبت نشانه هایی داشته باشد که شناخته شده باشد. از آنجا که ایشان آخرین امام حاضر بودند، روایاتشان به عنوان حکم نهایی تلقی می شود و اگر در دوران قبل روایتی مبنی بر نهی چنین کارهایی بنابر تقیه صادر شده است، این روایت امام عسکری(ع) حکم ناسخ آن ها را دارد.
#پیشنهاد_موضوع
به اصطلاحی توی #حدیث داریم به نام «#حدیث_مشهور». برای این تعاریف مختلفی شده. یکی از تعاریفش اینکه حدیثی که میان اهل حدیث #شایع باشه حتی اگر در برخی مواقع سند هم نداشته باشه.
حالا یافتن این جور احادیث محل خیلی خوبی برای #پژوهش هست. از چه نظر؟ می گم.
اینکه چرا باید همچین مواردی به عنوان حدیث شایع بشه اونم نه میان مردم عادی، بلکه میان علمای اهل حدیث؟
یعنی علمای دوره های بعد تحت تأثیر نظرات یکی از علمای گذشته بودند که به خودشون اجازه اظهار نظر نمی دادن؟
این احادیث مشهور چه مشکلی رو از #جامعه علمی علما یا مردم زمان خودش برمی داشته؟
زمینه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... که موجب شد چنین احادیثی در جامعه رایج شود چه بوده؟
توی اهل سنت چندین کتاب توی زمینه احادیث مشهور نوشته شده یکیش اللآلئ المنثورة في الأحاديث المشهورة المعروف بـ (التذكرة في الأحاديث المشتهرة) از #زرکشی
یکی دیگه هم طبق معمول از آقا جلال الدین #سیوطی هست.ایشونم مثل همیشه اومده کارهای زرکشی رو یه کم گسترش داده یه کتاب دیگه ازش ساخته به اسم «الدرر المنتثرة في الأحاديث المشتهرة» یکی از این احادیثش اینه «الْبَاذِنْجَانُ لِما أُكِلَ لَهُ»؛
حالا می شه یه حدیث از این کتابا پیدا کرد و روی اون کار پژوهشی کرد.
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#آموزش_ترجمه
📚«قبل عشرين سنة كانت هذه اللحظة تساوي انقطاع الانترنت اليوم» 😂
🖌«بیست سال پیش چنین لحظه ای برابر با قطع شدن #اینترنت امروزی بود.»
✔نکات:
1⃣ترجمه واژه های مربوط به #جهات و #زمان(قبل، بعد، جلو، عقب، بالا، پایین) بعضا خیلی جالبه.
تقریبا اکثر مشتقاتی که از سه حرف «ق ب ل» ساخته شده به نوعی به جلو و آینده اشاره داره. مثل قبله، قُبُل، متقابل و تقابل(روبه رو)، اقبال(رو کردن به چیزی) همین طور واژه فارسی«پیش» مثل پیش بینی، پیش گویی، پیش خرید، پیش فروش، پیشاهنگ(کسی که جلوی کاروان حرکت می کند.)، پیش قراول(گروهی از سربازان که جلوتر از لشکر اصلی حرکت می کنند)
اما اینجا قبل/پیش اشاره به گذشته دارن. توی بحث جهات این امر جالب تر می شه که بعدا جدا راجع به اون مطلبی می نویسم. مثلا تو قرآن وراء که به معنای پشت سر هست رو به جلو ترجمه کردن.
2⃣الیوم: می شه به جای امروزی از فعلی یا کنونی هم استفاده کرد. 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#پیشنهاد_موضوع
داستان #سلیمان و #بلقیس توی #قرآن اومده. یه سؤالی که توی این داستان هست، اینکه چرا بلقیس به خدا ایمان آورد؟ توی قرآن این قسمت رو اینگونه آورده: «قَالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»
❓یعنی چون قدرت سلیمان را دید ایمان آورد؟
❓چون ساختار #قصر سلیمان را دید ایمان آورد؟
❓این موارد از نشانه های نبوت بوده؟
❓آیا بین #قدرت #حاکم جامعه دینی و #ایمان دیگران ارتباطی هست؟
❓ایمان بلقیس از روی ترس بود یا از روی #علم و #آگاهی؟
❓منظور از ظلم به نفس چی بود؟ آیا حکومت داشتن #زن (بلقیس) مصداق #ظلم به نفس بوده؟ چون در آیه می گه همراه با سلیمان، تسلیم خدا می شم.
❓با توجه به ایمان آوردن بلقیس به خدا و رها کردن حکومتش آیا از این داستان برای اثبات حاکم شدن زنان می شود استفاده کرد؟
❓ذکر رفتار غیر #مؤمنان (بلقیس قبل از ایمان که حکام بود) آیا #حجیت است؟ یعنی با استناد به حاکم بودن بلقیس قبل از ایمانش به خداوند می توان حکم داد که قرآن نیز موافق حاکم بودن زنان در جامعه اسلامی هست؟
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#پیشنهاد_موضوع
از گذشته یه بحثی توی حوزه #تفسیر داشتیم به نام #وجوه و #نظائر. توی این حوزه می اومدن بر اساس #سیاق هر آیه معنای برخی واژگان رو تعیین می کردن. جدایی از صحت همه معانی و یا مصادیقی که برای واژگان ذکر کردن، از نظر روشی کار بسیار خوبی بود. این کار گرچه تا حدودی در تفاسیر پیگیری شده ولی به صورت کتاب مستقل کمتر محل توجه بوده. همچنین کتاب های لغت هم وارد این حوزه نشده بودن.
امروزه با توجه به نظراتی که در حوزه #زبانشناسی مطرح شده خصوصا بحث هایی مانند روابط همنشینی و جانشینی می شه روی بسیاری از #واژگان قرآنی مجدد کار کرد.
منظورم اون واژگانی هست که شاید در ظاهر امر خیلی ساده و معمولی باشن.
اینکه منظور از #الارض چیه؟ خب شاید فکر کنید اینکه مشخص دیگه. ولی یه کم که دقت می کنیم می بینیم خیلی جاها سؤالات مهمی راجع به این هست.
مثلا آیا منظور از ارض کل کره زمین با تمام ساختار فیزیکیش مد نظره یا همان سطح رویی زمین که برای همه قابل مشاهده است؟
کجاها ارض به معنای #کشور است کجاها به معنای یک #شهر است؟
الارض در ابتدای سوره روم، فی ادنی الارض، منظور نزدیک ترین کشوره یا شهره یا ....؟
ارضی که قرار است به #صالحان به #ارث برسد، منظور #حکومت است یا چیز دیگر؟
واژه های دیگه هم می شه مثال زد. مثل ناس، رجل، نساء، سماء و...
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#آموزش_ترجمه
ا🥀🥀الكتاب🥀🥀
هو المعلم الذي يعلم بلا عصا
ولا كلمات ولا غضب،
بلا خبز ولا ماء …
إن دنوت منه لا تجده نائم ..
وإن قصدته لا يختبئ منك ..
إن أخطأت لا يوبخك ..
وإن أظهرت جهلك لا يسخر منك …
ترجمه: #کتاب همان #آموزگاری است که بدون عصا، واژگان، خشم و بدو نان و آب آموزش می دهد... اگر به آن نزدیک شوی، آن را #خواب نمی یابی... اگر به سویش روی، روی از تو نگیرد... اگر اشتباه کنی، توبیخت نکند... اگر نادانی خودت را نمایان سازی تو را مسخره نکند.
#نکات:
هو در ابتدای عبارت، #ضمیر_فصل است. در ترجمه آن معمولا از قیود تأکید استفاده می شود.
بلا: در این ترکیب حرف لا #زائد است و عامل نیست و تنها معنای #منفی دارد. و کلمه بعدش مکسور است. این ساختار در فارسی مرسوم نیست که حرف نفی بر سر چند کلمه معطوف تکرار شود.
بلا عصا: کنایه از بدون کتک زدن است. چون خود عبارت بدون عصا تقریبا مفهومه، نیازی نیست که معنای کنایی جایگزین بشه.
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1