eitaa logo
مهمان نهج‌البلاغه
113 دنبال‌کننده
223 عکس
198 ویدیو
12 فایل
ارتباط با ادمین @M_R_Ta
مشاهده در ایتا
دانلود
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت صد و چهاردهم ❇️ معاویه! تو همچنان به سوی خسران و جایگاه کفر حرکت می کنی 🔻نامه‌ای از جانب تو به دستم رسید که از سخت‌گیری‌های من یاد کرده و نحوه کمک کردن من به خلفا را زشت شمرده بودی و گمان کرده بودی که من در کار خویش متحیرم و درباره حق کوتاهی می‌کنم. سبحان الله، چگونه این سخنان ناروا را بر زبان می‌رانی و بهتان و افترا می‌زنی؟! من در هیچ کاری سخت نگرفته‌ام، مگر در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و با هیچ‌کس تندی نکرده‌ام، مگر با متجاوزان و ستمگران و ملحدان منافق. دلیل این سخت‌گرفتن‌ها و تندی‌کردن‌ها نیز تمسک به کلام خداوند متعال است که فرمود: « لَّا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ؛ هیچ قومی را که به خدا و روز رستاخیز ایمان دارند نمی‌یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هرچند که آنان که پدران یا فرزندان یا برادرانشان باشند». 🔻به خداوند متعال پناه می‌برم، اگر در حق او کوتاهی کرده باشم. کسی در حق خداوند متعال کوتاهی می‌کند که حقوق قطعی را تعطیل کرده باشد و به هواهای نفسانی و بدعت‌‌ها تکیه زده و در گمراهی حیرت‌زا غرق شده باشد. 🔻ای معاویه، جای تعجب دارد که با زبانت نیکی را توصیف می کنی؛ اما در عمل با آن مخالفت می‌ورزی. عهد و پیمان‌هایی را نقض می‌کنی که خداوند متعال رعایت آنها را خواسته است و بر بندگان خدا حجت است. به اسلام بی‌اعتنایی می‌کنی، احکام آن را ضایع می‌سازی، نشانه‌های اصلی آن را از نظرها دور می‌کنی، در هواوهوس جاری هستی و در هلاکت واقع شده‌ای. پس برای آنچه در اختیار داری از خدا بترس و در حقوق الهی که بر عهده توست، اندیشه کن و به شناخت حقیقتی همت بورز که در ندانستن آن معذور نیستی. 🔻پس اینک به خود آی و به خود پرداز؛ زیرا خداوند راهت را آشکار ساخته و سرانجام امور تو را روشن کرده است. اما تو همچنان به سوی خسران و جایگاه کفر حرکت می‌کنی. خواسته‌های نفس، تو را به بدی‌ها گرفتار ساخته و در پرتگاه گمراهی قرار داده و تو را به مهلکه کشانده و راه‌های نجات را بر تو بسته است. 🔻 امروز مردم گرد هم آمده‌اند و اجتماعی دارند که دست خدا بر سر آنهاست و کسانی که به مخالفت با این اجتماع برخیزند، گرفتار غضب الهی می‌شوند. پس قبل از آنکه مرگ تو فرا رسد، خودت را دریاب و مراقب خویشتن باش؛ زیرا بازگشت تو به سوی خداست. اگر چنین نکنی، در نهایت ذلّت در برابر خدا قرار خواهی گرفت. ❇️ آخرین نامه به معاویه در کوفه [ مکاتبات بین ما فراوان شد و افکار عمومی حیله و نیرنگ معاویه را به خوبی درک کرد، در آخرین نامه‌ای که برای او فرستادم، نوشتم: ] 🔻من از اینکه پی‌در‌پی به نامه‌هایت پاسخ دادم و به گفته‌هایت گوش سپردم، نتیجه‌ای به دست نیاوردم، جز سست‌کردن رأی خویش و نسبت خطا دادن به زیرکی خویش. 🔻تو هنگامی که نامه‌ای به من می‌نویسی یا چیزی می‌طلبی، همانند کسی هستی که در خواب سنگین است و خواب‌های دروغ می‌بیند یا همانند انسان حیرت‌زده‌ای هستی که سرگردان ایستاده و از ایستادن به مشقّت افتاده است و نمی‌داند آنچه به سراغش می‌آید، به سود اوست یا به زیانش. البته تو همانند او نیستی، او همانند توست. 🔻به خدا سوگند، اگر بعضی مصلحت‌ها نبود، ضربات کوبنده‌ای از من دریافت می‌کردی که استخوانت را خرد و گوشت تنت را آب می‌کرد. بدان که شیطان تو را متوقف ساخته است و نمی‌گذارد به کارهای نیک بازگردی و گوش به نصیحت بسپاری. سلام به آن کس که شایسته سلام است. 📚منابع: ۱. سوره مجادله،آیه ۲۲ ۲. شرح نهج البلاغه، ج۱۶، ص۷ ۳. نهج البلاغه، نامه ۳۰ ۴. نهج البلاغه، نامه ۷۳ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد... @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : (بعضی از شارحان‌ نوشته اند: این خطبه بخشی‌ از خطبه۱۲۶ می‌باشد.) 🔹شناخت جايگاه بخشش و احسان ♦️برای کسی که نابجا به ناکسان نيکی کند، بهره ای جز ستايش فرومايگان، توصيف سرکشان و اشرار و سخنان جاهلان بدگفتار ندارد و اينها نيز تا هنگامی که به آنها بخشش می کند ادامه دارد. دست سخاوتمندی ندارد، آن کس که از بخشش در راه خدا بُخل می ورزد. آن کس که خدا او را مالی بخشيد، پس بايد به خويشاوندان خود بخشش نمايد و سفره مهمانی خوب بگستراند و اسير آزاد کند و رنج ديده را بنوازد و مستمند را بهره مند کند و قرض وامدار را بپردازد و برای درک ثواب الهی، در برابر پرداخت حقوق ديگران، و مشکلاتی که در اين راه به او می رسد شکيبا باشد، زيرا به دست آوردن صفات ياد شده، موجب شرافت و بزرگی دنيا و درک فضايل سرای آخرت است ان شاء الله. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 1⃣ پرهيز از شنيدن غيبت ♦️ای مردم! آن کس که از برادرش، اطمينان و استقامت در دين و درستی راه و رسم را سراغ دارد، بايد به گفته مردم درباره او گوش ندهد. آگاه باشيد! گاهی تيرانداز، تير افکَنَد و تيرها به خطا می رود؛ سخن نيز چنين است. درباره کسی چيزی می گويند که واقعيّت ندارد و گفتار باطل تباه شدنی است و خدا شنوا و گواه است. بدانيد که ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. 2⃣ شناخت حق و باطل ♦️(پرسيدند، معنای آن چيست؟ امام(علیه السلام) انگشتان خود را ميان چشم و گوش گذاشت، و فرمود:) باطل آن است که بگويی شنيدم و حق آن است که بگويی ديدم. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 🔹پرهيز دادن از غيبت و بدگويی ♦️ کسانی که گناه ندارند و از سلامت دين برخوردارند، رواست که به گناهکاران ترحّم کنند و شکر اين نعمت گزارند که شکرگزاری، آنان را از عيب جويی ديگران بازدارد، چرا و چگونه آن عيب جو، عيب برادر خويش گويد و او را به بلايی که گرفتار است سرزنش می کند؟. آيا به خاطر ندارد که خدا چگونه او را بخشيد و گناهان او را پرده پوشی فرمود؟ چگونه ديگری را بر گناهی سرزنش می کند که همانند آن را مرتکب شده! يا گناه ديگری انجام داده که از آن بزرگ تر است؟ به خدا سوگند! گرچه خدا را در گناهان بزرگ عصيان نکرده و تنها گناه کوچک مرتکب شده باشد، امّا جرأت او بر عيب جويی از مردم، خود گناه بزرگ تری است. ای بنده خدا، در گفتن عيب کسی شتاب مکن، شايد خدايش بخشيده باشد و بر گناهان کوچک خود ايمن مباش، شايد برای آنها کيفر داده شوی! پس هر کدام از شما که به عيب کسی آگاه است، به خاطر آنچه که از عيب خود می داند، بايد از عيب جويی ديگران خودداری کند و شکرگزاری از عيوبی که پاک است، او را مشغول دارد از اينکه ديگران را بيازارد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : به هنگام شوریٰ (در سال ۲۳ هجری وقتی در شورای شش نفره تنها با تأييد داماد عثمان «عبد الرحمن» به عثمان رأی دادند و حقائق مسلّم را ناديده گرفتند، فرمود) 🔹ويژگيهای امام عليه السّلام (و هشدار از حوادث خونين آينده) ♦️مردم! هيچ کس پيش از من در پذيرش دعوت حق شتاب نداشت و چون من کسی در صله رحم و بخشش فراوان تلاش نکرد، پس به سخن من گوش فرا دهيد و منطق مرا دريابيد، که در آينده ای نه چندان دور برای تصاحب خلافت شمشيرها کشيده شده و عهد و پيمان ها شکسته خواهد شد، تا آن که بعضی از شما پيشوای گمراهان و پيرو جاهلان خواهيد شد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : (در این‌ خطبه امام علیه السلام از تحولات آینده‌ سخن می گوید.) 1⃣خبر از ظهور و سيستم حكومتی حضرت مهدی(علیه السلام) ♦️او (حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)) خواسته ها را تابع هدايت وحی می کند، هنگامی که مردم هدايت را تابع هوس های خويش قرار می دهند. در حالی که به نام تفسير، نظريّه های گوناگون خود را بر قرآن تحميل می کنند، او نظريّه ها و انديشه ها را تابع قرآن می سازد. (و از همين خطبه است؛) در آينده، آتش جنگ ميان شما افروخته می گردد و چنگ و دندان نشان می دهد. با پستان هايی پُر شير که مکيدن آن شيرين، امّا پايانی تلخ و زهرآگين دارد، به سوی شما می آيد. آگاه باشيد! فردايی که شما را از آن هيچ شناختی نيست زمامداری حاکميّت پيدا می کند، که غير از خاندان حکومت های امروزی است (حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)) و عمّال و کارگزاران حکومت ها را بر اعمال بدشان کيفر خواهد داد. زمين، ميوه های دلِ خود «معادن طلا و نقره» را برای او بيرون می ريزد و کليدهايش را به او می سپارد. او روش عادلانه در حکومت حق را به شما می نماياند و کتاب خدا و سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) را که تا آن روز متروک ماندند، زنده می کند. (و از همين خطبه است؛) 2⃣خبر از تهاجم خونين عبدالملك مروان به كوفه ♦️گويی او را می بينم که از شام فرياد برمی آورد و با پرچم هايش پيرامون کوفه را پر می کند و چونان شتر خشمگين به کوفه يورش می آورد، زمين را با سرهای بريده فرش می کند. دهانش گشاده، گام هايش را سخت و سنگين بر زمين می کوبد، تاخت و تاز او بی امان و پايدار و هجوم او سخت و دشوار است. به خدا سوگند! شما را در اطراف زمين می پراکند، آن گونه که اندکی از شما باقی خواهد ماند، چونان باقيمانده سرمه در اطراف چشم. و اين وضع خون بار تداوم يابد تا آن که عقل از دست رفته عرب باز آيد، پس بايد بر سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) باقی مانيد که برپاست و بر آثار رسالت تکيه نماييد، که آشکار است. به عهد نزديکی که بسته ايد وفادار مانيد، که يادگار پيامبر بر آن تکيه دارد، و بدانيد اين شيطان است که راه هايش را هموار می نمايد، تا قدم بر جای قدم هايش نهيد و راهش را پی گيريد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح (11) 🔷 پرهز از دوستی با فاسق و فاجر 🔻در ادامه حکمت ۳۸ نهج البلاغه مولا علی (علیه السلام) درباره فسق و فجور می فرمایند: « إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ فَإِنَّهُ يَبِيعُكَ بِالتَّافِهِ» ؛ از همراهی و دوستی با فاجر بپرهیز، زیرا او تورا به کمترین چیزی می فروشد. 🔻 پنج سرفصل از محتوای فسق و فجور در نهج البلاغه مرتبط با حکمت ۳۸ است که به ترتیب خدمت شما سروران گرامی تقدیم می شود: 1⃣ سر فصل اوّل پلیدی و آثار فجور است. 🔻 حضرت در بند ۲ از خطبه ۱۵۷ می فرمایند: فسق و فجور خانه و حصن و دژی است ذلیل و ناتوان ، که اهلش را از خطر دور نمی کند و پناهگاه خوبی برای پناه گیرندگان نیست. 🔻در بند ۵ خطبه ۲ می فرمایند: « زَرَعُوا الْفُجُورَ وَ سَقَوْهُ الْغُرُورَ وَ حَصَدُوا الثُّبُورَ » ؛ فاسقان، فسق و فجور را کاشتند و با غرور آبیاری کردند و هلاکت را برداشت کردند. در خطبه ۲۰۰ مولا علی (علیه السلام) می فرمایند: هر نیرنگ بازی، فسق و فجور است و هر فجوری کفر است و برای هر نیرنگ بازی در قیامت پرچمی است که به واسطه آن شناخته خواهد شد. 2⃣ سرفصل دوم درباره همنشینی با فاسق و فاجر است. مولا علی (علیه السلام) همانگونه که عرض شد در حکمت ۳۸ می فرمایند: از همنشینی با فاجر بپرهیز، زیرا او تو را به کمترین چیزی می فروشد. 🔻در نامه ۶۹ هم می فرمایند: « إيّاكَ و مُصاحَبَةَ الفُسّاقِ فإنَّ الشَّرَّ بالشَّرِّ مُلحَقٌ» از دوستی با فاسق بپرهیز، زیرا شرّ با شرّ همراه و ملحق می شود. 3⃣ در ادامه همین مسأله در سرفصل سوم مولا علی(علیه السلام) درباره پیشوای مؤمن و پیشوای فاسق و فاجر در حکمت ۳۱۶ می فرمایند: « أَنَا يَعْسُوبُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمَالُ يَعْسُوبُ الْفُجَّارِ» ؛ من علی پیشوای مؤمنین هستم و مال و منال پیشوای انسانهای فاجر. کنایه از اینکه یکی از ریشه های فسق و فجور ، مال پرستی است. ↩️ ادامه دارد... 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت صد و پانزدهم ❇️ مکاتباتی با عمروبن‌عاص 🔸هشدار به عمروبن‌عاص [ در نامه‌ای به عمروبن‌عاص نوشتم: ] بسم الله الرحمن الرحیم از بنده خدا علی امیرالمومنین، به عمروبن‌عاص 🔻دنیا آدمی را به خود مشغول می‌کند و از هر کاری بازمی‌دارد و اهل دنیا در دام آن گرفتار و مقهور هستند. هیچ فردی از دنیا بهره‌مند نمی‌شود، مگر اینکه دنیا دری دیگر از حرص و طمع را به رویش بگشاید و هزینه‌ای بر او تحمیل کند که دل‌بستگی و علاقه او را بدان افزون سازد. آرزومندان دنیا هرچه هم از آن برگیرند، هرگز سیر و بی‌نیاز نشوند؛ اما سرانجام باید از آنچه جمع کرده‌اند، جدا شوند و در این میان، خوشبخت کسی است که از سرنوشت دیگران پند گیرد. 🔻ای اباعبدالله، اجر خویشتن را تباه مساز و با معاویه در راه باطلی که در پیش گرفته است، همراهی مکن؛ زیرا معاویه مردم را خوار و ناچیز شمرد و حق را نادیده گرفت. والسلام. 🔻[ او در پاسخ نامه من نوشت: از عمروبن‌عاص، به علی فرزند ابوطالب آنچه صلاح ماست و موجب الفت و نزدیکی میان ما می‌شود، این است که تو به مسیر حق بازگردی و درخواست تشکیل شورا را بپذیری. پس هر کدام از ما در راه حق پایداری کند، مردم او را در مبارزه خود معذور خواهند دانست. والسلام. ] ❇️ به دنیا اطمینان مکن که بسیار فریبنده است [ در پاسخ عمروبن‌عاص به وی نوشتم: ] از بنده خدا امیرالمومنین، به عمروبن‌عاص 🔻این دنیایی که تو را از خود بی‌خود کرده و به آن دل بسته‌ای و تکیه‌گاهت شده است، از تو روی‌گردان خواهد شد؛ پس به دنیا اطمینان مکن که بسیار فریبنده است. اگر از گذشته دنیا عبرت می‌گرفتی، حتماً از باقی‌مانده آن دوری می‌کردی و از آن به مقداری بهره می‌بردی که پند بگیری. ولی تو از هوای نفست پیروی کردی و دنیا را ترجیح دادی. اگر جز این بود، دعوت و راهنمایی ما را می پذیرفتی؛ چون بر ما امید بیشتری هست و به حجت پروردگار بودن سزاوارتریم. والسلام. ❇️ هم دنیایت را به باد دادی و هم آخرتت را [ پس از ناامیدی از هدایت عمروبن‌عاص آخرین نامه را به وی نوشتم: ] 🔻تو دین خود را تابع دنیای کسی ساختی که گمراهی‌اش آشکار و پرده حیایش دریده است، در مجلس خود، بزرگان را ناسزا می‌گوید و به هنگام معاشرت، بردباران را سفیه می‌شمارد. تو از پی او رفتی و بخشش او را خواستی، چونان سگی که در پی شیر رود و به چنگال‌های او چشم بدوزد تا مگر آن شیر، پس‌مانده شکارش را به سمت او اندازد. پس هم دنیایت را به باد دادی و هم آخرتت را؛ اما اگر به سوی حق می‌آمدی، هر چه می‌خواستی به چنگ می‌آوردی. 🔻اگر خداوند مرا بر تو و بر پسر ابوسفیان چیره سازد، سزای اعمالتان را می‌دهم و اگر شما مرا ناتوان ساختید و بر جای خود برقرار ماندید، عذاب خدا که در پیش رو دارید، برای شما بدتر است. والسلام. 📚منابع: ۱. وقعة صفین، ص۱۱۰ ۲. نهج البلاغه، نامه ۴۹ ۳. شیخ طوسی، الأمالی، مجلس۸، ح۳۱، ص۲۱۷ ۴. نهج البلاغه، نامه ۳۹ ۵. الإحتجاج ج۱، ص۱۸۲ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد... @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا