درس نهج البلاغه (حکمت پنجاه و پنجم)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
قَالَ (علیه السلام): الصَّبْرُ صَبْرَانِ، صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَهُ، وَ صَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ.
...........
دو شاخه مهم صبر:
امام در این گفتار حکیمانه، صبر و شکیبایى را بر دو گونه تقسیم مى کند. مى فرماید: «صبر بر دو قسم است صبر در برابر انجام کار خوبى که دوست ندارى و صبر بر ترک کار بدى که دوست دارى»; (الصَّبْرُ صَبْرَانِ: صَبْرٌ عَلَى مَا تَکْرَهُ، وَصَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ).
در واقع نوع اول اشاره به صبر در برابر مشکلات عبادت است و نوع دوم اشاره به شکیبایى در مقابل ترک معصیت و آنچه بعضى از شارحان گفته اند: نوع اول از نوع دوم سخت تر است، گفتار صحیحى به نظر نمى رسد، زیرا موارد، کاملاً مختلف است; گاه مورد اول مهم تر است و گاه مورد دوم تا اطاعت چه اطاعتى باشد و معصیت چه معصیتى.
نیز آنچه بعضى دیگر از آنان گفته اند که صبر در این دو مورد از دو مقوله و دو ماهیت است آن هم به نظر درست نمى آید، زیرا صبر به معناى کف نفس و خویشتن دارى و مقاومت در برابر مشکلات است; گاه مشکل انجام طاعتى است و گاه مشکل ترک معصیتى.
بر این پایه پیمودن راه حق و رسیدن به مقام قرب پروردگار و حتى رسیدن به اهداف و مقامات مادى در دنیا راه صاف و هموارى نیست. در این راه سنگلاخ ها، گردنه هاى صعب العبور، پرتگاه ها و حیوانات درنده و دزدان خطرناک وجود دارد. اگر صبر و مقاومت انسان کم باشد، با برخورد به این موانع از راه مى ماند و به مقصد نمى رسد. به همین دلیل صبر و استقامت مهم ترین وسیله پیروزى انسان در دنیا و آخرت است، از این رو قرآن مجید مى فرماید: «(إِنَّ الَّذینَ قَالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاّ تَخافُوا وَلا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ); به یقین کسانى که گفتند: پروردگار ما خداى یگانه است سپس استقامت ورزیدند فرشتگان بر آنان نازل مى شوند و مى گویند: نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتى که به شما وعده داده شده است».(1)
بنابراین نزول و حمایت فرشتگان از مؤمنان در درجه اول مشروط به صبر و استقامت است و در جاى دیگر، قرآن مجید مى گوید: «فرشتگان بر بهشتیان از هر درى وارد مى شوند به آنها به خاطر صبر و استقامتشان درود مى گویند. چه نیکو است سرانجام آن سراى جاویدان; (وَالْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ باب * سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدّارِ)(2). (3)
پی نوشت:
(1). فصلت، آیه 30.
(2). رعد، آیه 23 و 24.
☘☘☘☘☘☘☘
استاد_محرابیان،روز_بیست_ودوم_ماه_مب.mp3
7.64M
🎙 تفسیر دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
🎤 #حجت_الاسلام_محرابیان
⏱ ۴ دقیقه و ۵۱ ثانیه
🔋 ۷,۳ مگابایت
◽️أَللّٰهُمَ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ فَضْلِکَ...
▫️خدایا بگشا برایم در این ماه درهای فضلت...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@mehrabiyan1
4_5904434800445360221.mp3
3.88M
📲 فایل سلسله ای ۲۲
🎙واعظ: حاج آقا #محرابیان
🎙 توبه کن 🎙
🔖 سلسله مباحث تقوی و گناه شناسی 🔖
📌ویژه رمضان
🌎 @mehrabiyan1
منزلگاه سلوک ۲۲.mp3
6.86M
🎼 #پادکست_صوتی
🎧 #منزلگاه_سلوک ۲۲
🎙 #حجت_الاسلام_محرابیان
⏱ ۰۶ دقیقه و ۰۶ ثانیه
🔋 ۶,۵ مگابایت
@mehrabiyan1
💠 دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان
▫️مَن قال لَیله ثلاث و عشرین مِن شَهر رَمضان ساجّداً ماتین و خَمسه عشرین مّره
یا طُهرُ یا طاهِرُ
یا طَهورُ یا طَیهورُ
یا طَیهار
نَزلت عَلیه الملائکه و طهرته تَطهیرا
▪️شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان نیمی از شب که گذشت، در حالی که شخص نه گرسنه و نه از زیاد خوردن سنگین باشد، با وضو رو به قبله، سر بر سجده گذاشته و این ذکر را «۲۲۵» بار تکرار نماید:
✨«یا طُهرُ، یا طاهِرُ، یا طَهورُ، یا طَیهورُ، یا طَیهار»✨
▪️وقتی این ذکر گفته میشود ملائکه نازل میشوند و در همان حالی که ذاکر سر بر سجده دارد، با آب رحمتِ الهی، جان و وجودش را از غبار معاصی و کدورتِ توجّه به عالم کثرت میشویند و به طهارت باطنی و درونی راه پیدا میکند، انشاءالله
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📚 منابع :
۱ - علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی- مطلع انوار –جلد ۲- صفحه ۱۱۴
۲ - علامه حسن زاده آملی - هزار و یک نکته - نکته ۷۹۲
#مراقبات_ماه_رمضان
استاد_محرابیان،روز_بیست_و_سوم_ماه_م.mp3
9.88M
🎙 تفسیر دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
🎤 #حجت_الاسلام_محرابیان
⏱ ۶ دقیقه و ۲۵ ثانیه
🔋 ۹,۴ مگابایت
◽️أَللّٰهُمَ اغْسِلْنِی فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ...
▫️خدایا در این ماه از گناهانم شستشویم ده...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
4_5911430782479501253.mp3
4.17M
📲 فایل سلسله ای ۲۳
🎙واعظ: حاج آقا #محرابیان
🎙 سه گناه بزرگ 🎙
🔖 سلسله مباحث تقوی و گناه شناسی 🔖
📌ویژه رمضان
🌎
کلاس نهج البلاغه (حکمت پنجاه و ششم)
...☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘....
الْغِنَى فِی الْغُرْبَهِ وَطَنٌ; وَالْفَقْرُ فِی الْوَطَنِ غُرْبَهٌ.
امام(علیه السلام) فرمود: بى نیازى در غربت وطن است و نیازمندى در وطن غربت!
شرح و تفسیر دامنه غنا و فقر امام در این کلام پربارش اشاره به آثار غنا و فقر مى کند و مى فرماید: «بى نیازى در غربت وطن است و نیازمندى در وطن غربت»; (الْغِنَى فِی الْغُرْبَهِ وَطَنٌ; وَالْفَقْرُ فِی الْوَطَنِ غُرْبَهٌ).
.........
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
#حکمت56
#سوأل: در این حکمت گویی حضرت ثروت را تأیید میکنند و در #حکمت58 ثروت را ریشه شهوات میدانند ، دلیل این به ظاهر تناقض چیست؟
#جواب:
✳️ در این حکمت حضرت معیار غربت و عدم غربت را در زندگی عرفی و عادی مردم بیان می کنند .
🔴 همانطور که در #حکمت3 فرمودند :" تهیدستی مرد زیرک را در برهان کند می سازد، و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است ."
⏪ یعنی در بین مردم عادی که رفتارهایشان را دقیقاً براساس ارزش ها و معیارهای دینی هماهنگ نمی کنند .
⁉️کسی که فقیر و تهیدست باشد ، حتی در شهر و دیار خویش مورد بی مهری و بی توجهی قرار می گیرد و غریب است .
💯 پس در این حکمت نقطه مهم و اصلی عبارتست از غربتی که ریشه در فقر دارد و عدم غربت که ریشه در غنا و ثروت دارد.
‼️اما در #حکمت58 فضای بحث متفاوت است ، وحضرت میخواهند درباره ثروت هشداری بدهند .
🚫منظورشان این نیست که ثروت بد است ، بلکه می خواهند بفرمایند اگر ثروت به دست نااهل بیفتد و اگر ثروتمند از نفس خود مراقبت نکند ، ماده و زمینه و مقدمه تمام شهوات و گمراهی ها با همان ثروت ساخته خواهد شد.
⬅️ بنابراین هیچ تفاوت و تناقضی در این دو حکمت وجود ندارد .
🔻یکی از منظر ی نگاه می کند که ظاهر زندگی اجتماعی و عرفی و نسبتش با ثروتمندی و فقر چیست ؟
🔻و دومین حکمت از منظر اخلاقی و ارزشی نگاه میکند که نوعی توصیه و هشدار است .
↩️ که اگر قرار است متمکن و ثروتمند باشی که چیز نکوهیده و بدی نیست، این ثروت تو ممکن است آسیبی هم داشته باشد ؛ باید آن آسیب را مراقبت کنی که عبارتست از این که این ثروت میتواند زمینه تمام شهوات و فوران تمام خواهش های نفسانی تورا فراهم کند.
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
استاد_محرابیان،روز_بیست_و_چهارماه_م.mp3
10.88M
🎙 شرح دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان
🎙 #حجت_الاسلام_محرابیان
◽️أَللّٰهُمَ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ...
▫️خدایا من از تو میخواهم در آن آنچه تو را خشنود کند...
⏱ ۶ دقیقه و ۵۵ ثانیه
🔋 ۱۰,۴ مگابایت
4_5913682582293185902.mp3
4.23M
📲 فایل سلسله ای ۲۴
🎙واعظ: حاج آقا #محرابیان
🎙 گناه خیانت به همسر 🎙
🔖 سلسله مباحث تقوی و گناه شناسی 🔖
📌ویژه رمضان
استاد_محرابیان،روز_بیست_و_پنج_ماه_م.mp3
11.68M
🎙 تفسیر دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
🎤 #حجت_الاسلام_محرابیان
⏱ ۷ دقیقه و ۳۹ ثانیه
🔋 ۱۱,۱ مگابایت
◽️أَللّٰهُمَ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّاً لِأَوْلِیَائِکَ...
▫️خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
4_5915892703744231445.mp3
4.33M
📲 فایل سلسله ای ۲۵
🎙واعظ: حاج آقا #محرابیان
🎙 گناه خیانت ۲ 🎙
🔖 سلسله مباحث تقوی و گناه شناسی 🔖
📌ویژه رمضان
🌎 @mehrabiyan1
استاد_محرابیان،_روز_بیست_وششم_ماه_مب.mp3
11.26M
🎙 تفسیر دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
🎤 #حجت_الاسلام_محرابیان
⏱ ۷ دقیقه و ۲۲ ثانیه
🔋 ۱۰,۷ مگابایت
◽️أَللّٰهُمَ اجْعَلْ سَعْیِی فِیهِ مَشْکُوراً...
▫️خدایا قرار بده در این ماه کوشش مرا قدردانی شده...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
کلاس نهج البلاغه (حکمت پنجاه و هفتم)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
قَالَ (علیه السلام): الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ.
.......
سرمايه بى پايان:
امام(علیه السلام) در این گفتار کوتاه و حکمت آمیز به اهمیت قناعت اشاره کرده مى فرماید: «قناعت مالى است که هرگز تمام نمى شود»; (الْقَنَاعَةُ مَالٌ لاَ یَنْفَدُ).
در تعریف قناعت مى توان گفت: حالتى است که انسان با داشتن آن به حد اقل ضروریات زندگى مى سازد و به دنبال زرق و برق و اضافاتى که فکر و وقت انسان را پیوسته به خود مشغول مى دارد و آلوده انواع محرمات مى کند نمى رود.
داشتن این روحیه به منزله ثروت پایان ناپذیر است، چرا که انسان را از تمام ثروت هاى دنیا بى نیاز مى سازد; همواره سربلند زندگى مى کند و با عزت و آبرو ادامه حیات مى دهد. دست نیاز به سوى دیگران دراز نمى کند و عمر خود را در مسیر تشریفات و تجملات بر باد نمى دهد.
در گفتار حکیمانه 44 که قبلاً گذشت امام(علیه السلام) در فضیلت قناعت پیشگان فرمود: «طُوبَى لِمَنْ ذَکَرَ الْمَعَادَ وَعَمِلَ لِلْحِسَابِ وَقَنِعَ بِالْکَفَافِ; خوشا به حال کسى که (پیوسته) به یاد معاد باشد و براى روز حساب عمل کند. به مقدار کفایت قانع گردد و از خدا راضى باشد».
در خطبه 192 نیز امام در میان اوصاف انبیا این وصف برجسته را شمرده بود: «مَعَ قَنَاعَة تَمْلاَُ الْقُلُوبَ وَالْعُیُونَ غِنًى; آنها داراى قناعتى بودند که دل ها و چشم ها را پر از بى نیازى مى کرد».
در بحارالانوار نیز از آن حضرت نقل شده که فرمود: «طَلَبْتُ الْغِنَى فَمَا وَجَدْتُ إِلاَّ بِالْقَنَاعَةِ عَلَیْکُمْ بِالْقَنَاعَةِ تَسْتَغْنُوا; من در جستجوى توانگرى برآمدم ولى آن را جز در قناعت نیافتم (زیرا حرص، غالب توانگران را راحت نمى گذارد) بنابراین قناعت پیشه کنید تا غنى شوید».(1)
قابل توجه این که این گفتار حکیمانه از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نیز نقل شده است همان گونه که سیّد رضى مى گوید: «وَقَدْ رُوِىَ هذا الْکَلامُ عَنِ النَّبِىُ(صلى الله علیه وآله)».
این حدیث را «متقى هندى» در کتاب کنز العمال که از منابع معروف اهل سنت است آورده است.(2)
این نکته نیز حائز اهمیت است که سرچشمه بسیارى از نارضایى هاى مردم و شکایت آنها از وضع زندگى کمبودها و فقر نیست، بلکه گاه مى بینیم همه چیز دارند اما باز ناله و فریاد مى کنند. عامل اصلى آن عدم قناعت و توقعات بى حد و حساب است و اگر همگى به مقدار نیاز قانع باشند آرامش بى مانندى در جامعه حاکم مى شود و بسیارى از پرونده هاى جنایى و تجاوز بر اموال برچیده خواهد شد و کرامت انسانى و پاکى دامان از گناه فراهم مى شود.
پی نوشت:
(1). بحارالانوار، ج 66، ص 399، ح 91.
(2). کنز العمال، ج 3، ص 389، ح 7080.