اهداف قیام عاشورا.pdf
802.5K
🔖منبر کامل🔖
💎شب و روز #عاشورا
✍اهداف قیام عاشورا از نگاه امام حسین علیه السلام
#محرم
#ماه_محرم
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
🏴 ویژهنامه #شب_یازدهم_محرم منتشر شد
📥◾️سخنرانی مکتوب
📥◾️کلیپ و نماهنگ
📥◾️عکس و پوستر
📤◾️مقالات
📤◾️اشعار و پیامک
📥◾️مداحی و سخنرانی
📥◾️استوریهای ویژه
📥◾️پرسش و پاسخ
📥◾️نرم افزار
🌐 مشاهده ویژهنامه در لینک زیر:
https://www.balagh.ir/content/16074
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
اهلِ زیارت عاشوراء.mp3
2.12M
🏴 ویژه ماه #محرم
▪️مداومت در سلام بر حسین (علیه السلام)
👤 حجةالإسلام عالی
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
◾️اعمال روز عاشورا
۱ـ عزاداری بر امام حسین(علیه السلام) و شهدای کربلا، در این مورد از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است:
هر کس کار و کوشش را در این روز، رها کند، خداوند خواستههایش را برآورد و هر کس این روز را با حزن و اندوه سپری کند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد.
۲ـ زیارت امام حسین(علیه السلام).
۳ـ روزه گرفتن در این روز کراهت دارد؛ ولی بهتر است بدون قصد روزه، تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشامیدن خودداری شود.
۴ـ آب دادن به زائران امام حسین(علیه السلام).
۵ـ خواندن سوره توحید هزار مرتبه.
۶ـ خواندن زیارت عاشورا.
۷ـ گفتن هزار بار ذکر «اللّهم العن قتلة الحسین(علیه السلام).»
📚پینوشتها:
۱- مصباح کفعمی، ص ۵۰۹٫
۲- فرهنگ عاشورا، ص ۴۰۵، جواد محدثی.
۳- وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۹۴، حدیث ۸٫
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
🏴«دستور اربعین زیارت عاشورا به سبک مرحوم علامه طباطبایی»
از روز عاشورا تا اربعین
▪️بدانید که زیارت عاشورا برای اهل سیر و سلوک، کبریت احمر است؛ چنان که مرحوم حداد میفرمود: «درک من از مقام توحید، اثر زیارت عاشوراست.»
▪️دستور العمل مرحوم علامه در انجام زیارت عاشورا به مدت یک اربعین بدین ترتیب بود که شخص در صبح روز عاشورا و در مجلس واحد ابتدا نماز زیارت عاشورا را زیر آسمان بخواند و سپس زیارت عاشورا را همراه با صد لعن و صد سلام کامل به همان حال بخواند و زیارت را تمام کند.
▪️سپس از روز یازدهم محرم، هر صبح نماز و زیارت عاشورا را به همان نحو تا ابتدای صد لعن بخواند و یک بار هم لعن بخواند و سپس به سراغ امور روزانه اش برود و تا هنگام غروب و به تدریج نود و نه لعن و صد سلام را بگوید و تا غروب آفتاب زیارت را تمام کند.
▪️بدین ترتیب گویی که شخص در تمام طول روز مشغول زیارت عاشورا بوده است. اگر انسان این کار را چهل روز، یعنی تا روز اربعین، ادامه دهد بسیار مطلوب است و اثرات بسیار عجیبی دارد. زیرا زیارت عاشورا برای برآورده شدن حاجات و رفع گرفتاریها بسیار مفید است.
📚منبع: ادب حضور، دفتر پنجم (آداب و مراقبات ماه محرم ؛ عزاداری اباعبدالله علیه السلام)، استاد فیاض بخش.
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
⚫️زیارت تسلیت به حضرت رسول صلی الله علیه وآله واهلبیت علیهم السلام درعزای سیدالشهدا از مهمترین اعمال روزعاشورا:
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ ادَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ نُوحٍ نَبِىِّ اللَّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ اِبْراهيمَ خَليلِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ مُوسى كَليمِ اللَّهِ،
اَلسَّلامُ علَيْكَ يا وارِثَ عيسى رُوحِ اللَّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ مُحَمَّدٍحَبيبِ اللَّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ عَلِىٍّ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ وَلِىِّ اللَّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ الْحَسَنِ الشَّهيدِ سِبْطِ رَسُولِ اللَّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ،
السلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ الْبَشيرِ النَّذيرِ وَابْنَ سَيِّدِ
الْوَصِيّينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِ اللَّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللَّهِ وَابْنَ خِيَرَتِهِ،
اَلسَّلامُعَلَيْكَ يا ثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوِتْرُ الْمَوْتُورُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْإِمامُ الْهادِى الزَّكِىُّ وَعَلى اَرْواحٍ حَلَّتْ بِفِنآئِكَ،وَاَقامَتْ فى جِوارِكَ، وَوَفَدَتْ مَعَ زُوَّارِكَ،
السَّلامُ عَلَيْكَ مِنِّى مابَقيتُ وَبَقِىَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ، فَلَقَدْ عَظُمَتْ بِكَ الرَّزِيَّةُ، وَجَلَّ الْمُصابُ
فِى الْمُؤْمِنينَ وَالْمُسْلِمينَ، وَفى اَهْلِ السَّمواتِ اَجْمَعينَ، وَفىسُكّانِ الْأَرَضينَ،
فَاِنَّا للَّهِِ وَاِنَّا اِلَيْهِ راجِعُونَ، وَصَلَواتُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ
وَتَحِيَّاتُهُ عَلَيْكَ، وَعَلى ابآئِكَ الطّاهِرينَ الطَّيِّبينَ الْمُنْتَجَبينَ، وَعَلىذَراريهِمُ الْهُداةِ الْمَهْدِيّينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ وَعَلَيْهِمْ، وَعَلى[رُوحِكَ وَعَلى] اَرْواحِهِمْ، وَعَلى تُرْبَتِكَ وَعَلى تُرْبَتِهِمْ،
اَللّهُمَّ لَقِّهِمْ رَحْمَةً وَرِضْواناً وَرَوْحاً وَرَيْحاناً،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ، يَا بْنَ خاتَمِ النَّبِيّينَ، وَيَا بْنَ سَيِّدِ الْوَصِيّينَ، وَيَا بْنَ سَيِّدَةِ
نِسآءِ الْعالَمينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا شَهيدُ يَا بْنَ الشَّهيدِ، يا اَخَ الشَّهيدِيا اَبَا الشُّهَدآءِ،
اللّهُمَّ بَلِّغْهُ عَنّى فى هذِهِ السَّاعَةِ وَفى هذَا الْيَوْمِ،
وَفى هذَا الْوَقْتِ وَفى كُلِّ وَقْتٍ، تَحِيَّةً كَثيرَةً وَسَلاماً،
سَلامُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُاللَّهِوَبَرَكاتُهُ يَابْنَ سَيِّدِالْعالَمينَ، وَعَلَى الْمُسْتَشْهَدينَ مَعَكَ
سَلاماً مُتَّصِلاً مَا اتَّصَلَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ،
السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِىٍّ الشَّهيدِ،
السَّلامُ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ الشَّهيدِ،
اَلسَّلامُ عَلَىالْعَبَّاسِ بْنِ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ الشَّهيدِ، السَّلامُ عَلَى الشُّهَدآءِ مِنْ وُلْدِ
اَمِيرِ الْمُؤْمِنينَ،
السَّلامُ عَلَى الشُّهَدآءِ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ،
اَلسَّلامُ عَلَى
الشُّهَدآءِ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ،
السَّلامُ عَلَى الشُّهَدآءِ مِنْ وُلْدِ جَعْفَرٍ وَعَقيلٍ،
السَّلامُ عَلى كُلِّ مُسْتَشْهَدٍ مَعَهُمْ مِنَ الْمُؤْمِنينَ،
اَللّهُمَّ صَلِعَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ،
وَبَلِّغْهُمْ عَنّى تَحِيَّةً كَثيرَةً وَسَلاماً،
اَلسَّلامُعَلَيْكَ يا رَسُولَ اللَّهِ، اَحْسَنَ اللَّهُ لَكَ الْعَزآءَ فى وَلَدِكِ الْحُسَيْنِ،
اَلسَّلامُعَلَيْكِ يا فاطِمَةُ، اَحْسَنَ اللَّهُ لَكِ الْعَزآءَ فى وَلَدِكِ الْحُسَيْنِ،
اَلسَّلامُعَلَيْكَ يا اَميرَ الْمُؤْمِنينَ، اَحْسَنَ اللَّهُ لَكَ الْعَزآءَ فِى وَلَدِكَ الْحُسَيْنِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ، اَحْسَنَ اللَّهُ لَكَ الْعَزآءَ فى اَخيكَالْحُسَيْنِ،
يا مَوْلاىَ يا اَبا عَبْدِاللَّهِ اَنَا ضَيْفُ اللَّهِ وَضَيْفُكَ، وَجارُ اللَّهِوَجارُكَ، وَلِكُلِّ ضَيْفٍ وَجارٍ قِرىً، وَقِراىَ فى هذَا الْوَقْتِ، اَنْ تَسْئَلَاللَّهَ سُبْحانَهُ وَتَعالى اَنْ يَرْزُقَنى فَكاكَ رَقَبَتى مِنَ النَّارِ، اِنَّهُ سَميعُ
الدُّعآءِ قَريبٌ مُجيبٌ.
📚منبع:مفاتیح الجنان
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
.
♻️ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین
🖋 حضرت آیتالله سیّدعلی خامنهای
[۱]. نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیهالسّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچکدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند.
[۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجامدادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچکس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد.
[۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود، امّا گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین، بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض میکنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا بهتعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمینکنندۀ زندهشدنِ اسلام» است، بعد از آنکه مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبینرفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، بهجایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟!
[۴]. افزونبراینکه باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدایمتعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمیبخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهمبودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمیکند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی.
[۵]. در زمانِ امام حسین - علیهالسّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» بهوجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمیکرد، چنانکه اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالیکه اگر در زمانِ معاویه، امام حسین میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاینرو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد.
[۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربهمعروف و نهیازمنکر» است.
[۷]. آن حضرت در مناسبتهای مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ
دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتیکه اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد.
وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ
و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم، قیام نكردم، بهیقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و میخواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم علىبنابىطالب رفتار مینمایم.
وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ
و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مىخوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند.
(در خطبههای نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴).
ــــــــــــــــ
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
حجه الاسلام والمسلمین میرزا محمدی_روضه شام غریبان 19-6-1398-1581246576.mp3
4.65M
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
◾️روضه و مرثیه◾️
#استاد_میرزا_محمدی
🔘شام غریبان حسینی 🔘
🔻موضوع🔻
▪️حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام
#امام_حسین سلام الله علیه
#شام_غریبان
┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈
🚩 کانال روضه و مرثیه 👇
🌴🌴روضه های جانسوز اساتید 👇
╭┅─────────┅╮
▶️ @rovzeha ◀️
╰┅─────────┅╯
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویر سازی غروب عاشورا....
ناحیه مقدسه:
تُدِيرُ طَرَفاً خَفِيّاً إلى رَحْلِكَ وَبَيْتِكَ...
آقا وقتی توی گودال بودن، با گوشه چشم به خیمه ها نگاه میکردن😭
السَّلامُ عَلى مَن هُتِكَتْ حُرْمَتُهُ...
وَسُبِيَ أهْلُكَ كَالعَبِيدِ،
وَصُفِّدُوا فِي الحَدِيْدِ،
فَوقَ أقْتَابِ المطِيَّاتِ،
تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ حَرُّ الهَاجِرَات،
يُسَاقُونَ فِي البَرَارِي وَالفَلَوَاتِ، أيْدِيهُمُ مَغْلُولَةٌ إِلَى الأعْنَاقِ،
يُطَافُ بِهِم فِي الأسْوَاقِ....
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
روضه شام غریبان.mp3
3.37M
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
◾️روضه و مرثیه◾️
#استاد_عالی
🔘شام غریبان حسینی 🔘
🔻موضوع🔻
▪️حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام
#امام_حسین سلام الله علیه
#شام_غریبان
┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈
🚩 کانال روضه و مرثیه 👇
🌴🌴روضه های جانسوز اساتید 👇
╭┅─────────┅╮
▶️ @rovzeha ◀️
╰┅─────────┅╯
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
هدایت شده از یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی
الناس عبید الدنیا..pdf
350.6K
🍃 #دین ما آدامسی هست یا نه؟
🍃 #امام_حسین علیه السلام دین عده ای را به دین آدامسی تشبیه میکند .
#شرح حدیث :
#اِنَّ_النّاسَ_عَبیدُ_الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْمَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ.
#منبر و #سخنرانی آماده با بیان جذاب و متفاوت.
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
🏴 ویژهنامه #شب_دوازدهم_محرم منتشر شد
📥◾️سخنرانی مکتوب
📥◾️کلیپ و نماهنگ
📥◾️عکس و پوستر
📤◾️مقالات
📤◾️اشعار و پیامک
📥◾️مداحی و سخنرانی
📥◾️استوریهای ویژه
📥◾️پرسش و پاسخ
📥◾️نرم افزار
🌐 مشاهده ویژهنامه در لینک زیر:
https://www.balagh.ir/content/16075
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
☑️ الإمامُ الحسينُ عليه السلام
اعتَبِروا أيُّها النَّاسُ بِما وَعَظَ اللّه ُ بِهِ أولِياءَهُ مِن سوءِ ثَنائهِ عَلَى الأحبارِ ؛ إذ يَقولُ ; «لَولا يَنهاهُمُ الرَّبّانِيُّونَ ···» و قالَ ; «لُعِنَ الّذينَ كَفَروا مِن بَني إسرائيلَ ···» و إنّما عابَ اللّه ُ ذلكَ عَلَيهِم لأِنَّهُم كانوا يَرَونَ مِنَ الظَّلَمَةِ الّذينَ بَينَ أظهُرِهِمُ المُنكَرَ و الفَسادَ فلا يَنهَونَهُم عَن ذلكَ ، رَغبَةً فيما كانوا يَنالونَ مِنهُمُ ، و رَهبَةً مِمّا يَحذَرونَ ، و اللّه ُ يَقولُ ;
امام حسين عليه السلام
اى مردم! از پندى كه خداوند، با بدگويى از عالمان يهود، به دوستان خود داده است عبرت گيريد، آن جا كه مى فرمايد; «چرا علمايشان آنها را نهى نكردند···» و فرمود; «كسانى از بنى اسرائيل كه كافر گشتند لعنت شدند···». خداوند بدين سبب بر علماى يهود خُرده گرفته است كه آنان از ستمگران جامعه خود زشت كارى و تبهكارى مى ديدند، اما به طمع بهره اى كه از آنان مى بردند، و نيز به سبب ترس از آنچه مى ترسيدند، آنان را از زشت كارى منع نمى كردند، حال آن كه خدا مى فرمايد; «از مردم نترسيد و از من بترسيد».;
تحف العقول : 237.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
💠 راهبردهای امام سجاد (ع) در هدایت مردم و احیای اسلام محمدی (ص)
✍ حجةالإسلام سعید روستا آزاد
محققان مسلمان عصر امام سجاد (ع) را از نظر سیاسی و فرهنگی، تاریکترین عصرها میدانند و از آن، به دوره سقوط فرهنگ اسلام یاد میکنند. بر این اساس جامعه عصر امام سجاد (ع)، دارای شاخصههایی است که آن را از جامعه عصر امامان دیگر متفاوت میکند.
▫️اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام سجاد (ع)
▫️راهبردهای امام سجاد (ع)
🌐 مشاهده متن کامل یادداشت:
https://www.balagh.ir/content/17983
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
▪️بنابرقولی دوازدهم محرم روز شهادت امام #سجاد (علیهالسلام) است.
🔻آنچه قطعی است، این است که در این ایام اهلبیت(علیهمالسلام) #اسیر شدند و به سمت کوفه و شام برده شدند.
▫️شایسته است احترام #مجالس سیدالشهدا(علیهالسلام) در این ایام حفظ شود. حقیقتاً جلساتِ متعلق به اهلبیت(علیهمالسلام) برکت بزرگی برای ماست.
▪️شایسته است خدمت حضرتبقیةالله(ارواحنافداه) و همچنین خدمت همۀ ارادتمندان و محبان اهلبیت(علیهمالسلام) تسلیت عرض کنیم.
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
▪️ حماسهای که امام زینالعابدین (علیه السلام) در مجلس یزید آفرید!
🔹 در روز جمعهاى در شام نماز جمعه است. ناچار خود یزید باید شرکت کند. اول آن خطیبى که به اصطلاح دستورى بود، رفت و هرچه قبلا به او گفته بودند گفت؛ تجلیل فراوان از یزید و معاویه کرد، هر صفت خوبى در دنیا بود براى اینها ذکر کرد و بعد شروع کرد به سبّ کردن و دشنام دادن على (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) به عنوان اینکه اینها -العیاذ بالله- از دین خدا خارج شدند، چنین کردند، چنان کردند.
🔸 زینالعابدین (علیه السلام) از پاى منبر نهیب زد: «أیهَا الْخَطیبُ! اشْتَرَیتَ مَرْضاةَ المَخْلوقِ بِسَخَطِ الْخالِق» تو براى رضاى یک مخلوق، سخط پروردگار را براى خودت خریدى. بعد خطاب کرد به یزید که آیا اجازه مىدهى من بروم بالاى این چوبها دو کلمه حرف بزنم؟ یزید اجازه نداد.
🔹 آنهایى که اطراف بودند، از باب اینکه على بن الحسین (علیهماالسلام)، حجازى است، اهل حجاز است و سخن مردم حجاز شیرین و لطیف است، براى اینکه به اصطلاح سخنرانىاش را ببینند، گفتند: اجازه بدهید، مانعى ندارد. ولى یزید امتناع کرد. پسرش آمد و به او گفت: پدرجان! اجازه بدهید، ما مىخواهیم ببینیم این جوان حجازى چگونه سخنرانى مىکند. گفت: من از اینها مىترسم. اینقدر فشار آوردند تا مجبور شد؛ یعنى دید دیگر بیش از این، اظهار عجز و ترس است؛ اجازه داد.
🔸 ببینید این زینالعابدین (علیه السلام) که در آن وقت از یک طرف بیمار بود (منتها بعدها دیگر بیمارى نداشت، با ائمّه دیگر فرق نمىکرد) و از طرف دیگر اسیر، و به قول معروفِ اهل منبر چهل منزل با آن غُل و زنجیر تا شام آمده بود، وقتى بالاى منبر رفت چه کرد! چه ولولهاى ایجاد کرد! یزید دست و پایش را گم کرد. گفت الآن مردم مىریزند و مرا مىکشند.
🔹 دست به حیلهاى زد. ظهر بود، یکدفعه به مؤذّن گفت: اذان! وقت نماز دیر مىشود. صداى مؤذّن بلند شد. زینالعابدین (علیه السلام) خاموش شد. مؤذّن گفت: «الله اکبَرُ، الله اکبَرُ»، امام حکایت کرد: «الله اکبَرُ، الله اکبَرُ». مؤذّن گفت: «اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا الله، اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا الله»، باز امام حکایت کرد، تا رسید به شهادت به رسالت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله). تا به اینجا رسید، زینالعابدین (علیه السلام) فریاد زد: مؤذّن! سکوت کن. رو کرد به یزید و فرمود: یزید! این که اینجا اسمش برده مىشود و گواهى به رسالت او مىدهید کیست؟ ایهاالناس! ما را که به اسارت آوردهاید کیستیم؟ پدر مرا که شهید کردید که بود؟ و این کیست که شما به رسالت او شهادت مىدهید؟ تا آن وقت اصلا مردم درست آگاه نبودند که چه کردهاند.
🔸 آنوقت شما مىشنوید که یزید بعدها اهل بیت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) را از آن خرابه بیرون آورد و بعد دستور داد که آنها را با احترام ببرند. نعمان بن بشیر را که آدم نرمتر و ملایمترى بود، ملازم قرار داد و گفت: حداکثر مهربانى را با اینها از شام تا مدینه بکن.
🔹 این براى چه بود؟ آیا یزید نجیب شده بود؟ روحیه یزید فرق کرد؟ ابداً. دنیا و محیط یزید عوض شد. شما مىشنوید که یزید، بعد دیگر پسر زیاد را لعنت مىکرد و مىگفت: تمام، گناه او بود. اصلا منکر شد و گفت من چنین دستورى ندادم، ابن زیاد از پیش خود چنین کارى کرد. چرا؟ چون زینالعابدین (علیه السلام) و زینب (سلام الله علیها) اوضاع و احوال را برگرداندند.
📚 حماسه حسینی [شهید مطهری] ؛ ج ۱ ص ۲۹۳ (با تلخیص)
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
masaebe hazrate sajjad.mp3
7.86M
🏴 ویژه ماه #محرم
▪️ مصائب حضرت سجّاد (علیه السلام)
👤 حجةالإسلام انصاریان
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
💠 مروری بر خطبه حضرت زینب (س) در کوفه
✍ حجةالإسلام کاظم دلیری
حضرت زینب (س) در نخستین روز اسارت و در جمع کوفیان، لب به سخن گشود و ضمن معرفی خود، به عتاب و خطاب کوفیان پرداخت و آنان را به شدت محکوم و از عمق فاجعهای که آنان شریکش بودند، آگاه کرد.
▫️ترسیم زمینه و بستر خطبه
▫️آمیختن حیا و خطابه
▫️ساکت کردن مردم با اشاره ولایی
▫️حمد خدا و صلوات بر رسولخدا (ص)
▫️خطاب به اهل کوفه و علت آن
▫️تشبیه کوفیان به بافنده نادان
▫️و ...
🌐 مشاهده متن کامل یادداشت:
https://www.balagh.ir/content/17982
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
هدایت شده از مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
▪️مراسم سالگرد آیت الله حاج سید کمال فقیه ایمانی رحمة الله علیه
📆پنجشنبه ۲٠ مرداد ۱۴٠۱
🕘ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳٠
📌مکان: چهارراه شکرشکن، کتابخانه امیرالمؤمنین علیهالسلام، بیت مرحوم آیت الله فقیه ایمانی
✅خبرنامه مسجد/مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
🆔 @khabarnamehmasjed
داستان علامه مجلسي در خصوص #صحيفه_سجاديه
در دوران بلوغم در جستجوي بدست آوردن رضاي حق بودم در اين راه از هيچ تلاشي فروگذار نمي کردم و تنها آرامش من ياد خدا بود. شبي حضرت ولي عصر را در خواب ديدم که در مسجد قديم اصفهان نزديک دربي که الان محل تدريس من است ايستاده، به حضور مبارکش سلام کرده و رفتم که پاي حضرتش را ببوسم، مانع شد. دستش را بوسيدم و از مسائلي چند که حل آن برايم دشوار شده بود سؤال نمودم.....
به آقا عرض کردم با توجه به اينکه اين توفيق هميشه در اختيارم نيست که به حضور شما مشرف شوم، تقاضا دارم که کتابي به من لطف کنيد تا نسخه دائمي زندگيم باشد. فرمود: کتابي به مولانا محمد تاج دادم. آن کتاب همان است که مي خواهي، برو و از او بگير و در عالم خواب او را شناختم و براي گرفتن کتاب حرکت کردم و از درب مسجد که مقابل ولي عصر بود خارج شدم و به طرف محله خربزه فروشان که يکي از محلات اصفهان است رفتم. به محض ديدن من محمد تاج گفت ولي عصر تو را فرستاده؟ پاسخ داد: آري. از بغل خود کتابي بيرون آورد تا گشودم فهميدم که اين کتاب از کتب ادعيه است. با گرفتن کتاب آن را بر روي ديدگان قرار داده و به طرف بقية الله الاعظم حرکت کردم که در همين حال از خواب برخواستم و ديدم از کتاب خبري نيست.
تا طلوع صبح به تضرع و گريه پرداختم. پس از نماز صبح و تعقيب به ذهنم رسيد که منظور حضرت از مولانا محمد همان شيخ بهائي است و اينکه حضرت فرموده است مولا محمد تاج به دليل جايگاه شيخ در بين عالمان است. لذا به طرف مدرسه شيخ حرکت کرده و ديدم که شيخ بهائي به مقابله صحيفه سجاديه مشغول است. خوابم را براي او نقل کردم و چنين تأويل نمود: «مژده که خواب حکايت از افاضه علوم الهي و معارف يقيني دارد و با توجه هدفي که داري و در پي آن هستي، خواهي رسيد.»
اما با اين تعبير دلم آرام نگرفت و به سوي يافتن گمشده خود بودم به ذهنم رسيد که به همان نقطه اي که در خواب ديدم بروم (بازار خربزه فروش ها) بدان سو حرکت کردم و تا رسيدن به آن محل يکي از صالحان و نيکان را که اسمش «حسن» و ملقب به «تاجا» بود ديدم. به جانبش رفتم و بر او سلام کردم. بدون اينکه من سخن بگويم گفت فلاني نزد من کتاب هاي وقفي وجود دارد. طلاب از من مي گيرند ولکن به شرائط وقف عمل نمي کنند. با شناختي که از تو دارم، تو به شرائط وقف توجه داشته و عمل خواهي کرد، با هم برويم کتاب ها را ببين و هرچه نياز داري بردار. با هم به کتابخانه رفتيم. اولين کتابي که به من داد همان کتابي بود که آن را در خواب ديده بودم با ديدن کتاب شروع به گريه و ناله کردم و گفتم همين يک کتاب مرا بس است.
الآن يادم نيست که آيا خوابم را براي او تعريف کردم يا نه به هر حال نزد شيخ بهائي رفتم و صحيفه خود را و با نسخه اي که از جد شيخ در اختيارش بود که آن نسخه از نسخه شهيد نوشته بود و شهيد هم نسخه خود را از نسخه عميدالروساء و ابن السکون نوشته بود و آن نسخه با نسخه با واسطه و يا بي واسطه ابن ادريس مقابله شده بود، مقابله کردم و جالب اين است که نسخه اي که به هدايت ولي عصر در اختيار من قرار گرفت نسخه اي بود که به خط شهيد نوشته شده بود و اين نسخه از تمام جهات حتي با آنچه که در حاشيه نسخه ها بود، کاملا مطابقه داشت. با مقابله نسخه، کار مقابله نسخه ها با نسخه من آغاز شد و به برکت نسخه اعطائي ولي عصر (عج) صحيفه سجاديه همانند خورشيد در همه شهرها و همه خانه ها درخشيد به ويژه در اصفهان که بيشتر مردم به يک اکتفا نکرده و چند نسخه از صحيفه را در خانه ها داشتند و به برکت صحيفه سجاديه بيشتر آنها از صالحان و اهل دعا شده و بسياري از آنها مستجاب الدعوة شدند و همه اين آثار از برکت معجزه ولي عصر بود و علوم و دانش هائي که به برکت از صحيفه به من عطا شده قابل احصاء نيست و اين از فضل خدا بر ما و بر مردم است.
(روضة المتقين، ج۱۴، ص ۴۱۹)
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
🔴 کینه #میرحسین_موسوی از #سردار_همدانی بخاطر چیست؟!
🔻روز عاشورای امسال، در سالروز شادی و هلهله فتنهگران در روز عاشورای سال۸۸، میرحسین موسوی بیانیهای صادر و به شهید سردار همدانی اهانت کرد و او را بیافتخار دانست! کینه میرحسین از شهید همدانی چیست؟ بخوانید:
🔹خیلیها فکر میکنند که میرحسین موسوی بعد از #فتنه۸۸ حصر خانگی شده؛ در حالیکه میرحسین و کروبی، ۲۰ماه بعداز انتخابات۸۸ در اسفندماه ۸۹ محصور شدند. دلیل چه بود؟ سال۸۹ کشورهای عربی دچار انقلابها، آشوبها و جنگهای داخلی شدند.
🔸درست در اثنای آشوب و جنگ در کشورهای عربی، موسوی رسماً بیانیهای برای براندازی منتشر کرد و از سقوط نظام سخن گفت! اتفاقات تونس، مصر، لیبی، یمن علیه دولتهای غربگرا رخ داد اما بعدها به خروج گروهکهای تروریستی داعش و النصره در سوریه و عراق رسید که رسماً از حمله به ایران میگفتند!
🔹حضور مستشاری ایران به درخواست دولتهای عراق و سوریه جلوی پیشروی تروریستها را گرفت و آنها را در هم کوبید. اما #سردار_همدانی چه کرد؟ کینه شتری میرحسین موسوی از یار با وفای #حاج_قاسم چیست؟
ماجرا از این قرار است که شهید پرافتخار همدانی، فرمانده اصلی میدانی مقابله بافتنه۸۸ و داعش بود.
🔸سردار پرافتخاری که هم با شاه پهلوی و ساواک مبارزه کرد، هم با صدام جنگید در سال۸۸ توانست قریب ۵۰۰۰ نفر از پیادهنظام براندازی مخملی را شناسایی و کنترل کند. خیلی از اینها بعداً جذب منش و روش شهید همدانی شده و عضو بسیج و گردانهای بسیجی شدند و برخی حتی مدافع حرم شدند.
🔹از افتخارات شهید همدانی عزیز، مهار فتنهای بود که موسوی به کمک سفارت انگلیس و رسانههای ضدایرانی کلید زده بود. او از برخی اراذلی که خیابانها را به آتش کشاندند، مدافعان حرمی ساخت که مقابل داعش ایستادند.
از دیگر افتخارات آن شهید عزیز، مبارزه با داعش و النصره است.
🔸وقتی همدانی به سوریه رسید و شهید سلیمانی او را بعنوان فرمانده به سوریها معرفی میکرد ۸۰ درصد سوریه سقوط کرده بود و فقط جیشالحر قریب ۱۱۰ هزارنفر را سازماندهی کرده بود. همدانی در کنار سایر همرزمانش و درجوار سردار دلها توانست سوریه را از سقوط نجات دهد. دلیل بغض میرحسین روشن است!
🔹وقتی سردار همدانی در مبارزه با تروریستهای داعش و النصره، به شهادت رسید روزنامه شرق تیتر زد "همدانی کشته شد"؛ تا اینگونه کینه خود را نشان دهد. حالا در عاشورای ۱۴۰۱ ه.ش، میرفتنه از خواب قطبی دوباره سر برآورده و همراه با داعش و آمریکا، علیه آن شهید عزیز، کینه خود را نشان میدهد!
🔸درست است که فتنه۸۸ به ثمر ننشست ولی زمینه را برای تحریمهای سنگین اقتصادی آمریکا و سازمان ملل مهیا کرد. خسارت فتنه به اقتصاد داخلی و آبروی بین المللی خسارت بسیار سنگینی بود. از طرفی فتنه داعش و النصره نیز منطقه را تهدید میکرد. همه این نقشهها برای براندازی جمهوری اسلامی خنثی شد.
🔹و از قضا در دو میدان مبارزهی فتنه۸۸ و فتنه داعش، این سردار سرتیپ #حسین_همدانی بود که افتخار شکستن گردن فتنهگران و داعشیها را نصیب خود کرد و دلیل کینه میرحسین از آن یار سفر کرده همین است. روح عالیِ سردار پرافتخار اسلام با شهدای کربلا محشور باد و میرحسین هم با داعش!
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
۱. حاجحسین همدانی! حبیببنمظاهرِ انقلاب! شهید مظلوم! میرحسین موسوی، تو را سردار "بیافتخار" و "تلفشده" و "جنایتکار" خوانده است! با همین صراحت و وقاحت! با همین حجم از کینه و نفرّت!
۲. واقعیّت این است که او نمیتواند فراموش کند که تو در "آتشِ فتنه"ای که او در تهران به پا کرده بود، چگونه "توطئه"اش را خنثی کردی و داغ "اثربخشیِ لشکرکشی خیابانی" را بر دل دنیاطلبش نهادی. آری، او از تو، "خاطرات تلخ" به یاد دارد! این تو بودی که چشم فتنه را کور کردی و با "خُلق محمّدی" و "تبیین منطقی" و حتّی "حضور میدانی" - آن هم بر تَرک موتور! - هوادارانِ فریبخوردهاش را به این سو سوق دادی! و هم معارضانِ وطنفروش را خاموش ساختی. چونان بارانِ دلانگیزی بودی که بههنگام و بیامان، آتش فتنهگریِ او را سرد و بیرمق کرد.
۳. او "ملعبه موقتی" بود و تو "مرد میدان". او "بازیخورده سادهلوح" بود و تو "بازیساز پیچیده". او "جنون قدرت" داشت و تو "سودای خدمت". او "فتنهساز" بود و تو "فتنهسوز". او از نام امام، "نان" خورد و تو برای راه امام، "جان" دادی.
۴. و امّا امروز، او "سیاستمدارِ سیاهرو" است و تو "شهیدِ سفیدرو". او "بیانیهنویس مطرود" است و تو "مجاهد محبوب". او "حصرنشینِ مغلوب" است و تو "آسماننشینِ فاتح".
۵. چرندیاتی که نگاشته، جلوهای دیگر از "سفاهت سیاسی"اش است. این "نخستوزیر مذبذب"، همیشه نامعقول و ندانمکارانه زیسته، و پریشان و ناپخته، گفته است؛ بار اوّلش نیست! او تاوان "حماقتهای غریزی"اش را میپردازد.
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
🔖فیش منبر محرم🔖
ویژگی های ملت امام حسین علیه السلام
♦️متن این سخنرانی کاملا تایپ شده ودارای فهرست بندی می باشد ضمنا ویراستاری و منبع شناسی انجام شده است و تمامی منابع ذکر شده است .
💠مناسبت: ماه محرم وصفر
💠عنوان:ویژگی های ملت امام حسین (علیه السلام)
💠مخاطب: عام
💠موضوع: ویژگی های و خصلت های ملت امام حسین (علیه السلام)
💠برگرفته از سخنان استاد رفیعی
💠تعداد جلسات: ۹ جلسه
♦️فهرست کلی مطالب
📕مجلس اول(امام حسین در خلقت)
📕مجلس دوم(علل اقامه عزا در طول تاریخ)
📕مجلس سوم(خداترسی در ملت امام حسین)
📕مجلس چهارم(وفای به عهد در ملت امام حسین)
📕مجلس پنجم(بذل در ملت امام حسین)
📕مجلس ششم(ثابت قدم بودن در ملت امام حسین)
📕مجلس هفتم(نشاط در ملت امام حسین)
📕مجلس هشتم(آزادگی در ملت امام حسین)
📕مجلس نهم(صبرو تاب آوری در ملت امام حسین)
#محرم
#ماه_محرم
http://talabeyar.ir/downloads/moharam-2/
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan
🔖فیش منبر محرم 🔖
📕با موضوع:👇
#ایمان_حقیقی
🔻بررسی جلوه های ایمان حقیقی و کاذب در کربلا
#استاد_محرابیان
👈در ده جلسه مجزا
#ماه_محرم
https://talabeyar.ir/downloads/moharam-11
🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴
@menbarisfahan