eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.6هزار عکس
167.7هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
🌐غنی: شرایط من با زلنسکی قابل مقایسه نیست 🔻غنی تأکید کرد: رئیس‌جمهور زلنسکی از طریق سیا به تفصیل از حمله روسیه مطلع شد. متحدانمان حتی یک تکه کاغذ به ما ندادند. مقامات افغان در واقع به متحدان آمریکایی هشدار داده بودند که ارتش افغانستان قادر به ایستادگی در برابر طالبان نیست. 🔻غنی تاکید کرد: من آخرین نفری بودم که ترک کردم و دلیل رفتنم این بود که نمی‌خواستم بار دیگر به طالبان و حامیان آنها این لذت را بدهم که رئیس‌جمهور افغانستان را تحقیر کرده و مشروعیت حکومت افغانستان را از آن خود کنند. 🔻غنی عذرخواهی نمی‌کند و کسانی که او را مسئول فروپاشی دولت می‌دانند کسانی می‌داند که به دنبال مقصر هستند. 🔻او به سی ان ان گفت: من زندگی شرافتمندانه‌ای داشتم.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⚠️ «انحراف اخلاقی» مضرترین سلاح ضد بشری ➕هر هفته یک از امام خمینی(ره) به اشتراک بگذارید... ⬇️ دریافت نسخه اصلی از: http://emam.com/posts/view/28166
هدایت شده از mesaghمیثاق
🍃 حلقه‌ زُلفِ تو، زنجیرِ دلِ غمگین است 🍂 از دلم جُز رُخ تو، حلقه‌گشایی‌ نبود 📖 📲 دریافت نسخه با کیفیت جهت استفاده در پس‌زمینه تلفن همراه از ⬇️ http://yun.ir/v6hrve
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔸تغییر با تبیین یا تغییر با تحمیل؟ کدامیک؟ قبلا بیان کردیم که رسالت همه حکومت ها اعم از دینی و غیر دینی این است که به شکلی فرهنگ سازی کنند که منجر به رشد و تکامل توده های مختلف بشری دنیا شوند. (به غیر از هزاران ویژگی مثبت) آخرین تاثیرمثبت این رشد این است که می‌توان گفت بزرگ ترین پشتوانه برای بقای سیاسی و اجتماعی و نفوذ همان حکومت ها را به دنبال خواهد داشت. مثال بارز این مساله پدیده غول رسانه ای جدید در خاورمیانه است هرچند ترکیه نتوانست آمال و آرزوهای تشکیل حکومت عثمانی بر جغرافیای منطقه را عملی کند اما باید به تشکیل این امپراتوری در حوزه رسانه اعتراف کرد. قدرت نرم رسانه ای ترکیه منطقه غرب آسیا، کشورهای اسلامی، شمال آفریقا و آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی و... را به تصرف خود در آورد. این همان امپراتوری عثمانی در حوزه رسانه است که به یک پشتوانه قوی برای بقای قدرت سیاسی و فرهنگی و اقتصادی ترکیه در داخل این کشور و جهان شده است. سال ها پیش ترکيه برای حفظ پیوندهای فکری و فرهنگی مردمان خود و همچنین گسترش آن در کشورهای اسلامی و ترک تبار به تاسیس دهها شبکه تلوزیونی و رادیویی برای انعکاس هزاران فیلم و سریال و شبکه های خبری، ورزشی، مستند، شبکه های علمی، آموزشی آن هم برای همه بخش های جامعه، اعم از کودکان، جوانان و بزرگسالان مشغول شد. این روزها اندیشه ناقص اسلامی ترکیه وارد خانه های بسیاری از مردمان مسلمان از جمله مردم ایران شده این یعنی ترک ها به خوبی برای تبلیغ داشته های فکری خود از ابزار رسانه استفاده کردند و تصورات نسل های آینده بسیاری از کشور های اسلامی را فتح کردند. این همان تغییر فرهنگی و اجتماعی هدفمندی است که ترک ها آن را دنبال می کنند، تغییر همراه با تبیین و تصویرسازی بلند مدت و خاموش که نسل اندر نسل فرزندان ما را ربودند. اما ما برای باورهای اصیل اسلامی چه کردیم؟ ما به چه میزان برای رسانه که به یگانه ابزار ارتباطات گسترده و همگانی تبدیل شده سرمایه گذاری کردیم؟ این بدیهی است که دنیا به سمت زندگی دیجیتالی و رسانه محوری در حال پیشروی است چرا ما نتوانستیم مشابه سرمایه گذاری های بلند مدت در حوزه رسانه (ترکیه، هند) برای فرهنگ سازی و تربیت صحیح و رشد جامعه اسلامی ایران و غیر آن و نسل های آینده کار مفیدی انجام دهیم؟ ایراد عمدتا به پول یا نبود تکنولوژی برنمی‌گردد متاسفانه رویکردی که در اندیشه برخی بزرگان فکری کشور مشاهده می شود نشان می دهد نحوه مواجهه و مراجعه این دوستان با مساله فرهنگ سازی درست نیست و اساسا تصور دقیقی از مساله ندارند، یعنی غایت فکرشان در حدی نیست که بتوانند نسبت به فرهنگ سازی هوشمند یا دیجیتالی کاری بکنند یا تز بدهند. مشخصا با این قبیل افراد منفعل و رویکرد های تحمیل محورانه آن ها که اساسا تحلیل دقیقی از جنگ اصلی در حوزه رسانه ندارند نمی‌توانیم به ام القرای جهان اسلام در حوزه رسانه تبدیل شویم. ابوقاسم
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔸جدیدترین تصویر ماهواره‌ای از دریاچه ارومیه
هدایت شده از mesaghمیثاق
🚨حمله موشکی رژیم صهیونیستی به طرطوس سوریه پدافند هوایی ارتش سوریه چهار موشک را منهدم کرد
هدایت شده از mesaghمیثاق
🚨حمله راکتی به پایگاه نفتی العمر محل حضور تروریست های آمریکایی در شرق سوریه
هدایت شده از mesaghمیثاق
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️مؤمنین چه تکالیف و وظايفی نسبت به امام زمان (عج) بر عهده دارند؟ 🔸مؤمنین در مورد (عج) و موقعيت آن حضرت وظايف سنگينى بر عهده دارند که به برخى از آنها اشاره مى كنيم: 1⃣ «ايمان به حتمى بودن خروج حضرت مهدی (عج)»؛ در روايات اهل سنت مى خوانيم كه پيامبر اكرم (ص) فرمود: «هر كس منكر خروج مهدى (عج) شود به آنچه بر محمد (ص) نازل شده كفر ورزيده است». [۱] 2⃣ «صبورى و تمسك به دين حق در فتنه ها»؛ امام صادق (ع) فرمود: «خوشا به حال كسى كه در ما متمسك به امر ما شده و قلب او بعد از هدايت منحرف نشود». [۲] 3⃣ «تمسك به ولايت امام غايب»؛ امام باقر (ع) از رسول اکرم (ص) نقل كرده كه فرمود: «خوشا به حال كسى كه مرا درك كند و در غيبت او قبل از قيامش به او اقتدا كند و...». [۳] 4⃣ «طلب معرفت امام زمان (عج) از خداوند متعال»؛ شيخ كلينى (ره) به سند خود از ابوبصير نقل كرده كه امام باقر (ع) به من فرمود: «آيا امامت را شناخته اى؟ عرض كردم آرى به خدا سوگند قبل از آنكه از كوفه خارج شوم، فرمود: همین تو را بس است». [۴] 5⃣ «تجديد بيعت و ثبات بر اطاعت»؛ در دعاى عهد از امام صادق (ع) مى خوانيم: «بار خدايا همانا من براى او [حضرت مهدى (عج)] در اين روزم عهد و پيمان و بيعتى را در گردنم تجديد مى كنم، بيعتى كه از آن بازنگشته و هرگز آن را زايل نمی‌سازم، بار خدايا مرا از ياران و كمك كاران و مدافعين از آن حضرت قرار بده»؛ [۵] که در اين دعا سخن از با امام خود در هر روز است. 6⃣ «مقابله با شبهات و اشكالات»؛ امام صادق (ع) در حديثى فرمود: «پس خود را از شك و ترديد دور كنيد و از شك ها بپرهيزيد، شما بر حذر شديد، پس حَذَر كنيد و من توفيق و ارشاد شما را از خداوند خواستارم». [۶] 7⃣ «كمك و يارى برادران مؤمن»؛ امام صادق (ع) در حديثى آيه «وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» در سوره «عصر» را بر مواسات و هميارى برادران دينى منطبق ساخته اند. [۷] در تفسير امام عسكرى (ع) آمده است: هر كس متكفل يتيمى براى ما شود كه محنت استتار ما او را وامانده كرده و از علوم ما كه به دستش رسيده او را سرشار كند، تا اينكه ارشاد شده و هدايت يابد، خداوند متعال در حق او مى فرمايد: «اى بنده كريم كه يارى كننده اى، من از تو در كرم سزاواترم، اى ملائكه من براى او در بهشت به هر حرفى كه تعليم داده يك ميليون قصر قرار دهيد...». [۸] 8⃣ «فريب نخوردن از مدعيان دروغين مهدويت»؛ امام صادق (ع) فرمود: «... و به طور حتم دوازده پرچم و دعوت مشتبه برپا خواهد شد كه از همديگر تشخيص داده نمى شود...». [۹] 9⃣ «زياد دعا كردن براى تعجيل فرج»؛ حضرت مهدى (عج) در توقيعى كه در جواب سؤال هاى اسحاق بن يعقوب فرستادند فرموده اند: «زياد براى دعا كنيد؛ زيرا فرج شما در آن است». [۱۰] 🔟 «اجتناب از جزع و بی تابی»؛ كلينى(ره) به سندش از امام صادق (ع) نقل كرده كه فرمود: «همانا مردم به جهت عجله كردن در اين امر هلاك شدند، خداوند به خاطر عجله بندگان عجله نخواهد كرد؛ زيرا براى اين امر نهايتى است». [۱۱] 1⃣1⃣ «وقت معين نكردن براى ظهور»؛ امام صادق (ع) فرمود: «همانا ما اهل بيت وقت معين نمى كنيم». [۱۲] 2⃣1⃣ «دوست داشتن امام مهدى (عج)»؛ در روايات فراوانى به دوستى اهل بيت عصمت و طهارت (ع) و از آن جمله امام زمان (عج) سفارش شده است. اين به نوبه خود مى تواند در جلب توجه مردم به حضرت و پيروى از دستورات او و ديگر امامان تأثير بسزايى داشته باشد. پی نوشت‌ها؛ [۱] فرائد السمطين في فضائل المرتضى و البتول و السبطين و الأئمة من ذريتهم (ع)‏، ابراهيم بن سعد الدين شافعى‏، مؤسسة المحمود، بيروت‏، چ اوّل، ج۲، ص۳۳۴، ح۵۸۵ [۲] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلاميه‏، چ دوم‏، ج۲، ص۳۵۸، باب۳۳ [۳] كمال الدين و تمام النعمة، همان، ج۱، ص۲۸۶، باب۲۵ [۴] الكافي، كلينى، دارالكتب الإسلامية، چ چهارم، ج۱، ص۱۸۵، ح۱۲ [۵] بحارالأنوار، دار إحیاء التراث العربی، چ دوم، ج۹۹، ص۱۱۱، باب۷ [۶] بحارالأنوار، همان، ج۵۱، ص۱۴۷، باب۶، ح۱۸ [۷] بحار الأنوار، همان، ج۲۴، ص۲۱۴، باب۵۷، ح۱ [۸] التفسير المنسوب الى الامام العسكرى، امام ابومحمد حسن بن على عسكرى، مدرسه امام مهدى، چ اول، ص۳۴۲ [۹] كمال الدين و تمام النعمة، همان، ج۲، ص۳۴۷، باب۳۳ [۱۰] كمال الدين و تمام النعمة، همان، ص۴۸۵، باب ۴۵ [۱۱] الكافی، همان، ص۳۶۹ [۱۲] الكافی، همان، ص۳۶۸ 📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، چ هفتم، ص۴۳۱ • متن عربی روایات در منبع موجود است منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️علل ناسازگاری و اختلافات همسران (بخش اول) 🔹هر چند به قول معروف دعوای زن و شوهر نمک زندگی است و بروز اختلافات خانوادگی تا حدودی عادی و طبيعى است، اما اگر اين به صورت صحيح نشده و به ناسازگاری و تنش تبديل شود، آسايش و آرامش از دست رفته و زندگی به جهنم تبديل می شود. اساساً هيچ زن و شوهری را نمی توان يافت که به دنبال شادکامی و شيرينی زندگی نباشند؛ اما عوامل بسيارى دست به دست هم مى دهند و اختلافات و ناسازگاری ها را به وجود می آورند که با و به موقع از آن ها، می توان لذت زندگی مشترک و خوشبختی را بيش از پيش احساس کرد. 💠برخی از آن علل و عوامل عبارتند از: 🔹 ۱) «ازدواج تحميلی»؛ ازدواج هايى که با فشار و اصرار والدين صورت ميگيرد، به دليل نبود عشق و علاقه لازم بين زوجين دوامی نخواهد داشت و اختلافات و ناسازگاری های زيادى را در پی خواهد داشت. ۲) «فریبکاری ها و وعدهای دروغ پيش از ازدواج». ۳) «هم کفو نبودن و عدم سنخيت فرهنگی»؛ زن و شوهری که از نظر سطح فرهنگ، اقتصاد، تحصيلات، دينداری، ميزان سن، علاقه ها و سليقه ها، نوع زندگی خانوادگی و... با هم تناسب نداشته و هماهنگ نباشند، غالباً با مشکلات و تنش های زيادى مواجه خواهند شد. ۴) «عدم درک متقابل و آشنايى با خصوصيات يکديگر»؛ عدم شناخت روحيات، علايق، طرز بينش و تفکر، خصلت ها و ويژگی های خاص هريک از همسران توسط ديگرى، يکی از عوامل بسيار جدی در ناسازگاری ها مى باشد. ۵) «عدم آشنايى با آئين همسرداری و توجه نکردن به وظايف و حقوق يکديگر». 🔹 ۶) «بداخلاقی و بدرفتاری»؛ بداخلاقی و پرخاشگری زن و شوهر به يکديگر، بدزبانی نسبت به هم و احترام نگذاشتن آنها به يکديگر، روابط حسنه آنها را تبديل به نزاع، درگيری و مشاجره و در نهايت جدايى ميکند. ۷) «ضعف ايمان، بی تقوايی و بی‌عفتی»؛ ضعف ايمان و بی تقوايی موجب مسئوليت ناپذيری، گناه و بی بندوباری، رعايت نکردن عفاف و پاکدامنی و در نهايت از هم گسيختگی خانواده ميشود. هوسرانی، نگاه های آلوده، بی حجابی و بدحجابی، زندگی مختلط و فسادانگيز علاوه بر حرمت شرعی، حس وفاداری به همسر را تضعيف و در نتيجه باعث بروز اختلاف و کشمکش بين زن و شوهر ميگردد. ۸) «بدبينی و سوء‌ظن»؛ ابتلا به بيماری بدگمانى، قلب انسان را تيره و تار ميکند و باعث ميشود بی جهت نسبت به اعمال و رفتار همسرش بی اعتماد شده و درباره او احتمال خيانت دهد. اين بدبينی زندگی را تلخ و موجب ناسازگاری ميشود. ۹) «توقعات و انتظارات بيجا»؛ انتظار اين که همسرمان همانگونه که ما می انديشيم و رفتار ميکنيم باشد. ... منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! (بخش هشتم) 🔸برای دستیابی به فهم صحیحی از انگیزه (ع) باید چهار مؤلفه اساسی را در تحلیل درست این واقعه تاریخی مدنظر قرار داد: 4⃣ اصرار بر بیعت نکردن با یزید به عنوان راهبردی اصولی در نهضت اصلاحگرانه امام حسین (ع) و ارتباط آن با حرکت به طرف کوفه (۲) 🔹در فاصله ماه شعبان تا ذیحجه که (ع) در مکه بود، نامه های مکرّری از عراق به دست ایشان رسید. این نامه ها به شکلی بود که بعدها به صورت دلیل عمده امام (ع) برای رفتن به عراق شد. در بسیاری از موارد وقتی اعتراض به رفتن می شد، امام مساله نامه‌ها را مطرح می‌کرد. [۱] هنگامی که (ع) در برابر حرّ رسید، همین نامه‌ها را دلیل آمدن خود ذکر کرد. زمانی که عمر بن سعد علّت آمدن امام را به عراق جویا شد، پاسخ، همان نامه ها بود. امام (ع) در برابر این نامه چه می توانست بکند؟ او تا مسلم را نفرستاده بود، اطمینان کافی نداشت، امّا اکنون نامه نماینده اش رسیده بود که بهترین دلیل بر بیعت مردم کوفه با امام (ع) بود. از این رو در برابر اعتراض ابن عباس در آخرین مرحله، (ع) به او فرمود: «من می دانم که تو اهل نصیحت کردن هستی، امّا مسلم به من نامه نوشته که مردم بر بیعت و یاری من اجتماع کرده و من نیز تصمیم به رفتن گرفته ام». [۲] 🔹در پایان، با توجه به آنچه گفته شد و به عنوان جمع بندی می گوییم که همانطور که گفته شد (ع) نمی خواست به هیچ وجه موافقتی با و حاکمیّت او داشته باشد، حتی اگر این مخالفت منجر به شهادت حضرتش بشود. در عین حال در پی چاره بود تا در صورت امکان، انقلابی را علیه یزید برپا کرده و خود بر جامعه حاکمیّت پیدا کند. این چهار چوب، خواست (ع) بود. جهان اسلام همانطور که دیدیم از نظر سیاسی در آن شرایط ویژگی های خاصی داشت که عموما مساعد با اهداف و خواست های اصلاحگرانه ایشان نبود؛ بنابراین باید به گونه ای رفتار می کردند که بتوانند با توجه به آن شرایط به اهداف خویش در جهت دفاع از اسلام و اقامه حکومتی عادلانه با موفقیت دست یابند. طبیعی است که (ع) به تناسب، اهدافی در چند سطح را در نظر داشت. تشکیل حکومت (بعنوان زمینه ای برای اجرای احکام و فرامین الهی، بسط عدالت و...) می توانست بالاترین موفقیتی باشد که حضرت به آن می اندیشد. اما اینگونه نبود که با منتفی شدن زمینه های این هدف حداکثری، ایشان و انقلابی خود را ناکام و تمام شده تلقی کنند و از میانه راه بازگردند. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] جمل من انساب الأشراف، همان، ج۳، ص۱۶۳ تا ۱۶۵ [۲] مروج الذهب و معادن الجوهر، مسعودی، دارالاندلس، بیروت، ج۳، ص۵۴ و ۵۵ منبع: مقاله «ارزیابی حرکت امام حسین(ع)»، ابو علم، توفیق، ترجمه: امینی، عبدالله، نشریه علمی تخصصی حکومت اسلامی، ش ۲۵، ص ۲۳ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اعتقاد به توحيد از ديدگاه قرآن چه آثار و فوايدی دارد؟ (بخش اول) 🔹اعتقاد به يكى از اصول دين اسلام به شمار می رود، و اين توحيد نه تنها در دين اسلام يك مسأله مهم است، بلكه اين اصل رشته پيوند بين تمام اديان آسمانی است، به طوری كه اولين دعوت انبياء الهی به اين اصل بوده است و تا آخر هم همه دستورات و قوانين دينى، آميخته و مُبتنی بر اين اصل می‌باشد و اينكه اگر كسی اعتقاد به خداوند متعال نداشته باشد، نميتوان او را ديندار يا مسلمان ناميد پس اعتقاد به چنين اصلی نمی تواند بدون آثار باشد، بلكه سرمنشأ تمام خيرات و آثار نيك است. همچنانكه پيامبر گرامی اسلام (ص) هم رستگاری انسان را در گرو اعتقاد به توحيد قرار داده است. «قولوا لا اله الاّ اللهُ تُفلِحوا» (بگوييد خدایی جز پروردگار يگانه نيست تا رستگار شويد). 🔹قبل از بيان آثار توحيد لازم به ذكر است كه «توحيد اقسامی دارد: توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید در خالقیت، توحید استقلالی،  توحید در ربوبیت و توحید در عبادت تقسیم می‌شود». [۱] وقتی بحث از توحيد ميكنيم، منظورمان توحيد در تمام مراتب فوق می باشد. همانطور كه از آيات و روايات بدست می آيد، اعتقاد به دارای آثار فراوانی می باشد كه نمى توان همه آنها را بيان كرد، و به همين خاطر ما تنها به گوشه ای از آن آثار اشاره می كنيم. آثار اعتقاد به توحيد، به آثار فردی، و اجتماعی تقسيم می شوند كه هر يك دارای اقسامی هستند از جمله: 💠ايجاد تعهّد اخلاقی و انسانی در مقابل وظايف و تكاليف 🔹يك خداشناس واقعی، خود را در مقابل قوانين و تكاليف الهی، ملتزم به اطاعت و عمل ميداند؛ چون از آنجايی كه يكى از اقسام توحيد، همان توحيد در اطاعت است، و توحيد در اطاعت يعنى اينكه انسان فقط بايد از خدای يگانه اطاعت كند، و از اطاعت طاغوت و ديگران پرهيز كند، قرآن كريم می فرمايد: «ان اعبُدوا اللهَ واجتَنبوا الطاغوت»؛ يعنى بندگی خدا را بكنيد و از طاغوت پرهيز كنيد. 🔹پس يك موحّد واقعی، هميشه در پی انجام كارهاى نيك است و به دنبال كارهاى بد و خلاف شرع نخواهد رفت؛ زيرا يك انگيزه درونی برای پرهيز از ارتكاب اعمال زشت دارد و آن انگيزه همان اطاعت خدای يگانه است، و او مى داند كه اگر به دنبال انجام اعمال زشت برود، از اطاعت خدا خارج می شود و اطاعت غير خدا را می كند، و اين با توحيد در اطاعت منافات دارد، و اين ايجاد تعهد اخلاقی و انسانی در انسان، يك اثر مثبت اجتماعی هم دارد و آن اين است كه ديگر لازم نيست بر سر چنين افرادی يك نگهبان و يا ناظر بگماری، تا مراقب اعمالشان باشد كه مبادا به دنبال كارهاى زشت بروند؛ چون وجود چنين تعهدی مانع از ارتكاب اعمال زشت می باشد، و وقتی كه افراد يك جامعه دارای چنين خصوصيتی شدند، ديگر كمتر نيازی به پليس و دادگاه پيدا می شود. 💠همت بلند [۲] 🔹اعتقاد به توحيد موجب تعالی همت انسان می شود. زيرا وقتی انسان اعتقاد به توحيد پيدا می كند، خودش را در مقابل منبع همه كمالات و  فيض ها مى بيند و سعی می كند خويشتن را به اين مبدأ نزديكتر كند و كارهاى خودش را فقط به خاطر خشنودی و جلب رضايت پروردگار متعال انجام دهد و در اين راه، سختی ها و مرارتها را به راحتی به جان بخرد، زيرا هدفش بزرگ است؛ لذا با اين  هدف انسان  از «حقير بينی» به طرف «عظيم نگری» پيش می رود. ... پی نوشت؛ [۱] ویکی فقه [۲] باهنر، محمد جواد، سخنی چند درباره خداشناسی، انتشارات اسلامی، ص ۱۰۱ منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️علل ناسازگاری و اختلافات همسران (بخش دوم و پایانی) 🔹اساساً هيچ زن و شوهری را نمیتوان يافت که به دنبال شادکامی و شيرينی زندگی نباشند؛ اما عوامل بسيارى دست به دست هم میدهند و اختلافات و ناسازگاری ها را به وجود می آورند که با و به موقع از آن ها، می توان لذت زندگی مشترک و خوشبختی را بيش از پيش احساس کرد. 💠برخی از آن علل و عوامل عبارتند از: 🔹 ۱۰) «عدم راستی و صداقت»؛ صداقت از مهم‌ترين سرمايه های زندگی است، که اگر نباشد پايه های آن لرزان است. ۱۱) «عيب‌جويی و مقايسه کردن همسر با ديگرى»؛ مقايسه کردن مرد همسرش را با زنان ديگر، باعث میشود که امتيازات و زيبايی های زن خودش را نبيند، و اين کار موجب حساسيت های منفی نسبت به همسر و سرزنش يا تحقير وی شده و تضعيف روابط، کدورت ها، عداوت ها و اختلافات را در پی خواهد داشت. ۱۲) «عدم تأمين نيازهای غريزی و جنسی»؛ ناخرسندی از روابط جنسی (نحوه يا ميزان) نارضايتی از زندگی زناشويی را در پی دارد. در بسيارى از موارد ناسازگاری همسران، ريشه در عدم رضايت ایشان از رابطه جنسی با همسر دارد؛ چرا که در سايه ارضای ميل جنسی و تأمين نياز جسمانی است که فرد از لحاظ اخلاقی، فکری و روانی نیز به آرامش ميرسد، و همین آرامش خاطر است که موجب میگردد همسران در طول زندگی مشترک به راحتی از بعضی ناهماهنگی‌ها که در زندگی رخ ميدهد، چشم بپوشند. 🔹 ۱۳) «عدم توجه به آراستگی و زيبايی ظاهری و وضع لباس و آرايش نکردن زن برای همسرش». ۱۴) «بی مهری و ابراز نکردن محبت»؛ ملاط زندگی، عشق و محبت است. اگر مهر و محبت در خانواده کمرنگ شود، انگيزه زندگی نيز از بين ميرود. ۱۵) «دخالتهای بيجا و ناروا از طرف خانواده های زن و مرد و وابستگی شديد آنها به والدينشان». ۱۶) «خودخواهی و انحصارطلبی»؛ برخی از همسران، به خصوص زنان ميخواهند تمام اوقات، فکر و کار همسرشان را به تصاحب خود درآورند، آن چنان که دوست دارند بخشی از وقت خود را به مطالعه يا ارتباط با دوستان و بستگانشان اختصاص دهند. ۱۷) «عدم توجه زن به نقش مديريتی مرد و عدم تبعيت و نافرمانی زن از شوهر». ۱۸) «خسيس بودن مرد»؛ بعضی از مردان با وجود داشتن مال و ثروت، مى ترسند که مبادا پولی از آن ها کم شود و برای راحتی همسر و فرزندانشان پول خرج کنند. 🔹 ۱۹) «عدم احترام به خويشاوندان به خصوص پدر و مادر يکديگر». ۲۰) «بيکاری، فقر و مشکلات اقتصادی و عدم قناعت در زندگی». ۲۱) «عدم رعايت حال همسر به خصوص در دو زمان، الف) انعقاد نطفه تا پايان شيردهی؛ ب) عادت زنانگی (رگل)». ۲۲) «عدم توجه زن به نقش خانه داری و فرزندپروری خود در خانه، و اشتغال آنها در بيرون از خانه، به نحوی که به مسئولیت همسری آنان لطمه وارد کند». ۲۳) «پايين بودن سطح تحمل و عدم گذشت در زندگی»؛ اگر زن و شوهری سختگير باشند و از خطاهای يکديگر چشم پوشی نکنند، زندگی به جهنم تبديل خواهد شد. ۲۴) «عدم مديريت صحيح و نبود نظم و برنامه در زندگی، عدم توجه به مشاوره، مشارکت و سهيم بودن در زندگی، انعطاف ناپذير بودن و خودرأيی». ۲۵) «معاشرت های نامناسب و چشم و هم‌چشمی ها». ۲۶) «رفتارها و صفات اخلاقی زشت»؛ رفتارهایی همچون سخن چينی، توهين، و تحقير يکديگر، طعنه و زخم زبان، لجاجت، حسادت و عادات نامناسب مثل وسواس. منابع كمكی؛ ۱ - محمود اکبری، زندگی شيرين، رهنمودها و داستانهاي آموزنده برای زوج های جوان، قم، گلستان ادب، ۱۳۸۳؛ ۲ - باقر شريف قرشی، نظام خانواده در اسلام، ترجمه لطيف راشدی، تهران، امير کبير، ۱۳۸۲؛ ابراهيم امينی، آئين همسرداری، قم، شفق، ۱۳۸۰ منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم (با اندکی تصرف)
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ نگاه حرام (بخش اول) 🔹در مكتب انسان ساز اسلام، از ارزش های والاى انسانی به حساب می آيد و در مقابل، بی عفّتي و بی بندوباری جنسی محكوم شده است. نخست با راهنمايی و هدايت،‌ مسائل جنسی و شهوانی را كنترل و تعديل می كند، مسلمانان را به  و پاكدامنی فرا می خواند، سپس با تدابير حكمت آميز و اصولى زمينه هاى انحراف را از ميان بر می دارد. هم به پيروان خويش دستور می دهد، بی‌عفتی نكنند و هم از آنان می خواهد كه اسباب لغزش و گناه ديگران را فراهم نسازند. 💠چشم چرانی، اولين قدم انحراف 🔹گذرگاه ورود به منجلاب انحرافات و فساد جنسی و نگاه به نامحرم است. نگاه های آلوده، تخم شهوت را در دل بارور ساخته، صاحبش را به فتنه و انحراف مبتلا می كند. امام صادق (ع) فرمودند: «اَلنَّظرَةُ بَعْدَ النًّظرَةِ تَزرِعُ في الْقَلبِ الشَّهْوَةَ وَ كَفي بِها لِصاحِبِها فِتْنَة؛ [۱] ، تخم شهوت را در دل می كارد و چنين كارى برای نگاه كننده كافى است كه منشأ فتنه گردد». نگاه كردن به ناموس ديگران،‌ خواست شيطان است. چشمی كه تيرهای آلوده نگاه را به نامحرمان پرتاب می كند، محل كمين است. شيطان از كمان چشم های او ناموس ديگران را نشانه می گيرد. پيامبر اکرم (ص) فرمودند: «النَّظَرُ سَهمٌ مَسْموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبليسَ... ؛ [۲] نگاه (به نامحرم) تيز زهرآلودی از تيرهای شيطانی است...». اميرالمؤمنين (ع) فرمودند: «الْعُيونُ مَصائِدُ الشَّيطانَ؛ [۳] ، است». پس بايد مراقب چشمان خويش باشيم، تا شيطان از آن برای تخريب ايمان ما و ناموس مردم استفاده نكند. 💠سفارش قرآن به چشم پوشی از نامحرم 🔹امام باقر (ع) فرمودند: جوانی از انصار، در مدينه با زنی برخورد كرد. در آن زمان، مقنعه زن ها تا پشت گوششان را می پوشاند. (گوشها، گردن و صورت حجاب نداشت) جوان به آن زن خيره شد و چشم از او برنداشت تا عبور كرد؛ همينطور كه با نگاه به پشت سرش، آن زن را تعقيب مى كرد، وارد كوچه تنگی شد، در اين هنگام صورتش به استخوانی كه از ديوار بيرون زده بود برخورد کرد و شكافت. وقتی آن زن رفت، جوان به خود آمد و ديد خون از صورتش جاری است. با خود گفت: به خدا سوگند! نزد رسول خدا می روم و اين ماجرا را با او در ميان مى گذارم. جوان نزد پيامبر (ص) رفت. حضرت پرسيد اين چه وضعی است؟ او جريان را نقل كرد. 🔹در همان هنگام جبرئيل (ع) نازل شد و اين آيه را آورد؛ [۴] «قُل لِلمؤمِنينَ يغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ وَ يَحفَظُوا فُرٌجَهُمْ ذلِكَ اَزْكی لَهٌم اِنًَّ اللهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعونَ [نور، ۳۰] به بگو خود را فرو بندند و دامن خود را حفظ كنند، اين برای آنها پاكيزه تر است و خدا به آنچه میكنند، آگاه است». قرآن کریم در آيه بعد از همین آیه شریفه می‌فرماید: «وَ قُلْ لِلْمؤمِناتِ يَغْضُضنَ‌ مِنْ اَبْصارِهنَّ وَ يَحفَظنَ‌ فُروجَهُنًّ...؛ [نور، ۳۱] به بگو چشمانشان را (از نامحرم) فرو بندند و دامن خود را حفظ كنند...» پس خواست قرآن برای زن و مرد است و اين كار ضروری و واجب شمرده شده است. نگاه كردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذّت و چه بدون آن حرام است و نگاه كردن به صورت و دستها، اگر با قصد لذّت باشد، حرام است، بلكه احتياط واجب آن است كه بدون قصد لذت هم نگاه نكنند و نيز نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است». [۵] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] روضة المتقين، ج ۹،‌ص ۴۳۴ [۲] بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۸ [۳] همان، ج ۷۷، ص ۲۹۴ [۴] فروع كافی، ج ۵، ص ۵۲۱ [۵] رساله امام خمينی (ره)، مسأله ۲۴۴۰،‌ انتشارات اسلامی منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
هدایت شده از mesaghمیثاق
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️ ریحانه بودن زن 🔸زن ریحانه است به چه معناست؟ 🔹 به معنای گل خوشبو و معطر است. خداوند متعال هر کدام از و را به دلیل نوع وظایف و مسئولیت هایی که در نظام آفرینش و اجتماع و محیط خانواده بر عهده دارند، به شکلی خاص و مناسب آفریده است. در نظام تکوین و تشریع، هر یک از زن و مرد وظایفى مناسب با ساختار جسمى و روانى خود دارند و نوعى تقسیم کار منطقى و طبیعى بین دو جنس مخالف برقرار است، بدون اینکه مستلزم برترى یکجانبه و تمام عیار یک جنسى بر دیگرى شود. از زن و مرد هر دو در گوهر شریف انسانیت همتا، و داراى مراتب کمالى واحدى هستند. در عین حال نظام زیباى آفرینش هر یک از این دو را با ابزارهاى ویژه اى مجهز ساخته و به تناسب آن، رسالت و مسؤولیت خاصى نیز بر دوش هر کدام نهاده است. تجهیز هر یک از دو صنف فوق به گونه اى است که از ترکیبشان شرایط و بستر مطبوع و دلپذیرى براى و کانونى فعال و پر مهر و صفا پدید مى آید. 🔹هر یک در کنار دیگرى مى تواند آرامش، سکون و شرایط استکمال را بیابد و همچنین زمینه مناسبى براى رشد و به وجود مى آید. در این تقسیم طبیعى آنچه معمولاً در ظهور و بروز بیشترى دارد، قدرت و توانایى بیشتر براى انجام کارهاى سخت و طاقت فرسا، و نیز زیرکى و حسابگرى در امورى است که به تیزبینى و کیاست نیازمند است؛ و آنچه در نمود و پیدایى بیشتر دارد، لطافت، زیبایى، مهر، عاطفه، شور و احساس قلبى است. به این معنا است که زن به دلیل نوع خاص آفرینش خود و احساسات رقیق و ظریف است. زنی که پشتیبان روحی و عاطفی خانواده است و وجودش موجب آرامش و سکون است و دامن پاکش پرورشگاه فرزندان صالح و شایسته است، باید از روحی لطیف مانند گل و عاطفه ای سرشار و وجودی آکنده از مهر و محبت و احساساتی رقیق و عمیق برخوردار باشد. منبع: پرسمان
هدایت شده از mesaghمیثاق
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️طبق احادیث نبوی بهترین اشخاص از نظر انجام اعمال چه کسانی اند؟ 🔹روايتى از (صلى الله عليه و آله) درباره اين آيه قرآن: «اَحْسَنُ عَمَلاً» [ملک، ۲] است كه نقل می كنیم تا ببينيم چه عملى است؟ آيا عمل بيشتر و متنوع تر يا نه؟ مسلماً جواب منفى است؛ زيرا معلم بشريت و آورنده شرع مقدس كه خود ما را ترغيب به انجام اعمال نيك و شايسته فرموده، چنين نظری ندارد.  🔹«قَالَ اَبُو قُتَادَةُ سَأَلتُ النَّبِىّ (ص) عَن قُولِهِ تَعَالَى:«اَيُّكُم اَحْسَنُ عَمَلاً»مَا عُنِىَ بِهِ؟ فَقَالَ: يَقُولُ: أَيُّكُمْ اَحْسَنُ عَقْلاً ثُمّ قَالَ اَتَمُّكُم عَقْلاً وَ اَشَدُّكُم لِلّهِ خَوفاً وَ اَحْسَنُكُم فِيمَا اَمَرَ اللّهُ بِهِ وَ نَهَى عَنهُ نَظَراً وَ اِن كَانَ اَقَلَّكُم تَطَوُّعاً؛ ابو قتاده مى گويد از پيامبر (ص) درباره قول خداوند متعال: «أَيكُمْ اَحسَنُ عَمَلاً» سؤال كردم كه مراد از اين كلام كه [كدام يك از حيث عمل بهتريد] چيست؟ حضرت فرمودند: هر كدام كه از حيث بهتريد و بهتر عقل خود را به كار مى اندازيد و مى كنيد. سپس فرمودند: بهترين شما از حيث عمل، كامل ترين شما از حيث عقل و خائف ترين شما است از جهت شدت ترس و نيكوترين شما است از حيث نظر در آنچه خداوند به آن امر و از آن نهى كرده». 🔹که يا مراد اين است كه دقت و فكرى كند تا از فلسفه احكام مطلع شود و كوركورانه [خدا را] عبادت نكند و يا اين كه دقت مى كند تا به اوامر و نواهى خداوند به نحو احسن جامه عمل بپوشاند، و در جايگاهى باشد كه مرضىّ رضاى خداوند است اگرچه از حيث عمل، عمل كمترى داشته باشد. از اين حديث استفاده مى شود كه اگر انسان در يك ماه رمضان فقط يك آيه بخواند و پيرامونش تفكر كند، بهتر است تا ۳۰ جزء قرآن را بدون تفكر، تلاوت كند. همچنین اين روايت تائيد مى كند مضمون روايتى را كه مى گويد: «تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَبْعِينَ سَنَةً؛ يك ساعت عالم بودن بهتر از هفتاد سال عابد بودن است». پی‌نوشت‌؛ [۱] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، فضل بن حسن، انتشارات ناصر خسرو، چ سوم، ج ‏۱۰، ص ۴۸۴ 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان‏، چ اول، ج ۱، ص ۵۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️رابطه پوشش با اخلاق 🔸چه رابطه ای بین پوشش و لباس با اخلاق وجود دارد؟ 🔹 یکی از شئون انسانی است و این شأن انسان، به خصوصیات متفاوت فردی، اجتماعی وی مربوط میشود و میتوان گفت که ، پرچم وجود آدمی است که از اعتقادات، فرهنگ و آداب و رسوم وی سخن میگوید. پیدایش لباس منشأهای گوناگونی دارد، منشأ روانی، امنیتی، اجتماعی، اخلاقی و دینی و به خاطر این منشأها و کاربردهای گوناگون آن، بعنوان از آن یاد میشود، که خداوند مثل بقیه نعمتها به انسان ارزانی داشته، و آن را وسیله ای برای پوشش و زیبایی و حفاظت از سرما و گرما و از همه مهم‌تر، انجام عبادات خداوند قرار داده است. ، را در لابلای آیاتی که پیرامون آفرینش حضرت آدم (ع) آورده است و آن را بعنوان از طرف خدا معرفی میکند: «یا بنی آدم قد انزلنا علیکم لباساً...»، و بخاطر همین است که شیطان با وسوسه هایش میخواهد آنرا از تن ارزشمند انسان بکند و جدا کند، و اگر در این زمینه موفق نشد تلاش میکند تا انسان از مسیر اصلی استفاده صحیح از لباس منحرف شود و راه افراط و تفریط را بپیماید. 🔹سفارش و تأکید قرآن و روایات به استفاده صحیح از این وسیله، به ما یادآوری میکند که شکر نعمت لباس، به و مناسب از آن نعمت است، تا زمینه رشد شخصیت فردی و اجتماعی انسان را فراهم کند و تأثیر پوشش صحیح را بر آرامش و امنیت بیان نماید. روایات به این نکته اشاره دارند که ، سمبل و است و زبان گویای اوست که از سرّ درون انسان، پرده برمی‌دارد، و حتی نسبت به جنس و رنگ و شکل لباس حساسیت نشان میدهد و رهنمود ارایه مینماید، تا ما به و لباس برای انسان پی برده و بدانیم که انسان با پوشیدن لباس، نشانه ها و نمادهای فرهنگی و اعتقادی خود را به نمایش میگذارد. با این مقدمه روشن شد نوع پوشش ما در واقع نمادی از پایبندی ما به ارزش‌های اخلاقی است. در به تفصیل در مورد پوشش و حجاب و لباس سخن گفته شده است که در کتاب‌هایی که در مورد آداب اسلامی است میتوانید آنها را ملاحظه کنید. حجاب و پوشش در جنبه‌های مختلف دارای آثار و فواید زیادی است که دو مورد از آنها بیان میشود. 🔹 در جنبه فردی، یعنی اینکه حجاب برای خود شخص چه فایده‌ای دارد؛ حجاب باعث بین افراد جامعه است که بوسیله آن احساسات جنسی تحریک نمیشود و در مقابل، و معاشرت‌های بی‌بندوبار میان زن و مرد هیجانهای جنسی را بالا می‌برد و زمینه را برای مهیا میکند. حجاب موجب میشود که انسان حفظ شود، یعنی حجاب حفاظ انسان است. چه زیبا فرموده است استاد مطهری که: مصونیت است نه محدودیت. معنی این جمله این است که حجاب باعث نمیشود که انسان در محدودیت و اسارت واقع شود، بلکه حجاب او را حفظ میکند. مثلاً اگر از شما بپرسیم خانه‌ای که در آن زندگی میکنید، شما را محدود و اسیر کرده است و یا شما را حفظ میکند؟ مسلماً میگویید ما در خانه احساس امنیت میکنیم و خانه ما را از شر دزدان یا سرما و گرما و... حفظ میکند. هیچکس نمیگوید که من در خانه اسیر هستم و خانه مرا محدود میکند، پس بنابراین دوست دارم همیشه در خیابان و بیابان زندگی کنم، یا همین لباسی که میپوشیم، هیچکس نمیگوید این پیراهن یا شلوار مرا محدود کرده، دوست دارم لخت باشم، بلکه میگوید این لباس مرا حفظ میکند. پس انسان را از نامحرمان و انسانهای شهوتران و هوسران حفظ میکند 🔹فی‌المثل تا زمانی که در شیشه عطر بسته باشد عطر داخل آن هم محفوظ خواهد بود، ولی به محض اینکه چند ساعتی سر شیشه عطر برداشته شود عطر داخل آن می پرد و تنها شیشه خالی بدون عطر میماند که کسی بدان میلی ندارد، یعنی دیگر از آن استفاده نمیکنند. هم همانند سر شیشه عطر است که بوی خوش و زیبایی و طراوت زنها را حفظ میکند و با برداشتن حجاب، آن زیبایی هم از بین میرود. رمز زیبایی زنان مسلمان هم همین حجاب است. ریشه در عفت و حیا دارد و بروز و ظهور این صفات اخلاقی مهم است، لذا فردی که از حجاب محروم است از دسته‌ای از مهم‌ترین صفات اخلاقی محروم است. و آثار فراوانی در حوزه‌های مختلف زندگی ما دارد، چه در ارتباط با خدای متعال چه در ارتباط ما با خودمان و دیگران. شما میتوانید در مورد این دو صفت بطور جداگانه مطالعه کنید و نقش هریک را در وجود ایمانی و اخلاقی فرد بهتر بشناسید. فایده عفت ورزی و حجاب در بُعد خانواده نیز این است که اگر امور جنسی تنها در چارچوب ازدواج، و محدود بین زن و شوهر باشد، همین موجب اتصال و پیوند قوی میان همسران شده و در نتیجه کانون گرم خانواده مستحکم‌تر میشود، و در مقابل، بی‌حجابی و بی‌عفتی، موجب انهدام و ویرانی خانواده خواهد شد. منبع: پرسمان
هدایت شده از mesaghمیثاق
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️دیدگاه مقام معظم رهبری پیرامون امر به معروف و نهی از منکر 💠بالاترین تخلف 🔹«تخلّف ها یک اندازه و یک نوع نیست. بالاترین تخلّفها، آن تخلّفها و جرایمی  است که پایه های نظام را سست میکند؛ نومید کردن مردم، نومید کردن دل های امیدوار، کج نشان دادنِ راه راست، گمراه کردن انسانهای مؤمن و بااخلاص، سوءاستفاده کردن از اوضاع و احوال گوناگون در جامعه اسلامی، کمک کردن به دشمن، مخالفت کردن با احکام اسلامی و تلاش برای به فساد کشاندن نسل مؤمن». 💠همه جا 🔹«همه جا، جای  است. یک دانشجو هم، در محیط درس میتواند نهی از منکر کند. یک کارمند شریف هم، در محیط کار خود میتواند نهی از منکر کند. یک کاسب مؤمن هم، در محیط کار خود میتواند نهی از منکر کند. یک هنرمند هم، با وسایل هنری خود، میتواند نهی از منکر کند. روحانیون در محیطهای مختلف، یکی از مهم ترین عوامل نهی از منکر و امر به معروفند. نمیشود این را در دایره های کوچک، محدود کرد. کار هم کار همه است. اینطور نیست که مخصوص عدّه خاصی باشد. البته هرکس وظیفه ای دارد». 💠شناخت معروف و منکر 🔹«البته به شما بگویم عزیزان من! منکر را باید بشناسید. چیزهایی ممکن است به نظر بعضی منکر بیاید؛ در حالی که منکر نباشد. باید و را بشناسید. واقعاً باید بدانید این منکر است». «مسئله و ، مثل مسئله نماز است. یاد گرفتنی است. باید بروید یاد بگیرید. مسئله دارد که کجا و چگونه باید امر به معروف و نهی از منکر کرد؟» منبع: پرسشها و پاسخ های دانشجویی، دفتر پنجاه و هشتم، امر به معروف و نهی از منکر، تدوین: سیدحسن موسوی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دفتر نشر معارف‌ برگرفته از وبسایت رهروان ولایت
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ نگاه حرام (بخش دوم) 🔸در مكتب انسان ساز اسلام، از ارزش های والاى انسانی به حساب می آيد و در مقابل، بی عفّتي و بی بندوباری جنسی محكوم شده است. نخست با راهنمايی و هدايت،‌ مسائل جنسی و شهوانی را كنترل و تعديل می كند، مسلمانان را به  و پاكدامنی فرا می خواند، سپس با تدابير حكمت آميز و اصولى زمينه هاى انحراف را از ميان بر می دارد. هم به پيروان خويش دستور می دهد، بی‌عفتی نكنند و هم از آنان می خواهد كه اسباب لغزش و گناه ديگران را فراهم نسازند. 💠ارزش چشمان پاك 🔹هر يك از اعضای بدن مؤمن نسبت به عبادت پروردگار متعال وظيفه خاصی بر عهده دارد كه اگر بدان وظيفه عمل كرد، ارزشمند است. امام علی (ع) درباره مواظبت و حفاظت از چشم‌ها فرمود: «لَيْسَ فِي الْبَدَنِ‌ شَيءٌ اَقَلَّ شٌكراً مِنَ الْعَيْنِ فَلا تُعطوها سٌؤلَها فَتَشْغَلكُم عَنْ ذِكْرِ اللهِ‌ عَزَّ وَجَل؛ [۱] چيزى در بدن كم سپاس‌تر از نيست، خواسته اش را ندهيد كه شما را از ياد خدا باز مى دارد. رسول اکرم (صلی الله عليه و آله) چشمان باارزش را اينگونه توصيف می كند: «كُلُّ عَيْنٍ باكِيَةٌ يَومَ القِيامَةِ اِلّا ثَلاًًثَةُ اَعيُنٍ: عَيْنٌ بَكَتْ مِنْ خَشيَةِ اللهِ وَ عَيْنٌ غَضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللهِ وَ عَيْنٌ باتَت ساهِرَة فی سبيلِ الله؛ [۲] همه چشم‌ها روز قيامت گريانند، جز سه چشم: چشمی كه از ترس خدا بگريد، چشمی كه از نامحرم فرونهاده شود، چشمی كه در راه خدا (و پاسداری از كيان اسلام) شب زنده دار باشد. 💠چشمی كه به نگاه حرام آلوده نگردد، سبب بركات زير می گردد: 1⃣ ديدن شگفتيها: رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود: «غُضُّوا اَبْصارَكُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ؛ [۳] چشم‌هايتان را (از نامحرم) بپوشانيد تا عجايب و شگفتيها را ببينيد. 2⃣ راحتی قلب: امام علی (عليه السلام) فرمود: «مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ؛ [۴] آنكه از نامحرم چشم خود را فرو نهاد، قلبش را راحت كرده است. 3⃣ نيك خويی:‌ همچنين اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: «مَن‌ غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ؛ [۵] كسى كه نگاه‌هايش كنترل شود، صفاتش نيكو گردد». 4⃣ پاداش الهی: امام صادق (ع) فرمود: «مَنْ نَظَرَ اِلي امْرأَةٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ اِليَ السَّماءِ اَوْ غَمَضَ بَصَرَهُ لَمْ يَرْتَدَّ اِلَيْهِ بَصَرُهُ حَتّي يُزَوَّجَهُ اللهُ مِنَ الْحُورِ العينِِ؛ [۶] هر كسی زنی را ببيند و (بلافاصله) ديده اش را به آسمان بدوزد يا چشم فرو بندد، چشم باز نگرداند مگر خداوند حوريان بهشتی را به عقد او در آورد. 5⃣ چشيدن شيرينی ايمان: پيامبر اسلام (ص) فرمود: «اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبْليسَ‌ فَمَنْ تَرَكَها خَوْفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ايماناً يَجِد حَلاوَتَهُ فی قَلْبِهِِ؛ [۷] نگاه (به نامحرم) تير زهرآلودی از تيرهای شيطان است و هر كس آن را از ترس خدا ترك كند، خداوند چنان ايمانی به او عطا كند كه شيرينی اش را در دل خويش احساس كند. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۳۵ [۲] همان [۳] همان، ص ۴۱ [۴] شرح غررالحكم، آمدی،‌ ج ۵، ص ۴۴۹ [۵] ميزان الحكمه، ج ۱۰، ص ۷ [۶] بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۳۷ [۷] همان، ص ۳۸ منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اعتقاد به توحيد از ديدگاه قرآن چه آثار و فوايدی دارد؟ (بخش دوم و پایانی) 💠نوع دوستی [۱] 🔹يكی ديگر از آثار توحيد، است. وقتی كه يك انسان خداشناس در تمام مراتب توحيد به يگانگی خداوند متعال قائل شد، هيچ وقت خواسته های نفسانی خويش را به انجام وظايف و تكاليف محوله از طرف خدا ترجيح نخواهد داد، و هرگز به دنبال خودپرستی يا تعصبات نژادی و قبيله ای، و يا مال و ثروت و زن و فرزند نخواهد بود، و چنين انسانی ديگر عاقبت كارش به تفاخر و خودنمايى و يا تكبر و شهوت‌پرستی و يا سودجويی شخصی منجر نميشود؛ زيرا هدف اين شخص هميشه تأمين خواسته ها و آرزوهای خويش نيست، بلكه برای آسايش ديگران و خدمت به جامعه اقدام می كند، و حتی گاهی مصلحت مردم را بر نفع شخصی خويش ترجيح ميدهد. 💠آزادگی [۲] 🔹كسی كه خدا را يكتا می داند و ايمان دارد كه او بر همه چيز دانا و توانا است و تمام موجودات مخلوق او هستند، هرگز در برابر ديگران به تملّق و چاپلوسی نمی پردازد، و نيرومندترين قدرت ها و شكوه مندترين ثروتها نمی تواند او را به بندگی و كوچكی و كرنش وا دارد، و تنها در پيشگاه خدای يكتاست كه سر به سجده می گذارد و در برابر اوست كه پيشانی بر خاك می نهد. قرآن كريم می فرمايد: «فالهُكُم الهٌ واحد فَله اَسلِمُوا؛ خدای شما خدایی است يكتا، در برابر او تسليم شويد». [حج، ۳۴] 💠همبستگی و وحدت جميع ملتها 🔹اگر افراد يك جامعه بر اين اعتقاد باشند كه تنها خالق و تنها مدبّر امورات و تنها حاكم و سلطان همه مخلوقات، خدای يگانه است، و فقط اوست كه شايسته اطاعت و بندگی است، و تنها او صاحب سرنوشت انسانهاست، در می يابند كه مبدأ همه يكی است، پس نمی تواند مقصد هم يكی نباشد. همچنانكه قرآن كريم می فرمايد: «إِنَّا لِله وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ؛ [بقرة، ۱۵۶] ما مملوک خداییم و یقیناً به سوی او بازمی گردیم». همچنین قرآن كريم در اين رابطه می فرمايد: «انّه لا اله الا انا فاعبدون؛ [انبیاء، ۲۵] خدای شما يكی است و پروردگاری غير از من نيست، پس بندگی مرا كنيد». پس وقتی كه همه به يك خدا معتقد شدند، و همه به دستورات يك خدا عمل كردند، ديگر جايى برای جدایی و اختلاف نمی ماند. و تمام طاغوتها، غرورها و سركشيها و بُخل و حسادتها، غالباً از اينجا سرچشمه می گيرد كه انسان خود را مالك حقيقی اموالى كه در اختيار دارد می پندارد، و يا اگر حكومتی در دایره وسيع يا كوچك در اختيار اوست، خود را مطلق العنان می شمرد، كه اين ديدی شرك‌آلود است و سرچشمه انواع گناهان و مفاسد اجتماعی است. [۳] 💠مساوات و عدالت 🔹در سايه ، همه خداپرستان چاره ای جز پيروى از قانون الهی كه بر اساس حكمت و عدل تنظيم شده ندارند. بديهى است كه پيروى از قانون الهی موجب گسترش عدالت واقعی خواهد شد، و هرگونه ظلم و تجاوز از بين خواهد رفت. در قدرت مطلق در خداوند متمركز شده است. او به همه چيز داناست و همه چيز به او برپاست و فرمان و امر او در سراسر جهان پهناور آفرينش جاریست؛ «هو الحی القيوم... بيده الملك... و هو علی كل شیء قدير... »؛ پس مالکیت مطلق هر چيز به دست خداست. كليه منابع طبيعى، اموال و ثروتها را او پديد آورده است، و صاحب اختيار و دارنده آنها می باشد. اين مواهب الهی برای عموم مردم آفريده شده است، پس بايد همه بندگان خدا از اين مواهب الهی بهره ببرند و اين بهره بردن هم بايد با رعايت اصل عدالت تعيين شده باشد. معرفی منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱) پيام قرآن، آية الله مكارم شيرازى، ج۳، ص ۳۵۵ و ۲۸۲ و ۲۸۶ و ۳۷۶. ۲) الله خالق الكون، استاد جعفر الهادی. ۳) راه خداشناسی، آية الله سبحانی. ۴) درسهايی از اصول دين، هيئت تحريريه مؤسسه در راه حق. ۵) سخنی چند درباره خداشناسی، شهيد دكتر محمد جواد باهنر.   پي نوشت ها: [۱] باهنر، محمد جواد، سخنی چند درباره خداشناسی، انتشارات اسلامی، ص ۱۰۱ [۲] درسهايی از اصول دين بحث پيامدهای توحيد، هيئت تحريريه مؤسسه در راه حق، ص ۹۸ [۳] درسهايی از اصول دين، هيئت تحريريه مؤسسه در راه حق، چ پنجم، درس ۱، ص ۹۸ منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️پرسش و پاسخ از آیت‌ الله بهجت (ره) 🔸 در و شرایط ازدواج محمدی چیست؟   🔹آیت‌ الله بهجت قدس‌سره: محبت بین طرفین و عمل هر كدام به وظایف شرعی نسبت به دیگری و اغماض هر یک از خطاهای دیگری. منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️رسیدن به هدفهای مادی در صورت تقویت ایمان 🔹جامعه‌ى اسلامى جامعه‌اى است که اگر از لحاظ جنبه‌هاى مادّى به عمل بکند، بدون تردید در قلّه قرار خواهد گرفت؛ از لحاظ علم، از لحاظ صنعت لازم، از لحاظ معیشت، از لحاظ روابط اجتماعى، از لحاظ عزّت و شرف دنیایى و عمومى و ملّى و بین‌المللى در اوج قرار میگیرد؛ امّا این همه‌ى کارها نیست، همه‌ى هدفها نیست. اگر زندگى ما در دنیا زندگى خوبى باشد، امّا ما لحظه‌ بدبختى و روسیاهى ما باشد، چه فایده دارد؟ امام سجّاد (علیه‌السّلام) در دعاى صحیفه‌ى سجّادیّه میفرماید: اَمِتنا مُهتَدینَ غَیرَ ضالّینَ، طائِعینَ غَیرَ مُستَکرِهین؛ 🔹ميفرمايد پروردگارا! من را در حالى از دنیا ببر و بمیران که باشم، گمراه نباشم؛ من را در حالى از دنیا و از این نشئه ببر که من با طوع و رغبت به آن‌ طرف بروم. چه کسى با طوع و رغبت از این گذرگاه عبور میکند؟ آن کسى که به آن‌طرف خاطرجمع است... انسان وقتى آن‌طرف را ببیند، آن نعمت را ببیند، از آن‌طرف خاطرجمع باشد، راحت زندگى میکند، راحت فداکارى میکند، راحت بر مشکلات صبر میکند و پیش میرود؛ مسئله اینجا است. ما اگر بخواهیم در مقاصد دنیوى هم پیروز بشویم، بایستى ایمان خودمان را، اعتقاد خودمان را، عمل خودمان را، براى آن‌سوى مرز مردن تقویت کنیم. بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۲/۲۳ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
هدایت شده از mesaghمیثاق
امام خمینی (رحمةالله علیه): 🔹️راجع به حوزه علميه، عقيده‏‌ام بر اين است كه بايد به آن بيشتر از همه چيز توجه كرد؛ چرا كه حوزه علميه اگر درست بشود، ايران درست مى‌‏شود. 🔹و اگر -خداى نخواسته- در حوزه علميه فسادى به وجود آيد -ولو در دراز مدت- در سرتاسر ايران آن فساد پيدا مى‌‏شود و آنها كه هميشه در فكر بوده‌‏اند كه در حوزه علميه نفوذ كنند، به همين خاطر است. آنها، نفوذ ظاهرى نيست كه معلوم باشد فلان آقا نفوذى است. چه بسا بيشتر از شما اظهار ديانت بكند؛ مع ذلك، در موقع مناسب كارش را انجام دهد. اينها از مشكلات حوزه است. 📚صحیفه امام، ج20، ص190
هدایت شده از mesaghمیثاق
امام خامنه‌ای(روحی فداه): 🔹 باید درس بخوانید، خوب درس بخوانید، عالم شوید، ملّا شوید، قوی شوید، قدرت تجزیه و تحلیل افکار نو را پیدا کنید. مطالعات جنبی هم داشته باشید. 🗓۱۳۹۱/۷/۱۹
هدایت شده از mesaghمیثاق
امام خامنه ای 🔹هر روز قرآن بخوانید؛ حتّی قرآن در جیبتان باشد. 🔹من از شما برادران طلاب خواهش می‌کنم. قرآن را با تدبّر بخوانید و هرگز آن را رها نکنید. 🗓۱۳۶۷/۰۶/۱۰
هدایت شده از mesaghمیثاق
امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹روحانی باید نخورد! شما خودتان از نزدیک دیدید، کسانی بودند که اهل علم هم بودند، امّا فریب منافقین و لیبرال ها و گروه های گوناگون را خوردند. 🔹ما اگر بخواهیم طلبه مان را اینطوری پرورش بدهیم، احتیاج به این است که از همین حالا با مسائل آشنا بشود. مقالات و کتابهای سیاسی را بخواند، روزنامه ها را مطالعه کند و در جریان اخبار قرار بگیرد‌. 🗓۱۳۶۳/۹/۲