eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
182.5هزار عکس
163هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
🔻ارگ بم در اواخر قاجار و زمانی که بعنوان پادگان نظامی استفاده میشد ‌
هدایت شده از 
📸عکسی زیبا از، سازه های آبی شوشتر که قدمتی 2500 ساله دارند و توسط یونسکو ثبت جهانی شده. 🔸️گنجینه ی مهندسی آب در ایران باستان
هدایت شده از 
ضرب المثل انگليسی : اشتباه پزشک ، زيرخاک دفن ميشود اشتباه يگ مهندس، روی خاک سقوط ميكند اشتباه يک معلم، روی خاک راه ميرود و جهانی را به فنا ميكشد.
هدایت شده از 
🔻این هم از قانون دوستی ناصرالدین شاه! ✍ناصرالدین شاه در خاطراتش از سفر به لهستان می نویسد: "در این شهر صدای یک نفر بلند نیست، کسی دشنام نمی دهد، این نظم و بی صدایی از قانون است و هر مملکتی که قانون ندارد هرج و مرج است" 🔸ناصرالدین شاه مدام از قانون تعریف می‌کرد، اما وقتیکه میرزا یوسف مستشارالدوله کتاب " یک کلمه" را در مورد قانون نوشت، نه تنها آن را نپذیرفت، بلکه چنان به او برخورد که دستور داد تا میرزا یوسف را دستگیر و روانه زندان کنند 🔸مستشارالدوله در زندان حتی اجازه ملاقات با سایر زندانیها را نداشت. شکنجه‌گر او را با کتابش شکنجه می‌کرد. آنقدر کتاب «یک کلمه» را بر سر میرزا یوسف کوبید که چشمانش آب آورد و کور شد و در گوشۀ زندان، در نهایت غربت و مظلومیت درگذشت
هدایت شده از 
📸تصویری تاریخی از گنبد بارگاه امام رضا(ع) در دوره رضاشاه پهلوی
هدایت شده از 
📸تهران، چهار راه ولیعصر، تقاطع خیابان انقلاب‌ زمستان سال ۱۳۴۰، تمام ماشین های در تصویر آمریکایی و آلمانی هستند!
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه انحرافاتی در جامعه اسلامی صدر اسلام باعث شد که فرزند پیامبر بعد از نیم قرن با اون وضع فجیع توسط صحابه به شهادت برسند ؟
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وظیفه شیعیان در قبال امام حسین ع ✍ حجت الاسلام حبیب عباسی: یکی از وظایف مسلمانان در قبال آقا امام حسین علیه السلام و واقعه عاشورا اینه که ناراحتی خودشون رو از اون جنایت بزرگ اظهار کنند
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه خوانی رسول خدا صلی الله علیه وآله در زمان حیاتشان برای امام حسین علیه السلام و گریه کردن صحابه
هدایت شده از 
38.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدف از قیام امام حسین علیه السلام چه بود ؟ چرا حضرت از مکه به سمت کوفه رفتند ؟
هدایت شده از 
50.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ پاسخ به شبهه بدعت بودن پیاده روی اربعین (قابل توجه فرقه ضاله وهابیت)
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادعاهایی عجیب و به قول معروف گنده تر از دهان از خلفای اهل تسنن که تا به حال نشنیده اید
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️آقای پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: قدر رهبر خودتون را بدونید. 🌹در انتشار این کلیپ کوتاهی نکنید.
هدایت شده از 
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:  🔸فَأَمَّا الْحِلْمُ فَمِنْهُ رُكوبُ الْجَميلِ، وَ َصُحْبَةُ الأَْبْرارِ وَ رَفْعٌ مِنَ الضَّعَةِ وَ رَفْعٌ مِنْ الْخَساسَةِ وَ تَشَهِّى الْخَيْرِ وَ تَقَرُّبُ صاحِبِهِ مِنْ مَعالِى الدَّرَجاتِ وَالْعَفْوُ وَالْمَهَلُ وَالْمَعْروفُ وَالصَّمْتُ فَهذا ما يَتَشَعَّبُ لِلْعاقِلِ بِحِلْمِهِ؛ 🔹حاصل بردبارى، آراسته شدن به خوبی‌ها، همنشينى با نيكان، ارجمند شدن، عزيز گشتن، رغبت به نيكى، نزديك شدن بردبار به درجات عالى، گذشت، آرامش و تأنى، احسان و خاموشى؛ اينها ثمره بردبارى عاقل است. 📕تحف العقول، ص ۱۶
هدایت شده از 
🛑📢در جنگ نرم، چه كسانى بايد ميدان بيايند؟ 🔹حرکت ایران تمام ناشدنی است و حالا یک‌ گوشه از این لشکر انقلاب، من و شما هستیم. این قطره‌ها من و شما هستیم که در کنار هم به دریای طوفانی در مقابل دشمنانمان تبدیل‌ شده‌ایم و توانستیم در مقابل تا بن دندان‌ مسلح و مجهز بایستیم. دشمن این انقلاب می‌داند که به‌ وسیله نمی‌تواند بر ما غلبه کند، پس می‌خواهد به‌ وسیله این قطره‌های دریا شده را با تفرقه، فحشای مجازی و مادی‌ گرایی، به بخار آبی تبدیل کند که هیچ کاری از دست او برنمی‌آید تا بتواند این حرکت عظیم انقلاب را بگیرد. 🔹 در باب می‌فرمایند: «ما بايد جوانب اين توطئه را به‏ روشنى بشناسيم و بشناسانيم؛ وظيفه ‏ى ما اين است. امروز جنگ نظامى با ما خيلى محتمل نيست - نمى‏ گوئيم بكلى منتفى است، اما خيلى محتمل نيست - لكن جنگى كه وجود دارد، از جنگ نظامى اگر خطرش بيشتر نباشد، كمتر نيست؛ اگر احتياط بيشترى نخواهد، كمتر نمى‏ خواهد. در جنگ نظامى دشمن به سراغ سنگرهاى مرزى ما مى ‏آيد، مراكز مرزى ما را سعى مى ‏كند منهدم بكند تا بتواند در مرز نفوذ كند؛ در و آنچه كه امروز به او جنگ نرم گفته مى‏ شود در دنيا، دشمن به سراغ سنگرهاى معنوى مى ‏آيد كه آن‏ها را منهدم كند؛ 🔹به سراغ ايمان ها، معرفت ها، عزم‌ها، پايه‌ها و اركان اساسى یک نظام و يك كشور؛ به سراغ اين‏ها مى‏ آيد كه اين‏ها را منهدم بكند و نقاط قوت را در تبليغات خود به نقاط ضعف تبديل كند؛ فرصت هاى يك نظام را به تهديد تبديل كند. اين كارهایى است كه دارند مى‏ كنند؛ در اين كار تجربه هم دارند، تلاش هم زياد دارند مى‏ كنند، ابزار فراوانى هم در اختيارشان هست. بايد ابعاد دشمن و ابعاد دشمنى را بدانيم تا بتوانيم بر او فائق بيائيم. البته ما مدد الهى داريم، كمك غيبى داريم بدون شك؛ اين را انسان دارد مشاهده مى ‏كند؛ لكن ما مادامى كه هوشيارانه، آگاهانه در ميدان نباشيم، تدبير لازم را به كار نبريم، كمك الهى به سراغ ما نخواهد آمد». منبع: وبسایت رهروان ولایت
هدایت شده از 
⭕️روش مواجهه با دشمن 🔸 (علیه السلام) در نامه ۵۳ نهج البلاغه، خطاب به مالک اشتر می فرماید: 🔹«هرگز پيشنهاد صلح از طرف دشمن را كه خشنودى خدا در آن است رد مكن، كه آسايش رزمندگان و آرامش فكرى تو و امنيّت كشور در صلح تأمين می‏گردد. لكن بر حذر باش از دشمنِ خود پس از آشتى كردن، زيرا گاهى دشمن نزديک می شود تا غافلگير كند. در اين زمينه محتاط باش و به راه خوش گمانى قدم مگذار (مبادا پیمانی را امضاء كنى كه در آن براى دغلكارى و فريب، راه ‏هايى وجود دارد) و پس از محكم كارى و دقّت در قرارداد، دست از بهانه جويى بردار». 🔹بنابراین، بايد پيوسته در برابر دشمن هوشيار بود و هرگز دشمن را كوچک نشمرد و باید برای برخورد با دشمن راه های اصولی، منطقی و شفاف اتخاذ کرد. با این تفاسیر و توضیحات جامع، لازم است که مسئولین عزیز کشور، فرمایشات امیرالمؤمنین (ع) را سر لوحه کارهایشان قرار دهند. منبع: وبسایت رهروان ولایت
هدایت شده از 
🛑📢در جهان بینی اسلامی «دنیا» و «آخرت» از چه جایگاهی برخوردار است؟ 🔹 براى دنياپرستان و آنها كهشش آخرت را علماً و يا عملاً انكار مى كنند، تمامِ مطلوب و منتهاىِ مقصود است و به همين دليل، تمام ارزشها را در پاى آن قربانى مى كنند. تمام بدبختى هاى مردم جهان مولود اين طرز فكر است كه در عقيده و يا در عمل، زندگىِ سراى ديگر حضور نداشته باشد؛ ولى در جهان بينى اسلامى، دنيا مرحله اى است گذرا و مقدّمه‌اى براى ، كه در روايات اسلامى با تشبيهات مختلفى آمده است: گاه «مزرعه»، گاه «پل»، و گاه «تجارتخانه» شمرده اند. [۱] ولى در بعضى از خطبه هاى نهج البلاغه، دنيا تشبيه به ميدان تمرين، و آخرت تشبيه به ميدان مسابقه شده؛ تشبيهى بسيار رسا و گويا. در واقع انسان ها در اين ميدان با آموزش هاى عقيدتى و پرورش هاى اخلاقى، چنان قوى و نيرومند مى شوند كه در ميدان مسابقه آخرت مى توانند به سرعت در بهشت جاى گيرند و در آسمان قرب خدا پرواز كنند. از اين تشبيه نكات زير استفاده مى شود: الف) و نجات در را بى حساب به كسى نمى دهند، بلكه در پرتو سازندگى های فكرى و اخلاقى و عملى خواهد بود. 🔹ب) با پايان دنيا، بسته مى شود و جاى حساب است نه عمل، همان گونه كه ميدان مسابقه جاى تمرين نيست. ج) جايزه اين مسابقه، برترين جوائز است! چرا كه اين مسابقه برترين مسابقه ها است. د) تفاوت درجات و مراتب انسان ها با اعتقاد اعمال و اخلاق آنها ارتباط دارد. ممكن است گروهى بهشتى باشند، ولى هر كدام در مقامى از مقامات بهشت؛ همان گونه كه شركت كنندگان در يك مسابقه، نفر اوّل و دوم و سوم دارند كه هر كدام جايزه متناسب رتبه خود مى گيرند. هـ) هيچ چيز از اعمال و رفتار ما در دنيا از ميان نمى رود و آثار همه باقى مى ماند. همان گونه كه آثار همه تمرينات براى مسابقه دهندگان محفوظ است. اين همان است كه «قرآن مجيد» مى فرمايد: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ - وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ». [زلزال، ۷و۸] در حديثى از امام حسن مجتبى (ع) می خوانیم كه: «حضرت بعد از آنكه ماه رمضان را به عنوان مضمار خلق و ميدان تمرين مى شمرده، مى فرمايد: «وَ ايْمُ اللهِ لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ لَعَلِمُوا أَنَّ الْمُحسِنَ مَشْغُولٌ بِإِحْسَانِهِ، وَ الْمُسِيئَ مَشْغُولٌ بِإِسَائَتِهِ؛ به خدا سوگند! اگر پرده برداشته شود، مردم خواهند دانست كه نيكوكار، بهره مند از نيكوكارى خود و بدكار، درگير بدكارى خويش است». [۲] پی نوشت‌ها؛ [۱] رجوع کنید به: نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت‏، قم، ‏۱۴۱۴ ق، چ اول، ص ۷۱، (خطبۀ ۲۸) [۲] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، بيروت‏، ۱۴۰۳ق، چ دوم، ج ۷۵، ص ۱۱۰، باب ۱۹ 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية‏، ۱۳۸۶ش، چ اول‏، ج ۴، ص ۴۷۶ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
⭕️دستورِ حیات 🔹ما باید کتابمان باشد. معنایش نه این است که فقط بگوییم کتاب ما قرآن است، بلکه باید با او حرکت های معنوی بکنیم، به تربیت انسانی برسیم، با او اجتماع خودمان را اصلاح کنیم، با او همه جهات مادی و معنوی‌اش را طی کند. او قرآن است که کتاب ماست. این کتابی است که باید بخوانیم و بفهمیم و عمل کنیم. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۸/۱۶ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
هدایت شده از 
🛑📢امام علی (ع) در خطبه ۱۸۶ نهج البلاغه با چه عباراتی قدرت خداوند را به تصویر می کشد؟ 🔹 (ع) در بخشی از خطبه ۱۸۶ به شرح يكى از صفات مهم خداوند يعنى قدرت بارز او مى پردازد و در اين زمينه نخست مسئله ابداع و آفرينش بى سابقه را مطرح كرده و مى فرمايد: «خَلَقَ الْخَلَائِقَ عَلَى غَيْرِ مِثَالٍ خَلَا مِنْ غَيْرِهِ، وَ لَمْ يَسْتَعِنْ عَلَى خَلْقِهَا بِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ؛ را بدون همانندى كه از ديگرى گرفته باشد آفريد و در آفرينش آنها از كسى يارى نجست». هنگامى كه به جهان خلقت نظر مى افكنيم انواع بی‌شمارى از مخلوقات را در عالم جانداران و گياهان و جمادات مى بينيم كه هر يك شكل و ساختمان بديع و آفرينش ويژه و جالبى دارند. موجوداتى كه هرگز سابقه نداشته و خداوند آنها را از كتم عدم به عرصه وجود آورد و در مسير تكامل پيش فرستاد؛ در حالى كه اگر انسانها صنايعى دارند اقتباس از ديگرى است؛ مثلا روز نخست كسى با دقّت در بال و پر پرندگان و كيفيّت پرواز آنها به فكر ساختن نوعى هواپيماى بسيار ابتدايى افتاد. سپس دانشمندان در زمان هاى بعد يكى پس از ديگرى اختراع پيشين را گرفته و به تكميل آن پرداختند تا در عصر و زمان ما به اوج تكامل خود رسيد. 🔹بر اين اساس، مخترعان ما يا در اختراعات خود از طبيعت الهام مى گيرند و يا از ديگرى؛ نه كارى بدون سابقه انجام مى دهند و نه كارى بدون كمك گرفتن از ديگران؛ در حالى كه كارهاى آنها محدود است؛ ولى خداوند در پهنه آفرينش و در ايجاد اين همه مخلوقات متنوع و بى شمار، نه نياز به سابقه دارد و نه نياز به كمك. آنگاه به سراغ چهره ديگرى از قدرت بى پايان او رفته و مى فرمايد: «وَ أَنْشَأَ الْاَرْضَ فَأَمْسَكَهَا مِنْ غَيْرِ اِشْتِغَالٍ، وَ أَرْسَاهَا عَلَى غَيْرِ قَرَارٍ، وَ أَقَامَهَا بِغَيْرِ قَوَائِمَ، وَ رَفَعَهَا بِغَيْرِ دَعَائِمَ، وَ حَصَّنَهَا مِنَ الْاَوَدِ [۱] وَ الْاِعْوِجَاجِ، وَ مَنَعَهَا مِنَ التَّهَافُتِ [۲] وَ الْاِنْفِرَاجِ [۳]؛ خداوند زمين را آفريد و آن را در جاى خود ثابت نگه داشت، بى آنكه اين كار او را به خود مشغول سازد و در عين حركت و بى قرارى به او ثبات بخشيد. بدون هيچ پايه اى آن را بر پا كرد و بى هيچ ستونى آن را برافراشت و از كژى و اعوجاج نگاه داشت و از سقوط و در هم شكافتن آن جلوگيرى كرد». 🔹امروز اين مطلب براى همه ما مسلم است كه ميليون ها سال است كره زمين به دور خود و به دور خورشيد در مدار معينى در حركت است و اين حركت سريع به قدرى منظم و آرام است كه ساكنان زمين هرگز آن را احساس نمى كنند و به همين دليل دانشمندان پيشين كره زمين را مركز عالَم و ثابت مى دانستند. امروز ما مى دانيم كه قرار گرفتن زمين در فاصله معينى از خورشيد و در وضعى كاملا يكنواخت و آرام، نتيجه تعادل‌ دقيق‌ قوه‌ جاذبه و دافعه است. بر اين اساس نيروى جاذبه هر دو جسم، يكديگر را به نسبت مستقيم جرم ها و به نسبت معكوس مجذور فاصله ها جذب مى كنند. اين نيرو سبب مى شود كره خاكى ما به سرعت به سوى خورشيد پيش رود و مجذوب آن شود و تبديل به دود و بخار گردد، از سوى ديگر حركت دورانى بر گِرد يك مركز سبب فرار آن جسم از مركز مى شود كه آن را نيروى گريز از مركز مى نامند و هر قدر حركت سريع تر باشد نيروى گريز از مركز بيشتر است، لذا هنگامى كه قلاب سنگ را به دور دست به طور سريع به گردش در مى آورند ناگهان آن را رها مى كنند به شدت به نقطه دور پرتاب مى شود. 🔹حال براى اينكه زمين ميليون ها سال در مدار خود به صورت يكنواخت گردش كند تنها راه اين است كه نيروى جاذبه كه تناسب با جسم زمين و خورشيد دارد، با نيروى دافعه كه بر اثر حركت و گريز از مركز حاصل مى شود كاملا مساوى باشد؛ حتى اگر كمى فاصله زيادتر و يا كمتر گردد و يا كمى حركت كندتر و يا سريع تر شود اين معادله دقيق بر هم مى خورد و زمين در فضا سرگردان مى شود و يا به سوى خورشيد رفته و جذب مى گردد. اين چه قدرتى است كه ميليون ها سال زمينِ با اين عظمت را در عين حركت هاى متعدّد، ثابت نگه داشته، بى آنكه پايه اى بخواهد و يا ستونى داشته باشد و يا اينكه با گذشت اين همه زمان شكافى بردارد و اجزاى آن در هم بريزد؛ آيا جز قدرت عظيم پروردگار مى تواند چنين برنامه اى براى زمين تنظيم كند؟ پی نوشت‌ها؛ [۱] «اَوَد» به معناى فشار و سنگينى است كه گاه موجب كجى و اعوجاج مى شود. [۲] «تهافت» يعنى فرو ريختن و خرد شدن. [۳] «انفراج» به معناى شكاف برداشتن است. 📕پيام امام امير المؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية‏، ۱۳۸۶ش، چ اول‏، ج ۷، ص ۲۲۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
⭕️این دولت کارهای بزرگ و زیربنائی را انجام داده است 🔹آنچه تا امروز در این دو سالی که این دولت بر سر کار بوده از عملکرد دولت مشاهده کرده‌ایم، مستوجب این است که ما تقدیر کنیم و تمجید کنیم از دولت. در بخش هایی، دولت خوب و قوی ظاهر شده که این بخش ها هم بخش های مهمّی است؛ من حالا یک اجمالی عرض میکنم. علّت اینکه من اینها را میگویم این است که زبان دولت در بیان آنچه انجام گرفته متأسّفانه زبان رسایی نیست؛ اتّفاقات خوبی که افتاده، به آن اندازه‌ای که شایسته و حقّش است، در نظر مردم و ذهن مردم منعکس نشده. بنده می خواهم یک مقداری بگویم تا شاید کمک بشود به اینکه حقایق و واقعیّت هایی که در مورد دولت هست، برای آحاد مردم و افرادی که نظر و غرضی ندارند بیشتر آشکار بشود. . 🔹در بخش اقتصاد، کارهای خوبی در دولت انجام گرفته... آنچه من می خواهم [به آن] تکیه کنم این است که تعداد قابل توجّهی از شاخص های اقتصاد کلان، رشد را نشان می دهد، پیشرفت را نشان می دهد، تغییرات مثبت را نشان می دهد. البتّه تا مسائل مربوط به اقتصاد کلان برسد به معیشت مردم و زندگی مردم یک مقداری فاصله وجود دارد؛ یعنی زمان باید بگذرد. طبیعت بعضی از دولتها این است که فردا را قربانِ امروز می کنند؛ این دولت این کار را نکرده؛ کارهای بزرگ و زیربنائی را انجام داده که اثرش ممکن است امروز به طور کامل ظاهر نشود. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۶/۰۸ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
هدایت شده از 
🛑📢عفو و گذشت از نگاه اسلام 🔹در این مقاله به بررسی جایگاه و در می پردازیم. بـررسـی مـنـابـع اسـلامـی نـشـان مـی دهـد کـه یـکـی از اصـول اسـاسـی در برخورد با لغزش افراد با ایمان است. ، حتّی در همان آیاتی که کیفر و مجازات را برای مجرمان و گناهکاران تشریح میکند و مؤمنان را از خطر و زیان آنان بر حذر می دارد،  و چشم پوشی از خطایشان را نیز به عنوان یک ارزش برتر مطرح می سازد. به عنوان مثال، در آیه ای، پس از بیان چگونگی حکم قصاص میفرماید: «فَمَنْ عُفِی لَهُ مِنْ اَخیهِ شَیءٌ، فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَداءٌ اِلَیهِ بِاِحْسانٍ... ؛ پـس اگـر کـسی از سوی برادر (دینی) خود مورد عفو قرار گیرد (و از قصاص او صرف نظر شود)، باید از راه پسندیده پیروی کند و (دیه را) با نیکی به عفو کننده بپردازد». [بقره، ۱۷۸] 🔹نـکـته جالبی که از تعبیر «مِنْ اَخیهِ» در آیه مزبور به دست می آید، این است که قرآن کریم رشته بـرادری را در میان مسلمانان، حتّی بعد از ریختن خون های ناحقّ، همچنان برقرار می داند و برای تـحـریـک عـواطـف، ولی مـقتول را برادر قاتل معرّفی می کند و با این تعبیر، آنان را به و گذشت تشویق می نماید. در آیـه دیـگـری، در برابر خشونت نیازمندانی که بر اثر هجوم گرفتاری ها، گاهی پـیمانه صبرشان لبریز شده و سخنان تند و خشونت آمیزی بر زبان می‌رانند را ستوده، می فرماید: «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَیرٌ مِنْ صَدَقَةٍ یتْبَعُها اَذی وَاللّهُ غَنِی حَلیمٌ؛ گفتار پسندیده (در برابر نیازمندان) و (و گذشت از خشونت های آنان) از بخششی که آزاری در پی آن باشد، بهتر است و خداوند، بی نیاز و بردبار است». [بقره، ۲۶۳] 🔹بـدیـهـی اسـت کـه تحمّل خشونت اینگونه افراد و گذشت از برخوردهای زننده آنان، بویژه اگـر بـا قـول مـعـروف، یـعـنـی سـخن نیک و دلداری، دلجویی و راهنمایی همراه باشد، از عقده هایشان می‌کاهد و به آنان آرامش می بخشد. در آیه ای دیگر به مؤمنان توصیه میکند که حتّی از لغزش کافران و منکران قیامت نیز (اگر مفسده نداشته باشد) بگذرند و کار آنها را به خدا واگذارند: «قُلْ لِلَّذینَ امَنُوا یغْفُِرو الِلَّذینَ لا یرْجُونَ اَیامَ اللهِ؛ به آنان که ایمان آورده اند بگو: کسانی را که روزهای (واپسین) خدا را امید ندارند، عفو کنند». [جاثیه، ۱۴] در آیـه دیـگـری از پـیـامـبـر اکرم (ص) مـی خـواهـد کـه بـا (صـفـح جمیل) یعنی به طریقه نیکو از مجازات مجرم درگذرد: «فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمیلَ؛ به طریق نیکو کن». [حجر، ۸۵] از امام عـلی (ع) در تـفـسـیـر ایـن آیـه چـنـیـن نـقـل شـده اسـت: «صـفـح جمیل، عفو بدون عتاب و سرزنش مجرم است».[۱] 🔹پيشوايان عظیم الشأن اسـلام نیز در سیره عملی خود، انسان های باگذشت و بزرگواری بـودنـد، چـنـانکـه نـقـل شـده روزی ابـوهریره نزد امام علی (ع) آمد و سخنان ناروایی دربـاره آن حـضـرت گـفـت؛ فـردای آن روز شرفیاب شد و خواسته هایی را خدمت حضرت مطرح کـرد. امام علی (ع) همه آنها را برآورده ساخت. این کار امیرالمؤمنین (ع) بر برخی از اصحاب گران آمد و موجب اعتراض آنان شد. آن حضرت به ایشان فرمود: «اِنّی لاََسْتَحْیی اَنْ یغْلِبَ جَهْلُهُ عِلْمی وَ ذَنْبُهُ عَفْوی وَ مَسْاءَلَتُهُ جُودی؛ مـن از ایـنـکه نادانی او بر علمم، گناه او بر عفوم و درخواست او بر بخشایشم چیره شود، شرم میکنم». [۲] 🔹امام صادق (ع) می فرماید: «اِنّا اَهْلُ بَیتٍ، مُرُوَّتُنا الْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَنا؛ ما خاندانی هستیم که، جوانمردی‌ مان، از کسی است که بر ما ستم کرده است»؛ [۳] و از سوی دیگر، پیروان خویش را به آن توصیه می کردند، چنانکه امام علی (ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر می نویسد: «فـَاَعـْطـِهـِمْ مـِنْ عـَفـْوِک وَ صـَفـْحـِک مـِثـْلَ الَّذی تـُحِّبُ اِنْ یـُعـْطـِیـَک اللّهُ مـِنْ عـَفـْوِه وَ صَفْحِهِ؛ آنـان (مـردم) را از و اغماض خویش برخوردار ساز، بگونه ای که دوست می داری خداوند تو را از عفو و اغماض خویش برخوردار سازد». [۴] پی نوشت ها: [۱] تفسیر مجمع البیان، ج ۶، ص ۳۴۴ [۲] بحار، ج ۴۱، ص ۴۹ [۳] همان، ج ۷۱، ص ۴۰۱ [۴] نهج البلاغه، ص ۹۹۳ منبع: وبسایت راسخون به نقل از حوزه نت
هدایت شده از 
🌍 جهان، در روزی که گذشت (۸ شهریور ۱۴۰۲) 🔸وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با همتای اسپانیایی اش با اشاره به ریاست دوره‌ای این کشور بر اتحادیه اروپا بر پیشبرد روند گفتگو و همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد. 🔸قیس سعید رئیس جمهور تونس بار دیگر هرگونه عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها را رد کرد و گفت فلسطین مهم‌ترین موضوع همه ملت‌های اسلامی است. 🔸شهادت یک جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در الخلیل 🔸آمریکا بسته کمک اضافی دیگری را برای اوکراین اعلام کرد که ارزش آن به ۲۵۰ میلیون دلار می‌رسد. این بسته شامل موشک ها، مهمات و همچنین تجهیزات خنثی سازی مین است. 🔸ارتش آمریکا در صدد است با هزینه ۵۰ میلیون دلاری، پایگاه هوایی اش را در منطقه سافولک (Suffolk) انگلیس، برای استقرار دوباره بمب‌های اتمی آمریکا آماده سازد. 🔸در آستانه دومین سالروز خروج آمریکا از افغانستان، معاون رئیس کابینه سرپرست این کشور گفت: افغانستان از سوی اشغالگران متحمل جنایات زیادی شده است. 🔸آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار و گفتگو با مقامات عالی رتبه سوریه، تهران را به مقصد دمشق ترک کرد. 🔸عملیات نیروی دریایی مکزیک که در آن قایق‌های تندرو تعقیب شدند، با کشف و توقیف بیش از چهار تن کوکائین پایان یافت. 🔸با افزایش میانگین پرواز‌های به نجف اشرف روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر وارد این شهر می‌شوند. 🔸مسئولان محلی در استان نورستان افغانستان از آتش سوزی در جنگل‌های این استان خبرداده اند. 🔸پلیس ایالت بلوچستان پاکستان در یک عملیات موفق ۴ تروریست تحت تعقیب را به هلاکت رساند. 🔸افشای دیدار وزیر خارجه دولت موقت لیبی با همتای اسرائیلی خود دولت‌های الدبیبه و نتانیاهو را با چالش‌های داخلی و خارجی جدید مواجه کرده است. 🔸عالیجناب آلن دی رائمی رئیس کنفرانس اسقفان سوئیس در پاسخ به نامه دریافتی از حجت‌الاسلام ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محکومیت اهانت به قرآن کریم گفت: اهانت به قرآن کریم ناروا، غیر قابل تحمل و مبتذل است. 🔸 الجزایر به فرانسه اجازه استفاده از حریم هوایی خود را برای حمله به نیجر نداد. 🔸یونیسف فرانسه هشدار داد حدود ۲۰۰۰ کودک در این کشور مجبورند شب‌ها در خیابان بخوابند.