🔴 تردید دبیرکل!
✍️ #صابر_گلعنبری
🔹 یک ماه از درخواست آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل سپری شد و روز بیستم سپتامبر فرا رسید و وزیر خارجه این کشور از بازگشت قطعنامههای قبلی این شورا و به تبع آن تحریمهای بینالمللی خبر داد؛ اما این اقدام آمریکا با مخالفت گسترده بینالمللی روبرو شده است و شرکای برجام از روسیه و چین گرفته تا تروییکا و اتحادیه اروپا در این باره موضع مخالف گرفتند.
🔸 آنتونیو گوترش گفته است که نمیتواند در جهت احیای تحریمهای بینالمللی اقدامی کند. تا اینجای سخنان گوتیرش به نفع ایران به نظر میرسد، اما وقتی علت این مساله را به وجود "تردید" و نه "غیر قانونی بودن" آن ربط میدهد یک عقبنشینی پنهان در آن نهفته میگردد.
✅ وی در نامهای به شورای امنیت نوشته است: "تردید این است که آیا این فرایند (بازگشت قطعنامهها) عملا شروع شده یا نه و در عین حال هم نسبت به این که لغو (این قطعنامهها) تداوم خواهد داشت یا نه تردید وجود دارد".
🔹 گویا برای رفع این تردید نیز از کارشناسان حقوقی سازمان ملل خواسته شده است قانونی بودن یا نبودن ادعای آمریکا را بررسی کنند.
🔸 از منظر حقوقی، سازمان ملل با یک نزاع حقوقی مواجه است و این طبیعی است که دبیرخانه تا بررسی جوانب حقوقی این نزاع از اعلام موضعی واضح له یا علیه هر کدام از دو طرف خودداری کند، اما خوب این سازمان یک ماه فرصت داشت این کار کارشناسی را انجام دهد که کار خاصی در این خصوص صورت نگرفت.
✅ به هر حال، جدا از بار معنای خاص واژگانی که گوترش در نامه خود به کار برده، جملات پر پیچ و خم و اتخاذ این موضع مبهم خود نشانی از سردرگمی دبیرخانه سازمان ملل در مواجهه با وضعیت پیچیده کنونی نیز هست.
🔹 بالاخره یک طرف ماجرا آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی تاثیرگذار در معادلات بینالمللی است که در دوره ترامپ هیچ ابایی از خروج از نهادهای این سازمان نداشته و از چند نهاد هم خارج شده است.
💢 همین شیوه تعامل موجب میشود عالیترین مقام این سازمان بینالمللی دست به عصا موضع بگیرد. جدا از این که معمولا دبیرخانه سازمان ملل در اختلافات و نزاعهایی که یک طرف آن آمریکا باشد، محتاطانه برخورد میکند و از این روز، بعید نیست که جدا از پیچیدگی حقوقی ماجرا، این انگیزه نیز در عدم اتخاذ موضع روشنی دخیل بوده باشد.
https://eitaa.com/mesagh
🔴 علی مطهری و وارونه نویسی تاریخ!
✍️ #جواد_موگویی
🔹 آقای مطهری به لغو نامگذاری خیابانی بنام «مهندس بازرگان» در تهران اعتراض کردند و ازجمله نوشتند «اینکه فردی در موضوعی، نظری غیر از نظر رسمی نظام داشته باشد، دلیل بر انقلابی نبودن او و پیاده کردن وی از قطار انقلاب نیست. با این روش، در نهایت چندنفر بیشتر در دایره انقلاب باقی نمیمانند»
🔸 جناب مطهری تاریخ را نیمه روایت کردند!
بازرگان دبیرکل نهضت آزادی، نقدها و مخالفتهای بسیاری با اشغال لانه جاسوسی، روند جنگ و... داشت. اما آنچه او را از صحنه سیاست حذف کرد نه نظرات مخالفِ حاکمیت، بلکه بخاطر پیوندهای استراتژیک و تاکتیکی با منافقین در سال ۶۰ بود.
✅ این بازرگان بود که در اردیبهشت۵۹ به نفع کاندیداتوری رجوی در مجلس بیانیه رسمی داد.
🔹 حتی ۲هفته پیش از اینکه امام، بنیصدر را از فرماندهی کل قوا عزل کند، نهضتآزادی در بیانیهای تلویحا سخن از انحلال مجلس و نخستوزیر داد؛ تا کفه ترازوی بهنفع بنیصدر و مجاهدین سنگین شود.
🔸 کار که به ترورهای تابستان ۶۰ رسید؛ نهضت آزادی و بازرگان هیچگاه حاضر نشدند ترورهای تابستانِ خونین را بدست سازمان مجاهدین خلق محکوم کنند.
✅ محکوم میکردند اما نامی از مجاهدین خلق نمیآوردند و تنها به صدور پیامهای تسلیت اکتفا میکردند. گویی انفجارها محصول ترکیدن کپسولهای گاز بود!
🔹 حتی وقتی امام پس از انفجار ۷ تیر و تکهتکه شدن بهشتی به بازرگان نهیب زد که «ای نمازخوانها» خط جدا کنید از منافقین، بازهم حاضر نشدند:
«شما بیایید و حسابتان را از این منافقین جدا کنید. نه اینکه بگویید که شما خشونت نکنید، آن وقت به من هم بگویید که شما خشونت نکنید! این معنایش این است که ما و آنها مثل هم هستیم! این منافقین بهدرد شما نخواهند خورد»
🔸 اما بازهم بازرگان هیچگاه نه مجاهدین خلق را سازمانی تروریستی و نه شخص رجوی را جنایتکار خواند. برای همین امام به منافقین لقب «فرزندان عزیز بازرگان» داد.
✅ دلیل حذف بازرگان ابراز نظرات مخالفِ قرائت رسمی نظام نبود. اگر به انتقاد و نظر مخالف باشد، نباید نامی از دکتر شریعتی در جمهوری اسلامی میماند. چرا که او تندترین منتقد برخی روحانیت و گاه علما بود. تا جایی که شهیدمطهری او را مروج «اسلام منهای روحانیت» میدانست. اما هنوز یکی از طولانیترین خیابانهای کشور به نام شریعتی است.
💢 اما چگونه میتوان در تهرانی خیابانی بنام بازرگان نامید درحالی که فرزندان معنوی او تابستان ۶۰، تهران را به خون کشیدند.
https://eitaa.com/mesagh
🔴 مساله تحریمها، توجیه دولتمردان و مسئولان ناکارآمد است
💬 #محمدرضا_بهزادیان
🔹 تصور بنده این است که کابینه دولت آقای حسن روحانی، از یک تیم اقتصادی هماهنگ و منسجم برخوردار نیست. به ویژه از ابتدای دوره دوم دولت روحانی شاهد هیچگونه طرح یا راهبردی در سطح کلان نبودیم که بتواند گره از مشکلات اقتصادی بگشاید.
🔸 دوره نخست دولت هم تمامی امیدها به توافق بینالمللی برجام گره خورد. در پرتو آن تصویر از اقتصادی ترسیم شد، که همه چیز سروسامان خواهد گرفت، اما متاسفانه هیچ پیشبینی برای وضعیتی غیر از آن در دستور کار قرار نگرفت.
✅ مساله تحریمها، یک توجیه بیشتر نیست که مدام از سوی دولتمردان و بعضا برخی مسئولان ناکارآمد شنیده میشود. اینکه تصور شود تنها تحریمها موجب شده که اقتصاد ایران به این روز بیفتد، اینگونه نیست.
🔹 خیلی از تحلیلگران نیز بارها گفتهاند، باید از سد خودتحریمیها عبور کرد و تحریمهای بیرونی چالش اصلی کشور نیست.
🔸 عمدتا عدم مدیریت نتیجهاش را در اقتصاد میبینیم. متاسفانه در سالی قرار گرفتهایم که در کنار تحریم یک بهانه دوم به نام کرونا هم ایجاد شده؛ اما بالاخره اقتصاد کشور با لحاظ تحریم باید از مدلهای بینالمللی پیروی کند، چون شیوع کرونا مختص به ایران که نیست.
✅ امروز در شرایطی هستیم که نمیتوانیم نفتمان را بفروشیم، نفس اقتصاد به صادرات بستگی دارد؛ به کسانی نیاز داریم که بتوانند کالاهای تولید داخل را در بازارهای خارجی بفروشند و ارز آوری داشته باشند، اما شما میبینید که بخش تجارت و بازرگانی تحت سختترین حملات وفشارها از سوی مسئولین اصلی کشور است و درنتیجه در آمار سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ٩٨ آمار صادرات کشور۴۵ درصد سقوط کرده است.
💢 حتی در مرداد ماه نسبت به تیرماه نیز شاهد کاهش صادرات هستیم. آنهم در شرایطی که کشور در تنگنای ارزی قرار دارد.
https://eitaa.com/mesagh
✡ تاکنون کسی توضیح نداده که مراد از خون سامی چیست و چه ترکیبی دارد، چنانکه خون آریایی نیز! و اینکه چگونه میتوان «خون» را با «فرهنگ» در رابطه قرار داد؟!
https://eitaa.com/mesagh
✡ با تعمیم زبانشناسی به مردمشناسی در فرضیههای نژادی، لغت سامی وارد نژادشناسی شده و سخن از نژاد سامی شد، در حالیکه اقوام ریشههای دیگری دارند تا زبانها!
https://eitaa.com/mesagh
✡ فرضیههای نژادی از ریشه نادرست است و نمیتوان انسانها را بخاطر تفاوت مشخصات جسمانی به نژادها ردهبندی كرده و آنرا به فرهنگ، تمدن و استعدادهای فکری تعمیم داد!
https://eitaa.com/mesagh
✡ ردیهای بر فرضیهٔ نژاد سامی (١)
1⃣ تا قرن ١٨میلادی در محافل فرهنگی اروپایغربی در زمینهٔ زبانشناسی نظر عمده این بود که در مطابقت با متن #تورات، پس از فرونشستن طوفان نوح و تا زمان ساختن برج بابل 👈 «تمام جهان را یک زبان و یک لغت بود… خداوند گفت اکنون نازل شویم و زبان ایشانرا در آنجا مشوّش سازیم تا سخن یکدیگر را نفهمند… خداوند لغت تمام اهل جهان را مشوش ساخت.» [سِفر پیدایش، باب١١] و از این زمان به زبانهای مختلف در جامعهٔ بشری سخن گفته میشود.
2⃣ در جریان رشد و توسعهٔ بررسیهای تاریخی و زبانشناسی در اروپا، زبانشناس آلمانی #لودویگ_فن_اشلتسر در سال ١٧٧١ با توجه به وجود شباهتها و تفاوتها در گروههای زبانی دو گروه زبانهای خویشاوند «سامی» و «یافثی» را نامگذاری کرد. اشلتسر با این پیشنهاد برای نخستینبار اصطلاح (زبانهای) #سامی را در تقسیمبندی گروههای زبانهای خویشاوند به کار برد.
3⃣ نامگذاری #سامی در زبانشناسی بهسرعت متداول گردید و تا امروز هم باقی مانده است. همراه با مفهوم سامی در زبانشناسی، نام زبانهای خویشاوند هند و اروپایی، هند و ژرمنی، و #آریایی نیز وارد علوم اجتماعی شد.
4⃣ گروه زبانهای آسیایی که اشلتسر آنرا گروه زبانی «یافثی» نامیده بود، رفتهرفته در آثار زبانشناسان دورهٔ روشنفکری اروپا و اومانیستها بهنام گروه زبانهای #هند_و_اروپایی، یا هند و ژرمنی خوانده شد.
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
https://eitaa.com/mesagh
✡ ردیهای بر فرضیهی نژاد سامی (۴)
1⃣ از دید عدهای، #عربستان موطن اولیهٔ #سامیان بوده و بهنظر برخی دیگر #فلات_پامیر که در آنجا سامیان در تماس نزدیک با #آریاها زندگی میکردند و سپس از آنجا از طریق جنوب دریای خزر به جنوبغربی مهاجرت کردهاند! به این ترتیب عربستان یا آفریقا نمیتوانسته خاستگاه اولیه سامیان باشد، بلکه طبق این نظر «سامیان» و «آریاها» هموطن بودهاند و شاید چون نزدیکِ هم زندگی میکردهاند روابطی هم داشتهاند.
2⃣ خیالپردازی نه فقط در باب خاستگاه اولیهٔ «سامیان» همچون خاستگاه #آریاها حد و حدودی نمیشناسد، بلکه پارهای از صاحبنظران به رسم خطوط مهاجرت قومی «سامی» و مناسبات دوستانهاش با قوم «هند و ژرمن» نیز پرداختهاند!!
3⃣ نوشتهاند: این دو قوم [سامی و ژرمن] در زمانهای تاریخی دور تقریباً در جنوبشرقی یا مرکز اروپا یک قوم و یک زبان بودند. بعداً سامیها جدا شدند و به طرف آسیای صغیر و سوریه غربی و سرزمینهای میان دریای مدیترانه و فرات و سرزمین آمور رفتند.
4⃣ این نظر مقدمهٔ «همنژاد» دانستن سامیان و آریاها بود. در فرضیههای نژادی، #نژاد_سفید بهعنوان #نژاد_برتر به دو گروه #آریایی و #سامی تقسیم میشود. «بلونچلی» نژاد سفید را به دو بخش آریایی و سامی تقسیم کرد و سامیان را تنها گروه و قومی دانست که در داشتن تفاوت و اختلاف فاحش با نژادهای پست [سیاهان، زردها، سرخها و…] با آریاییها قابل مقایسهاند!
5⃣ در مقابله با نظرات نژادی که «آریا»ها و «سامی»ها را بر پایهٔ صفات نژادی (شکل بینی، جمجمه و…) از هم جدا میکنند، نظریهپردازانی هم هستند که معتقدند #آریا و #سامی از نظر صفات نژادی با هم اختلافی نداشته و ندارند و در چارچوب نژاد سفید بر سایر «نژادها»ی انسانی برتری دارند!!
6⃣ اما امروزه بررسیهای علمی نشان میدهد که تقسیم گروههای انسانی به نژادهای پست و برتر و سپس تقسیم نژاد سفید به آریا و سامی به کمک زبانشناسی در حقیقت یک ردهبندی #سیاسی با مقاصد اقتصادی #طبقاتی و #استعماری است و پایه و اساسی در علوم طبیعی، علوم اجتماعی و تاریخ ندارد.
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
https://eitaa.com/mesagh
✡ ردیهای بر فرضیهٔ نژاد سامی (٢)
1⃣ به نامگذاریِ #زبانهای_سامی توسط اشلتسر ایرادهای فراوان گرفته شده است. یکی اینکه فهرست اسامی قبایل و اقوامی که امروزه زبانشناسان در گروه زبانهای سامی قرار میدهند با فهرست اسامی قبایل و اقوامی که در #تورات بهعنوان اولاد و احفاد #سام نام برده شدهاند، مطابقت ندارند و پارهای از اقوام و قبایل که در گروه زبانهای سامی قرار داده میشوند، در تورات جزء اولاد حام (فرزند دیگرِ نوح) آمدهاند.
2⃣ این نشان میدهد که نمیتوان فهرست قبایل تورات را هم از نظر خویشاوندی قومی و هم از نظر خویشاوندی زبانی یکی دانست و به کار برد، زیرا این ردهبندی نه از نظر قومی و مردمشناسی و نه از نظر زبانشناسی بلکه از نظر تاریخی ـ سیاسی تنظیم شده است.
3⃣ باید به این نکات افزود که در باب ١٠ سِفر پیدایش تعداد زیادی زبانهای مرده یا زبانهایی که در همان زمان بدان صحبت میشد ذکر نشدهاند (و از وجود آنها در دورههای جدید مطلع شدهایم) اما از نظر زبانشناسی تمام اینها جزء زبانهای سامی محسوب میشوند.
4⃣ با آمیختن و تعمیم زبانشناسی به مردمشناسی در چارچوب #فرضیههای_نژادی، لغت و مفهوم #سامی نیز رفته رفته مانند کلمه و مفهوم #آریا از زبانشناسی وارد مردمشناسی و نژادشناسی شد و بهتدریج سخن از #اقوام_سامی و #نژاد_سامی به میان آمد در حالیکه اقوام ریشههای دیگری دارند تا زبانها و تمام آنهایی که در یک گروه فامیل زبانی هستند، خویشاوند قومی نیستند.
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
https://eitaa.com/mesagh
✡ برطبق بررسیهای علمی، تقسیم انسانها به نژادهای پست و برتر و تقسیم نژاد سفید به آریا و سامی یک تقسیمبندی سیاسی با مقاصد استعماری است و پایه و اساسی ندارد!
https://eitaa.com/mesagh
✡ ردیهای بر فرضیهی نژاد سامی (٣)
1⃣ در قرون ١٨ و ١٩ کوشش شد یک مقایسهٔ زبانشناسی علمی با روش و نمونه هند و ژرمنی انجام گیرد و از این امر همانطور که در مورد اجداد اولیهٔ هند و ژرمنها رخ داده، موطن اولیهٔ سامیان را نیز تعیین کنند.
2⃣ درهم بودن و اختلافنظر فاحشی که در باب #وطن_اولیه سامیان وجود دارد، نشان میدهد که چگونه مانند کوشش صاحبنظران در یافتن وطن اولیه برای #آریاها بهدنبال تصورات و اعتقادهای سیاسی در چارچوب #فرضیههای_نژادی (اثبات وجود نژاد برتر)، در این مورد نیز نظریهپردازان با تعمیم فرضیههای زبانشناسی به مردمشناسی و تاریخ، در پی یافتن محل اقامت اولیه برای قوم اولیهٔ سامی برآمدهاند و به هیچ نتیجهٔ علمی و مستندی هم نرسیدهاند.
3⃣ وطن اولیهٔ سامیان از جنوب اسپانیا و آفریقا و از عربستان، بابل، و ارمنستان تا فلات پامیر و سرزمینهای آسیای مرکزی نزدیک سیحون و جیحون جستجو شده و تاکنون نیز مانند وطن اولیهٔ «آریاهای اولیه» پیدا نشده است!
4⃣ بهنظر #جیمز_مونتگومری، سرزمین سامیان در تمدنهای باستانی در درّههای دجله و فرات و سوریه و فلسطین و بهمانند کمربندی در صحرای شمال عربستان قرار دارد. عربستان محل ذخیرهی نژاد سامی است که فرهنگش را با خون سامی تازه میسازد و تکرار میکند.
5⃣ این سخنان را در بسیاری از کتب میتوان یافت، اما تاکنون کسی توضیح نداده که مراد از #خون_سامی چیست و این خون چه ترکیبی دارد، چنانکه دربارهٔ #خون_آریایی نیز تاکنون توضیحی داده نشده! و باز هم این سؤال که: چگونه میتوان «خون» را با «فرهنگ» در رابطه قرار داد؟! بدون پاسخ مانده است.
6⃣ این استدلالات شبیه همان است که دربارهٔ #انسان_اولیه و #نژاد_آریا عنوان شده و میشود. آیا این نژاد انسانی (سامیان) در عربستان پا از عدم به وجود گذاشته بودند و خلقت در این سرزمین صورت گرفته بوده؟! یا اینکه این گروه از سرزمین دیگری بدانجا آمده بودند؟!
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
https://eitaa.com/mesagh
✡ متن کامل آخرین قسمت از سلسله مقالات «شناخت کریشنامورتی» را که به ماجرای سفرها، رسوایی و مرگ او میپردازد، در لینک زیر مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/false-mysticism/12029
https://eitaa.com/mesagh