هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 یوسف اباذری | هشدار پیرامون انقلاب جنسی در ایران
سوژه نئولیبرالیسم سوژه خوشگذران، لذتطلب، منفعت طلب ، نفعجوی فردگرایی است که میبایست در یک رقابت وحشیانه خودش رو نجات بدهد..!
«پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات»
سال 1397
هدایت شده از mesaghمیثاق
نظام سرمایهداری غلط است(رهبر معظم انقلاب ).mp3
2.59M
🎙#دادکست | قسمت شانزدهم
🗂موضوع: سرمایهداری حتی به نفع سرمایهداران نیست!!!
مقام معظم رهبری
تهیهکننده: رادیوسِداد
📻
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس هلندی:
📍ایران دارایِ ابزاری است که به تهدیدها تحقق میبخشد از این روی من به هیچوجه آنها را دستِ کم نمیگیرم...
#هلندی
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ اسلامهراسی؛ چگونه به یک بلای جهانی تبدیل شد؟
مسلمانان پیش از انقلاب ۱۹۷۹ ایران در کشورهای غربی زندگی میکردند، تعداد آنها نسبتاً کم بود. آنها به عنوان مسلمان هیچ گونه هویت یا تشخص گستردهای نداشتند. اعراب و مسلمانان عمدتاً بر اساس کشور یا پیشینه قومی خود – مصری، لبنانی و غیره – به جای مذهبشان شناسایی میشدند و تعداد کمی مساجد در ایالات متحده وجود داشت.
پیش از انقلاب ایران، اسلام و سیاست مسلمانان عمدتاً ناشناخته بود، انقلاب اسلامی ایران و ظهور مجدد اسلام در سیاست، کاملاً غیرمنتظره بود. ندای آیت الله خمینی برای صدور انقلاب اسلامی خود به دریچهای تبدیل شد که از طریق آن دولتهای غربی و بسیاری از شهروندان آنها که چیزی از اسلام نمیدانستند، با اسلام و مسلمانان مواجه شدند.
🔗ادامه مطلب:
https://syaaq.com/19385
🏷 #اقوام #ملت_دین #آمریکا #اروپا #اسلام_سیاسی #اسلام_هراسی #برخورد_تمدنها
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این برنامه رو تقدیم کردیم به برو بچه های تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمون.😍
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از بس اتفاق تو اتفاق بود خودمون هم میگم اتفاق بود!!!😉
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بطور کاملا اتفاقی فرانسه اجازه گردهمایی به منافقین رو امسال نمیده!!!
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این قضیه از شاید برای شما اتفاق بیفتد هم کلید اسرار تر بود!!!😬
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه (وصیتنامه امام علی علیه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام) - (بخش چهارم)
🔹پسرم آگاه باش احدى از وجود خداوند چنانكه پيامبر - صلّى الله عليه و آله - خبر داده خبر نداده است، پس به پيشوايى آن حضرت راضى باش، و براى رسيدن به منزل نجات، رهبريش را بپذير، كه من از نصيحت به تو كوتاهى نكردم، و تو در انديشهات نسبت به صلاح خود هر چند بكوشى به ميزان انديشهاى كه من در باره تو دارم نخواهى رسيد. پسرم معلومت باد اگر براى پروردگارت شريكى بود، پيامبران آن شريك به سويت مىآمدند، و آثار ملك و سلطنت او را ديده، و به افعال و صفاتش آشنا مىشدى، اما او خدايى يگانه است، همان گونه كه خود را وصف نموده، كسى در حكمرانيش با او ضديّت نمىكند، هرگز از بين نمىرود، و هميشه وجود داشته،
🔹اوّل است پيش از همه اشياء و او را اوليّتى نيست، و آخر است بعد از همه اشياء و او را نهايتى نمىباشد، بزرگتر از آن است كه ربوبيّتش به احاطه دل و ديده ثابت گردد، چون به اين حقيقت آگاه شدى در بندگى بكوش چنانكه شايسته مانند توست كه كوچك منزلت و فقير و كم قدرت و بسيار ضعيف است، و در طلب طاعت، و در ترس از عقوبت، و بيمناكى از خشم شديدا به پروردگار خود نيازمند است، زيرا چنين پروردگارى جز به خوبى تو را فرمان نداده، و جز از زشتى باز نداشته است. پسرم تو را از دنيا و وضع آن و از بين رفتن و دست به دست شدنش آگاه كردم، و از آخرت و آنچه براى اهلش در آنجا آماده شده خبر دادم، و براى تو در رابطه با هر دو جهان مثلها زدم تا به آنها پند گيرى و بر اصول آن گام بردارى.
🔹داستان آنان كه دنيا را آزمودهاند داستان مسافرانى است كه در جايى خراب و همراه با قحطى و تنگى منزل گرفتهاند و عزم رفتن به منطقهاى پر نعمت و لذت و محلّى سر سبز و خرم نمودهاند، رنج راه، و فراق يار، و سختى سفر، و ناگوارى طعام را تحمل كرده، تا به خانه فراخ، و منزلگاه امنشان در آيند، بنا بر اين از آن همه سختىها دردى نمى چشند، و خرج اين سفر را خسارت نمى بينند، و چيزى نزد آنان از آنچه وجودشان را به منزل هميشگى و جاويدشان نزديك كند محبوبتر نيست. و مثل مردمى كه مغرور به دنيا شدند مثل مسافرانى است كه در منزلى آباد و پر نعمت بودند و از آنجا به سوى محلى خشك و خراب و بىآب و گياه بار سفر بندند، پس چيزى نزد آنان ناخوشايندتر و سختتر از جدايى از آنچه در آن بودند و رسيدن به جايى كه به جانب آن روى مىآورند و بدان جا مىرسند نيست. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_علی #اميرالمؤمنين
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️فداکاران و جانبازان در راه اسلام
🔹من از همه شما جوان های عزیزم و از همه کسانی که در راه اسلام دارند فداکاری میکنند، در راه اسلام دارند جانبازی میکنند، همه چیز خودشان را گذاشتند برای اسلام، من تشکر میکنم و تشکر من چیزی نیست، خدای تبارک و تعالی تشکر میکند.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۲/۰۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️برگرفته از کتاب شریف اقبال الاعمال
🔹«در روایات وارده از راویان مورد اعتماد دیدم که هر روز از روزهای هفته، حامی خاصی از معصومین علیهم السلام دارد که در برابر خطرات، از انسان دفاع نموده و انسان را بر سر سفره احسان خود میهمان میکند. شنبه: رسول خدا صلی الله علیه و آله، یکشنبه: مولا علی علیه السلام، دوشنبه: امام حسن و حسین علیهما السلام، سهشنبه: مولا علی بن الحسین و امام باقر و صادق علیهم السلام،
🔹چهارشنبه: مولا حضرت موسی بن جعفر و علی بن موسی الرضا و امام جواد و هادی علیهم السلام، پنجشنبه: مولا امام حسن عسکری علیه السلام و روز جمعه: مولایمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف. اینک که هر روز، دستگیر و مدافع خاصی از بیمها دارد، مجموع آنها دستگیران سال خواهند بود؛ بنابراین به عنایت خداوندگار لطیف اعتماد کن که چگونه خاصان و ملازمان درگاه شریفش را پناهگاه و مدافع تو قرار داده است» .
📕 #اقبال_الاعمال، سید ابن طاووس (مورد توصیه آیت الله بهجت) ج ۱، ص ۷۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#اهل_بیت
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢مهارت های ضروری در سبك زندگی اسلامی (بخش ششم و پایانی)
💠ديگر مهارت های ضروری در سبک زندگی اسلامی
🔹در آموزه های وحيانی اسلام به مهارت های تفکر خلاق برای تحقق تفکر مثبت، يادگيری فعال با جستجوی اطلاعات جديد، ابراز خود در ميان جامعه، تشخيص حق انتخاب های ديگر برای تصميم گيری و تشخيص راه حل های جديد برای مشکلات توجه شده است. از آنجا که اين نوع تفکر، هم به مسئله و هم به تصميم گيری های مناسب کمک می کند، اسلام به آن توجه خاصی مبذول داشته است. با استفاده از اين نوع تفکر، راه حل های مختلف مسئله و پيامدهاى هر يک از آنها بررسی می شوند.
🔹مهارت تصميم گيری از ديگر مهارت ها در سبک زندگی اسلامی است. خداوند به پيامبر (ص) آموزش می دهد که چگونه تصميم گيری کند. چنان که می فرمايد: به [برکت] رحمت الهی، با آنان نرمخو [و پر مهر] شدی و اگر تندخو و سخت دل بودی قطعاً از پيرامون تو پراکنده می شدند. پس، از آنان در گذر و برايشان آمرزش بخواه و در کار[ها] با آنان مشورت کن و چون تصميم گرفتی بر خدا توکل کن، زيرا خداوند توکل کنندگان را دوست می دارد. (آل عمران، آيه ۱۵۹). از اين آيه و آيات ديگر به دست می آيد که تصميم گيری بايد فعالانه بر مبنای آگاهی از حقايق و ارزيابی دقيق موقعيت ها باشد که از طريق مشاوره و مانند آنها به دست می آيد.
🔹همچنين تصميم گيری بايد به قصد تعيين اهداف واقع بينانه انجام گيرد و در آن برنامه ريزی و نيز پذيرش مسئوليت اعمال خود مورد تاکيد قرار گيرد. از اين رو سخن از عزم و تصميم است. البته بايد آمادگی برای تغيير دادن تصميم ها برای انطباق با موقعيت های جديد نيز در دستور کار قرار گيرد؛ چنان که خداوند در آيه ۱۶ سوره انفال برای نمونه درباره عقب نشينی تاکتيکی به عنوان يک ساز و کار سخن به ميان می آورد. مهارت تفکر انتقادی نيز در آموزه های قرآنی مورد تاکيد است.
🔹اينکه انسان نسبت به تاثيرات اجتماعی و فرهنگی بر ارزشها، نگرشها و رفتار، ادراک داشته باشد و نسبت به نابرابری ها، پيشداوری ها و بی عدالتی ها آگاه باشد و بداند که ديگران هميشه درست نمی گويند و خود بايد در برابر اعمال و رفتار و گفتارش مسئول و پاسخگو باشد (اسراء، آيه ۳۶؛ ق، آيه ۱۸) تفکر انتقادی به عنوان يک مهارت، هر چند به معناى توانايى تحليل اطلاعات و تجارب است، اما آموزش اين مهارت، شخص به ويژه نوجوانان را قادر می سازد تا در برخورد با ارزش ها، فشار گروه و رسانه های گروهی مقاومت کنند و از آسيب های ناشی از آن در امان بمانند. مهارت مقابله با اضطراب، نيز مهارتی است که در آيات قرآنی بيان شده است. ما در بخش مهارت مقابله با هيجانات به آن اشاره داشتيم.
🔹اينکه انسان بداند چگونه در موقعيت هايی که قابل تغيير نيستند خودش را مهار و مديريت کند و در مقابل فشارها و موقعيت های دشوار چون فقدان، طرد و انتقاد، خود را مديريت کند، و بدون استفاده از مواد به آرام کردن خويش بپردازد و فشار را با صبر و حلم بکاهد و بر مشکل نيفزايد، و وقت شناس باشد و آن را تنظيم و مديريت نمايد، از اموری است که در آيات و روايات به آن اشاره شده است. به هر حال توانايى مقابله با استرس و اضطراب و دل نگرانی و تشويش از اصول اساسی است که در زندگی بايد اين مهارت را آموخت؛ زيرا اين توانايى که شامل شناخت استرس های مختلف زندگی و تاثير آنها بر فرد، و نيز شناسايی منابع استرس و نحوه تاثير آن بر انسان است، فرد را قادر می سازد تا با اعمال و موضع گيری های خود فشار و استرس را کاهش دهد.
برگرفته از روزنامه كيهان، شماره ۲۱۲۰۴ به تاريخ، ص ۸ (معارف)
منبع؛ وبسایت پژوهه
#زندگی #مهارت_زندگی
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️روشن شدن حقایق در چالش با غرب بر سر موضوع هستهای
🔹چالشی که بیست سال است ما با دشمنانمان بر سر قضیّهی هستهای داریم، حقایقی را هم روشن کرد؛ اوّلین حقیقت این است که توانایی و استعداد خارقالعادهی جوانهای ما را نشان داد. این چیزهایی که امروز دیده شد ـ و البتّه آنچه واقعیّت دارد بیش از اینها است ـ همه در حال تحریم انجام گرفته، در حال تهدید انجام گرفته. دائماً دانشمندان ما تهدید شدند، دانشمندان ما ترور شدند؛
🔹بعضیها ترور شدند، بعضیها تهدید به ترور شدند، در عین حال این پیشرفتها حاصل شده. پس ما از لحاظ منابع انسانی فوقالعادهایم. ما از لحاظ منابع انسانی از بسیاری از کشورهای دنیا و از متوسّط دنیا بسیار بالاتریم، جلوتریم؛ این در بخشهای دیگر هم نشان داده شده بود؛ در قضیّهی اتمی، در این صنعت هستهای، کاملاً نشان داده شد. این یک حقیقت.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢گستره عفاف (بخش ششم)
🔸در این نوشتار برآنیم که ثمرات و نتایج #عفت_ورزی را در جامعه مورد بررسی قرار داده، و با نگاهی به عوامل سیر نزولی توجه به فرهنگ #عفاف و #حجاب، راهکارهای اجرایی که باعث رشد و ترویج این فرهنگ در جامعه می شود را ارائه دهیم.
💠علل کم توجهی به عفاف و حجاب در جامعه اسلامی (۲)
4⃣ترویج تساهل و تسامح؛ افرادی که #حجاب را قید و بندی برای خود احساس کرده، و مراعات آن را با آزادی مادی و جسمی خود سازگار نمی دانند، و به دنبال راحتی و آسان بودن زندگی از نظر خود می باشند، خیلی زود به افکار و عقاید #دشمن که در این زمینه القاء می شود، گرایش پیدا می کنند.
5⃣خلأ الگوهای مناسب فرهنگی؛ #دشمن از این خلأ فرهنگی سود جسته و با ترویج الگوهای مصرفی، بی بندوباری در میان جوانان و نوجوانان کوشیده است قبح بسیاری از مسائل غیر اخلاقی را از بین ببرد.
6⃣بالا رفتن سن ازدواج؛ بالا رفتن سن ازدواج، رعایت حجاب و عفاف را مشکل میکند. مسائلی از قبیل بالا رفتن خواسته های خانواده طرفین، نبودن درآمد، شغل و مسکن مناسب، سبب شده است که جوانان بعضا موفق به ازدواج و همسر گزینی نشوند؛ و مسلم است که بالا رفتن سن ازدواج، بر پایین آمدن سطح حجاب و عفاف، و برعکس، بی بندوباری و بی عفتی بر بالا رفتن سن ازدواج اثر متقابل می گذارد.
7⃣عقب نشینی نیروهای مذهبی به دلیل عدم بکارگیری روش صحیح در اجرای احکام؛ افراط و تفریط هایی که به دلیل عدم بکارگیری روش های صحیح و منطقی در اجرای احکام و عمل به #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر بعضاً اتفاق افتاده، دستاویزی برای #دشمن علیه نیروهای متدین شده و باعث گردیده که آنها را نیروهای خشونت طلب معرفی کند. این امر بعضاً باعث عقب نشینی نیروهای متدین گردیده، که نیاز است با انجام اقدامات درست در این زمینه، خلأهای پیش آمده جبران گردد. #ادامه_دارد...
منبع: تبیان
#عفاف #عفت #حجاب
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️انتقاد غیر توطئه است
🔹من که یک وقت میگویم که مثلًا این طور صحبت ها نباید بشود، این طور حرفها نباید در کجا گفته بشود، نمی گویم که اختناق است؛ هر چه می خواهند بگویند و هر چه می خواهند انتقاد کنند، #انتقاد غیر #توطئه است. لحن توطئه با لحن انتقاد فرق دارد. انتقاد از اموری است که سازنده است. مباحثه علمی همان طوری که علوم اسلامی بی مباحثه نمیرسد به مقصد، امور سیاسی هم بی مباحثه نمیرسد به مقصد؛ مباحثه می خواهد، اشکال میخواهد، رد و بدل می خواهد، این را هیچ کس جلویش را نمیگیرد.
🔹لکن یک وقت لحن، لحن انتقاد نیست، لحن، لحن تضعیف جمهوری اسلامی است، و لو اینکه دیکته کردند به او دادند، نفهمد که این طوری است، لحن، این لحن است، ما با این لحن مخالفیم؛ این لحن، آزاد نیست. توطئه آزاد نیست، انتقاد آزاد است. انتقاد کنند، اما توطئه کردن و دنبال این باشند که تضعیف کنند جمهوری اسلامی را، تضعیف کنند ارگان های این جمهوری را، آن است که دست در کار است، و ماورای او دست هایی است که گرداننده هستند.
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۳/۰۲
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢از ديدگاه قرآن و روايات چگونه می توان ثابت کرد انسان دو جنبه «جسمانی» و «روحانی» دارد و منحصر به جسم و مادّه نیست؟
🔹 #روحانيّت_انسان يكى از مسائلى است كه از ديرباز فكر بشر را به خود مشغول ساخته است. توجّه به اين مسئله باعث شده كه موضوع روحانيّت انسان در فلسفه، فرهنگ و هنر نيز جایگاه خاصى پيدا كند. همچنين در #قرآن و #حديث بارها بدان اشاره شده و در فلسفه اسلامى نيز اين مسئله مطرح بوده است. در اينجا به گوشه اى از آنچه در «قرآن» و «حديث» در اين باره آمده است، مى پردازيم: #انسان موجودى دو جانبه است كه در ميانه دو جهان مادّه و مجرّدات قرار دارد و داراى روح و جسم است. از جانب #روح، متعالى است و دست بر آسمان دارد و از سوى #جسم، متسافل است و بر زمين دست نهاده است.
🔹 #قرآن پس از آن كه مراحل آفرينش انسان را ـ در دوران جنينى ـ وصف مى كند، در مراحل پى در پى او را به جايى مى رساند كه از جهان مادّه فراتر رفته و روح متعالى در او دميده مى شود: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ - ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ - ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَاماً فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْماً...؛ [۱] و ما #انسان را از عصاره اى از گِل آفریدیم - سپس او را نطفه اى در قرارگاهِ مطمئن [رَحِم] قرار دادیم - سپس نطفه را بصورت علقه [خون بسته]، و علقه را بصورت مضغه [چیزى شبیه گوشت جویده شده]، و مضغه را بصورت استخوانهایى درآوردیم؛ و بر استخوان ها گوشت پوشاندیم...».
🔹«قرآن» تا اينجا مراحل وجود مادّى انسان را مطرح مى كند، آن گاه مى فرمايد: «...ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ؛ [۲] ...سپس آن را آفرینش تازه اى بخشیدیم؛ پس بزرگ و پر برکت است خدایى که بهترین آفرینندگان است!». اين آفرينش ديگر، همان #روح_انسان است كه پس از گذشت چهار ماه ـ دوران جنين ـ بر او دميده مى شود. در آيه ديگرى نيز به اين دو مرحله آفرينش اشاره شده است: «وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِن طِينٍ - ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلَالَةٍ مِّن مَّاءٍ مَّهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ...؛ [۳] آفرینش #انسان را از گِل آغاز کرد - سپس نسل او را از عصاره اى از آب ناچیز و بى قدر آفرید - سپس [اندام] او را نظام بخشید و از روح خویش [روحى شریف و برجسته] در وى دمید...».
🔹نكته جالب در اين آيه آن است كه #روح دميده شده در انسان از سِنخ #عالَم_ملكوت معرفى مى شود، «مِن رُّوحِهِ» و به خود پروردگار نسبت داده مى شود و نشان مى دهد كه روح فراتر از سنخ ماديات است. امام صادق (علیه السلام) در اين زمينه مى فرمايد: «إِنَّ اللهَ خَلَقَ خَلْقاً وَ خَلَقَ رُوحاً ثُمَّ أَمَرَ مَلَكاً فَنَفَخَ فِيه...؛ [۴] خداوند آفريده اى آفريد و روحى آفريد، سپس فرشته اى را دستور داد تا #روح را در آفريده بدمد...». #انسان از ديدگاه «قرآن» آفريده اى است كه از #جسم و #روح به وجود آمده است، ابتدا كالبدى آفريده شده و سپس روان جاويد در آن دميده شده است. از ديدگاه فلسفه، انسان يك موجود مادّى محض نيست. يعنى #انسان به همين پديده جسمانى كه از گوشت و پوست و استخوان و عضلات تشكيل يافته است منحصر نمى شود، بلكه وجودى والاتر دارد كه او را در مرتبه اى فراتر از جهان مادّه قرار مى دهد، و از چارچوپ جسمانى محض خارج مى كند. [۵]
پی نوشتها؛
[۱] سوره مؤمنون، آیات ۱۲ الی ۱۴
[۲] همان، آيه ۱۴
[۳] سوره سجده، آیات ۷ الی ۹
[۴] التوحيد، ابن بابويه، جامعه مدرسين، چ اول، ص ۱۷۲؛ بحار الأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ دوم، ج ۵۸، ص ۳۲
[۵] براى توضيح و تفصيل بيشتر رجوع كنيد به: الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، صدر المتألهين، دار احياء التراث، چ سوم، ج ۸، ص ۲۹۵؛ مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، دار احياء التراث العربى، چ سوم، ج ۲۱، ص ۳۹۱ ذيل آيه «و يسألونک عن الروح...»؛ الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، انتشارات اسلامى، چ پنجم، ج ۱، ص ۳۶۵ الی ۳۶۹ و ج ۱۰، ص ۱۱۸
📕علوم قرآنی، معرفت، محمد هادی، موسسه فرهنگی انتشاراتی التمهید، قم، ۱۳۸۱ش، ص ۱۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#انسان
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره)
🔸پرسش: به نظر جنابعالی در چه شرایطی دعا مستجاب است؟
🔹پاسخ: بسمهتعالی، شرط استجابت دعا ترک معصیت است؛ [خداوند متعال میفرماید:] «أوفوا بعهدی أُوف بعهدکم؛ وفا کنید به عهد من تا من نیز به عهد با شما وفا کنم»، «فاذکرونی أذکرکم؛ یاد کنید مرا تا یاد کنم شما را» و «أدعونی أستجب لکم؛ بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را» گاهی مصلحت در غیر تعجیل است و گاهی مصلحت در تبدیل به احسن است؛ داعی خیال میکند مستجاب نشده است و اهل یقین میفهمند.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امام حسین عليه السلام:
🔸«نَحْنُ حِزْبُ اللهِ الْغالِبُونَ، وَ عِتْرَةُ رَسُولِ اللهِ صلی الله عليه و آله الاَْقْرَبُونَ، وَ اَهْلُ بَيْتِهِ الطَّيِّبُونَ، وَ أَحَدُالثَّقَلَيْنِ الَّذينَ جَعَلَنا رَسُولُ اللهِ ثانِىَ كِتابِ اللهِ...»
🔹«ما حزب الله پيروزيم، و عترت نزديكتر رسول خدا صلی الله علیه و آله، و خاندان پاك اوييم، و ما يكى از دو وزنه سنگينيم كه رسول خدا ما را همتاى كتاب خدا قرار داده است».
📕احتجاج طبرسى، ۲۲۹؛ وسائل الشيعه، ج ۱۸، ص ۱۴۴
#امام_حسين
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢خداوند در «قرآن» از چه روش هایی برای اثبات «معاد» استفاده كرده است؟ (بخش اول)
💠يكی از بحث هایی كه درباره #معاد مطرح می شود راه های اثبات آن است. خداوند متعال در #قرآن_مجيد، «معاد» را از شش راه اثبات كرده؛ كه به طور فشرده به آن مى پردازيم:
1⃣«بيدارى پس از خواب»
🔹در آيات مربوط به «اصحاب كهف» از این روش برای اثبات معاد استفاده شده است. توضیح اینکه عدّه اى از مشركان در عصر پيامبر (ص) از زنده شدن دوباره انسان با همين جسم خاكى تعجّب كرده، و حتّى گوينده اين سخن را ديوانه و يا افترازننده به خدا مى شمردند: «أَفْتَرَى عَلَى اللهِ كَذِباً أَمْ بِهِ جِنَّةٌ» [۱] #قرآن_مجيد با بيان داستان بيدار كردن اصحاب كهف پس از آن خوابِ طولانى، صحنه اى از معاد را براى آنها به تصوير كشيد.
2⃣«حيات و مرگ گياهان»
🔹در آيه شريفه ۵ سوره «حجّ» مى خوانيم: «وَ تَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ»؛ (زمين را [در فصل زمستان] خشك و مرده مى بينى؛ امّا هنگامى كه آبِ باران بر آن فرو مى فرستيم، به جنبش در مى آيد و رويش مى كند، و از هر نوع گياهان بهجت انگيز مى روياند). و در ادامه، در آيه ۶ و ۷ همان سوره مى فرمايد: «ذَلِكَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ يُحْىِ الْمَوْتَى وَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ - وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا وَ أَنَّ اللهَ يَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ»؛ (اين به خاطر آن است كه [بدانيد] خداوند حقّ است، و اوست كه مردگان را زنده مى كند، و بر هر چيزى تواناست - و اينكه رستاخيز آمدنى است، و شكّى در آن نيست؛ و خداوند تمام كسانى را كه در قبرها هستند زنده مى كند).
🔹چه تفاوتى ميان مرگ و حيات در عالَم گياهان و درختان با زندگى و مرگ در عالَم انسان هاست؟ انسانى كه هر ساله مرگ و حياتِ مجدّدِ گياهان و درختان را مشاهده مى كند و اگر [مثلاً] شصت سال عمر كند، شصت بار شاهد اين صحنه مرگ و حيات نو هست، چطور آن را انكار مى كند، و به طرفدارانِ آن نسبت جنون و كذب مى دهد؟ اگر انسان چشمان خود را باز كند و قدرت بى نهايت خداوند و نمونه هاى عينى صحنه هاى قيامت را تماشا نمايد، از عجايب خلقت، كه «قرآن مجيد» به آن اشاره مى كند، و اينكه خداوند متعال از يك زمين و يك آب و يك هوا انواع گياهان و درختان با خواصّ و ميوه هاى گوناگون مى آفريند، پی به قدرت خدا می برد. امروز دانشمندان چند هزار گياه دارويى كشف كرده اند، كه هر كدام تركيبات مختلف دارويى دارد و همه اينها از آب و هوا و زمينِ واحد است. در ريشه هر يك از اين گياهان، آزمايشگاه عجيبى وجود دارد كه دارويى با خاصيّت ويژه تحويل مى دهد.
3⃣«تكامل جنين در شكم مادر»
🔹يكى از راه هاى اثبات معاد استناد به مراحل مختلف رشد جنين در شكم مادر است كه در آيات متعدّدى از «قرآن مجيد» به چشم مى خورد. به آيه ۵ سوره «حجّ» توجّه فرماييد: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِى رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِّنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَ غَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَ نُقِرُّ فِى الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمّىً ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً»؛ (اى مردم! اگر در رستاخيز شكّى داريد، [به اين نكته توجّه كنيد كه] ما شما را از خاك آفريديم، سپس از نطفه، و بعد از خون بسته شده، سپس از «مضغه» [چيزى شبيه گوشت جويده شده]، كه بعضى داراى شكل و خلقت است و بعضى بدون شكل؛ تا براى شما روشن سازيم [كه بر هر چيز قادريم]، و جنين هايى را كه بخواهيم تا مدّت معيّنى در رَحِم [مادران] نگاه مى داريم؛ [و آنچه را بخواهيم ساقط مى كنيم] بعد شما را به صورت طفلى بيرون مى آوريم). اى انسان! تو در شكم مادر هر روز رستاخيزى داشته اى، حال چگونه منكر معادى؟ اگر كتاب هايى كه درباره خلقت انسان در شكم مادر و حالات جنين نوشته شده مطالعه كنيد، از قدرت و عظمت پروردگار حيران مى شويد. آرى! اگر در رستاخيز انسان ترديد داريد در آفرينش جنين مطالعه كنيد. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] سوره سبأ، آیه۸
📕داستان ياران، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابيطالب(ع)، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ اول، ص ۷۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#معاد #قيامت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️روشن شدن حقایق در چالش با غرب بر سر موضوع هستهای
🔹چالشی که بیست سال است ما با دشمنانمان بر سر قضیّهی هستهای داریم، حقایقی را هم روشن کرد... حقیقت دیگری که دیده شد، منطق غیر انسانی و غیر منصفانه و زورگویانهی مخالفین ما بود. زور میگویند؛ یعنی فراتر از قراردادهای پادمانی رایج در دنیا از کشور ما توقّعات دارند و زورگویی میکنند: «فلان کار را نکنید، فلان کار را نکنید، از سطح زمین فراتر و آنطرفتر نروید برای تشکیلاتتان»؛ خب چرا؟ اگر شما مرض ندارید، غرض ندارید، تهدید نمیخواهید بکنید، چرا میترسید از اینکه ما در فلان نقطهی آسیبناپذیر تأسیسات داشته باشیم؟ منطق غیر انسانی آنها و غیر منصفانهی آنها آشکار شد؛ این هم یک حقیقت بود که در این چالش دیده شد.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢گستره عفاف (بخش هفتم)
🔸در این نوشتار برآنیم که ثمرات و نتایج #عفت_ورزی را در جامعه مورد بررسی قرار داده، و با نگاهی به عوامل سیر نزولی توجه به فرهنگ #عفاف و #حجاب، راهکارهای اجرایی که باعث رشد و ترویج این فرهنگ در جامعه می شود را ارائه دهیم.
💠علل کم توجهی به عفاف و حجاب در جامعه اسلامی (۳)
8⃣وجود مسائل و مشکلات درونی و تصویر غلطی که زنان در جامعه از خود دارند؛ تصویری که #زنان در جامعه از خود دارند، تصویر صحیحی نیست و از آن ناراضی اند. متأسفانه گاهی توسط برخی، زن به عنوان جنس ضعیف، موجودی انفعالی و عامل ارضای غرایز جنسی، ناکارآمد و حاشیه ای معرفی می شود و این خلاف تصویری است که مذهب و دین از او ترسیم می کند. زن از نُه سالگی به عنوان عضو رسمی جامعه، وارد نظام عقیدتی می شود و به بلوغ می رسد، ولی از آنجا که تربیت دینی و اخلاقی برخی افراد با آنچه که در دین گفته شده فاصله دارد، تصویری که توسط این افراد از زن ارائه می شود، و آن را بعضاً به دختران خود نیز القاء می کنند، تصویر ضعیفی است. کسی که به زن نگاه ابزاری داشته باشد، نمی تواند برای تعالی او برنامه ریزی کند. با این دیدگاه اشتغال زنان، اصل می شود و گویا همه نیازهای زن به نیازهای مادی منحصر می گردد.
9⃣یکی دیگر از حربه های دشمن تلاش برای جدایی جوانان از کانون خانواده است، خصوصاً #دختران؛ زیرا با جدایی آنان از خانواده ارضای عاطفی صورت نمی گیرد، و آسیب پذیری و آمادگی برای القائات بیگانه دو چندان می شود.
🔟 #بیگانگان با اتخاذ روش هایی، سعی در القاء عدم کارآیی فرهنگ دینی دارند، و با شعار های فریبنده و سست کردن اعتقادات مردم به دین زدایی میپردازند، و #حجاب و #عفاف را سدی در برابر آزادی زن معرفی کرده و اظهار می دارند که اسلام مانع آزادی های خدادادی زن است! یا مانع رسیدن به مدارج عالیه تحصیلی و فعالیت های اجتماعی است!. سهمگین ترین بخشی که #دشمن ابزارش را قویتر کرده، وارد شدن به تحلیل فکری جوانان و والدین است.
🔹بسیاری از تحلیل های افراد با ارزش های دینی همخوان نیست، و این نشان دهنده آن است که برخی از حساسیت ها و ارزش ها و اعتقادات دینی، در سایه تبلیغات گسترده بیگانه، سست و کمرنگ شده، و گاهی هم ارزش ها به ضد ارزش ها تبدیل شده است، و این در حالی است که بعضی از والدین هم نسبت به #تربیت_دینی #فرزندان شان حساسیت لازم و اهتمام کافی را ندارند. شکل گیری انواع گروه های ضداخلاقی و وارد شدن برخی جوانان به گروه هایی از قبیل رپ، هوی متال در سالهای گذشته و... آرایش کردن دختران به انواع طرحها و مدل های زننده، شاهد مثال هایی بر این مدعاست. #ادامه_دارد...
منبع: تبیان
#عفاف #عفت #حجاب
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️دنیا معبر است...
🔹این جوان های ما که میآیند و می گویند ما می خواهیم شهید بشویم، اینها خوف دارند از مردن؟ اینهایی که قسم میدهند انسان را که ما شهادت نصیبمان بکنید، خدا بکند، اینها خوف دارند از شهادت؟ از مردن خوف دارند؟ اینهایی که مشغول خدمت هستند و هر آن محتمل است که خدای نخواسته مورد اصابه چیزهایی بشوند، اینها خوف ندارند، اینها مشغول خدمت هستند. خوف آن دارد که آن طرف را قبول ندارد. آن که فهمیده است که یک طرف دیگری هم هست، فهمیده است که این دنیا معبر است برای آن عالم، آن دیگر خوفی ندارد، آرزویش این است که به مقصدش برسد.
🔹«الهی هَبْ لِی کَمالَ الْانْقِطاعِ الَیْکَ وَ انِرْ ابْصارَ قُلُوبِنا بِضِیاء نَظَرِها الَیْکَ حَتّی تَخْرِقَ ابْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ الَی مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ وَ تَصیرَ ارواحُنا مُعَلَّقَهً بِعِزّ قُدْسِکَ». (خدایا کمال انقطاع به خودت را به من ببخش و دل و دیده ما را نورانی کن به تابش نظر خود به آن، تا دیدههای دل پردههای نور را بدَرد و به سرچشمه عظمت برسد و ارواح ما به عزّ قدس تو آویخته گردد). خداوند انشاءالله اسلام را پیروز کند، و لشکریان اسلام پیروز بشوند و دست اشرار از این کشور کوتاه بشود.
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۳/۰۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢امام علی (ع) لحظات وداع انسان با زندگی را چگونه به تصویر كشيده است؟
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۰۹ #نهج_البلاغه پس از بیان سکرات موت و وحشت های هنگام مرگ و از کار افتادن زبان، به بيان مرحله پايانى عمر و نقطه نهايى زندگى مى پردازد و با تعبيراتى تكان دهنده چنان ترسيمى از اين مرحله مى كند كه هر شنونده اى را تحت تأثير قرار مى دهد؛ گويى خود را در آن حال مى بيند كه مى خواهد با زندگى وداع گويد؛ مى فرمايد: «فَلَمْ يَزَلِ الْمَوْتُ يُبَالِغُ فِي جَسَدِهِ حَتَّى خَالَطَ لِسَانُهُ سَمْعَهُ، فَصَارَ بَيْنَ أَهْلِهِ لَا يَنْطِقُ بِلِسَانِهِ، وَ لَا يَسْمَعُ بِسَمْعِهِ؛ سپس #مرگ همچنان در وجود او پيشروى مى كند، تا آنجا كه گوشش همچون زبانش از كار مى افتد، به طورى كه در ميان خانواده اش نه زبان براى سخن گفتن دارد، و نه گوش براى شنيدن».
🔹آرى! اعضاى اصلى او يكى بعد از ديگرى از كار مى افتد؛ نه زبان گويايى باقى مانده و نه گوش شنوايى. در اين حال: «يُرَدِّدُ طَرْفَهُ بِالنَّظَرِ فِي وُجُوهِهِمْ، يَرَى حَرَكَاتِ أَلْسِنَتِهِمْ، وَ لَا يَسْمَعُ رَجْعَ كَلَامِهِمْ؛ پيوسته به صورت خانواده اش مى نگرد. حركات زبانشان را مى بيند، ولى صداى آنان را نمى شنود!». چه دردناك است كه با چشم سخن گفتن آنها را مى بيند، ولى با گوش پيام آنها را نمى شنود. آنها مى كوشند با او ارتباطى برقرار كنند، ولى او قدرت بر ارتباط گرفتن با آنان را ندارد! در ادامه مى افزايد: «ثُمَّ ازْدَادَ الْمَوْتُ اِلْتِيَاطاً [۱] بِهِ، فَقُبِضَ بَصَرُهُ كَمَا قُبِضَ سَمْعُهُ، وَ خَرَجَتِ الرُّوحُ مِنْ جَسَدِهِ؛ سپس چنگال مرگ در او بيشتر فرو مى رود؛ چشمش نيز همانند گوشش از كار مى افتد. [آرى چشم را براى هميشه فرو مى بندد] و روح او از بدنش براى هميشه خارج مى شود».
🔹«فَصَارَ جِيفَةً بَيْنَ أَهْلِهِ، قَدْ أَوْحَشُوا مِنْ جَانِبِهِ، وَ تَبَاعَدُوا مِنْ قُرْبِهِ، لَا يُسْعِدُ بَاكِياً، وَ لَا يُجِيبُ دَاعِياً؛ در اين هنگام به صورت مردارى در ميان خانواده اش قرار مى گيرد كه از نشستن نزد او وحشت مى كنند و از او فاصله مى گيرند [فرياد سوگواران برمى خيزد؛] ولى نه مى تواند سوگوارانش را يارى دهد، و نه كسى را كه او را صدا مى زند پاسخ گويد». «ثُمَّ حَمَلُوهُ إِلَى مَخَطٍّ [۲] فِی الاْرْضِ، فَأَسْلَمُوهُ فِيهِ إِلَى عَمَلِهِ، وَ انْقَطَعُوا عَنْ زَوْرَتِهِ [۳]؛ سرانجام او را به سوى گودالى در درون زمين حمل مى كنند؛ او را به دست عملش مى سپارند و براى هميشه از ديدارش چشم مى پوشند!». ساليان دراز در ميان خانواده اش مى گفتند و مى خنديدند و مى جوشيدند و مى خروشيدند و دورى از يكديگر را تحمّل نمى كردند، ولى بعد از فرا رسيدن #مرگ يك ساعت ماندن در كنار او را تحمّل نخواهند كرد! گويى هميشه از آنها بيگانه و آنها نيز از او بيگانه بوده اند.
🔹حضرت در این خطبه چنان ترسيمى از پايان زندگى و #مرگ به صورت لحظه به لحظه فرموده است كه هر خواننده اى آن را در مقابل خود مجسّم مى بيند و در جريان شرايط هولناك آن قرار مى گيرد. #امام_علی (ع) با این تعبيرات تكان دهنده انسان هايى را كه از اين لحظه فوق العاده غم انگيز غافلند بيدار مى كند، تا قبل از فرا رسيدن زمانى كه راه برگشت و جبران و تدارك نيست، به فكر خود باشند و زاد و توشه لازم را براى اين سفر خوفناك و طولانى فراهم سازند.
اما نبايد فراموش كرد گروهى از اولياء الله و پاكان و نيكان هستند كه بر چهره مرگ لبخند مى زنند و تنگاتنگ آن را در آغوش مى گيرند؛ چرا كه معتقدند: #مرگ تنها جامه رنگارنگى را از آنها مى گيرد و آنها جانى جاودان به دست مى آورند و به تعبير ديگر: سكرات موت و حوادث هولناك لحظه جان دادن، بستگى به نيّت و عمل انسان دارد كه مى تواند آن لحظه را به صورت دردناك ترين لحظات عمر، يا زيباترين لحظات زندگى در آورد.
پی نوشتها؛
[۱] «التياط» از مادّه «ليط» (بر وزن ليل) به معناى چسبيدن و آميختن به چيزى است.
[۲] «مخطّ» به معناى شكاف و گودال است و به قبر نيز اطلاق مى كنند؛ زيرا قبلا خطّى مى كشند، سپس آن را مى شكافند.
[۳] «زوره» از مادّه «زيارت» و به همان معناست.
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج۴، ص۵۸۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مرگ
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امام زمان (عج) هم منتظر فرج است
🔹با کمال دوستی ما نسبت به #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ظهور او نه به حرف بنده است و نه به حرف شما. به حضرت امیر علیه السلام هم پیشنهاد کردند با معاویه بساز. اگر بنا بود به حرف آنها گوش کند، از همان اول گوش میکرد. به ایشان گفتند: «با او بسازید، بعد که حکومت شما مستقر شد با او بجنگید»، ولی حضرت به حرف آنها گوش نکرد. خدا چه صبری داده به حضرت غایب عجل الله تعالی فرجه الشریف که هزار سال است میبیند بر سر مسلمانها چه بلاهایی میآید و چه بلاهایی خود مسلمانان بر سر هم میآورند، و همه را تحمل میکند!
در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۲۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢چرا امتحان به غیبت امام زمان از شدیدترین امتحانات است؟ (بخش اول)
🔹یکی از حکمتها و اسرار غیبت و پنهان زیستی #امام_مهدی (عج)، #امتحان و آزمایش انسانها ـ به خصوص شیعیان ـ است. آنان در این ابتلا و آزمون، باید پایبندی و باور عمیق خود به #مهدویت و نیز میزان اخلاص و علاقه خود را نشان دهند. در غیبت #امام_موعود شباهت هایی به پیامبران پیشین وجود دارد؛ به ویژه آنکه آنها نیز دارای غیبت ـ کوتاه مدت یا طولانی ـ بودند. خداوند همانطور که با غیبت پیامبران، امت آنان را آزمایش کرده است، میخواهد امت اسلامی را نیز بیازماید و شاید این برابری طول غیبت خاتم الاوصیا با غیبت مجموع پیامبران، برای این باشد که می خواهد این امت را با آزمایش هایی سختتر از آزمون آنها، بیازماید.
🔹از روایات مختلف، به دست میآید که #مؤمنان در #دوره_غیبت، گرفتار آزمایش های بزرگی خواهند شد؛ چنانکه امت های پیش از این نیز دچار آزمونها و ابتلائات مختلفی بودند؛ «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُون. وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّـهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِین؛ [۱] آیا مردم گمان کرده اند، همین که بگویند: ایمان آوردیم، رها می شوند و آنان [به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث] مورد #آزمایش قرار نمی گیرند؟ در حالی که یقیناً کسانی را که پیش از آنان بودند، #آزمایش کرده ایم [پس اینان هم بی تردید آزمایش می شوند]، و بی تردید خدا کسانی را که [در ادعای ایمان] راست گفته اند می شناسد، و قطعاً دروغگویان را نیز می شناسد». به سبب طولانی شدن غیبت، عدهای از مردم دچار تردید، حیرت و می شوند و از باور به #ظهور_منجی_موعود، برمیگردند؟! این آسیبها و عوامل مشکلزا در عصر غیبت، عبارت است از:
1⃣حیرت و سرگردانی
🔹امام عسکری (ع) فرمود: «بدانید که فرزندم غیبتی خواهد داشت که نادانان، در آن دچار سرگردانی میشوند و آنها که برای ظهورش از پیش خود وقت تعیین میکنند، به دروغگویی میافتند». [۲] ابن عباس نیز گفته است: «پس از یک غیبت طولانی و حیرت ظلمانی، ظاهر میشود». [۳]
2⃣گمراهی و ضلالت
🔹در دوران پرآشوب غیبت، عدهای از مردم از مسیر حق برگشته، دچار اختلاف و گمراهی می شوند و از هدایت های الهی باز میمانند. پیامبر اکرم (ص) می فرمود: «تکونُ له غیبة و حیرة تَضِلُّ فیها الامم؛ [۴] برای او غیبت و برای امت حیرتی خواهد بود که خیلیها در آن دوران گمراه خواهند شد». سدیر میگوید: امام صادق (ع) فرمود: «...وای بر شما! در کتاب جَفر [۵] نظر انداختم... و در ولادت #قائم ما و غیبت او و طولانی شدن آن و مدت عمر وی، تأمل کردم و دیدم که مردم با ایمان، گرفتار بلاها و مصیبتها هستند و به جهت طولانی شدن دوران غیبت، در دلهایشان شک و تردید راه مییابد و بیشتر آنها از دینشان برمیگردند...». [۶]
3⃣برگشت از اعتقاد به مهدویت
🔹امام رضا (ع) از پدران بزرگوارش از امام علی علیهم السلام نقل میکند: «در #دوران_غیبت جز دینداران خالص ـ که یقین در جانشان رسوخ کرده و خداوند از آنان بر ولایت ما پیمان گرفته و ایمان در جانشان ثابت کرده و به دم الهی یاریشان نموده است ـ کسی بر اعتقاد خود، استوار نخواهد ماند». [۷] به همین مضمون از امام عسکری و امام سجاد علیهماالسلام نیز روایاتی نقل شده است. [۸]
4⃣قساوت و تیرهشدن دلها
🔹در روایت است: «به جهت طولانی شدن غیبتش، دلها سخت و تیره میشود و جز آنها که خداوند ایمان به او را در قلوبشان نشانده و به دم الهی یاریشان کرده است، کسی دیگر بر اعتقاد او باقی نماند». [۹]
5⃣عدم تحمل و برداری
🔹امام صادق (ع) نیز فرموده است: «شتاب مردم برای این کار آنان را هلاک میسازد. خداوند برای شتاب مردم، شتاب نمیکند. برای این امر، مدتی هست که باید پایان پذیرد. اگر مدت آن سرآید، نه ساعتی جلو میافتد و نه ساعتی تأخیر میشود». [۱۰] #ادامه_دارد...
پینوشتها؛
[۱] سوره عنکبوت، آيات ۲و۳
[۲] اثباتالهداة، شیخ حر عاملی، ج۳، ص۴۸۲، ح۱۸۹.
[۳] یومالخلاص، کامل سلیمان، ج۱، ص۳۴۶؛ الزام الناصب، یزدی حائری، ص۶۲.
[۴] کشفالغمة، اربلی، ج۱، ص۳۱۱؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۱، ص۷۲.
[۵] جَفْر عنوان کتاب حدیثی است که به املای پیامبر اکرم(ص) و خط امام علی(ع) بر پوست بزغاله نوشته شد. کتاب جفر از ودایع امامت و از منابع علم امام به شمار میآید که مطابق برخی از روایات، تنها پیامبر(ص) و اوصیای او میتوانند به آن نگاه کنند. [ویکی شیعه]
[۶] اثباتالهداة، شیخ حر عاملی، ج۳، ص۴۷۵، ح۱۶۲.
[۷] همان، ص۴۶۴، ح۱۱۷.
[۸] ر.ک: همان، ج۳، ص۷۹، ح۱۸۰؛ ص۴۶۷، ح ۱۲۷.
[۹] همان، ص۴۸۸، ح۲۰.
[۱۰] اصول کافی، کلینی، ج۱، ص۳۶۹؛ الغیبة، نعمانی، ص۱۵۸
منبع؛ پرسمان
#امام_زمان #امام_مهدی