💠سوال : سلام علیکم استاد عزیز و بزرگوار.
چه توصیه ای دارید برای طلبه ای که دغدغه این را دارد تاثیر گذار باشد و از همه جهات بتواند برای اسلام خدمت بکند چه از لحاظ علمی چه از لحاظ سیاسی و فرهنگی و تبلیغی
✅پاسخ : وعلیکم السلام
اگر ما بتوانیم به این حقیقت برسیم که اسلام خودش به اندازه باب طهارت و اطعمه و اشربه اهمیت دارد و برای اسلام شناسی هم یک باب فقهی باز کنیم و آن باب را در اول رساله های عملیه بیاوریم.
نود درصد مشکل حل می شود.
قرآن کریم از :(( واذقال ربک للملائکه اسجدوا لآدم)) شروع کرده و فهم را هدایت کرده به آغاز خلقت انسان تا مسلمان از اول تاریخ تاکنون را بشناسد، و ما کتاب خود را از طهارت شروع می کنیم تا نجس نشویم که در جای خود صددرصد حق است.
اما چرا در طهارت ۶ جلد اما در مدیریت ، یک صفحه مطلب نوشتیم و سواد داریم که شدیم این که هستیم !!؟؟.
وقتی ما از بدنه درخت اسلام خبر نداریم چگونه منتظریم از میوه آن ارتزاق کنیم.
پس اول باید یاد بگیریم در شناخت اسلام و جهان از کجا شروع کنیم آن وقت قادر به پازل چینی در واحدهای اسلام خواهیم شد.
و چون این نکته را مد نظر ندارند عفت سازی نتیجه اش بی حجابی است. متدین سازی نتیجه اش لامذهبی است ، احیای اصول عدالت اجتماعی نتیجه اش رانتخواری است.
ایجاد وحدت نتیجه اش اختلاف است.
محبوب کردن دولتها نتیجه اش مبغوضیت است.
اگر جنابعالی به این رمز و راز توجه فرمائید و با اسلام شناسی به شیوه قرآنی شروع کنید موفق می شوید.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مسئله --۲۵۱-- #حج
اینکه عده زیادی از فقها فرمودند هر ماه یک عمره مستحب است و نه بیشتر علاوه از آنچه گفته ایم اضافه می کنم لحن روایات این است در هر ماه عمره هست و یا برای هر ماه عمره هست.
فی کل شهر عمره. و یا لکل شهر عمره.
این تعبیر امام بدین خاطر است که چون حج در هر سال فقط یک بار است ذهن مردم دنبال این بود پس عمره هم مثل حج سالی یک بار است .
این تعبیر :(( فی کل شهر عمره )) یعنی عمره مثل حج نیست که در سال یک بار واجب باشد بلکه در هر ماه هست .
اما نمی فرماید در هر ماه بیش از یک عمره جایز نیست. به هر حال ، آنچه در مسئله گذشته گفتیم حرکت در مسیر مشهور بود ، اما حقیر در چند مسئله با اعاظم همراه نیستم ، یکی اینکه بگوئیم در عصر ما هم بر اهل مکه مستحب باشد جهت همراهی در عبادت و خستگی با حجاج خسته و کوفته لباسی بپوشند غبارآلود ، ژولیده ، نه خیر ما در عصر خودمان درست عکس آنرا برای مردم مکه مستحب می دانیم ، یعنی چون در عصر ما بخش ثروتمند از حجاج کسانی هستند تنها قیمت طوطی های یک تالارشان ده میلیارد ارزش دارد و در مسیر مکه با هواپیمائی آمده که یک تریلیون قیمتش است، و سوار ماشینی شده چند میلیارد ارزش دارد ،و در راه هم اثری از گرد و خاک نبوده چون روی آسفالت سفر کرده . و لباس احرامش کمتر از اطلس نیست .
اینک اهل مکه باید با لباس شبیه حجاج ظاهر شوند .و نه با لباس گرد و خاکی و ژولیده تنفّرانگیز..
و باز یکی از مستحبات عصر ما برای حجاج این است که روحانیان حج ، تاریخ دانی قوی ، دین شناسی قوی ، اسلام شناسی قوی ، زمان شناسی قوی، فقیه برجسته و تربیت شده و آگاه به مسائل روز باشد .تا بتواند رسالتی را که رسول خدا(ص) بر گردن امیرالحاج گذاشته به درستی انجام دهد ، تاریخ مکه ، تاریخ حضرت ابراهیم ، پیام حج ، پیام صلح و تفاهم اسلام با ادیان را به حجاج تدریس کند.
آنچه که من در سال ۱۳۸۰ دیدم قضیه در این فاز، مصیبت بود.
سواد کافی نبود ، دعوای کافی بود ، شعر وافی بود ، مدح جاری بود وصف بافی بود ، بیع مافی بود. حاجی سازی بود اما ناجی سازی نبود. ووو
جناب سلیمانجاه مدیر امور حج و زیارت اردبیل فرمودند : سید بخدا حضور امثال شما در حج بعنوان روحانی کاروان واجب است.
تمام مقدمات را فراهم می کنم بیا برو ! گفتم یک بار فرستادید مصائبی مشاهده کردم دیگر تحمل تکرار آنرا ندارم. و پس از آن دیگر به مکه نرفتم. پیام اسلام موجود در حج زیر چادر بود .در حالی که در قرآن آمده :(( اذّن فی الناس)) است ، یعنی اعلان و اعلام پیام حج باید در بلندترین جا و فضا باشد. و نه زیر چادر.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : سر انجام مناظرات شش ساله شما در زندان اوین در نقد اقتصاد سرمایه داری با اقتصادانان کمونیستی چه شد؟
✅پاسخ : اصل مناظره توسط افرادی به سرقت رفت. و پس از ۳۷ سال در قالب یک دوره کتاب تحت نام :(( درسگفتار کاپیتال )) توسط انتشارات نگاه معاصر بنام اکبر قنبری انتشار یافته و ما مشغول تهیه مقدمات ارائه شکایت به دادگاه هستیم و شهودی که زنده هستند را شناسائی کردیم مانند جناب آقای عموئی عضو باقی مانده از سران حزب توده ، جناب اقای فاضل میبدی ، جناب آقای ابوالفضل شکوری نماینده سابق زنجان در مجلس ، جناب آقای خلجی ، جناب آقا سعید آیت الله زاده منتظری و جناب آقا سعید آیت الله زاده صانعی و درّی نجف آبادی وزیر اطلاعات سابق .ووو .
و به همه کتابفروشی ها که دست رسی داشتیم اطلاع دادیم تمام دست اندرکاران انتشار این کتاب به دادگاه احضار خواهند شد. و هر کس از محل ناشر مذکور اطلاع دارد مطلعمان فرماید. و همچنین به اقتصادانان کشور هم در حد توان رساندیم شما این مناظرات ما را نقد کنید و ما اقتصاد شما را نقد خواهیم کرد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
💠سوال : حضرت آیت الله موسوی دامت توفیقاته ، سلام علیکم.
آیا تحلیل و تفسیر گوینده در این فیلم👆 در مورد آفرینش جهان ، بر طبق آیه ی سوره ی الانبیاء علیهم السلام که در این فیلم قرائت می کند، مورد تاءیید معارف قرآنی و اسلامی هست ؟
✅پاسخ : وعلیکم السلام در این کلیپ از آیه ۴۷ به بعد سوره والذاریات مکمل این آیه ۳۹ به بعد سوره انبیاء است .
در آیه ۴۷ والذاریات می فرماید : از لحظه خلقت و انفجار تمام واحدهای تشکیل دهند جهان مادی در حال فاصله گرفتن از یکدیگرند.
ولذا سرعت نور هر چه کشف کند و جیمز وب هر چه جلو بکشد تا ببیند نمی تواند واقع را ببیند ، چون در مقیاس سریعتر از سرعت نور جهان هستی از ما فاصله می گیرد. و سرعت نور تا ده هزار برابر خودش یعنی تقریباً معادل سرعت جاذبه اگر حرکت کند شاید عالمی را مشاهده کند.
هنوز برای بشر معلوم نشده جسم در حال حرکت یک مقوله اضافه دارد که شئ ساکن ندارد.
یک کهکشان در حال مشاهده ما در حال حرکت است ، اگر ساکن بود غیر آن بود.
پس شی بعلاوه حرکت یک شئ است ، و همان شئ منهای حرکت شی دیگر.
اگر یک میلیون کره در یک نسبت خاص باهم باشند یک شئ تولید می شود، و اگر با نسبت خاص دیگر باهم باشند چیزی را می بلعند.
تولید و ایجاد در سهم انسان از پله های بهشت می تواند باشد و بلعیدن از پله های جهنم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : سلام آقا سید وقت بخیر
خواهشمندم لطف کنید ونظر آیت الله موسوی زنجانی را در مورد تخت یا کروی بودن زمین جویا شوید با تشکر فراوان
سلام علیکم
آقا سید من ازتون خواهش میکنم جواب سوالم رو از آیت الله موسوی زنجانی بپرسید و همینجا بهم پاسخ بدید من دیدم ایشون جواب مطالب علمی مثل فرگشت و ... رو هم دادند قبلاً ، حداقل بگن نظری ندارم . آخه چشم انتظاری خیلی درد آوره.
خدا خیرتون بده من رو بی جواب نذارین
✅پاسخ : وعلیکم السلام
در نظام مادی موجود تخت بودن زمین محال است و نه ممکن تا چه رسد به واقع شدن.
تخت خیال کردن زمین متعلق ماقبل تاریخ است .و اگر کسی بپرسد : کسانی که زمین را تخت می بینند لطفا از زیر تخت اطلاع دهند.
آیا می توانند.؟!
به مطلب بنده ذیلاً در مشکات که ارسال می کنم توجه کنید👇
🔹باید توجه داشته باشیم دنیای مغرب زمین در گزارش مخترعین ، مبتکرین و کسانی که قافله علمی را حرکت داده اند دروغ گفته اند.
مثلاً در سال ۱۲۹ قبل از میلاد ، محیط کره زمین را جناب آقای آرتستان یا آرتستن کشف و اعلام کرده است، مدرک تاریخ ویل دورانت جلد ۲ صفحه ۷٠۹ و ۷۱٠
▪️آقای هپارخوس در همان سال ، سال شمسی را محاسبه کرد و در محاسبه طول ماه ، فقط یک ثانیه خطا کرد ، ایشان فاصله زمین تا ماه را با ۵٪ اشتباه محاسبه کرد ، مدرک همان تاریخ ویل دورانت صفحه ۷٠۹
▪️آقای آکفانتوس سراکوزی حدود ۳۹٠ سال قبل از میلاد حرکت وضعی زمین را کشف و محاسبه کرده است، در همان کتاب صفحه ۵۶۲
▪️همین مسئله، یعنی حرکت وضعی زمین، از سوی هراکلیوس پونتوس تایید شد، این مطلب از کتاب کومینوس سال ۷٠ قبل از میلاد هم قابل استفاده است.
▪️کرویت زمین از سوی درال آپار منیدوس ۵ قرن قبل از میلاد ثابت گردیده بود. همان کتاب صفحه ۵۹۹
▪️ اریبهد یا ارجبهت ریاضیدان و منجم مصری قرن دوم میلادی (ما در متن گفتیم قبل از میلاد مسامحه کلامی است) خسوف ، کسوف ، انقلابین ، اعتدالین ، کرویت زمین گردش شبانه روزی حول محور خود را ثابت کرد.
▪️آقای گایوس پلنیوس سکوندوس یعنی آقای پلینی معروف در اوایل سال های میلادی استدلال کرد که زمین کروی است
▪️ و بالاخره فیلا لااُوس از پیروان فیثاغورث بود که به صراحت گفت زمین مرکز کائنات نیست بلکه یکی از سیاراتی است که دور آتش مرکزی در گردش هستند یعنی خورشید .
پس تا حالا که می گفتن این علوم مربوط به گالیله و کوپرنیک و لاپلاس و ویلیام هرشله است هیچ یکی از اینها درست نیست چه در کتابهای حوزوی چه در کتابهای دانشگاهی .
▪️همچنین آقای استارک از هواداران فیثاغورث بود که گفت زمین دور خورشید می چرخد ، این هم در همان کتاب و صفحات است.
پس گالیله و کوپرنیک و استارک باید اصلاح شوند در کتابهای درسی و غیر درسی که چه کسی اولین بار این مسائل را کشف کرده است.
⭕️ در نتیجه همه چیز را به راحتی نمی توان قبول کرد.
تنها صفحه رسمی آیت الله موسوی زنجانی
ایتا👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
#گالیله #کوپرنیک #ویل_دورانت #استارک #اسلام #فیثاغورت #امام_صادق #علم_دین #آیت_الله_موسوی_زنجانی #موسوی_زنجانی #سید_حسین_موسوی_زنجانی #تاریخ #احکام #علم #سوالات_شرعی #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
💠سوال : سلام و رحمت الله
از استاد معزز چند سوال راجع به احکام ارثیه زوجه از نظر ایشان داشتم
1- آیا تفسیر اهل بیت در خصوص فرضی که زوج یا زوجه تنها وارث باشند همگام با قانون مدنی فعلی، قائل به تبعیض است و مازاد بر فرض را نسبت به زوج به خودش رد و نسبت به زوجه را متعلق به امام می داند؟
2- نظر استاد راجع به حدود ارث بری زوجه از اموال زوج چیست و روایات واصله مبنی بر تحدید موارد ارث بری تا چه حد اعتبار دارد از نظر ایشان و اینکه شبهاتی که بعض فقها وارد کرده اند مانند اینکه روایات دال بر منع ارث بری زوجه از زمین ناظر بر زمین های مفتوح العنوه هست و نه سایر زمین ها چقدر وارد است؟
3- به نظر ایشان با توجه به تحولات نهاد خانواده در سده اخیر از خانواده گسترده به خانواده هسته ای و کمتر شدن علقه به طبقه دوم و سوم ارث و علقه بیشتر افراد به همسر و فرزندان در خانواده هسته ای، راهکاری که یکی از حقوقدانان با اقتباس از حقوق مصر ارائه داده شرعا ایرادی ندارد؟! مبنی بر اینکه قانون گذار در صورت نبودن فردی از طبقه اول، راجع به طبقات دوم و سوم « وصیت مفروض» در نظر بگیرد که زوجه علاوه بر فرض خود، مفروضا ثلث اموال به او وصیت می شود مگر اینکه متوفی قبل از فوت به موجب وصیت خلاف این فرض قانون گذار را تصریح کند
✅پاسخ : وعلیکم السلام والرحمه چون ان شاالله پس از بحث حج به بحث ارث خواهیم رسید فقط به دو نکته اشاره کنم : نه زن از ارث از زمین محروم است و نه زمینی بنام مفتوحه عنوتاً وجود دارد هر چه هست اگر بکر است انفال و اگر معموره است مال مسلمان است.
اما چگونه ان شاالله خواهد آمد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : سلام علیکم ،استاد زنجانی عزیز.
منظور شما از اسلام شناسی به شیوه قرآنی چیست؟
برای شناختن اسلام بر مبنای قرآن چه باید کرد؟
اصلا ما چگونه قرآن را بخوانیم که آیات و اسرار آن را درک بکنیم .
هر چقدر آیات قرآن را میخوانیم باز به نتیجه ای نمیرسیم جز معنای ظاهری آن که آن هم پس از مدتی از یاد میرود یا با خواندن برخی آیات معنای اصلی آن روشن نمیشود و بلکه شبهه به وجود می آید .
ممنون میشم از پاسختون⚘️
✅پاسخ : وعلیکم السلام
فقط کتاب تفسیر راهبردی و کتاب ۳۰۰۰ سال تاریخ فراموش شده اسلام و کتاب ۴۴۰۰ سال اسلام را مطالعه فرمائید بعد با هم صحبت می کنیم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مسئله --۲۵۲-- #حج
در خصوص تعیین حدود دائره تمتع درالبرهان ذیل آیه ۱۹۶ سوره بقره ۳۲ روایت آورده و در تفسیر طبری ذیل همان آیه ۱۴ روایت، علی رغم اختلاف شدید بین فقهاء در تعیین حدود تمتع به نظر قاصر حقیر مطلب گیر ندارد ، چون واژه(( حاضر)) در منطق قرآن و حدیث به کسی می گویند که مسافر نباشد ، شیخ طوسی و طبرسی و علامه طباطبائی و محقق داماد معتقدند معیار در مسافت تمتع ۱۲ میل( مایل) است.
یعنی همان معیار ثابت و دست نخورده مسافت قصر و اتمام نماز . و استاد محقق جوادی آملی آنرا ردّ فرموده اند و اضافه فرموده : (( پشتوانه روائی ندارد)) !
اما به نظر حقیر فقط همین ۱۲ مایل درست است ، نه تنها پشتوانه روائی دارد بلکه پشتوانه قرآنی هم دارد. به دلائل ذیل :
یک : آیه فرمود : حاضری المسجدالحرام . و در منطق قرآن حاضر مقابل ((الباد)) و مسافر است.
دو : در روایت زراره فرمود ۴۸ مایل دور مسجدالحرام و اگر ۴۸ به ۴ طرف تقسیم شود شعاع می شود ۱۲ مایل این هم پشتوانه روائی.
سه : حکم حاضر در نماز و روزه همان حکم حاضر در حج است.
چهار: در بحار جلد۲۶ ص ۱۴۱ و ج ۳ ص ۱۷۱ و ج ۳۷ ص۱۳۲ واژه ((الحاضر)) در مقابل ((الباد)) است. اگر مردم بیرون از مسافت قصر حاضر تلقی شوند معیار نماز با معیار حج در تعریف ((حاضر)) تفاوت پیدا می کنند.
پنج : مردمی که ۹۶ کیلومتر با مکه فاصله دارند مانند مردم ذات عرق آن هم در زمان سفر مُرّکب از شتر هرگز حاضر تلقی نمی شده اند، و از مصادیق بارز الباد بودند.
یعنی ملتی که اصلا حاضر در مکه نبوده اند ، چگونه حاضر تلقی شوند ؟!
شش : روایت زراره می گوید کسانی که دور از این شعاع ۱۲ مایلی هستند مانند مردم عسفان و ذات عرق حاضر نیستند و متمتع باید باشند.
آن دو آبادی مثال برای بیرون از دائره تمتع هستند .
هفت : اختلاف شدید بین روایات می رساند معیار مسلّم مسافر دست نخورده مانده است. و معیار محکم تر از آن نیست.
هشت : علت متمتع بودن حاج فاصله خسته کننده است که با تمتع از آزادی از محدودیت محرمات احرام مانند تمتع از همسر در بین دو احرام عمره و حج توان ادامه اعمال حج خواهند داشت.
نُه : اساساً حاضر تلقی شدن مردم داخل ۱۲ مایل و یا ۲۴ کیلومتر امر متخذ از عرف است ، چون با یک روز سفر رفت و برگشت به حضور در محل خدشه وارد نمی شود. و محقق است که این فرد حاضر است .و نه اهل ذات عرق که با ۹۶ کیلومتر فاصله ابداً اهل مکه و حاضر در مکه تلقی نمی شوند.
ده: تمام اختلاف روایات یا ناشی از بی خبری راویان از نظر معصومین بوده است و از خود فتوا داده اند .و یا ناشی از نادرست دریافت کردن کلام امام بوده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : سلام علیکم
با این همه محبتی که شافعی نسبت به اهل بیت ( ع ) داشت و در اثارش نیز هویدا است ، چرا وارد مذهب تشیع نشد ؟
✅پاسخ : علیکم السلام
اولاً : شافعی از اقوام اهلبیت (ع) بود و هاشمی بود .
ثانیاً : با مکتب مالک مخالف بود .
ثالثاً : فتیان ابن ابی سمح مالکی او را با کلید یک سوله کشت.
رابعاً : قرائن نشان می دهد ربیعه الرئی با۳۰/۰۰۰ دینار طلای یهود برای کارخانه رای سازی تربیت شد و ابوحنیفه و مالک را تربیت کرد و شافعی متوجه شد و بخاطر جنگ با مالک کشته شد.
خامساً : شافعی ولایت اهلبیت را داشت ولی در فاز تبرّی جان خود را از دست داد.
پس او اگر موافق شیعه نبود مخالف هم نبود .
در شرائط زمانه تصمیم گرفت.
ولیست آخر قاروره کسرت فی الاسلام.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
💠سوال : سلام لطفا از استاد در مورد آیه ۳۰ سوره انبیاء بپرسید
مراد از بسته بودن آسمان عدم بارش باران و مراد از باز شدن بارش باران است.
شاهدش اینه که اول آیه میگه : «آیا کافران ندیدند ...» معلوم است مراد چیزی است که برای کافران زمان پیامبر دیدنی بوده.
پس نمیتونیم بگیم مراد از آیه بیگ بنگ و امثالهم بوده...
✅پاسخ : وعلیک السلام.
سوره انبیاء با ۱۱ عدد واژه ((جعلنا)) و ((جعلناهم)) یازده بار رابطه سبع المثانی را تحکیم کرده و رابطه دو جعل موجود در آن آیه مورد اشاره رابطه سیاقی نیست.
وجعلناهای پنجگانه متمرکزه در این آیات خاص یک رابطه ریاضی را دنبال می کند و ناقض سیاق است که آقای علامه طباطبائی قدس سره و علامه جوادی دامت برکاته خیلی تابع آن هستند.
اصلا در منطق اهل بیت سیاق حجت نیست، چون جای سیاق را رموز تفسیری پیش اهلبیت پر کرده است. و ایشان متاسفانه روایات تفسیری را به پایان بحثها هدایت فرموده اند .!!
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سوال : سلام علیکم
نظر جناب استاد رو در مورد این سخنرانی میخواستم بدونم
با تشکر 🙏🌹
✅پاسخ : وعلیکم السلام
در لوامع نورانی ۹ روایت و همان ۹ روایت در البرهان نیز آمده که علی در این آیه همان امیرالمومنین است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit