eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
844 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام خدمت استاد معظم شما چه کتب حدیثی را که احادیث صحیح و مجعول را جدا کرده پیشنهاد میکنید؟ پاسخ : سلام علیکم کتاب مرآه العقول علامه مجلسی ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام علیکم، استاد در اجابه پستی فرمودند علامه مجلسی رح احادیث صحیح از غیر صحیح را جدا کردند، اما خودشون مقدمه مراه میفرمایند همه این اخبار نزد من معتبرن مگر در ترجیح، که صحبت از قوی و اقوی هست پس ایشون بر وفق نظر دیگران از علماء که به سند اهمیت زیادی میدن حکم کردن ولی طبق نظر خودشون همه روایات مثلاً الکافی قبولن پاسخ : سلام علیکم بنده تمام کتاب مرآه العقول را بررسی کرده ام و خلاصه و حاصل آنرا در یکی از کتابهایم (ظاهرا در کتاب تفسیر راهبردی ) آورده ام که چقدر صحیح چقدر قوی چقدر ضعیف است . معمولا بزرگان آنچه در مقدمه می فرمایند در متن کتاب به آن صددرصد نمی توانند عمل کنند مثل مرحوم صدوق که در مقدمه من لایحضر می فرماید روایات این کتاب دارای اعتبار است اما خبر 96 و 97 از عایشه است!! و یا مثل مقدمه تفسیر قمی و یا کامل الزیارات. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام بر استاد محترم بهترین و مفصل ترین کتاب در اصول اعتقادات را معرفی بفرمایید؟ پتسخ : باسلام چنین کتابی تاکنون تدوین نشده و اگر بنا بشود چنین کتابی تدوین شود باید عصاره بحثهای این حقیر تحت عنوان 《مرجعیت در بستر تاریخ》که از شبکه مرجعیت پخش شده و عصاره بحث های مفصل《نقد و نظر》و عصاره بحث های مفصل《سرزمین عشق 》که از شبکه امام حسین پخش شده و همه بحث هائی که از شبکه از ثامن تی وی پخش شده بر آن مباحث اعتقادی اضافه شود . ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) 👇👇 توجه❓ فضلایی که مقاله پژوهشی زیر را که مربوط به اوضاع سیاسی و سایر اوضاع عراق درعصر (ع) که توسط دو فاضل عزیز و ارجمند نوشته شده را مطالعه می فرمایند عنایت فرمایند غرض ما این است که بیان کنیم در , و اسلام خاصه تاریخ شیعه ، مسائل و ابعاد مهمی از قضایای سرنوشت ساز به درستی نقل و تحلیل نشده است ، با وجود این که تحقیق این دو فاضل نسبت به سایرین جدا جای تمجید و تشکر است اما باز ابعاد اثر گذار زیادی در فهم مسایل فقهی و اعتقادی شیعه از قلم افتاده است . منجمله... (1) چرا 900 شاگرد امام صادق (ع) از عراق و موالی بودند و محل اجتماعشان مسجد کوفه بوده ؟!! و نه مسجد النبی در مدینه !... (2)چرا حجاج ابن یوسف جنایتکار و خالد قسری سفاک به عراق مسلط می شدند ؟ و قدرت اقتصادی آنرا از بین می بردند!؟ (3)چرا امام صادق برای بیان اعتقادات تشیع اطراف کوفه و به روستای حیره می رفته است ؟! (4)چرا شاگردان اصلی او عراقی بوده وتمام روایات مربوط به آیات امامت و یا اکثر آنرا در عراق و به روات عراقی می گفته است؟! مانند روایات وارده در تفسیر آیات 89 نحل و 143بقره و 44اعراف و 17 و 18هود و 1154 روایت تفسیری دیگر . (5)چرا امام صادق (ع) اصرار داشته ثابت کند اراضی عراق مال کل امت است.؟ و نمی فرموده مال امام از اهلبیت است. (6)چرا بنی عباس پایتخت مسلمین را از شام به بغداد منتقل کرد.؟! (7) چرا عایشه و معاویه برای تصرف عراق سرمایه گذاری کرده بودند؟! و با امیر الموءمنین (ع) می جنگیدند!؟ (8) آیا موردی داریم که اهلبیت بفرمایند در اسلام جهاد ابتدایی بفرمان امام معصوم مشروع است ؟ و حالا چون عراق بدون اذن امام فتح شده پس مال مسلمین است.؟ و یا استفاده مشروعیت جهاد ابتدایی با امر امام معصوم ماخوذ از یک مفهوم است که مراد امام نبوده است. یعنی امام می خواسته بفرماید چون فتح عراق بدون اذن امام بوده مال مسلمین است و غنیمت رزمندگان عمر و یا بنی امیه نیست نه اینکه جهاد ابتدایی با اذن امام در اسلام وجود دارد .و مشروع است. (9) چرا اصحاب سقیفه ای پس از فتح عراق آنرا قطعه فطعه کرده بین خود تقسیم کرده و برای خود کاخهای کسرایی ساختند؟! (10) چرا 6 امام درعراق شهید هفتمی همانجا غایب شد؟! (11) چرا زیارت جامعه کبیره و امثال آن بجز 40 جمله آن که امام باقر(ع) فرموده تا زمان امام هادی (ع) زمینه تعلیم نداشته است.؟! ووو ودهها سوال دیگر که در این پژوهشهای سنتی پاسخ آنها نیامده است. ✅نتیجه اینکه فقه ما و حتی در پاره ای از مسائل عقیدتی , ما باید پس از اشراف کافی بر تاریخ سیاسی اهلبیت (ع) و احاطه بر جواب سوالات فوق استخراج شود. و راه طی شده کافی نیست. و بخاطر این ضعف در تبیین است که هر از چندگاهی حمله به زیارت جامعه و امثال آن از سوی روشنفکران بی اطلاع بگوش می رسد. . 📖📚🖊 زمینهای مفتوحه عنوتا . مقوله ای پیچیده سیاسی که هرگز تفسیر نشده است. در دین مقدس اسلام دستوری نیست که مسلمین بروند سرزمین غیر مسلمانانی که قصد جنگ با مسلمین را ندارند بزور اسلحه تصرف کرده ضمیمه کشور اسلام کنند.آنچه هست دعوت است به سوی ایمان به اسلام آن هم فقط از طریق تبلیغ و استدلال (.ادع الی سبیل ربک بالحکمه والموعظه الحسنه ) ویا (جادلهم بالتی هی احسن ) ووو اما چون تکیه گاه اقتصادی شخصی امامت 12معصوم (ع) فدک بوده که غصب گردید , امیر الموءمنین (ع) با دستور محرمانه رسول خدا(ص) روی نقش اقتصادی عراق در آینده خلافت اهلبیت (ع) حساب باز کرده بوده است. عمر عراق و بخش پیرامونی عراق را به زور اسلحه فتح کرد و بقول ابن خلدون در مقدمه ، عمر گفت چون حجاز سرزمین بی آب و علفی ست باید سرزمینهای غنی مثل عراق را بدست آوریم تا اسلام جهانی شود. اما پشت قضیه این بود که رقبای اهلبیت اول فدک , دوم عراق تکیه گاه قدرت اقتصادی اهلبیت را تصرف کنند و تصرف هم کردند. همین که عراق فتح شد یک نفر از بنی امیه اعلام علنی کرد کل عراق سرزمین قباله شده بنام بنی امیه است . پس از انتشار این کودتای اقتصادی از سوی بنی امیه، از طرف اهلبیت بصورت زیر زمینی این پیام منتشر شد که نه خیر، تمام سرزمینهای مفتوحه عنوتا مال کل مسلمین است و این که اهلبیت اعلام کرده اند مال کل مسلمین است نه برای بیان حکم واقعی در شرایط طبیعی بوده، نه خیر ، بلکه برای بیان این بوده که اگر برای مسلمین است یعنی مالک شخصی بنی امیه نیست و چون عقبه سیاسی این مسئله برای عده زیادی از فقهاء روشن نشده بوده لذا فرموده اند اراضی مال مسلمین است ! یعنی مثل دراختیار کامل امام نیست. در حالی که بیش از انفال مال امام است . و باید با نظارت او در اختیار مسلمین قرار گیرد. این اولا و ثانیا حرکت عایشه برای جنگ با امیر المومنین (ع) بسوی بصره عراق به محض به قدرت رسیدن او بخاطر این
بود ابتدا قدر آنرا به رسول خدا(ص) تسلیم کرده است و آدرس محل شهادت و دفن امام حسین (ع)را تقدیم کرد و با اشاره به این خبر آسمانی بود که در جنگ صفین امیر الموءمنین (ع) درحین عبور از کربلا آهیغ کشید و سپس فرمود آری این جاست محل استقرار لشکرشان . و ما در متون روایی داریم که شخصی از امام صادق (ع) برای سفر به سیبری جهت خرید پوست حیوانات مشورت خواست و سوال کرد در آنجا خاک کم است برای تیمم چکار کنم امام فرمود از عراق و حجاز فاصله نگیرید. نتیجه نهایی این که عراق قبل از همه چیز سرمایه خود اسلام است آن هم فقط اسلام به تفسیر اهلبیت (ع) . و مال مسلمین بدون مدیریت و اشراف اهلبیت نیست . و سرمایه خاص اهلبیت است . وصّف المال بین کل اراضی در جهان است. که خاص امام (ع)است. را مطالعه فرمایید تا زمینه ذهنی فراهم شود برای بحث درباره اینکه کل علمای رجال و حتی فقهاء شیعه درتحلیل وثاقت راویانی مانند سکونی یک بار هم که شده نفرموده اند آیا فلان مطلب را امام صادق در عراق و حیره فرموده و یا در مدینه . و آیا فلان راوی در عراق سوال کرده و یا در مدینه ؟ آیا مثلا سکونی قاضی کوفه بوده و یا مدینه ؟ و اگر با این دید سیاسی نگاه می کردند بخشی از شخصیت سکونی مشخص می شد. انشالله توضیح خواهد آمد. این یک نکته مهم و اما مطلب اول: طبق یک محاسبه ابتدائی بیش 88 درصد روایات سکونی را حسین ابن یزید نوفلی نقل کرده که احدی از رجالیون جرئت نکرده با قاطعیت و ثاقت او را ثابت کند. و روایاتی که حاجی نوری از سکونی نقل کرده دال برشیعه بودن او( مانند معذب بودن مخالفین،) درحد مظنون ساخته حسین ابن یزید نوفلی است که متهم به غلو هم بوده .پس اعتبار روایات سکونی تابعی از اعتبار نوفلی است که وثاقت ندارد پس اعتبار ندارد. و این (عدم وثاقت نوفلی درکلام رجالیون) امرقطعی است چون نتیجه تابع پایه" اخّس" مقدمات است. مطلب دوم: علت عمل اصحاب به بخشی از روایات سکونی بخاطر ورود همین روایات از طریق غیر سکونی است مانند عمل به روایات سهل ابن زیاد است. که 95 درصد آن از طرق معتبر دیگر هم نقل شده است. و همه می دانیم سهل ابن زیاد صددرصد ضعیف است . پس اخباریون طبق مبنایشان (که عبارت بوده به هرخبر عمل کنیم) به روایات سکونی عمل میکنند و اصولیون بخاطر ملاحظه ورود کثیری از روایات سکونی ازطرق متعدد دیگر عمل می کنند. و نه بخاطر شیعه بودن و نه بخاطر ثبوت کامل وثاقت او (اگر چه بعضی ها وثاقت او را هم استنباط هم کرده اند.) مطلب سوم : بین کل روات احدی نیست که بخاطر حضور او درمحفل علمی امام صادق (ع)، امام جرئت نکند فتوای دهد و فقط مجبور است خود را بعنوان راوی روایات رسول خدا(ص) معرفی فرماید . جز سکونی. مطلب چهارم: او قاضی حکومتی حاکم جایر بوده و قراین نشان می دهد خودش هم درعراق بوده و سوالات او از امام هم در زمان حضور دو ساله امام صادق درعراق بوده و حکومت او را بعنوان نفوذی پیش امام می فرستاده جهت کنترل فتاوای امام ، و امام هم چون مطلع از جاسوسی او بوده روایات رسول خدا را نقل می فرموده است . مطلب پنجم: کتاب سکونی علی الظاهر دوتا بوده یکی تفسیر بوده و دیگری نوادر. که دراختیار نوفلی بوده احتمال قوی این است که کار نوفلی کار مشکوکی است چون هیچ دلیلی و یا شاهدی بر. صحت نقلهای نوفلی نیست . مطلب ششم : آن روایت منسوب به امام صادق که (اگردرحادثه ای ازطرق شیعه حدیث نبود به روایات اهل سنت ازعلی (ع) درآن خصوص عمل کنید.) بهیچ وجه در متون اصلی روائی شیعه نیست. و قرائن نشان می دهد برای تزریق روایات اهل سنت به فضای شیعه جعل شده است. مطلب ششم: جریان سکونی سیاسی امنیتی بوده وعلمای رجال ما نه سیاسی بوده اند و نه امنیتی .وتحلیلشان برای یک پژوهشگر قانع کننده نیست . و نقش نوفلی در نشر روایت از سکونی زیر سوال است نتیجه : ( 1) سکونی قاضی شهرموصل بوده ( 2) امام درعراق بوده ( 3) امام برای خنثی کردن شیوه ابوحنیفه درعراق و برای القای این معنی که وظیفه مفتی نقل قول رسول خدا است ونه قیاس در99درصد روایات درحضور سکونی جاسوس قال رسول الله گفته. (4)روایات منقول ازسکونی درملعون ومعذب بودن سنی ها درحد مظنون ساخته نوفلی غالی غیر موثق است. ودلیل تشیع سکونی نیست. (5)واین شیوه امام صادق هم مورد استقبال سنی ها واقع شد وهم زمینه نشر روایات سکونی درفضای شیعه رافراهم کرد. (6) وحضور سکونی قاضی حکومتی موصل عراق در مدینه در محضر امام آن هم درحدی که قریب به 1200 آنرا سکونی یادداشت کرده باشد وحکومت هم روی سکونی حساس نشود عادتا ممکن نیست بلی او نفوذی و جاسوس بوده و حضورش هم با زمینه سازی دولت بوده و امام هم با قال رسول الله گفتن خطر را رفع کرده است. تمام. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : با وجود اینکه جنس به قرض داده شده من در دست گیرنده قرض موجود است آنرا به من بر نمی گرداند بجای آن از جنس دیگر می دهد. در کتب فقهی هم فرموده اند ایشان چنین حقی را دارد. چه بکنم ؟ ✅پاسخ: قبول دارم در لمعه هم خوانده بودیم که فرموده 《وان کره المقرض 》 یعنی شما راضی نباشید هم او حق دارد از جنسی بدهد که عرفا مثل آن است و نه عین آن! اما چون مسئله ماهیت اقتصادی دارد لذا در فقه به درستی تحلیل نشده است و مسئله دارای شقوقی است. در فضای پول و اعتباریات اگر بجای ریال گرفته شده موجود دلار بدهد صحیح نیست و اگر در قرض کالاها بجای گندم سفید به قرض داده شدهِ موجود ، گندم قرمز بدهد صحیح نیست، این ندای وجدان عرف است که می گوید جنس خودم را برگردان.! چون در عرف قرض یعنی گرفتن چیزی که همان چیز در صورت بقا باید برگردد. و اگر باقی نبود مثل آنرا برگرداند. انتقال حق از عین بذمه در فتوای فقهای عظام با وجود عین ، مورد قبول عرف نیست. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال از لحظه ای که صاحب مال ، مال خود را بمن بعنوان قرض داد و رفت هیچ خبری ازش نیست، هر روز که زمان می گذرد احتمال بازگشت اش ضعیف تر می شود ، حالا من به چه کسی برگردانم ؟ ✅پاسخ :در مسئله سه قول هست و ظاهرا قول چهارم درست باشد و آن اینکه که شرایط ،محیط ،اشخاص، حجم بدهی، فرق می کند . لذا در شرایطی باید به حاکم شرع داد ،در شرایطی ، باید نگهداشت تا پیدا شود ولو دیر باشد. گاهی باید از ناحیه صاحب پول صدقه داد ، مانده به اینکه بدهکار کدام را به مصلحت طلبکار تشخیص دهد. حکم تابعی از احتمال رسیدن به صاحبش است. لذا شما ببینید کدام طریق مناسب شرایط شما است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام خدمت استاد معظم شما چه کتب عرفانی و چه مکتب عرفانی را که متاثر از اهل بیت (علیهم السلام) و مورد تایید اهل بیت (علیه السلام) باشد را پیشنهاد میکنید؟ پاسخ : سلام علیکم صحیفه سجادیه، خطبه متقین نهج البلاغه و توحید والحجه اصول کافی. وقصص العلماء ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام خدمت استاد معظم آیا شرایط کنونی تا اربعین ادامه پیدا کند صحیح است که مانع برنامه ی اربعین شوند؟ چرا که در حدیثی در کتاب ثواب الاعمال داریم که ((لَا تَدَعْهُ‏ لِخَوْفٍ‏ مِنْ‏ أَحَدٍ فَمَنْ تَرَكَهُ لِخَوْفٍ رَأَى مِنَ الْحَسْرَةِ مَا يَتَمَنَّى أَنَّ قَبْرَهُ كَانَ بِيَدِهِ! أَمَا تُحِبُّ أَنْ يَرَى اللَّهُ شَخْصَكَ وَ سَوَادَكَ مِمَّنْ يَدْعُو لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص؟ أَمَا تُحِبُّ أَنْ تَكُونَ غَداً مِمَّنْ تُصَافِحُهُ الْمَلَائِكَة؟ ُ أَ مَا تُحِبُّ أَنْ تَكُونَ غَداً فِيمَنْ رَأَى وَ لَيْسَ عَلَيْهِ ذَنْبٌ فَتُتْبَعَ؟ أَمَا تُحِبُّ أَنْ تَكُونَ غَداً فِيمَنْ يُصَافِحُ رَسُولَ اللَّهِ ص؛ ثواب الاعمال/ص96)) پاسخ : سلام علیک واژه احد فقط به واحد انسان اطلاق می شود ولی کرونا مصداق احد نیست . خطر اساسی ، عمومی شدن آن بیماری است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
Seyed: سلام علیکم. دوسوال خدمت آقای موسوی زنجانی دارم. ۱.یک سر مطالعاتی حدیثی ورجالی می خواستم که اگر میشه شما معرفی کنید؟ ۲.باتوجه به اینکه علمای بزرگی مثل ملاصدرا وفیض کاشانی و مرحوم امام خمینی ومرحوم علامه طباطبایی وآیت الله خامنه ایی وآیت الله جوادی آملی وحسن زاده آملی و..به شدت ابن عربی رو تایید می کنند شما چه توجیهی داریند آیا این بزرگان کتب ابن عربی رو مطالعه نکردند و به اسراییلی بودن اون پی نبردند در صورتی که برعکس این قضیه وجود دارد وتعابیر بلندی در وصف ابن عربی ومکتب او گفته شده است؟ پاسخ : سلام علیکم اعاظم ما فرصت ریشه یابی منابع ابن عربی را نداشته اند و بنده 510 و یا 505 منبع ابن عربی را در 150 منبع دست اول اهل سنت ریشه یابی کرده ام که سر از اسرائیلیات در آورده . 90 درصد آنرا در 82 ساعت برنامه زنده و ضبط شده از طریق شبکه های ماهواره ای به سراسر جهان مستندا منتشرکرده ام. هیچ امر پشت پرده ای وجود ندارد. بزرگان ما فرصت تعقیب منابع اسرائیلی را نداشته اند و تمام عرایض بنده در یوتیوب موجود است . باید حقیقت و واقعیت حاضر را قبول کنیم که همه اعاظم مذکور در بالا قدس الله اسرارهم الشریفه در بُعد تتبع در حد لازم کار نکرده بودند . حقیر با شیوه خاصی به اخبار فریقین در حدی اشراف دارد که جمع آن اعاظم به یک پنجم آن اشراف نداشته اند و شاهد صدق این ادعا نزدیک به 3000ساعت برنامه های منتشره در ماهواره های الزهرا ، سحر ، اهلبیت ، امام حسین ، ثامن تی وی ، امام حسین 3《 انگلیسی》، مرجعیت ، و در تلویزیونها داخلی : سبلان : اشراق و رادیو رشت می باشد . مِن باب مثال آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه در ذیل آیه شریفه 54 سوره نساء یهود را از مصادیق آل ابراهیم مذکور در این آیه معرفی فرموده در حالی که حقیر 28 روایت غیر مکرر آورده که اهلبیت می فرمایند مصداق این آیه فقط اهلبیت(ع) است. اما پاسخ سوال اول :در ارتباط با رجال تمام آثار آیت الله شبیری زنجانی و در ارتباط با حدیث و تاریخ ، حدود 3000 ساعت برنامه های بنده در یوتیوب که از شبکه های ماهوره ای پخش شده است که ظاهرا و تخمینا از 4000 منبع اهل سنت و شیعه استخراج شده است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام محضر استاد معظم نظر شما در مورد قمه زنی چیست؟ برخی مراجع قمه زنی را بدعت میدنند آیا این نظر صحیح می باشد؟ بعضی مراجع که قمه زنی را مستحب میدانند به تعدادی روایاتی استناد میکنند آیا سند روایات که به آن استناد میکنند صحیح می باشد؟ پاسخ : سلام علیکم چه در عزاداری چه در سائر اعمال فقط در چهار چوب عمل و رفتار و شیوه اهلبیت(ع) حرکت کنیم و بی اعتنائی به چهار چوب تعیین شده از سوی اهلبیت و خروج از زیّ اهلبیت قطعا جایز نیست. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit