سوال:
تقریبا همه بزرگان مانند مرحوم حضرت امام و مرحوم آیت الله خوئی فتوای داده اند که تقسیم دین و طلب بین شرکا قبل از تحویل گرفتن آن جائز نیست پس اگر دو نفر شریک مشترکا طلب داشته باشند از دو نفر دیگر و طلب خود را قبل از تحویل گرفتن از بدهکاران بین خودشان تقسیم کنند و بگویند آن بخش از مال مشترک که در اختیار آقای زید است مال من و آن مقدار که در اختیار عمر است مال تو , فقها می فرمایند جایز نیست یعنی اگر یکی سهم خود را بگیرد و سهم دیگری تلف شود و یا بدهکار فرار کند و بدست آوردن آن ممکن نشود طلب بدست آمده بین آن دو شریک تقسیم می شود. و بخش تلف شده از جیب هر دو رفته است.
✅پاسخ: نه خیر روایات مسئله ناظر به صورتی است که یکی از طلبها تلف شود. و الا هیچ دلیلی نداریم تقسیم دین مطلقا جائز نباشد. پس فقط در صورت تلف یکی از مالها،، باقی مانده بین شرکا تقسیم می شود و ربطی به اصل جواز تقسیم دین ندارد پس تقسیم دین جائز است. اما در صورت تلف شدن یکی از سهام شرکت شرکا در باقی باز می گردد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛
ترس دراویش از #آمریکا و شیطان بزرگ، ضابطه و قاعدهی تمامی فرق منحرف و دستساز استکبار است.
اساساً هر شخص یا گروهی که از خدای بزرگ و روحیهی توحیدی فاصله داشته باشد از شیطان و ایادی او وحشت دارد.
یا سعی میکند با او مذاکره کند یا عَبد حلقه به گوش او میشود تا به هر صورت با او پنجه در پنجه نکند و شاخ به شاخ نشود!
حقد و کینهی دراویش از نظام اسلامی و انقلاب مردم مسلمان در برابر حکومت پهلویِ طاغوت و دستنشاندهی آمریکا، در شاکلهی ایشان نهادینه است و اراجیف این جُرثومه مربوط به اظهارات شخص او نیست، بلکه از خُبث باطن درویشی فرقههای منحرف حکایت کرده و خبر میدهد.
#نقد_تصوف
🔈https://www.instagram.com/tv/CHNhxuInRuc/?igshid=1ogjup0dm6t38
مشکات اهل بیت (ع)
سوال فقهی: اکثر قریب به اتفاق فقها معامله دین بدین را باطل می دانند حتی حضرت امام (ره) در تحریرالوسی
اشکال:
شما طلحه ابن زید را خیلی تضعیف کردید کسی که 156حدیث برای اهلبیت (ع) نقل کرده و امثال شیخ طوسی کتاب او را معتمد دانسته است .
✅پاسخ: طلحه ابن زید همان جعالیست که جعل کرده رسول خدا فرمود این عمر است که ولیّ من است هم در دنیا و هم در آخرت!!
باز همان جاعل است که جعل کرده که رسول خدا خودش عثمان را به سینه خود چسبانده سپس فرمود انت ولیّ فی الدنیا والآخره ، باز همان جعال است که جعل کرده که انس دربان رسول خدا گفته《روایتاً》هر کس فارسی حرف بزند بر خباثت خودش افزوده ... و او جعالی است که اهل سنت از رده راویان خارج کرده اند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال:
اشکال شما بر فتوای مرحوم آیت الله خوئی در باب تفاوت بین مثلی و قیمی در معاملات قرضی جالب توجه بود اما نظر حضرت امام قدس سرّه در این مسئله چیست؟
✅پاسخ: مرحوم امام وقتی رسیده به این بخش از مسئله قلم را نگهداشته و رفته دنبال بیان مسئله دیگر
توجه فرمائید:《و ان کان قیمیا فقد مرّانه یشتغل ذمته بالقیمه و هی النقود الرائجه ، فادائه《الذی لایتوقف التراضی》باعطائها .
اینجا جایش بود تکلیف صورت تغییر قیمت و تورم را روشن کند که متاسفانه بیان نفرموده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
بنده یک سوال سیاسی دارم:
چون موضع شما حمایت جدی از قشر محروم و کارگر در سطح جهانی است طبعا در مقابل غولهای سرمایه داری واقع می شوید و میدانید آنها مجموعه های بهم متصل و پیوسته در سطح جهانی هستند اکنون پرسش من این است چند درصد احتمال پیروزی و یا اثر گذاری مهم می دهید؟!
✅پاسخ: شما و امثال شما باید در این خصوص به نکات اساسی و مهم ذیل توجه کنید
1--ما مسلمانیم و با تمام وجود از سرمایه های مشروع ثروتمندان در حدی دفاع می کنیم که از کارگر دفاع می کنیم ما کمونیست نیستیم که مخالف ثروتمندان شویم.
2--در فضای اسلام و مسلمین ثروت ثروتمندان، نعمت عظیم است و سرمایه ای است برای کل جهان اسلام و نه مشکل ، در قرآن از مال بعنوان خیر یاد شده :《 انه لحب الخیر لشدید》پس ما مدافع جدی ثروت و سرمایه مشروع ثروتمندان هستیم .
3-- در طول تاریخ اسلام مخصوصا پس از تاسیس حوزه علمیه قم ستون فقرات وجوهات شرعیه را ثروتمندان تامین می کرده اند و بازاریان یار قابل اعتماد حوزه ها بوده اند و ما مدافع سرمایه های مشروع هستیم.
4-- ما داریم ملاحظه می کنیم این دو مقوله کاملا با هم قابل جمع اند دفاع واقعی از کارگران و محرومان همراه با دفاع واقعی از ثروتهای مشروع ثروتمندان . ولی چون در عصر ما متاسفانه برای دفاع از محرومان و کارگران سازمان موثّری نیست و در مقابل،، رانتخوران و ابر دزدان در سالهای اخیر بیت المال و بانکها را بطور بی سابقه در تاریخ غارت کرده اند بر ما لازم و تکلیف است با تمام وجود به جنگ رانتخواران عثمانی و مروانی سازمان یافته و متصل به قدرتمندان برویم ، جنگ ما با فساد است ،جنگ ما با غارتگران است ،جنگ ما با کسانی است که به اسم اسلام علی (ع) وارد میدان تصمیم شدند ولی کار عثمانی و مروانی کردند. ما باید ملت را برای جنگ با این جنایتکاران کاخ نشین مخالف کوخ نشینان آماده کنیم و روحیه مبارزه با فساد را در جامعه تقویت کنیم.
بنده یک سوال سیاسی دارم:چون موضع شما حمایت جدی از قشر محروم وکارگر درسطح جهانی است طبعا درمقابل غولهای سرمایه داری واقع می شوید ومیدانید آنها مجموعه های بهم متصل وپیوسته درسطح جهانی هستند اکنون پرسش من این است چند درصد احتمال پیروزی ویا اثر گذاری مهم می دهید؟! پاسخ:شما وامثال شما باید دراین خصوص به نکات اساسی ومهم ذیل توجه کنید 1--ما مسلمانیم وباتمام وجود ازسرمایه های مشروع ثروتمندان درحدی دفاع می کنیم که ازکارگر دفاع می کنیم ماکمونیست نیستیم که مخالف ثروتمندان شویم. 2--درفضای اسلام ومسلمین ثروت ثروتمندان، نعمت عظیم است، وسرمایه ای است برای کل جهان اسلام ونه مشکل ، درقرآن ازمال بعنوان خیر یاد شده :《 انه لحب الخیر لشدید》پس ما مدافع جدی ثروت وسرمایه مشروع ثروتمندان هستیم . 3-- درطول تاریخ اسلام مخصوصاپس ازتاسیس حوزه علمیه قم ستون فقرات وجوهات شرعیه را ثروتمندان تامین می کرده اند وبازاریان یار قابل اعتماد حوزه ها بوده اند .وما مدافع سرمایه های مشروع هستیم. 4-- ما داریم ملاحظه می کنیم این دومقوله کاملا باهم قابل جمع اند دفاع واقعی ازکارگران ومحرومان همراه با دفاع واقعی از ثروتهای مشروع ثروتمندان . ولی چون درعصر ما متاسفانه برای دفاع از محرومان وکارگران سازمان موثّری نیست ودرمقابل،، رانتخوران وابردزدان درسالهای اخیر بیت المال وبانکهارا بطور بی سابقه درتاریخ غارت کرده اند برما لازم وتکلیف است باتمام وجود بجنگ رانتخواران عثمانی ومروانی سازمان یافته ومتصل به قدرتمندان برویم ،جنگ ما با فساد است ،جنگ ما با غارتگران است ،جنگ ما باکسانی استکه باسم اسلام علی (ع) وارد میدان تصمیم شدند ولی کارعثمانی ومروانی کردند. ماباید ملت رابرای جنگ بااین جنایتکاران کاخ نشین مخالف کوخ نشینان آماده کنیم ،وروحیه مبارزه بافسادرا درجامعه تقویت کنیم.
توجه کنید عدد مدافعین این مبارزه بیش از 70میلیون نفر است. باید این 70 میلیون نفر برای مقابله با این غارتگران و رانتخواران سازمان یافته و جنایتکار سازمان پیدا کنند و این سازمان یک سازمان فرهنگی و تبلیغاتی و آگاه سازی است و نه یک سازمان سیاسی و حزبی .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
یک سوال سیاسی دیگر :
از نظر شما عثمانیان و مروانیان عصر ما چه کسانی هستند؟
✅پاسخ:
1--کسانی که بیش از توان حقوقشان و در امد مشروعشان سرمایه جمع کرده اند. 2--کسانی که با شعار دفاع از مستضعفین و اسلام علوی زیر سایه خون شهدا وارد فضای حکومتی شده سپس سر از زندگی طاغوتی و کاخ نشینی در آورده است آن هم گاهی با فرزندان کثیف و عیاش و عاشق غرب.
3-- رانتخواران شناسائی شده توسط قوه قضائیه ،
4-- دلالان مسلط بر معاملات کلان مانند معاملات فولاد ، پسته ، نفت ووو
5--مفسدین نفوذ کرده در شهرداریها و ثبت اسناد و ادارات مالیاتی و گمرکات .
6--زمین خواران ، ساحل خواران ، کوه خواران و مسئولین اداراتی که به افراد فوق با محمل تراشی میدان چپاول و غارت داده اند و کلیه کسانی که امثال افراد کارتون خواب بر سرشان کلاه گذاشته و بیت المال را غارت کرده اند. و در یک کلام دنیا طلبان با نام مبارک اسلام .
در پایان باید توجه کنید آنچه ما مطرح می کنیم نظر شخصی نیست بلکه دستور امیر المومنین (ع) است که فرمودند این اموال اگر تبدیل به مهریه زنان شده باشد هم باید برگردد .در یک کلام《تعقیب رانتخواران همراه با تمکین کنندگانشان از افراد حکومتی که امروز با استفاده از ضعف مدیران کشوری بیت المال ملت که متعلق به ضعفا است را به غارت برده اند》یک وظیفه شرعی برای هر مسلمان است و نه یک سلیقه شخصی.
شاید این تنها جنگی است که باید همه دندان عقب نشینی را بکشند .این تنها راه حفظ انقلاب است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
دلیل اینکه شما روایت مورد اتکای آیت الله حسن زاده آملی《ما رئیت شیئا الا و رئیت الله قبله و معه و بعده 》را قبول ندارید چیست . ؟!
✅پاسخ:
اولا سند معتبرش را نشان دهند قبول می کنیم و
ثانیا خیال می کنیم این حدیث آن روزهائی جعل شد که امام صادق (ع) فرموده بودند:《 الحجه قبل الخلق و مع الخلق و بعدالخلق 》بحار چاپ ایران جلد 23ص 38
آن روایت مورد نظر شما را ساختند تا بگویند بدون حجت بروید دنبال خدا شناسی و هم وزن و شبیه هم ساخته اند. آن روایت مستمسک درویشان و صوفیان برای وحدت وجود شد و این روایت سند اهلبیت (ع) برای مکتب اهلبیت(ع) در اثبات احتیاج امت به حجت
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
استاد خیلیها حتی علامه مجلسی کتاب الامامه والتبصره را مال علی ابن بابویه می دانند نظر شما چیست؟
✅پاسخ: نه خیر چون در این کتاب از اشخاص زیادی روایت نقل می کند که پس از علی ابن بابویه پدر صدوق می زیسته اند .
مراجعه کنید به پاورقی همان بحار جلد 103 صفحه159 چاپ ایران
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
طبق اطلاع , شما در باب رهن اختلاف جدی با دیگران دارید مثلا در کدام مسئله؟
✅پاسخ: مثلا در شرایع می فرماید: ولو رهن منفعه کسکنی الدار لم ینعقد و در جواهر هم اضافه فرموده: بل فی المسالک انه موضع وفاق !
و در حدائق هم فرموده : فالمنع من رهنها موضع وفاق کما صرحوا به.!
ولی بنظر قاصر حقیر حق این است که در مواردی رهن منافع جایز و صحیح است مانند اینکه بنده حقیر از جنابعالی 30 میلیون تا آخر سال قرض می کنم و در قبال آن گاو هلندی سی میلیونی شیر ده خودم را بعنوان رهن در اختیار شما قرار می دهم و قرار می گذاریم از روزی که بنده قادر به پرداخت بدهی خودم نشدم جنابعالی از طریق فروش شیر آن گاو که روزانه فرضا 40 لیتر است طلب خود را بردارید و شما هم قبول می فرمائید خوب چرا صحیح نباشد !؟
اتفاقا در اواخر باب رهن در وسائل الشیعه برداشتن بدهی از طریق منافع , یکی از راههای بازپرداخت بدهی در رهن معرفی شده منتها در فرض خاص منافع زمین ،طبق چه مبنائی در صورت وجود توافق برای پرداخت بدهی از طریق شیر آن گاو رهنی، باید در صورت عدم پرداخت بدهی از سوی من حتما خود گاو مرا بفروشید؟!
اگر بفرمایید باید طلب شما در یک لحظه پرداخت شود پاسخ می شنوید که فرض این است که قرار داد بستیم که از طریق فروش شیر طلب خود را بدست آورید در این صورت چرا باطل شود.!؟
و اگر بفرمائید روایات خالی از تصریح به صحت رهن در منافع است پاسخ این است روایات در قالب پاسخ به سوال صادر شده و نه در قالب کبرای کلی و مضمون روایات می رساند هدف از تصریح به عین بخاطر غلبه وجود عین است این اولا و
ثانیا توجه اصلی در این روایات به مسّلم شدن این حقیقت است که کاری کنید طلبکار طلب خودش را بتواند بدست آورد .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : استاد برای مشروعیت به رهن گذاشتن منافع که خلاف نظر قاطبه فقها است لطفا از مثال دیگری غیر از شیر گاو هم مثال بیاورید .
✅پاسخ: بنده کلید کارخانه خودم را در قبال قرضی که از شما کرده ام تحویل شما می دهم تا اگر طلب شما را نتوانستم بدهم از در آمد و سود حاصل از فروش تولیدات آن بردارید. این چه مشکلی دارد!؟
فرض می کنیم که احدی فتوای نداده این فرض ما چه مشکلی دارد ؟
هدف جبران قرض بود که حاصل شد . مگر چه منفعتی دارد که باید طلب مرتهن و طلبکار از طریق فقط فروش خود کارخانه تامین شود؟!.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
سوال : استاد برای مشروعیت به رهن گذاشتن منافع که خلاف نظر قاطبه فقها است لطفا از مثال دیگری غیر از ش
دوست عزیز سوال کننده درباره رهن توجه کند یکی دیگر از مواردی که با بزرگان در آن اختلاف شدید داریم مسئله جواز به رهن گذاشتن یک مال در قبال قرضهای متعدد است ، بزرگان و در راس همه شان حضرت امام "قدس الله اسرار هم جمیعا " می فرمایند مطلقا جایز است و حقیر عرض می کنم فقط در صورتی جایز است که ارزش آن مرهون در حد ارزش همه مرهون به ها باشد و الا نه تنها غرض حاصل نمی شود بلکه زمینه جنگ هم برای برداشتن بدهی از آن هم درست می شود. و اگر از یک نفر ده بار قرض کند (که عبارت امام به این شق ناظر است) نود درصد بدهی اش پرداخت نمی شود. پس شرط است حد اقل به اندازه《 مرهون به ها》ارزش داشته باشد که نظر حقیر است.
عبارت حضرت امام در تحریرالوسیله در مسئله 14باب رهن این است:
لورهن علی دینه رهنا ثم استدان مالا آخر من المرتهن جاز جعل ذالک الرهن رهنا علی الثانی ایضا و کان رهنا علیهما معا سوا کان الثانی مساویا للاول فی الجنس والقدر او مخالفا، وکذا له ان یجعله علی دین ثالث و رابع الی ما شاء.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
واضح ترین دلیل شما بر این که متصوفه مکتبی است اسرائیلی و تاسیس شده برای مشروعیت بخشی به《 انتقال تیه ،تحیر و حیرت و سرگردانی و به وحدت نرسیدن در فهم دین از یهود به مسلمانان 》چیست ؟
شما در مباحث ماهواره ایتان تلاش میکنید چنین مطلبی را ثابت کنید.
✅پاسخ:
اولا: بنده در همان مباحث در حد کامل《و نه فقط کافی》ثابت کردم خود ابن عربی هم می گویند ما هر روز یک جور عقیده تولید می کنیم و ابن الوقتیم.
ثانیا: در روایات اسلامی دوره غیبت را برای امت اسلام (و نه پیروان واقعی اهلبیت) دوره تیه و حیره معرفی فرموده اند 《بعد حیره و غیبه》
ثالثا: همین صوفیان بین مردم مسلمان مطالب اسرائیلی ذیل را منتشر می کنند در حالی که در قرآن سوره بقره تصریح کرده این درخواست مال موسی نبود بلکه تحمیل بنی اسراییل بوده و بنده . برای تفصیل ماجرا برای فیلم در دست ساخت حضرت موسی توسط مرحوم سلحشور سر تفسیر این قضیه در قم با خود آن مرحوم و فرزندان فاضل ایشان چندین جلسه داشته ایم. و اما این قضیه را هم سعدی و هم حافظ و هم مولوی خراب کرده و بر ضد نظر قرآن موضع گرفته به حضرت موسی تاخته اند توجه کنید:👇
ﺳﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ متفاوت
ﻣﻮﺳﯽ (ﻉ) ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﮐﻮﻩ ﻃﻮﺭ:
ﺍَﺭَﻧﯽ (ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻩ )
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ: ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ (ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺮﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﯽ ﺩﯾﺪ)
ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺳﻌﺪﯼ:
ﭼﻮ ﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﮐﻮﻩ ﺳﯿﻨﺎ ﺍﺭﻧﯽ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺑﮕﺬﺭ
ﮐﻪ ﻧﯿﺮﺯﺩ ﺍﯾﻦ ﺗﻤﻨﺎ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ
ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺣﺎﻓﻆ:
ﭼﻮ ﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺳﯿﻨﺎ ﺍﺭﻧﯽ ﺑﮕﻮ ﻭ ﺑﮕﺬﺭ
ﺗﻮ ﺻﺪﺍﯼ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺸﻨﻮ، ﻧﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ
ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻣﻮﻻﻧﺎ:
ﺍﺭﻧﯽ ﮐﺴﯽ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺗﺮﺍ ﻧﺪﯾﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ
ﺗﻮ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻨﯽ ﻫﻤﯿﺸﻪ، ﭼﻪ ﺗﺮﯼ ﭼﻪ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ
ﺳﻪ ﺑﯿﺖ، ﺳﻪ ﻧﮕﺎﻩ، ﺳﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ
ﻣﺜﻞ ﺳﻌﺪﯼ ، ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ
ﻣﺜﻞ ﺣﺎﻓﻆ ، ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪ
ﻣﺜﻞ ﻣﻮﻻﻧﺎ ، ﻋﺎﺭﻓﺎﻧﻪ
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit