تذکر
در رابطه با بحث قرض مرحوم آیت الله خوئی در منهاجش و در توضیح المسائل آیت الله شبیری زنجانی در احکام قرض مسئله 2281 آمده است《 لازم نیست در هنگام قرض گرفتن مقدار قرض معلوم باشد بلکه اگر بعد از قرض گرفتن هم مقدار آن مشخص شود مانعی ندارد》!! بسیار خوب وقتی در حین تحویل گرفتن گندم قرضی معلوم نشد چه قدر بوده فردا در صورت اختلاف طرفین در اینکه چقدر بوده قرض دهنده در دادگاه چه مدرکی بر اثبات مقدار واقعی مال خود دارد؟!!
بعلاوه این《 مشروعیت مجهول بودن مقدار قرض و بدهی》اگر وارد بازار پیچیده امروز شود چه گرفتاریی که برای مردم بوجود نمی آورد؟!
عجیب است قرآن فقط در باب مداینه شامل حال قرض 15 تا21 قید و شرط گذاشته اما در فقه شرط رایج در معاملات را هم از قرض برداشته اند این نیست مگر بخاطر بی ارتباطی بین فقه سنتی با حقایق موجود در بازار مبادلات .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی:
طبق اطلاع ، شما در مسایل کتب فقهی مربوط به اقتصاد مانند دین و قرض و مکاسب اختلاف بسیار عمیقی با نظرات فقهای عظام دارید حتی طبق اطلاع در یک صفحه از کتاب منهاج مرحوم آیت الله خویی در بیش از ده مسئله با ایشان اختلاف دارید چه بهتر که از مبتلابه ترین مسئله اختلافی نمونه ای بیاورید .
✅پاسخ: مثلا ایشان در مسئله 794 منهاج الصالحین در کتاب دین میفرمایند: اذا کان المال مثلیا لیس للمقرض مطالبه المقترض بالقیمه نعم یجوز الاداء بها مع التراضی والعبره عند یذبالقیمه وقت الاداء . و اذا کان قیمیا ثبتت قیمته وقت القرض.!!
بنده این فرمایش ایشان را بر میگردانم به فضای اقتصادی تا فاصله وحشتناک بین حقایق و واقعیتهای موجود در جامعه و بین فقه اقتصادی سنتی برای همه روشن گردد.
بازگشت فرمایش ایشان به این است اگر تاجری در اول سال 1399 از شما 400 تن گندم (کالای مثلی) قرض کند تا در آخر همان سال برگرداند و بخاطر مشکلی برگرداندن خود گندم ممکن نشود و طرفین موافقت کنند به پرداخت قیمت آن باید قیمت همین ایام پرداخت (یعنی آخر سال را که فرضا سه برابر شده) را پرداخت کنند مثلا اگر در اول سال قیمت آن 200 میلیون بوده باید 600 میلیون بدهد و اما اگر در معامله دیگر شما از ایشان بجای گندم صد راس گاو قرض کنید (که کالای قیمی است)و در همان مدت قیمت گاو ها از 200 میلیون تومان برسد به 600میلیون در این صورت باید آن تاجر بدبخت 400میلیون خسارت بکشد و فقط 200میلیون اول سال را از شما بگیرد! چون کالایش قیمی است و نه مثلی !!
خب اکنون سوال: تولید کنندگان کالای قیمی چه جنایتی کردند که باید توسط تورم ضربه فنی خورده نابود شوند !!؟؟ سوال دوم: فلسفه تفاوت بین مثلی و قیمی آنهم یکی حافظ ارزش خود و دیگری نافی ارزش خود شده اند چیست ?!
درکدام آیه و یا روایت دیده شده!!؟ سوال سوم : در کدام کشور و در کدام مدرک علمی و در کدام مقطع تاریخی و کدام ملت ثابت کرده , کالاهای قیمی باید در تورم از صحنه مبادله ارزش خود را از دست بدهد!؟
سوال چهارم : آیا احدی حاضر است بپذیرد کالای او مانند پول از حفظ ارزش خود عاجز شده و در تورم قیمت خود را هر روز از دست بدهد؟
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی:
حضرت امام قدس سّره در تحریرالوسیله قرض را چنین تعریف فرموده: 《هوتملیک مال لآخربالضمان بان یکون علی عهدته ادائه بنفسه او بمثله او قیمته》نظرتان چیست؟
✅پاسخ: جامع و مانع نیست !
قرض این است که بنده تعریف می کنم: 《هو تملیک شئ له قیمه مالیه بمحض التفضل ،، علی ان یاخذ عوضا متعلقا بالذمه فی الاجل المضروب او عند تادیته من ناحیه المقترض اذاکان قبل الاجل المضروب》
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
استاد سلام متصوفه و دراویش انسانهای منزوی و گوشه گیر و گوشه نشین بودند و هستند و کاری بکار کسی نداشته و ندارند.
به نظر شما حملات مفصل حدود صد ساعته و یا 82 برنامه ای شما آن هم در ماهواره و سطح جهانی علیه آنها چقدر مهم است که عمری را برای آن صرف کرده اید؟!
✅پاسخ: شما خبر از پشت قضیه ندارید آیا شما نامه های ابن عربی عامل فرهنگی اسرائیلیها به فخر رازی را خوانده اید که او را توبیخ می کند و میگوید عمر خود را صرف تفسیر قرآن نکن صرف سنت نکن ! اگر ابن عربی سنی واقعی بوده مگر نمی دانسته رسول خدا فرموده انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی و به قول سنی ها و سنتی . خوب چرا در مقابل رسول خدا ایستاده بوده است.!؟ متصوفه آب زیر کاهی بوده اند که می خواستند تفسیر اهلبیت از اسلام را با《جایگزین کردن مکاشفات ناشی از بیماری روانی خود بجای آنها》نابود کنند.
⭕️توجه کنید به نامه زیر زمینی ابن عربی به فخر رازی مفسر بزرگ اهل سنت در کتاب سید حیدر آملی بنام جلوه دلدار چاپ رسانش صفحه 638 که ترجمه کتاب جامع الاسرار است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی: اکثر قریب به اتفاق فقها معامله دین بدین را باطل می دانند حتی حضرت امام (ره) در تحریرالوسیله کتاب الدین والقرض مسئله 7فرموده لا یجوز بیع الدین بالدین علی الاقوای شما نظری دارید؟
✅پاسخ: دلیل این مسئله روایت یک سنی بنام طلحه ابن زید از امام صادق است که این طلحه از نظر بخاریها و احمد ابن حنبلها و ابن حبانها انسان بی ارزش , دروغگو , منکر الحدیث , مطرود و بی سر و پایی بوده و احدی از اهل سنت به روایات او عمل نکرده اند تا چه رسد در مکتب اهلبیت روایتش حجت باشد و در کتب اهل سنت هم جز سه کتاب بی اعتبار پیش اهل سنت بنام تفسیر دارقطنی و شرح معانی الآثار و کتاب هروی در هیچ منبعی نیامده . تعجب این است مرحوم شیخ طوسی فرموده با وجود اینکه سنی است اما کتاب او معتمد ماست !! و این سنی فاسق و منکرالحدیث پیش اهل سنت توانسته به کتب شیعه 156حدیث تزریق کند!! طبیعی این بود اگر چنین حدیثی وجود داشته باشد باید بین مجمع المناهی در مجلس 66 از امالی صدوق نقل شده باشد که نقل نشده است.
بنابر این منعی در معامله کالی بکالی و یا دین بدین نیست چون دلیل معتبری ندارد.
سوال فقهی: اکثر قریب به اتفاق فقها معامله دین بدین را باطل می دانند حتی حضرت امام (ره) در تحریرالوسیله کتاب الدین والقرض مسئله 7فرموده لا یجوز بیع الدین بالدین علی الاقوای شما نظری دارید؟
✅پاسخ: دلیل این مسئله روایت یک سنی بنام طلحه ابن زید از امام صادق است که این طلحه از نظر بخاریها و احمد ابن حنبلها و ابن حبانها انسان بی ارزش , دروغگو , منکر الحدیث , مطرود و بی سر و پایی بوده و احدی از اهل سنت به روایات او عمل نکرده اند تا چه رسد در مکتب اهلبیت روایتش حجت باشد و در کتب اهل سنت هم جز سه کتاب بی اعتبار پیش اهل سنت بنام تفسیر دارقطنی و شرح معانی الآثار و کتاب هروی در هیچ منبعی نیامده . تعجب این است مرحوم شیخ طوسی فرموده با وجود اینکه سنی است اما کتاب او معتمد ماست !! و این سنی فاسق و منکرالحدیث پیش اهل سنت توانسته به کتب شیعه 156حدیث تزریق کند!! طبیعی این بود اگر چنین حدیثی وجود داشته باشد باید بین مجمع المناهی در مجلس 66 از امالی صدوق نقل شده باشد که نقل نشده است.
بنابر این منعی در معامله کالی بکالی و یا دین بدین نیست چون دلیل معتبری ندارد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال
با سلام آیا اصل و یا کتاب زید نرسی اعتبار دارد؟
✅پاسخ: سلام علیکم
1--اینکه زید نرسی کتاب و یا اصل داشته مسلّم است
2-- اینکه از 51 روایت آن بخش زیادش معتبر است هم مسلّم است.
3--چند روایت آن را بعدا اضافه کرده اند مسّلم است .
4-- نسخه ای که به علامه مجلسی رسیده اگر حتی نسخه اصلی نباشد باز از نظر محتوای حامل بخش زیادی از نسخه اصلی است.
5-- اما چقدر از آن 51 روایت معتبر است معلوم نیست مگر با بررسی محتوای آن .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
بیع دین بدین و یا کالی به کالی چیست؟
✅پاسخ: صورتهای زیادی دارد یکی اینکه خرید و فروشی است که فعلا نه کالای فروخته شده موجود است و نه قیمت آن بلکه آقای زید که یک میلیون جنس از عمر طلب دارد آن را میفروشد به کسی و یا بخود عمر در مقابل پولی که آن هم فعلا موجود نیست و پس از مدتی تسلیم طرف خواهد شد. مسئله مورد گرفتاری این است بیع دین بدین معامله ای است که در تمام دنیا دولتها مطابق آن و بصورت آن معامله می کنند و صریح بگویم معامله دین بدین و یا کالی به کالی دقیقا معامله ایست که کل دولتهای عالم مبادلات کلان کشوری خود را با آن صورت انجام میدهند معامله فوق معامله کلان جهانی است.
اگر حرام شود کل مبادلات برون مرزی دولتها ضربه می خورد دولتها با یکدیگر قرار می گذارند یکی از دو کشور مثلا تا دو سال آینده فلان کارخانه را بسازد و دیگری در مقابل قیمت آنرا آماده کند. کالی یعنی شیئ به تاخیر انداخته شده. پس معامله دین بدین که توسط طلحه ابن زید سنی بی سر وپا حرام اعلام شده در هیچ منبع معتبر شیعه و سنی نیامده است. اگر چه متاسفانه تبدیل به فتوای غالب شده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال:
تقریبا همه بزرگان مانند مرحوم حضرت امام و مرحوم آیت الله خوئی فتوای داده اند که تقسیم دین و طلب بین شرکا قبل از تحویل گرفتن آن جائز نیست پس اگر دو نفر شریک مشترکا طلب داشته باشند از دو نفر دیگر و طلب خود را قبل از تحویل گرفتن از بدهکاران بین خودشان تقسیم کنند و بگویند آن بخش از مال مشترک که در اختیار آقای زید است مال من و آن مقدار که در اختیار عمر است مال تو , فقها می فرمایند جایز نیست یعنی اگر یکی سهم خود را بگیرد و سهم دیگری تلف شود و یا بدهکار فرار کند و بدست آوردن آن ممکن نشود طلب بدست آمده بین آن دو شریک تقسیم می شود. و بخش تلف شده از جیب هر دو رفته است.
✅پاسخ: نه خیر روایات مسئله ناظر به صورتی است که یکی از طلبها تلف شود. و الا هیچ دلیلی نداریم تقسیم دین مطلقا جائز نباشد. پس فقط در صورت تلف یکی از مالها،، باقی مانده بین شرکا تقسیم می شود و ربطی به اصل جواز تقسیم دین ندارد پس تقسیم دین جائز است. اما در صورت تلف شدن یکی از سهام شرکت شرکا در باقی باز می گردد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛
ترس دراویش از #آمریکا و شیطان بزرگ، ضابطه و قاعدهی تمامی فرق منحرف و دستساز استکبار است.
اساساً هر شخص یا گروهی که از خدای بزرگ و روحیهی توحیدی فاصله داشته باشد از شیطان و ایادی او وحشت دارد.
یا سعی میکند با او مذاکره کند یا عَبد حلقه به گوش او میشود تا به هر صورت با او پنجه در پنجه نکند و شاخ به شاخ نشود!
حقد و کینهی دراویش از نظام اسلامی و انقلاب مردم مسلمان در برابر حکومت پهلویِ طاغوت و دستنشاندهی آمریکا، در شاکلهی ایشان نهادینه است و اراجیف این جُرثومه مربوط به اظهارات شخص او نیست، بلکه از خُبث باطن درویشی فرقههای منحرف حکایت کرده و خبر میدهد.
#نقد_تصوف
🔈https://www.instagram.com/tv/CHNhxuInRuc/?igshid=1ogjup0dm6t38
مشکات اهل بیت (ع)
سوال فقهی: اکثر قریب به اتفاق فقها معامله دین بدین را باطل می دانند حتی حضرت امام (ره) در تحریرالوسی
اشکال:
شما طلحه ابن زید را خیلی تضعیف کردید کسی که 156حدیث برای اهلبیت (ع) نقل کرده و امثال شیخ طوسی کتاب او را معتمد دانسته است .
✅پاسخ: طلحه ابن زید همان جعالیست که جعل کرده رسول خدا فرمود این عمر است که ولیّ من است هم در دنیا و هم در آخرت!!
باز همان جاعل است که جعل کرده که رسول خدا خودش عثمان را به سینه خود چسبانده سپس فرمود انت ولیّ فی الدنیا والآخره ، باز همان جعال است که جعل کرده که انس دربان رسول خدا گفته《روایتاً》هر کس فارسی حرف بزند بر خباثت خودش افزوده ... و او جعالی است که اهل سنت از رده راویان خارج کرده اند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال:
اشکال شما بر فتوای مرحوم آیت الله خوئی در باب تفاوت بین مثلی و قیمی در معاملات قرضی جالب توجه بود اما نظر حضرت امام قدس سرّه در این مسئله چیست؟
✅پاسخ: مرحوم امام وقتی رسیده به این بخش از مسئله قلم را نگهداشته و رفته دنبال بیان مسئله دیگر
توجه فرمائید:《و ان کان قیمیا فقد مرّانه یشتغل ذمته بالقیمه و هی النقود الرائجه ، فادائه《الذی لایتوقف التراضی》باعطائها .
اینجا جایش بود تکلیف صورت تغییر قیمت و تورم را روشن کند که متاسفانه بیان نفرموده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
بنده یک سوال سیاسی دارم:
چون موضع شما حمایت جدی از قشر محروم و کارگر در سطح جهانی است طبعا در مقابل غولهای سرمایه داری واقع می شوید و میدانید آنها مجموعه های بهم متصل و پیوسته در سطح جهانی هستند اکنون پرسش من این است چند درصد احتمال پیروزی و یا اثر گذاری مهم می دهید؟!
✅پاسخ: شما و امثال شما باید در این خصوص به نکات اساسی و مهم ذیل توجه کنید
1--ما مسلمانیم و با تمام وجود از سرمایه های مشروع ثروتمندان در حدی دفاع می کنیم که از کارگر دفاع می کنیم ما کمونیست نیستیم که مخالف ثروتمندان شویم.
2--در فضای اسلام و مسلمین ثروت ثروتمندان، نعمت عظیم است و سرمایه ای است برای کل جهان اسلام و نه مشکل ، در قرآن از مال بعنوان خیر یاد شده :《 انه لحب الخیر لشدید》پس ما مدافع جدی ثروت و سرمایه مشروع ثروتمندان هستیم .
3-- در طول تاریخ اسلام مخصوصا پس از تاسیس حوزه علمیه قم ستون فقرات وجوهات شرعیه را ثروتمندان تامین می کرده اند و بازاریان یار قابل اعتماد حوزه ها بوده اند و ما مدافع سرمایه های مشروع هستیم.
4-- ما داریم ملاحظه می کنیم این دو مقوله کاملا با هم قابل جمع اند دفاع واقعی از کارگران و محرومان همراه با دفاع واقعی از ثروتهای مشروع ثروتمندان . ولی چون در عصر ما متاسفانه برای دفاع از محرومان و کارگران سازمان موثّری نیست و در مقابل،، رانتخوران و ابر دزدان در سالهای اخیر بیت المال و بانکها را بطور بی سابقه در تاریخ غارت کرده اند بر ما لازم و تکلیف است با تمام وجود به جنگ رانتخواران عثمانی و مروانی سازمان یافته و متصل به قدرتمندان برویم ، جنگ ما با فساد است ،جنگ ما با غارتگران است ،جنگ ما با کسانی است که به اسم اسلام علی (ع) وارد میدان تصمیم شدند ولی کار عثمانی و مروانی کردند. ما باید ملت را برای جنگ با این جنایتکاران کاخ نشین مخالف کوخ نشینان آماده کنیم و روحیه مبارزه با فساد را در جامعه تقویت کنیم.
بنده یک سوال سیاسی دارم:چون موضع شما حمایت جدی از قشر محروم وکارگر درسطح جهانی است طبعا درمقابل غولهای سرمایه داری واقع می شوید ومیدانید آنها مجموعه های بهم متصل وپیوسته درسطح جهانی هستند اکنون پرسش من این است چند درصد احتمال پیروزی ویا اثر گذاری مهم می دهید؟! پاسخ:شما وامثال شما باید دراین خصوص به نکات اساسی ومهم ذیل توجه کنید 1--ما مسلمانیم وباتمام وجود ازسرمایه های مشروع ثروتمندان درحدی دفاع می کنیم که ازکارگر دفاع می کنیم ماکمونیست نیستیم که مخالف ثروتمندان شویم. 2--درفضای اسلام ومسلمین ثروت ثروتمندان، نعمت عظیم است، وسرمایه ای است برای کل جهان اسلام ونه مشکل ، درقرآن ازمال بعنوان خیر یاد شده :《 انه لحب الخیر لشدید》پس ما مدافع جدی ثروت وسرمایه مشروع ثروتمندان هستیم . 3-- درطول تاریخ اسلام مخصوصاپس ازتاسیس حوزه علمیه قم ستون فقرات وجوهات شرعیه را ثروتمندان تامین می کرده اند وبازاریان یار قابل اعتماد حوزه ها بوده اند .وما مدافع سرمایه های مشروع هستیم. 4-- ما داریم ملاحظه می کنیم این دومقوله کاملا باهم قابل جمع اند دفاع واقعی ازکارگران ومحرومان همراه با دفاع واقعی از ثروتهای مشروع ثروتمندان . ولی چون درعصر ما متاسفانه برای دفاع از محرومان وکارگران سازمان موثّری نیست ودرمقابل،، رانتخوران وابردزدان درسالهای اخیر بیت المال وبانکهارا بطور بی سابقه درتاریخ غارت کرده اند برما لازم وتکلیف است باتمام وجود بجنگ رانتخواران عثمانی ومروانی سازمان یافته ومتصل به قدرتمندان برویم ،جنگ ما با فساد است ،جنگ ما با غارتگران است ،جنگ ما باکسانی استکه باسم اسلام علی (ع) وارد میدان تصمیم شدند ولی کارعثمانی ومروانی کردند. ماباید ملت رابرای جنگ بااین جنایتکاران کاخ نشین مخالف کوخ نشینان آماده کنیم ،وروحیه مبارزه بافسادرا درجامعه تقویت کنیم.
توجه کنید عدد مدافعین این مبارزه بیش از 70میلیون نفر است. باید این 70 میلیون نفر برای مقابله با این غارتگران و رانتخواران سازمان یافته و جنایتکار سازمان پیدا کنند و این سازمان یک سازمان فرهنگی و تبلیغاتی و آگاه سازی است و نه یک سازمان سیاسی و حزبی .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit