📚درس پانزدهم
از سلسله دروس مبادی اصول .
-- پرونده حدیث رفع --
به نظر قاصر حقیر در تمام فصلهای اصول و فقه باید در مقام نخست حتی الامکان تمام روایات مربوطه استقصا و تدوین شود سپس بحث محتوایی شروع شود.
مشکل حدیث رفع برای اثبات برائت شرعیه این است که اصلا تتبع کامل در منابع ، سند ، محتوای ، و حجم مشترک موجود در تمام واحدها ملاحظه نمی شود.
📌اینک ما ابتدا تمام موارد حدیث رفع را نقل میکنیم تا ببینیم خود حدیث از کجا نشئت گرفته است.
🔹 ا-- در سوره مبارکه بقره آیه آخر
" ربنا لا تواخذنا ان نسینا او اخطاءنا " ..... " ربنا ولاتحملنا مالاطاقه لنابه
🔹۲-- سوره بقره آیه ۱۷۳ و انعام ۱۴۵ و نحل ۱۱۵ : (( فمن اضطر غیر باغ و لا عاد فلا اسم علیه ))
🔹۳-- قال رسول الله :رفع الله عن امتی الخطاء والنسیان و مااستکرهوا علیه / فتح القدیر ج ۵ ص۱۶۰ و ۱۶۱ .
🔹۴- قال رسول الله رفع الله عن امتی الخطاء درالمنثور ج ۱ ص۳۷۷
🔹۵-- قال رسول الله : ان الله تجاوز عن امتی الخطاء والنسیان وماستکرهوا علیه ، مشکات المصابیح تبریزی خ۶۲۸۴ و معجم طبرانی ج ۱ ص۹۴
🔹۶-- ان الله تجاوز عن امتی عما حدثت به انفسها کنزالعمال خ ۳۴۴۵۷
🔹۷-- ان الله تجاوز لامتی عما توسوس به ... منبع متعدد
🔹۸-- ان الله تجاوز لامتی عما استکرهوا منبع متعدد.
🔹۹--ان الله تجاوز لامتی عمالم تتکلموا به منبع متعدد
🔹 ۱۰-- ان الله وضع عن امتی الخطاء والنسیان. منبع متعدد.
🔹۱۱-- لایعذب الله عبدا علی خطاء ولا استکراه کنزالعمال خ ۱۰۳۲۴
🔹۱۲- امام صادق(ع) : ما امر العباد الا بدون سعتهم ، فکل شیئ امرالناس باخذه فهم متسعون له و مالا یتسعون له فهو موضوع عنهم. کتاب توحید ص۳۴۷
🔹۱۳-- سُئل امیرالمومنین(ع) عن معنا قولهم لاحول ولاقوه الا بالله
فقال: انما لانملک مع الله شیا ولانملک الا ما مَلَکنَاه ، فمتی ملَّکنا ما هواملک به مناّ کلَّفَنَاه و متی اخذه منا وضع تکلیفه عناّ نهج حکمه ۴۰۴
🔹۱۴-- مضمره حمزه ابن مهران قال قلت له انا نقول ان الله لم یکلف العباد الا ما آتاهم و کل شئ لایطیقونه فهو عنهم موضوع و لایکون الا ماشاالله وقضی و قدر و اراد فقال والله هذا دینی و دین آبائی . بحار ج ۵ ص ۴۱
🔹۱۵-- قال الامام حسین (ع): ما اخذالله طاقه احدا لا وضع عنه طاعته ، و لا اخذ قدره الا وضع عنه کلفته. بحارج ۷۸ ص۱۱۷
🔹۱۶-- در بحار ج۲ ص ۲۷۴ از امام صادق(ع) شش مرفوع خطا نسیان اکراه ما لایعلمون و ما لایطیقون و مااضطروا الیه
🔹 ۱۷-- و در بحار جلد ۵ ص۳۰۴ چاپ ایران از امام صادق(ع) همان شش مرفوع ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ در همان آدرس از رسول خدا(ص) و امام صادق (ع) سه مرفوع خطا و نسیان و اکراه.
و در یکی اضافه آمده " و فیها رابعه ومالایطیقون " .
ادامه دارد ...
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
ادامه درس پانزده 👇👇
🔹۲۱-- روایت با ۹ مرفوع بحار ج ۵ ص ۳۰۳
🔹۲۲-- همان روایت در کافی ج ۲ ص ۴۶۳
🔹۲۳-- در کنز خ ۱۰۳۰۷ سه مرفوع
🔹۲۴-- در کنز خ ۱۰۳۲۴ مرفوع خطا است و اکراه.
🔶جمع بندی این آیات و روایات این است
▪️یک: قطعا مرفوع مواخذه است و نه قلم .
▪️دو: ریشه حدیث رفع همان آیه رفع در آخر سوره بقره است.
▪️سه: قدر متیقن مرفوع ۵ تا است خطا ، نسیان ، عدم طاقت و اضطرار و اکراه , که بجز اکراه ۴ تای باقی آیه است. ▪️چهار : در اکثر روایات فریقین مالا یعلمون نبوده است .
▪️ پنج: حسد وطیره و تفکر در وسوسه دارای آعتباری باقی مرفوعات نیست.
▪️شش : روایات رفع ناظر به صورت شک در تکلیف نیست بلکه ناظر به عدم تکلیف در موارد خاصه است .
و طبعا بدرد اصاله البرائه نمی خورد.
🔹۲۵- ماکان الله لیضل قوما بعد اذهداهم حتی یبین لهم مایتقون قال ابوعبدالله : حتی یعرفهم ما یرضیه و ما یسخطه ذیل ایه
🔹۲۶-- امام صادق : ان الله عزوجل احتج علی الناس بما آتاهم و ما عرّفهم . میزان الحکمه خ ۳۳۱۵
🔹۲۷- قلت لابی عبدالله (ع) هل جعل فی الناس اداه ینالون بها المعرفه ؟
قال لا قلت فهل کلِّفوا المعرفه ؟
قال لا ان علی الله البیان ،لایکلف الله نفسا الاوسعها. بحار ج ۵ ص۳۰۲
🔹۲۸-- قال ابوعبدالله (ع) ان الله احتج علی الناس بما آتاهم و عرّفهم
کافی ج ۱ ص ۱۶۳
🔹۲۹-- کل شی مطلق حتی یرد فیه نهی بحار ج ۲ ص۲۷۴ و حتی یرد فیه نص بحار ج۲ ص۲۷۲
🔹۳۰-- الاشیآ مطلقه مالم یرد علیک امرا و نهی و کل شی یکون فیه حرام و حلال فهو لک حلال ابدا حتی تعرف الحرام بعینه فتدعه. بحار ج ۲ص۲۷۲ ص۲۷۳ ص ۶۲ عن سرایر ص۱۵۵ و کافی ج ۵ ص۳۱۳ بسند صحیح .
🔹۳۱-- کل شئ مطلق حتی یرد فیه منع غوالی ج۳ ص ۱۴۶
🔹۳۲-- سالت ابا جعفر (ع) عن السمن والجبن نجده فی ارض المشرکین بالروم اناءکله ؟ قال: اما ما علی انه قد خلطه الحرام فلا تاکل و اماما لم تعلم فکله حتی تعلم انه حرام. بحار ج۲ ص۲۷۲ و ج ۶۵ ص۱۵۵ و سرائر عن ابن محبوب و وسایل ج ۱۶ ص۴۰۳
🔹۳۳-- کل شی هو لک حلال حتی تعرف انه حرام بعینه فتدعه من قبل نفسک و ذالک مثل الثوب یکون قد اشتریته و هو سرقه او المملوک عنه و لعله حر باع نفسه او خدع فیبیع او قهر اوامره تحتک و هی اختک او رضیعتک والاشیاء کلها علی هذا حتی یستبین لک غیر ذالک او تقوم به البینه و سائل بحار ج ۲ ص ۲۷۳ و در وسایل هم نظیر این در ج ۱۷ ص۹۱ و ج۱۶ ص ۴۰۳ و ج۱۲ ص۶۰ و ۵۹ آمده با تفاوت در متن و سند.
🔹۳۴-- سالت اباعبدالله عن الخفاف التی تباع فی السوق فقال: اشتر وصل فیها حتی تعلم انه میته بعینه. وسایل ج ۲ ص ۱۰۷۱ سالته عن الرجل یاتی السوق فیشتری جبه فراء لایدری اذکیه هی !؟ ام غیر ذکیه ایصلی فیها؟
فقال : نعم ، لیس علیکم المسئله ، ان ابا جعفر (ع) کان یقول : ان الخوارج ضیقوا علی انفسهم بجهالتهم ، ان الدین اوسع من ذالک . وسائل ج ۲ ص ۱۰۷۲
و از طریق دیگر هم صدوق نقل کرده. و ج۳ ص ۳۳۲
🔹۳۵-- ان الرجل یسال اباعبدالله (ع) وانا عنده عن الرجل یتقلدالسیف ویصلی فیه: قال: نعم :
فقال : الرجل : ان فیه الکیمخت ! قال وما الکیمخت ؟ قال جلود دواب ، منه مایکون ذکیا و منه ما یکون میته قال: ما علمت انه میته فلا تصلی فیه.
وسایل ج ۳ ص۳۳۲ وج ۲ ص ۱۰۷۲
🔹۳۶-سالت اباعبدالله (ع) عن الخفاف التی تباع فی السوق فقال : اشتر وصل فیها حتی تعلم انه میت بعینه وسائل ج۳ ص ۳۱۰
🔹۳۸ -- عن الحلبی عن ابی عبدالله (ع) انه سال عن الرجل یاکل الربا و هو یرای انه له حلال فقال : لایضره حتی یصیبه متعمدا فاذا اصاب متعمدا فهو بمنزله التی قال الله عزوجل
وسائل ج ۲ ص ۴۳۲
🔹۳۹--قال الباقر(ع) من اکل الربا جاهلا بتحریمه لم یکن علیه شیء . وسائل ج ۱۲ ص۴۳۳
🔹۴۰-- دخل رجل علی ابی جعفر(ع) من اهل خراسان قد عمل الربا حتی کثر ماله ثم انه سال الفقهاء فقالوا : لیس یقبل منک شیء الا ان تردالی اصحابه فجاء الی ابی جعفر (ع) فقص علیه قصته فقال له ابوجعفر مخرجک من کتاب الله : فمن جاء موعظه من ربه فانتهی فله ماسلف وامره الی الله والموعظه التوبه . وسایل ج۱۲ ص۴۳۳
🔹۴۱-- و خبر علی ابن جعفرعن اخیه موسی (ع) معنای تقریبا همان روایت قبل را دارد وسائل ج۱۲ ص۴۳۳
🔹۴۲-- خبر منقول از امام جواد هم مثل دو روایت اخیر است در محتوا ،در همان ادرس که دلالت دارد در صورت جهل به حرمت ربا توبه کافی است.
ادامه دارد....
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
ادامه بحث مبادی اصول
🔹۴۳-- قال سماعه سالته عن اکل الجبن و تقلید السیف و فیه الکیمخت والغرا فقال : لاباس مالم تعلم انه میته
🔹۴۴-- قال علی ابن جعفر سالته عن الدقیق یقع فیه خرء الفاره هل یصلح اکله ؟
اذا عجن مع الدقیق قال: اذا لم تعرفه فلاباس و ان عرفته فلیطرحه وسائل
ج ۱۶ ص۴۰۳
🔹۴۵-- ان علیا سُئل عن سفره وجدت فی الطریق مطروحه کثیر لحمها و خبزها و جبنها و بیضها و فیها سکر (سکین) فقال: یقوّم ما فیها ثم یوءکل لانه یفسد و لیس لما فیها بقاء فان جاء طالبها غرموا له الثمن فقالوا ! یا امیرالمومنین (ع) لا نعلم سفره ذمی ولاسفره مجوسی !
قال هم فی سعه مالا یعلمون .
مستدرک نوری ج ۱ ص۱۶۵ چاپ سنگی که در نوادر هم آمده.
🔹۴۶-- قال الباقر (ع): .....ان کان الجبن مجهولا لایعلم من عمله و بیع فی سوق المسلمین فکله .
مستدرک نوری ج۱ ص۱۶۵
🔹۴۷ -- عن جعفرابن محمد(ع) : سُئل من جلود الغنم یختلط الذی منها بالمیته و یعمل منها الفرآء قال ان لبستها فلاتصل فیها و ان علمت انها میته فلا تشترها و لاتبعها و ان لم تعلم اشتر وبع .
🔹۴۸-- اما روایاتی که میفرماید: کل شیء فیه حلام و حرام فهو لک حلال ۳ اشکال دارند.
مثل روایت مسعده در باب ۴ از ابواب مایکتسب به
الف : که ذیلی دارد موجب وهن و باطل است.
ب:: خبر۷ باب ۶۱ ج ۱۷ وسایل از ابواب اطعمه مباحه که مرسل است.
ج: خبر۱ آن باب که مجهول است.
میماند خبر۱ باب ۴ ج ۱۲ وسایل از ابواب مایکتسب به.
که خوب است اما نتیجه این روایات دال بر عدم تکلیف در فضای وجود شبهه تحریمیه این است که اصل برائت شرعیه و عدم تکلیف اجتناب از آن است.
فقط و شامل فضای شبهه وجوبیه نیست که اگر روایات دیگر برای برایت از تکلیف آن نداشته باشیم احتیاط تکلیف ما خواهدبود.
خدمت دیگر این روایات این شد که روایات رفع ما لایعلمون انصراف و انحصار پیدا می کند به شبهات تحریمیه فقط و نه شبهات وجوبیه، هنوز آنجا فضای حاکمیت احتیاط است.
تا دلیل پیدا کنیم بر برائت.
لازم به تذکر است که چون روایات تواتر اجمالی دارد دیگر نیاز به بررسی سندی نداریم. و پیام اساسی این دسته از آیات و روایات این است که فضای حاکم بر اطراف انسان فضای مباحات و حلیت است و این حرمت است که دلیل می کند و میشود اسم این را اصل اباحه در شبهات تحریمیه بگذاریم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سوال :
سلام علیکم
نظر استاد محترم درباره این کلیپ چیست؟ 👆
✅پاسخ :
کلام مرحوم علامه حسن زاده در این👆 کلیپ حق خالص است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
متن رسیده 👇
🔊 آیتالله سید احمد حسینی خراسانی مطرح کرد:
هیچ قابل دفاع نیست که بعد از گذشت ۴٠ سال از انقلاب، برای نظام بانکداری پاسخ صحیحی نداشته باشیم
🔺آیتالله حسینی خراسانی:
🔹 اصل ایده #هیئتهای_اندیشهورز توسط #مقام_معظم_رهبری و با درایت و هوشمندی و #بصیرت ایشان مطرح شده است. کارویژه این هیئتها این است که وضعیت کلان کشور را در سه محور پیشرفتها، پسرفتها و توقفها یا ایستها #رصد کنند.
🛎فقه، علم الاحتیال است؛ یعنی علم اندیشهورزی برای چارهاندیشی نسبت به مسائل و نیازهای نوپیدای #جامعه_اسلامی، و نه علم حیله که معنای منفی از آن برداشت میشود.
🛎 هیچ توجیهی ندارد و قابل دفاع نیست که بعد از گذشت ۴٠ سال از #انقلاب_اسلامی، همچنان ما برای نظام #بانکداری پاسخ صحیحی نداشته باشیم.
متن کامل خبر در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=27962
🆔 @sedayehowzeh
💠سوال :چه تحلیلی دارید؟👆👆
✅پاسخ: از درخت بید انتظار هندوانه نداشته باشید آن هم تا روز قیامت . ۴۰ سال است صاحبان فکر و طرح را از پیرامون خود راندند و خودشان هم چیزی ندارند.
مگر نتیجه می تواند غیر از این باشد . این تحلیل نمی خواهد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال : تخت جمشید را به حضرت سلیمان نسبت می دهند شما چه تحلیلی دارید ؟
✅پاسخ: به کتاب استخری کرخی بنام مسالک الممالک ص۱۵۰ چاپ مکتبه الصدر مراجعه کنید:👆👆
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
راجع به جمهوری آذربایجان اطلاعات می خواستم .
✅پاسخ: به کتاب فوق مراجعه کنید:👆
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال : استاد! اطلاع از اموال مسئولین امنیتی شده !!
✅پاسخ: قال علی(ع) : دخلت بلادکم باشمالی هذه و رحلتی و راحلتی ها هی ، فان انا خرجت من بلادکم بغیر مادخلت فاننی من الخائنین وفی :
روایه: یا اهل البصره ! ماتنقمون منی ان هذا لمن غزل اهلی واشار الی قمیصه.
مناقب شهراشوب ج۲ ص۹۸ چاپ مصطفوی.
امیرالمومنین (ع) فرمود: (ای مردم) من با این یک دست لباسی که بر تن دارم و همان مرکبی که زیر پا دارم وارد شهر شما شدم اگر در حین بازگشت به شهر خودم (پس از انجام این همه مسئولیت) بیش از این با خودم بردم در حق شما جزء خائنینم.
و در روایتی دیگر فرمود ای مردم بصره ! از جان من چه می خواهید!
این لباسی که بر تن دارم توسط همسرم بافته شده است.!؟
انا لله وانا الیه راجعون.
فعلا منتظر میمانیم .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
سلام از آقا سید علی بپرسید در مورد بلیطهای لاتاری اگه با جفر برنده بشی حلاله. ؟
بعضی از مراجع حلال میدانند.
اگه از شرایط لاتاری اطلاع داره حکم بدهد .
سلام حاج اقا لطفاً جواب بدید حکمش چی هست ؟
ممنونم
✅پاسخ : سلام علیکم
🔹 اولا" جفری که مردم و حتی علما می شناسند جفر واقعی نیست، و تمام جفرهای خطی موجود در کتابخانه آیت الله مرحوم نجفی مرعشی واقعی نیست و ربطی به جفرامام علی (ع)ندارد.
🔹ثانیا جفری که آیت الله حسن زاده آملی دارد باز جفر واقعی نیست.
🔹ثالثا جفر واقعی انبان و تغارچه مخصوصی است که تمام املائات رسول خدا(ص) به علی مرتضی (ع) در آنجا جمع شده است البته بحث ریاضی هم دارد.
🔹رابعا استخراج بلیط بخت آزمائی از طریق جفر برای احدی ممکن نیست چون جفر در اختیار احدی نیست بلکه در زیر زمین مخفی در نجف است.
🔹خامسا ، قمار ، قماراست از هر طریقی باشد حاصلش حرام است.
🔹سادسا مرکز قمار جهان مونت کارلو است.
بیش از ۵۰ نوع قمار هست تمامشان حرام است .
بلی شکلی از مسابقه و یا قمار هست که دراستعمال ابزار جنگی رایج هر زمان صورت گیرد حلال است.
یک نوع دیگر مسابقه و یا قمار هست که بنده حقیر حلال می داند و آن مسابقه در نجات انسانهای خودی از خطر و کشف موضع دشمن برای زدن ضربه است .
چه در فضا چه در دریا چه در خشکی .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
سلام علیکم
در نوحه ای ایرانی از طرف نوکر یا عزادار امام حسین(ع) خطاب به امام حسین (ع) گفته میشه:
«حواست» هست به موهای سفید سرم
ببین امسال از گذشته شکسته ترم
شاید خیلی ها شنیده باشید چون نوحه مشهوره مداح حمید علیمی هست
آیا اشکال نداره خطاب به امام معصوم با توجه به مقام امامت ووو بگیم «حواست هست؟» ؟
✅پاسخ : سلام علیکم
خیلی تعبیر نا مناسبی است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم
قاتل عمربن خطاب علیه العنة ،جناب ابولؤلؤ آیا یهودی بوده؟ چون عده ای میگویند .
همین الان شیخ علی خاتمی امام جمعه زنجان بر روی منبر میگفت که ابو لؤلؤ یهودی هست !
✅پاسخ :
سلام علیکم چون عمر بنا بر نقل اهل سنت به دوست سعیدابن مسیب گفته بوده هر وقت خواستی به بیت المقدس بروی بمن اطلاع بده ، او می گوید وقتی به عمر گفتم دارم میرم بیت المقدس , گفت اجعلها عمره
سفر به بیت المقدس را عمره قرار ده ، گویا عمر به یهود وعده داده بوده عمره را به بیت المقدس و حج را به کعبه اختصاص دهد ,
لذا عمر اجتماع عمره تمتع با حج را تا آخر عُمرش قبول نکرد .
اما موفق نشد و یهود از عمر مایوس شد و تصمیم به ترور عمر گرفت تا قدرت به عثمان سپس به معاویه منتقل شود.
کعب الاحبار یهودی از طریق مجهولی مطلع شد ابو لوءلوء قصد ترور عمر را دارد رفت به عمر گفت وصیت کن چون دو روز بیشتر عمر نداری و چون
ابولوءلوء دو روز بعد آن قضیه عمر را مورد حمله قرار داد و کشت شایع شد ابو لولو یهودی ترور کرده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany