eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
844 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆سوره حمد را از اول قرآن برداشته به آخر قرآن آورده اند تا بجای فاتحه الکتاب بشود خاتمه الکتاب! ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
با سلام در یکی از پستهای قبلی در مورد صاحب حدایق از اخباریون فرمودید بعضی از نظرات ایشان را قبول دارید امکانش هست این نظرات را معلوم بفرمایید. و یا اگر مسلک ایشان را نقد دارید انها را مشخص کنید پاسخ : با سلام بلی در این مسئله حق با مرحوم صاحب قدس سره است که باید فقیه در هر بابی اول آیات و روایات را کاملا بیاورد و اگر خلایی بود با چیزهای دیگر مانند و و ووو آنرا پر کند . بنظر حقیر در باب ، و , نصف روایات وارد فضای اجتهاد نشده است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سمات جمع سمه به معنای علامت ها و نشانه ها است دعایی است معروف که علامه مجلسی در سلسله سند آن، نام محمد بن عثمان عمری، یکی از نواب خاص حضرت حجت علیه سلام را ذکر کرده است. نیز در مصباح شیخ طوسی و جمال الاسبوع سید بن طاووس، به سندهای معتبر، این دعا از محمد بن عثمان عمری است و از حضرت امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیه سلام روایت شده است. دعای شبور هم نامیده می شود و خواندن آن در ساعت آخر روز جمعه مستحب است مطلع آن چنین است: (اللهم انی اسئلک باسمک العظیم الاعظم) همان، ص 327. مفاتیح الجنان باب اول. حضرت استاد موسوی این سند درست ایا یا خیر🖕🖕 پاسخ : نه خیر معتبر نیست چون همان سند است که راویان آنرا شناسائی کرده و به خدمت شریفتان عرضه کرده ام. بعلاوه بندهای دیگر عرایض حقیر دارای و یا شامل شبهه هایی است که اگر مخالفین ما مچگیری کنند باید پاسخ دهیم. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال تاریخی سه تا سوال دارم اول : چند درصد فیلم بسیار عالی محمد رسول الله (ص) با کارگردانی جناب مجید مجیدی با محتوای چند کتاب تاریخی شما منجمله کتاب 4400 اسلام مطابق بوده است؟ سوال دوم : چند درصد فیلم ناقص مانده حضرت موسی(ع) به کارگردانی مرحوم سلحشور و سپس آقای شورجه {که گویا هر دو ترور شیمیائی شدند یکی فوت کرد و دیگری هم مریض است.}تحت تاثیر نظر تاریخی شما بوده است؟ سوال سوم : چقدر فیلم سلمان فارسی با کارگردانی جناب میرباقری {که در حال ساخت است} با نظر شما تدوین شده است؟ پاسخ : پاسخ سوال اول: من هیچ اطلاعی ندارم چقدر از کتاب من اخذ شده است . و خبری هم که از یک خبرنگار قمی دارم خبر واحد است و قابل استناد نیست . اما آنچه من نوشتم و میخواستم در آن فیلم بسیار عالی دیدم و به آرزوی خود در این خصوص رسیدم چه از کتاب بنده اخذ شده باشد چه از کتاب دیگران . به هر حال محتوای کتاب حقیر روی آنتن رفت . و من از جناب مجید مجیدی تشکر می کنم . و اما پاسخ سوال دوم : بنده به 64 قسمت بخش فیلمنامه حضرت موسی ایراد داشتم و مرحوم سلحشور فرمودند جز یک مورد باقی را لحاظ کردم . و اما در پاسخ سوال سوم : درباره فیلم سلمان فارسی ، بلی در سال 1384 از طریق حوزه هنری اردبیل جناب سید ناصر اسحاقی از طرف کانال 2 از بنده خواستند تاریخ سلمان فارسی را تدوین کنم تا بصورت انیمیشن بازی شود . دیگر نمی دانم در فیلم موجود چقدر از نوشته بنده اخذ شده است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام بر استاد بزرگوار. در دعای نور دو فراز آمده که باعث شبهه برای بنده شده؛ یکی انزال نور بر طور است که بنظر میرسد کتاب تورات باشد بویژه آنکه قرآن هم میگوید در تورات نور است دوم علی نبی محبور است که واژه محبور از حبر مربوط به فضای بنی اسراییلی است. لذا این سوال به ذهن میرسد که با وجود پیامبر خاتم که هم خودش و هم کتابش نور است چرا به حضرت موسی توجه شده است. ساده ترین راه حل اینکه دعای بنی اسراییلی با اندک دستکاری توسط فردی تبدیل به دعای اهلبیتی شده است؟! پاسخ سلام علیکم اولا این دعا طبق تتبع بنده حقیر دارای منابع و طرق متعدد نیست . ثانیا :اگر در قران کریم 210 بار واژه خلق آمده فقط در 33 مورد بمعنای ساختن چیزی از چیز دیگر است مانند خلق کل دابه من ماء و خلق من الماء بشرا و خلق من علق و من صلصال... در باقی موارد خلق به معنای ایجاد کردن و آفریدن و وجود دادن و از عالم عدم به عالم وجود آوردن است و نه شئ را از شئ دیگر ساختن.اما در این دعا دوبار خلق النور من النور آمده که در متون موجود نظیر آن را{ که دارای سند محکم باشد} پیدا نکردم و منتظر دوستان هستم اگر پیدا کردند ارسال فرمایند . و در این دعای نور هیچ عبارتی ندارد دلالت کند به آفریدن نور. ثالثا :در هیچ منبعی کلمه نبی محبور پیدا نکردم اگر سابقه دارد دوستان ارسال کنند. و طور و مسطور و منشور منشاء قرآنی دارد اما در این موارد که ماءخذش سوره طور است.از واژه قدر مقدور و نبی محبور منشاء قرآنی ندارد. و همچنین در این دعا یکی از اوصاف خداوندی را بالفخر مشهور آورده که ماخذ آنرا هم پیدا نکردم .سرانجام اینکه این دعا از استحکام متنی و سندی لازم برخوردار نیست و مختصر بوی اسرائیلی دارد. و فرصت کافی ندارم تا آخرین ریشه های این دعا پیش بروم بهتر است بماند به فرصت مناسب تا ببینیم این دعا اهل کجا است؟ والله هوالعالم. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال اعتقادی : مگر از قرآن مجید استفاده نمی شود که شب اول قبر نکیر و منکر برای میت برنامه بازپرسی دارند؟! پاسخ: در قرآن کریم آمده فکیف اذا توفتهم الملائکه یضربون وجوههم و ادبارهم./سوره محمد/27 پس با چه حال سختی روبرو شوند هنگامی که فرشتگان جانشان را می برند و بر روی و پشت آنها (تازیانه) می زنند.! ولو ترای اذ یتوفی الذین کفروا الملائکه یضربون وجوههم و ادبارهم و ذوقوا عذاب الحریق/ انفال/50 و اگر بنگری آنگاه که فرشتگان جان کافران را می گیرند. و با (تازیانه) بر روی وپشت آنها میزنند و(می گویند)بچشید عذاب سوزنده را.ودرسوره اعراف آیه 37آمده: حتی اذاجاءتهم رسلنا یتوفونهم قالوا این ما کنتم تدعون من دون الله قالوا ضلّوا عناّ وشهدوا علی انفسهم انهم کانوا کافرین.تا هنگامیکه فرشتگان مابه آنها برسند که قبض روحشان کنند گویندچه شدند آنان که بجای خدا (بربوبیت )می خواندید؟ پاسخ دهند که آنها (همه ازنظرما) ناپدید (ونابود)شدند. وبرزبان خویش گواهی دهند که کافر بودند. ودرسوره زمر آیه 42هم می فرماید:الله یتوفی الانفس حین موتها یعنی این خدا است که جان هارامیگیرد درهنگام مرگ. پس اولا مطابق آیات اول این فرشته گان قبض روح کننده هستند که کافران را بازجوئی می کنند ونه نکیر ومنکر.وثانیا: درآیه آخر خداوند متعال می فرماید درحقیقت خودم هستم که کاربازجویی ازمرده هارا انجام می دهم. بنابراین هیچ سخنی ازتاخیر محاکمه تا شب نیست وهیچ سخنی ازنکیر ومنکر نیست. حالا آیات اول مربوط به بازجویی ازکافران بود واما ببینیم درقرآن بازجویی کننده ازمومنین چه کسانی هستند؟درسوره نحل آیه 32 می فرماید:المتقین الذین تتوفاهم الملائکه طیّبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون . اهل تقوای آن کسانی هستند که فرشتگان درحالی که( مخلوق) پاک (خدا )هستند قبض روحشان می کنند و(بآنها گویند) سلام برشما بخاطر اعمال نیکتان اینک بفرمایید به بهشت.ودرآیه 44سوره احزاب نیز تحیتهم یوم یلقونه سلام. بقرینه آیات بالا باین معنی است که تعبیر ملائکه ( درلحظه ورود مومن به پیشگاه خدا که چه درحین مرگ وچه درحین ورود به بهشت.)بعنوان احترام این خواهد بود که سلام برشما باد. پس بنا براین اگر دراخباری آمده است اسم ملائکه بازجویی کننده مومنین بشیر ومبشر است ونه نکیر ومنکر (حال بگذریم ازاین که درسه قرن اول اسلام بجای منکر واژه ناکر استعمال می شده است. وواژه منکر رارسول خدا فقط درباره بازجوئی کننده عمر ابن الخطاب《 درمتون اهل سنت》 استعمال فرموده است. که ای عمر بترس که اعمال تو بشکل منکر مجسم شود.) اشاره به این آیات است. درنتیجه ازبازجویی دوملک بنام نکیر ومنکر درقرآن خبری نیست .وبجای آن مسائلی مطرح شده که هیچ سنخیتی با روایات بی سند ویا ضعیف دال بربازجوئی نکیر منکر ندارد که ملاحظه فرمودید. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی: اگر کسی نظرات شما را در شبکه های ماهواره ای و کانال های مجازی و کتب و مقالات منتشره دنبال کند مسلّما متوجه می شود جزء روحانیون تحول خواه هستید. اینک برای امثال من روشن نیست که کدام بخش از فقه سنتی موجود با اوضاع پُر تحول زمان تناسب ندارد و علمای معظّم مجبورند حداقل در آن محدوده تحول را بپذیرند؟! پاسخ: دوست عزیز موارد زیاد است ولی بخاطر اینکه از این کانال مشکات اهلبیت (ع) دست خالی بر نگردید یک مورد را مثال می زنم .در لمعه در باب ضمان عبارتی دارد اول آنرا نقل می کنم سپس بعنوان ترجمه آن عبارت ، فتوای فقهای عظام در رساله های عملیه را نقل می کنم و پس از آن ایراد خودم را عرض می کنم:《ولایشترط علمه بالمستحِق...... ولابالغریم》 حال مسئله اول باب ضمان در رساله یکی از اعاظم را می آوریم:《اگر انسان بخواهد ضامن شود که بدهی کسی را بدهد ضامن شدن او در صورتی صحیح است که بلفظی اگر چه عربی نباشد یا به عملی به طلبکار بفهماند که من ضامن شده ام طلب شما را بدهم . طلب کار هم رضایت خود را بفهماند. ولی راضی بودن بدهکار شرط نیست.》شبیه این است عبارت اکثر فقهاء دیگر . مشکل سر عبارت آخری است که می فرماید : حتی اگر بدهکار راضی نشود هم ضمانت تو صحیح است و مطابق حاشیه مرحوم آیت الله گلپایگانی بر عروه حتی اگر این ضمانت با مخالفت بدهکار مواجه شود و باعث لطمه دیدن حیثت بدهکار شود.! بازصحیح است.! و مرحوم حضرت امام هم در حاشیه بر عروه همان نظر آیت الله گلپایگانی را دارد. و رساله آیت الله حاج سید صادق شیرازی هم مثل اکثر فقها است. که لازم نیست بدهکار راضی شود به این که شما از عوض ایشان《 چه تبرعا و چه متوقعا که بدهکار وقتی پول پیدا کرد خواهد داد 》بدهی او را پرداخت کنید. پس می توانید بدهی او را بدون رضایت او پرداخت کنید.! اکنون اشکال ما به این مسئله این است اولا این فتوای در مقیاس کلان یعنی بین کشورهای جهان امکان تحقق ندارد ، چون کمک یک کشور به کشور دیگر در موضع کشورهای دارای موضع سیاسی نسبت به طرفین و یا به یکی از طرفین چه مثبت و چه منفی گاهی اثرات جبران ناپذیری دارد . ثانیا: گاهی ضامن شدن باعث انتظار می شود ممکن است بدهکار نمی خواهد از چاله بدهکاری پولی خلاص شود و بیافتد چاه بدهکاری حیثیتی و آبرویی. و فردا آقای ضامن تبرعی سوار گردن بدهکار شود که حالا من اگر دیروز مشکل تو را حل کردم امروز فلان مشکل مرا باید حل کنی. ثالثا: گاهی ضامن با ضامن شدنش می خواهد ثروت خود و بی عرضگی بدهکار را تفهیم کند. ووو از این قبیل اموری که گاهی بدهکار حاضر است بمیرد ولی یک نامردی با ضامن شدن برای او ، او را تحقیر نکند. پس فقه ما بیشتر فقه فردی است و وقتی قدم به فضای اجتماع می گذارد دارای خلاءهای بنیادی است. حالا بگذریم از این که منشا این فتوای اطلاق بعضی از روایات است .در حالی که عدم تعرض روایت به شرطیت رضایت بدهکار نه بخاطر شرط نبودن آن بوده بلکه چون قبلا برای ضامن روشن بوده که بدهکار راضی است ولذا شرط نکرده تحصیل رضایت بدهکار را. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال عرفانی نظر شما درباره کتاب کشف الحقایق عبدالعزیز نسفی از عرفای قرن هفتم چیست؟ پاسخ: مثل سایر کتب عرفان بیشتر روی روایات جعلی استوار است مراجعه کنید به صفحه 80 چاپ بنگاه ترجمه و نشر کتاب که همان روایت مجعول و خرافی شماره 34629 کنزالعمال است که برای ابدال سازی جعل شده بود که پایه عرفان ابن عربی هم بوده است. و این روایت در قبال روایات شیعه 《دال بر این که زمین بدون امام نمی ماند》 جعل شده است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
آقاى موسوى بزرگوار؛ ما مى خواهيم كه اين كتاب جامع از نظر شما كه رجال روايات را بر اساس تاريخ بررسى مى كنيد جمع آورى شود و گرنه فضلاى ديگر از اين منظر به مسأله توجّهى ندارند. پاسخ درود بر شما ! این فقط زیر سایه دعاهای خالصانه شما موءمنین ممکن است محقق شود که خدا هم عمر دهد هم توفیق دهد و هم خلوص تا بتوانم این کار مهم را انجام دهم. الآن در حین نوشتن که نیم قرن سابقه دارد دستم می لرزد و هر روز خطّم خرابتر می شود. گویا دعا می تواند کاری بکند. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام. کتابی در مورد نقد و رد فرقه شیخیه میخواستم معرفی کنید. پی دی اف یا کتاب فرقی نمیکنه. پاسخ سلام علیکم کتاب الشیخیه نوشته آقای محمد حسن آل طالقان ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit