eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
844 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال : آیا از نظر مقام معظم رهبری هم نماز در 4 فرسخ قصر می شود؟ شنیده ام شما در 500 کیلو متر قصر می دانید توضیح می دهید؟ ✅ پاسح: آن طوری که حافظه ام یاری می دهد بلی ایشان هم در 4 فرسخ می دانند اما توضیح مختصر . در هیچ نظری روی مقدار نیست که چند فرسخ باشد و اگر سخن از 4 فرسخ آمده بخاطر بیان یک معیار است که بزرگان عنایت نفرموده اند و آن معیار این است که اگر طول زمانیِ برای رفتن ، زمان صبح تا ظهر را پر کند پس زمان بازگشت هم پس از ظهر را پر خواهد کرد و اگر طول روز با زمان سفر پر شود نماز قصر می شود , این است معیار قصر شدن نماز و روزه در سفر. و چون در زمان رسول خدا (ص) با طی 4 فرسخ راه زمان پیش از ظهر پر می شده و طبعا زمان پس از ظهر هم با 4 فرسخ بازگشتن پر می شده ولذا بحث 4 فرسخ مطرح شده است و الا قصر رابطه ای با 4 فرسخ ندارد . نتیجه اینکه معیار این است مسافر اگر تا ظهر صد فرسخ هم برود ولی در اذان ظهر به وطن باز گردد نمازش به فتوای همه فقها تمام است. و اگر پس از ظهر هم برود اگر صد فرسخ برود به فتوای همه فقها باز نمازش تمام است پس آقایان معیار را کشف نکردند لذا خود معَّرِف معیار را خیال فرمودند معیار است . بدون اینکه ملغا شدن 4 فرسخ در قبل از ظهر و بعد از ظهر را مورد توجه قرار دهند که هزار کیلو متر هم مسافر برود و تا ظهر برگردد نماز نمی شکند. ✳️نتیجه اینکه هیچ مسافت خاصی معیار ابدی نیست ولی چون در عصر ما وسیله نقلیه عمومی اتوبوس است و اتوبوس هم تا ظهر 500 و در طول روز 1000کیلومتر می رود ملاک قصر شدن نماز فعلا و موقتا 1000 کیلو متر در رفت و برگشت است. و اگر سرعت وسیله های عمومی بعدا دو برابر بشود در 2000 کیلو متر قصر خواهد شد. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit @mousavizanjany
💠سوال : با سلام. بیان کردین عدم کفایت غسل جمعه از وضو مسلم است در حالیکه کفایت طبق روایات از مسلمات است: 1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: الْغُسْلُ يُجْزِي عَنِ الْوُضُوءِ وَ أَيُّ وُضُوءٍ أَطْهَرُ مِنَ الْغُسْلِ 📚تهذیب ج1ص139 ترجمه :امام باقر علیه السلام فرمود :غسل از وضو کفایت می کند و کدام وضو از غسل پاک کننده تر است؟ 2⃣مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْهَمْدَانِيَّ كَتَبَ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ يَسْأَلُهُ عَنِ الْوُضُوءِ لِلصَّلَاةِ فِي غُسْلِ الْجُمُعَةِ فَكَتَبَ لَا وُضُوءَ لِلصَّلَاةِ فِي غُسْلِ يَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ لَا غَيْرِهِ 📚تهذیب ج1ص141 ترجمه :هَمْدانی به امام محمد تقی علیه السلام نامه نوشت و از آن حضرت در مورد وضو گرفتن در غسل جمعه سؤال کرد؛ امام فرمودند :هیچ وضویی برای نماز در غسل جمعه و غیر آن نیست. 3⃣عَنْ عَمَّارٍ السَّابَاطِيِّ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ إِذَا اغْتَسَلَ مِنْ جَنَابَتِهِ أَوْ يَوْمِ جُمُعَةٍ أَوْ يَوْمِ عِيدٍ هَلْ عَلَيْهِ الْوُضُوءُ قَبْلَ ذَلِكَ أَوْ بَعْدَهُ فَقَالَ لَا لَيْسَ عَلَيْهِ قَبْلُ وَ لَا بَعْدُ قَدْ أَجْزَأَهُ الْغُسْلُ وَ الْمَرْأَةُ مِثْلُ ذَلِكَ إِذَا اغْتَسَلَتْ مِنْ حَيْضٍ أَوْ غَيْرِ ذَلِكَ فَلَيْسَ عَلَيْهَا الْوُضُوءُ لَا قَبْلُ وَ لَا بَعْدُ قَدْ أَجْزَأَهَا الْغُسْلُ 📚تهذیب ج1ص141 ترجمه :عمار گوید :از امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که از جنابت يا در روز_جمعه يا در روز عید غسل می کند، سؤال شد که آیا قبل از غسل یا بعد از غسل، وضو گرفتن بر عهده او هست؟ فرمود :خیر، نه قبل از غسل و نه بعد از غسل، وضویی بر عهده او نیست و همان غسل او را کافی است و همچنین زن وقتي که از حیض یا غیر آن غسل می کند، نه قبل از آن و نه بعد از آن وضویی بر عهده او نیست و همان غسل برایش کافی است. 4⃣عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي الرَّجُلِ يَغْتَسِلُ لِلْجُمُعَةِ أَوْ غَيْرِ ذَلِكَ أَ يُجْزِيهِ مِنَ الْوُضُوءِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ وَ أَيُّ وُضُوءٍ أَطْهَرُ مِنَ الْغُسْلِ 📚تهذیب ج1ص141 ترجمه :از امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که برای جمعه يا غير آن غسل می کند (سؤال شد) که آیا او را از وضو کفایت می کند؟ امام صادق علیه السلام فرمود :کدام وضو از غسل پاک کننده تر است؟! 5⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ الْوُضُوءُ بَعْدَ الْغُسْلِ بِدْعَةٌ. 📚تهذیب ج1ص140 ترجمه :عبدالله بن سليمان گوید :شنیدم امام صادق علیه السلام می فرمود: وضو_گرفتن بعد از غسل بدعت است. 6⃣عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: الْوُضُوءُ بَعْدَ الْغُسْلِ بِدْعَةٌ. 📚تهذیب ج1ص140 ترجمه :امام باقر علیه السلام فرمود : وضو گرفتن بعد از غسل بدعت است. ✅پاسخ : با سلام اگر اجتهاد عبارت از نقل روایت ها است ، پس همه مجتهدند! اگر اطهر بودن غسل از وضوء ملاک باشد پس با وایتکس و جوهرنمک خودمان را شستشو دهیم از هر غسلی قطعا اطهر است اما شما باطل می دانید . بنده این اشکال را به مرحوم میرزا جواد تبریزی داشتم که اگر اطهر بودن ملاک باشد با شامپو شستشو دادن اطهر است که! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : اینکه اجتهاد صرف نقل روایات نیست قابل قبول بوده و جای شک نیست. ولی عدم پذیرش تصریح روایات هم به بهانه اجتهاد، اجتهاد مصطلح نیست. تصریح روایات معصومین نیاز به اجتهاد و تغییر محتوا ندارد بلکه در تعارض منقولات باید با ابزار قطعی اجتهاد کرد. ✅پاسخ : روایتی که مرفوعه ، یا مرسله است تصریحش هم حجت نیست . روایت چهارم مصداق آن است . قول رجل یعنی هیچ رجل . اسلام برای بیان احکامش حجت دارد ، رجل چی هست تا حجیتش چه باشد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : سلام استاد اگر یک محقق بخواهد نقدی همه جانبه بر تفسیر نمونه بنویسد شما چه مطالبی را به او توصیه می نمایید؟ ✅پاسخ : سلام علیکم غرض از نقد ، هدایت به واقع است ، اگر کسی بخواهد به عمق خلاء های تفسیر فوق پی ببرد به کتب تاریخی - قرآنی بنده و مباحث تاریخی تفسیری بنده در شبکه های جهانی که حدود ۳۰۰۰ ساعت است مراجعه کند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم ممنون از پاسخگویی استاد آیا روایات رجعت قابل قبول هستند؟ علت رجعت چیه؟ ✅پاسخ : سلام علیکم , اگر رجعت در امم سابق در قرآن اثبات شود پس در اسلام هم قطعی است. چون حلقه های تاریخ انبیا صددرصد مشابه هم است .واعا" بواع ، ذراعا" بذراع شبرا" بشبر. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : اگر یک شخصِ حنفی به شیوه ی حنفی ها عقدِ یک زوج (مرد سنی و زن شیعه) را بخواند آیا عقدشان صحیح میباشد؟ ✅پاسخ : سلام علیکم زن شیعه با ایجاب شیعی و مرد سنی با قبول حنفی بخوانند . تا هر دو مطابق عقیده و تکلیف خود عقد بخوانند. و احتیاط این است: یکبار عقد مطابق قول شیعه و یک بار مطابق قول حنفی خوانده شود . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : سلام مجدد وقت بخیر ایا میتوان از روایات فهمید که درجه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله وسلم) از حضرت علی (علیه السلام) بالاتر است یا درجه ی هر دو بزرگوار یکسان میباشد؟ اگر روایاتی در این زمینه موجود میباشند، لطفا ذکر میفرمایید. ✅پاسخ : درجه امام (ع) حد اکثر در حد شاگرد پیامبر(ص) است . و اعتقاد بر خلاف آن خروج از مذهب است. و این متن و است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : اینکه در تلویزیون قبل از اخبار در آخر دعا می خواند ( الساعه ...العجل ... برحمتک یا ارحم الراحمین) آیا مخاطبش خداوند است؟؟!! ✅پاسخ: از پخش کنندگان ، از مدیران ، از برنامه ریزان و از تئوریسین های سیما بپرسید اگر پاسخ پیدا کردند به ما هم ارسال کنید ! اول یا صاحب الزمان اما در آخر یا ارحم الراحمین!!. مستمسک خوبی می سازند برای وهابیون! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : از شما نقل شده یک صفحه از تاریخ اسلام را طوری دزدیده اند که در کتاب تاریخ و تفسیر هیچ مورخ و مفسری پیدا نکرده ام منتها با وصل چندین پازل از هم جدا شده و عمدا پراکنده شده آن صفحه را ( مانند اسناد لانه جاسوسی ) پیدا کردم . یک قطعه این بود که مورخین عمده شیعه و سنی نقل کرده اند که جبرئیل نازل شد و گفت ابوبکر حق ندارد حامل سوره توبه و مبلغ آن برای اهل مکه باشد .! و رسول خدا سوره را از ابوبکر گرفت و داد به علی(ع).تا ایشان ببرد برای اهل مکه که دلیل بر نامحرمی ابوبکر به این سوره بوده ، قطعه دوم این بود خداوند متعال دستور داد بسم الله سوره توبه ثبت نشود، که دلیل این بود آیات این سوره برای رساندن اعلام (( جو خطر و برخورد و غضب)) است و با چهره رحمانیت و رحیمیت خدا سازگار نیست. سومین قطعه این بود که عمر گفته سوره توبه به اندازه سوره بقره بوده از بین رفته و حتی دو آیه آخر را بعدا من از خانه خزیمه ابن ثابت پیدا کردم و اضافه کردم به سوره توبه ! در حالیکه عمر جزء کاتبین وحی نبود و بنگاه معاملاتی الاغ داشت. قطعه چهارم از پازل های عمدا پراکنده شده سوره توبه این بوده که چون پیام این سوره از اول تا آخر توبیخ و تحقیر و افشای اصحاب فاسد و منافق موجود پیرامون رسول خدا بوده ( مخصوصا ابوبکر وعمر) لذا در تواریخ و تفاسیر این بعد از ابعاد سوره و خاصه شان نزول پر رمز و راز آن بیان نشده وبایکوت شده است. قطعه پنجم این بوده با وجود اینکه حضرت ابوطالب سالها قبل از نزول سوره توبه رحلت کرده بوده در شان نزول آیه 80 این سوره جعل کردند که اگر در این آیه عده ای را خدا نمی بخشد و توبه اش را قبول نمی کند ابوطالب است. تا پی اعتبار شجره طیبه وراثت امامت و خلافت علی(ع) را بزنند. قطعه ششم این بود که در آیه 74 این سوره می فرماید از همین اصحاب کسانی بودند که قصد کودتا داشتند که با شکست مواجه شدند که کودتای عقبه بوده. و رسول خدا به حذیفه فرمود اسامی منافقینی که قصد کودتا داشتند را افشا نکن که جامعه نو پای مسلمین دچار انشقاق می شود. و عمر طبق نقل اهل سنت دنبال حذیفه بوده تا از لیست اسامی منافقین مطلع شود . قطعه هفتم : در آیه 122 دستور می دهد مسلمین تقسیم کار کنند یک دسته بروند در حوزه های علمیه ( چه حوزه های اولیه در کنار رسول خدا چه در طول زمان در سایر حوزه های علمیه) درس دین بخوانند تا به آن دسته ای که اهل جهادند و به دیگران علم دین یاد بدهند . پس از این آیه خاندان وحی رفتند دنبال نشر علم و عمر سوار بر اسب شد رفت سراغ غنایم جنگی . پازل هشتم این بود که در دو آیه آخر آمده اگر تمام صحابه هم از اسلام جدا شده بروند باز پیامبر مشکل ندارد چون خدا هست . بهر حال پس از وصل این 8 پازل به یکدیگر متوجه شدم چرا کل علمای اهل سنت معتقد شدند کل اصحاب عادلند چون هدف این بوده محتوای این سوره را از اعتبار بیاندازند که میفرماید بخشی از اصحاب اهل کودتا بودند ضد ابوطالب بودند منافق بودند و لیاقت بردن حتی یک سوره را نداشتند. تا چه رسد به اینکه خلیفه و مبلغ کل اسلام شوند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : سلام سید حسین موسوی زنجانی کیست؟ برخی مطالب ایشان خیلی سست و ضعیف است ➖➖➖➖➖ 💠سوال : اینکه در تلویزیون قبل از اخبار در آخر دعا می خواند ( الساعه ...العجل ... برحمتک یا ارحم الراحمین) آیا مخاطبش خداوند است؟؟!! ✅پاسخ: از پخش کنندگان ، از مدیران ، از برنامه ریزان و از تئوریسین های سیما بپرسید اگر پاسخ پیدا کردند به ما هم ارسال کنید ! اول یا صاحب الزمان اما در آخر یا ارحم الراحمین!!. مستمسک خوبی می سازند برای وهابیون! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany مثلا همین پست👆 صنعت التفات، از صنایع ادبی است و هر طلبه ای این را بلد است. ✅پاسخ : سلام مثل اینکه برای تفهیم اینکه دعای مبطل نماز دعا نیست برای بعضی ها نیازمند به بازگشت به عصر هرودوت هستیم. توضیحی درباره دعای (( الهی عظم البلاء )): 🔺اولا : سند معتبر ندارد. 🔺 ثانیا : خلاف آیه شریفه ((الیس الله بکاف عبده)) است. 🔺ثالثا : دعا یعنی درخواست از خدا اما در این دعا درخواست از محمد(ص) و علی(ع) است. 🔺رابعا :اگر این دو بزرگوار کافی باشند ۱۲ معصوم دیگر اضافه است.! 🔺خامسا: در دعا التفات از خالق به مخلوق شرک است . 🔺سادسا : در اول دعا همه چیز در دست خدا است اما در پایان اختیار به امام می رسد که الساعه و العجل سریعا بیا !! 🔺سابعا : ماهیت نماز دعا است اما اگر کسی این دعا را در نماز بخواند چون درخواست از مخلوق است مبطل نماز است. 🔹اینک یک سال است صدا و سیما دعائی را پخش می کند که مبطل نماز است.!! و در دعا التفات از خالق به مخلوق را جایز می داند.!! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات اگر شخصی شاهد بر سرقت اموال کسی باشد، آیا نسبت به این مشاهده تکلیفی دارد؟ اگر از او سؤال کنند، وظیفه اش چیست؟ اگر کسی از او سوال نکند، چه؟ ممنون از پاسخگویی جناب استاد ✅پاسخ : سلام علیکم تکلیف اول اگر مقدور است نهی از منکر عملی و تکلیف دوم اگر نهی از منکر عملی مقدور نیست ، نهی از منکر قولی و هشدار ، تکلیف سوم در صورت مقدور اطلاع به صاحب مال ، و کلیف چهارم در صورت مقدور اطلاع به پلیس. تکلیف پنجم در صورت لزوم شهادت در دادگاه. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany