eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
844 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
خاتمه ای درنقد شیوه صاحب جواهر در کتاب جهاد و امربه معروف: اگر کسی با حد اقل اطلاع از وضع سیاسی و کشورداری و تاریخ سیاسی ملتها به ذیل عبارت شرایع که متن کتاب جواهر است توجه کند آنجا که می فرماید:《وقیل یجوز للفقهاء العارفین اقامه الحدود فی حال غیبه الامام علیه السلام کمالهم الحکم بین الناس مع الامن من ضرر سلطان الوقت و یجب علی الناس مساعدتهم علی ذالک》 و استدلال صاحب جواهر برای اثبات امکان اجرای احکام اسلام در دوره غیبت توسط بدون تاسیس دولت اسلامی را مورد دقت قرار دهد متوجه خواهد شد که این شیوه از زمان حضرت نوح تاکنون ولو برای یک بار عملی نشده که《 حکومت مال پادشاهی و رئیس جمهورِی باشد ولی عالمی بدون داشتن قدرت قانونی در داخل آن حکومت اجرای احکام الهی کند》 مگر اینکه حاکم رسمی اذن و یا اجازه دهد. آن هم با این تصور که از مردم هم بخواهیم طرف علما را بگیرند تا علما بتوانند احکام حدود و و و را بنحو احسن پیاده کنند!! حال چرا این فتوای عملی شدنی نیست ولو برای یک روز چون اگر این حل و فصل قضایی با رضایت حاکم رسمی باشد خوب این عالم جزء کارمندان آن حاکم است. و اگر بدون اذن او باشد پس شدنی نیست. بعلاوه در صورت رضایت حاکم هم باز حکم خدا در حق گردن کلفتان حکومت عملی نمی شود . فقط برای مردم بیچاره کوچه و بازار و ضعفا پیاده می شود . پس فقیهی که نتواند برادر قاضی القضات و برادر پادشاه و یا برادر رئیس جمهور و یابرادر رییس مجلس را در صورت اثبات جرم محاکمه کند او فقیهی خواهد بود برای اجرای احکام خدا بر بیچارگان و نه برای گردن کلفتان بادمجان دور قابچین حاکمان . و لذا چنین فقیهی دیگر فقیه مکتب امام حسین نیست و یک معّمم درباری است. درحالی که مرحوم صاحب جواهر با بَلِ ترقی سه پله رفته بالا بطوریکه در پله اول این فرض نا شدنی را تبدیل کرده به قول مشهور! در پله دوم رسانده به بل لااجد فیه خلافا الا مایحکی عن ظاهرا بنی زهره و ادریس ولم نتحققه سپس فرموده بل المتحقق خلافه. ✳️بهرحال این دیدگاه سنتی حاکم در محافل فقهی تاعصر ما امتحان خودش را داده که بدون تاسیس حکومت مردمی اسلامی و نه اسلامی بدون مردمی امکان تحقق ندارد و اگر محقق شود فقیهش می شود درباری اگر با نظر حاکم باشد و اگر بدون نظر حاکم باشد عملی نمی شود ، مگر به صورت دو دولت برای یک کشور که نتیجه اش جنگ و دعوا خواهد بود. باید اضافه کنم مادامیکه فقه ما و فقیه ما از فاز تاریخی و با اشراف کامل تاریخی وارد فقه نشود مشکل فاصله بین واقعیتهای جوامع و احکام مستنبطه فقها از بین نخواهد رفت . امروز کاهش و انقطاع تدریجی ارتباط نخبگان ملتهای مسلمان با حوزه های علمیه هیچ عاملی ندارد جز نداشتن توان تطبیق احکام شرعی با موضوعات تغییر یافته زمان در علمای عقب مانده از قافله زمان. نه طرح مناسب دارند ، نه سلیقه مطابق زمان دارند ، نه هشدار زمان را دریافت می کنند، و نه خطر جدائی مردم از آنها را تحلیل و تفسیر می کنند، و نه حجم عظیم دشمن را می بینند. یک مثال بزنم : در جامع احادیث شیعه جلد 18صفحه 304 ذیل روایت شماره 25143 از مستدرک مطلبی نقل می کند که حاصل آن این است که زید ابن ثابت از اعتزالیون بوده به این معنا که نه طرف علی(ع) را گرفت و نه طرف معاویه را .! در حالی که اولا زید ابن ثابت فارغ التحصیل مدرسه ماسکه یهودیان بوده و اعتزالی نبوده است. و ثانیا تا آن زمان که معاویه عبد الملک ابن مروان را بر بیت المال مدینه مسلط کند زید ابن ثابت را مسلط کرده بود .و ثالثا زید بمنزله شعبان بی مخ عثمان بوده و سرمایه سیاسی معاویه بوده است. پس کم اطلاعی از تاریخ کمر حوزه ها را شکسته و غالب گرفتاری های حوزه های علمیه زمان از نبودن اشراف برتاریخ و تجارب بشری ناشی شده و می شود. مثال دوم می زنم : تمام ملل شناخته شده عالم کتب درسی را در تمام مقاطع تحصیلی طوری تدوین می کنند که دانش آموز و یا دانشجو با نزدیک ترین راه فهم ، به مطلوب و مقصد و هدف ودمعنا ودمفهوم برسد و کوشش می کنند تمام عبارات دارای تعقید و غلط انداز را حذف کرده با عبارات رسا مقصد را معرفی کنند . و این اصل مورد توافق نا نوشته جهانی است ولی در حوزه ها آن دسته از کتابها را کتاب درسی قرار می دهند که گاهی خود نویسنده هم قادر بفهم کامل معنا نیست ولذا می نویسد فافهم یعنی باز هم مطلب بطور کامل بیان نشد .و بخاطر رفع این گرفتاری اشخاص زیاد دیگری احساس مسئولیت می کنند تا برای توضیح آن کتاب درسی پیچیده شرحهائی بنویسند !! شاید در دنیای فقه مشکل ترین کتاب لمعتین و رسائل و مکاسب و کفایه باشد که هر چهار تا هم کتاب درسی است. هر چهار کتبی که اگر همه را حفظ کنید باز برای دنیای صنعت یک قدم توان حرکت برای پاسخگویی ندارید. و اوضاع سیاسی و اجتماعی و فرهنگی موجود، مولود این کتب درسی است.ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
هدایت شده از خدمت به طلّاب
✅ کانال رسمی ▫️ديدگاهها ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫️نظرات قرآنی ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/3473473562Ca2a3a86c0f
بدون شرح
سوال عرفانی : استاد علامه حسن زاده آملی در کتب خود منجمله کتاب عیون مسائل النفس صفحه 562 به روایتی از رسول خدا (ص) استدلال فرموده است که رسول خدا فرموده 《: ما من مخلوق الا و صورته تحت عرش الله 》نظر شما درباره این استدلال چیست؟ ✅پاسخ : چنین روایتی در عالم اسلام نیست . (ولو در بعضی از تفاسیر به آن استناد کرده اند ) تا نوبت به اظهار نظر درباره استدلال ایشان برسد . روایات عرفانی غالبا جعلیات نفوذی های اسرائیلی است. سوال دوم: در دنبال همان روایت بلافاصله به روایت قلب المومن عرش الله الاعظم هم استدلال فرموده اند تکلیف آن روایت چه می شود!؟ ✅ پاسخ : آن هم دروغ است که پس از کودتای یهود از طریق صوفیان سنی علیه روایات اهلبیت (ع) جعل شده است . اینها حدیث نیست بلکه واحدها و قطعه های فرهنگی اسراییلی است بر ضد خط اهلبیت. سوال سوم عرفانی: حضرت علامه حسن زاده آملی حفظه الله در همان کتاب عیون مسائل نفس در 24 مورد به حدیث من عرف نفسه فقد عرف ربه استناد فرموده مراجعه کنید به صفحات 96 -98 -95 -88 -79-78 -77- 76- 75 -71 -52 -564-496-484-453-313-288-259-250-246-167-15--152-101-100- حتی معظّم له در تفسیر این حدیث شریف دو جلد کتاب نوشته است. اعتبار این حدیث چقدر است . ✅پاسخ: چنین حدیثی را با این ترکیب در عالم اسلام پیدا نکردم . بلی در یک حدیث بی سند و بی اعتبار در غوالی آمده و در بحار جلد 70 صفحه 72 چاپ ایران آمده که رسول خدا (ص)خطاب به شخصی بنام مشاجعی در پاسخ به سوال او درباره معرفه الحق فرموده بوده طریق معرفه الحق ، معرفه النفس .و این هم بدلیل نبودن سند حمل بر جعل می شود. اما آن روایت مورد استناد جناب علامه در متون اسلامی نیست . تا نوبت به بررسی سندی برسد اگر چه 24بار تکرار کرده باشد لذا بارها تکرار کرده ام هر روایتی را عرفا و صوفیان نقل بکنند اصل این است که جعلی و کذب است مگر اینکه ثابت شود سند دارد. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام علیکم. در صورت صلاحدید نظر حضرتعالی را راجع به ایه الله حسن زاده آملی و آثارشان را بفرمایید. سلام علیکم درشرایط فعلی به همین مقدار اکتفی بفرمایید. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال تاریخی اعتقادی: پاسخ محترمانه و متواضعانه و علمی و مستند شما به اظهار نظر یکی از معاریف در خصوص ضعیف بودن ابوذر در تصدی پُست حکومتی را خواندم جداًّ جالب و جدید بود. ولی مدارکی که آورده بودید از آنها استنباط می شد ابوذر ضعیف نبوده ، از همان زمان تا حال یک سوالی در ذهنم خلجان پیدا کرده که در پاسخ شما نبود و در کتابها هم پیدا نکردم و از علما هم نشنیده ام که دلالت صریح کند بر این که ابوذر در تحلیل مسائل سیاسی و حکومتی نه تنها ضعیف نبوده بلکه قوّی هم بوده ! آیا شما دلیل بر قوی بودن ابوذر در این قبیل مسائل دارید؟ ✅پاسخ: بلی دلیل دارم ، شما به خبر شماره 25153 از کتاب الشیعه مراجعه کنید که کافی و نهج البلاغه هم نقل کرده اند : امیر الموءمنین (ع) ( در حین تبعید ابوذر از سوی عثمان ) وقتی ابوذر را بدرقه می فرمود . فرمودند : یا اباذر! انک انما غضبت لله عزّ و جل ّ, فارج من غضبت له انّا القوم خافوک علی دنیاهم و خفتهم علی دینک. فارحلوک عن الفناء .... یعنی ای اباذر! تو فقط بخاطر خدا با حکومت در افتاده ای و باید امیدت هم بخدا باشد ، حقیقتا دربار حکومتی عثمان (حکومتی که در عصر عثمان یکی از بزرگترین های تاریخ بشر بود) بشدت از قدرت تخریب اراده و ایمان تو نسبت به دنیای خودشان وحشت کرده و ترسیده اند و تو هم از خطر دنیا طلبی حکومت بر دین خودت ترسیده ای و هیچ راهی برای حکومت جهت کنترل تو باقی نمانده بوده جز این که تو را از کنار خانه رسول خدا نماید. این عبارت امام علیه السلام صریح است در اینکه امپراتوری عثمانی قادر به کنترل قدرت تاثیر گذاری سیاسی ابوذر بر کل افکار عمومی جامعه بزرگ مسلمین نبوده است. و این نشان می دهد ابوذر پس از و ، قوی ترین و قدرتمند و تاثیر گذار ترین شخصیت سیاسی و مذهبی آن عصر بوده است. و این عمال یهودیان نفوذی بوده اند که القاء کردند ابوذر در تحلیل اوضاع سیاسی جهان اسلام ضعیف بوده است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فرهنگی : آیا بقول انگلیسی ها می توانم از شما بپرسم به نظر شما در این ده سال گذشته از طریق شبکه های مجازی مانند تلگرام ، واتساپ و ایتا ووو چند نفر از طلاب و دانشجویان و افراد دیگر را با برنامه هایتان تحت پوشش دارید و تغذیه مذهبی و علمی می کنید؟ و همچنین چند نفر از افراد مختلف را از طریق 6 کانال ماهواره ای در دهه گذشته تحت تبلیغ دینی و مذهبی داشته اید ؟ ✅ پاسخ : به هیچ وجه اطلاع ندارم و هیچ کس هم نمی تواند ادعا کند که می داند. هر کس هرچه بگوید گمانه زنی و احتمال غیر قابل اعتنا است . ❎پس جواب واقعی را شما دادم که نمی دانم . ✳️بلی اعضای گروهها و کانالهایی تلگرامی و ایتایی و واتساپی که مطالب بنده را منتشر می کنند نزدیک به 14000 نفر هستند . و دسترسی تعداد مسلمانانی که می توانند برنامه های بنده را به سه زبان فارسی، ترکی و انگلیسی (با ترجمه) از طریق 6 کانال ماهواره ای و اینترنتی در طول یک دهه گذشته دریافت کنند. بیش از یک میلیارد نفرند چرا که هاتبرد ، گالیکسی ، یوتل ست ، نایل ست و عرب ست برنامه را پخش می کردند و بعضیها هنوز هم پخش می کنند .بهر حال می شود احتمال داد بطور متوسط 50/000/000 نفر دنبال کننده داشته باشد. والله هو العالم. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال حدیثی عرفانی : سلام علیکم. در اولین صفحه کتاب عیون مسائل نفس《 نوشته حضرت علامه جناب آقای حسن زاده آملی دامت برکاته》 با خط زیبای جناب علامه حسن زاده بعنوان مقدمه ، دو حدیث آمده است . اولی از رسول خدا (ص) است : 《اعلمک بنفسه اعلمکم بربه》و دومی هم از حضرت امیر المومنین علی (ع). که 《طهروا انفسکم من دنس الشهوات تدرکوا رفیع الدرجات》 و تقریبا کل این کتاب با آن حجم عظیم تفسیر مستقیم و یا غیر مستقیم این دو روایت است .حال تکلیف این دو روایت چه می شود ؟ آیا اینها هم جعلی است؟! پاسخ: بلی هر دو جعلی است .و اگر دومی در غررالحکم نقل شده باز در هیچ منبعی ریشه آنرا پیدا نکردم . باز تکرار می کنم عرفان و تصوف یک علم کودتایی است که اهل کتاب بر ضد روایات اهلبیت (ع) تزریق کرده اند. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
استاد بزرگوار سلام علیکم. چرا روایات جعلی و غیر مستند را به صورت مجموعه مدونی اهل علم و خبره ارایه نمی کنند تا ما بقی از این روایات استفاده ننمایند .ماها که مثل حضرتعالی مسلط و آشنا به این امور نیستیم کتابهای افراد و علما را موجه میدانیم و مقبول. تکلیف چیست؟ و یا اینکه اون آقایان اصرار بر مستند بودن این روایات دارند حداقل در محافل علمی با بحثهای علمی تکلیف را روشن کنید. سپاس پاسخ سلام علیکم فاجعه عمیق تر از این است . اجازه بفرمایید آرام آرام حرکت کنیم . ⭕️ توجه کنید به صفحه 65 آن کتاب 《عیون مسائل نفس نوشته حضرت علامه حسن زاده آملی 》: از حضرت وصی امیر مومنان امام علی (ع)و نیز از امام صادق (ع) نقل شده است : الصوره الانسانیه هی اکبر حجج الله علی خلقه و هی الکتاب الذی کتبه بیده و هی الهیکل الذی بناه بحکمته و هی مجموع صور العالمین و هی المختصر من اللوح المحفوظ و هی الشاهده علی کل غایب و هی الحجه علی کل جاحد و هی الطریق المستقیم الی کل خیر و هی الجسر (الصراط خ) الممدوده بین الجنه و النار. تتبع این حقیر فقیر مستکین و مستجیر نشان می دهد روایت فوق کذب محض است اما احتمال خطا را همیشه در محاسبه دارم شاید بنده نتوانستم پیدا کنم اگر کسی پیدا کند که عبارت فوق روایت است و دارای سند بنده ، خاکِ پایِ حضرتِ علامه حسن زاده آملی هستم. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال حدیثی: در همان کتاب عیون مسائل نفس علامه حسن زاده آملی صفحه 46 روایتی از رسول خدا (ص)نقل کرده که فرموده الارض لاتاکل محل الایمان زمین محل ایمان را نمی خورد . من هم گشتم پیدا نکردم .! ✅پاسخ : اگرپیدا کردید به من هم ارسال کنید !! سوال: حدیث کنت کنزا مخفیا چه ؟ که درصفحه 436 آمده، آن هم نیست؟ پاسخ: نه نیست. و واژه مخفیا هم معمولا در عربی استعمال نمی شود. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام علیکم... آقا این درد ما هم هست.. حداقل یه اثری مثل کشف الخفاء در عامه یا آثار هاشم المعروف الحسینی از قلم حضرتعالی (باید) بیرون بیاد!! سلام علیکم کشف الخفای عجلونی از بی اعتبارترین کتب اهل سنت است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
با سلام. آیا نمیشه گفت ضعف حديث (من عرف نفسه...) با روایات هم مضمون دیگه جبران میشه? مثل: 1.اعرفکم بنفسه، اعرفکم بربه 2.افضل المعرفه، معرفه الانسان نفسه 3.الکيس من عرف نفسه یا در قرآن بیان شده: لقد انزلنا اليکم کتابا فیه ذکرکم یا آیات انفسي قرآن که وجود شناسی انسانی رو تبلیغ میکنه آیا جز برای خدا شناسی هست? پاسخ : با سلام اولی دروغ است و در دومی و سومی هم اسمی از خدا نیست و آیات ذکر به موضوع مربوط نیست .و آیه دوم هم که مربوط به شناخت آیات خدا در انفس است مربوط به آیه خداست و نه ذات خدا. در صورت درست بودن تمام موارد فوق نیز خود این موارد درست خواهد بود و نه متن و ترکیب روایت من عرف نفسه فقد عرف ربه. ✅ بلی به درستی معنا کمک می کنند. و نه به سند و ترکیب متن آن . ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit