eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
844 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه سوال و جواب فقهی ⭕️ سوال: در مکاسب در بحث خیار عیب می فرماید : در چند صورت مشتری نه حق ردّ معامله را دارد و نه حق گرفتن ارش مابه التفاوت بین سالم و معیب را، یکی در آن مورد از معاملاتی است که فروشنده در هنگام عقد کلیه خیارات را اسقاط کرده باشد ، و بگوید من با این قید و یا شرط معامله می کنم که اگر این کالا معیوب از کار درآید شما مشتری حق فسخ و یا ارش را نداشته باشید ، سوال این است این مسئله با این کلیت صحیح است؟.. ✅پاسخ : شما اگر به قرآن مراجعه فرمایید جریان حضرت موسی 136بار و جریان کل بنی اسراییل صدها بار آمده و بعضی ها چندین بار تکرارشده است . اما هیچ اشاره ای به انواع خیارات و خود خیارات نشده است. ، و در روایات هم دراین خصوص به دو روایت و یا مکاتبه استدلال شده است. آیا علت بی توجهی شرع به این قبیل امور چیست؟ ✅ پاسخ من این است , معاملات ، عبارت از مبادلات اموال و حقوق مردم است و انواع و صورتهای آن بسیار زیاد است ، صادر کردن یک جور حکم و فتوای و تعمیم آن به تمام صورتهای حادثه و مطابق واقع در آمدن آن هم بدون تحقیق میدانی را نمی توانم بپذیرم ، در یک معامله فروشنده یک کلاه بردار است در معامله دیگر خریدار یک کلاه بردار قوی است. در معامله سوم یک تبانی بیرونی در کار است .و در یک کلام معامله دهها صورت پیچیده دارد ، ما نمی توانیم تمام صورتهای معامله را محکوم یک حکم بدانیم بعلاوه دو روایت وارد شده هم نه قطعی الصدور است و نه عین لفظ امام حفظ شده و نه تمام ابعاد حادثه ی مورد فتوای امام به ما رسیده پس نظر ما این است : اسقاط خیار حکم واحد ندارد و باید حاکم شرع تحقیق میدانی کند . و به تناسب حادثه حکم صادر کند. @meshkat_ahlebeit 🆔 @mousavizanjany
ادامه سوال و جواب فقهی. ⭕️ سوال: آیا در مکاسب بحث اقتصادی به مفهوم روز شبیه کاپیتال مارکس و اشتغال کینز دیده می شود؟ ✅ پاسخ :در مکاسب محرمه یکی دو تا مورد به چشم می خورد ، بلی در خیار عیب عبارتی دارد که می رساند به بحث ارزش مبادله رسیده بوده منتها خیلی ناقص . چون ملاک در ارزش مبادله کار اجتماعا لازمی است که فاصله انسان با طبیعت را نشان می دهد اما شیخ می نویسد : فالعبره فی مقدارالمالیه برغبه الناس فی بذل ذالک المقدار من المال بائزائه سواءکان من جهه اغراضهم ام من جهه بیعه علی من له غرض فیه مع کثره ذالک المشتری و عدم ندرته بحیث یلحق بالاتفاقیات . از نظر شیخ مقیاس ارزش مبادله رغبت رایج بین مردم است ، در حالیکه باید کشف کنیم با وجود اینکه هم طلا مورد رغبت مردم است و هم گندم اما چرا نمی توانیم تعیین کنیم چه قدر از گندم در قبال چه قدر طلا واقع شود؟! شیخ پاسخی آماده نکرده است . همانطوری که حوزه ها هیچ قدمی در این شاخه از علوم در طول چهل سال بر نداشته است . بلی مقیاس ارزش مبادله مقدار کاری است بین انسان و کالای مطلوب و موجود در طبیعت صرف میشود. پس رغبت برای بدست آوردن سنگ مرّیخ هست چون طلای خالص است (فرضا) اما فاصله تا کسب آن چه قدر است این تعیین کننده ارزش است. اگر فرضا کار ساده برای بدست آوردن یک کیلو سنگ مریخ هزار ساعت بشود و تولید یک تن گندم هم هزار ساعت بشود ارزش یک تن گندم مساوی با یک کیلو سنگ مریخ است . این مطلب در کتب فقهی نیامده که باید بیابد. @meshkat_ahlebeit
⭕️سوال: چه در مکاسب وچه در کتب فقهی مالی و اقتصادی دیگر فریقین این مسئله را آورده اند که:《اذا اشترای ربویاًّ بجنسه ، فظهرعیب فی احدهما فلا ارش ، حذرا من الربا》یعنی اگر دو جنس--- که اگر با هم معامله شوند و یکی نسبت به دیگری تفاضل داشته باشد ربا تلقی می شود ---- باهم مبادله شوند و یکی معیب از آب در آید ، دیگر آن طرفی که معیب را گرفته نمیتواند در قبال عیب و نقصی که در کالای خریده شده او کشف شده از طرف مقابل ارش و مابه التفاوت بگیرد. چون اگر بگیرد تفاضل تلقی شده و ربا می شود . پس فقط حق دارد معامله را فقط فسخ کند . اینک سوال من این است چه مقدار این مسئله برای شما قابل قبول است.؟ ✅ پاسخ : همانطوریکه حدود دو سال پیش در کانال تلگرامی مشکات اهلبیت (ع) در باب ربای جنسی توضیح کامل داده ام به نظر بنده از اساس در هیچ کتاب فقهی فریقین مسئله ربای جنسی مطالعه تاریخی و تحلیل تاریخی و تحلیل اقتصادی نشده است .و اگر روی سابقه تاریخی آن بطور شایسته درست مطالعه و تحلیل می شد دیگر مرحوم شیخ انصاری این نابغه بزرگ فقه آل محمد پس از بررسی کردن و عاجز شدن از حل آن نمی نوشت : والمسئله فی غایه الاشکال.،.! همانطوریکه در آخر همین مسئله نوشته است ! بهرحال واقع قضیه این است که به هیچ وجه اهلبیت نفرموده اند اگر دو واحد از یک کالا را مبادله نقدی کنید و یکی اضافه شود ربا است ، بلکه فرموده اند: اگر پس از تحریم ربای قرضی پول را از قالب پول در بیاورید و در قالب جنس به دیگری قرض دهید و در حین گرفتن آن ، مازاد بگیرید باز ربا است ، در نتیجه شما اگر بصورت نقدی یک تن گندم نا مرغوب قرمز بدهید (داش قزلقین ) و در قبال آن نقدا 800 کیلو گندم سفید (آق بوغدا) بگیرید اشکال ندارد .و چون فقهای عظام از زاویه تاریخی این مسئله را ریشه یابی نفرمودند لذا همیشه پس از بررسی نوشته اند : والمسئله فی غایه الاشکال . در حالی که مسئله فی غایه الوضوح است . بنابر این در مانحن فیه هم هر دو طرف حق دارند هم ارش بگیرند و ربا به وجود نمی آید و هم فسخ کنند . و اما اینکه فقهای عظام فرموده اند اگر هر دو طرف کالا آورده باشند مانند مبادلات بازار مکاره از کجا بدانیم کدام مشتری و کدام بایع است !؟ فرموده اند نیت طرفین ملاک است.این جا هم قضیه حل نشده است .چون فروشنده یعنی اخراج کننده و انتقال دهنده کالای خود اصالتا و اخذکننده کالای مقابل تبعا ، ولی خریدار یعنی طالب کالای خاص اصالتا، و دافع عوض تبعا ، بلی فقط در آن صورتی که هر دو طرف دارای ویژگی فروشنده و یا خریدار باشند است که هیچکدام را نمی شود محکوم به یکی از دو عنوان کرد و باید مصالحه کنند. @meshkat_ahlebeit
⭕️سوال : من مطلب شما در ارتباط با سکوتتان در قبال حوادث جاری را خواندم مرحبا ولی با این تحلیل پس فضلا و علما در قبال این قبیل حوادث باید دست روی دست بگذارند؟! ✅پاسخ: توجه کنید : هنگامیکه بنده درسال 1364در تبریز سخنرانی انتقادیم را تمام کرده به قم برگشتم با فاصله چند روز با تعدادی از اعضای دفتر مرحوم آیت الله منتظری منجمله آقای محمودی ، انصاری , نجف آبادی ، متقی جهت مشورت با آیت الله جنتی درباره پاره ای از مسائل و مشکلات حوزه علمیه قم در دفتر شورای نگهبان جلسه داشتیم ،چون ایشان از نزدیک بنده حقیر را ندیده بود ( لذا نمیدانست بنده همان طلبه هستم که با یک سخنرانی اوضاع سیاسی تبریز را ملتهب کرده است) ابتدا فرمودند:《من تازه از تبریز برگشته ام خیلی کوشش کردم اوضاع را آرام کنم ولی فایده نکرد حتی میر حسین موسوی هم پیش از من خیلی کوشش کرده بود اوضاع را آرام کند ولی بی فایده بوده ولی من نمی دانم موسوی زنجانی چرا اوضاع یک استان را بهم زده است؟!》آقای متقی مسئول ملاقاتهای مرحوم آیت الله منتظری سریعا عنان کلام را از آقای جنتی گرفت و گفت حاج آقا آن موسوی همین موسوی است چیزی بر علیه ایشان نفرمایید که خودش حضور دارد. آقای جنتی خندیدند و گفتند عجب ! ممنون که هشدار دادید. اگر چه من قصد غیبت نداشتم بلکه ضمن این که ایشان اوضاع کل استان آذربایجان شرقی را با یک سخنرانی بهم زده بود گله مندم ولی در عین حال این توانائی را بسیار مثبت تلقی می کنم که یک روحانی بتواند با یک سخنرانی کاری کند مردم یک استان یک صدا با او همراهی کنند اما نمی توانم ناراحتی خودم را از نتیجه کار ایشان پنهان کنم . بنده گفتم: این که مردم شهر بزرگی مانند تبریز با یک سخنرانی وارد خیابان می شوند این پیام را به شما می دهند که ای آقا چون حرفهای این سخنران حرف دل ما بود و لذا ریختیم توخیابان ، پس آخوند باید سخنگوی امت باشد تا با یک سخنرانی امت در جبهه او قرار گیرد و نه در رو در روی او،، و اینکه آیت الله ملکوتی اصرار دارد من برگردم به تبریز و حرفهای خودم را تعدیل کنم تا اوضاع آرام شود باید توجه کند حتی اگر من این ننگ را بپذیرم که نمی پذیرم باز مشکل حل نمی شود چون اگر این رمز را من آخوند درک نکنم که ، آخوند تا آن زمان می تواند کرامت آخوندی و نفوذ واقعی خود را حفظ کند که ملت با چشم خود ببیند او در تمام شرایط حتی در حکومت خودش سخنگو و بلندگوی واقعی ملت است . و اگر روزی ملت ببیند آخوند هم مثل سایر حاکمان حرف باطنی مردم را نمیزند و درد ملت را بخاطر مصلحت خودش منعکس نمی کند نفرت ملت نسبت به او از نفرتش نسبت به شاه و عمال شاه بیشتر خواهد شد. پس از مدتی از این تاریخ جناب حجه الاسلام حاج سید هادی هاشمی داماد مرحوم آیت الله منتظری گفت رییس قوه قضائیه آیت الله اردبیلی گفته اند موسوی زنجانی بیاید تهران . پیش از حرکت بسوی تهران با مرحوم آیت الله منتظری مشورت کردم آیا مصلحت هست به تهران بروم؟ احتمال می دهم می خواهند بخاطر حوادث تبریز با من برخورد کنند و اعتراض کنند و من حاضر نیستم از موضع خودم عقب نشینی کنم فرمودند نه , برو ببین چه می گوید من رفتم و مرحوم آیت الله اردبیلی ابتدا روایات مربوط به جواز قضاوت زن را خواستند سپس تصمیم باطنی مسئولین مبنی بر برکناری آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری را بطور خصوصی به من گوشزد کردند . و در پایان گلایه کردند که :سید چرا اوضاع همیشه حساس تبریز را بهم زدید !؟ عرض کردم استاد ، تا من آخوند انتظار بحق مردم را برآورده می کنم خواهم ماند . شما نمی دانید بعضی از مسئولین استان آبروی جمهوری اسلامی را برده اند مردم تبریز از من آخوند بحق انتظار داشتند در حین حکومت خودم هم سخنگوی با وفای ملت باشم و با هر مسئول متخلف واقعا برخورد کنم . و چون من مطابق سِمَتِ آخوندیم عمل کرده ام کل مردم از من حمایت کردند. ایشان با سر خود بطور ضعیف و اشاره ای عرض بنده را تایید کردند. اما مرحوم آیت الله ملکوتی امام جمعه تبریز هیچ یکی از استدلالات بنده را قبول نمی کرد . من به آقای وثیق پدر دو شهید و سید با نفوذ در بین خانواده های شهدای تبریز عرض کردم من نسبت به انقلاب احساس خطر جدی می کنم چون تعدادی از دوستان روحانی ما هنوز به این نکته وافق نیستند که آخوند اگر بخواهد هم بعنوان آخوند با نفوذ بماند و هم حکومت اسلامی را حفظ کند باید درتمام شرایط سخنگوی واقعی و نه سیاسی ملت باشد . این خطر یعنی ازدست دادن عنوان《 سخنگوی حقیقی ملت》 همان ، و شکست در هر دو جبهه هم همان! یعنی نه آخوند با نفوذ بودنش باقی خواهد ماند و نه حکومتش .گویا گذشت زمان پیش بینی این بنده حقیر را دارد گام به گام تایید می کند .از خدا می خواهم به احترام خون شهدا مشکلات را خود حل کند. @meshkat_ahlebeit
سوال و جواب اعتقادی ⭕️سوال: جناب آقای زنجانی! چه بپذیرید چه نپذیرید ما محبّین جان برکف اهلبیت در هیچ شرایطی به عمریها (اهل سنت) برادر خطاب نمیکنیم ، کسانی که عایشه را که با امیر الموءمنین تا آخرین رمقش جنگیده ام الموءمنین بدانند نمی توانند برادر من باشند اگر استدلال من خطا است قانع ام کنید ✅ پاسخ: اولا : وظیفه ما بیان حقیقت دین است اگر چه شما قانع نشوید ، من وظیفه ندارم طوری عقاید اهلبیت را بیان کنم که شما قانع شوید. ثانیا این قرآن است که به زوجات النبی وصف امهات الموءمنین داده است و اگر شما با قرآن مشکل دارید برادر با مسلمانی هم مشکل پیدا میکنید . بلی من تصریح می کنم امهات الموءمنین بودن عایشه , طبق منطق قرآن در سوره تحریم حامل هیچ فضیلتی نیست , چرا که خدا در آن سوره فرموده دو نفر از این امهات (عایشه و حفصه) علیه خود رسول خدا (ص) تظاهر زیر زمینی و کودتا کرده بودند تا چه رسد به کودتا علیه امیر الموءمنین (ع) . معلوم می شود شما هنوز گناه کودتا بر ضد خود رسول خدا را کوچکتر از کودتا برضد امام می دانید و یا اصلا نمی دانید چنین کودتایی بوده است . ثالثا اگر استعمال واژه برادر برای غیر شیعه را خلاف مذهب می دانید پس آن کسانی که در جلسات مناظره ای بسیار طولانی با یهودیان بیش از ده بار و یا دهها بارخطاب به یهودیان بگوید :یا اخ الیهودی (ای برادر یهودی ) اسم آن مسلمانان را چه می گذارید؟! ⭕️سوال کننده : کسی که به یهودی بگوید یا اخ الیهودی! ای برادر یهودی! او نه خدا را شناخته و نه دین را و نه مذهب اهلبیت را! ✅ پاسخ موسوی زنجانی : عالیجناب !آرام باشید تنها در روایت 45 باب هفت گانه های خصال صدوق طبق نقل امام باقر(ع) امیرالموءمنین(ع) پس از جنگ نهروان در مسجد کوفه نشست و سپس نخستین خاخام یهویان وارد محضر ایشان شد و مناظره بسیار طولانی با امیر الموءمنین دا شت ، امیر الموءمنین (ع) از اول مناظره تا آخر, دهها بار خاخام یهودی را با عنوان یا اخ الیهودی خطاب کرد ! حالا شما امام اول شیعیان را شیعه نمی دانید ؟! پس چقدر از فرهنگ اهلبیت اطلاع دارید ؟! تا من کوشش کنم شما را قانع کنم ! شما اول باید وارد فضای مذهب شیعه بشوی تا نوبت به مسائل بعدی برسد. علاوه ازخصال صدوق شما اول باید در بحار چاپ ایران جلد 10 صفحه 27 خطابات علی (ع) به یهود باواژه یا اخ الیهود را مطالعه کنید بعد قانع شدن خودتان را معیار بدانید . @meshkat_ahlebeit
: سوال فقهی کاربران : وضو با بلند ❌با عرض سلام و روز بخیر با توجه به فرمایشات مربوط به تجدید نظر در مورد مسائل مختلف و علی الخصوص مربوط به زنان،نظر ایشان را در باب، مصنوعی، ناخن،وجوب نماز پنجگانه تمنا دارم .با تشکر فراوان ⭕️پاسخ : برای صحت شرط است که ناخن ها مواد عایقی که مانع رسیدن آب وضو به می شوند نداشته باشند. اما دراینجا نکته مهمی وجود دارد وآن اینکه، مراد از ناخن دراینجا، آن مقدار متعارفی است که عرفاً ناخن عادی حساب میشود، اما ان مقدار زائد (مثلا ناخن بلند خانمها)، جزو بدن حساب نمی شود و میتواند لاک یا هرچیز مشابه آن داشته باشد و ضرری به صحت وضو نمی رساند. پ. ن : درخصوص وجوب نمازهای پنجگانه جداگانه پاسخ داده خواهد شد. @meshkat_ahlebeit
شانی و ظاهرا شیخ مفید و سلار دلالت دارد نظرشان این است که نمی توان حتی در ازدواج موقت هم با بیش از 4 زن ازدواج کرد. جهت اطلاع کامل به کتاب نکاح آیت الله شبیری زنجانی ج 16 ص 5220 مراجعه نمایید. مساله : حکم زناکار در فقه شیعه آنچه از منابع دینی استفاده می شود این است که حکم سنگسار در مذهب تشیع وجود ندارد. منشاء چنین حکمی، فقه اهل سنت و برگرفته از فتوای خلیفه دوم است که متخذ از ۲۶ آیه از آیات تورات است. بنابراین ۱۱۰ روایت مربوط به سنگسار در منابع فقه شیعی همگی براساس تقیه صادرشده است. نامه به درخصوص اشکال اخذ مازاد در ایت الله موسوی زنجانی طی نامه مهمی خطاب به یک مقام عالیرتبه قضایی درخصوص اشکال شرعی و فقهی اخذ دیه مازاد درماههای حرام، متذکر شدند که "دیه خطای درماه حرام و غیر حرام یکسان است و اخذ دیه مازاد و تغلیظ و تشدید دیه حکمی غیرمستند است" . ایشان متذکرشدند که دستیابی فقها به حجت شرعی در استنباطهای احکام، دارای پیچیدگیها و پیچ وخمهایی است که یک فقیه را وادار می کند تابازنگری و تجدیدنظر در تمام مسائل فقهی حتی مسائل اجماعی و مشهور را ممکن تلقی کرده و دربرخی موارد تصحیح آن را لازم شمارد. مساله تغلیظ در حکم دیه در ماه های حرام ، سنگسار زناکار و قسامه و برخی احکام اختصاصی زنان ازجمله مسائلی است که نیاز به تجدیدنظر دارد. ایشان معتقدند تشدید و تغلیظ احکام از ویژگیهای فقه خلیفه دوم است که در فقه شیعه نیز نفوذ نموده و تاثیرگذاربوده است.....ادامه در قسمت بعد @meshkat_ahlebeit
علت اختصاص خمس به سادات پاداش حفظ ایمان ازآدم تا آن فرد سید مورد نظر است، یعنی مزدی است برای نسل (نسل مومن و شایسته و برگزیده برای رسالت یا خلافت الهی) و این نسل است که احکام صفا و مروة ابراهیمی را حفظ نمود که مصداق کامل آن وجود مقدس پیامبر اعظم محمد (ص) است که فرزند تشریع کننده احکام و و وارث سلسله نسل صفوه ازآدم تا خاتم است. یکی از عمده ترین عقده های این است که بنی¬هاشم مزد صفوه می گیرد ولی بنی اسرائیل لعن ابدی، به خاطر انحراف ازمسیر انبیای بنی اسرائیل . کوثر شد بنی هاشم و ابتر شد بنی¬اسرائیل! یهود وقتی پی برد یک ششم خمس مخصوص کعبه است که سهم لله است ، متوجه شد خود یعنی تنها دارای بودجه است و اهل¬بیت(ع) فرمودند ازسهم لله می توان اسلحه و تجهیزات جنگی خرید ویا امکاناتی برای حجاج دست و پا کرد! تفسیر یهود ازاین مطلب این بود که اگر یک ششم کل بودجه جهان اسلام برای سازماندهی عملیات حج و پیام رسانی حج ابراهیمی است پس چیزی برای فعالیت یهود باقی نمی ماند ، به همین دلیل اقدام به جعل روایاتی کردند مبنی براینکه 75 تن از پیامبران بنی اسرائیلی فقط در حجر دفن شده است! تا بعدها ذیل شعار "ازنیل تا فرات" ادعا کنند که مکه متعلق به یهوداست . یهود پیش از مسلمین و دقیق تراز مسلمین این روایت را فهمید که " نزول آدم صفوة¬الله به صفا" چه پیامی داشت.(بحار الانوارج99 ص66) برگرفته از کتاب قرآن و تفسیر راهبردی از تاریخ اسلام و صهیونیسم. مولف : سیدحسین موسوی زنجانی تحریفات واقعه بزرگ عاشورا قیام سرور و سالار آزادگان، حضرت سیدالشهداء(ع) و شهادت ایشان به همراه اهل بیت و یاران خود، موجب حیات مجدد اسلام و بقای آن شد و درطول تاریخ اسلام، نام و یاد آن حضرت و به پاداشتن عزاداری ها و دسته های عزاداری و سینه زنی، اسلام و تشیع را زنده نگهداشته است .این عامل حیات و بقای اسلام، درطول زمان همچون بسیاری از پدیده های فکری-اجتماعی، دچار انحرافاتی شده است که برخی علما و بزرگان دلسوزانه نسبت به رفع این انحرافات اقدام نموده و دراین راه برخی مرارتها را نیز به جان خریده اند...هنوز هم با تغییرات و تحولات عمیق اجتماعی، برخی انحرافات و تحریفات باقی است و ضرورت دارد، این تحریفات زدوده شوند. مثلاً کلام برخی شعرا به غلط به نام سیدالشهداء (ع)،مشهور شده است . اگرچه بلحاظ محتوی قابل قبول یا قابل توجیه باشند، اما نباید به نام امام معصوم(ع)، مستند شود. برای نمونه شعر معروف "قف دون رایک فی الحیاة مجاهداً ان الحیاة عقیدة و جهاد " مربوط به احمد شوقی، شاعر خوش ذوق مصری است که هم اینک مصرع دوم آن به نام امام حسین(ع)، نوشته و خوانده می شود. نمونه دیگر آن عبارت معروف " ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیاسیوف خذینی " است که مربوط به شیخ محسن ابوالحلب حویزی کربلایی معروف به هویزی حائری در دیوان خود به نام الحائرات، نوشته است. نمونه سوم آن کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا است که روایت نیست اما جزو مشهوراتی است که بعنوان روایت تلقی و جا افتاده است. و نمونه چهارم اینکه عبارت " هل من ناصر ینصرنی" که گفته می¬شود کلام اقااباعبدالله(ع) است، در هیچ سند معتبری نقل نشده است. چنین تحریفات محتوایی چنانکه تداوم یابد و گسترده شود، در دراز مدت موجب قلب واقعیات عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) خواهد شد.....ادامه دارد برگرفته از کتاب چرابازنگری گوشه ای از نگاه انتقادی به شیوه تدوین و تحلیل تاریخ اسلام. مولف : سیدحسین موسوی زنجانی سوال : سلام علیکم. نظر شما درباره شکسته شدن نماز در سفرهای تفریحی حلال چیست؟ پاسخ: در رایج در عصر ما، جدا از طی طریق و لذت بردن از دیدن فضای پیرامون مسیر، مقصد دیگری وجود ندارد. در سفر تفریحی، مسافر از لحظه خروج از درب منزل با حرکت وسیله نقلیه هر لحظه مشغول رسیدن به بخشی از مقصد است (که حرکت در فضای آزاد است) تا برگردد برسد به منزل. اما در سفرهای متعارف مسافر باید مقصد معین داشته باشد تا با احتساب فاصله آن از وطن قصر و اتمام نماز بدست آید. ولی در سفر تفریحی اگرچه هزار کیلومتر هم برود نماز و روزه اش اتمام است حتی در کتاب عروه نماز مسافر مسئله 16به صراحت نوشته در سفر تنزّهی (تفریحی) نماز اتمام است. @meshkat_ahlebe سوال :(محدودیت در ) نظرات شما غالباً با نظرات فقهای دیگر تفاوت دارد من جمله اینکه همه فقها فتوا داده اند انسان می تواند بدون محدودیت با زنان متعدد ازدواج موقت داشته باشد و این فقط ازدواج دائمی است که محدود به 4 زن است! این فتوای عموم فقها بوده است، اما طبق اطلاع، شما معتقدید در ازدواج موقت نیز نمی توان بطور همزمان، با بیش از 4 زن ازدواج کرد؟ آیا از فقها کسی مثل شما چنین نظری دارد؟ پاسخ: بله. کلام ابن براج در مهذب و کامل و شهید در روضه و مسالک و فیض کا
ضعف ِتحلیل تاریخی مسلمانان: اگرچه مامسلمانان به اذعان بسیاری از مخالفان، ازجمله (متفکر و رییس جمهور اسبق آمریکا)، دراغلب علوم و فنون سرآمد روزگار خویش بوده ایم، و حتی امروزه نیز از نظر #"فقه-سنتی و فلسفه، (خصوصاً در دهه های اخیردرصحنه های مختلف علمی)، درمقایسه با همگنان خود پیشتازیم، اما از نظر #" تحلیل تاریخی"- به دلیل اینکه امامان معصوم(ع) از حضور در صحنه های سیاسی جهان اسلام منع شده بودند- از ابتدا ضعف بنیادی داشته ایم و امروز نیزعلیرغم نیازشدید نسل جدید به تحلیل های تاریخی متقن، همچنان این ضعف تاریخی خودنمایی می کند. اگر کسی بگوید اوضاع سیاسی بسیار آشفته جهان اسلام معلول ضعف تحلیل تاریخی مسلمانان است سخنی به گزاف نگفته است. بخش عمده تاریخ مسلمین را دیگران و حتی گاه دشمنان نفوذی نوشته اند، شیعه ، بین اسلامی، تا اوایل قرن حاضر، یا توسط شیعی مسلک نوشته شده اما باتقیه و بدون تحلیل، و یا توسط دشمنان نگاشته شده با تحلیل و تخریب هدفدار. شاکله تاریخ مسلمانان را سه کتاب مشهور طبری ، ابن خلدون و تمدن ویل دورانت تشکیل داده است که تاثیر محوری یهود( تاریخی) و ، درتنظیم محتوای آن به روشنی قابل استنباط و اثبات است.... ادامه دارد . کانال رسمی ديدگاهها و نظرات فقهی، تاریخی و قرآنی حضرت آیت الله سیدحسین موسوی زنجانی @meshkat_ahlebeit
بسم الله الرحمن الرحیم پس از رحلت نبی مکرم اسلام، امت پیامبر دچار انشقاق و انحراف از مسیر تعیین شده توسط پیامبر(ص) شد. شیعیان معتقدند امامت و ولایت اهل بیت(ع)که تداوم و استمرار ولایت و امامت پیامبر(ص) بود، با جانشینی و امامت امیرالمومنین آغازشده و سپس توسط دوازده امام معصوم به ترتیب ، یکی پس از دیگری ،تداوم می یابد. اهل بیت پیامبر(ص) تکوینا و تشریعا دارای ولایت مطلقه بوده و امامت و سرپرستی جامعه بر عهده آنهاست. لیکن برادران اهل سنت قائل به مشی انتخابی سقیفه ای اند و اگر بر خلافت امیرالمومنین(ع) هم صحه گذاشته اند برمبنای خلافت انتخابی و سقیفه ای است. یکی از رسالتهای تشیع تبیین آموزه های شیعی به همراه اثبات حقانیت روش و منش تشیع و نقد محققانه ، مستند و محترمانه مبانی اهل سنت است. این رسالت هیچ منافاتی با قبول وحدت عملی و اخوت ایمانی و برادری دینی و پذیرش اشتراکات بین اهل سنت و اهل تشیع ندارد و الفت و محبت و برادری بین مسلمین اصلی مسلم و روشن است. بحث و نقادی علمی همانگونه که در بین خود علمای شیعی برقرار است باید به همان سان بین علما و اندیشمندان شیعه و سنی هم برقرار باشد تا جویندگان حقیقت برمبنای کریمه " ...فیتبعون احسنه.." راه درست و مشی صحیح بندگی و طی طریق الهی را پیدانموده و بپیمایند. کانال مشکات اهل بیت این مهم را بخش قابل توجهی از رسالت خود دانسته و انشالله بزودی نسبت به انعکاس آرا و اندیشه حضرت آیت الله موسوی زنجانی اهتمام خواهد ورزید. ضمنا درکنار این ماموریت ، نظرات فقهی ، تاریخی و معارفی و همینطور نقادیهای ایشان از عرفان و فلسفه مصطلح را در معرض سمع و نظر و نقد فرهیختگان و علاقمندان این مباحث ، قرارخواهد داد. بعون الله و منه مدیریت کانال کانال رسمی ديدگاهها و نظرات فقهی، تاریخی و قرآنی حضرت آیت الله سیدحسین موسوی زنجانی @meshkat_ahlebeit