سوال :
دستور به ترور !!!
بفرمایید قتل حاتم قزوینی به امر امام یازدهم به این شکل چطور با موضع عدم ترور در اسلام قابل جمع است؟؟
بیان مرحوم خوئی در مورد فارس بن حاتم قزوینی
مرحوم خوئی در جلد سیزدهم معجم الرجال در مورد فارس بن حاتم قزوینی که جزء غلات شد، اینگونه بیان میکند:
«أن أبا الحسن العسکری أمر بقتل فارس بن حاتم و ضمن لمن قتله الجنه، فقتله جنید و کان فارس فتانا یفتن الناس و یدعوهم إلى البدعه، فخرج من أبی الحسن ع هذا فارس لعنه الله یعمل من قبلی فتانا داعیا إلى البدعه و دمه هدر لکل من قتله، فمن هذا الذی یریحنی منه و یقتله و أنا ضامن له على الله الجنه»
امام هادی، دستور قتل فارس بن حاتم را صادر کرد و فرمود هر کسی او را بکشد، من برای او بهشت را ضمانت مینمایم. پس جنید او را کشت. فارس در بین مردم فتنه گری میکرد و آنها را به بدعت دعوت مینمود. پس نامه ای از طرف امام هادی، صادر شد که خداوند فارس را لعنت کند، زیرا او اموری را از جانب من انجام میدهد و فتنه گری میکند. او دعوت کننده مردم به بدعت است و خونش هدر است برای هر کسی که او را بکشد. پس چه کسی است که مرا با کشتن او راحت سازد و من برای قاتل او، بهشت را ضامن هستم.
و یا جریان دیگری را که مرحوم خوئی در مورد فارس نقل میکند:
«کتب عروه إلى أبی الحسن فی أمر فارس بن حاتم، فکتب: کذبوه و اهتکوه أبعده الله و أخزاه، فهو کاذب فی جمیع ما یدعی و یصف.و لکن صونوا أنفسکم عن الخوض و الکلام فی ذلک و توقوا مشاورته و لا تجعلوا له السبیل إلى طلب الشر، کفانا الله مؤنته و مؤنه من کان مثله»
عروه به امام هادی درباره فارس بن حاتم نوشت و امام پاسخ داد: او را تکذیب کنید و برانید. خداوند او را دور کند و او را ضایع گرداند. او در تمامی آنچه ادعا میکند و توصیف میکند،دروغگو است. اما خودتان را از غور و سخن در این باره دور نگه دارید و از مشورت او کنارهگیری کنید و راه شر برای او باقی نگذارید. خداوند ما را از شر او و امثال او در امان نگه دارد.
و یا در جریان دیگری، نقل میکند که:
«عن إبراهیم بن محمد أنه قال: کتبت إلیه جعلت فداک قبلنا أشیاء یحکى عن فارس و الخلاف بینه و بین علی بن جعفر حتى صار یبرأ بعضهم من بعض، فإن رأیت أن تمن علی بما عندک فیهما و أیهما یتولى حوائج قبلک حتى لا أعدوه إلى غیره فقد احتجت إلى ذلک فعلت متفضلا إن شاء الله؟ فکتب: لیس عن مثل هذا یسأل و لا فی مثله یشک، قد عظم الله قدر علی بن جعفر متعنا الله تعالى به عن أن یقایس إلیه فاقصد علی بن جعفر بحوائجک و اخشوا فارسا و امتنعوا من إدخاله فی شیء من أمورکم تفعل ذلک أنت و من أطاعک من أهل بلادک، فإنه قد بلغنی ما تموه به على الناس فلا تلتفتوا إلیه إن شاء الله»
ابراهیم بن محمد گوید: به امام هادی نوشتم: فدایت شوم؛ نزد ما چیزهایی است که از فارس و اختلافش با علی بن جعفر حکایت میکند, تا جاییکه آن دو از همدیگر دوری میجویند. پس اگر صلاح میدانی بر ما منت گذاشته و [ بفرمایید] کدام یک از آن دو، امور را از طرف شما، متولی است تا این که با او دشمنی نکرده و از او پیروی کنیم. پس امام نوشت: «در چنین چیزی جای سؤال و تردید نیست. قطعاً خداوند منزلت علی بن جعفر را رفیع کرده ـ که خداوند ما را با وجودش متمتع گرداندـ از این که با کسی چون فارس مقایسه شود. پس در کارهایت به علی بن جعفر رجوع کن و از فارس بترسید و او را از دخالت کردن در کارهایتان باز دارید. تو و کسانیکه از تو حرفشنوی دارند چنین کنید. بهدرستی آنچه که او به مردم به دروغ جلوه میدهد به من رسیده است پس به او توجه نکنید ان شاء الله.»
و همچنین مرحوم خوئی، جریان قتل فارس را اینگونه بیان میکند که:
«عن جنید قال سمعته أنا بعد ذلک من جنید أرسل إلی أبو الحسن العسکری ع یأمرنی بقتل فارس بن حاتم لعنه الله، فقلت لا حتى أسمعه منه یقول لی ذلک یشافهنی به قال: فبعث إلی فدعانی فصرت إلیه فقال: آمرک بقتل فارس بن حاتم، فناولنی دراهم من عنده و قال اشتر بهذه سلاحا فأعرضه علی، فاشتریت سیفا فعرضته علیه فقال: رد هذا و خذ غیره، قال فرددت و أخذت مکانه ساطورا فعرضته علیه فقال: هذا نعم، فجئت إلى فارس و قد خرج من المسجد بین الصلاتین المغرب و العشاء، فضربت على رأسه فصرعته فثنیت علیه فسقط میتا و وقعت الصیحه فرمیت الساطور من یدی و اجتمع الناس و أخذوا یدورون إذ لم یوجد هناک أحد غیری، فلم یروا معی سلاحا و لا سکینا و طلبوا الزقاق و الدور فلم یجدوا شیئا و لم یروا أثر الساطور بعد ذلک»[۱]
ابو جنید گفت: حضرت ابو الحسن عسکرى مرا مأمور کشتن فارس بن حاتم قزوینى کرد، لذا چند درهم پول داده فرمود با این پول، شمشیرى بخر ولی به من نشان ده، من رفتم و شمشیرى خریده خدمت آن جناب آوردم، فرمود: این را پس بده، سلاح دیگرى بخر، من به جاى شمشیر ساطورى خریدم وقتى خدمت امام آوردم، فرمود این خوب است. به تعقیب فارس رفتم. بین نماز 👇👆
👆👇
مغرب وعشا از مسجد خارج شد. ساطور را بر فرق او فرود آوردم به زمین افتاد و هلاک شد، من ساطور را پرت کردم مردم جمع شده مرا گرفتند، چون غیر از من کسى دیگر وجود نداشت، ولى در دست من نه کارد و نه ساطور و سلاحى دیدند ضمن اینکه، اثر ساطور هم روى مقتول نبود، بنابراین، مرا رها کردند.
مورد دیگر از سایت آقای مکارم
«حسن بن محمد بن بابای قمی» و «محمد بن موسی شریقی» نیز از شاگردان «علی بن حسکه» بوده اند. از کسانی که مورد لعن امام هادی(علیه السّلام) قرار گرفته اند، «محمد بن نصیر نمیری» و «فارس بن حاتم قزوینی» بودند. امام ضمن نامه ای که در آن از «ابن بابای قمی» بیزاری جسته اند، فرمودند: او - ابن بابا - گمان برده که من او را به نبوّت برانگیخته ام و او باب من است. سپس خطاب به شیعیان می فرماید: اگر توانستید او را بکشید.(6)
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=43&lid=0&catid=278
✅پاسخ :
راویان اصلی مطالب ارسالی فوق اول حسین ابن بندار قمی ملعون قائل به ربوبیت امیرالمومنین بود دوم جنید است که باز از غلات ملعون است که هیج روایتی از او نیست تا جزء روات باشد سوم علی ابن حسکه ملعون از غلات است. هم خودشان ملعون اند و هم کلامشان و هم اعتقادشان.
و مطلب ضمیمه هم ناقص ارسال شده پس جواب این شد تمام مطالب بالا دروغ و راویانش هم ملعون.
مراجعه شود به رجال مرحوم آیت الله خویی شماره اشخاص مترجَم 7987 و رجال کشی شماره 997 و رجال خویی جلد 5ص214 .
پس حق با حقیر است که در قاموس اسلام ترور نیست. توجه کنید اگر دشمن کمین کرد و ترور کرد شما حق مقابله به مثل دارید کمین کنید بکشید این شکل خاص از یک دفاع است و ترور نیست.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
اختلاف ما با شما در نوع نگاه به روات است!
سوال اصلی و نقطه اختلاف این است که اگر یک راوی مثلا واقفی یا فطحی یا غالی بود الزاما دروغگوست؟؟
اگر در سلسله راویان یک نفر غالی پیدا شد که مثلا راوی بعدی زراره بود، باید بگیم هر چند زراره به غالی اعتماد کرده و روایت از او گرفته اما من موسوی زنجانی چون میدانم طرف غالی ست روایت او را نمی پذیرم!!!!
اگر اعتقاد صحیح ملاک پذیرش روایت باشد شما باید تا اخر عمر از عایشه روایت نقل نکنید حتی در فضایل اهلبیت! چون عایشه هم ملعون هم مطرود و هم ناصبی است!!!
الان کسانی هستند مطلقا دین ندارند، چه اسماً مسلمان و چه ادیان دیگه مثلا زرتشتی، اما مطلقا هم دروغ نمیگن.
حالا اگر یه نفر زرتشتی ِ راستگو یه مطلبی نقل کرد بهش اعتماد نکنیم!!
ما هر چه روایت در مباحث مختلف میاریم شما با یه انگ رجالی به یکی از راویان، کل روایت رو نفی میکنید!!
حالا سلّمنا که در موضوع حاتم قزوینی راویان ملعونند و جریان ترور او کذب است.
شما که اهل تتبع آن هم به شکل خوب هستید! بفرمایید که سرانجام فارس بن حاتم قزوینی چه شد؟؟
تکلیف این مرد را روشن کنید عاقبت چطور از دنیا رفت؟؟؟
اهل رجال؛ از کشی تا خویی همه میگویند ترور شد، شما میگویید جعل است، بسم الله تکلیف او را روشن کنید همه استفاده کنند!!
✅ پاسخ :
وقتی اصلی را (مانندالاسلام قید الفتک) کل #ادیان_اللهی مسلم و ثابت تلقی کنند و در تاریخ اسلام هم موردی عملا دیده نشود که معصومی کسی را #ترور کنند و باز اسلام بگوید اگر جنگتان #دفاعی باشد هم ؛ بگذار اولین ضربه را دشمن بزند و #روایات_تاریخی هم بگوید رسول خدا (ص) فرمود انبیا با اشاره زیر زمینی کسی را ترور نمی کنند و راویان ترور هم مانند راویان مورد نقل عالیجناب در #رجال ملعون باشند و با وجود این همه تاریخ از غیر ملعون روایتی پیدا نکنیم و باز اصرار به وجود ترور در اسلام کنید پس در این خصوص مدتی باید در جلسه استدلال داعش #تلمذ کنیم (( تا ببینیم چقدر بر وجوب ترور ادله دینی دارند))
و اما نظریه《اعتبار روات تابع منحصر بر عقیده نیست》را آیت الله موسی شبیری زنجانی در مباحث رجالی شان سالها پیش بحث فرموده اند اما با باور آن هم روایات ملاعین فوق الذکر قابل ورود به محافل دینی نیست. تا چه رسد به #اجتهادی . لایلتفت الیها عند اهل الدرایه والرجال.
و وقتی قضیه ای مولود روایات ملاعین بشود و آقای خوئی هم آنها را در جرگه《 الزط》قرار دهد دنبال کشف سرنوشت فارس رفتن بی حاصل است چون شاید سرخک گرفته مرده و یا قاطر لگد زده .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
احسنت، بجای خوبی رسیدیم.. حالا با این ادله و این استدلال، خیلی صریح بفرمایید تکلیف کارهای نواب صفوی و یارانش چیه؟؟؟
بحث احکام اسلام است ونه اعمال افراد
✅ پاسخ :
نه تنها بجای خوبی نرسیده اید بلکه از محتوای بحث عوضی رفته اید.
توجه کنید باب《القبض علی الرهائن و یا عملیه الرهان و یا الرهینه》را به باب ترور مخلوط نکنید!
اگر شخصی و یا اشخاصی و یا ملتی توسط افراد و یا حکومتی زیر سایه زور و نه با انتخابات به گروگان گرفته شوند و انسانی علم پیدا کند خودش و یا دیگران توسط فردی یا افرادی و یا هیئت حاکمه ای به گروگان گرفته شده اند و راهی برای آزاد شدن ندارند پیش هر ملتی بر آنان تکلیف است جان خودشان را از این گروگان گیری نجات دهند در این جا چون گروگان گیران با عمل گروگان گیرشان ابتدا وارد جنگ شده اند و کشتن گروگان گیران طبق منطق تمام ملل برای نجات انسانهای بیگناه مجاز است. چرا که طرف مقابل به محض اقدام به گروگان گیری ضربه اول را زده است ترور آنها پاسخ است و دفاع. و دفاع هم مشروع است. پس باب ترور از باب النجات من الرهینه جدا است و عمل مرحوم نواب و اندرزگو و یارانشان در این فصل است.
و رسول خدا (ص) در جریان مربوط به صلح حدیبیه وقتی مطلع شد مشرکین عثمان را به گروگان گرفته اند از اصحاب خود بیعت گرفت تا هر کس از مشرکین را بدست آورند بکشند بعلاوه آیه اقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم و آیه واقتلوهم حیث ثقفتموهم در همین فضا قابل تفسیر است.
یعنی طرف اقدام به محاصره مسلمین کرده است عنوان حمله اول محقق شده و اگر مسلمین در این شرائط هر جا مشرک و کافر پیدا کنند وظیفه دارند بکشند این همان شکل ترور بخود می گیرد اما دفاع است.
و عمل مجاهدینی مانند نواب و اندرزگو و همرزمانشان و محمد بخارایی و همرزمانشان در همین فصل از احکام اسلام قرار دارد که انگلستان و امریکا با کودتا دولتمردان مردمی (امثال مرحوم مصدق) را در تبعید کشتند و مزدور خود (شاه) را زندانبان ملت ایران قرار دادند و ملت را گروگان گرفتند و هر معترضی را می کشتند و نواب زندانبانان گروگان گیر فرهنگی و بعدها سیاسی و نظامی(مانند حسن علی منصور) را ترور می کرد تا ملت آزاد شود.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
جناب استاد! بانهایت تشکروقدردانی،، آن فتوایی که از صدور آن معذور هستید این حقیر سرتاپا تقصیردرسال 1364درتبریز درمسجد شهدای تبریز مقابل استانداری سپس درسال 1367 درهمایش موسوم به اقتصاد ازدیدگاه امام خمینی درآستان قدس رضوی ودرسال 1388درشهر اردبیل درمسجد قدس آن فتوای صادرنشده شما را درقالب انتقاد صادر کردم اما جنابعالی وامثال جنابعالی نمی دانم چرا هم صدا نشدید!!؟؟ این شما هستید که بایدخسارت ناشی ازدیرکردرا بپردازید. نتیجه این دیرکرد این شد فساد،هم عریض، هم طویل، وهم عمیق شود .وقوه قضاییه هم نتواند از عهده این فساد برآید. آمدی جانم بقربانت ولی حالا چرا!؟
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
مرحوم فقیه عالی قدر آیت الله منتظری هم در کتاب شریف خمس شان و هم در کتاب زکاتشان می فرمایند در عصر رسول خدا (ص) هنوز خمس بر ارباح مکاسب (در آمد از کسب) تشریع نشده بوده و کذا مرحوم دکتر شریعتی .
شما چقدر موافقید؟
✅پاسخ : بلی ولی 19 روایت در مقدمه مرآه العقول را ندیده بوده اند و تا باستحضار آیت الله منتظری برسانم ایشان رحلت فرمودند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
سلام استاد عزیز سوال ۱۱معصوم (س) برای امرار معاش زندگی خود و خانواده عزیزشون از چه راهی تامین میکردند
آیا از بیت المال هم استفاده میکردند
سوال دومم اینکه
استاد محترم . آیا ۳ خلیفه ابوبکر , عمر و عثمان در زمان حکومت شان اختلاس و حیف و میل میکردند مثل امروز ؟
نیاز به اطلاع داریم چون امروز خیلیها میگویند حکومت اون زمان اختلاس نداشتن
✅پاخ :
سلام کاسب بودند و باغ خرما داشتند و اختلاس در عصر عثمان تبدیل به غارت رسمی بیت المال شد و بخاطر خوردن جان خود را از دست داد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : استاد در حوزه به من پیشنهاد کرده اند یکی از این عناوین را بعنوان تحقیق بردارم اجاره وکالت جعاله و وصیت .
من اجاره را برداشتم منبع می خواهم .
✅پاسخ: اول به ذیل آیات ذیل مراجعه کنید در تفاسیر بقره آیه 79و 159 41
.و هود 123 ..و. فرقان 57...و یونس 72 و نسا 4..... نجم 39....سبا 47....زخرف 23....توجه کنید هر تفسیری در ذیل یکی از آیات فوق بحث کرده و نه همه . باید بروید کتابخانه ها . بسوره قصص/ 23 هم مراجعه کنید وسایل جلد 23 ابواب اجاره کنزالاعمال از خبر 9123 تا 9135 و سنن ابن ماجه خبر 2443 و جمعالجوامع سیوطی خبر5232....و 5218 و5233...و1862 و بحار چاپ ایران جلد 23 ص238 و 244و جلد77 ص 53 و جلد40 ص44 و 45 و59 و ج 103ص 46 و 128 و166 و 60 و168 ج 93 ص 47 و مخصوصا ج 49 ص 106و ج 76 ص331 ص 132 و 360 و ج 103 ص 166 وج 47 ص57 و ج 10 ص258 و 259 -ج2 ص 87 و مخصوصا ج 16 ص 278 و ج 40ص 322 و ج 41ص102
و ضمنا چند کتاب فارسی اجاره را مطالعه کنید
التماس دعا
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
سوال : استاد در حوزه به من پیشنهاد کرده اند یکی از این عناوین را بعنوان تحقیق بردارم اجاره وکالت جعا
سلام علیکم
استاد عزیز و بزرگوار شما لطف را در حق ما تمام کرده بودید این معرفی منابع هم لطفی دیگر.
من که باشم که برآن خاطر عاطر گذرم
لطف ها میکنی ای خاک درت تاج سرم
ارادتمندتان سیدحسن
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال:
شما فرمودید هر روایتی که امامی را قاری تورات معرفی کند اسرائیلی است، در تفسیر تسنیم جلد 2ص 384 روایتی را از امام صادق (ع) نقل می کند که فرموده فی التوراه مکتوب یا ابن آدم تفرغ لعبادتی ...
و از بحار هم نقل می کند؟
✅پاسخ: توجه کنید تفسیر تسنیم از برکات و از نعمات عصر ما است و پشتوانه عظیم عالم اسلام است اگر به همین شکل اکمال شود سرمایه بزرگ شیعه است و ما نباید به چهره زیبای این ستاره پر فروغ محصول تحقیق چنگ بزنیم و مجروحش کنیم و مجروح کردن این تفسیر خیانت است بلی باید سرانگشتان اسرائیلیان را در هر جا رخنه کرده باشند معرفی کنیم و وجود یک روایت مشکوک در یک کتاب عظیم هیچ وقت از عظمت آن کتاب نمی کاهد. در هر حال نباید این کتاب با برکت را دستکم گرفت. اما آن روایت را اگر چه از بحار نقل فرموده اما در اصول کافی جلد 2 ص 352 آمده چون مرحوم شیخ بهایی این روایت را صحیح دانسته مرحوم علامه مجلسی هم با ایشان همگام شده که وهو من الاحادیث المشهوره بین الخاصه والعامه
ولی ما ضمن احترام به هر سه بزرگوار این روایت را به دلایل ذیل نمی پذیریم چون همان طوریکه شیخ بهائی اعتراف کرده که اهل سنت هم نقل کرده اند عرض می کنم بلی از آنها اخذ شده چون مرحوم آقای خویی در ذیل شماره1437 مترجمین رجالش قبول کرده از 6 طریق شیخ 5 طریقش به اسماعیل ابن مهران راوی این حدیث ضعیف است. جلد 3ص195 و این نشان می دهد طریق کلینی هم قابل تامل است. چون اصلا کشی چنین شخصی در ردیف روات نیاورده . بعلاوه راوی از او شخصی است بنام خالدابن سعید القماط که معروف به ابوسعید القماط که در طول عمرش 9 روایت دارد و جز نجاشی کسی او را درست نشناخته و آقای خویی هیچ دلیلی بر وثاقت او نیافته بجز در سند کامل الزیاره بودن که بعدها از این باور برگشته بود.
✳️پس ابوسعید قماط را امثال کشی و ابن غضایری نمی شناخته اند.پس این روایت معتبر نیست.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
سلام علیکم نظر حضرتعالی در مورد غنا و موسیقی چیست ؟
ایا حلال است یا خیر ؟
✅پاسخ : در جواب سوال کننده محترم مطلبی که قبلا در این زمینه ارائه شده را مجددا در کانال مشکات قرار میدهیم .ادمین👇
موسیقی ازنگاهی دیگر
غرض از این بحث توجه دادن اذهان شریف فضلای محترم به لزوم تدبر درباره یک موضوع مبتلابه جامعه امروز است
در این بحث که مربوط به شناخت #مصداق_لهو است چه مدرک ما روایت (اما الحوادث الواقعه فاءرجعوا فیها الی روات احادیثنا ) باشد و چه دخالتهای مستقیم اهلبیت( ع) در حوادث زمان باشد تفاوتی در صورت مسئله نمی کند.
آنچه مهم است این است آیا شناسایی مصداق لهو در زمان ما از وظایف فقهاء است یانه ؟
یکی از مباحث #مکاسب_محرمه بحث از تعیین مصداق برای لهو و لعب و لغو است , که آیا فلان عمل از مصادیق لهو هست تا حرام بشود و یا نه که مباح تلقی شود؟
میدانیم مادامیکه موضوع عوض نشود . احکام عوض نمی شود . اکنون حقیقت این است تا عصر ظهور تمدن جدید بزرگترین مشکل بشر زیادی حجم کار بخاطر کم بودن محصول کار ابتدایی و مجرد دستی بوده است یعنی وقت انسان پر بوده از کار , خدا می داند چقدر انسانها در اثر کار زیاد از بین رفتند . کافی است به کتاب کاپیتال وگروندریسه مارکس و آنتی دورینگ انگلس و صدها کتاب دیگر مربوط به نابودی نسلها در اثر کار بیش از حد مراجعه کنیم و این حال و روزگار عصر ظهور اسلام بوده است , و اسلام بدلیل نیاز شدید انسان به تولید و کار هرنوع وقت کشی و بطالت را ممنوع کرد. اما از زمان ظهور تمدن ماشینی جدید حدود 2قرن است هر روز کار ماشینی جای کار انسانی را گرفته تا جایی که هرسال دهها میلیون انسان دسته دسته با تمام خودکار شدن کارخانه ها از کارخانه اخراج شده و به خیل عظیم بی کاران افزوده شدند. و خطر ناشی از قیام بیکاران بجایی رسید که کینز کتابی نوشت بنام اشتغال !
یعنی مشغول کار شدن خیل عظیم بیکاران هدف اعلای دولتمردان گردید. حالا اگر از طریق اشتغال انسان موج عظیم انسانهای بیکار تمام نشد و ما هستیم و بیش از 8 میلیون بیکار و می دانیم منظور از اشتغال درکلام اقتصاد دانان اشتغال به تولید و کسب درآمد است و منظور ما در این بحث از اشتغال پر کردن اوقات فراغت است که زمان استفاده جوانان بیکار ازماهواره های مبتذل است. واین مشکلی است کینز هم راهکار درست وحسابی برای آن ارائه نکرده است چون برای وی حلال وحرامی مطرح نبوده است.
در این صورت اگر دولت ببیند اگر برنامه ای نداشته باشد وقت انبوه بیکاران را پر کند این قشر هجوم خواهد برد بسوی ماهواره های حرام و یا بسوی فحشا آیا جایز هست درب تالارها را باز کنیم با برنامه های دارای ضرر بسیار کمتر از ماهواره و فحشاء سر آنها را گرم کنیم تا اوقات فراغتشان پر شود ویا رها کنیم و با رها کردن مردم بگسترش گناه کمک کنیم .؟!
بنده خیال می کنم ما در بین خوانندگان افراد بسیار زیادی داریم اگر اجازه بدهند می توانند این مشکل را با کارشناسان حل کنند. یعنی بجای اینکه موسیقی را مشکل ساز تلقی کنند می توانند موسیقی را طوری مدیریت کنند که بشود حلاّل مشکل . آنگاه دیگر موسیقی مصداق لهو نخواهد بود بلکه مانع از گسترش لهو می شود.هنگامی که شعر را کنترل کردیم بطوریکه بجای تحریک شهوت ، انسان را بسوی حق دعوت کرد و مانع اختلاط شدیم مانع جدی دیگر نداریم . پس نتیجه علمی این بحث این شد ممکن است اعمالی در عصری بخاطر ضررش مصداق لهو تلقی شود و در عصر دیگر بخاطر پر کردن اوقات فراغت با تغییر دادن محتوای و آهنگ و رعایت توصیه های لازم شرع از عنوان لهو خارج گردد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit