ادامه بحث مبادی اصول
🔹۴۳-- قال سماعه سالته عن اکل الجبن و تقلید السیف و فیه الکیمخت والغرا فقال : لاباس مالم تعلم انه میته
🔹۴۴-- قال علی ابن جعفر سالته عن الدقیق یقع فیه خرء الفاره هل یصلح اکله ؟
اذا عجن مع الدقیق قال: اذا لم تعرفه فلاباس و ان عرفته فلیطرحه وسائل
ج ۱۶ ص۴۰۳
🔹۴۵-- ان علیا سُئل عن سفره وجدت فی الطریق مطروحه کثیر لحمها و خبزها و جبنها و بیضها و فیها سکر (سکین) فقال: یقوّم ما فیها ثم یوءکل لانه یفسد و لیس لما فیها بقاء فان جاء طالبها غرموا له الثمن فقالوا ! یا امیرالمومنین (ع) لا نعلم سفره ذمی ولاسفره مجوسی !
قال هم فی سعه مالا یعلمون .
مستدرک نوری ج ۱ ص۱۶۵ چاپ سنگی که در نوادر هم آمده.
🔹۴۶-- قال الباقر (ع): .....ان کان الجبن مجهولا لایعلم من عمله و بیع فی سوق المسلمین فکله .
مستدرک نوری ج۱ ص۱۶۵
🔹۴۷ -- عن جعفرابن محمد(ع) : سُئل من جلود الغنم یختلط الذی منها بالمیته و یعمل منها الفرآء قال ان لبستها فلاتصل فیها و ان علمت انها میته فلا تشترها و لاتبعها و ان لم تعلم اشتر وبع .
🔹۴۸-- اما روایاتی که میفرماید: کل شیء فیه حلام و حرام فهو لک حلال ۳ اشکال دارند.
مثل روایت مسعده در باب ۴ از ابواب مایکتسب به
الف : که ذیلی دارد موجب وهن و باطل است.
ب:: خبر۷ باب ۶۱ ج ۱۷ وسایل از ابواب اطعمه مباحه که مرسل است.
ج: خبر۱ آن باب که مجهول است.
میماند خبر۱ باب ۴ ج ۱۲ وسایل از ابواب مایکتسب به.
که خوب است اما نتیجه این روایات دال بر عدم تکلیف در فضای وجود شبهه تحریمیه این است که اصل برائت شرعیه و عدم تکلیف اجتناب از آن است.
فقط و شامل فضای شبهه وجوبیه نیست که اگر روایات دیگر برای برایت از تکلیف آن نداشته باشیم احتیاط تکلیف ما خواهدبود.
خدمت دیگر این روایات این شد که روایات رفع ما لایعلمون انصراف و انحصار پیدا می کند به شبهات تحریمیه فقط و نه شبهات وجوبیه، هنوز آنجا فضای حاکمیت احتیاط است.
تا دلیل پیدا کنیم بر برائت.
لازم به تذکر است که چون روایات تواتر اجمالی دارد دیگر نیاز به بررسی سندی نداریم. و پیام اساسی این دسته از آیات و روایات این است که فضای حاکم بر اطراف انسان فضای مباحات و حلیت است و این حرمت است که دلیل می کند و میشود اسم این را اصل اباحه در شبهات تحریمیه بگذاریم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سوال :
سلام علیکم
نظر استاد محترم درباره این کلیپ چیست؟ 👆
✅پاسخ :
کلام مرحوم علامه حسن زاده در این👆 کلیپ حق خالص است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
متن رسیده 👇
🔊 آیتالله سید احمد حسینی خراسانی مطرح کرد:
هیچ قابل دفاع نیست که بعد از گذشت ۴٠ سال از انقلاب، برای نظام بانکداری پاسخ صحیحی نداشته باشیم
🔺آیتالله حسینی خراسانی:
🔹 اصل ایده #هیئتهای_اندیشهورز توسط #مقام_معظم_رهبری و با درایت و هوشمندی و #بصیرت ایشان مطرح شده است. کارویژه این هیئتها این است که وضعیت کلان کشور را در سه محور پیشرفتها، پسرفتها و توقفها یا ایستها #رصد کنند.
🛎فقه، علم الاحتیال است؛ یعنی علم اندیشهورزی برای چارهاندیشی نسبت به مسائل و نیازهای نوپیدای #جامعه_اسلامی، و نه علم حیله که معنای منفی از آن برداشت میشود.
🛎 هیچ توجیهی ندارد و قابل دفاع نیست که بعد از گذشت ۴٠ سال از #انقلاب_اسلامی، همچنان ما برای نظام #بانکداری پاسخ صحیحی نداشته باشیم.
متن کامل خبر در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=27962
🆔 @sedayehowzeh
💠سوال :چه تحلیلی دارید؟👆👆
✅پاسخ: از درخت بید انتظار هندوانه نداشته باشید آن هم تا روز قیامت . ۴۰ سال است صاحبان فکر و طرح را از پیرامون خود راندند و خودشان هم چیزی ندارند.
مگر نتیجه می تواند غیر از این باشد . این تحلیل نمی خواهد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال : تخت جمشید را به حضرت سلیمان نسبت می دهند شما چه تحلیلی دارید ؟
✅پاسخ: به کتاب استخری کرخی بنام مسالک الممالک ص۱۵۰ چاپ مکتبه الصدر مراجعه کنید:👆👆
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
راجع به جمهوری آذربایجان اطلاعات می خواستم .
✅پاسخ: به کتاب فوق مراجعه کنید:👆
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال : استاد! اطلاع از اموال مسئولین امنیتی شده !!
✅پاسخ: قال علی(ع) : دخلت بلادکم باشمالی هذه و رحلتی و راحلتی ها هی ، فان انا خرجت من بلادکم بغیر مادخلت فاننی من الخائنین وفی :
روایه: یا اهل البصره ! ماتنقمون منی ان هذا لمن غزل اهلی واشار الی قمیصه.
مناقب شهراشوب ج۲ ص۹۸ چاپ مصطفوی.
امیرالمومنین (ع) فرمود: (ای مردم) من با این یک دست لباسی که بر تن دارم و همان مرکبی که زیر پا دارم وارد شهر شما شدم اگر در حین بازگشت به شهر خودم (پس از انجام این همه مسئولیت) بیش از این با خودم بردم در حق شما جزء خائنینم.
و در روایتی دیگر فرمود ای مردم بصره ! از جان من چه می خواهید!
این لباسی که بر تن دارم توسط همسرم بافته شده است.!؟
انا لله وانا الیه راجعون.
فعلا منتظر میمانیم .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
سلام از آقا سید علی بپرسید در مورد بلیطهای لاتاری اگه با جفر برنده بشی حلاله. ؟
بعضی از مراجع حلال میدانند.
اگه از شرایط لاتاری اطلاع داره حکم بدهد .
سلام حاج اقا لطفاً جواب بدید حکمش چی هست ؟
ممنونم
✅پاسخ : سلام علیکم
🔹 اولا" جفری که مردم و حتی علما می شناسند جفر واقعی نیست، و تمام جفرهای خطی موجود در کتابخانه آیت الله مرحوم نجفی مرعشی واقعی نیست و ربطی به جفرامام علی (ع)ندارد.
🔹ثانیا جفری که آیت الله حسن زاده آملی دارد باز جفر واقعی نیست.
🔹ثالثا جفر واقعی انبان و تغارچه مخصوصی است که تمام املائات رسول خدا(ص) به علی مرتضی (ع) در آنجا جمع شده است البته بحث ریاضی هم دارد.
🔹رابعا استخراج بلیط بخت آزمائی از طریق جفر برای احدی ممکن نیست چون جفر در اختیار احدی نیست بلکه در زیر زمین مخفی در نجف است.
🔹خامسا ، قمار ، قماراست از هر طریقی باشد حاصلش حرام است.
🔹سادسا مرکز قمار جهان مونت کارلو است.
بیش از ۵۰ نوع قمار هست تمامشان حرام است .
بلی شکلی از مسابقه و یا قمار هست که دراستعمال ابزار جنگی رایج هر زمان صورت گیرد حلال است.
یک نوع دیگر مسابقه و یا قمار هست که بنده حقیر حلال می داند و آن مسابقه در نجات انسانهای خودی از خطر و کشف موضع دشمن برای زدن ضربه است .
چه در فضا چه در دریا چه در خشکی .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :
سلام علیکم
در نوحه ای ایرانی از طرف نوکر یا عزادار امام حسین(ع) خطاب به امام حسین (ع) گفته میشه:
«حواست» هست به موهای سفید سرم
ببین امسال از گذشته شکسته ترم
شاید خیلی ها شنیده باشید چون نوحه مشهوره مداح حمید علیمی هست
آیا اشکال نداره خطاب به امام معصوم با توجه به مقام امامت ووو بگیم «حواست هست؟» ؟
✅پاسخ : سلام علیکم
خیلی تعبیر نا مناسبی است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم
قاتل عمربن خطاب علیه العنة ،جناب ابولؤلؤ آیا یهودی بوده؟ چون عده ای میگویند .
همین الان شیخ علی خاتمی امام جمعه زنجان بر روی منبر میگفت که ابو لؤلؤ یهودی هست !
✅پاسخ :
سلام علیکم چون عمر بنا بر نقل اهل سنت به دوست سعیدابن مسیب گفته بوده هر وقت خواستی به بیت المقدس بروی بمن اطلاع بده ، او می گوید وقتی به عمر گفتم دارم میرم بیت المقدس , گفت اجعلها عمره
سفر به بیت المقدس را عمره قرار ده ، گویا عمر به یهود وعده داده بوده عمره را به بیت المقدس و حج را به کعبه اختصاص دهد ,
لذا عمر اجتماع عمره تمتع با حج را تا آخر عُمرش قبول نکرد .
اما موفق نشد و یهود از عمر مایوس شد و تصمیم به ترور عمر گرفت تا قدرت به عثمان سپس به معاویه منتقل شود.
کعب الاحبار یهودی از طریق مجهولی مطلع شد ابو لوءلوء قصد ترور عمر را دارد رفت به عمر گفت وصیت کن چون دو روز بیشتر عمر نداری و چون
ابولوءلوء دو روز بعد آن قضیه عمر را مورد حمله قرار داد و کشت شایع شد ابو لولو یهودی ترور کرده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
💠سوال :سلام.
اخیراً مطالبی شنیدم دربارۀ جعفر کذاب که او را صادق و درستکار خوانده بود و ادعای امامت او را در مسیر تقیه و برای حفظ جان امام زمان(عج) توجیه میکرد. نظر صحیح دربارۀ ایشان چیست؟
آیا تا به حال او را به اشتباه «کذاب» میدانستیم؟
✅پاسخ :سلام علیکم
بلی یک کسی کتابی نوشته بنام طُهر مطهَر و کوشش کرده ثابت کند جعفر کذاب خود را فدای امام زمان کرد و گویا نویسنده از اولاد و احفاد خود جعفر باشد ولی احتمالش ضعیف است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
متن وارده 👇👇
🎥ببینید| بیانات آیت الله جوادی آملی
شرح حدیثی از #امام_حسن_عسکری علیه السلام
«إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ»
#شهادت_امام_حسن_عسکری
🆔 @sedayehowzeh
💠سوال:
آیا روایتی که ایت الله جوادی آملی از امام حسن عسکری (ع) نقل میفرمایند معتبر است که از سوی کانالهای حوزه در بالا تبلیغ می شود؟
✅پاسخ: هر روایتی که دیلمی صاحب ارشاد نقل کند و در کتب دیگر پیدا نشود از مجعولات صوفی های جاعل است. واین روایت فقط در اعلام الدین دیلمی بدون سند آمده و متاسفانه مرحوم مجلسی هم در بحار یکی از منابع خود قرار داده .!!
جلد۷۸ ص۳۸۰چاپ ایران.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany