eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
859 ویدیو
44 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
مشکات اهل بیت (ع)
💠سوال : در ارتباط با کلیپ فوق چه تحلیلی می توان ارائه داد؟ ✅پاسخ : گوینده شخص محترم و دلسوزی است که نقدش از سر دردمندی و هدایت مسئولین به راه راست است . و ما همواره جایگاه منتقد دلسوز را از ((مدافع بی اطلاع از راه درست دفاع )) برتر می شناسیم، و همواره احترامش را حفظ می کنیم ،منتها اگر شخص نقاد هم مانند (( مدافع بی اطلاع و ناآگاه)) بطور صحیح و عالمانه نقد نکند طرف نقد را نه تنها بیدار نمی کند بلکه جایگاه او را مستحکمتر هم می کند . در این کلیپ هم نکاتی هست که دارای ضعفی است که سیاست دولمتندان و مسئولان را نه تنها تضعیف نمی کند بلکه تقویت هم می کند . به مواردی اشاره می کنم. یک :( جز دربخشی از احکام عبادات ) در فقه ، موضوع شناسی از وظایف اصلی فقیه است ،و در عبادات هم معرفی موضوع وظیفه فقیه است. مانند تعیین شکل رکوع ، سجود و جلسه استراحت و قیام، وووو دو : کل باب قضا ( که هسته اصلی وظیفه فقیه است به طوریکه واژه والی ، قاضی و حاکم جای هم استعمال می شوند) چه کسی محکوم است و چه کسی حاکم است موضوع شناسی محض است. یعنی در مرحله قضاوت کار فقیه موضوع شناسی است مطلقا. سه : کل باب حدود ، قصاص و دیات برای فقیه واقعی که سِمَت قضا را هم دارد در مرحله قضا موضوع شناسی و نه صِرف استنباط احکام و فقیهی که سمت قضا ندارد فرض حالت متعارف نیست بلکه غیر متعارف است. در هزار سال گذشته به دفتر فقها می گفتند (( محکمه آیت الله فلان.)) چهار: روایت مشهوره (( اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی روات احادیثنا)) صریحترین عبارتی است که دلالت دارد اگر به مرجع تقلید مرجع می گویند بخاطر این است که مرجع حوادث شناسی است .و نه محض حکم شناسی که موضوعش معلوم نیست. پنج : اگر وظیفه فقیه فقط استنباط احکام است و با حوادث و موضوعات کار ندارد چرا ائمه در محاصره حکومتها بودند؟ پس در موضوعات سیاسی و اجتماعی حق دخالت داشتند. شش : بانکها حتی از زمان پیش از کودتای (( بِردتِن وودز)) مرکز سوء استفاده بوده و فاسدانه عمل می کردند. که این شخص محترم مُهر صحه می زند. هفت: بنده که پرثمرترین دوره عُمرم را که دوره جوانی است صرف کرده در سلولهای زندان پوسیدم تا از شرق و غرب عالم یاد بگیرم اقتصاد چیست اما این شخصیت والامقام می فرماید در روایات نیامده تورم چیست ، قسم به حرمت جده مطهره این عالم محترم حضرت زهرای اطهر(ع) این کمونیستهای وابسته به شوروی بودند که نخستین بار به من اطلاع دادند که امام باقر(ع) و امام صادق( ع) بودند که مشکل تورم عصر منصور دوانقی را حل کردند. که بعدا روایتش را در فروع کافی پیدا کردم.!! اکنون ایشان می فرمایند در روایات بحث راه حل تورم نیامده است!! هشت: ایشان اصل ورود اشخاص حوزوی به بحث بانک را محکوم می دانند . اما بنده از اول انقلاب با مقامات مربوطه درگیر بودم تا ثابت کنم ورود افراد مطلوب مسئولین به بحث بانک و اقتصاد را به پای ورود کل حوزه نگذارید ، بنده هم حوزوی هستم، اما ورود افرادی که مسئولین محترم انتخاب کردند برای ورود به بحث بانک و اقتصاد بنده از اول فاجعه می خواندم و جلو چشم کل مطلعین ایران و خارج از ایران در طولانی ترین مقاله اقتصادی در روزنامه که دو سال طول کشید ثابت کردم کاروان اقتصاد کشوربه سوی فاجعه حرکت می کند .و اکنون نتايج آن فاجعه موجود را همه لمس می کنند .پس ایشان خیال می کند چون فقه دخالت کرد اقتصاد خراب شد، نه خیر در دهه های گذشته هر دخالت کننده ای بوده و هر چه بوده فقیه نبوده. بنده که الفبائی از فقه بلدم در سی سال گذشته کارم فریاد کشیدن از دست کسانی بوده که هم حوزوی بودند و هم بی خبر مطلق از اقتصاد. پس ایشان از ((ماجرا و ما سیجری آن زمان)) اطلاع نداشته است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام حاج آقا وقت بخیر طاعات و عبادات قبول سوال اینه که یه بنده خدایی میگه که روزه ماه رمضان سه روزه چون خدا گفته ایاما معدودات پس سه روز باید باشه چون معدودات در لغت سه روز تا نه روز هست یا مثلاً گفته که کتب در این آیه به معنای وجوب نیست و گرنه باید می‌گفت فرض . یا مثلاً گفته که خدا ما رو مخیر کرده که بین روزه یا فدیه دادن به شصت فقیر هر کدوم رو که دوست داشتیم انتخاب کنیم بنده بهش جواب دادم ولی همچنان اصرار بر این داره که خدا گفته ولا یرید بکم العسر خدا سختی رو به شما اختیار کرده اینو حاج آقا اگه میشه صوتی و متنی هر دو توضیح بدن چون خیلی مهمه . ممنون از حاج آقا اینها غالبا گفته های آقای امیر حسین ترکاشوند هستند که ایشون قبولشون شده ✅پاسخ : سلام علیکم قرآن که ایاما معدودات را تفسر کرده که چند روز است چرا ایشان قرآن نمی خوانند؟!! به ایشان بفرمایید آیه این است :(( شهر رمضان )) قرآن فرمود ایاما معدودات همان شهر رمضان است. آیه ۱۸۵ بقره است. یک ماه است. بشر ماه سه روزه ندارد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
📗درس بیست و دوم از سلسله دروس طلاق. یکی از ضعفهای حوزه مبارکه نجف بی توجهی به شناخت موضوعات و حوادث و باور اینکه موضوع شناسی از وظایف فقیه نیست‌ ،می باشد. مرحوم آیت الله خوئی پرچمدار معاصر این نگرش هستند غالب فتواهای اجتماعی شان ظرفیت و یا شرایط تحقق عملی ندارند و یا خیلی کم دارند اینک یک نمونه درباب طلاق :((مسئله ۱۴۶۵)) لافرق فی المفقود بین المسافر و من کان فی معرکه قتال ومن انکسر سفینته ففقد.)) یعنی اگر شوهر زنی غایب بشود باید ۴ سال تفحص عملی شود .فرق ندارد در سفر مفقود شود ،و یا در جنگی مفقود شود، و یا لنجش شکسته و مسافرینش مفقودشوند. ⭕️اشکال این فتوای این است : اولا : اگر کسی در اقیانوس آرام کشتی اش غرق شود و با ساحل هزار کیلومتر فاصله داشته باشد چرا زنش ۴ سال منتظر بماند؟ در حالی که همه علم دارند یک در هزار احتمال حیات نیست. ثانیا : اگر جنگی اتفاق افتاد ولی پس از جنگ معلوم شد اثری از مفقودالاثر در بین اسیران نیست. خب چرا ۴ سال دیگر زنش صبر کند؟!! ثالثا : مگر تمام جهان از نظر امنیت یک نواخت است که همه محکوم یک حکم ثابت تربص ۴ ماهه شوند.؟! اگر کسی در پارک حیوانات کشور کنیا گم شود در حالی که در آن منطقه هزاران انسان و توریست طعمه شیران شده اند و اثری از ایشان نیست . آیا گم شدن در آنجا مانند گم شدن در مدینه و مکه و کربلا و نجف است.؟! پس اقوای و اظهر این است مقدار تربص تابعی از احتمال بقا است. از اخبار تعبد به ۴ سال تربص استنباط نمی شود. بعلاوه بنا نیست عقل در شناخت موضوعات تعطیل شود. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام علیکم لطفا از استاد بپرسید مدرک این سخن ایشان که فرمودند: «««امام باقر(ع) و امام صادق( ع) بودند که مشکل تورم عصر منصور دوانقی را حل کردند. که بعدا روایتش را در فروع کافی پیدا کردم.!!»»» کجاست؟ ممنون ✅پاسخ : سلام علیکم فروع کافی جلد۳ ص ۵۰۷ باب العله فی وضع الزکات علی ماهی قد لم تزد و لم تنقص چاپ دارالکتب الاسلامیه کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام حاج آقا وقت بخیر.طاعات قبول کتاب پژوهش های قرآنی آیت الله صالحی نجف آبادی و کتب دیگرش از نظر تحقیق در چه سطحی هستن . مثلاً مطالبی که درباره آیه مودت یا تطهیر و حتی خمس نظرات خاصی دارن که آیت الله صادقی تهرانی جوابشون رو محکم دادن و هر ده تا اشکال رو رد کردن بنده راستش از بیان زیبای مطالبش و بیان سحرانگیز آقای صالحی خیلی خوشم میاد و کتابهای معروفش رو دارم وقتی ایرادات آیت الله صادقی تهرانی رو بهشون گوش دادم انگیزه ام بهم خورد نمی‌دونم آثارش رو باید خوند نباید خوند چیکار کنم . استاد لطفاً به این سوال هم جواب بدین خدا خیرتون بده. ✅پاسخ : سلام علیکم مرحوم آقای صالحی نجف آبادی بعضی از آثارش را پیش از چاپ به این حقیر می داد و نظر میخواست و کتابی که در نقد حماسه حسینی استاد شهید نوشته بود بنده نظری داشتم اعتناء فرمود. در مجموع آقای صالحی سهم خوبی از روشنفکری و آزاد اندیشی داشته است. اثرگذار بود. دردمند بود. نگران توقف حوزه بود . دست و پا میزد تفسیر صحیحی از اسلام ارائه دهد تا نسل جدید اسلام را بپذیرند. بنده پرخاشگری علمی ایشان را دوست داشتم. منتها چنین صاحب قلمی حرفهای پرنوسان هم می نویسند . اشتباه هم می کنند . خلاءهای بارز داشت. لکن از خط شکنی نمی ترسید. از کتک خوردن در راه اسلام نمی ترسید. اگر در یک جا خطا می کرد در جای دیگر حرف داشت، نوآوری داشت . اگر خطاهای بارز داشت حرف تازه هم داشت. آنچه بیشتر باعث علاقه من به ایشان شده بود این بود وقتی بنده در قبال خطاهای ایشان می ایستادم تحمل می کرد، متوقف میشد. گاهی با شرح صدر استماع می کرد. قبول دارم اشتباهات متعدد داشت. ولی منحرف نبود بله منتقد بود کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
✍متن وارده و پاسخ استاد زنجانی 🔹️احکام خوردن قرص یا تزریق آمپول در حین روزه داری🔹️ 🔹️خوردن قرص آیا اگر بیماری بتواند با مصرف قرص در طول روز، روزه بگیرد بر او واجب است روزه بگیرد؟ همه مراجع: خوردن قرص در هر حال روزه را باطل می‌کند. لذا لازم است در صورت امکان و ضرر نداشتن ساعات مصرف قرص را تغییر دهد و الا نباید روزه بگیرد. 🔹️قرص زیرزبانی آیا مصرف قرص زیرزبانی در حال روزه جایز است؟(به حلق نمی‌رسد، بلکه از زیر زبان جذب بدن می‌شود و انرژی‌زا هم نیست) آیات عظام خامنه‌ای سیستانی: استفاده از چنین قرصی روزه را باطل نمی‌کند. آیه الله مکارم: درصورتی‌که مجبور باشد استفاده کند، ولی بعداً روزه را قضا کند. 🔹️تزریق آمپول غذایی (تقویتی) آیا روزه‌دار می‌تواند از آمپول غذایی یا تقویتی استفاده کند؟ آیه الله شبیری: باید خودداری کند. آیه الله مکارم: اگر در رگ تزریق می‌شود اجتناب کند. آیات عظام امام، خامنه‌ای: بنا بر احتیاط واجب خودداری کند. آیات عظام صافی گلپایگانی، سیستانی، وحید خراسانی، نوری همدانی: بهتر است اجتناب کند، ولی روزه را باطل نمی‌کند. 🔹️تزریق آمپول دارویی و بی‌حسی و غیر تقویتی همه مراجع غیر از آیات عظام مکارم و رهبری: اشکال ندارد. آیه الله مکارم: اگر عضلانی است اشکال ندارد، ولی اگر در رگ تزریق می‌شود اجتناب کند. ایه الله خامنه‌ای: اگر عضلانی است اشکال ندارد و اگر در رگ تزریق می‌شود بنا بر احتیاط واجب اجتناب کند. 🔹️تزریق واکسن همه مراجع: با توجه به اینکه واکسن نه غذایی است و نه در رگ تزریق می‌شوداشکال ندارد. 🔹️سرم زدن آیه الله مکارم، شبیری زنجانی: باید اجتناب کند. آیات عظام خامنه‌ای، وحید: بنا بر احتیاط واجب از سرم غذایی خودداری کند. آیات عظام صافی گلپایگانی، سیستانی،: بهتر است اجتناب کند، ولی روزه را باطل نمی‌کند. 🔹️تزریق خون آیا تزریق خون به شخص روزه‌دار موجب بطلان روزه می‌شود؟ آیات عظام سیستانی صافی: اشکالی ندارد. آیه الله خامنه‌ای: بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل می‌کند. آیه الله شبیری زنجانی: روزه را باطل می‌کند. آیه الله مکارم: احتیاط اتمام روزه و قضای آن است. 🔹️اهداء خون همه مراجع خون دادن روزه‌دار به‌خودی‌خود روزه را باطل نمی‌کند، ولی اگر او را دچار ضعف می‌کند کراهت دارد. چنانچه می‌داند طوری ضعیف می‌شود که از ادامه روزه ناتوان می‌شود در حال روزه جایز نیست خون بدهد. 🔹️کشیدن دندان همه مراجع: کشیدن دندان به‌خودی‌خود کراهت دارد، ولی روزه را باطل نمی‌کند؛ البته اگر می‌داند که با کشیدن دندان ناخودآگاه خون از حلق پایین می‌رود جایز نیست دندان را بکشد، مگر در صورت ضرورت که روزه را بعداً قضا می‌کند. البته اگر سهواً خون پایین برود روزه صحیح است. 🔹️قطره گوش و چشم همه مراجع: ریختن قطره در گوش و چشم اشکال ندارد. 🔹️قطره بینی همه مراجع: اگر قطره از راه بینی به حلق برسد و فرو رود روزه را باطل می‌کند. 🔹️آندوسکوپی آیا واردکردن اشیای غیرخوراکی از طریق حلق، مانند لوله آندوسکوپی و...به داخل بدن روزه را باطل می‌کند؟ آیات عظام خامنه‌ای، مکارم، سیستانی، صافی گلپایگانی: آندوسکوپی مبطل روزه نیست، مگر اینکه همراه موادی باشد که وارد حلق گردد، در این صورت از جهت مواد روزه باطل می‌شود. 🔹️اسپری تنفسی (آسم) آیه الله خامنه‌ای: اشکال ندارد. آیه الله سیستانی: چنانچه رطوبتی وارد مجرای غذا نشود مانعی ندارد. آیه الله شبیری: اگر چیزی را به‌صورت مایع فرو ندهد، اشکال ندارد. آیه الله مکارم: اگر به‌صورت گاز رقیق وارد بدن می‌شود، مانعی ندارد و روزه‌اش صحیح است. آیه الله صافی گلپایگانی: اگر مضطر به استعمال باشد به‌قدر ضرورت اکتفا کند و روزه را بگیرد و اگر بدون اسپری نمی‌تواند قضا کند برای هرروز یک مد طعام هم بدهد. 💠سوال : سلام حاج آقا نظرتان چیست ؟!! ✅پاسخ : وعلیکم السلام . نه انواع آمپول ،نه انواع واکسن ،نه انواع سرم ، نه قرص غیر داخل بر معده، نه تزریق خون ، نه کشیدن دندان و نه قطره بینی که به حلق نمیرسد و نه آندسکوپی و نه اسپری که به صورت گاز است و به معده نمی رسد هیچکدام مبطل روزه نیست. حتی اماله کردن با مایعات که مبطل بودنش متکی بر خبر فقط بزنطی است. بله احتیاط کنید خوب است. توضیح اینکه اگر اماله کردن جزء مبطلات بود تا زمان بزنطی مطرح می شد ، ریشه روایت مبطل یک نفر است و آن هم بزنطی است . احکام خدا خاصه احکام مبتلابه با خبر واحد ثابت نمی شود که در جای بیانش در بین روایات همواره غایب است. بله احتیاط کنید خوب است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
11.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد زنجانی در حال غرس نهال ۱۴۰۲/۱/۱۳ کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
متن وارده و پاسخ استاد زنجانی👇 🌙 ۵ ✨ ماه مبارک‌ رمضان جلوه و تجلی اسم شریف رمضان است کما اینکه در روایت آمده «...فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ الله..». این اسم مبارک رمضان دو سدنه و خدمه دارد که به تعاون آن دو اسم شریف احکامش را ساری می‌کند و آن دو عبارت است از اسم «المُمْسِک» و اسم «الفٰاطِر». اسم الممسک حاکم بر صائم است و اسم الفاطر حاکم بر مریض و مسافر و... ✨ آغاز دولت اسم ممسک حق تعالی از خیط أبیض است تا خیط أسود و دولت اسم فاطر برای صائم از خیط أسود است تا خیط أبیض؛ «وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْر» (بقره/۱۸۷) ✨ خیط أبیض را مظهر عقل بدان که عقل، سفید است و خیط أسود را مظهر جسم بگیر که جسم، ظلمت و سیاهی است و برزخ این دو سرخ است که مرتبه نفسانی است و شیخ شهید از آن به عقل سرخ تعبیر کرده است. حضرت خاتم صلوات الله علیه و علی آله نیز چنین فرمود که «سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ خيَالِي وَ بَيَاضِي و آمَنَ بِکَ فُؤَادِی». ✨ پس مناسبت امساک از مادیات با عقل است و خوردن و آشامیدن با جسم و آدمی برزخ بین این دو است پس کمالش به جمع این دو امر آمد، نه مثل ملائکه است و نه مثل جماد. بر بیمار و مسافر اسم ممسک‌ حکومت ندارد چون امساک مقام تنزیه و وحدت است و بیماری که نقص دارد و مسافری که در سیر و انتقال از حدی به حد دیگر است با ویژگی این اسم سازگاری ندارند. البته صائم به سبب اینکه مظهر اسم ممسک است و امساک از اسماء تنزیهی است لذا در وقت صوم، طعام و شراب مادی و مباشرت جسمانی بر او حرام شده است چون روزه‌دار توجه به طعام و شراب روحانی و مباشرت با موجودات مجرد عقلی دارد و این دو مقابل هم هستند، تا این دهان بسته نشود آن دهان باز نمی‌شود. اندرون از طعام خالی کن تا در او نور معرفت بینی بر اساس روایات وارده، طعام ملائکةالله تسبیح و شرابشان تقدیس است و تقدیس، تنزیه الهی است از همه نقائص و کمالات موجودات امکانی. و حال اینکه خوردن و آشامیدن و مباشرت با زنان وصف و کمال موجود مادی است و مجرد از ماده، مبرا از این امور است؛ «وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَىٰ قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ فَلَمَّا رَأَىٰ أَيْدِيَهُمْ لَا تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ وَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً...» (هود/ ۶۹-۷۰) ✨ پس صائم به صومش در عداد جواهر مجرده در می‌آید و این دهان را می‌بندد و دهان دیگر می‌گشاید که دهان جبروتی است و طعامش تسبیح و شرابش تقدیس است و مباشرتش اتحاد با صور علمی و موجودات مجرد عقلی است از اینرو حق تبارک و تعالی به اقتضای این مرتبه فرمود نفس کشیدن و خواب روزه‌دار نیز تسبیح الهی است. ✍🏼 💠سوال : سلام و عرض ادب و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات. در صورت امکان در خصوص متن فوق اعلام نظر فرموده و توضیح لازمه را ارائه فرمائید. از بزرگواریتان بسیار متشکرم. ✅پاسخ : سلام علیکم و تقبل الله اعمالکم هر مطلبی که نویسنده است مدرک نشان ندهد دلیل بی پایه بودن آن مطلب است. متن بالا قابل تایید نیست. اگر چه واحدهائی در بین متن است حقیقت است. اما من حیث المجموع بخشی از مطلبش بی ارتباط با معصوم است. و از مجموعه های کلامی صوفی ها است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام ۸۴ درصد از مسلمین جهان سنی هستند آیا میتوان به راحتی حقانیت را از سنی گرفت و به شیعه داد اگر شیعه با اسناد محکم و منطقی در این زمینه خود را بر حق میداند چرا فقط ۱۵درصد از مسلمین شیعه هستند؟ ✅پاسخ : سلام علیک در متن قرآن حدود ۱۴ مورد فرموده اقلیت حقند : ان هااولاء لشرذمه قلیله ،، و قلیل من عبادی الشکور . فشربوا منه الاقلیلا و دهها مورد فرموده اکثریت مردم مومن نیستند .و ما کان اکثرهم بمومنین مراجعه کنید به سوره شعرا. فشربوا منه الا قلیلا. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام طاعات قبول حق لطفا دعا برای شفای مریض بد حال تعلیم دهید. ✅پاسخ : سلام علیکم سوره حمد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany
✍متن وارده و سوال :👇 آیا در کفاره به جای دادن غذا می توان پول آن را به فقیر پرداخت کرد؟ 📚 پاسخ : ✍آیت الله خامنه ای: پرداخت پول کافی نیست اما چنانچه فقیر مورد اعتماد و اطمینان باشد می توان پول طعام را به او پرداخت کنید و فقیر را در خرید طعام وکیل کنید تا فقیر پس از خرید آن را مالک شود یا مصرف نماید ✍آیت الله سیستانی: پرداخت پول کافی نیست مگر اینکه صاحب کفاره فقیر را وکیل کند تا با پول کفاره طعام را از طرف صاحب کفاره خریداری کند و از طرف او آن را به عنوان کفاره به ملک خودش‌ درآورد و آن را به عنوان کفاره قبول نماید و در صورتی که صاحب کفاره بری الذمه می شود که مشخص شود فقیر طبق وکالت عمل کرده است ✍آیت الله مکارم: پرداخت پول به جای طعام کافی نیست مگر اینکه یقین داشته باشد که فقیر آن پول را صرف همان چیزی میکند که پولش را به فقیر داده مثلا اگر پول نان به فقیر داده یقین کند فقیر پول را صرف خرید نان می کند. 💠سوال : سلام حاج آقا لطفا شما هم در این خصوص نظرتان را می فرمایید !!؟ سپاسگزارم ✅پاسخ : سلام علیکم چون در عصر رسول خدا(ص) تا پایان رواج درهم رومی ، گرسنگی طبقه فقیر مشکل اصلی جوامع بوده ، در حدی که در یک ۲۴ ساعت احتمال مرگ فقیر می رفته است. و اگر کسی کفاره را به شکل پول می داد ، تهیه نان از طریق معامله یک پیچ در استحاله ارزش می خورد و رفع گرسنگی فقیر موقوف به انجام یک معامله می شده که برای فقیر یک مرحله اضافی از کار تولید می شده ، لذا معصومین فرمودند باید کفاره در قالب طعام باشد. اما در عصر ما دیگر فقر آنچنانی نیست. مردم نیاز ضروری متنوعی در حد و در سطح مواد غذائی دارند مانند لوازم درسی کودکان و لباس کودکان ، دادن طعام ، خود بستن راه تهیه ماده مورد نیاز است .لذا در عصر ما باید پول داد مگر این که معلوم شود به طعام بیشتر نیاز دارد که در آن صورت باید طعام دهد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 https://t.me/mousavizanjany